ChristianMatch
 


Forum

HEL: realiteit of fictie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 10:08
 
SHANITA130 schreef:
Volgens mij mag er wel over de hel gepredikt worden, zolang maar duidelijk is dat mensen die bewust blijven zondigen daarheen gaan.

Wat ik ook merk, ja hier niet op dit forum, maar kinderverkrachting in de kerk, ja, daar mag ook niet over gesproken worden. ligt een soort taboe op.
als iemand een oudste ofzo zijn tienerdochter verkracht, of haar hele leven al heeft verkracht, en men komt daar achter, ja heel vreemd(nee niet met een sarcastische toon), dan moet er méteen worden vergeven.
Was ook bij mij, toen ik mij broer het eea vertelde, was het eerste dat ie zei dat ik méteen moét vergeven.(ja, dat zeiden ze bij hem in de gemeente...berea a'dam...)en ook dat hij er helemaal niets mee te maken wou hebben....en later dat ie wel gelooft dat ik denk dat het gebeurt is, ja, want mijn vader was zo'n aaardig man, en ineens was mijn broer ook helemaal vergeten hoe mijn vader deed tegen ons tijdens het opgroeien en tegen mijn moeder....?????Ik snap dat niet, ben ook lang niet de enige, tis algemeen bekend dat je hele familie dan naar de dader neigt....was ook bij Oprah Winfrey, allemaal mannen die misbruikt waren als kind, meteen grote foto als kind had ieder bij zich en niemand werd door eigen familie/kerk gelooft, hoe kan dit????
Mijn moeder, wel gescheiden maar voor derzelf niet om wat mij werd aangedaan, die neigt dus ook naar ontkenning, als ik alleen maar vraag van waarom liet je me werken als 12 jarige, werk wat alleen door 16 jarige gedaan mag worden, waardoor ik dat niet redde met me school, dan wordt ze wóedend op mij....
Dus ik kan, hoe verdrietig niet meer met moeder en broer omgaan, en helaas dat had ik véél eerder in moeten zien....
Dat is werelds gezien heel onrechtvaardig, maar ja, net wat jij zegt, als er niet over de hel gesproken mag worden, waar zou zo'n man heengaan, als ie al jaren zijn dochter heeft misbruikt die hem moest vergeven van de oudsten van zijn cluppie, en dat zo'n ouderling dan zegt van nou vergeven en vergeten dus en geef je vader nu een lekkere knuffel.... Zieke smiley

Ik dacht toch wel dat aangifte op Zijn plaats is. En dat zo'n vader er alles maar dan ook alles aan moet doen om.....het goed te maken, of een begin daarvan.....

Ik hoorde een keer van jaahaa, maar misschien schaaaamt de dader zich, ja, en die dader schaaamde zich niet tegenover zijn dochter, o nee, daar is geen respect voor, ff vergeten....

En ik hoor het zo vaak, op de ggz, op lotgenoten groepen....
Maar nee, dat wordt echt massaal ontkend, daar praat je niet over, dat dóe je niet daar ligt een taboe op....

en precies op deze manier wordt de hel ook ontkend, terwijl dat wel de waarheid is, het bestaat....

en ik snap het echt niet, bij families wordt het onder tafel geschoven, ja, ik luister al ruim 29 jaar, maar hetzelfde dus in kerken, ook al wijst alles maar dan ook alles erop, de dader ontkent en hij wordt gelooft door de meesten...

Kan iemand mij vertellen hoe dat kan?

bij ander leugens, nou dan wordt men ziedend bijvoorbeeld terwijl dat over onbelangrijke dingen gaat, en hier, zelfs als alles erop wijst, dan nog als de dader ontkend, wordt ie gelooft en als ie er echt niet onderuit kan, moet het slachtoffer wel meteen vergeven....

Ik snap het iig niet. Deze massale ontkenning: 1 op de 3vrouwen wordt en is misbruikt....
en dus ook de ontkenning van de hel niet.

Ook al proef ik die ontkenning hier niet, meer een soort van het zich niet bezig willen houden met een angstgeloof....en met zelfbedachte angstige verhalen tegen mensen die van zichzelf weten dat ze 'christelijk' leven, en dan labiel kunnen zijn door het eea en zich dan kunnen laten meeslepen in een angstgeloof.

Maar snap je punt, die van de massale Grote Ontkenning....

shanita hoe de kerk het merendeel met daders omgaat van sexueel misbruik, is anders als jezus doet, david zondigde maar moest wel degelijk de gevolgen van zijn zonde ook ondergaan, ja god vergaf hem wel, maar het hele gedoe had toch wel degelijk gevolgen, de kerk kan het
wegwuiven, maar god niet, we zullen voor al onze daden verantwoording moeten afleggen.
wat betreft de hel daar geloof ikz eker in, ook ik heb wel es dingen gezien, maar die vertel ik niet gauw, want vertel liever over het licht en de satan is een lozer, verslagen figuur wat al verslagen is en maar 1 doel heeft mensen ongelukkig, verdrietig, bang maken, vernietiggen.
Dus ik loop niet weg voor preken over de hel, wel als ze niet overeen komen met de bijbel.
bang word ik niet door die getuigenissen, eerder verdrietig dat sommigge mensen die getuigenissen echt geloven.omdat het in mijn ogen niet de waarheid is over de hel. ik denk wel dat sommiggen mensen er wel bang door worden. en een verkeerd beeld over god en jezus krijgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 10:40
 
ERIKA129 schreef:
Ik heb hier heel veel gelezen en pak er niet even een stuk uit maar zeg gewoon zoals ik het zie/denk.

IK lees dat er gezegt wordt God is liefde! Klopt helemaal maar daarom zou er niet over de hel gepredikt of gesproken mogen worden!
Waarom niet??
Mogen we er niet op gewezen worden dat er ook een andere kant is? dat wie alleen maar de brede weg bewandeld en niet naar zijn eer leeft niet in Zijn koninkrijk komt??

Moeten we dan vanaf de kansel alleen maar hallalujah horen en bijbelgedeeltes maar niet lezen en bespreken?? Waarom omdat het mensen angstig maakt??
Tja het kan idd angstig zijn te horen over de Hel en verdoemenis, maar het is er wel degelijk!
Ik denk dat we allemaal liever een preek horen waarin het allemaal maar zo mooi is.
Maar het geloof is niet makkelijk en simpel we worden opgeroepen Hem te volgen maar makkelijk is het niet en zal het ook niet worden want wij zijn mensen en dus zondaren!!

Ja helemaal mee eens Jezus predikte ook over de hel lees bijvoorbeeld Math 25; 41 is echt geen lieve preek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 10:41
 
[quote=PETRA944]shanita hoe de kerk het merendeel met daders omgaat van sexueel misbruik, is anders als jezus doet, david zondigde maar moest wel degelijk de gevolgen van zijn zonde ook ondergaan, ja god vergaf hem wel, maar het hele gedoe had toch wel degelijk gevolgen, de kerk kan het

Ja Jezus schuift dat niet onder het vloerkleed...
wegwuiven, maar god niet, we zullen voor al onze daden verantwoording moeten afleggen.
idd
wat betreft de hel daar geloof ikz eker in, ook ik heb wel es dingen gezien,
Ja, ik ook, maar die vertel ik ook niet, die heb ik zelf zo verdrongen dat ik ze niet eens meteen tevoorschijn kan halen, die herinneringen...Ja, daar zou ik een dag of een paar dagen voor nodig hebben....
Dat is voor mij ook beter...

maar die vertel ik niet gauw, want vertel liever over het licht en de satan is een lozer, verslagen figuur wat al verslagen is en maar 1 doel heeft mensen ongelukkig, verdrietig, bang maken, vernietiggen.
Dus ik loop niet weg voor preken over de hel, wel als ze niet overeen komen met de bijbel.
bang word ik niet door die getuigenissen, eerder verdrietig dat sommigge mensen die getuigenissen echt geloven.omdat het in mijn ogen niet de waarheid is over de hel. ik denk wel dat sommiggen mensen er wel bang door worden. en een verkeerd beeld over god en jezus krijgen.

Ja, iemand krijgt kans op een angstgeloof, ja iedereen kan wel weten, zelfs de ongelovigen dat kinderen misbruiken niet kan. Of dat stelen niet kan, liegen niet kan, doodslaan niet kan, daar zijn zelfs de heidenen het ook mee eens...veel van de heidenen....

Ik geloof alleen wat er in de bijbel staat, en geen visioenen van mensen.
En verhalen over wormen die overal uit kruipen, ja, da's een slechte horrorfilm, er zijn trouwens mi geen goede horrorfilms...

Gewoon het feit an sich dat je gelooft moet mi een geruststelling geven en een blijdschap, en geluk, en Vrede en Rust.

Elk mens heeft een geweten, als men niet naar het geweten luistert, alleen kinderen neemt als bezit, ja toen ik een keer aan mijn moeder vertelde dat ik ook wat van kinderen af weet omdat ik heb opgepast, bitste ze me toe dat ik daar niets van af weet; kinderen zijn een bezit, ja, dat zei ze letterlijk...

Als mannen weten dat op een bepaalde manier naar vrouwen kijken schadelijk is, oh wat had en heb ik een hekel aan dat 'verkeerde' kijken....bedreigend vond en vind ik dat....
Laat staan aan je eigen kinderen zitten....

Ik denk dat de hel gewoon is voor mensen die het geloof alleen serieus nemen voor de buitenkant en er gewoon los op zondigen, ook al geloven ze, doet de vijand ook.

Ja, mijn moeder, heeft ook veel geleden, maar die had haar schoonfamilie als steun, want iedereen zag dat....
Maar ja, ik was volgens mijn ouders het rot kind dat de boel terroriseerde...en ja, ik was niet zo bij de pinken om te zeggen van die school kon ik niet afmaken omdat ik moest werken op mijn 12de....op straffe dat ik anders niet naar school mocht...

Ja, ik moet het achter me laten, ja, ik heb wel verdriet dat ik mijn moeder niet zie, vader en broer zegt mij niets....ik denk dat dat verdriet wat ik heb, ja, daarom heb ik het er steeds over....want ik weet ook hoe mijn moeder heeft geleden, maar ja....

En nu ga ik mijn leven weer oppikken: verder met die afwas en de deur uit Knipoog smiley


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 10 augustus 2012, 10:42
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 10:44
 
CARMEN073 schreef:
Want Ik weet, welke gedachten Ik over u koester, luidt het woord des HEREN, gedachten van vrede en niet van onheil, om u een hoopvolle toekomst te geven. (Jeremia 29:11)

Jezus is voor onze zonden aan een kruis gestorven zodat wij niet verloren hoeven gaan. Dat is wat God voor ons in petto heeft.

Dat de mens na de zondeval verloren en zonder God was wisten we toch al? En het hoeft geen betoog dat zonder God er de meest afschuwelijke zaken mogelijk zijn. Daarvoor zijn er 'helle'-plaatsen op aarde genoeg; om te zien waartoe de satan in staat is en wat hij voor de mens in gedachten heeft.

Jezus heeft ons gewaarschuwd voor de hel. Hij wist voordat Hij hier kwam welk lot de mens zonder God te wachten staat. In de evangelien geeft hij aan hoe reeel de hel is en dat je daar echt niet moet komen:

Marcus 9; 43 En indien uw hand u tot zonde verleidt, houw haar af. Het is beter, dat gij verminkt ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee handen ter helle vaart, in het onuitblusbare vuur, 44 [waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.] 45 En indien uw voet u tot zonde zou verleiden, houw hem af. Het is beter, dat gij kreupel ten leven ingaat, dan dat gij met uw twee voeten in de hel geworpen wordt, 46 [waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust]. 47 En indien uw oog u tot zonde zou verleiden, ruk het uit. Het is beter, dat gij met één oog het Koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt, 48 waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.

Nu begrijp ik eigenlijk niet waarom er zo'n ophef is over dit onderwerp. Als mensen terugkomen uit de hel en in feite bevestigen dat het waar is, dat waar Jezus al voor heeft gewaarschuwd, dan neem je dat toch aan?

De suggestie dat de satan dit soort openbaringen geeft ligt volgens mij niet zo voor de hand. Satanisten geloven dat de hel niet bestaat. Zij geloven dat satan het in de eindstrijd van Jezus gaat winnen. Volgens mij heeft de duivel er geen belang bij om mensen voor de waarheid te waarschuwen.

En verder; als het niet zo is dat mensen die God niet liefhebben naar de hel gaan; waar moeten ze dan naar toe? In de hemel zijn we allemaal zo close met God dat zonde en eigengerechtigheid onbestaanbaar is. Alles ligt open en bloot als je zo dicht bij God bent.

Waarom God deze openbaringen geeft weet ik niet; ik ken die mensen niet. Maar moet God alles wat Hij doet aan ons verantwoorden?

Tenslotte; iedereen heeft z'n eigen opvattingen over wie er wel of niet in de hel zouden moeten thuishoren. Als de Schepper van de mens zoveel liefde heeft dat Hij Zelf de zonde draagt van Zijn schepping en plaatsvervangend sterft aan een kruis; zou Hij dan ook maar iemand verloren laten gaan die ook maar enigszins behouden kan worden?
Daarom laat ik het oordeel maar aan God over; ik heb er vertrouwen in dat Hij het het beste weet.

helemaal mee eens. De hel is in eerst instantie gemaakt voor de satan en zin engelen. het is Gods wil dat alle mensen behouden worden 2 petr 3:9.Dat er toch mensen voor eeuwig verloren gaan is voor mij duidelijk.
Maar laten we het oordeel maar aan hem overlaten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 11:00
 
ROELANDE345 schreef:
Ja helemaal mee eens Jezus predikte ook over de hel lees bijvoorbeeld Math 25; 41 is echt geen lieve preek.

Ja, was even benieuwd:

41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. 42 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; 43 Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij niet gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed, ziek en in de gevangenis en gij hebt Mij niet bezocht. 44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in de gevangenis, en hebben wij U niet gediend?

Ja, en wat als je deze dingen niet eens aan je eigen kind hebt gedaan.....denk ik bij mezelf....ik ga mijn moeder een brief schrijven....ja, aan iedereen zegt ze, ik had mijn school niet eens afgemaakt...maar niet erbij dat ik moest werken op mijn 12de...

en toen beidde niet lukte op mijn 16(burn out wist ik jaren later), kon ik move, want je kon in a'veen een uitkering op je 16de krijgen....en mijn vader zat uit te rekenen wat ie dan overhield per jaar als ik wegwas...

Fijne Dag!!!

Ik wil geen medelijden hoor, ik ben er nu eindelijk uit op mijn 40ste...ik begrijp wel, en dat begreep ik eerst niet, het valse schuldgevoel, ja, mijn moeder is ook zo, wat er aan de buitenkant gedacht wordt daar gaat het om, en zit de kinderen van een hele lieve oom van mij te verheerlijken....

Ik wil nog wel een gesprek met mijn moeder proberen, heb mensen achter me....

Laterz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ANNA415





Berichten: 2583

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 11:03
 
ERIKA129 schreef:
Ik heb hier heel veel gelezen en pak er niet even een stuk uit maar zeg gewoon zoals ik het zie/denk.

IK lees dat er gezegt wordt God is liefde! Klopt helemaal maar daarom zou er niet over de hel gepredikt of gesproken mogen worden!
Waarom niet??
Mogen we er niet op gewezen worden dat er ook een andere kant is? dat wie alleen maar de brede weg bewandeld en niet naar zijn eer leeft niet in Zijn koninkrijk komt??

Moeten we dan vanaf de kansel alleen maar hallalujah horen en bijbelgedeeltes maar niet lezen en bespreken?? Waarom omdat het mensen angstig maakt??
Tja het kan idd angstig zijn te horen over de Hel en verdoemenis, maar het is er wel degelijk!
Ik denk dat we allemaal liever een preek horen waarin het allemaal maar zo mooi is.
Maar het geloof is niet makkelijk en simpel we worden opgeroepen Hem te volgen maar makkelijk is het niet en zal het ook niet worden want wij zijn mensen en dus zondaren!!


Helemaal mee eens.
Ik krijg alleen bij dit topic alleen af en toe het gevoel dat er vanuit de verdoemenis wordt gepredikt.
Naar mijn idee :
Als je over Gods Liefde spreekt, dan heb je het naar mijn mening automatisch over de zonde. "Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe." Gods genade en verloren zijn (hel), zijn niet los te koppelen. Maar benader je het vanui Gods liefde of vanuit 'verdoemenis'. Oftewel als christenen moeten we mensen de hand rijken, maar hoe doen we dat? Slaan we ermee of helpen we iemand overeind?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 11:40
 
SHANITA130 schreef:
Ja, was even benieuwd:

41 Dan zal Hij ook tot hen, die aan zijn linkerhand zijn, zeggen: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, naar het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bereid is. 42 Want Ik heb honger geleden en gij hebt Mij niet te eten gegeven, Ik heb dorst geleden en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; 43 Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt Mij niet gehuisvest, naakt en gij hebt Mij niet gekleed, ziek en in de gevangenis en gij hebt Mij niet bezocht. 44 Dan zullen ook zij Hem antwoorden en zeggen: Here, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of als vreemdeling, of naakt of ziek, of in de gevangenis, en hebben wij U niet gediend?

Ja, en wat als je deze dingen niet eens aan je eigen kind hebt gedaan.....denk ik bij mezelf....ik ga mijn moeder een brief schrijven....ja, aan iedereen zegt ze, ik had mijn school niet eens afgemaakt...maar niet erbij dat ik moest werken op mijn 12de...

en toen beidde niet lukte op mijn 16(burn out wist ik jaren later), kon ik move, want je kon in a'veen een uitkering op je 16de krijgen....en mijn vader zat uit te rekenen wat ie dan overhield per jaar als ik wegwas...

Fijne Dag!!!

Ik wil geen medelijden hoor, ik ben er nu eindelijk uit op mijn 40ste...ik begrijp wel, en dat begreep ik eerst niet, het valse schuldgevoel, ja, mijn moeder is ook zo, wat er aan de buitenkant gedacht wordt daar gaat het om, en zit de kinderen van een hele lieve oom van mij te verheerlijken....

Ik wil nog wel een gesprek met mijn moeder proberen, heb mensen achter me....

Laterz

vers 41 dat was de zonde van sodom, dat de mensen niet naar de ellendigge en armen omkeken, ze waren zelfzuchtig, verwaand.
ezechiel 16 vers 49: Zie dit was de ongerechtigheid van uw zuster sodom, in trots, over daad en zorgeloze rust leefde zij met haar dochters zonder de ellendigge en de arme te ondersteunen. verwaten waren zij en bedreven gruwelen voor mijn aangezicht.

verwaten betekent: dikdoend, verwaand, minachtende, zelfingenomen trots etc.

sterkte met het gesprek met je moeder.

en mooi gezegd roelande, laten we het oordeel aan god overlaten


Laatst aangepast door
PETRA944
op vrijdag 10 augustus 2012, 11:46
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 12:34
 
@Erika:

Ook mijn punt is niet dat er niet gesproken zou mogen of kunnen worden over het bestaan van de hel of dit ook maar te ontkennen. Wel is mijn punt de manier waaróp er over wordt gesproken en heb ik vraagtekens hierbij en dat is nog zacht uitgedrukt. De liefdeloosheid schreeuwt me tegemoet... ik moest vanmorgen denken aan die tekst..."dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid". Carmen geeft ook aan dat ze dingen gezien heeft maar benoemt het niet. Ze geeft gelijk aan dat ze het liever over het Licht heeft... ik begrijp uit haar woorden dat ze het nut er ook niet van in ziet om er verder op in te gaan ...

Jezus is, zoals het in de kerken elke zondag wordt benoemd: "nedergedaald ter helle"... maar nergens lees ik wát Hij dan heeft gezien...

Hoe dan ook, of ik het eens ben met de inzet van dit topic of niet (not!) het geeft stof tot nadenken... en nog meer reden om elke dag te leven in het Licht en Zijn vrijheid.


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 10 augustus 2012, 12:40
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 15:46
 
Er moet een balans zijn mi.

Of, het zou beter zijn als er een balans zou zijn mi.

Kijk, ik denk, je of een prediker kan het over de hel hebben als het een doel heeft: waarschuwen. Maar zoals anderen al aangaven, niet meer dan nodg.

Maar als je gelooft is er blijdschap, Vreuge, Vrede, Rust en geluk. en ja, daar kan je het mi niet genoeg over hebben!!!

Wat niet wil zeggen dat dat er alleen is. Er is ook verdriet(Om een scheiding, om een nare jeugd, of om een dierbare die ziek is etc.)

Wat is nu de kunst, ja, vind ik, is een balans te vinden, heb je verdriet, geef dat een plekje, laat jezelf nu en dan rouwen. Maar/en denk ook aan de mooie dingen, tel je zegeningen, en leef daardoor tot eer van God.

En ja, er zijn mensen die hebben zoveel verdriet, die zijn ff niet in staat om gelukkig te zijn, met vrede, rust en blijdschap. Ja, die moeten gewoon eerst een tijdje hun verdriet voelen, voordat ze verder kunnen.
Dus ja, een plek waar men 20 keer achter elkaar zingt van "Jezus maakt mij blij, ja, dat is voor die mensen niet zó verstandig....

Ja, geef mij maar berijmde psalmen, die kan je zingen en als je heel gelukkig bent, en als je veel verdriet hebt.

Ik zelf, en da's mijn mening, denk dat mensen die echt met opzet zondigen, ja, die gaan naar de hel, daar is de bijbel duidelijk over.

En dan bedoel ik niet iemand die worselt met verdrietige zaken in zijn leven en daarom drinkt zodat ie eventjes verlost is van het ondragelijke verdriet.

Maar wat is de intentie: denkt iemand van maling aan, ik beschadig iemand, kan me niet schelen. Of worstelt iemand met dingen in zijn leven, alcohol met al 100 stoppogingen(bijvoorbeeld), en dingen kunnen ook een proces zijn.

Ik denk, iemand die bewust iemand beschadigt, hoe dan ook, ja, die is verkeerd bezig. Gaat dus naar de hel. Ja, we moeten het aan God overlaten. Maar ja, zo bedoel ik het niet, dat ik dat niet aan God over wil laten, ik bedoel gewoon te zeggen wat ik zelf denk als iemand mij zou vragen wie gaan er en wanneer naar de hel: iemand opzettelijk beschadigen, en als het onopzettelijk is, en het kan zoiemand niet schelen en hij doet er niet alles aan om het goed te maken.

Gewoon heel simpel en daar kan je voor waarschuwen, dan is het noodzakelijk.
Maar meer dan noodzakelijk, het er niet over hebben.
En over de goede dingen.
---
Er was een keer een topic over dat in een kerk voedselpakketten werden gegeven.

Toen zei Pieter649 zoiets van daarvoor gaan mensen ook er naar toe.
Toen schreef ik nog dat ik mij dat niet kan voorstellen.

Maar ja, wat ik wel weet, mensen worden soms ineens 'gelovig'.
Als hun vrouw eindelijk na jaren de benen neemt na jaren mishandeling, dan zijn ze ineens gelovig van de ene op de andere dag en mensen geloven dat. Ze laten zich dopen alleen voor 'begrip' en sociale contacten, de gemeentes zijn wat dat betreft laagdremelig.....itt kerken.....

Ik wil zeggen kijk uit, ook hier. Ja, ik kom uit Amsterdam heb heel snel door waar iemand op uit is, dat is dan weer het voordeel....


Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 10 augustus 2012, 15:51
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ERIKA129





Berichten: 6369

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 16:42
 
JOL252 schreef:
@Erika:

Ook mijn punt is niet dat er niet gesproken zou mogen of kunnen worden over het bestaan van de hel of dit ook maar te ontkennen. Wel is mijn punt de manier waaróp er over wordt gesproken en heb ik vraagtekens hierbij en dat is nog zacht uitgedrukt. De liefdeloosheid schreeuwt me tegemoet... ik moest vanmorgen denken aan die tekst..."dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid". Carmen geeft ook aan dat ze dingen gezien heeft maar benoemt het niet. Ze geeft gelijk aan dat ze het liever over het Licht heeft... ik begrijp uit haar woorden dat ze het nut er ook niet van in ziet om er verder op in te gaan ...

Jezus is, zoals het in de kerken elke zondag wordt benoemd: "nedergedaald ter helle"... maar nergens lees ik wát Hij dan heeft gezien...

Hoe dan ook, of ik het eens ben met de inzet van dit topic of niet (not!) het geeft stof tot nadenken... en nog meer reden om elke dag te leven in het Licht en Zijn vrijheid.

Euh het mijne kwam krom over denk maar dat is dus wat ik bedoel Knipoog smiley
Was vanmorgen niet al te helder toen ik schreef!


Laatst aangepast door
ERIKA129
op vrijdag 10 augustus 2012, 17:09
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 17:07
 
JOL252 schreef:
@Erika:

Ook mijn punt is niet dat er niet gesproken zou mogen of kunnen worden over het bestaan van de hel of dit ook maar te ontkennen. Wel is mijn punt de manier waaróp er over wordt gesproken en heb ik vraagtekens hierbij en dat is nog zacht uitgedrukt. De liefdeloosheid schreeuwt me tegemoet... ik moest vanmorgen denken aan die tekst..."dat uw liefde nog steeds overvloediger wordt in kennis en alle fijngevoeligheid". Carmen geeft ook aan dat ze dingen gezien heeft maar benoemt het niet. Ze geeft gelijk aan dat ze het liever over het Licht heeft... ik begrijp uit haar woorden dat ze het nut er ook niet van in ziet om er verder op in te gaan ...

Jezus is, zoals het in de kerken elke zondag wordt benoemd: "nedergedaald ter helle"... maar nergens lees ik wát Hij dan heeft gezien...

Hoe dan ook, of ik het eens ben met de inzet van dit topic of niet (not!) het geeft stof tot nadenken... en nog meer reden om elke dag te leven in het Licht en Zijn vrijheid.

Jol, ik denk dat het beter is om te zeggen nedergedaald in het dodenrijk en niet nedergedaald ter helle. Ik geloof niet dat Jezus in -wat men hier onder hel verstaat- geweest is.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 17:18
 
JANS221 schreef:
Jol, ik denk dat het beter is om te zeggen nedergedaald in het dodenrijk en niet nedergedaald ter helle. Ik geloof niet dat Jezus in -wat men hier onder hel verstaat- geweest is.


Goed dat je het even aanstipt. Ik ging uit van de Apostolische geloofsbelijdenis, daar word het wel zo benoemd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MAMALOE463





Berichten: 830

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 17:19
 
Calvijns interpretatie van de nederdaling ter helle

Calvijn noemt in zijn Institutie 2.16.8-12 de opvatting dat de zielen van gestorven mensen in de gevangenis zaten totdat Christus hen kwam bevrijden, “een fabel”, “onzinnig.” Maar omdat het Apostolicum volgens hem ook een “volkomen samenvatting van het geloof” is, moet de frase ”nedergedaald ter helle” een andere betekenis hebben. Die betekenis vindt hij in het geestelijke lijden van Christus. Dat betekent dat Christus “de ernst van Gods wraak” en “de verschrikking van de eeuwige dood” heeft ondervonden in zijn lijden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JANS221





Berichten: 1621

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 17:26
 
JOL252 schreef:
Goed dat je het even aanstipt. Ik ging uit van de Apostolische geloofsbelijdenis, daar word het wel zo benoemd.

Ligt eraan welke ``vertaling`` je leest......
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 18:48
 
Er is idd enige controverse over de terminologie.
Hades Sjeool etc ......
Ik hoor vaak mensen zeggen dat Jezus nooit over de Hel sprak of alleen maar wees op ..........
vul maar in.

Hij sprak van alle personen het meest over de Hel.
was dat om ons bang te maken ?
of omdat Hij wist wat er in de mens leeft?

ik heb veel mensen horen spreken over eeuwig leven en gered zijn en dat het allemaal goed komt etc etc etc.
Dat is ook zo ......althans wat God betreft.
Hij houdt zich aan de afspreek.
Gekocht en betaald.

Maar wat als wij de houdbaarheidsdatum niet halen?
We kennen denk ik allemaal de Zonde tegen de Heilige Geest ?

In pompeuze bewoordingen en dik opgelegde voorbeelden wordt ons dan verteld dat het je afkeren van God is of het afwijzen van Zijn offer.

En daar moeten we allemaal niet aan denken.

Maar wat als die zonde tegen de heilige geest heel geniepig plaatsvindt ?
ik zie in de wereld van de kerken , om ht even welke , zoveel vervuiling binnen komen.

Bijbel vertalingen die ronduit lasterlijk zijn, zgn Gospel muziek waar de duivel ook op hip hopt , wazige gevoels theologie , waarin het Alle Menschen werden Brueder door klinkt en de moslims onze broeders worden genoemd..........

Kortom een knuffel en theedrink geloof.
Vooral fijn zingen en de naam van God overal bij noemen , maar er niet echt veel van snappen.

Wat is het dan moeilijk lijkt mij om een getuigenis van de Hel te lezen.
Want dat staat haaks op de God die knuffelt en alles door de vingers ziet.

Maar zou Hij ook niet een reden hebben om meer en meer mensen te laten zien wat er gebeurt als je het Offer van Zijn zoon heel langzaam gaat verloochenen ?

Jezus gaf alles op Golgotha ........wij geven ?
Nee hoor ik de recensenten hier al zeggen , je bent niet meer onder de wet en zo voorts.
Dus je hoeft niet aan de regels te voldoen
?
Nee zeggen de vrijzinnigen hier , want God heeft alles al bedekt.
Dus wat ik ook doe , Jezus de Heer zegt : zand erover !!

Of zou Hij zeggen .........het is je vergeven , ga heen en zondig niet meer ?
En wat betekent dat ?

Toch weer aan de drank , drugs en overspel plegen ?
want ik ben vrijgekocht toch ?

Wat Paul Washer zei , was niet dat de mensen verloren gaan omdat God zijn woord niet houdt !!
Maar omdat de mens zijn woord niet houdt !

Het is toch logisch dat God zich niet de gek laat aansteken ?
Dat als je door Zijn bloed betaald bent en gekocht , dat je het niet in je hoofd haalt om weer rottigheid uit te halen ?
Of is dat een naieve veronderstelling ?

Paulua zegt het al : zullen wij dan zondigen opdat de genade toeneme?

En nee ik zeg niet dat je de wet moet houden en dat je door goede werken in de hemel komt.

Je komt in de hemel door in Jezus verlossende werk te geloven , maar je kunt ook je redding verspelen.

Wij hier denken allemaal of vinden allemaal dat het ons nooooooit zal overkomen want ...........

wie zegt dat het je niet overkomt ?
omdat je je aan de regels houdt ?
of omdat je naar de kerk gaat ?

niet zal God zien indien hij niet heilig is ..........
hoe meer zonden hoe zwarter en al sjij of ik het niet belijdt bij Jezus en oprecht om vergiffenis smeekt en vraagt..........zou Hij dan je vergeven omdat je zo n toffe peer bent ?

Zon lieve man / vrouw ?
Is een eenmalig kiezen voor Hem genoeg om alle zonden die ik bega , weg te nemen ?
of kan ik het ook te bont maken ?

Het kiezen voor Jezus is geen garantie dat je in de hemel komt.
Het is een continue strijd om niet de weg kwijt te raken.
Want de duivel zal alles doen om jou en mij te vernietigen.

Geen leuke boodschap ...goh toch wel heftig is dah het geijkte Nederlandse standaard antwoord.

Heftig ? Nee de realiteit.
Wat dacht je dat het was om je zaligheid te verkrijgen ?
Een cruise ?

Jezus is afgedaald ja .......
en Hij heeft de helse pijnen voor mij doorstaan.
Wat denk je dat hij van ons verwacht ?

een keer ja zeggen en het is klaar ?
dan kom je in de Hemel en gaat het feest beginnen ?

Of wil Hij kinderen , die laten zien dat ze Hem waard zijn.

ik ken alle gelijkenissen en ook die van de wijngaard enzo.

Maar Jezus zegt heel duidelijk dat iedere gast op de bruiloft , die niet uitgenodigd is , eruit wordt gezet.
Daar waar het geween is en tandengeknars.
Dat is de Hel ..........

je kunt zeggen ik ben christen en homosexuele relaties erop na houden ............
je kunt zeggen ik geloof en toch overspel plegen

Maar zou Hij dat goed keuren ?
En tegen je zeggen als je voor Hem staat ....kom erin !!!
En de alcoholisten .........
Tja afgoden dienaars komen niet in de hemel.
Iemand die verslaafd is heeft een afgod.
dat is de drank of de drugs of de sex of het geld.

Jezus is daar duidelijk in.
Mijn broer drinkt en is verslaafd.
Ik vrees voor zijn eeuwige leven.
NMaakt het indruk op hem als ik het zeg ?
Nee ........zuipen is belangrijker.

Wat zou God oordelen ?
Het is ok ?
Je had het moeilijk ?
dus zuip er maar op los?

God is bij machte een alcoholist vrij te maken.
maaar alleen als deze het wil.

God is gemeen en hard en ik ben waarschijnlijk ook een beest en rotzak ......

Ok ......prima

zachte heelmeesters ........

Jezus joeg de geldwisselaars uit de tempel.
en sloeg erop los.

Hij is de Leeuw van Juda , een verterend Vuur.
En Hij is rechtvaardig.
Een alcoholist hoeft niet verslaafd te zijn.
Jezus redt .......
Maar willen wij het ook ?
Er is geen probleem wat Hij niet kan oplossen.
Hij kan mensen uit de dood laten opstaan.
En dat gebeurt ook , maar niet in Europa.

Nee zou ik ook niet doen als ik God was , want er is toch geen kip die het gelooft.

Maar wel in andere delen van de wereld.
raar he ?

misschien is de Heer ook wel een beetje zat van onze arrogantie en het willen bepalen wat er gebeurt.
Wij geven Hem niet de ruimte om te werken omdat we bij voorbaat al een mening hebben.
God verwacht geloof.
Anders doet Hij niets ..........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 18:57
 
ERIKA129 schreef:
Euh het mijne kwam krom over denk maar dat is dus wat ik bedoel Knipoog smiley
Was vanmorgen niet al te helder toen ik schreef!


Hai Erika,

Ja, dat had ik ook met mijn laatste stuk. Ik sta er wel achter maar ja, het is helemaal uit mijn verstand geschreven. en altijd probeer ik wel voor het grootste gedeelte uit mijn gevoel te schrijven.

Laterz!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ROELANDE345





Berichten: 2533

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 19:05
 
JANS221 schreef:
Jol, ik denk dat het beter is om te zeggen nedergedaald in het dodenrijk en niet nedergedaald ter helle. Ik geloof niet dat Jezus in -wat men hier onder hel verstaat- geweest is.

nee dat woordje wat daar vaak wordt vertaalt als helle is in de grondtekst in het Grieks hades en dat betekent dodenrijk. is dus eigenlijk fout vertaalt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 19:26
 
CORTAZAR588 schreef:



Pff wat een lap weer... ik vraag me even af tegen wie je hier (s)preekt...

En verder: Hij is trouw en maakt het werk wat Zijn hand in ons begonnen is af...

Het is maar door welke bril je hier naar mensen en hun leven kijkt. Ik geloof zeker dat er zijn die afhaken, het gevecht elke keer verliezen... maar God ziet het hart aan en kijkt verder dan jij en ik. Daar vertrouw ik op. Om dan zelf er maar op los te leven? Om de dooie dood niet! Maar wel om onze omgeving te laten zien dat God een genadig God is.. Die Zijn genade voor een mens niet laat roven door ons met onze beperkte (vaak ongenadige) visie op genade...


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 10 augustus 2012, 19:29
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 20:03
 
Als ik deze week de schrijfgeest weer heb, antwoord ik hem wel even Knipoog smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 10 augustus 2012, 20:04
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
WILLEMIJN232





Berichten: 5407

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 21:41
 
JOL252 schreef:
Pff wat een lap weer... ik vraag me even af tegen wie je hier (s)preekt...

En verder: Hij is trouw en maakt het werk wat Zijn hand in ons begonnen is af...

Het is maar door welke bril je hier naar mensen en hun leven kijkt. Ik geloof zeker dat er zijn die afhaken, het gevecht elke keer verliezen... maar God ziet het hart aan en kijkt verder dan jij en ik. Daar vertrouw ik op. Om dan zelf er maar op los te leven? Om de dooie dood niet! Maar wel om onze omgeving te laten zien dat God een genadig God is.. Die Zijn genade voor een mens niet laat roven door ons met onze beperkte (vaak ongenadige) visie op genade...


Maar wat versta je met "er op los leven".....? Ik denk dat ik naar de norm van refo CMmers er ook op los leef omdat ik geniet van een heleboel dingen in mijn leven......Terwijl ik er zeker niet op los leef maar gewoon niet zo hou van die regeltjes van wat wel of niet mag volgens de Bijbel......De zoals men dat noemt brede weg is toch ook leven?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 22:00
 
JOL252 schreef:
Pff wat een lap weer... ik vraag me even af tegen wie je hier (s)preekt...

En verder: Hij is trouw en maakt het werk wat Zijn hand in ons begonnen is af...

Het is maar door welke bril je hier naar mensen en hun leven kijkt. Ik geloof zeker dat er zijn die afhaken, het gevecht elke keer verliezen... maar God ziet het hart aan en kijkt verder dan jij en ik. Daar vertrouw ik op. Om dan zelf er maar op los te leven? Om de dooie dood niet! Maar wel om onze omgeving te laten zien dat God een genadig God is.. Die Zijn genade voor een mens niet laat roven door ons met onze beperkte (vaak ongenadige) visie op genade...

mooi gezegd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 22:12
 
WILLEMIJN232 schreef:
Maar wat versta je met "er op los leven".....? Ik denk dat ik naar de norm van refo CMmers er ook op los leef omdat ik geniet van een heleboel dingen in mijn leven......Terwijl ik er zeker niet op los leef maar gewoon niet zo hou van die regeltjes van wat wel of niet mag volgens de Bijbel......De zoals men dat noemt brede weg is toch ook leven?????


Ik weet even niet of ik goed versta wat je schrijft. Bedoel je dat leven hoe dan ook leven is ook al beloop je dan "de brede weg"?
Wat wel en niet mag volgens de bijbel... regeltjes... regeltjes is meestal wat anderen uit de bijbel denken op te kunnen leggen aan anderen... ik zou liever spreken van relatie met God... en ik denk dat binnen die relatie met Hem heel veel mogelijk is... genieten van het leven en laat anderen dan maar denken toch? Knipoog smiley
En wat ik met erop los leven bedoel... ik denk dat ik het dan even algemeen hou: leven alsof alles en iedereen me onverschillig laat...


Laatst aangepast door
JOL252
op vrijdag 10 augustus 2012, 22:15
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 22:18
 
CORTAZAR588 schreef:
Er is idd enige controverse over de terminologie.
Hades Sjeool etc ......
Ik hoor vaak mensen zeggen dat Jezus nooit over de Hel sprak of alleen maar wees op ..........
vul maar in.SOMMIGGE DINEGN BEN IK HET MEE EENS, JEZUS SPRAK WEL DEGELIJK OVER DE HEL

Hij sprak van alle personen het meest over de Hel.
was dat om ons bang te maken ?
of omdat Hij wist wat er in de mens leeft?

ik heb veel mensen horen spreken over eeuwig leven en gered zijn en dat het allemaal goed komt etc etc etc.
Dat is ook zo ......althans wat God betreft.
Hij houdt zich aan de afspreek.
Gekocht en betaald.

Maar wat als wij de houdbaarheidsdatum niet halen?
We kennen denk ik allemaal de Zonde tegen de Heilige Geest ?

In pompeuze bewoordingen en dik opgelegde voorbeelden wordt ons dan verteld dat het je afkeren van God is of het afwijzen van Zijn offer.

En daar moeten we allemaal niet aan denken.

Maar wat als die zonde tegen de heilige geest heel geniepig plaatsvindt ?
ik zie in de wereld van de kerken , om ht even welke , zoveel vervuiling binnen komen.

Bijbel vertalingen die ronduit lasterlijk zijn, zgn Gospel muziek waar de duivel ook op hip hopt , wazige gevoels theologie , waarin het Alle Menschen werden Brueder door klinkt en de moslims onze broeders worden genoemd..........WAT IS ER MIS MET GOSPEL MUZIEK ALS DE TEKSTEN OKE ZIJN

Kortom een knuffel en theedrink geloof.
Vooral fijn zingen en de naam van God overal bij noemen , maar er niet echt veel van snappen. IS HEEL KORTZICHTIG GEZEGD, IK GA NAAR EEN KERK, WORD GEZONGEN EN JA THEE GEDRONKEN MAAR WEL DEGELIJK DE WERKEN VAN HET GELOOF OOK GEDAAN

Wat is het dan moeilijk lijkt mij om een getuigenis van de Hel te lezen.
Want dat staat haaks op de God die knuffelt en alles door de vingers ziet.

Maar zou Hij ook niet een reden hebben om meer en meer mensen te laten zien wat er gebeurt als je het Offer van Zijn zoon heel langzaam gaat verloochenen ?

Jezus gaf alles op Golgotha ........wij geven ?WIJ KUNNEN EIGENLIJK NIETS GEVEN OM TE VERGOEDEN WAT HIJ VOOR ONS GEDAAN HEEFT.
hIJ HEEFT DAT MET EEN ONVOORWAARDELIJKE LIEFDE GEDAAN OM ZONDAREN TE REDDEN
Nee hoor ik de recensenten hier al zeggen , je bent niet meer onder de wet en zo voorts.
Dus je hoeft niet aan de regels te voldoen
?
Nee zeggen de vrijzinnigen hier , want God heeft alles al bedekt.
Dus wat ik ook doe , Jezus de Heer zegt : zand erover !!

Of zou Hij zeggen .........het is je vergeven , ga heen en zondig niet meer ?
En wat betekent dat ?

Toch weer aan de drank , drugs en overspel plegen ?
want ik ben vrijgekocht toch ?

Wat Paul Washer zei , was niet dat de mensen verloren gaan omdat God zijn woord niet houdt !!
Maar omdat de mens zijn woord niet houdt !

Het is toch logisch dat God zich niet de gek laat aansteken ?
Dat als je door Zijn bloed betaald bent en gekocht , dat je het niet in je hoofd haalt om weer rottigheid uit te halen ?
Of is dat een naieve veronderstelling ?
IS NAIEF OM TE BEWEREN DAT ALLE CRISTENEN ZO ZIJN VIND IK. JIJ WEET NIET HOE DE CRISTENEN HIER ZIJN.
Paulua zegt het al : zullen wij dan zondigen opdat de genade toeneme?

En nee ik zeg niet dat je de wet moet houden en dat je door goede werken in de hemel komt.

Je komt in de hemel door in Jezus verlossende werk te geloven , maar je kunt ook je redding verspelen. eH ZOVER ALS IK DE BIJBEL BEGRIJP KOM JE IN DE HEMEL ALS JE DE WERKEN VAN HET GELOOF VOORAL HEBT, JE KAN WEL GELOVEN MAAR ALS JE NIET OM HEBT GEKEKEN , JE BEST HETB EGDAAN OM ANDEREN TE HELPEN IN HUN NOOD, STA IK LEIVER NIET VOOR GODS TROON. MAAR OOK DAN, JEZUS WEET WAROM, JEZUS WEET WAROM DE ALCEHOLIST B.V NIET MET ALCEHOL KON STOPPEN.

Wij hier denken allemaal of vinden allemaal dat het ons nooooooit zal overkomen want ...........WIE ZEGT DAT WIJ DAT DENKEN, JE VULT VAN ALLES IN DENKENDE HOE WIJ DENKEN

wie zegt dat het je niet overkomt ?
omdat je je aan de regels houdt ?
of omdat je naar de kerk gaat ?

niet zal God zien indien hij niet heilig is ..........
hoe meer zonden hoe zwarter en al sjij of ik het niet belijdt bij Jezus en oprecht om vergiffenis smeekt en vraagt..........zou Hij dan je vergeven omdat je zo n toffe peer bent ?

Zon lieve man / vrouw ?
Is een eenmalig kiezen voor Hem genoeg om alle zonden die ik bega , weg te nemen ?
of kan ik het ook te bont maken ?

Het kiezen voor Jezus is geen garantie dat je in de hemel komt.
Het is een continue strijd om niet de weg kwijt te raken.
Want de duivel zal alles doen om jou en mij te vernietigen.

Geen leuke boodschap ...goh toch wel heftig is dah het geijkte Nederlandse standaard antwoord.

Heftig ? Nee de realiteit.
Wat dacht je dat het was om je zaligheid te verkrijgen ?
Een cruise ?

Jezus is afgedaald ja .......
en Hij heeft de helse pijnen voor mij doorstaan.
Wat denk je dat hij van ons verwacht ?

een keer ja zeggen en het is klaar ?
dan kom je in de Hemel en gaat het feest beginnen ?

Of wil Hij kinderen , die laten zien dat ze Hem waard zijn.

ik ken alle gelijkenissen en ook die van de wijngaard enzo.

Maar Jezus zegt heel duidelijk dat iedere gast op de bruiloft , die niet uitgenodigd is , eruit wordt gezet.
Daar waar het geween is en tandengeknars.
Dat is de Hel ..........

je kunt zeggen ik ben christen en homosexuele relaties erop na houden ............
je kunt zeggen ik geloof en toch overspel plegen
JIJ OORDEELT DAT DEZE MENSEN IN DE HEL DUS KOMEN, KAN EJ NEIT EBTER HET OORDEEL AAN GOD OVERLATEN
Maar zou Hij dat goed keuren ?
En tegen je zeggen als je voor Hem staat ....kom erin !!!
En de alcoholisten .........
Tja afgoden dienaars komen niet in de hemel.
Iemand die verslaafd is heeft een afgod.
dat is de drank of de drugs of de sex of het geld.

Jezus is daar duidelijk in.
Mijn broer drinkt en is verslaafd.
Ik vrees voor zijn eeuwige leven.
NMaakt het indruk op hem als ik het zeg ?
Nee ........zuipen is belangrijker.

Wat zou God oordelen ?
Het is ok ?
Je had het moeilijk ?
dus zuip er maar op los?

God is bij machte een alcoholist vrij te maken.
maaar alleen als deze het wil.

God is gemeen en hard en ik ben waarschijnlijk ook een beest en rotzak ......gOD IS NIET GEMEEN EN HARD, MAAR EEN LIEFDEVOLLE GENADIGGE GOD

Ok ......prima

zachte heelmeesters ........

Jezus joeg de geldwisselaars uit de tempel.
en sloeg erop los.JEZUS VERGAF OOK DE VROUW DIE OVERSPEL HAD GEPLEEGD.

Hij is de Leeuw van Juda , een verterend Vuur.
En Hij is rechtvaardig.
Een alcoholist hoeft niet verslaafd te zijn.
Jezus redt .......
Maar willen wij het ook ?
Er is geen probleem wat Hij niet kan oplossen.
Hij kan mensen uit de dood laten opstaan.
En dat gebeurt ook , maar niet in Europa.

Nee zou ik ook niet doen als ik God was , want er is toch geen kip die het gelooft.

Maar wel in andere delen van de wereld.
raar he ?
KLOPT DAT IS INDERDAAD EEN PAAR KEER GEBEURT IN ANDERE DELEN VAN DE WERELD
misschien is de Heer ook wel een beetje zat van onze arrogantie en het willen bepalen wat er gebeurt.
Wij geven Hem niet de ruimte om te werken omdat we bij voorbaat al een mening hebben.
God verwacht geloof.
Anders doet Hij niets ..........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: vrijdag 10 augustus 2012, 23:07
 
nog maals.........ik oordeel over niemand.
waarom wordt het allemaal zo persoonlijk opgevat?
ik noem geen enkele naam.

doe wat je wilt......

het is mij om het even wat er we of niet goed voelt of wel of niet past in een visie.

wat is alleen onder de aandacht wou brengen is dat er misschien een andere reaiteit is dan wij in Nederland beseffen.

Dat het niet geloofd wordt is mij onder hand duidelijk.
En daar is het voor mij af.

Hasta la vista
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619





Berichten: 5057

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 01:27
 
CORTAZAR588 schreef:
Er is idd enige controverse over de terminologie.
Hades Sjeool etc ......
Ik hoor vaak mensen zeggen dat Jezus nooit over de Hel sprak of alleen maar wees op ..........
vul maar in.

Hij sprak van alle personen het meest over de Hel.
was dat om ons bang te maken ?
of omdat Hij wist wat er in de mens leeft?

ik heb veel mensen horen spreken over eeuwig leven en gered zijn en dat het allemaal goed komt etc etc etc.
Dat is ook zo ......althans wat God betreft.
Hij houdt zich aan de afspreek.
Gekocht en betaald.

Maar wat als wij de houdbaarheidsdatum niet halen?
We kennen denk ik allemaal de Zonde tegen de Heilige Geest ?
Geef zelf eens antwoord, wat is volgens jou zondigen tegen de Heilige Geest?
CORTAZAR588 schreef:
In pompeuze bewoordingen en dik opgelegde voorbeelden wordt ons dan verteld dat het je afkeren van God is of het afwijzen van Zijn offer.

En daar moeten we allemaal niet aan denken.

Maar wat als die zonde tegen de heilige geest heel geniepig plaatsvindt ?
ik zie in de wereld van de kerken , om ht even welke , zoveel vervuiling binnen komen.

Bijbel vertalingen die ronduit lasterlijk zijn, zgn Gospel muziek waar de duivel ook op hip hopt , wazige gevoels theologie , waarin het Alle Menschen werden Brueder door klinkt en de moslims onze broeders worden genoemd..........
Je stelt hier nogal wat hoor, volgens mij heb je niet door wat voor vooronderstellingen je allemaal poneert.
CORTAZAR588 schreef:
Kortom een knuffel en theedrink geloof.
Vooral fijn zingen en de naam van God overal bij noemen , maar er niet echt veel van snappen.

Wat is het dan moeilijk lijkt mij om een getuigenis van de Hel te lezen.
Want dat staat haaks op de God die knuffelt en alles door de vingers ziet.

Maar zou Hij ook niet een reden hebben om meer en meer mensen te laten zien wat er gebeurt als je het Offer van Zijn zoon heel langzaam gaat verloochenen ?
Hoe zie je dat concreet voor je? Ik lees alleen maar dreigende taal, vreemde verhalen, slecht onderbouwde meningen.
CORTAZAR588 schreef:
Jezus gaf alles op Golgotha ........wij geven ?
wat weet jij ervan wat wij voor de Heer over hebben?
CORTAZAR588 schreef:
Nee hoor ik de recensenten hier al zeggen , je bent niet meer onder de wet en zo voorts.
Dus je hoeft niet aan de regels te voldoen
?
Nee zeggen de vrijzinnigen hier , want God heeft alles al bedekt.
Dus wat ik ook doe , Jezus de Heer zegt : zand erover !!

Of zou Hij zeggen .........het is je vergeven , ga heen en zondig niet meer ?
En wat betekent dat ?
Hier ga je er weer vanuit dat mensen hier op de site geen besef van zonde hebben en het Woord van God niet serieus nemen? In hoeverre heb je dat nagetrokken?
CORTAZAR588 schreef:
Toch weer aan de drank , drugs en overspel plegen ?
want ik ben vrijgekocht toch ?

Wat Paul Washer zei , was niet dat de mensen verloren gaan omdat God zijn woord niet houdt !!
Maar omdat de mens zijn woord niet houdt !

Het is toch logisch dat God zich niet de gek laat aansteken ?
Dat als je door Zijn bloed betaald bent en gekocht , dat je het niet in je hoofd haalt om weer rottigheid uit te halen ?
Of is dat een naieve veronderstelling ?
Wat een vreemd Godsbeeld heb je zeg. Denk je echt dat Gods geduld met Zijn volk over is? Je begrijpt niks van de vergeving die God schenkt aan Zijn kinderen. God weet net zo goed, hoe wij als mens leven. Maar uiteindelijk heeft Hij ons lief. Is dat een zoethoutpraatje? Nee het is bittere realiteit. Er zijn heel veel mensen die worstelen met de liefde van God. Ze voelen zichzelf niet in staat tot Hem te bidden, laat staan Hem lief te hebben. En deze mensen worden nog even meer vertrapt door jouw gedreig en getier...
CORTAZAR588 schreef:
Paulua zegt het al : zullen wij dan zondigen opdat de genade toeneme?

En nee ik zeg niet dat je de wet moet houden en dat je door goede werken in de hemel komt.

Je komt in de hemel door in Jezus verlossende werk te geloven , maar je kunt ook je redding verspelen.
Leg eens uit, waar staat dat in de bijbel?
CORTAZAR588 schreef:
Wij hier denken allemaal of vinden allemaal dat het ons nooooooit zal overkomen want ...........

wie zegt dat het je niet overkomt ?
omdat je je aan de regels houdt ?
of omdat je naar de kerk gaat ?

niet zal God zien indien hij niet heilig is ..........
hoe meer zonden hoe zwarter en al sjij of ik het niet belijdt bij Jezus en oprecht om vergiffenis smeekt en vraagt..........zou Hij dan je vergeven omdat je zo n toffe peer bent ?
Je kunt je verlossing niet winnen door goede werken. Uiteindelijk is de keuze voor jezus beslissend, en dat kan eenmalig zijn. Wat je hier vertelt is eigenlijk dezelfde geestelijke onzin als dat je andere mensen verwijt...
CORTAZAR588 schreef:
Zon lieve man / vrouw ?
Is een eenmalig kiezen voor Hem genoeg om alle zonden die ik bega , weg te nemen ?
of kan ik het ook te bont maken ?

Het kiezen voor Jezus is geen garantie dat je in de hemel komt.
Het is een continue strijd om niet de weg kwijt te raken.
Want de duivel zal alles doen om jou en mij te vernietigen.
Wat be jij wankel in je geloof zeg. Natuurlijk is de aanvaarding van Jezus wel voldoende om behouden te zijn. Of je bent behouden of je moet je behoudenis bewerken, bij jou zit het er tussen in.
CORTAZAR588 schreef:
Geen leuke boodschap ...goh toch wel heftig is dah het geijkte Nederlandse standaard antwoord.

Heftig ? Nee de realiteit.
Wat dacht je dat het was om je zaligheid te verkrijgen ?
Een cruise ?
Jezus Christus is nog steeds voldoende voor behoud, wat jij wil is eigenlijk een katholiek geloof.
En op je verder onzin ga ik maar niet meer in...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CORTAZAR588





Berichten: 277

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 02:53
 
beste chatuliem,

jouw ongenuanceerde vooroordelen hoef je niet verder toe te lichten. ik heb geen zicht op wat een ieder hier denkt.

dat klopt , maar getuige de absolute vijandigheid tegen alles wat zou kunnen wijzen op iets anders dan de oeroude geplaveide Calvinistische weg , is per definitie verboden terrein.

Er is onderhand al zoveel onzin verkondigd over de mensen ,die ik heb aangehaald en ook nu betwijfel ik nog steeds of iemand van jullie deze getuigenissen heeft bezien?

ik denk het niet.
Het is bij voorbaat al te ongenuenaceerd en te dreigend.
Want wat er door Petra is aangehaald is ten eerste niet gezegd
door een van de aangehaalde mensen ten tweede heeft ze niet naar de getuigenissen gezien.

Is natuurlijk haar goed recht maar het is dan gemakkelijk om je afkeer uit te spreken want stel je voor dat het wel eens iets genuanceerder zou kunnen zijn , dan is het misschien toch wel waar?

En een analyse van mijn eigen teksten heb ik niet nodig dank je.

Ik wil noch een katholiek geloof noch een calvinistisch geloof propageren of zelf aanhangen,beide zijn dogmata en demagogie en hebben al zoveel mensen juist een juk opgelegd.
Als we het toch over een juk hebben ,dan is het deze leer wel.
daarbij :
calvijn , maldita sea su sangre , was ook nog een antisemiet.


En parels voor de zwijnen gooien is wat ik doe, absoluut.
Maar dat is geen probleem , want dit is geheel in overkomst met de
nederlandse volksaard.
veel harrewarren , veel muggen uitziften en kamelen
doorzwelgen.
Inhoudelijk komt er geen enkele goed onderbouwde kritiek behalve dat het niet leuk is en dreigend en dat het een dwaalleer is.
Jullie hebben geen een van allen het getuigenisvan Wilmer Liendo gezien.
Dan was de arrogante afwijzende hautaine houding en veroordeling hier niet zovaak over hen uitgesproken.

Voorzet inkopper : " nou volgens mij ben jij arrogant "
of een variant daarvan ?


Dus niet zeuren over allerlei tere gevoelens enwat voor twijfel christen ik wel niet zou zijn.

De respectloosheid is geheel wederzijds.
jullie vinden het onzin, dwaalleer , niet strokend
met de heilige huisjes van de nederlandse kerk gemeenschap.

Is duidelijk.
Maar goed dat je je in nederland kunt opsluiten en alle andere aspecten van de geestelijke wereld weg kunt redeneren.

Het vervelende is echter wel dat de geestelijke wereld zich weinig aantrekt van de apostolische of wat voor belijdenis dan ook.
en al helemaal niets van wat er in de formulieren staat.

Een steekhoudend argument anders dan onderbuiksentimenten heb iknog niet gehoord.

Niet over mensen die terug komen uit de dood of uit de hel
Gelukkig berusten de gebeurtenissen zoals door deze mensen verteld niet op gevoel,maar op feiten.
ze zijn echt dood geweest en echt door hun hoofd geschoten en echt weer opgewekt uit de dood en echt genezen.
en zijn ze , ook voor calvijn liefhebbers , te verifieren.

daarvoor moet men weleven over de angst voor het onbekende heen stappen ........
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SHANITA130





Berichten: 7083

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 04:32
 
SHANITA130 schreef:
Volgens mij mag er wel over de hel gepredikt worden, zolang maar duidelijk is dat mensen die bewust blijven zondigen daarheen gaan.

Wat ik ook merk, ja hier niet op dit forum, maar kinderverkrachting in de kerk, ja, daar mag ook niet over gesproken worden. ligt een soort taboe op.
als iemand een oudste ofzo zijn tienerdochter verkracht, of haar hele leven al heeft verkracht, en men komt daar achter, ja heel vreemd(nee niet met een sarcastische toon), dan moet er méteen worden vergeven.
Was ook bij mij, toen ik mij broer het eea vertelde, was het eerste dat ie zei dat ik méteen moét vergeven.(ja, dat zeiden ze bij hem in de gemeente...berea a'dam...)en ook dat hij er helemaal niets mee te maken wou hebben....en later dat ie wel gelooft dat ik denk dat het gebeurt is, ja, want mijn vader was zo'n aaardig man, en ineens was mijn broer ook helemaal vergeten hoe mijn vader deed tegen ons tijdens het opgroeien en tegen mijn moeder....?????Ik snap dat niet, ben ook lang niet de enige, tis algemeen bekend dat je hele familie dan naar de dader neigt....was ook bij Oprah Winfrey, allemaal mannen die misbruikt waren als kind, met een grote foto als kind had ieder bij zich en niemand werd door eigen familie/kerk gelooft, hoe kan dit????
Mijn moeder, wel gescheiden maar voor derzelf niet om wat mij werd aangedaan, die neigt dus ook naar ontkenning, als ik alleen maar vraag van waarom liet je me werken als 12 jarige, werk wat alleen door 16 jarige gedaan mag worden, waardoor ik dat niet redde met me school, dan wordt ze wóedend op mij....
Dus ik kan, hoe verdrietig niet meer met moeder en broer omgaan, en helaas dat had ik véél eerder in moeten zien....
Dat heeft me jarenlange angst en psychoses opgeleverd, met hun omgaan, want je wordt ontkend als persoon....De hulpverlening kwam geschokt naar me toe, dat ze zoiets nog nooit hadden meegemaakt, ouders die zo hatelijk over d'r eigen kind praten....
en wat ik gezien heb aan gebroken, kapotte levens, die zelfs nog nooit een hulpverlening hebben gezien????
Ja, ik heb dat jarenlang de oorlog de schuld gegeven...maar mijn psycholoog zei dat dat niet kan, daar is geen excuus voor...
Dat is werelds gezien heel onrechtvaardig, maar ja, net wat jij zegt, als er niet over de hel gesproken mag worden, waar zou zo'n man heengaan, als ie al jaren zijn dochter heeft misbruikt die hem moest vergeven van de oudsten van zijn cluppie, en dat zo'n ouderling dan zegt van nou vergeven en vergeten dus en geef je vader nu een lekkere knuffel.... Zieke smiley

Ik dacht toch wel dat aangifte op Zijn plaats is. En dat zo'n vader er alles maar dan ook alles aan moet doen om.....het goed te maken, of een begin daarvan.....

Ik hoorde een keer van jaahaa, maar misschien schaaaamt de dader zich, ja, en die dader schaaamde zich niet tegenover zijn dochter, o nee, daar is geen respect voor, ff vergeten....

En ik hoor het zo vaak, op de ggz, op lotgenoten groepen....
Maar nee, dat wordt echt massaal ontkend, daar praat je niet over, dat dóe je niet daar ligt een taboe op....

en precies op deze manier wordt de hel ook ontkend, terwijl dat wel de waarheid is, het bestaat....

en ik snap het echt niet, bij families wordt het onder tafel geschoven, ja, ik luister al ruim 20 jaar, maar hetzelfde dus in kerken, ook al wijst alles maar dan ook alles erop, de dader ontkent en hij wordt gelooft door de meesten...

Kan iemand mij vertellen hoe dat kan?

bij ander leugens, nou dan wordt men ziedend bijvoorbeeld terwijl dat over onbelangrijke dingen gaat, en hier, zelfs als alles erop wijst, dan nog als de dader ontkend, wordt ie gelooft en als ie er echt niet onderuit kan, moet het slachtoffer wel meteen vergeven....

Ik snap het iig niet. Deze massale ontkenning: 1 op de 3vrouwen wordt en is misbruikt....
en dus ook de ontkenning van de hel niet.

Ook al proef ik die ontkenning hier niet, meer een soort van het zich niet bezig willen houden met een angstgeloof....en met zelfbedachte angstige verhalen tegen mensen die van zichzelf weten dat ze 'christelijk' leven, en dan labiel kunnen zijn door het eea en zich dan kunnen laten meeslepen in een angstgeloof.

Maar snap je punt, die van de massale Grote Ontkenning....

'Het is opvallend hoe bij de meeste mensen een ontkenningsmechanisme in werking treedt, zodra ze van verschrikkelijke zaken als deze horen.

'Probleem bij dit soort zaken is dat als je denkt dat iets niet bestaat, je het ook niet ziet, zelfs als de evidentie levensgroot voor je staat.

Wat pathologische ouderen kinderen in een gezinssituatie kunnen aandoen...!!

'Zaken verdwijnen onder de tafel'

Hoe onwaarschijnlijker het verhaal, des te minder kans dat het slachtoffer wordt geloofd.


Laatst aangepast door
SHANITA130
op zaterdag 11 augustus 2012, 04:47
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252





Berichten: 4097

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 08:34
 
[quote=CORTAZAR588]ja wel ik heb een getuigenis doorgenomen, de anderen waren allemaal in Spaans/Portugees en sorry, die talen beheers ik niet. Die van Angelica Zambrano heb ik deels doorgenomen en is dezelfde als andere verhalen die ik ook heb gezien/gehoord/gelezen... er is niet veel nieuws onder zon, deze verhalen ken ik. Het spijt me afschuwelijk voor het meiske... dat ze wanneer je dit getuigenis voor waarheid aanneemt, in doodsangst naar deze plaatsen van marteling moest met een onbarmhartige afgesloten Jezus die haar genadeloos mee nam... en verder is alles al gezegd in de reacties hiervoor...

Ik vind het ook spijtig dat er een sfeer van splitsing ontstaat in het topic toekomst waar mensen die anders denken worden afgebeeld als wolven in schaapskleren of de genen als de schapen die de waarschuwer in plaats van de wolf eruit kikken... stemmingmakerij noem ik dat... maar goed, omgekeerd zul jij dit ook zeggen van "de andersdenkenden" denk ik.

Ik betwijfel of mensen tot geloof komen via dit soort getuigenissen. Waar ik zekerder van ben is waar de bijbel het over heeft... dat de wereld aan onze eenheid en onze liefde voor God en elkaar kan zien dat Hij leeft en waar is en dat (heb God lief bovenal en je naaste als jezelf) vind ik al een kluif an sich.


Laatst aangepast door
JOL252
op zaterdag 11 augustus 2012, 08:37
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 10:01
 
Want wat er door Petra is aangehaald is ten eerste niet gezegd
door een van de aangehaalde mensen ten tweede heeft ze niet naar de getuigenissen gezien.

wel als ja na carmelo brenes googeld, kom je op een hele lading getuigenissen, waaronder ook het stuk wat ik daar uit ge copieerd heb.
Die gaf je zelf door in het topic? dat je het over deze getuigenissen had.
als dat dan niet de goede zijn, zet ze er zelf effe neer in het nederlands he, we wonen hier niet in spanje ofzo. en vreemd dat jij dat dan niet meteen effe meld, hee die getuigenissen bedoel ik niet.
je kont met ene topic aan over getuigenissen, waar ik sereius op in ben gegaan, zon 2 uur die getuigenissen gelezen, gehoord
vervolgens deel je wat aardigge veroordelingen uit aan mensen die het niet met je eens zijn en er over discusieeeren, eh nu ga je beweren dat de dingen die ik gecopieeerd heb, niet zijn gezegd? dat ik niet naar de getuigenissen heb gezien?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
PETRA944





Berichten: 1156

BerichtGeplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 10:14
 
Geplaatst: zaterdag 11 augustus 2012, 08:34

[quote=CORTAZAR588]ja wel ik heb een getuigenis doorgenomen, de anderen waren allemaal in Spaans/Portugees en sorry, die talen beheers ik niet. Die van Angelica Zambrano heb ik deels doorgenomen en is dezelfde als andere verhalen die ik ook heb gezien/gehoord/gelezen... er is niet veel nieuws onder zon, deze verhalen ken ik. Het spijt me afschuwelijk voor het meiske... dat ze wanneer je dit getuigenis voor waarheid aanneemt, in doodsangst naar deze plaatsen van marteling moest met een onbarmhartige afgesloten Jezus die haar genadeloos mee nam.


stukje gecopieerd van jol die dus blijkbaar 1 getuigenis ook heeft gelezen.
wat is je probleem er eigenlijk mee? Wil je persee dat we allemaal dit ook gaan geloven?
denk jij dat jij alwetend bent? denk jij dat jij in naam van god over anderen mag oordelen, met het excuus, het is niet ik, maar god die oordeelt.
alles wat ik onderzocht en over discusieer waarbij ik aangaf, ik kan het niet geloven, ik denk... krijg ik trouwens van jou geen gezonde reactie op.
meer van het is zo, jij bent een cristen die een thee drinkende cristen zonder werken etc. is. en je gaat naar die hel, dat is de boodschap van jou die ik hier lees, geen volwassen discussie over een onderwerp.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende
Pagina 4 van 8