Auteur |
Bericht |
Berichten: 4
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 23:50
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
JOLAN931 schreef: | de strekking van het verhaal uit ruth 3 en 4 gaat mijns inziens niet over het huwelijk, maar over het feit dat ruth gelost moest worden. Lossen was een gebruik van die tijd, welke nu niet meer voorkomt. Dat daar direct het huwelijk werd gesl;oten tussen boaz en ruth wil niet zeggen dat die manier toen gebruikelijk was aangezien d elossing centraal staat en niet het huwelijk. In dat verhaal draaide het dus om veel meer dan om een huwelijk alleen. ik denk dat dat in de tegenwoordige tijd veel meer heeft van het opmaken van je testament waarvoor je naar de notaris gaat. |
Oke, maar dan stel ik deze vraag. Waarom heeft Boaz dan niet die nacht gemeenschap met Ruth gehad, als dat de manier van trouwen was? Hij heeft gewacht, is met haar getrouwd in het bijzijn van anderen (even los van het lossen (haha, grappige zin)) en heeft daarna pas gemeenschap gehad met haar. Waarom deze volgorde als het ritueel geen betekenis heeft??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 23:34
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
JOLAN931 schreef: | NU ZET JE HET WOORD BINNEN IN HET GROOT OM NADRUK OP TE LEGGEN. MAAR WAARSTAAT DAN DAT EEN HUWELIJK VOOR GOD GESLOTEN IS ZONDER SEXUELE GEMEENSCHAP? HET ENIGE WAT WE WEL KUNNEN VINDEN IN DE BIJBEL IS DAT JUIST DIE GEMEENSCHAP AANGEGEVEN WORDT ZLS ZIJNDE DAT MEN GETROUWD IS(ZIE OA IZAK) |
kan je de tekst waar je naar refereert hier plaatsen? maakt het een stuk makkelijker ;)
De uitleg naar jouw vraag heb ik al gegeven in mijn post over Ruth 3 en 4. Daar staat in verhaal vorm hoe een huwelijk in die tijd ging. Hieruit kunnen we dus leren dat een huwelijk in het openbaar, met getuigen en wettelijk moet zijn. Anders is het geen huwelijk volgens God. Want hoe kan seks alleen binnen een huwelijk plaats vinden, als seks het begin is van dat huwelijk? Bij seks heb je geen getuigen, het is niet openbaar en er is niets wettelijks aan... T is puur jij en je geliefde...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4
|
Geplaatst: dinsdag 7 december 2010, 22:48
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
ik zie dat er nogal mensen om wat uitleg vragen, mooizo! :)
ik zal m'n best doen om hier duidelijk uitleg over te geven.
Exodus 22:15-16
Quote: | 15 Wanneer iemand een meisje dat nog niet uitgehuwelijkt is verleidt, moet hij de volle bruidsprijs betalen en met haar trouwen. 16 Mocht haar vader weigeren haar aan hem uit te huwelijken, dan moet hij een bedrag betalen dat overeenkomt met de bruidsprijs voor een maagd. |
weer zo'n tekst waarin begrippen staan die in deze tijd niet meer gebruikt worden. Maar wat er wel duidelijk is, is dat de ongehuwde maagd verleid word vervolgens sex heeft (geen maagd meer is) maar na de "daad" nog een bruidsprijs moet betalen door de man en met haar moet trouwen. Waarom zou dit volgens God moeten, als hij al met haar getrouwd is tijdens de "sex" (zoals jullie dat formuleren) En wat nog intressanter is, wanneer de vader van de ongehuwde maagd het huwelijk weigert, moet de man alsnog een bruidschat van een maagd betalen aangezien zijn dochter nu geen maagd meer is.
nog een tekst
Hebreeen 13:4 (NBG)
Quote: | 4 Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen. |
Het intressante in deze tekst is dat er staat "hoereerders én echtbrekers. Hier kan je dus uit opmaken dat er een verschil is tussen hoerrerij en echtbreken. Wat is dit verschil? Echtbreken, dat woord kennen we tegenwoordig nog. Dit houd bijbels in dat je als gehuwde sex hebt met iemand die niet jouw man of vrouw is.
Wat is hoererij dan?
Om deze vraag te beantwoorden, en het antwoord te snappen, moet je eigenlijk snappen dat God de maker is van seksualiteit. Hij heeft het bedoeld voor man en vrouw, BINNEN het huwelijk. Hij geniet er zelfs van wanneer een gehuwd stel gemeenschap heeft, het is namelijk iets wat hij bedacht heeft, een onderdeel van Zijn schepping! Er is bij God geen mogelijkheid dat het buiten het huwelijk plaats vind. Aangezien seks alleen kan plaatsvinden binnen het door God ingestelde huwelijk. Dus, om een andere dementie te geven aan het woord hoererij: De seks die plaats vind buiten het door God ingestelde huwelijk, de seks die niet bedoeld is door God. Dát is hoererij.
Laatst aangepast door
|
BRAM677
|
op dinsdag 7 december 2010, 23:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
Berichten: 4
|
Geplaatst: zondag 5 december 2010, 23:40
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
Hallo, ik ben nieuw hier. En heb niet de tijd en energie om dit hele topic te lezen. Heb zo hier en daar een berichtje/ conversatie gelezen en merk dat hier vrij openminded gedacht word over het onderwerp "sex voor het huwelijk" Niets mis mee, maar ik zal jullie graag mijn mening hierover niet willen onthouden.
Als eerst merkte ik op dat er hier gezegd werd dat er niet duidelijk aangegeven word in de bijbel hoe een huwelijk tot stand komt, en wanneer je getrouwd bent.
Quote: | Gen 2:24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt. |
Ik lees hier dat een man eerst loslaat, dan aanhangt en daarna pas één lichaam word (dus gemeenschap heeft)
dus, even in een begrijpende volgorde loslaten: Een zelfstandige individu worden die zijn ouders niet meer nodig heeft. Aanhangen: Een vrouw/man vinden, hier verder mee willen. en dus trouwen één lichaam worden: Sex
En dan las ik hier nog de vraag over trouwen, hoe ging dat vroeger en hoe moeten we dat nu zien.
Oke, t is even een lap tekst, maar t geeft wel een duidelijk voorbeeld
Quote: | Ruth 3 en 4 3 1 Op een dag zei Noömi, haar schoonmoeder: ‘Mijn dochter, zal ik niet een thuis voor je zoeken waar het je goed zal gaan? 2 Boaz, bij wie je gewerkt hebt, is zoals je weet familie van ons. Vanavond zal hij op de dorsvloer gerst wannen. 3 Baad je, wrijf je in met olie, kleed je aan en ga naar de dorsvloer. Zorg dat hij je niet ziet voordat hij klaar is met eten en drinken. 4 Als hij gaat slapen moet je goed opletten waar hij zich neerlegt, en dan moet je naar hem toe gaan, de deken aan zijn voeteneinde terugslaan en daar gaan liggen. Hij zal je dan wel vertellen wat je moet doen.’ 5 Ruth antwoordde: ‘Ik zal doen wat u mij zegt.’ 6 Ze ging naar de dorsvloer en deed precies wat haar schoonmoeder haar had opgedragen. 7 Boaz at en dronk, voelde zich voldaan, en legde zich te slapen tegen een hoop gerst. Toen kwam Ruth stilletjes naar hem toe, sloeg de deken aan zijn voeteneinde terug en ging liggen. 8 Midden in de nacht schrok hij wakker, draaide zich om en zag een vrouw aan zijn voeteneinde liggen. 9 ‘Wie is daar?’ vroeg hij. ‘Ik ben het, Ruth,’ zei ze. ‘Wilt u mij bij u nemen, want u kunt voor ons als losser optreden.’ 10 ‘Moge de HEER je zegenen, mijn dochter,’ zei hij. ‘Dit getuigt van nog meer trouw dan wat je voorheen al hebt gedaan. Je hebt niet omgekeken naar jongere mannen, arm of rijk. 11 Daarom, mijn dochter, wees niet bang. Ik zal doen wat je van me vraagt; iedereen in de stad weet immers dat je een bijzondere vrouw bent. 12 Maar al is het waar dat ik jullie kan helpen, er is nog iemand anders voor wie dat geldt, en hij staat dichter bij jullie dan ik. 13 Blijf vannacht hier. Als morgenochtend blijkt dat die man als losser wil optreden is het goed, maar als hij dat niet wil, dan doe ik het, zo waar de HEER leeft. Blijf hier nu maar liggen, tot het ochtend wordt.’ 14 En zij bleef tot de ochtend aan zijn voeteneinde liggen. Voordat het zo licht werd dat men iemand herkennen kon, stond ze op, want hij wilde niet dat bekend werd dat ze op de dorsvloer was geweest. 15 Hij zei: ‘Pak je omslagdoek en houd hem open.’ Dat deed ze, en hij goot er zes maten gerst in en hielp haar dit alles op te tillen. Daarna ging hij naar de stad. 16 Zij ging naar haar schoonmoeder, die haar vroeg hoe het haar was vergaan. Ruth vertelde haar wat Boaz voor haar gedaan had. 17 ‘Deze zes maten gerst heeft hij me gegeven, “want,” zei hij, “je moet niet met lege handen bij je schoonmoeder aankomen.”’ 18 Daarop zei Noömi: ‘Blijf hier dan maar rustig wachten tot je weet hoe het afloopt, mijn dochter, want ik weet zeker dat deze man niet zal rusten voordat hij de zaak geregeld heeft.’ 4 1 Boaz was intussen naar de poort gegaan en daar gaan zitten. Toen kwam de man voorbij van wie hij gesproken had – zijn naam is niet van belang – en hij zei: ‘Kom hier even bij me zitten.’ De man deed wat hem gevraagd werd. 2 Ook vroeg Boaz tien stadsoudsten plaats te nemen, en ook zij gingen zitten. 3 Toen zei hij tegen de man die ook als losser kon optreden: ‘Het stuk land van onze broeder Elimelech wordt door Noömi, die teruggekeerd is uit Moab, verkocht. 4 Ik meen dan ook u het volgende te moeten meedelen: U kunt het stuk land kopen ten overstaan van de hier aanwezigen en ten overstaan van de oudsten van het volk. Als u van plan bent uw rechten te doen gelden, dan kunt u dat doen, zo niet dan moet u mij dat laten weten. U bent de eerste die hiervoor in aanmerking komt, en ik kom na u.’ ‘Ik zal mijn rechten doen gelden,’ zei de man. 5 Daarop zei Boaz: ‘Wanneer u het stuk land koopt van Noömi, koopt u het ook van Ruth, de weduwe uit Moab, en zal de naam van haar overleden man voortleven op zijn land.’ 6 Toen zei de man: ‘Dan kan ik mijn rechten niet doen gelden, want dat zou ten koste gaan van mijn eigen familiebezit. Neemt u het maar van mij over, want ik kan het me niet veroorloven. 7-8 Koopt u het land maar!’ en hij trok zijn sandaal uit. (Als vroeger een dergelijke koop of ruil rechtsgeldig gemaakt moest worden, bestond er in Israël het gebruik dat men zijn sandaal uittrok en die aan de ander gaf. Zo werd een dergelijke zaak in Israël bekrachtigd.) 8 [7–8] 9 Daarop sprak Boaz tot de oudsten en alle anderen die daar waren: ‘U bent er vandaag getuige van dat ik van Noömi het gehele bezit van Elimelech en dat van Kiljon en Machlon koop. 10 Daarmee neem ik ook Ruth tot vrouw, de Moabitische, de vrouw van Machlon, om de naam van haar overleden man te laten voortleven op zijn land. Zo zal zijn naam niet verloren gaan bij zijn verwanten en de inwoners van de stad. U bent daar vandaag getuige van.’ 11 ‘Ja,’ zeiden de oudsten en allen die bij de poort aanwezig waren, ‘daarvan zijn wij getuige. De HEER geve dat de vrouw die in uw huis komt zal zijn als Rachel en Lea, die beiden het huis van Israël groot hebben gemaakt, zodat ook u groot zult zijn in Efrata en uw naam in Betlehem zal voortbestaan. 12 Moge uw huis worden als het huis van Peres, de zoon van Tamar en Juda, en wel door de kinderen die de HEER u bij deze jonge vrouw zal geven.’ 13 Daarna nam Boaz Ruth bij zich, zij werd zijn vrouw, en hij sliep met haar. De HEER liet haar zwanger worden en ze baarde een zoon. 14 De vrouwen zeiden tegen Noömi: ‘Geprezen zij de HEER, die jou vandaag iemand gegeven heeft die voor je zorgen zal. Moge zijn naam in Israël blijven voortbestaan! 15 Hij zal je je levensvreugde teruggeven en je onderhouden als je oud bent, want je schoondochter, die je liefheeft en die meer waard is dan zeven zonen, heeft hem gebaard.’ 16 Noömi nam de jongen op haar schoot en bleef hem vanaf dat moment verzorgen. 17 De buurvrouwen gaven hem zijn naam. ‘Noömi heeft een zoon gekregen,’ zeiden ze, en ze noemden hem Obed. Hij is de vader van Isaï, die de vader is van David. |
Hier gebeuren een aantal dingen die ik nader zal proberen uit te leggen. Het is overduidelijk dat Ruth Boaz hier probeert te verleiden, maar hij gaat er niet op in! Best knap mannen, er niet op ingaan wanneer er een vrouw aan het voeteneind van je bed komt te liggen! Hij vertelt haar dat hij versteld staat van haar trouw, en zal proberen er voor te zorgen dat hij als losser zal optreden. Hoe hij dit doet, is ook vrij apart en absoluut niet meer herkenbaar voor deze tijd. Dit doet hij bij de zogenoemde "poort" waar hij de man tegen kwam die ook recht had om het land dat van de man van Noömi was, Elimelech, te kopen. (Elimelech is overleden, t is goed om het hele boek Ruth te lezen om dit te snappen, t zijn maar 4 hoofdstukken) En hij roept een aantal stadsoudsten bij die als getuigen optreden. De man mocht als eerste zijn rechten doen laten gelden. Oftewel, het stuk land kopen van Noömi en Ruth. Maar omdat Ruth weduwe was, zou het betekenen dat de koper de naam van haar overleden man voort moest laten leven op het land dat hij kocht. Dus, voor nageslacht zorgen door te trouwen met Ruth. Dit kon de eerste man niet waar maken, omdat hij zelf al verplichtingen had tegenover zijn eigen gezin. Hierdoor werd het voor Boaz mogelijk om het stuk land te kopen van Noömi en Ruth. let op! vanaf hier word het interessant. Nu went Boaz zich tot de getuigen die hij verzameld had en zegt hij dit:
Quote: | 'U bent er vandaag getuige van dat ik van Noömi het gehele bezit van Elimelech en dat van Kiljon en Machlon koop. 10 Daarmee neem ik ook Ruth tot vrouw, de Moabitische, de vrouw van Machlon, om de naam van haar overleden man te laten voortleven op zijn land. Zo zal zijn naam niet verloren gaan bij zijn verwanten en de inwoners van de stad. U bent daar vandaag getuige van.’ |
Waarop de oudsten antwoorden:
Quote: | ‘Ja, Moge uw huis worden als het huis van Peres, de zoon van Tamar en Juda, en wel door de kinderen die de HEER u bij deze jonge vrouw zal geven.’ Na dit alles, lezen we pas dat Boaz Ruth zich tot zich neemt, en gemeenschap hebben. |
Hier lezen we dus duidelijk over een ceremonie die plaats vind voor de sex. Tijdens deze ceremonie zijn er een aantal getuigen die het tot vrouw nemen van Ruth goedkeuren. Ook Boaz maakt openlijk duidelijk dat hij haar tot vrouw neemt.
Dit is dus wat God verstaat onder het aanhangen/trouwen: Het duidelijk maken aan de wereld om je heen. En de voor jouw stad geldende wetten rondom het tot je toe nemen van een vrouw opvolgen.
Hoe moet dit nu vandaag de dag?
nou, tegenwoordig hebben we geen Poort meer waar de wettelijke dingen geregeld worden. Maar wel het gemeentehuis, en het trouwen voor de wet. Want alleen dan ben je in Nederland "man en vrouw." Dus, met in het achterhoofd het stuk wat ik net geprobeerd heb uit te leggen, durf ik te zeggen dat je voor God pas getrouwd bent wanneer je voor de wet getrouwd bent.
Hoe zit het dan met seks voor het trouwen?
Hier is God duidelijk over in zijn woord, alle seks die buiten het huwelijk plaats vind is hoererij. Ik weet nu helaas geen tekst om deze uitspraak op te gronden, maar zal hier morgen verder op ingaan.
Laatst aangepast door
|
BRAM677
|
op zondag 5 december 2010, 23:42
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|