ChristianMatch

Forum

God Vergeeft Vergeven wij ook?
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANITA324

BerichtGeplaatst: woensdag 19 januari 2011, 18:18

De laatste tijd ben ik regelmatig aan het nadenken over het leven en er gebeurt veel in je leven. Kan je dan wat je in je leven ook hebt meegemaakt de ander vergeven ook al mag je die hele persoon totaal niet ook al zou het je grootste vijand zijn heb je dan die persoon nog van harte lief als jezelf?
Als we nagaan zijn wij als mensen ja ook ik vol met zonden en gebreken zonder HEERE Jezus ben ik niks alleen met Hem ben ik alles en natuurlijk blijf je als mens die strijd houden net als het scheepje op zee de rustige wind kan zo omslaan in storm en wat doe je dan in zo positie?
Ga je zelf varen of laat je de Stuurman het scheepje varen tot de juiste koers naar de havens toe?

Als we kunnen lezen in HEERE Gods Woord vergeeft Hij ons 7 maal 70 maal elke dag weer. Gal.6:8. 1 Kor.11:29,32. Math.18:21. Luc.17:4.
Lees eens het verhaal op verschillende plekken in de Bijbel:
- Van de verloren zoon die alles verbraste het at bij de varkens en kreeg berouw de vader wachte hem op en het was een groot feest.
- De moordernaar aan het kruis deed alle verkeerde dingen tot aan zijn laatste adem kreeg hij berouw en Jezus vergaf en zei Hij met heden zul je in het paradijs/hemel zijn.
- Enz.

Op die manier als we die verhalen allemaal lezen dan kunnen we niet anders dan ook de ander vergeven ook al doet veel dingen pijn in je hart kunnen we dan ons nederig en zachtmoedig blijven ons ik verlagen zodat Hij meer in ons leven mag vormen ja dan kan het jou ook los laten.
Zodat we ook onze vijanden lief kunnen hebben door onze HEERE Jezus heen want dan is het niet meer ik maar Christus die in mij leeft door Hem ontvang je die kracht.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
EVA685

BerichtGeplaatst: donderdag 20 januari 2011, 11:35

ANITA324 schreef:
De laatste tijd ben ik regelmatig aan het nadenken over het leven en er gebeurt veel in je leven. Kan je dan wat je in je leven ook hebt meegemaakt de ander vergeven ook al mag je die hele persoon totaal niet ook al zou het je grootste vijand zijn heb je dan die persoon nog van harte lief als jezelf?
Als we nagaan zijn wij als mensen ja ook ik vol met zonden en gebreken zonder HEERE Jezus ben ik niks alleen met Hem ben ik alles en natuurlijk blijf je als mens die strijd houden net als het scheepje op zee de rustige wind kan zo omslaan in storm en wat doe je dan in zo positie?
Ga je zelf varen of laat je de Stuurman het scheepje varen tot de juiste koers naar de havens toe?

Als we kunnen lezen in HEERE Gods Woord vergeeft Hij ons 7 maal 70 maal elke dag weer. Gal.6:8. 1 Kor.11:29,32. Math.18:21. Luc.17:4.
Lees eens het verhaal op verschillende plekken in de Bijbel:
- Van de verloren zoon die alles verbraste het at bij de varkens en kreeg berouw de vader wachte hem op en het was een groot feest.
- De moordernaar aan het kruis deed alle verkeerde dingen tot aan zijn laatste adem kreeg hij berouw en Jezus vergaf en zei Hij met heden zul je in het paradijs/hemel zijn.
- Enz.

Op die manier als we die verhalen allemaal lezen dan kunnen we niet anders dan ook de ander vergeven ook al doet veel dingen pijn in je hart kunnen we dan ons nederig en zachtmoedig blijven ons ik verlagen zodat Hij meer in ons leven mag vormen ja dan kan het jou ook los laten.
Zodat we ook onze vijanden lief kunnen hebben door onze HEERE Jezus heen want dan is het niet meer ik maar Christus die in mij leeft door Hem ontvang je die kracht.

Denk maar eens na over dit lied Knipoog smiley
Let op het woordje kan en zal!
Misschien lukt het ons dan beter Smiley die vol vragen zit

Hoe kan ik verder leven,hoe moet ik verder gaan.
Kan ik ooit vergeven,wat mij is aangedaan.
De woorden in mijn ziel, de haat en bitterheid,
lijken niet te helen niet door woorden, niet door tijd.

Maar als er vergeving is, kan er genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen.
Als er vergeving is,kan er genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.

O God , ik heb U nodig, ik kan het zelf niet.
Ik lijk haast te verstikken,in angst en in verdriet.
Hoe kan ik ooit vergeven, zoals U mij vergeeft,
dwars door alles heen wat mij beschadigd heeft.

Geef mij de kracht van Uw liefde om verder te gaan,
ook al zal er een litteken blijven bestaan.
Want is Uw liefde niet sterker dan de dood,
en Uw vergeving niet dieper dan mijn nood?

Want waar Uw vergeving is zal genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen,
waar Uw vergeving is zal genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 9 augustus 2012, 02:12

Van: John Kamphuis

Als de haan kraait binnen ’t christendom…
juni 19, 2012 bij 12:41 am (Uncategorized)

Ook in de laatste serie afleveringen van Wie is de Mol? klonk het aloude en wijze adagium ‘Trust Nobody’. Als je het mij vraagt kan geen woordenpaar de sleutel tot levenslust beter verwoorden. Naleving van dit adagium werkt gezonde onafhankelijkheid in de hand en dat is de beste remedie tegen eventuele teleurstellingen.

Ik geef toe, ‘Trust Nobody’ is wat zwaar aangezet. Onze planeet bevat schitterende, betrouwbare mensen. Zij verdienen respect. Met nadruk op verdienen. Dat impliceert zichtbare activiteit en op basis daarvan kan iemand het hart worden toevertrouwd. Uiteindelijk is dat het allermooiste wat er is. Helaas schaduwt een flinke dosis hufterigheid op onze planeet over het geluk wat ‘vertrouwen’ heet. Dat maant tot voorzichtigheid.

Deze hufterigheid is van alle tijden en plaatsen. Er is dus niks nieuws onder de zon. Na enkele jaren binnen het stevige bolwerk van het christendom rondgewandeld te hebben, ben ik tot de – ooit voor mij – ontstellende constatering gekomen dat ook daar niet alles goud is wat er blinkt. En laat ik dan maar bij mijn eigen persoon beginnen, want ook dat ‘bolwerkje’ vertoont scheuren. Dus naast ‘Trust nobody’ ook ‘Nobody is perfect’.

Waarom ga ik hierna dan toch iets zeggen over het christendom als geheel?

In ieder geval niet om er tegenaan te schoppen. Dat heeft geen zin. Ook niet omdat ik teveel teleurstellingen opgelopen zou hebben. En al helemaal niet omdat ik me beter of verlichter zou voelen. Maar wel omdat ik me opwind over een vorm van huichelachtigheid, waar ik me tegen wil verzetten.

Het gaat om het door de vingers zien van misdrijven tegen individuen met een beroep op het veelgebruikte woord ‘vergeving’.

Vergeving is iets moois. Mediation (alternatieve geschilbeslechting) eveneens. Als het een slopende gerechtelijke procedure kan voorkomen, kan ik mensen geen ongelijk geven als ze van mediation gebruik maken. Tot zover dus niets aan de hand.

Maar nu komt mijn punt. Deze zal ik verhelderen met een situatie die zich onlangs heeft voorgedaan.

Persoon X (een jongere) kwam naar me toe met de mededeling misbruikt te zijn door persoon Y binnen een duidelijk verticale verhouding. X vroeg advies en meldde ‘platgegooid’ te zijn met uitspraken van christenen om Y te vergeven. Zou X dit niet doen, dan zou dat meer over X zeggen dan over de ernst van de situatie.

Ik heb X niet van advies voorzien, omdat ik geen behoefte had aan inmenging in deze zaak. Maar ik was wel ziedend.

Waar haalt in godsnaam een christen het lef vandaan een jongere op deze wijze te beïnvloeden! X heeft besloten alles te bedekken onder de ‘mantel der liefde’. En daar zal het blijven sluimeren. Tot de zogenaamde ‘jongste dag’.

Wat kan dat mooie begrip ‘vergeving’ zo een drakengezicht krijgen.

En wat kan ‘vertrouwen’ in uitspraken van oudere mensen misvormd worden, als een jongere om de lieve vrede wil het zwijgen ertoe doet.

Vraag hem/haar over 10 jaar wat ‘vertrouwen’ inhoudt en beluister goed het antwoord. We zullen ervan schrikken.

Zo kan dus een misdrijf onder het mom van ‘liefde’ en ‘vergevingsgezindheid’ uit handen van justitie blijven. Mijn rechtsgevoel zegt dat dit niet kan. Maar mijn bovennatuurlijke antenne zegt dat ook.

Want zet het eens af tegen de oproepen die in tal van kerken klinkt een eerlijke belastingaangifte te doen? Of om te onderwerpen aan de overheid (‘de dienaar Gods’)?

In deze orde gaat de zweep over de ruggen, maar wanneer het gaat om (zeden)misdrijven gaat de zweep nogal eens over de rug van het slachtoffer. Extra klappen, omdat hij/zij gewoonweg niet meteen vergeven kan.

Duizendmaal en duizendmaal begrip heb ik daarvoor.

Evenals de Rechter.

Een spreker uit een heiligingsbeweging zei onlangs in een religieuze samenkomst: “Vrouwen, als uw man u tientallen keren achtereen tart en slaat, zult u hem telkens onmiddellijk moeten vergeven. Als u dat niet doet, bent u net zo onheilig als hem.”

Vergeef me, maar dan krijg ik kippenvel.

En zal de haan kraaien.

Om hemelschreiende manipulatie.

Want als het ergens niets mee te maken heeft, is het met vergeving.

Bron: John Kamphuis Klik hier!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 9 augustus 2012, 02:13
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: donderdag 9 augustus 2012, 02:31

[quote=EVA685]Denk maar eens na over dit lied Knipoog smiley
Let op het woordje kan en zal!
Misschien lukt het ons dan beter Smiley die vol vragen zit

Hoe kan ik verder leven,hoe moet ik verder gaan.
Kan ik ooit vergeven,wat mij is aangedaan.
De woorden in mijn ziel, de haat en bitterheid, onverschilligheid, en die doet geen pijn...eindelijk bevrijd van het 'moeten' vergeven....die haat is logisch... en die bitterheid wordt je aangepraat....
lijken niet te helen niet door woorden, niet door tijd. Nee, alleen en alleen door vergeving Zieke smiley

Maar als er vergeving is, kan er genezing zijn maar als de waarheid onder ogen wordt gezien, dán kan er genezing zijn.
van de pijn en het verdriet diep van binnen.
Als er vergeving is,kan er genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen. de weg van ontkenning kan beginnen

O God , ik heb U nodig, ik kan het zelf niet.
Ik lijk haast te verstikken,in angst en in verdriet. logisch als iedereen begrip heeft voor de dader en loopt te roepen dat jij moet vergeven, zelfs als de dader ontkend, vergeven zal je onvoorwaardelijk...
Hoe kan ik ooit vergeven, zoals U mij vergeeft, Hier gaat het al mank, hier wordt geïmpliceerd dat je even erge dingen hebt gedaan als je verkrachters, terwijl je nota bene een kleuter was...of tiener, of beide!!! Of iig dat je daarna minstens even zo erge of nog ergere dingen hebt gedaan dan kinderen verkrachten. En dat verpakt, in een zoetgevooisd gedichtje.. Zieke smiley !!! En dan kan ik me heel goed indenken, dat vele denken, schandalige schijnheilige christendom...
dwars door alles heen wat mij beschadigd heeft.

Geef mij de kracht van Uw liefde om verder te gaan,
ook al zal er een litteken blijven bestaan.
Want is Uw liefde niet sterker dan de dood,
en Uw vergeving niet dieper dan mijn nood?

Want waar Uw vergeving is zal genezing zijn
van de pijn en het verdriet diep van binnen,
waar Uw vergeving is zal genezing zijn
en de weg van herstel kan beginnen. en de weg van de bagatellisering en ontkenning van wat de dader heeft gedaan kan beginnen....en de erkenning van het slachtoffer kan uitblijven. Zodat er geen énkele kans op genezing meer is...

Laatst aangepast door
SHANITA130
op donderdag 9 augustus 2012, 14:07
Naar boven

Auteur Bericht
ANNA415

BerichtGeplaatst: donderdag 9 augustus 2012, 21:14

Matt 6

9 Bidt u dan zo: Onze Vader, Die in de hemelen zijt. Uw Naam worde geheiligd.
10 Uw Koninkrijk kome. Uw wil geschiede, zoals in de hemel zo ook op de aarde.
11 Geef ons heden ons dagelijks brood.
12 En vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaren vergeven.
13 En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van de boze. Want van U is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, tot in eeuwigheid. Amen.
14 Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.
15 Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven.

Mat 5
44 Maar Ik zeg u: Heb uw vijanden lief; zegen hen die u vervloeken; doe goed aan hen die u haten; en bid voor hen die u beledigen en u vervolgen;

Dus het liedje van Eva is zo gek nog niet. Alleen wat is vergeven? Betekent dat we dan alles met de mantel der liefde moeten bedekken. Dat je dan maar alles moet vergeten, alsof het nooit gebeurd is? Heb ik in de bijbel nooit van gelezen. Nee, God staat voor gerechtigheid!

Wat dan? Best een lastige. Ik begin voor mezelf altijd met: wat gij niet wilt dat u geschiet doe dat ook een ander niet. Dat is alvast een begin. Maar ja vergeven... Als ik naar mezelf kijk, m'n ex heeft me bedrogen en is daar niet eerlijk over geweest, maar uiteindelijk kom je er vanzelf wel achter. Je kunt dan 2 dingen doen boos zijn en blijven of boos zijn en verder gaan. Om met bijbels termen te gooien: mij komt de wraak niet toe. Vind ik het goed wat en hoe hij het gedaan heeft? Nee, nooit, het is en blijft respectloos. Maar bid ik voor hem? Ja, want hij heeft Jezus nodig!
Is dat vergeven zoals Jezus het bedoelt? Geen idee. Maar het is naar mijn idee wel wat anders dan de dader meer waardering geven dan het slachtoffer.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Pagina 1 van 1