Auteur |
Bericht |
|
LOES550
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 20:44
|
|
|
[quote=TESSYBEAR731]En toch hadden de eerste huwelijken niets van doen met een inzegening van een geestelijke of wie dan ook.
En m.i. ligt daar de schakel tussen de bijbel en de kern van het huwelijk... Getrouwd ben je wanneer je één geworden bent in lichaam, en dus in geest...en ja, ik geloof dat het goed is om God daarin op de eerste plaats te zetten en Zijn zegen te vragen....maar formaliteiten voegen er weinig aan toe.
Even een stukje eruit gehaald van je reactie. Dus als je van t bovenstaande uitgaat heb je dan niet een zonde begaan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 20:54
|
|
|
Wanneer je dus weer uit elkaar gegaan bent wel Loes, want in God's ogen ben je wel getrouwd ook al ben je niet langs het stadhuis geweest... Maar de zonde is dan vooral het "scheiden"...
Als je het zo bekijkt dus zou je geen sex voor het huwelijk kunnen hebben...want je bent dan dus getrouwd (leeft als man en vrouw) wanneer je seks gehad hebt... en nu vraag ik me ineens iets (serieus) af...staat er in de bijbel dat we geen seks voor het huwelijk dienen te hebben, in die zin dat we dat pas mogen doen als het huwelijk gesloten is door iemand anders?
Wie o wie weet het antwoord?
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op dinsdag 28 september 2010, 20:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 22:04
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Wanneer je dus weer uit elkaar gegaan bent wel Loes, want in God's ogen ben je wel getrouwd ook al ben je niet langs het stadhuis geweest... Maar de zonde is dan vooral het "scheiden"...
Als je het zo bekijkt dus zou je geen sex voor het huwelijk kunnen hebben...want je bent dan dus getrouwd (leeft als man en vrouw) wanneer je seks gehad hebt... en nu vraag ik me ineens iets (serieus) af...staat er in de bijbel dat we geen seks voor het huwelijk dienen te hebben, in die zin dat we dat pas mogen doen als het huwelijk gesloten is door iemand anders?
Wie o wie weet het antwoord? |
Hoi Tessybear,
Ja, daar zat ik ook al aan te denken...
Stáát er wél in de bijbel van dat je geen seks voor het huwelijk mag hebben?
Ik weet wél dat er staat van dat je geen ontucht en overspel mag plegen. Nou heeft ontucht en overspel toch betrekking op 'vreemdgaan' dacht ik...
Ik zoek het morgen wel even op.....Als ik tijd vind ;)
Fijne avond!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 22:13
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Wanneer je dus weer uit elkaar gegaan bent wel Loes, want in God's ogen ben je wel getrouwd ook al ben je niet langs het stadhuis geweest... Maar de zonde is dan vooral het "scheiden"...
Wie o wie weet het antwoord? |
Volgens mij heeft Paulus geschreven dat wanneer de begeerte tussen man en vrouw (te) groot is, zij beter kunnen trouwen. Ik meen (maar niet 100% zeker) dat het in Colossenzen staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: dinsdag 28 september 2010, 23:59
|
|
|
JOSINA022 schreef: | Volgens mij heeft Paulus geschreven dat wanneer de begeerte tussen man en vrouw (te) groot is, zij beter kunnen trouwen. Ik meen (maar niet 100% zeker) dat het in Colossenzen staat. |
Paulus schrijft in 1 kor 7:36 Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOSINA022
|
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 00:04
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Paulus schrijft in 1 kor 7:36 Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde. |
Thnx! Die tekst bedoelde ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 00:05
|
|
|
SHANITA130 schreef: | ook christenen die maagd gebleven zijn tot het "huwelijk" (ofwel tot ze bij de ambtenaar van de burgerlijke stand geweest zijn) ........[/i] |
Nu is dat heeeel lang geleden dat ik trouwde...ergens in 92, maar ik meen te herinneren, dat we van die burgerlijke stand plechtigheid, naar de kerk zijn gelopen voor de kerkelijke inzegening.
Had ik in die tussen periode ergens dan een momentje kunnen plannen voor een vluggertje??? ok....maagdelijk ben ik niet het huwelijk ingegaan, dus waarschijnlijk konden we de behoefte onderdrukken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARIN303
|
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 07:34
|
|
|
Lieve allemaal,
Als ik al jullie reactie`s zo eens lees ,die variëren van.... * ik wil zo graag een seksuele relatie hebben dus geef mij een reden daarvoor * wat je ook zegt , het mag nooit , seks voor je ingezegende huwelijk * ik wil de grenzen precies weten wat wel en wat niet kan
en ga zo maar door...
dan kom ik tot de conclusie dat, het aangaan van een seksuele verbintenis- voor het huwelijk- zoiets persoonlijks is tussen God en jullie 2, daar krijg je geen antwoord over bij een forum.
Persoonlijk denk ik dat God bedoelt heeft dat een man en vrouw, een lichamelijke verbintenis aan mogen gaan, na de inzegening van een huwelijk.
Voor diegenen die worstelen met dit onderwerp, wens ik wijsheid toe maar vooral Gods zegen,betrek Hem erbij!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 07:52
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Nu is dat heeeel lang geleden dat ik trouwde...ergens in 92, maar ik meen te herinneren, dat we van die burgerlijke stand plechtigheid, naar de kerk zijn gelopen voor de kerkelijke inzegening.
Had ik in die tussen periode ergens dan een momentje kunnen plannen voor een vluggertje??? ok....maagdelijk ben ik niet het huwelijk ingegaan, dus waarschijnlijk konden we de behoefte onderdrukken. |
Ehh...dat was een quote van mij en niet van Shanita
En gelukkig begrijp je heeeeel goed wat ik er mee bedoelde!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 29 september 2010, 09:55
|
|
|
CARIN303 schreef: | Lieve allemaal,
Als ik al jullie reactie`s zo eens lees ,die variëren van.... * ik wil zo graag een seksuele relatie hebben dus geef mij een reden daarvoor * wat je ook zegt , het mag nooit , seks voor je ingezegende huwelijk * ik wil de grenzen precies weten wat wel en wat niet kan
en ga zo maar door...
dan kom ik tot de conclusie dat, het aangaan van een seksuele verbintenis- voor het huwelijk- zoiets persoonlijks is tussen God en jullie 2, daar krijg je geen antwoord over bij een forum.
Persoonlijk denk ik dat God bedoelt heeft dat een man en vrouw, een lichamelijke verbintenis aan mogen gaan, na de inzegening van een huwelijk.
Voor diegenen die worstelen met dit onderwerp, wens ik wijsheid toe maar vooral Gods zegen,betrek Hem erbij! |
Jonathan: Paulus schrijft in 1 kor 7:36 Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.
Het is duidelijk, de bijbel zegt dat er getrouwd moet worden.
Als ik Efeze 4 en 5 lees, dan staan daar allemaal geboden, zoiets zie je ook in Galaten als de vruchten van de geest en de werken van het vlees worden genoemd....En in nog veel meer plekken in het Nieuwe Testament..
Dan wordt er over onreinheid , uitbarstingen van toorn enzo gesproken.
Net zoals bijvoorbeeld Efeze 4 en 5 ook gaat over de zonde van boosheid, en nog lang ook...
Nou was boosheid mijn probleem, onredelijke boosheid, geen terechte boosheid bedoel ik. Daar liggen de wortels weer van van mishandeling in de kindertijd.(Ja ik weet dat daar een taboe op kán liggen, om dingen op de kindertijd terug te halen, en om het überhaupt over deze dingen te hebben...
Waar ik heen wil: Door omstandigheden en factoren is het praktisch onmogelijk om te trouwen. dáárom heb ik er geen moeite mee, als zijnde dat het zonde zou zijn, omdat de WIL er wel is namelijk...
Dit is mijn mening.
Ik voel me dan ook niet 'slecht' bij sex voor het huwelijk....zou ik wél hebben bij 'vreemdgaan'.
Ik voel me ook wel behoorlijk slecht als ik een onterechte woedeuitval heb gehad.....Dát wil ik onder controle hebben. Dat kan mijns inziens door inzicht waar de woede vandaan komt, en dat weet ik, uit de kindertijd, en die moet en wil ik niet (onbewust vaak) projecteren op onschuldigen.... Ën door de bijbel, met name de geboden en verboden in het Nieuwe Testament te lezen, en dan wel regelmatig.....Want het woord van God ja als je dat leest krijg je inzichten door de Heilige geest en is God nabij, zo voel ik dat.
En Carin bedankt voor je duidelijkheid. met name dat je zei dat dingen zo persoonlijk kunnen zijn dat je daar op een forum geen antwoord op krijgt, dat dat iets is tussen God en betreffende personen.
Nou en nu moet ik écht gaan werken, anders ben ik dik te laat!
Fijne Dag!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 29 september 2010, 09:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: zondag 3 oktober 2010, 17:32
|
|
|
Ik ben dit topic begonnen omdat ik wilde weten hoe andere christenen hierover dachten. Ik hoef niet een passend antwoord. Ik wil jullie mening weten.
Groetjes Marianne
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: zondag 3 oktober 2010, 18:45
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Ik ben dit topic begonnen omdat ik wilde weten hoe andere christenen hierover dachten. Ik hoef niet een passend antwoord. Ik wil jullie mening weten.
Groetjes Marianne |
Volgens mij mag best je tevreden zijn met 25 bladzijden vol meningen, Marianne.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIEKIE042
|
|
Geplaatst: zondag 3 oktober 2010, 22:52
|
|
|
vanmorgen bedacht ik......... Geest ziel en lichaam... eigenlijk in verband met genenzing voor mijn lijf... mijn geest en ziel vind ik okey..:) jah!! maar het lichaam is ziek, en ik denk... Nou Vader..!!! mijn geest en ziel zot goed.. ik wil graag mijn lijf ook genezen hebben... nu is dat deze volgorde...
bedacht gelijk dat het in alles zo zou zijn.. in wat voor situatie ook.. ook in een relatie.. dat eerst ...geest ziel en dan pas het lichaam, het in deze volgorde goed is...en..een huwelijk, ik denk..dat je dat samen ook bezegeld, en voor de wet en wel of niet voor de kerk, je eigen beslissing is.... maar ik moest sterk denken dus aan..geest ziel en ....lichaam..
vond ik zelf erg mooi om te bedenken..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JEFFREY984
|
|
Geplaatst: zondag 3 oktober 2010, 23:59
|
|
|
....
Laatst aangepast door
|
JEFFREY984
|
op zaterdag 25 februari 2012, 18:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 oktober 2010, 23:58
|
|
|
Wat is jullie mening over wat Jeffrey heeft geplaatst? Graag reactie.
Groetjes Marianne
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PIETER649
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 00:02
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Wat is jullie mening over wat Jeffrey heeft geplaatst? Graag reactie.
Groetjes Marianne |
ik vind dat hij groot gelijk heeft.... stom forum- geneuzel over sex voor t huwelijk dat moet je lekker zelf weten, boeiie wat n ander er van vind.
iedereen heeft zijn of haar eigen verantwoording af te leggen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FRANKT627
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 00:03
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Wat is jullie mening over wat Jeffrey heeft geplaatst? Graag reactie.
Groetjes Marianne |
Ik ben het volkomen eens met Jeffrey. Wat de antwoorden op zijn vragen betreft wil ik verwijzen naar de vorige bladzijde (24).
Frank
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 10:34
|
|
|
Laten we de zaak nu eens uit de principiële hoek halen. Omdat je daar nl. niet goed uitkomt. Laten we eens de existentiële aspecten behandelen. In een andere discussie heb ik vermeld wat de gevolgen van zonde zijn in je leven. Het lijkt me logisch om dit eens hierop toe te passen.
Voel je je vrij om anderen te vertellen dat je met iemand naar bed bent geweest. Dat je je vriendschap voor het huwelijk hebt omgezet in een sekuele relatie? Zodra je je schaamt voor datgene wat je gedaan hebt, zou je je moeten afvragen of het goed geweest is.
Durf je tot God te bidden, of heb je het idee dat dat niet belangrijk is en dat je het zelf wel kunt uitzoeken. Durf je naar Zijn gemeente te gaan of ontwijk je Hem? Ben je bang voor Hem, dat Hij je straft?
Neem je verantwoordelijkheid voor je daden, of heb je de houding dat je er zelf niks aan kunt doen? Zoek je rechtvaardiging bij mensen of weet je zeker dat je in vrijheid staat tegenover God. Durf je aan het Avondmaal te gaan?
Op deze vragen hoef ik zelf geen antwoord. Wat ik wel weet, is dat als je een van deze vragen bevestigend beantwoordt, je de kans loopt dat het wel zonde is wat je gedaan hebt. Wat ik ook weet, is dat je een heleboel kunt wegredeneren, maar dat deze vragen heel essentieel zijn voor je geloof.
Wat heeft je gedrag voor invloed gehad op je relatie met God? Is het verdiept of verkild? Is dat niet de meest essentiële vraag die je jezelf moet stellen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 6 oktober 2010, 10:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WIM727
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 10:56
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Laten we de zaak nu eens uit de principiële hoek halen. Omdat je daar nl. niet goed uitkomt. Laten we eens de existentiële aspecten behandelen. In een andere discussie heb ik vermeld wat de gevolgen van zonde zijn in je leven. Het lijkt me logisch om dit eens hierop toe te passen.
Voel je je vrij om anderen te vertellen dat je met iemand naar bed bent geweest. Dat je je vriendschap voor het huwelijk hebt omgezet in een sekuele relatie? Zodra je je schaamt voor datgene wat je gedaan hebt, zou je je moeten afvragen of het goed geweest is.
Durf je tot God te bidden, of heb je het idee dat dat niet belangrijk is en dat je het zelf wel kunt uitzoeken. Durf je naar Zijn gemeente te gaan of ontwijk je Hem? Ben je bang voor Hem, dat Hij je straft?
Neem je verantwoordelijkheid voor je daden, of heb je de houding dat je er zelf niks aan kunt doen? Zoek je rechtvaardiging bij mensen of weet je zeker dat je in vrijheid staat tegenover God. Durf je aan het Avondmaal te gaan?
Op deze vragen hoef ik zelf geen antwoord. Wat ik wel weet, is dat als je een van deze vragen bevestigend beantwoordt, je de kans loopt dat het wel zonde is wat je gedaan hebt. Wat ik ook weet, is dat je een heleboel kunt wegredeneren, maar dat deze vragen heel essentieel zijn voor je geloof.
Wat heeft je gedrag voor invloed gehad op je relatie met God? Is het verdiept of verkild? Is dat niet de meest essentiële vraag die je jezelf moet stellen. |
Dit is een heel wijze en verstandige conclusie chatuliem!! Hier kunnen we allemaal wat mee!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZINGA672
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 11:04
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Laten we de zaak nu eens uit de principiële hoek halen. Omdat je daar nl. niet goed uitkomt. Laten we eens de existentiële aspecten behandelen. In een andere discussie heb ik vermeld wat de gevolgen van zonde zijn in je leven. Het lijkt me logisch om dit eens hierop toe te passen.
Wat heeft je gedrag voor invloed gehad op je relatie met God? Is het verdiept of verkild? Is dat niet de meest essentiële vraag die je jezelf moet stellen. |
Een mooie, andere manier van benaderen. Toch zou ik er aan willen toevoegen dat je eigen gevoelens en geweten geen graadmeter kunnen zijn. Sommige mensen durven alles, leven in zonde en denken dat ze ook nog een relatie met God hebben, hoewel ze Hem helemaal niet kennen.
Bovendien kan een verkilling of verwijdering van God zo geleidelijk aan gaan dat je het niet merkt en je je van geen kwaad bewust bent. Het objectief Paslood van Gods Woord heeft de mens gewoon nodig.
GrZing!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 11:12
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Voel je je vrij om anderen te vertellen dat je met iemand naar bed bent geweest. Dat je je vriendschap voor het huwelijk hebt omgezet in een sekuele relatie? Zodra je je schaamt voor datgene wat je gedaan hebt, zou je je moeten afvragen of het goed geweest is.
|
Ik weet niet hoe jouw relatie is met je familie/buren/vrienden/kerkleden maar zulke dingen zijn wat mij betreft prive hoor!Heeft niets met schaamte te maken maar meer met gezond verstand en privezaken gescheiden kunnen houden van algemene zaken. Je beschaamt het vertrouwen van je partner als je zulke dingen in de openbaarheid gooit.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 11:17
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Een mooie, andere manier van benaderen. Toch zou ik er aan willen toevoegen dat je eigen gevoelens en geweten geen graadmeter kunnen zijn. Sommige mensen durven alles, leven in zonde en denken dat ze ook nog een relatie met God hebben, hoewel ze Hem helemaal niet kennen.
Bovendien kan een verkilling of verwijdering van God zo geleidelijk aan gaan dat je het niet merkt en je je van geen kwaad bewust bent. Het objectief Paslood van Gods Woord heeft de mens gewoon nodig.
GrZing! | Ik denk dat het geweten bij iedereen nog goed werkt, alleen mensen willen er vaak niet naar luisteren. Wat mensen vaak onderschatten is, dat als je seks met een ander hebt, je iets van jezelf geeft aan de ander. En als dat niet goed is, dan heeft dat gevolgen voor je geloofsleven. Seks is niet vrijblijvend. Seks heeft te maken met je hele persoon. Sommigen zijn zo gehard dat ze hun gevoelens uit kunnen schakelen, maar dan ben je al een heel stuk van je identiteit kwijt geraakt. Het gemak waarmee er hier over gepraat wordt, gaat voorbij aan de essentie van seksualiteit. Je geeft jezelf, je opent je diepste gevoelens voor de ander, je bindt je geestelijk, lichamelijk en emotioneel aan de ander. Dat kan alleen maar als de relatie het waard is en je bereid bent je hele leven met de ander te delen. Hier krijg ik af en toe het gevoel dat het een koffiegesprekje aan het worden is, alsof we over voetbal praten. (Libelle)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 11:21
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik weet niet hoe jouw relatie is met je familie/buren/vrienden/kerkleden maar zulke dingen zijn wat mij betreft prive hoor!Heeft niets met schaamte te maken maar meer met gezond verstand en privezaken gescheiden kunnen houden van algemene zaken. Je beschaamt het vertrouwen van je partner als je zulke dingen in de openbaarheid gooit. | Je hebt gelijk dat je zulke dingen niet in de openbaarheid gooit. Ik wist ook niet goed hoe ik het moest verwoorden. Ik bedoelde het meer in de trant van: schaam je je voor wat je gedaan hebt? Dank je voor de aanvulling.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 11:24
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat het geweten bij iedereen nog goed werkt, alleen mensen willen er vaak niet naar luisteren. Wat mensen vaak onderschatten is, dat als je seks met een ander hebt, je iets van jezelf geeft aan de ander. En als dat niet goed is, dan heeft dat gevolgen voor je geloofsleven. Seks is niet vrijblijvend. Seks heeft te maken met je hele persoon. Sommigen zijn zo gehard dat ze hun gevoelens uit kunnen schakelen, maar dan ben je al een heel stuk van je identiteit kwijt geraakt. Het gemak waarmee er hier over gepraat wordt, gaat voorbij aan de essentie van seksualiteit. Je geeft jezelf, je opent je diepste gevoelens voor de ander, je bindt je geestelijk, lichamelijk en emotioneel aan de ander. Dat kan alleen maar als de relatie het waard is en je bereid bent je hele leven met de ander te delen. Hier krijg ik af en toe het gevoel dat het een koffiegesprekje aan het worden is, alsof we over voetbal praten. (Libelle) |
Mijn inziens moet er kunnen over gepraat worden chat , al hoeft het niet in het openbaar .. maar al teveel wordt het doodgezwegen .. terwijl het iets héél natuurlijks en moois is ... als het gebonden is aan het mooiste gevoel dan wel ... Ik ben geen voetbal-liefhebber
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 11:26
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik denk dat het geweten bij iedereen nog goed werkt, alleen mensen willen er vaak niet naar luisteren. Wat mensen vaak onderschatten is, dat als je seks met een ander hebt, je iets van jezelf geeft aan de ander. En als dat niet goed is, dan heeft dat gevolgen voor je geloofsleven. Seks is niet vrijblijvend. Seks heeft te maken met je hele persoon. Sommigen zijn zo gehard dat ze hun gevoelens uit kunnen schakelen, maar dan ben je al een heel stuk van je identiteit kwijt geraakt. Het gemak waarmee er hier over gepraat wordt, gaat voorbij aan de essentie van seksualiteit. Je geeft jezelf, je opent je diepste gevoelens voor de ander, je bindt je geestelijk, lichamelijk en emotioneel aan de ander. Dat kan alleen maar als de relatie het waard is en je bereid bent je hele leven met de ander te delen. Hier krijg ik af en toe het gevoel dat het een koffiegesprekje aan het worden is, alsof we over voetbal praten. (Libelle) |
Volgens mij verwar je,zoals helaas zo vaak gebeurt,seks met liefde.Vul eens liefde in op de plaatsen waar je het woord seks gebruikt in je tekst.Zoals het er nu staat gaat seks boven liefde maar het is er slechts een ondergeschikt onderdeel van.Liefde zonder seks is mogelijk,seks zonder liefde is.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 11:48
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Volgens mij verwar je,zoals helaas zo vaak gebeurt,seks met liefde.Vul eens liefde in op de plaatsen waar je het woord seks gebruikt in je tekst.Zoals het er nu staat gaat seks boven liefde maar het is er slechts een ondergeschikt onderdeel van.Liefde zonder seks is mogelijk,seks zonder liefde is......... | Eerlijk gezegd kan ik niet zoveel met deze opmerking. We hebben het over seksualiteit voor het huwelijk en ik geef aan dat seksualiteit ook gevolgen heeft voor je het wezen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LEANNE226
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 12:00
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd kan ik niet zoveel met deze opmerking. We hebben het over seksualiteit voor het huwelijk en ik geef aan dat seksualiteit ook gevolgen heeft voor je het wezen. |
Dat begrijp ik maar seks heeft voor mij dus een andere betekenis dan voor jou.Het zou iets moeten zijn dat komt na het ontstaan van die diepe liefde waarin je je ziel en zaligheid blootgeeft waar jij het over hebt,naar mijn idee geef je dus eerst jezelf volledig voor je seks toelaat in een relatie,het hoort bij de verdieping,het is een toevoeging. Het moment van toelaten is voor iedereen anders,de een vindt dat er ook een zegen over een huwelijk voor nodig is,de ander vindt de diepe liefde genoeg.Bijbels gezien vind ik het moeilijk omdat er daar vnl. gesproken wordt over seks door lust.
Het is moeilijk gevoelens te verwoorden,ik hoop dat het nu duidelijker is wat ik bedoel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE129
|
|
Geplaatst: woensdag 6 oktober 2010, 12:46
|
|
|
Ik heb wel eens de "regel" gehoord (en dat geld bij alles wat je doet of laat, niet alleen voor seks) Zou je ook doen wat je doet of gedaan hebt als Jezus letterlijk naast je zou staan. (en nou niet zo flauw doen met seks doe je niet als een ander toekijkt). Natuurlijk weten we allemaal wel dat Jezus en/of God alles ziet wat we doen, maar realiseer je je dat altijd? Ik moet eerlijk bekennen dat er best wel eens momenten zijn dat ik me diep zou schamen als Jezus ineens voor me zou staan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 22:28
|
|
|
Ik vind dat je dat niet altijd kan zeggen, ik weet heus wel dat God alles ziet wat je doet. Ik denk dat als het goed voelt voor beiden en je hebt in gebed bij God gebracht dat je dan niet hoeft te twijfelen over of het wel of niet goed is. Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Zoniet mail me dan ff.
Groetjes Marianne
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NINA106
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 oktober 2010, 22:48
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | de aftrap heb je al gedaan. de bal ligt alleen dood op t veld.
misschien eens even een tikkie geven
ik beken schuld :
Ja, heb t voor t huwelijk gedaan, wel met haar getrouwd. Voelde ik mij daar schuldig over? Nee. Weet ik dat God t anders wil? Ja En dan weet ik dat ik daar tegen in ben gegaan, ja. Maar het gebeurde.
Heb t ook gedaan tijdens het huwelijk .... die kids zijn er !!
Heb t ook gedaan na mijn scheiding.
en dan over je vraag van punt 2 antwoord : ook ja, zelfde reden als jij...... de spanning moet er letterlijk en figuurlijk wel eens af.
Ben ik nu een zondaar? | NEE, EEN MENS!!!!!!!
Laatst aangepast door
|
NINA106
|
op vrijdag 8 oktober 2010, 22:50
|
|
Naar boven |
|
|
|
|