ChristianMatch

Forum

Avondmaal
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 19:21

SOLAFIDE630 schreef:
Ik kan het met je zienswijze niet eens zijn Dennis.

Ten eerste vergelijk je de doop van de kamerling met het eten van het avondmaal. Dat vind ik al niet terecht. Je laat je dopen op grond van je GELOOF in de Heer en dan wordt je door de doop bij de gemeente gevoegd en sta je aan het begin van je carriere als christen, want daarvoor, was je immers nog geen christen. Dan begint het christenleven pas.

Het avondmaal is nodig m.i. om in de Heer te blijven en dat de Heer in ons blijft, want zonder Hem kunnen wij immers niets doen.

Ten tweede zie ik het zondigen of niet zondigen niet als een WERK. Ik zie het als jezelf in Jezus Christus willen bewaren....je geloof in Hem bewaren, doordat je onverdeeld de Here blijft liefhebben. Als je in zonde bent gevallen, kun je dan daarin blijven volharden....? M.i. niet. Het is dan zaak om deze zonde dan weer weg te doen, te belijden en je daarvan te bekeren ..... en zo onberispelijk en onverdeeld in de Here te zijn en te blijven. En de Here liefhebben, zo staat er in de bijbel is, wanneer mensen zich aan de geboden van de Heer blijven houden en Zijn woord bewaren.

Onder werken versta ik persoonlijk: bidden, je tienden geven etc......

Johannes 14 :
15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ 22 Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’ 23 Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. 24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
27 Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. 28 Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik. 29 Ik vertel jullie dit nu, voordat het gebeurt, zodat jullie het geloven wanneer het zover is. 30 Ik kan niet lang meer met jullie spreken, want de heerser van deze wereld is al onderweg. Hij heeft geen macht over mij, 31 maar zo zal de wereld weten dat ik de Vader liefheb en doe wat de Vader me heeft opgedragen. Kom, laten we hier weggaan.’

Joh 6,50
Maar dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald; wie dit eet sterft niet.

Joh 6,51
Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet zal hij eeuwig leven. En het brood dat ik zal geven voor het leven van de wereld, is mijn lichaam.’

Joh 6,53
Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u.
Joh 6,54
Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken.

Joh 6,56
Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem.
Joh 6,57
De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij.

Joh. 15
1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

We hebben het toch over het avondmaal? En over wie wel en niet zou mogen deelnemen? Mijn verwijs naar de kamerling: Daarmee bedoelde ik aan te geven dat men wel iemand wel wil dopen op basis van zijn geloof, maar hetgeen hem of haar eraan erinnerd wat hij gelooft, namelijk dat Jezus voor ons gestorven is, en in het avondmaal herdacht wordt, daarvoor gelden dan andere regels die verder gaan dan alleen het geloof. Dat strookt niet volgens mij, en dat wilde ik daarmee aangeven. Dat met je doop je christenleven begint ben ik wel met je eens, maar wat bedoel je daarmee te zeggen mbt het avondmaal? We worden herinnerd in hem te blijven zeg je, en dat ben ik met je eens. Dat was ook mijn boodschap mbt wie er mag deelnemen, iedereen die geloofd.
Over zondigen / zonde in je leven hebben en het avondmaal: Het avondmaal herinnerd ons aan Jezus offer, en onze rechtvaardiging daardoor. Het avondmaal herinnerd je dus aan je rechtvaardiging. Als het avondmaal je herinnerd aan je zonden, dan hopenlijk in die zin dat ze vergeven zijn, en er dus niks meer instaat tussen jou en God. Dat zonde dus geen belemmering is voor deelname aan het avondmaal lijkt mij een logische redenatie. Omgekeerd, als zonde wel een belemmering zou zijn, dan zou dat betekenen dat je eerst in het reine moet komen/ vergeving vragen, en dan als je rein bent mag deelnemen aan iets wat je eraan herinnerd dat je rein bent Smiley die vol vragen zit Ook wijst God niemand af, maar bij het avondmaal zou je wel afgewezen kunnen worden?

Je stuk over liefhebben / bewaren van geboden is me bekend, maar de link met het avondmaal ontgaat me Smiley die vol vragen zit

Groetjes,
Dennis
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 19:38

DENNISS669 schreef:
Hallo beste medegelovigen, wat een mooie discussie is dit, fijn ook te merken dat iedereen buiten zijn eigen kerkelijke achtergrond probeert te ontdekken wat er nou feitelijk in de bijbel geleerd wordt!

Dit is zoals ik het zie:
De tekst is uit de herziene staten vertaling:
Paulus is niet te spreken over de gang van zaken bij de Korinthieërs: 1.Kor11,17: Maar bij wat ik u nu beveel, prijs ik u niet, omdat het er wanneer u samenkomt niet beter maar slechter op wordt. ..20 Wanneer u dan dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Here 21 want iedereen gebruikt bij het eten van tevoren al zijn eigen maaltijd en dan heeft de een honger, terwijl de ander dronken is. 27 Daarom, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker van de Heere drinkt, zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed van de Heere. 28 Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zo eten van het brood en drinken van de drinkbeker. 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken en velen zijn ontslapen. 31 Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet met de wereld geoordeeld worden. 32 Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere terechtgewezen, opdat wij niet geoordeeld worden.

Tot zover het woord van God via Paulus. Nu de beantwoording van de vragen:

Wie mag er deelnemen? Het brood en de wijn staan symbool voor het lichaam en het vergoten bloed van Jezus. Het verwijst dus naar zijn offerdood voor ons. Iemand die niet geloofd in deze offerdood van Jezus heeft dus ook niks aan de gedenking van dit offer via het avondmaal. Het avondmaal is dus voor gelovigen. Wie mag dit beoordelen? Paulus zegt dat ieder zichzelf moet beoordelen/beproeven, én zo eten!(vers 28). Dat Paulus hier in geen enkele wijze aangeeft dat mensen op basis van dit beproeven zouden moeten afzien van het avondmaal schijnt hele kerkgemeenschappen te ontgaan. En waarom niet een oudste of voorganger of dominee of priester laten beproeven? Wellicht omdat het de indruk zou wekken dat je het moet verdienen of jezelf bewezen moet hebben, wat van werken spreekt, en niet van geloof. Tegen de kamerling wordt m.b.t. doop gezegd in Handelingen 8: Kijk daar is water, wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zei: Als u geen zonde meer hebt in uw leven, en met iedereen in het reine bent, mag u gedoopt worden. Oh nee, dat zei hij niet Knipoog smiley Hij zei: Als u met heel uw hart geloofd, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. Terug naar het avondmaal: Ieder beproeve zichzelf.. hoe komt men er bij dat het hier gaat om het beproeven van je werken? Op basis van werken is niemand rechtvaardig. Het gaat hier om het beproeven van je geloof! Geloof ik dat Jezus voor mij gestorven is en zijn lichaam en bloed gegeven heeft? Zo ja, dan neem ik deel aan zijn lichaam en bloed via het avondmaal. Daarmee belijd ik dat Hij dit (ook) voor mij gedaan heeft.
Maar Paulus heeft het toch over de onwaardige wijze, en dat je dan jezelf tot oordeel drinkt? Paulus zegt dus niet! : Wie onwaardig is, drinkt zichzelf tot oordeel. Onwaardig zijn we namelijk allemaal! Want is dan de onwaardige wijze? Hoezo begint Paulus eigenlijk over het avondmaal in deze brief, ze vierden het al, dus waren er al mee bekend? Wat ging er mis, waarop heeft hij kritiek? 20 Wanneer u dan dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Here 21 want iedereen gebruikt bij het eten van tevoren al zijn eigen maaltijd en dan heeft de een honger, terwijl de ander dronken is
Wat was het gevolg hiervan? Men kwam samen en at en drank, zonder stil te staan bij het feit dat de maaltijd symbool staat voor Jezus offerdood. 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. En wat gebeurd er als je voorbijgaat aan het offer van Jezus? Dan wordt je veroordeeld, voor wie Jezus verwerpt is er alleen nog veroordeling over. De boodschap van Paulus is dus: Het avondmaal is een vertegenwoordiging van Jezus offer, wie lichtzinnig met het avondmaal omgaat, gaat lichtzinnig om met Jezus lichaam. Gevolg? Ziekte, zwakte en ontslapen. Bijzonder dat hier Jezus lichaam aan ons lichaam gekoppeld wordt, niet? De vergeving door het bloed / de wijn schijnen we allen te kennen, maar wat symboliseert het brood voor ons nu eigenlijk? Voor wie dat niet beseft, krijgt te maken met ziekte, zwakte en ontslapen.
Laatste vraag, waarom is het avondmaal eigenlijk ingesteld? Waarom heeft God bedacht dat het goed zou zijn voor ons om iedere keer opnieuw bij Zijn offer stil te staan? Zijn wij soms vergeetachtig? Knipoog smiley Kennelijk wel.. En is het niet fijn om na de rompslomp van de week, de drukte en alles, weer keer op keer onszelf te mogen beproeven? Welk oordeel spreekt God eigenlijk over de gelovigen? Wij, die gerechtvaardigd zijn door Zijn Zoon, wat is mijn oordeel over mezelf als ik mijn geloof beproef? Is het niet dit: Ik ben vergeven en rechtvaardig dankzij Jezus! Zo is het weer een vieren van het avondmaal!

Groetjes, Dennis, die graag herinnert wordt aan wat Jezus voor hem heeft gedaan.

DENNISS669 schreef:
Terug naar het avondmaal: Ieder beproeve zichzelf.. hoe komt men er bij dat het hier gaat om het beproeven van je werken? Op basis van werken is niemand rechtvaardig.

M.i. zou je het deelnemen aan het avondmaal ook als een werk kunnen zien.

Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op woensdag 24 maart 2010, 19:39
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 19:50

DENNISS669 schreef:
We hebben het toch over het avondmaal? En over wie wel en niet zou mogen deelnemen? Mijn verwijs naar de kamerling: Daarmee bedoelde ik aan te geven dat men wel iemand wel wil dopen op basis van zijn geloof, maar hetgeen hem of haar eraan erinnerd wat hij gelooft, namelijk dat Jezus voor ons gestorven is, en in het avondmaal herdacht wordt, daarvoor gelden dan andere regels die verder gaan dan alleen het geloof. Dat strookt niet volgens mij, en dat wilde ik daarmee aangeven. Dat met je doop je christenleven begint ben ik wel met je eens, maar wat bedoel je daarmee te zeggen mbt het avondmaal? We worden herinnerd in hem te blijven zeg je, en dat ben ik met je eens. Dat was ook mijn boodschap mbt wie er mag deelnemen, iedereen die geloofd.
Over zondigen / zonde in je leven hebben en het avondmaal: Het avondmaal herinnerd ons aan Jezus offer, en onze rechtvaardiging daardoor. Het avondmaal herinnerd je dus aan je rechtvaardiging. Als het avondmaal je herinnerd aan je zonden, dan hopenlijk in die zin dat ze vergeven zijn, en er dus niks meer instaat tussen jou en God. Dat zonde dus geen belemmering is voor deelname aan het avondmaal lijkt mij een logische redenatie. Omgekeerd, als zonde wel een belemmering zou zijn, dan zou dat betekenen dat je eerst in het reine moet komen/ vergeving vragen, en dan als je rein bent mag deelnemen aan iets wat je eraan herinnerd dat je rein bent Smiley die vol vragen zit Ook wijst God niemand af, maar bij het avondmaal zou je wel afgewezen kunnen worden?

Je stuk over liefhebben / bewaren van geboden is me bekend, maar de link met het avondmaal ontgaat me Smiley die vol vragen zit

Groetjes,
Dennis

Met het stuk over liefhebben/bewaren van de geboden bedoel ik te zeggen, dat je niet in EEN ZONDE KUNT BLIJVEN VOLHARDEN als je het avondmaal neemt, want anders bewaar je m.i. niet de geboden van de Heer en dien ten gevolge kun je Hem dan ook niet liefhebben.

Nee....gelukkig wijst Jezus Christus niemand af, maar het is altijd en....en..... je kunt niet een zonde in je leven hebben toegelaten en daar tevens in blijven volharden als je het avondmaal neemt. Dan neem je m.i. lichtzinnig deel aan het avondmaal.

Nu zal dat best met een bepaalde strijd gepaard gaan als je probeert om niet te zondigen en het zal een zaak van vallen en opstaan worden misschien, maar dat is wel wat anders dan BLIJVEN VOLHARDEN IN ZONDE, want dan doe je m.i. geen moeite om je daarvan te bekeren of zie je daar het nut niet van in. Dan bekommer je je niet om je zonden en zie je het nut er niet van in om je te bekeren van je zonden.

Door aan het avondmaal op de juiste wijze deel te nemen blijf je in Hem en Hij in jou, want anders kun je niets doen. Zonder Hem kunnen wij immers niets.......zo zegt de Heer, dan heb je geen deel aan Hem. Knipoog smiley

1 Johannes 3

1 Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld hem niet kent. 2 Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem zoals hij is. 3 Ieder die dit vol vertrouwen van hem verwacht maakt zich rein, zoals ook Jezus rein is. 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet. 7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op woensdag 24 maart 2010, 20:18
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 19:58

SOLAFIDE630 schreef:
Met het stuk over liefhebben/bewaren van de geboden bedoel ik te zeggen, dat je niet in EEN ZONDE KUNT BLIJVEN VOLHARDEN als je het avondmaal neemt, want anders bewaar je m.i. niet de geboden van de Heer en dien ten gevolge kun je Hem dan ook niet liefhebben.

Nee....gelukkig wijst Jezus Christus niemand af, maar het is altijd en....en..... je kunt niet een zonde in je leven hebben toegelaten en daar tevens in blijven volharden als je het avondmaal neemt. Dan neem je m.i. lichtzinnig deel aan het avondmaal.

Nu zal dat best met een bepaalde strijd gepaard gaan als je probeert om niet te zondigen en het zal een zaak van vallen en opstaan worden misschien, maar dat is wel wat anders dan BLIJVEN VOLHARDEN IN ZONDE, want dan doe je m.i. geen moeite om je daarvan te bekeren of zie je daar het nut niet van in. Dan bekommer je je niet om je zonden en zie je het nut er niet van in om je te bekeren van je zonden.
Het is altijd een spagaat waar je je in bevindt. Idd het gaat om volharden in zonde, niet om zondigen in het algemeen. En daarmee wordt toch iets aangegeven. De Bijbel is duidelijk wat betreft huwelijk en samenwonen, en dan kun je mensen er op blijven attenderen, dat de leefstijl veranderd dient te worden om mee te kunnen doen aan het avondmaal.
Als alles maar getolereerd wordt, ter wille van de lieve vrede verwatert het evangelie. Paulus zelf stelt hele strenge regels met betrekking tot het avondmaal, en het lijkt nu alsof je helemaal geen regels meer mag stellen.
Worden mensen afgewezen? Nee, gedrag wordt afgewezen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 19:59

SOLAFIDE630 schreef:

Door aan het avondmaal op de juiste wijze deel te nemen blijf je in Hem en Hij in jou, want anders kun je niets doen. Zonder Hem kunnen wij immers niets.......zo zegt de Heer, dan heb je geen deel aan Hem. Knipoog smiley

Duidelijk stukje, Sola! Daar ben ik het helemaal mee eens.
Naar boven

Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 20:05

SOLAFIDE630 schreef:
M.i. zou je het deelnemen aan het avondmaal ook als een werk kunnen zien.

Mm, vrij beknopt antwoord.. als ik je goed begrijp ben ik het met je eens, het houden van avondmaal en je laten dopen zijn de twee kernopdrachten aan de gemeente/gelovigen. De twee dingen die je "moet" doen, en met doen bedoel ik het hier als een werk. Ben benieuwd, zijn we hiermee op een lijn gekomen?
Groetjes,

Dennis
Naar boven

Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 20:13

CHATULIEM619 schreef:
Het is altijd een spagaat waar je je in bevindt. Idd het gaat om volharden in zonde, niet om zondigen in het algemeen. En daarmee wordt toch iets aangegeven. De Bijbel is duidelijk wat betreft huwelijk en samenwonen, en dan kun je mensen er op blijven attenderen, dat de leefstijl veranderd dient te worden om mee te kunnen doen aan het avondmaal.
Als alles maar getolereerd wordt, ter wille van de lieve vrede verwatert het evangelie. Paulus zelf stelt hele strenge regels met betrekking tot het avondmaal, en het lijkt nu alsof je helemaal geen regels meer mag stellen.
Worden mensen afgewezen? Nee, gedrag wordt afgewezen.

Wat zijn dan die regels volgens jou? Of waar kan ik ze vinden?
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 20:29

MARIJAN072 schreef:
Duidelijk stukje, Sola! Daar ben ik het helemaal mee eens.

Thnx Marijan Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 20:32

DENNISS669 schreef:
Mm, vrij beknopt antwoord.. als ik je goed begrijp ben ik het met je eens, het houden van avondmaal en je laten dopen zijn de twee kernopdrachten aan de gemeente/gelovigen. De twee dingen die je "moet" doen, en met doen bedoel ik het hier als een werk. Ben benieuwd, zijn we hiermee op een lijn gekomen?
Groetjes,

Dennis

Ik denk het wel Dennis, we zoeken immers naar de wijsheid en het goede begrip van de Heer en Zijn woord. Daarin zitten we uiteraard op 1 lijn dan.

Overigens...toch heeft de Heer gezegd.......ALLEEN DOOR GELOOF kun je behouden worden....SOLA FIDE DUS m.i.. Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 20:35

SOLAFIDE630 schreef:
Ik denk het wel Dennis, we zoeken immers naar de wijsheid en het goede begrip van de Heer en Zijn woord. Daarin zitten we uiteraard op 1 lijn dan.

Overigens...toch heeft de Heer gezegd.......ALLEEN DOOR GELOOF kun je behouden worden....SOLA FIDE DUS m.i.. Clown smiley

Amen, alleen door geloof! Dat bedoelde ik ook niet anders te zeggen hoor, doop en avondmaal komen daarna, liggen in het verlengde :)
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 22:10

DENNISS669 schreef:
Amen, alleen door geloof! Dat bedoelde ik ook niet anders te zeggen hoor, doop en avondmaal komen daarna, liggen in het verlengde :)

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
RINGO975

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 17:35

SOLAFIDE630 schreef:

.

Ik ben het hier volmondig mee eens Solafide Lachende smiley

Het is inderdaad zo dat een inbreker of een witteboordenfraudeur niet aan het HEILIG Avondmaal kan gaan terwijl het schema voor de "werkzaamheden" van maandag al vast staat...
Ook lijkt het mij niet de bedoeling dat Eugene na het avondmaal bij thuiskomst tegen Lucien zegt dat hij "wel zin heeft om ff met hem naar boven te gaan..." Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 17:54

RINGO975 schreef:
Ik ben het hier volmondig mee eens Solafide Lachende smiley

Het is inderdaad zo dat een inbreker of een witteboordenfraudeur niet aan het HEILIG Avondmaal kan gaan terwijl het schema voor de "werkzaamheden" van maandag al vast staat...
Ook lijkt het mij niet de bedoeling dat Eugene na het avondmaal bij thuiskomst tegen Lucien zegt dat hij "wel zin heeft om ff met hem naar boven te gaan..." Clown smiley

Wat je zegt Ringo......Het is geloof ik dan wel de bedoeling dat die inbreker of witteboordenfraudeur zijn werkschema voor de maandag niet uitvoert en dat Eugene misschien wel zin heeft om met Lucien ff naar boven te gaan, maar daar niet (meer) aan toegeeft en de strijd daarmee aanbindt om het in het vervolg te laten........

Dat zal wel niet altijd even makkelijk zijn, maar is m.i. wel de juiste weg.

Ben ik helemaal met je eens. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 21:24

Ik ben volledig met je eens solafide.

In mij achterhoofd speeld nogwel een, en en tekst.

Rev 14:12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Rev 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Laatst aangepast door
MAR907
op donderdag 25 maart 2010, 21:26
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: donderdag 25 maart 2010, 22:53

MAR907 schreef:
Ik ben volledig met je eens solafide.

In mij achterhoofd speeld nogwel een, en en tekst.

Rev 14:12 Hier is de lijdzaamheid der heiligen; hier zijn zij, die de geboden Gods bewaren en het geloof van Jezus.

Rev 22:14 Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Mooie teksten Mar. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 maart 2010, 23:15

LIESBETH326 schreef:
Het gaat er niet om of het wel of niet van onze tijd is om iemand uit te sluiten van het Avondmaal... Ik baseer dat liever op de Bijbel.
En als ik eerlijk ben, dan lees ik daarin wat anders dan dat ik vanuit de traditie vanwaaruit ik kom altijd geleerd heb...

In dit gedeelte valt me op dat een ieder zichzelf moet toetsen. Dat zou wijzen op eigen verantwoordelijkheid of je wel of niet deel mag/kunt nemen aan het Avondmaal. Ik lees niets over tussenkomst van voorgangers/ouderlingen. Het lijkt een zaak tussen God en de mens zelf.

Ik denk wel dat het een taak is van voorgangers en ouderlingen om erop toe te zien dat de gemeente zich 'in belijdenis en levenswandel als christen gedraagt'. Dat betekent dus ook het vermanen van hen die zich onchristelijk gedragen / in zonde leven. Dan gaat het niet alleen om de mensen die praktiserend homofiel zijn of mensen die ongehuwd samenwonen...
Maar vermanen is wat anders dan weigeren...

Ik moet opeens denken aan het Avondmaal dat Jezus vierde, kort voor Zijn sterven. Judas kreeg ook het brood en de wijn aangereikt, terwijl Jezus ongetwijfeld geweten heeft dat hij niet in Hem geloofde als zijnde de Zoon van God die verlossing bracht.
Judas werd niet geweigerd om deel te nemen, wel aangesproken... Zie Mark. 14.

waarop denk je dat mijn bijdrage is gebaseerd.....?
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: vrijdag 26 maart 2010, 23:26

MIEKE364 schreef:
waarop denk je dat mijn bijdrage is gebaseerd.....?

Volgens mij suggereer je dat het uitsluiten van mensen aan het Avondmaal afhankelijk is van de tijd waarin je leeft... En dat vind ik geen argument.
Ik kan me overigens ook niet voorstellen dat jij dat wel als een argument zou zien, maar zo lijkt het er wel te staan...
Naar boven

Auteur Bericht
HARALD285

BerichtGeplaatst: zondag 28 maart 2010, 17:55

SOLAFIDE630 schreef:
Wat je zegt Ringo......Het is geloof ik dan wel de bedoeling dat die inbreker of witteboordenfraudeur zijn werkschema voor de maandag niet uitvoert en dat Eugene misschien wel zin heeft om met Lucien ff naar boven te gaan, maar daar niet (meer) aan toegeeft en de strijd daarmee aanbindt om het in het vervolg te laten........

Dat zal wel niet altijd even makkelijk zijn, maar is m.i. wel de juiste weg.

Ben ik helemaal met je eens. Knipoog smiley

En als ik nu al eens weet dat ik maandagmorgen erg vroeg door dat ene stoplicht op de fiets door rood ga fietsen, moet ik mijzelf dan ook van het avondmaal onthouden? Of moet ik dan zwaar mezelf de strijd gaan aanbinden om niet door rood te fietsen.

De punten die eerder zijn voorgedragen, inbreker, fraudeur, homofilie zijn meer beladen dan het fietsen door rood. maar wegen zij dan zwaarder ivm het aangaan van het avondmaal dan fietsen door rood.
Of wegen voor God alle zonden even zwaar ivm het aangaan/onthouding van Zijn avondmaal. Ik denk het wel, het gaat om de intentie om het te doen of niet, dat zou meer doorslag moeten geven voor het wel of niet aangaan van het avondmaal.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:34

Leuke theorieën hoor, maar de praktijk werkt anders. Allereerst vinden mensen altijd wel een reden hun eigen zonde goed te praten. De zonde van de ander moet zwaar veroordeeld worden, terwijl men begrip moet hebben voor hun eigen zonde. Het gevolg is, dat er geen enkel criterium wordt gehanteerd voor het nemen van het avondmaal. Terwijl Paulus daar wel duidelijk toe oproept.
We kunnen wel gaan discussiëren over wat of geen zonde is, maar ik denk dat de antwoorden ook weer heel subjectief zijn. Wat de een zonde vindt, vindt de ander niet.
Laten we het criterium maar nemen wat hier ook al genoemd is, nl. volharden in zonde. Het gaat niet om een overtreding als door rood licht willen rijden, maar het gaat om diepere dingen, nl. dingen die je leven beheersen, die je relatie met God en anderen schaden. Voor mij is het onbespreekbaar om mensen die samenwonen toe te laten tot het avondmaal. Het gaat nl. recht in tegen het huwelijk, dat door God ingesteld is. Ik kan me best wel voorstellen dat mensen tijdelijk samenwonen, maar dan vind ik ook dat ik het recht heb ze gedurende die periode ze het avondmaal te ontzeggen. Hetzelfde geldt voor homoseksuelen.
Maar hoe vaak zou dit voorkomen is mijn vraag. Vaak komen mensen die samenwonen al niet meer in de dienst, omdat ze God niet onder ogen durven te zien. Het is niet zo dat ik ze een schuldgevoel aanpraat, zelf voelen ze wel aan wat goed en wat niet goed is.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 29 maart 2010, 19:36
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 19:56

CHATULIEM619 schreef:
Leuke theorieën hoor, maar de praktijk werkt anders. Allereerst vinden mensen altijd wel een reden hun eigen zonde goed te praten. De zonde van de ander moet zwaar veroordeeld worden, terwijl men begrip moet hebben voor hun eigen zonde. Het gevolg is, dat er geen enkel criterium wordt gehanteerd voor het nemen van het avondmaal. Terwijl Paulus daar wel duidelijk toe oproept.
We kunnen wel gaan discussiëren over wat of geen zonde is, maar ik denk dat de antwoorden ook weer heel subjectief zijn. Wat de een zonde vindt, vindt de ander niet.
Laten we het criterium maar nemen wat hier ook al genoemd is, nl. volharden in zonde. Het gaat niet om een overtreding als door rood licht willen rijden, maar het gaat om diepere dingen, nl. dingen die je leven beheersen, die je relatie met God en anderen schaden. Voor mij is het onbespreekbaar om mensen die samenwonen toe te laten tot het avondmaal. Het gaat nl. recht in tegen het huwelijk, dat door God ingesteld is. Ik kan me best wel voorstellen dat mensen tijdelijk samenwonen, maar dan vind ik ook dat ik het recht heb ze gedurende die periode ze het avondmaal te ontzeggen. Hetzelfde geldt voor homoseksuelen.
Maar hoe vaak zou dit voorkomen is mijn vraag. Vaak komen mensen die samenwonen al niet meer in de dienst, omdat ze God niet onder ogen durven te zien. Het is niet zo dat ik ze een schuldgevoel aanpraat, zelf voelen ze wel aan wat goed en wat niet goed is.

Kan het niet zo zijn dat samenwonenden en homosexuelen naar een andere kerk dan die van jou gaan omdat ze daar wel welkom zijn aan het avondmaal? Die voelen zich waarschijnlijk helemaal niet meer thuis in jouw kerk! Ik vind het echt erg wat je allemaal opschrijft...... Je eigent jezelf nogal wat rechten toe en oordeelt ook wel makkelijk over andersdenkenden!

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:06

Daar zou je best gelijk in kunnen hebben, Willemijn:
samenwonenden en homo's die naar een andere kerk gaan omdat ze zich daar wel welkom voelen.

Overigens ontgaat het mij waarom door rood licht rijden "slechts" een overtreding is. Gezien de vele ongelukken die door rood licht rijden zijn veroorzaakt, zijn er maar weinig mensen die voldoende verkeerstechnisch inzicht hebben om zonder (bijna)ongelukken door rood licht te rijden. Zo kan dus ook het rijden door rood licht vaak als <zonde> gezien worden.

WILLEMIJN232 schreef:
Kan het niet zo zijn dat samenwonenden en homosexuelen naar een andere kerk dan die van jou gaan omdat ze daar wel welkom zijn aan het avondmaal? Die voelen zich waarschijnlijk helemaal niet meer thuis in jouw kerk! Ik vind het echt erg wat je allemaal opschrijft...... Je eigent jezelf nogal wat rechten toe en oordeelt ook wel makkelijk over andersdenkenden!

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:11

Iemand die bewust in zonde leeft, eet en drinkt zichzelf tot een oordeel.
God is heel duidelijk in de bijbel daarover.
Is het niet uit bescherming dat die mensen geweerd worden van het Heilig Avondmaal?
En wie worden er geweerd?:

Iedereen die niet op de Heer alleen wil vertrouwen;

Iedereen die God op eigenwillige manier vereert;

Iedereen die de naam van de Heer door vloeken of op een andere manier misbruikt;

Iedereen die de kerkdiensten niet trouw bezoekt en onverschillig staat tegenover de verkondiging van het woord of de heiligheid van de sacramenten;

Iedereen die aan zijn ouders of andere gezagsdragers ongehoorzaam is;

Iedereen die zich aan menselijk leven vergrijpt of haat koestert tegen zijn naaste en zich niet wil verzoenen;

Iedereen die, getrouwd of niet, zijn lichaam niet rein bewaart;

Iedereen die hebzuchtig of verkwistend een werelds leven leidt;
iedereen die liegt of roddelt;

Kortom, iedereen die zich met woord en daad als een ongelovige gedraagt.

Zolang je aan je zonde vasthoudt, mag je niet aan het avondmaal deelnemen, anders word je des te zwaarder veroordeeld.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:18

HARALD285 schreef:
En als ik nu al eens weet dat ik maandagmorgen erg vroeg door dat ene stoplicht op de fiets door rood ga fietsen, moet ik mijzelf dan ook van het avondmaal onthouden? Of moet ik dan zwaar mezelf de strijd gaan aanbinden om niet door rood te fietsen.

De punten die eerder zijn voorgedragen, inbreker, fraudeur, homofilie zijn meer beladen dan het fietsen door rood. maar wegen zij dan zwaarder ivm het aangaan van het avondmaal dan fietsen door rood.
Of wegen voor God alle zonden even zwaar ivm het aangaan/onthouding van Zijn avondmaal. Ik denk het wel, het gaat om de intentie om het te doen of niet, dat zou meer doorslag moeten geven voor het wel of niet aangaan van het avondmaal.

Wie heeft het hier erover om je van het avondmaal te onthouden? We hebben het hier over hoe je op een goede en Gode welgevallige wijze juist deel moet nemen aan het Avondmaal.

En natuurlijk spelen de intenties van iemand hier een rol uiteraard.....

Ik denk als jij de weg opgaat met de intentie (het bewuste voornemen) om een wegterrorist te worden, die erop uit is om een gevaar op de weg te worden, ook evt. als voetganger bijv., zowel voor jezelf als voor een ander....dan ben je intussen wel tot iemand geworden, die je beter een moordenaar kunt noemen, een misdadiger dus. Het lijkt me dan wel een zaak, dat je je hiervan helemaal bekeert.

Volgens mij wegen alle zonden voor God even zwaar....ook de kleinste. God is immers heilig en kan zelfs de kleinste zonde niet accepteren, want Jezus heeft ook daarvoor Zijn offer (Zijn leven) moeten brengen. Hij heeft de totale verlossing gebracht voor alle zonden hoe groot of hoe klein ook.....toch? Knipoog smiley

.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:30

WILLEMIJN232 schreef:

Willemijn
Ik probeer gewoon bijbelse principes te hanteren. En dat stelt bij mij nog wat voor. Dat je dat schokt vind ik jammer, maar ik kies voor een geestelijk gezonde gemeente. In een eerdere verhandeling heb ik je al verteld hoe ik iemand zou benaderen die volgens bijbelse principes in zonde leeft.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:30

WILLEMIJN232 schreef:

Willemijn

Wat versta jij onder andersdenkenden Willemijn? Is dat iedereen, die zijn of haar eigen leven wil leiden, zonder op zijn of haar vestje getikt te worden en waar je met het woord zonde niet mag aankomen en vooral niet met datgene wat er in de bijbel staat?

Voor sommige mensen, bestaat er geen zonde en als je tegen zulke mensen zegt, dat de mens zondig is en de vergeving en de verlossing van het offer van Jezus Christus nodig heeft, dan worden ze kwaad en voelen ze zich zeer beledigd, want .....ja....dat mag je niet zeggen hoor, want zij zijn GOED en niet ZONDIG......HOE DURF JE ZEG.......!!!!!

En als je niet uitkijkt kun je ook nog een proces aan je broek krijgen.

Andersdenkenden, die buiten het boek der boeken om willen gaan, zijn voor mij geen gelovigen, maar wettelozen, die alleen maar hun eigen buik liefhebben en zich niet willen voegen naar de gezonde woorden van de Heer en de bijbel.

Het spijt me....ik vind dat daar nogal GOEDKOOP mee omgegaan wordt.
Daar wordt ik persoonlijk even niet goed van....... Zieke smiley Kotsende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:40

CHATULIEM619 schreef:
Ik probeer gewoon bijbelse principes te hanteren. En dat stelt bij mij nog wat voor. Dat je dat schokt vind ik jammer, maar ik kies voor een geestelijk gezonde gemeente. In een eerdere verhandeling heb ik je al verteld hoe ik iemand zou benaderen die volgens bijbelse principes in zonde leeft.

Bij mij stelt dat ook heel wat voor en daarom vind ik het ook zo erg wat je schrijft. En ik vind absoluut niet dat je bijbelse principes hanteert.......
Als je bijbelse principes zou hanteren zou iedereen welkom zijn op het avondmaal en zich zelf voor God moeten verantwoorden........
En niet eerst aan jou verantwoording afleggen.....Zo speel je voor God....
Naar boven

Auteur Bericht
ARJAN007

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:46

SOLAFIDE630 schreef:

Ik denk als jij de weg opgaat met de intentie (het bewuste voornemen) om een wegterrorist te worden, die erop uit is om een gevaar op de weg te worden, ook evt. als voetganger bijv., zowel voor jezelf als voor een ander....dan ben je intussen wel tot iemand geworden, die je beter een moordenaar kunt noemen, een misdadiger dus. Het lijkt me dan wel een zaak, dat je je hiervan helemaal bekeert.

Uiteraard ben ik het met je eens, Solafide. Maar ik trek het nog wat ruimer: een ieder, die weigert voorzichtig te zijn in het verkeer, en die door zijn eigenbelang een gevaar is voor een ander, pleegt zonde.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:47

WILLEMIJN232 schreef:
Bij mij stelt dat ook heel wat voor en daarom vind ik het ook zo erg wat je schrijft. En ik vind absoluut niet dat je bijbelse principes hanteert.......
Als je bijbelse principes zou hanteren zou iedereen welkom zijn op het avondmaal en zich zelf voor God moeten verantwoorden........
En niet eerst aan jou verantwoording afleggen.....Zo speel je voor God....

Heel eerlijk gezegd vind ik het erg wat jij schrijft. De vraag is wie hier bijbelse principes hanteert. Ik heb daar wel mijn gedachten over. Wat heeft het Avondmaal nog voor betekenis, als iedereen welkom is?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:52

MARIJAN072 schreef:
Heel eerlijk gezegd vind ik het erg wat jij schrijft. De vraag is wie hier bijbelse principes hanteert. Ik heb daar wel mijn gedachten over. Wat heeft het Avondmaal nog voor betekenis, als iedereen welkom is?

Ik begin nu in ieder geval te begrijpen waarom veel mensen bang of angst hebben om naar het avondmaal te gaan.........
Daarom is het ook gelukkig dat er veel kerken zijn waar iedereen welkom is.....met al zijn/haar zonden......

Willemijn
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: maandag 29 maart 2010, 20:57

WILLEMIJN232 schreef:
Ik begin nu in ieder geval te begrijpen waarom veel mensen bang of angst hebben om naar het avondmaal te gaan.........
Daarom is het ook gelukkig dat er veel kerken zijn waar iedereen welkom is.....met al zijn/haar zonden......

Willemijn

'k Heb een vraag aan je. Stel je voor dat iemand een inbreker is. Ik ga er vanuit dat we het er allemaal over eens zijn, dat God dit niet goedkeurt. Hij/zij is van plan om 's avonds weer in te gaan breken. Is hij/zij op die dag dan welkom aan het Avondmaal?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 3 van 6