ChristianMatch

Forum

Een WOORD voor jou...
Ga naar pagina 1 2 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 20:38

In sommige kringen komt het voor dat gemeenteleden het op hun hart krijgen een Woord door te geven aan iemand.

Vaak is dat troostend of opwekkend bedoeld.
De goede bedoeling word dus niet in twijfel getrokken door mij.

Waar ik wel aan twijfel is aan de bedoeling van de mededeling die dan gedaan word.
Als tegen iemand gezegd word: Ik heb van God op mn hart gekregen om je dit of dat te zeggen ( veelal over iets waarmee de aangesprokene worstelt of moeite heeft) dan gaat de spreker er van uit dat dit de aandacht van de aangesprokene trekt.

Maar wat als het niet gebeurd wat aangekondigd word???
Wat als de aangesprokene door deze medeling moed vat om door te gaan met zijn streven of verlangen?
Maak je dan niet meer kapot dan je lief is?

Benieuwd of jullie positieve ervaringen met dit soort "profetieen" hebben, of, net als ik, alleen slechte ervaringen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 20:50

Heb daar ook wel ervaringen mee en ook met iemand helpen gebruik ik het soms. Maar niet al te vaak, je moet er een beetje voorzichtig mee zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 21:07

PIETER649 schreef:
In sommige kringen komt het voor dat gemeenteleden het op hun hart krijgen een Woord door te geven aan iemand.

Ken dit niet.

Vaak is dat troostend of opwekkend bedoeld.
De goede bedoeling word dus niet in twijfel getrokken door mij.

Waar ik wel aan twijfel is aan de bedoeling van de mededeling die dan gedaan word.
Als tegen iemand gezegd word: Ik heb van God op mn hart gekregen om je dit of dat te zeggen ( veelal over iets waarmee de aangesprokene worstelt of moeite heeft) dan gaat de spreker er van uit dat dit de aandacht van de aangesprokene trekt.

Vind dat nogal wat te veronderstellen dat degene spreekt geïnspireerd door de HG. Het kunnen ook eigen subjectieve gedachten zijn die geuit worden.

Maar wat als het niet gebeurd wat aangekondigd word???

Wordt er een soort voorspelling gedaan???

Wat als de aangesprokene door deze medeling moed vat om door te gaan met zijn streven of verlangen?

Maak je dan niet meer kapot dan je lief is?

Wat bedoel je hier nou mee?

Benieuwd of jullie positieve ervaringen met dit soort "profetieen" hebben, of, net als ik, alleen slechte ervaringen.

Ik zou het geen goed idee vinden dit in te stellen in onze gemeente. Daar spreken we wel goed gemeend met elkaar maar pretenderen niet daarmee een boodschap van God door te geven.

Laatst aangepast door
MIEKE364
op woensdag 29 juni 2011, 21:09
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 21:35

MIEKE364 schreef:
Ik zou het geen goed idee vinden dit in te stellen in onze gemeente. Daar spreken we wel goed gemeend met elkaar maar pretenderen niet daarmee een boodschap van God door te geven.

jij verkeerd klaarblijkelijk NIET in die kringen Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 21:45

PIETER649 schreef:
jij verkeerd klaarblijkelijk NIET in die kringen Knipoog smiley

Duidelijk, ik heb er ook nog niet eerder van gehoord. Is het een nieuwe ontwikkeling of bestaat het al lang? Het lijkt me ook best moeilijk om ermee om te gaan. Kan je zeggen bij de gevreesde aanhef dat je liever niet hebt dat degene je confronteert met zijn/haar boodschap? Wel bijvoorbeeld dat je de betrokkenheid/bezorgdheid waardeert maar 'nee, dank u?' Of heb je het dan voorgoed verbruid in de club en moet je op zoek naar een andere gemeente of mag je weigeren? Mag iedereen met deze boodschap komen of alleen de leden van de kerkeraad? En wordt het zo gemeld dat anderen mee kunnen luisteren met wat je wordt toegedicht?

Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 21:58

MIEKE364 schreef:
Duidelijk, ik heb er ook nog niet eerder van gehoord. Is het een nieuwe ontwikkeling of bestaat het al lang? Het lijkt me ook best moeilijk om ermee om te gaan. Kan je zeggen bij de gevreesde aanhef dat je liever niet hebt dat degene je confronteert met zijn/haar boodschap? Wel bijvoorbeeld dat je de betrokkenheid/bezorgdheid waardeert maar 'nee, dank u?' Of heb je het dan voorgoed verbruid in de club en moet je op zoek naar een andere gemeente of mag je weigeren? Mag iedereen met deze boodschap komen of alleen de leden van de kerkeraad? En wordt het zo gemeld dat anderen mee kunnen luisteren met wat je wordt toegedicht?

ken je het spreekwoord: 1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden... ? Knipoog smiley

Ik kan het niet met zekerheid beantwoorden in ieder geval. Verlegen lachende smiley maar ik verwacht dat een ander op deze site dat vast wel zou kunnen...
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 22:09

PIETER649 schreef:
ken je het spreekwoord: 1 gek kan meer vragen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden... ? Knipoog smiley

Ik kan het niet met zekerheid beantwoorden in ieder geval. Verlegen lachende smiley maar ik verwacht dat een ander op deze site dat vast wel zou kunnen...

Ik ben toch zo gek nog niet met mijn nieuwsgierigheid, heb ik je zomaar klemgevraagd???

[i] Jullie hebben dezelfde vrolijke wangetjes!! wat grappig!!

Laatst aangepast door
MIEKE364
op woensdag 29 juni 2011, 22:10
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 22:14

PIETER649 schreef:

hint Pieter???
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 22:16

MIEKE364 schreef:
Ik ben toch zo gek nog niet met mijn nieuwsgierigheid, heb ik je zomaar klemgevraagd???

[i] Jullie hebben dezelfde vrolijke wangetjes!! wat grappig!!

mijn dochter is inderdaad bijna net zo leuk om te zien als ik, dankuwel Lachende smiley

En nee, je hebt me niet klemgevraagd, integendeel.
Het punt is dat ik bijzonder negatieve ervaring heb met dit fenomeen en ik wil de discussie open houden zonder direct met de botte bijl er in te gaan.
Mede omdat ik best geloof dat er ook positieve ervaringen kunnen zijn.
Daarnaast behoor ik niet tot 1 van de geloofsrichtingen waar dit voorkomt.

Het lijkt mij dus beter om een ervaren persoon dit verder toe te laten lichten en uit te leggen.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 22:17

CHATULIEM619 schreef:
hint Pieter???

mijn vriend chatuliem heeft aan een half woord genoeg!! Knipoog smiley

kom er maar in chat!! Verliefde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 22:20

PIETER649 schreef:
mijn dochter is inderdaad bijna net zo leuk om te zien als ik, dankuwel Lachende smiley

En nee, je hebt me niet klemgevraagd, integendeel.
Het punt is dat ik bijzonder negatieve ervaring heb met dit fenomeen en ik wil de discussie open houden zonder direct met de botte bijl er in te gaan.
Mede omdat ik best geloof dat er ook positieve ervaringen kunnen zijn.
Daarnaast behoor ik niet tot 1 van de geloofsrichtingen waar dit voorkomt.

Het lijkt mij dus beter om een ervaren persoon dit verder toe te laten lichten en uit te leggen.

Uitstekende insteek, Pieter, ik ben benieuwd...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 22:54

Goed, laten we dan bij het begin beginnen. De Bijbel spreekt er duidelijk over, dat zulke dingen bij het christen zijn horen. Iedereen gelooft toch in het profetische Woord. En dat kan zijn in de prediking, maar het kan ook zijn van mens tot mens.

Allereerst de prediking op de zondag. Eigenlijk zou iedere dominee de worsteling moeten kennen naar het zoeken van Gods woord. En het is heel gemakkelijk een preek te maken vanuit je eigen kennis, maar het is heel moeilijk om die tekst te vinden, die precies voor de gemeente op dat moment is.
Uit eigen ervaring weet ik, dat er momenten zijn, dat je merkt dat het Woord Gods de harten van de mensen raakt. Heb ook wel eens een preek gegeven waar ik zelf ook naar luisterde en van tevoren niet wist welke kant die preek op ging.

Ook in ons persoonlijk leven met God zijn er momenten dat God tot ons hart spreekt.. Ik denk dat iedereen die ervaring wel gehad heeft, dat je in je hart wist, dat er dingen goed/niet goed waren.
Soms is het intuïtie, soms is het grijpbaarder voor ons mensen. Maar het gebeurt denk ik vaker, dan we zelf door hebben.

Maar wat is het nu wat Pieter beschrijft? En nog belangrijker, hoe zouden we dit moeten duiden/mee om moeten gaan? Het is een profetisch woord voor iemand persoonlijk. Is dat bijbels? Ik denk het wel, temeer omdat met name in het nieuwe testament beschreven wordt dat het één van de geestelijke gaven is. De vraag is, wordt het goed gebruikt? Bij iedere profetie zou er een manier zijn om te toetsen. En dat is de taak voor anderen die erbij zijn, of die ervan horen. Degene die zulke dingen uitspreekt zou open moeten staan voor correctie en altijd begrijpen dat elke profetie niet als absoluut moet worden gezien. En helaas zie je daar al een probleem ontstaan, vaak verwarren ze hun profetie met hun persoon...en kritiek op de profetie is meteen kritiek op de persoon.
Ik geloof dat God ook op die manier kan spreken. En zelf heb ik er veel ervaring mee. Misschien kan ik het beste een voorbeeld uit de praktijk nemen. Vorig jaar bad ik op het kinderkamp met een van de kinderen. Zoals gebruikelijk, doe je dat altijd met zn tweeën. Dus ik riep één van de leiding erbij, en tijdens het bidden kreeg ik op mijn hart een aantal dingen tegen haar te zeggen. Ik wist niks van haar achtergrond, maar ik zag wel, dat het kind enorm geraakt was door de woorden die ik sprak en waarvan ik geloof dat de Geest mij inspireerde.
Na afloop van het gebed, begon degene die samen met mij voor het kind bad me te vertellen, dat het haar kind was. Dat woord wat ik uitsprak zorgde ervoor dat ze troost kregen voor het verdriet wat ze hadden. En bovendien zorgde dat voor een doorbraak voor zowel moeder als kind... Ze ontvingen een stukje troost en bemoediging die ze net nodig hadden.
Profetie, woord van kennis en woord van wijsheid kunnen voor een doorbraak zorgen, die we als mens niet kunnen bevatten. En eigenlijk komt dat vaker voor, dan alleen maar in de dienst, ook bij mensen zelf spreekt God, in hun stille tijd, door Zijn Woord, door een persoonlijk woord. Ze moeten echter nooit als absoluut gezien worden, meer als een bevestiging van datgene wat God in je hart doet. De profeet moet zich ook nooit boven de mensen verheffen, maar dankbaar zijn, dat God dingen net zo kan openbaren als tijdens het begin van de gemeente.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 22:56

MIEKE364 schreef:

Het bestaat al heel lang. In de meeste gemeentes waar dit een normaal gegeven is, moet iemand met een woord die hij/zij ontvangt tijdens de dienst eerst naar een oudste/voorganger om te vertellen wat de inhoud is van dit woord is. Vaak geeft de voorganger/oudste dan zelf het woord door of laat de persoon in kwestie even naast hem staan bij de microfoon.
Deze woorden zijn nooit veroordelend, richtinggevend o.i.d. , maar wordt er, als het goed is, op een opbouwende manier iets benoemd, waar de Here de gemeente bij wil bepalen.
In bepaalde bedieningen ben je volledig vrij om een woord te weigeren en dit wordt je niet kwalijk genomen. Als het goed is en de persoon in kwestie staat er open voor wordt er wel even van gedachten gewisseld waarom er een weerstand is om een woord te ontvangen van iemand.

Helaas is het zo dat er ook excessen zijn ontstaan op dit gebied. Daar heb je helemaal gelijk in Pieter.
Iemand kan bijvoorbeeld eer willen ontvangen, aanzien, geestelijk over willen komen enz. manipuleren zelfs. Deze vorm van woorden spreken kunnen veel schade aanrichten.

Als er een persoonlijk woord wordt gebracht aan iemand persoonlijk, dan moet de persoon in kwestie in gedachten al met het benoemde onderwerp bezig zijn.

Het is dus goed om bij jezelf na te gaan of je er al ergens in je gedachten mee bezig was, of het bijbels is en of de Here het ook door een bijbelgedeelte bevestigd, dus uit Zijn Woord, de Bijbel.
Maar ook dan nog is het verstandig het woord een poos 'op de plank te leggen'. Als het steeds weer in je gedachten terug komt en je blijft ermee bezig zou het kunnen zijn dat het een zuiver woord is.

Een woord voor een individu/groep staat dus nooit op zichzelf, maar de persoon in kwestie is er al in gedachten mee bezig en dan kan het geweldig zijn als er een bemoediging, correctie of terechtwijzing komt, dit alles altijd in een liefdevolle zetting.

Er is helaas op dit moment erg veel aan de gang op dit gebied en grote voorzichtigheid is wel geboden.
Maar het is absoluut niet goed het kind met het badwater weg te gooien.

Laatst aangepast door
ANNETTE050
op donderdag 30 juni 2011, 09:49
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: woensdag 29 juni 2011, 23:19

CHATULIEM619 schreef:
Goed, laten we dan bij het begin beginnen. De Bijbel spreekt er duidelijk over, dat zulke dingen bij het christen zijn horen. Iedereen gelooft toch in het profetische Woord. En dat kan zijn in de prediking, maar het kan ook zijn van mens tot mens.

Allereerst de prediking op de zondag. Eigenlijk zou iedere dominee de worsteling moeten kennen naar het zoeken van Gods woord. En het is heel gemakkelijk een preek te maken vanuit je eigen kennis, maar het is heel moeilijk om die tekst te vinden, die precies voor de gemeente op dat moment is.
Uit eigen ervaring weet ik, dat er momenten zijn, dat je merkt dat het Woord Gods de harten van de mensen raakt. Heb ook wel eens een preek gegeven waar ik zelf ook naar luisterde en van tevoren niet wist welke kant die preek op ging.

Ook in ons persoonlijk leven met God zijn er momenten dat God tot ons hart spreekt.. Ik denk dat iedereen die ervaring wel gehad heeft, dat je in je hart wist, dat er dingen goed/niet goed waren.
Soms is het intuïtie, soms is het grijpbaarder voor ons mensen. Maar het gebeurt denk ik vaker, dan we zelf door hebben.

Maar wat is het nu wat Pieter beschrijft? En nog belangrijker, hoe zouden we dit moeten duiden/mee om moeten gaan? Het is een profetisch woord voor iemand persoonlijk. Is dat bijbels? Ik denk het wel, temeer omdat met name in het nieuwe testament beschreven wordt dat het één van de geestelijke gaven is. De vraag is, wordt het goed gebruikt? Bij iedere profetie zou er een manier zijn om te toetsen. En dat is de taak voor anderen die erbij zijn, of die ervan horen. Degene die zulke dingen uitspreekt zou open moeten staan voor correctie en altijd begrijpen dat elke profetie niet als absoluut moet worden gezien. En helaas zie je daar al een probleem ontstaan, vaak verwarren ze hun profetie met hun persoon...en kritiek op de profetie is meteen kritiek op de persoon.
Ik geloof dat God ook op die manier kan spreken. En zelf heb ik er veel ervaring mee. Misschien kan ik het beste een voorbeeld uit de praktijk nemen. Vorig jaar bad ik op het kinderkamp met een van de kinderen. Zoals gebruikelijk, doe je dat altijd met zn tweeën. Dus ik riep één van de leiding erbij, en tijdens het bidden kreeg ik op mijn hart een aantal dingen tegen haar te zeggen. Ik wist niks van haar achtergrond, maar ik zag wel, dat het kind enorm geraakt was door de woorden die ik sprak en waarvan ik geloof dat de Geest mij inspireerde.
Na afloop van het gebed, begon degene die samen met mij voor het kind bad me te vertellen, dat het haar kind was. Dat woord wat ik uitsprak zorgde ervoor dat ze troost kregen voor het verdriet wat ze hadden. En bovendien zorgde dat voor een doorbraak voor zowel moeder als kind... Ze ontvingen een stukje troost en bemoediging die ze net nodig hadden.
Profetie, woord van kennis en woord van wijsheid kunnen voor een doorbraak zorgen, die we als mens niet kunnen bevatten. En eigenlijk komt dat vaker voor, dan alleen maar in de dienst, ook bij mensen zelf spreekt God, in hun stille tijd, door Zijn Woord, door een persoonlijk woord. Ze moeten echter nooit als absoluut gezien worden, meer als een bevestiging van datgene wat God in je hart doet. De profeet moet zich ook nooit boven de mensen verheffen, maar dankbaar zijn, dat God dingen net zo kan openbaren als tijdens het begin van de gemeente.

Chatuliem, een inspirerende uitleg en ja, heel herkenbaar en bevestigend zoals je het op deze manier toelicht. Dank je.
Naar boven

Auteur Bericht
HENKWAL969

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 12:29

PIETER649 schreef:

Ik verkeer in de kringen waar dit soort uitspraken regelmatig gebezigd worden.
Maar waar ik zelf moeite mee heb, is de uitspraak: "Ik heb van God op mijn hart gekregen".
Ik vraag me af of mensen deze uitspraak niet te makkelijk gebruiken.
Zelf gebruik ik liever de uitspraak: "Ik heb op mijn hart gekregen" .

Soms blijken de woorden inderdaad van God gegeven, maar soms zijn het ook woorden van troost, die uit mijn eigen hart komen.

Door uitspraak "Ik heb van God op mijn hart gekregen", kun je moeilijk van een uitspraak zeggen dat het onzin is, want het zijn Gods woorden (????). Terwijl je eigenlijk bijna zeker weet dat deze persoon onzin spreekt.
Sommige mensen gebruiken dit soort uitspraken zo vaak, met onzinnige woorden, dat je ze al meteen in twijfel trekt.
Geen goed getuigenis voor iets wat heel waardevol in de charismatische gemeentes is.

Laatst aangepast door
HENKWAL969
op donderdag 30 juni 2011, 12:32
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 13:02

Deze tekst is denk ik het belangrijkste:
1Kor 13:9 schreef:
want ons kennen schiet tekort en ons profeteren is beperkt.
Zo lang ons profeteren beperkt is, onvolmaakt is, moeten we er dus rekening mee houden, dat mensen fouten maken. En vreemd genoeg blijven de negatieve ervaringen langer hangen dan de positieve.. Ook daarin kun je een parallel trekken naar de prediking...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 30 juni 2011, 13:05
Naar boven

Auteur Bericht
ROBERT614

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 13:55

Beste mensen,

ik heb met aandacht het bericht van Pieter gelezen en alle reacties daarop. Vooral die lange reactie van Chatuliem en de visie van Henk spreken mij aan.

Wat Chatuliem vertelt is dat hij de woorden kreeg die gesproken moesten worden. Hij sprak ze en het heeft zelfs 2 mensen tegelijk geholpen! Daarmee pretendeert hij niet jegens de mensen die de woorden ontvingen dat die woorden van God kwamen. Chatuliem kreeg ze en sprak ze uit. En het was goed.

Met die pretentie raak ik de reactie van Henk. Als ik me geroepen voel iemand iets te zeggen of m'n hand voor een seconde op een schouder te leggen als bemoediging, dan zeg ik dat of doe ik dat. Ik vertel daarbij niet dat het woorden of gebaren van God zijn. Ik voelde me geroepen (misschien wel door God) en wat de ontvanger ervaart is niet aan mij. Zelf ben ik ook wel eens ontvanger geweest (interpreteer ik). Daarbij vraag ik me af of de gever van het woord zich er uberhaupt van bewust was.

Ik vind het daarom gauw pretentieus (neigend naar eerzucht) als iemand stelt woorden of gebaren van God te hebben gekregen voor een ander.

Ik ben overigens niet bekend met gemeentes waarin dit (eventueel in het openbaar) gebeurt. Heb er dus op die manier geen ervaringen mee.
Pieter en alle andere lezers, ikhoop dat jullie hier iets aan hebben?

Groet,
Robert
Naar boven

Auteur Bericht
VISSER278

BerichtGeplaatst: donderdag 30 juni 2011, 18:38

CHATULIEM619 schreef:
Deze tekst is denk ik het belangrijkste:
Zo lang ons profeteren beperkt is, onvolmaakt is, moeten we er dus rekening mee houden, dat mensen fouten maken. En vreemd genoeg blijven de negatieve ervaringen langer hangen dan de positieve.. Ook daarin kun je een parallel trekken naar de prediking...

Chat, ken jij het volgende ook uitleggen?
Zelf heb ik een paar keer meegemaakt dat een dominee een half uur voor dat de dienst begon zei: ach waarde broeder , nu moet ik zo gaan preken hier en ik weet niet waarover, God heeft me nog steeds geen tekst gegeven om uit te preken.
Heb maar 4 preken op voorhand mee genomen, ik zie wel.
Maar hij wist weliedere keer de gemeente ruim 1,5 uur in te houden, de liederen op het liturgiebord waren hetzelfde als dat ie de vorige dag doorgegeven had.
Ikzelf zie het een beetje als hoogmoed, maar dat mag ik misschien niet zeggen. Z'n preken kon ik vaak ook niet volgen . Nee....visser is blij dat de gemeente nu een eigen herder en leraar heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juli 2011, 21:05

VISSER278 schreef:
Chat, ken jij het volgende ook uitleggen?
Zelf heb ik een paar keer meegemaakt dat een dominee een half uur voor dat de dienst begon zei: ach waarde broeder , nu moet ik zo gaan preken hier en ik weet niet waarover, God heeft me nog steeds geen tekst gegeven om uit te preken.
Heb maar 4 preken op voorhand mee genomen, ik zie wel.
Maar hij wist weliedere keer de gemeente ruim 1,5 uur in te houden, de liederen op het liturgiebord waren hetzelfde als dat ie de vorige dag doorgegeven had.
Ikzelf zie het een beetje als hoogmoed, maar dat mag ik misschien niet zeggen. Z'n preken kon ik vaak ook niet volgen . Nee....visser is blij dat de gemeente nu een eigen herder en leraar heeft.
Het is natuurlijk heel moeilijk om daar zoiets over te schrijven. Wat vond je nu precies hoogmoedig? Zelf hou ik er niet van een register van mn preken bij te houden...
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA695

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juli 2011, 22:54

mag ik ook iets vertellen ??
Ik was vorig jaar in een conferentie
was daar met wat toen was mijn vriend
we hadden afgesproken dat dag verliep raar sochtends toen de dienst begon was er en uitnodiging voor aleenstaanden zo maar even om ij ste breken nou t brak mijn dag mijn vriend kon ik niet vinden toen wel op t podium vriend waar ik een relatie mee had ???
volgens hem niet maar oke dat allemaal ter zijde anders word het een lang verhaal
waar het hier om gaat is woord van God gesproken door mensen
oke we hadden elkaar gevonden we zaten naast elkaar een man achter mij vroeg of hij voor ons mocht bidden dacht even dat we bij elkaar hoorden maar nog niet dus maar oke HIj vertelde dat hij voelde dat er iemand van ons aan oculte dingen deed ik niet dus ik schrok me wild mijn vriend heeft nooit verteld wat t was en waar en hoe
de relatie is ten einde maar vond t wel vreemd dat de man gelijk had
ik zal deze dag nooit meer vergeten hoewel ik wel geschrokken was
ik had dit nog nooit meegemaakt
maar t klopte toch
En ja later de vraag eenparig iets te vragen aan God wilde mijn vriend ook niet k snap nog steeds niet waarom niet
Hij zei altijd je zult nooit mijn partner worden tenminste nu nog niet
Misschien heeft t wel zo moeten zijn maar Dat een vreemd iemand dit kan zien ja ik dnek dat t van God gegeven is en dat je er iets mee moet doen t kan een waarschuwing zijn voor mij in ieder geval wel

Groet anita
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juli 2011, 23:52

CHATULIEM619 schreef:
Het is natuurlijk heel moeilijk om daar zoiets over te schrijven. Wat vond je nu precies hoogmoedig? Zelf hou ik er niet van een register van mn preken bij te houden...

er zijn kerkelijke gemeenten waar het "bonuspunten" op lijkt te leveren, wanneer je "het allemaal even niet meer weet", met andere woorden wordt dat genoemt; "in benauwdheid gebracht zijn".

zoals in dit voorbeeld wat visser noemt;
als je als dominee zou moeten preken, en je zou niet weten welke tekst je zou moeten gebruiken, zou dat als een dergelijke stiuatie kunnen gelden; hij heeft het er knap benauwd mee, dat hij niet weet waarover hij preken moet.
als een predikant dan prompt steeds "door God byzonder uitgered" wordt dan heeft hij toch maar wel de bonuspunten van die uitredding binnengehaald.
ik benoem het nu wel een beetje oneerbiedig, maar ik denk wel dat dergelijke situaties kunnen voorkomen binnen bepaalde kerk-culturen.
helaas........

dit neemt niet weg, dat wanneer iemand werkelijk byzondere nood heeft, God vaak ook byzondere hulp wil geven!!
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: zondag 3 juli 2011, 13:32

HENKWAL969 schreef:
Ik verkeer in de kringen waar dit soort uitspraken regelmatig gebezigd worden.
Maar waar ik zelf moeite mee heb, is de uitspraak: "Ik heb van God op mijn hart gekregen".
Ik vraag me af of mensen deze uitspraak niet te makkelijk gebruiken.
Zelf gebruik ik liever de uitspraak: "Ik heb op mijn hart gekregen" .

Soms blijken de woorden inderdaad van God gegeven, maar soms zijn het ook woorden van troost, die uit mijn eigen hart komen.

Door uitspraak "Ik heb van God op mijn hart gekregen", kun je moeilijk van een uitspraak zeggen dat het onzin is, want het zijn Gods woorden (????). Terwijl je eigenlijk bijna zeker weet dat deze persoon onzin spreekt.
Sommige mensen gebruiken dit soort uitspraken zo vaak, met onzinnige woorden, dat je ze al meteen in twijfel trekt.
Geen goed getuigenis voor iets wat heel waardevol in de charismatische gemeentes is.

Of er expliciet bij gezegd wordt dat hetgene wat op het hart gekregen is, maakt in de letter een wereld van verschil, maar in de praktijk niet altijd.
Vaak worden de boodschappen doorgegeven vlak voor, tijdens, of na een dienst, zodat er wel een sfeer omheen hangt.

De boodschap, vaak een bemoediging, heeft veelal betrekking over een onderwerp waar de betrokkene moeite mee heeft in zn leven.
Persoonlijk heb ik er moeite mee dat dit soort profetieen meer impact kunnen hebben dan de spreker zich voor kan stellen.
Hoeveel kinderloze vrouwen en of koppels, hebben niet het woord gehoord dat het "binnenkort" wel zal lukken?
Zeker als dan ook erbij gezegd word dat het woord van God afkomt, kan er een scepsis of zelfs complete afwijzing richting geloof komen.
Mensen met een ziekte of met een zieke in de omgeving die te horen krijgen dat er een wonderbaarlijk herstel zal optreden... wat zal dan het gevoel zijn als de groeve geopend is?
Mensen die na een scheiding te horen krijgen dat er herstel zal zijn van de relatie kunnen dit zo vast geloven dat ze overgaan tot stalking van hun ex en bedreiging naar de nieuwe partner van die ex.
Ik ben ervan overtuigd dat er zelfs moorden gepleegd zijn om een dergelijke profetie uit te kunnen laten komen....

Ik denk dat Chat gelijk heeft, men mag een profetie niet hinderen, maar een valse profetie moet gehinderd worden.
De profetie eerst met meerdere andere christenen bespreken en daarna pas doorgeven is de veiligste manier, voor iedereen.
Naar boven

Auteur Bericht
ANNETTE050

BerichtGeplaatst: zondag 3 juli 2011, 15:55

PIETER649 schreef:
Of er expliciet bij gezegd wordt dat hetgene wat op het hart gekregen is, maakt in de letter een wereld van verschil, maar in de praktijk niet altijd.
Vaak worden de boodschappen doorgegeven vlak voor, tijdens, of na een dienst, zodat er wel een sfeer omheen hangt.

De boodschap, vaak een bemoediging, heeft veelal betrekking over een onderwerp waar de betrokkene moeite mee heeft in zn leven.
Persoonlijk heb ik er moeite mee dat dit soort profetieen meer impact kunnen hebben dan de spreker zich voor kan stellen.
Hoeveel kinderloze vrouwen en of koppels, hebben niet het woord gehoord dat het "binnenkort" wel zal lukken?
Zeker als dan ook erbij gezegd word dat het woord van God afkomt, kan er een scepsis of zelfs complete afwijzing richting geloof komen.
Mensen met een ziekte of met een zieke in de omgeving die te horen krijgen dat er een wonderbaarlijk herstel zal optreden... wat zal dan het gevoel zijn als de groeve geopend is?
Mensen die na een scheiding te horen krijgen dat er herstel zal zijn van de relatie kunnen dit zo vast geloven dat ze overgaan tot stalking van hun ex en bedreiging naar de nieuwe partner van die ex.
Ik ben ervan overtuigd dat er zelfs moorden gepleegd zijn om een dergelijke profetie uit te kunnen laten komen....

Ik denk dat Chat gelijk heeft, men mag een profetie niet hinderen, maar een valse profetie moet gehinderd worden.
De profetie eerst met meerdere andere christenen bespreken en daarna pas doorgeven is de veiligste manier, voor iedereen.

Hier kan ik me heel goed in vinden
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 12:05

PIETER649 schreef:

Eerlijk gezegd vind ik dat er meer onderwijs over dit onderwerp moet komen, temeer omdat men er heel vaak zo absoluut mee omgaat. Het kan en het mag niet meer zijn dan een bevestiging of een bemoediging. Bevestiging voor datgene waar de Heer mee bezig is, bemoediging in de vorm van troost. Een profetie eerst vooraf bespreken in een groep geeft een veel grotere waarde aan de profetie dan de bedoeling is en kan juist averechts gaan werken.
Ten tweede hoort een profetie in de dienst thuis. Zoals het Oude Testament op diverse plaatsen laat zien hoort het bij de lofprijzing en aanbidding. Het is een bewijs van Gods aanwezigheid op dat moment.
Jaren geleden kwam een voorganger naar me toe en hij zei: "God heeft me op mn hart gegeven dat je dit moet doen". Toen heb ik eenvoudig gezegd, pas als de Heer het mezelf op mn hart legt, weet ik dat het goed is. Vanaf dat moment wilde deze voorganger niet meer met me praten en was ik eigenlijk niet meer welkom in zijn gemeente. Ik heb dus zelf ervaren wat het betekent als men zo absoluut met het profetische woord omgaat, vooral diegene die in een bepaalde positie is. En daarom vind ik dat er meer onderwijs over dit onderwerp gegeven moet worden zodat het machtsmisbruik wat ik zelf ervaren heb zoveel mogelijk verminderd wordt...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 4 juli 2011, 12:14
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA695

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 12:41

Ik ben van mening dat je alles uit je bijbel kunt leren
Valse profeten staat toch ook ergens en je moet toetsen of t goed of kwaad in de zin heeft en t woord zuiver is wat gezegd word
mijn (exvriend) heeft me zoals HIJ zegt me gebruikt door t woord van GOD
Ik was vorig jaar op t randje lag op ic mijn vriend toen geen relatie met hem maar vrienden volgens hem werd gebeld door mijn moeder om te vertellen hoe t met me was
hij vervolgend zegt ik heb afspraken met haar gemaakt ik bel wel
Ik was twee dagen van t ic af en ik belde hem ik had een goede vriend nodig hij had beloofd nog langs te komen maar was er niet toen ik kantje boord lag telefoon mijn vriend ik zeg ik wil je iets vertellen ik zeg ja ik ook ik zeg ga maar je gang dacht als ie zegt ik hou van jou is t wel weer goed niet dus
Hij zegt ikmoet alles met je verbreken in Jezus naam ik was dood ziek sorry dat kan niet van Jezus zijn
Ik kreeg een brief van zijn toen vriendin geschreven woord profetes zogenaamd ??
zij had geschreven Hij heeft veranderd en naar me opgestuurd
Sorry ik was nog ernstig ziek wel net weer thuis maar no gherstellende
las ik de brief duivels wat ik er uit haalde ikdacht je bent bezeten
heb t terug gezonden en verteld in de hoop dat hij zich naar Jezus zou wenden en biddend om los te laten die oculte wereld
vreselijk liefde vragen elkaar geven en je ocult bewegen
Ik hoop nooit meer met deze mensen in aaraking te komen
We Ik heb hem vergeven wat hij me heeft aangedaan we hebben nog geprobeerd een relatie op te bouwen nadien maar t kon niet
Ik hoop dat hij nooit terug komt naar mij terwijl hij zegt we moeten maar eens een lagere tijd niet bij elkaar zijn want als ik je zie
dan ???
en de wonden moeten maar eerst helen
sorry boelschit Ga naar God vergeven is voor mij verder leven maar niet in de zelfde schuit maar de boot die God tot rust deed brengen op de zee bij de vissers
In die boot vaar ik nu en als hoge golven komen dan is God bij me Hij leid me nu in alle dingen en ik ik sta verbaasd de goede dingen
Hij leert mij de bijbel echt te kennen te lezen en brengt me op paden die ikniet had durven dromen mooi wegen op weg naar een eeuwige weg
de toekomst tegemoet met mijn God mijn Heer en mijn meester
Ik bid en leef met God zijn plan niet meer de mijne nooit meer
amen
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA695

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 15:03

Ik las nog even Pieter van jou en las dat je het steeds over mensen hebt
Ik weet heb ervaring en zal ook wel weer eens struikelen maar er staat ook in de bijbel vertrouw niet op mensen is het dan niet zo om toch te toetsten wat God de bijbel spreekt voor je met iemand in zee gaat en vervolgens om komt door de golven
God wil de storm stillen en zijn wil is dat je Hem leert kennen door alles heen
Ik ben blij met deze God maar betreur dat ik leef in een wereld vol onrecht ik vind dat erg moeilijk en zou t liefst alles goed doen ook dat is niet mogelijk maar god ziet t hart aan en weet dat we vallen (gevallen mensen zijn zelfs ) en zegt telkens weer KOM
Mooi toch dat God ook werkt door deze pijnen van verdriet dat je zelf weet dat je verkeerd gedaan hebt en belijd dat is waarom er ook denk ik verkeerde dingen moeten gebeuren om je inzicht te geven
En als je kan van te voren mag voorkomen maar soms kan dat niet
Ik wens iedereen Gods zegen toe en dat elk hart zich mag bekeren naar zijn wil

groet anita
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 20:02

ANITA695 schreef:
Ik las nog even Pieter van jou en las dat je het steeds over mensen hebt
Ik weet heb ervaring en zal ook wel weer eens struikelen maar er staat ook in de bijbel vertrouw niet op mensen is het dan niet zo om toch te toetsten wat God de bijbel spreekt voor je met iemand in zee gaat en vervolgens om komt door de golven
God wil de storm stillen en zijn wil is dat je Hem leert kennen door alles heen
Ik ben blij met deze God maar betreur dat ik leef in een wereld vol onrecht ik vind dat erg moeilijk en zou t liefst alles goed doen ook dat is niet mogelijk maar god ziet t hart aan en weet dat we vallen (gevallen mensen zijn zelfs ) en zegt telkens weer KOM
Mooi toch dat God ook werkt door deze pijnen van verdriet dat je zelf weet dat je verkeerd gedaan hebt en belijd dat is waarom er ook denk ik verkeerde dingen moeten gebeuren om je inzicht te geven
En als je kan van te voren mag voorkomen maar soms kan dat niet
Ik wens iedereen Gods zegen toe en dat elk hart zich mag bekeren naar zijn wil

groet anita

Ik heb het over "mensen" omdat ik hier geen namen ga noemen.
Tevens hoop ik dat het duidelijk moge zijn dat ik niet onder de indruk ben de profetieen die tot op heden, voornamelijk per email, bij mij binnenkomen.... integendeel zelfs, vaak werken ze op mijn lachspieren.

De meeste mensen waarin ik mijn vertrouwen stelde hebben dat vertrouwen hopeloos beschaamd.

Dat wil echter niet zeggen dat je bij voorbaat uit moet gaan van het rotte in de mens.

En Anita, als ik jouw bijdrages zo lees, hoop ik dat je toch eens gaat vragen om een juiste medicatie en rust gaat zoeken in je leven.
Vrouwen als jij zijn een makkelijk slachtoffer voor kwaadwilligen, en ook cm is daar niet vrij van....
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA695

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 20:32

PIETER649 schreef:
Ik heb het over "mensen" omdat ik hier geen namen ga noemen.
Tevens hoop ik dat het duidelijk moge zijn dat ik niet onder de indruk ben de profetieen die tot op heden, voornamelijk per email, bij mij binnenkomen.... integendeel zelfs, vaak werken ze op mijn lachspieren.

De meeste mensen waarin ik mijn vertrouwen stelde hebben dat vertrouwen hopeloos beschaamd.

Dat wil echter niet zeggen dat je bij voorbaat uit moet gaan van het rotte in de mens.

En Anita, als ik jouw bijdrages zo lees, hoop ik dat je toch eens gaat vragen om een juiste medicatie en rust gaat zoeken in je leven.
Vrouwen als jij zijn een makkelijk slachtoffer voor kwaadwilligen, en ook cm is daar niet vrij van....

Mijn bijdrages zijn prima om te waarschuwen juist en God heeft me een nieuw mens gemaakt mijn ogen en oren zijn wel open voor de verkeerde mens en wie denk jij te zijn om te oordelen wat ik van node heb lachen pieter medicatie wie denk jij te zijn medicijnman of GOD
omdat jij t zo goed hebt met je dingen wil je mij vertelllen wat ik ben
Loop God niet voor de voeten Hij maakt me zo mooi als ik zijn mag
en geeft me de goede inzichten in mensen oook hier op c m

wens je Gods zegen en ik ga je niet vertellen dat je medicatie moet slikken hoor

verder zal ik

Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER649

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 22:58

ANITA695 schreef:
Mijn bijdrages zijn prima om te waarschuwen juist en God heeft me een nieuw mens gemaakt mijn ogen en oren zijn wel open voor de verkeerde mens en wie denk jij te zijn om te oordelen wat ik van node heb lachen pieter medicatie wie denk jij te zijn medicijnman of GOD
omdat jij t zo goed hebt met je dingen wil je mij vertelllen wat ik ben
Loop God niet voor de voeten Hij maakt me zo mooi als ik zijn mag
en geeft me de goede inzichten in mensen oook hier op c m

wens je Gods zegen en ik ga je niet vertellen dat je medicatie moet slikken hoor

verder zal ik

Smiley met dichtgeplakte mond

Of ik het goed heb, weet jij niet, kan je ook niet weten, dus dat is een onzinargument van je.
Medicatie heb ik volgens mijn arts op dit moment voldoende, maak je daar ook geen zorgen over Lachende smiley

Jouw bijdragen zijn in mijn ogen, en in meerdere ogen, zoals vanavond in de chatroom bleek, zorgwekkend.
Je schrijft zeer tegenstrijdige, warrige en moeilijk te ontcijferen berichten.

Vandaar dat ik je, welgemeend, een advies wilde geven.
Wat je daar mee doet, is aan jou.

Pieter, ik kreeg het op mn hart je dit nog ff mee te geven
Naar boven

Auteur Bericht
ANITA695

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juli 2011, 12:23

PIETER649 schreef:
Of ik het goed heb, weet jij niet, kan je ook niet weten, dus dat is een onzinargument van je.
Medicatie heb ik volgens mijn arts op dit moment voldoende, maak je daar ook geen zorgen over Lachende smiley

Jouw bijdragen zijn in mijn ogen, en in meerdere ogen, zoals vanavond in de chatroom bleek, zorgwekkend.
Je schrijft zeer tegenstrijdige, warrige en moeilijk te ontcijferen berichten.

Vandaar dat ik je, welgemeend, een advies wilde geven.
Wat je daar mee doet, is aan jou.

Pieter, ik kreeg het op mn hart je dit nog ff mee te geven

Hallo pieter

Even iedereen uit de brand helpen
Ik ben verward maar maak ook genoeg mee en juist omdt ik nieuw geworden mens ben in d egoede zin God me heelt en veranderd
Ik schrijf niet allemaal onzin hier ik schrijf ook om dat God me veranderd en ik bid en hoop dat t meer en meer zal worden
maar de mens telkens weer zegt dat t nooit zal veranderen en ik maar medicatie moet nemen dt doet me zeer mjn medicijn man is de HEER
ik hoop niet dat dit bericht nu ook weer verkeerd overkomt ik kan soms moeilijk dingen verwoorden dat klopt
maar mijn hart is van goede wil voor alle mensen
Vind en t doet me pijn dat mensen me afwijzen om t feit dat ik anders ben
Ik ben een kind van God net als iedereen hier met onhebbelijkheden maar ook mijn hebbelijkheden de mooie kanten
En jammer dat er niet naar geluisterd word
en ja ik kan me voorstellen dat mensen zich zorgen maken en terrecht
wil ik dan een ding vragen ga biddend naar mijn jouwn Vader en vraag om genezing van mij om me te herstellen maar medicatie en een psyc i snite wat iknodig heb
Ik heb een Vader nodig en die heb ik Hij is het die me sterkt spaart en bewaard
En t spijt me dat ik zo overkom en t niet goed kan verwoorden wat ik bedoel
Maar ik bedoel t goed
Ik wens dan ook iedereen die dit leest en er weer over praat met elkaar Gods zegen
En ja t doet me pijn om te zien hoe mensen gelukkig zijn een kindje op de arm houden een trouwfoto die voor bij gaat hier
beste pieter ik heb maar een verlangen om gelukkig te kunnnen zijn
Maar omdat ik een stoornis heb ben ik alles kwijt
mijn kinderen mijn dromen mijn leven
daarom ben ik ook fel omdat ik weet dat t niet meer onze dromen kunnen zijn t is God die dit laat gebeuren en ik mag zeggen dat je gezegend bent pieter ik vind dat ook fijn om te zien
maar ik had hier een beetje meer begrip vewacht van christenen
dat en ook ik ben gezegend want God houd van mij onvoorwaardelijk en helpt me hier doorheen
Ik zit midden in een dal en kom er uit maar heb wel begrip van mensen nodig en niet afwijzing van ik moet rust hebben
en medicatie nemen
Ik word gevormd Hij is mijn pottebakker en Hij is het die mij rust geeft

Gods zegen gewenst aan jouw je kinderen je vrouw

groet anita
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina 1 2 Volgende
Pagina 1 van 2