Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 14:47
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Kop op Frank, lees eens in de bijbel wat God zegt, hoe Hij over jou denkt.
Je bent zijn kind..... Je bent uniek...... Een koningskind...... Je bent (geschapen naar) zijn evenbeeld...... Kind van de Allerhoogste..... Een prachtig kunstwerk..... Mijn geliefd kind..... enz. enz. (mooi he) |
Ja mooi is het wel Cross... ik ben wel een kunstwerk zij het dan iets abstract gemaakt misschien is het maar goed ook voor de mensheid dat ik uniek ben...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 20:33
|
|
|
HENK710 schreef: | Hoe lees je Hebreeuws oorspronkelijk, Willemijn? Een Jood heeft ooit eens uitgelegd dat elk Hebreeuwse woord meerdere betekenissen heeft. Zo kan het dus ook dat er vanuit 1 taal meerdere vertalingen bestaan |
Hoop het niet Henk, vind het al een hele klus om het met één betekenis te leren......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 17 november 2010, 20:34
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Hoop het niet Henk, vind het al een hele klus om het met één betekenis te leren...... |
Misschien moet je de hele zin lezen en kijken in welke context het woord geplaatst is..;
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOUSJE740
|
|
Geplaatst: vrijdag 19 november 2010, 19:57
|
|
|
Mijn vriend en ik willen graag wachten met seks (en alle stadia die daarvoor en na komen) totdat we getrouwd zijn. Dan is ook voor de buitenwereld duidelijk dat we voor God een verbintenis voor het leven zijn aangegaan.
Het hebben van geslachtsgemeenschap is zoiets moois dat God ons gegeven heeft dat we dat beiden willen bewaren voor in ons huwelijk. Dan hebben we ook daar God´s zegen over gevraagd in de kerk.
Makkelijk is het niet, en we zijn voorlopig ook nog niet van plan om te trouwen, maar we ervaren dat God ons daarbij helpt en ondersteunt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 15:14
|
|
|
LOUSJE740 schreef: | Mijn vriend en ik willen graag wachten met seks (en alle stadia die daarvoor en na komen) totdat we getrouwd zijn. Dan is ook voor de buitenwereld duidelijk dat we voor God een verbintenis voor het leven zijn aangegaan.
Het hebben van geslachtsgemeenschap is zoiets moois dat God ons gegeven heeft dat we dat beiden willen bewaren voor in ons huwelijk. Dan hebben we ook daar God´s zegen over gevraagd in de kerk.
Makkelijk is het niet, en we zijn voorlopig ook nog niet van plan om te trouwen, maar we ervaren dat God ons daarbij helpt en ondersteunt. |
Wens jullie daar heel veel kracht en zegen in toe
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: zaterdag 27 november 2010, 16:20
|
|
|
LOUSJE740 schreef: | Mijn vriend en ik willen graag wachten met seks (en alle stadia die daarvoor en na komen) totdat we getrouwd zijn. Dan is ook voor de buitenwereld duidelijk dat we voor God een verbintenis voor het leven zijn aangegaan.
Makkelijk is het niet, en we zijn voorlopig ook nog niet van plan om te trouwen, maar we ervaren dat God ons daarbij helpt en ondersteunt. |
ik wens je ook heelveel kracht daartoe.
Mij en mijn vrouw is het niet gelukt want de liefde was zo hoog!!! Die liefde is ook nooit veranderd ondanks dat het voor het maatschappelijke huwelijk plaats vond....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 december 2010, 22:13
|
|
|
Ik denk als je echt helemaal van elkaar houdt en allebei er klaar voor bent en je kan het eigenlijk niet meer tegen houden dat je dat dan ook niet moet voorzeren, door het tegen te houden. Raak je misschien allebei een beetje gefrustreerd van op den duur denk ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 00:42
|
|
|
Liefde is .......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 13:29
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Liefde is ....... |
Elkaar trouw zijn in voor en tegenspoed. Elkaar accepteren en in de waarde laten ookal ben je t niet altijd met elkaar eens.... Zonder een woord samen kunnen zijn en genieten van elkaar.
Wie vult eraan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 21:34
|
|
|
Of denkt er iemand anders over Liefde is......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 21:42
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Of denkt er iemand anders over Liefde is...... |
wat denk je zelf?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIN695
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 22:06
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Liefde is ....... |
Delen.
Sjalom. Martin
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 22:32
|
|
|
Martin jij begrijpt wat ik bedoel. Nu de rest nog.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 22:39
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Martin jij begrijpt wat ik bedoel. Nu de rest nog. |
dit topic gaat over sex
misschien is het handiger om een nieuw topic te openen met liefde is, want dit is wel heeel erg off-topic
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 22:41
|
|
|
JOLAN931 schreef: | dit topic gaat over sex
misschien is het handiger om een nieuw topic te openen met liefde is, want dit is wel heeel erg off-topic |
Foei Jolan, liefde en sex gaan heel goed samen hoor!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 23:27
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Foei Jolan, liefde en sex gaan heel goed samen hoor! |
ow ja???
weet ik wel, maar sex is geen liefde en liefde geen sex he
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
EGGIE989
|
|
Geplaatst: zaterdag 4 december 2010, 23:32
|
|
|
Sex is een onderdeel van liefde
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 00:00
|
|
|
nee geen snacks voor het huwelijk, blijf je lekker van in figuur!
en, liefde en snacks gaan goed samen, maar probeer dat wel te stoppen, de weegschaal lacht je uit
goed, oke, genoeg oppervlakkigheid, nu weer de echt serieuse reacties?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BRAM677
|
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 23:40
|
|
|
Hallo, ik ben nieuw hier. En heb niet de tijd en energie om dit hele topic te lezen. Heb zo hier en daar een berichtje/ conversatie gelezen en merk dat hier vrij openminded gedacht word over het onderwerp "sex voor het huwelijk" Niets mis mee, maar ik zal jullie graag mijn mening hierover niet willen onthouden.
Als eerst merkte ik op dat er hier gezegd werd dat er niet duidelijk aangegeven word in de bijbel hoe een huwelijk tot stand komt, en wanneer je getrouwd bent.
Quote: | Gen 2:24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt. |
Ik lees hier dat een man eerst loslaat, dan aanhangt en daarna pas één lichaam word (dus gemeenschap heeft)
dus, even in een begrijpende volgorde loslaten: Een zelfstandige individu worden die zijn ouders niet meer nodig heeft. Aanhangen: Een vrouw/man vinden, hier verder mee willen. en dus trouwen één lichaam worden: Sex
En dan las ik hier nog de vraag over trouwen, hoe ging dat vroeger en hoe moeten we dat nu zien.
Oke, t is even een lap tekst, maar t geeft wel een duidelijk voorbeeld
Quote: | Ruth 3 en 4 3 1 Op een dag zei Noömi, haar schoonmoeder: ‘Mijn dochter, zal ik niet een thuis voor je zoeken waar het je goed zal gaan? 2 Boaz, bij wie je gewerkt hebt, is zoals je weet familie van ons. Vanavond zal hij op de dorsvloer gerst wannen. 3 Baad je, wrijf je in met olie, kleed je aan en ga naar de dorsvloer. Zorg dat hij je niet ziet voordat hij klaar is met eten en drinken. 4 Als hij gaat slapen moet je goed opletten waar hij zich neerlegt, en dan moet je naar hem toe gaan, de deken aan zijn voeteneinde terugslaan en daar gaan liggen. Hij zal je dan wel vertellen wat je moet doen.’ 5 Ruth antwoordde: ‘Ik zal doen wat u mij zegt.’ 6 Ze ging naar de dorsvloer en deed precies wat haar schoonmoeder haar had opgedragen. 7 Boaz at en dronk, voelde zich voldaan, en legde zich te slapen tegen een hoop gerst. Toen kwam Ruth stilletjes naar hem toe, sloeg de deken aan zijn voeteneinde terug en ging liggen. 8 Midden in de nacht schrok hij wakker, draaide zich om en zag een vrouw aan zijn voeteneinde liggen. 9 ‘Wie is daar?’ vroeg hij. ‘Ik ben het, Ruth,’ zei ze. ‘Wilt u mij bij u nemen, want u kunt voor ons als losser optreden.’ 10 ‘Moge de HEER je zegenen, mijn dochter,’ zei hij. ‘Dit getuigt van nog meer trouw dan wat je voorheen al hebt gedaan. Je hebt niet omgekeken naar jongere mannen, arm of rijk. 11 Daarom, mijn dochter, wees niet bang. Ik zal doen wat je van me vraagt; iedereen in de stad weet immers dat je een bijzondere vrouw bent. 12 Maar al is het waar dat ik jullie kan helpen, er is nog iemand anders voor wie dat geldt, en hij staat dichter bij jullie dan ik. 13 Blijf vannacht hier. Als morgenochtend blijkt dat die man als losser wil optreden is het goed, maar als hij dat niet wil, dan doe ik het, zo waar de HEER leeft. Blijf hier nu maar liggen, tot het ochtend wordt.’ 14 En zij bleef tot de ochtend aan zijn voeteneinde liggen. Voordat het zo licht werd dat men iemand herkennen kon, stond ze op, want hij wilde niet dat bekend werd dat ze op de dorsvloer was geweest. 15 Hij zei: ‘Pak je omslagdoek en houd hem open.’ Dat deed ze, en hij goot er zes maten gerst in en hielp haar dit alles op te tillen. Daarna ging hij naar de stad. 16 Zij ging naar haar schoonmoeder, die haar vroeg hoe het haar was vergaan. Ruth vertelde haar wat Boaz voor haar gedaan had. 17 ‘Deze zes maten gerst heeft hij me gegeven, “want,” zei hij, “je moet niet met lege handen bij je schoonmoeder aankomen.”’ 18 Daarop zei Noömi: ‘Blijf hier dan maar rustig wachten tot je weet hoe het afloopt, mijn dochter, want ik weet zeker dat deze man niet zal rusten voordat hij de zaak geregeld heeft.’ 4 1 Boaz was intussen naar de poort gegaan en daar gaan zitten. Toen kwam de man voorbij van wie hij gesproken had – zijn naam is niet van belang – en hij zei: ‘Kom hier even bij me zitten.’ De man deed wat hem gevraagd werd. 2 Ook vroeg Boaz tien stadsoudsten plaats te nemen, en ook zij gingen zitten. 3 Toen zei hij tegen de man die ook als losser kon optreden: ‘Het stuk land van onze broeder Elimelech wordt door Noömi, die teruggekeerd is uit Moab, verkocht. 4 Ik meen dan ook u het volgende te moeten meedelen: U kunt het stuk land kopen ten overstaan van de hier aanwezigen en ten overstaan van de oudsten van het volk. Als u van plan bent uw rechten te doen gelden, dan kunt u dat doen, zo niet dan moet u mij dat laten weten. U bent de eerste die hiervoor in aanmerking komt, en ik kom na u.’ ‘Ik zal mijn rechten doen gelden,’ zei de man. 5 Daarop zei Boaz: ‘Wanneer u het stuk land koopt van Noömi, koopt u het ook van Ruth, de weduwe uit Moab, en zal de naam van haar overleden man voortleven op zijn land.’ 6 Toen zei de man: ‘Dan kan ik mijn rechten niet doen gelden, want dat zou ten koste gaan van mijn eigen familiebezit. Neemt u het maar van mij over, want ik kan het me niet veroorloven. 7-8 Koopt u het land maar!’ en hij trok zijn sandaal uit. (Als vroeger een dergelijke koop of ruil rechtsgeldig gemaakt moest worden, bestond er in Israël het gebruik dat men zijn sandaal uittrok en die aan de ander gaf. Zo werd een dergelijke zaak in Israël bekrachtigd.) 8 [7–8] 9 Daarop sprak Boaz tot de oudsten en alle anderen die daar waren: ‘U bent er vandaag getuige van dat ik van Noömi het gehele bezit van Elimelech en dat van Kiljon en Machlon koop. 10 Daarmee neem ik ook Ruth tot vrouw, de Moabitische, de vrouw van Machlon, om de naam van haar overleden man te laten voortleven op zijn land. Zo zal zijn naam niet verloren gaan bij zijn verwanten en de inwoners van de stad. U bent daar vandaag getuige van.’ 11 ‘Ja,’ zeiden de oudsten en allen die bij de poort aanwezig waren, ‘daarvan zijn wij getuige. De HEER geve dat de vrouw die in uw huis komt zal zijn als Rachel en Lea, die beiden het huis van Israël groot hebben gemaakt, zodat ook u groot zult zijn in Efrata en uw naam in Betlehem zal voortbestaan. 12 Moge uw huis worden als het huis van Peres, de zoon van Tamar en Juda, en wel door de kinderen die de HEER u bij deze jonge vrouw zal geven.’ 13 Daarna nam Boaz Ruth bij zich, zij werd zijn vrouw, en hij sliep met haar. De HEER liet haar zwanger worden en ze baarde een zoon. 14 De vrouwen zeiden tegen Noömi: ‘Geprezen zij de HEER, die jou vandaag iemand gegeven heeft die voor je zorgen zal. Moge zijn naam in Israël blijven voortbestaan! 15 Hij zal je je levensvreugde teruggeven en je onderhouden als je oud bent, want je schoondochter, die je liefheeft en die meer waard is dan zeven zonen, heeft hem gebaard.’ 16 Noömi nam de jongen op haar schoot en bleef hem vanaf dat moment verzorgen. 17 De buurvrouwen gaven hem zijn naam. ‘Noömi heeft een zoon gekregen,’ zeiden ze, en ze noemden hem Obed. Hij is de vader van Isaï, die de vader is van David. |
Hier gebeuren een aantal dingen die ik nader zal proberen uit te leggen. Het is overduidelijk dat Ruth Boaz hier probeert te verleiden, maar hij gaat er niet op in! Best knap mannen, er niet op ingaan wanneer er een vrouw aan het voeteneind van je bed komt te liggen! Hij vertelt haar dat hij versteld staat van haar trouw, en zal proberen er voor te zorgen dat hij als losser zal optreden. Hoe hij dit doet, is ook vrij apart en absoluut niet meer herkenbaar voor deze tijd. Dit doet hij bij de zogenoemde "poort" waar hij de man tegen kwam die ook recht had om het land dat van de man van Noömi was, Elimelech, te kopen. (Elimelech is overleden, t is goed om het hele boek Ruth te lezen om dit te snappen, t zijn maar 4 hoofdstukken) En hij roept een aantal stadsoudsten bij die als getuigen optreden. De man mocht als eerste zijn rechten doen laten gelden. Oftewel, het stuk land kopen van Noömi en Ruth. Maar omdat Ruth weduwe was, zou het betekenen dat de koper de naam van haar overleden man voort moest laten leven op het land dat hij kocht. Dus, voor nageslacht zorgen door te trouwen met Ruth. Dit kon de eerste man niet waar maken, omdat hij zelf al verplichtingen had tegenover zijn eigen gezin. Hierdoor werd het voor Boaz mogelijk om het stuk land te kopen van Noömi en Ruth. let op! vanaf hier word het interessant. Nu went Boaz zich tot de getuigen die hij verzameld had en zegt hij dit:
Quote: | 'U bent er vandaag getuige van dat ik van Noömi het gehele bezit van Elimelech en dat van Kiljon en Machlon koop. 10 Daarmee neem ik ook Ruth tot vrouw, de Moabitische, de vrouw van Machlon, om de naam van haar overleden man te laten voortleven op zijn land. Zo zal zijn naam niet verloren gaan bij zijn verwanten en de inwoners van de stad. U bent daar vandaag getuige van.’ |
Waarop de oudsten antwoorden:
Quote: | ‘Ja, Moge uw huis worden als het huis van Peres, de zoon van Tamar en Juda, en wel door de kinderen die de HEER u bij deze jonge vrouw zal geven.’ Na dit alles, lezen we pas dat Boaz Ruth zich tot zich neemt, en gemeenschap hebben. |
Hier lezen we dus duidelijk over een ceremonie die plaats vind voor de sex. Tijdens deze ceremonie zijn er een aantal getuigen die het tot vrouw nemen van Ruth goedkeuren. Ook Boaz maakt openlijk duidelijk dat hij haar tot vrouw neemt.
Dit is dus wat God verstaat onder het aanhangen/trouwen: Het duidelijk maken aan de wereld om je heen. En de voor jouw stad geldende wetten rondom het tot je toe nemen van een vrouw opvolgen.
Hoe moet dit nu vandaag de dag?
nou, tegenwoordig hebben we geen Poort meer waar de wettelijke dingen geregeld worden. Maar wel het gemeentehuis, en het trouwen voor de wet. Want alleen dan ben je in Nederland "man en vrouw." Dus, met in het achterhoofd het stuk wat ik net geprobeerd heb uit te leggen, durf ik te zeggen dat je voor God pas getrouwd bent wanneer je voor de wet getrouwd bent.
Hoe zit het dan met seks voor het trouwen?
Hier is God duidelijk over in zijn woord, alle seks die buiten het huwelijk plaats vind is hoererij. Ik weet nu helaas geen tekst om deze uitspraak op te gronden, maar zal hier morgen verder op ingaan.
Laatst aangepast door
|
BRAM677
|
op zondag 5 december 2010, 23:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 17:40
|
|
|
Ik ben het niet met je eens dat als je in het stadhuis trouwt dat je dan voor God getrouwd bent. Want in sommige bijbelverhalen komt de poort niet eens voor. Zoals bij mozes of jakob. Als ik het goed zeg zo uit het blote hoofd. Ik denk dat je voor God getrouwd bent, als je elkaar helemaal bloot hebt gegeven. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben, anders moet je het me maar laten weten. Groetjes Marianne
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:05
|
|
|
BRAM677 schreef: | Hier is God duidelijk over in zijn woord, alle seks die buiten het huwelijk plaats vind is hoererij. Ik weet nu helaas geen tekst om deze uitspraak op te gronden, maar zal hier morgen verder op ingaan. |
Het is ondertussen dinsdag,ik ben heel benieuwd naar die duidelijke teksten
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:07
|
|
|
Binnenkort de 1000ste reactie op dit topic........
Wie heeft het eigenlijk gestart????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:19
|
|
|
Willemsen, dat ben ik!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:28
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Binnenkort de 1000ste reactie op dit topic........
Wie heeft het eigenlijk gestart???? |
(gewoon goed lezen...)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BART817
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 18:33
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Het is ondertussen dinsdag,ik ben heel benieuwd naar die duidelijke teksten |
BRAM677 schreef: Hier is God duidelijk over in zijn woord, alle seks die buiten het huwelijk plaats vind is hoererij. Ik weet nu helaas geen tekst om deze uitspraak op te gronden, maar zal hier morgen verder op ingaan.
ik ben ook benieuwd, mij is ook wel verteld dat als je hoe dan ook sex hebt met iemand dat dat geldt als getrouwd zijn voor God. begrijp me goed, voor een met een ander getrouwd iemand: heeft Bram zeker gelijk. maar voor iemand die tot dan nog maagd was...
Bram leg eens uit?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 19:13
|
|
|
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het Bram gaat lukken met bijbelteksten te komen waarin het ritueel op zich gelinkt kan worden aan een opdracht van God...zoals al eerder gezegd is dat ritueel er namelijk door mensen ingebracht...
Maar goed, ik ken de bijbel natuurlijk ook niet helemaal uit men hoofd en hoor (lees) het ook graag als het tegendeel bewezen kan worden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BRAM677
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 22:48
|
|
|
ik zie dat er nogal mensen om wat uitleg vragen, mooizo! :)
ik zal m'n best doen om hier duidelijk uitleg over te geven.
Exodus 22:15-16
Quote: | 15 Wanneer iemand een meisje dat nog niet uitgehuwelijkt is verleidt, moet hij de volle bruidsprijs betalen en met haar trouwen. 16 Mocht haar vader weigeren haar aan hem uit te huwelijken, dan moet hij een bedrag betalen dat overeenkomt met de bruidsprijs voor een maagd. |
weer zo'n tekst waarin begrippen staan die in deze tijd niet meer gebruikt worden. Maar wat er wel duidelijk is, is dat de ongehuwde maagd verleid word vervolgens sex heeft (geen maagd meer is) maar na de "daad" nog een bruidsprijs moet betalen door de man en met haar moet trouwen. Waarom zou dit volgens God moeten, als hij al met haar getrouwd is tijdens de "sex" (zoals jullie dat formuleren) En wat nog intressanter is, wanneer de vader van de ongehuwde maagd het huwelijk weigert, moet de man alsnog een bruidschat van een maagd betalen aangezien zijn dochter nu geen maagd meer is.
nog een tekst
Hebreeen 13:4 (NBG)
Quote: | 4 Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen. |
Het intressante in deze tekst is dat er staat "hoereerders én echtbrekers. Hier kan je dus uit opmaken dat er een verschil is tussen hoerrerij en echtbreken. Wat is dit verschil? Echtbreken, dat woord kennen we tegenwoordig nog. Dit houd bijbels in dat je als gehuwde sex hebt met iemand die niet jouw man of vrouw is.
Wat is hoererij dan?
Om deze vraag te beantwoorden, en het antwoord te snappen, moet je eigenlijk snappen dat God de maker is van seksualiteit. Hij heeft het bedoeld voor man en vrouw, BINNEN het huwelijk. Hij geniet er zelfs van wanneer een gehuwd stel gemeenschap heeft, het is namelijk iets wat hij bedacht heeft, een onderdeel van Zijn schepping! Er is bij God geen mogelijkheid dat het buiten het huwelijk plaats vind. Aangezien seks alleen kan plaatsvinden binnen het door God ingestelde huwelijk. Dus, om een andere dementie te geven aan het woord hoererij: De seks die plaats vind buiten het door God ingestelde huwelijk, de seks die niet bedoeld is door God. Dát is hoererij.
Laatst aangepast door
|
BRAM677
|
op dinsdag 7 december 2010, 23:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 22:50
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Ik ben het niet met je eens dat als je in het stadhuis trouwt dat je dan voor God getrouwd bent. Want in sommige bijbelverhalen komt de poort niet eens voor. Zoals bij mozes of jakob. Als ik het goed zeg zo uit het blote hoofd. Ik denk dat je voor God getrouwd bent, als je elkaar helemaal bloot hebt gegeven. Zowel lichamelijk als geestelijk. Ik hoop dat ik zo een beetje duidelijk ben, anders moet je het me maar laten weten. Groetjes Marianne | Het is opvallend dat er juist voorbeelden genoemd worden van relaties van voor de wet van Mozes. Deze wet is immers op de Sinai gegeven. Geef eens een voorbeeld, nadat deze wet bekend was bij het volk Israël.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOLAN931
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 23:17
|
|
|
BRAM677 schreef: | ik zie dat er nogal mensen om wat uitleg vragen, mooizo! :)
ik zal m'n best doen om hier duidelijk uitleg over te geven.
Exodus 22:15-16
weer zo'n tekst waarin begrippen staan die in deze tijd niet meer gebruikt worden. Maar wat er wel duidelijk is, is dat de ongehuwde maagd verleid word vervolgens sex heeft (geen maagd meer is) maar na de "daad" nog een bruidsprijs moet betalen en met haar moet trouwen. Waarom zou dit volgens God moeten, als hij al met haar getrouwd is tijdens de "sex" (zoals jullie dat formuleren) En wat nog intressanter is, wanneer de vader van de ongehuwde maagd het huwelijk weigert, moet de man alsnog een bruidschat van een maagd betalen aangezien zijn dochter nu geen maagd meer is.
HET ENIGE WAT IK HIERUIT OP KAN MAKEN IS DAT DE BRUIDSCHAT BETAALD MOET WORDEN OMDAT DE MAAGD SEX HEEFT GEHAD, EN DUS VOOR GOD GETROUWD IS, EEN BRUIDSCHAT HOORDE ENKEL BIJ HET SAMENKOMEN VAN MAN EN VROUW BLIJKBAAR
nog een tekst
Hebreeen 13:4 (NBG)
Het intressante in deze tekst is dat er staat "hoereerders én echtbrekers. Hier kan je dus uit opmaken dat er een verschil is tussen hoerrerij en echtbreken. Wat is dit verschil? Echtbreken, dat woord kennen we tegenwoordig nog. Dit houd bijbels in dat je als gehuwde sex hebt met iemand die niet jouw man of vrouw is.
Wat is hoererij dan?
Om deze vraag te beantwoorden, en het antwoord te snappen, moet je eigenlijk snappen dat God de maker is van seksualiteit. Hij heeft het bedoeld voor man en vrouw, BINNEN het huwelijk. Hij geniet er zelfs van wanneer een gehuwd stel gemeenschap heeft, het is namelijk iets wat hij bedacht heeft, een onderdeel van Zijn schepping! Er is bij God geen mogelijkheid dat het buiten het huwelijk plaats vind. Aangezien seks alleen kan plaatsvinden binnen het door God ingestelde huwelijk. Dus, om een andere dementie te geven aan het woord hoererij: De seks die plaats vind buiten het door God ingestelde huwelijk, de seks die niet bedoeld is door God. Dát is hoererij. |
NU ZET JE HET WOORD BINNEN IN HET GROOT OM NADRUK OP TE LEGGEN. MAAR WAARSTAAT DAN DAT EEN HUWELIJK VOOR GOD GESLOTEN IS ZONDER SEXUELE GEMEENSCHAP? HET ENIGE WAT WE WEL KUNNEN VINDEN IN DE BIJBEL IS DAT JUIST DIE GEMEENSCHAP AANGEGEVEN WORDT ZLS ZIJNDE DAT MEN GETROUWD IS(ZIE OA IZAK)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 23:30
|
|
|
Sorry Bram maar jouw verklaring voor hoererij vind ik niet terug in de Bijbel.Er staat wel in dat vrouwen die voor hoer speelden en de mannen die die vrouwen bezochten beticht werden van hoererij.
Ik kan ook niet vinden dat God er van geniet als echtparen seks hebben,vind ik nogal ver gezocht.........
De tweede tekst gaat trouwens echt over buitenechtelijke seks,vreemdgaan en hoerenloperij is niet toegestaan,zo lees ik het.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|