Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 13:27
|
|
|
Als er in een preek iets gezegd wordt over vol overgave God dienen, dan wordt daarbij nog weleens herinnerd aan de oproep uit Openbaring 3, over niet koud of lauw zijn, maar heet voor God. Mede hierdoor, en door liedjes als "Jong en oud, wees niet koud, zeg het voort..." is de oproep duidelijk: Dien God met al wat in je is, niet zelden (koud), niet af en toe (lauw) maar altijd, zo veel mogelijk! (heet).
... Totdat je gaat lezen wat er precies staat in openbaring 3,14-17: En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, de oorsprong van Gods schepping: Ik ken uw werken, dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet! Maar omdat u lauw bent, en niet koud en ook niet heet, zal ik u uit Mijn mond spuwen. Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent.
"Jong en oud, wees niet koud,..."? Was u maar koud! En dat geeft te denken, de intepretatie zoals ik hem bovenaan verwoorde, van koud naar lauw naar heet kan onmogelijk kloppen! Koud = Goed - Heet = Goed - Lauw = Slecht Het lijkt erop dat het slechte het resultaat is van het door elkaar gooien van twee dingen die op zichzelf goed zijn. Koud+Warm=Lauw. Welke twee dingen zijn er dan nu op zichzelf goed, maar in combinatie slecht? Als de bijbel iets met goed aanduidt, dan wil dat ook tegelijk aangeven dat het niet door (menselijke) toevoegingen nog beter gemaakt kan worden. God zei niet na de schepping, een goed begin is het halve werk , Hij ging rusten, het was zeer goed! Een heerlijk recept moet je niet willen verbeteren met ingredienten die er niet in horen, of zoals Paulus schrijft aan de Galaten: Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg. Paulus heeft het in die brief trouwens over het vermengen van het nieuwe verbond van genade met het oude verbond van de wet. Zuurdesem heeft niks te zoeken in ongezuurde brooden, de wet heeft niks te zoeken in een verbond van genade, dat is de strekking. Dit omdat de twee elkaars tegenovergestelde zijn... zoals koud en heet. Slot: beproeft alle dingen, behoudt het goede. Luister je naar een preek die Koud en Heet door elkaar gooit? "Er is genade, maar... regel, regel, wet, wet?" Mijn advies: Uitspuwen. Een volgende keer oordopjes meenemen Dennis
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEONARD480
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 15:11
|
|
|
DENNISS669 schreef: | Als er in een preek iets gezegd wordt over vol overgave God dienen, dan wordt daarbij nog weleens herinnerd aan de oproep uit Openbaring 3, over niet koud of lauw zijn, maar heet voor God. Mede hierdoor, en door liedjes als "Jong en oud, wees niet koud, zeg het voort..." is de oproep duidelijk: Dien God met al wat in je is, niet zelden (koud), niet af en toe (lauw) maar altijd, zo veel mogelijk! (heet).
... Totdat je gaat lezen wat er precies staat in openbaring 3,14-17: En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, de oorsprong van Gods schepping: Ik ken uw werken, dat u niet koud en niet heet bent. Was u maar koud of heet! Maar omdat u lauw bent, en niet koud en ook niet heet, zal ik u uit Mijn mond spuwen. Want u zegt: Ik ben rijk en steeds rijker geworden en heb aan niets gebrek, maar u weet niet dat juist u ellendig, beklagenswaardig, arm, blind en naakt bent.
"Jong en oud, wees niet koud,..."? Was u maar koud! En dat geeft te denken, de intepretatie zoals ik hem bovenaan verwoorde, van koud naar lauw naar heet kan onmogelijk kloppen! Koud = Goed - Heet = Goed - Lauw = Slecht Het lijkt erop dat het slechte het resultaat is van het door elkaar gooien van twee dingen die op zichzelf goed zijn. Koud+Warm=Lauw. Welke twee dingen zijn er dan nu op zichzelf goed, maar in combinatie slecht? Als de bijbel iets met goed aanduidt, dan wil dat ook tegelijk aangeven dat het niet door (menselijke) toevoegingen nog beter gemaakt kan worden. God zei niet na de schepping, een goed begin is het halve werk , Hij ging rusten, het was zeer goed! Een heerlijk recept moet je niet willen verbeteren met ingredienten die er niet in horen, of zoals Paulus schrijft aan de Galaten: Een weinig zuurdesem verzuurt het gehele deeg. Paulus heeft het in die brief trouwens over het vermengen van het nieuwe verbond van genade met het oude verbond van de wet. Zuurdesem heeft niks te zoeken in ongezuurde brooden, de wet heeft niks te zoeken in een verbond van genade, dat is de strekking. Dit omdat de twee elkaars tegenovergestelde zijn... zoals koud en heet. Slot: beproeft alle dingen, behoudt het goede. Luister je naar een preek die Koud en Heet door elkaar gooit? "Er is genade, maar... regel, regel, wet, wet?" Mijn advies: Uitspuwen. Een volgende keer oordopjes meenemen Dennis |
Ja Dennis regel, regel, wet, wet? kan inderdaad je geloofsleven danig in verwarring brengen ....weet nog de kerkscheuring van nog niet zolang geleden en dat mensen eerst als broeders en zusters door het leven gingen en even later elkaar niet meer konden luchten of zien i.v.m. de waarheid. Toen dacht ik ook wat een lauwheid in de gemeente...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DENNISS669
|
|
Geplaatst: vrijdag 18 februari 2011, 23:50
|
|
|
LEONARD480 schreef: | Ja Dennis regel, regel, wet, wet? kan inderdaad je geloofsleven danig in verwarring brengen ....weet nog de kerkscheuring van nog niet zolang geleden en dat mensen eerst als broeders en zusters door het leven gingen en even later elkaar niet meer konden luchten of zien i.v.m. de waarheid. Toen dacht ik ook wat een lauwheid in de gemeente... |
Hoi Leonard! Kerkscheuring is zeker droevig, al heb ik het zelf niet zo meegekregen, oa omdat ik zelf niet al mn levensjaren in nederland heb gewoond. Al heeft het ook wel een reinigende werking, zoals bv Luthers stellingen hebben duidelijk gemaakt, dat wat geleerd en geloofd werd niet strokt met wat er eigenlijk in de bijbel staat. Lauwheid in de gemeente is ernstig, zie de beschrijving die Jezus geeft over hun status, dat die armzalig is terwijl ze het zelf niet eens doorhebben! In de hoop dat jij en ik niet mengen wat gescheiden hoort, groetjes, Dennis
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|