Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 19:29
|
|
|
HDBAS635 schreef: | ze hebben de bouwvergunning al voor de tempel. Er waren geen bezwaren tegen de bouw ingediend. Nu alleen nog een aannemer vinden. |
Had de Zoon van God niet over een Hemelse Tempel welke zou komen? Nog steeds dezelfde gedachtengoed van een aardse tempel als 2000 jaar terug!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 19:45
|
|
|
MARISKA601 schreef: | verwijderd door mezelf. |
O wat een blunder, ik las in eerste instantie het onderwerp van de topic verkeerd. In plaats van 'Vrouw zoekt christelijke boer', las ik: 'Vrouw zoekt christelijke hoer' ! Toch maar even de bril poetsen denk ik ! Maar ja, dat krijg je als je te lang achter je compie zit, dan krijg je vierkante oogjes en lees je dingen niet zo scherp meer.
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op donderdag 21 januari 2010, 19:47
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 20:08
|
|
|
MARY052 schreef: | Wat is nu weer een gelukskoekje??? |
das een leuke vraag voor in rells hoekje.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 20:10
|
|
|
verwijdert door mezelf
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op maandag 29 november 2010, 00:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 20:21
|
|
|
k heb de visies in dit topic met verbazing gevolgd; maar k ga toch nog eens goed kijken naar t stukje dat je aanhaalt henk;
Immers, wie buiten de Wet heeft gezondigd, zal ook verloren gaan buiten de Wet; en wie gezondigd heeft onder de Wet, zal worden geoordeeld volgens de Wet. Want niet zij, die de Wet horen, zijn rechtvaardig voor God; maar zij, die de Wet volbrengen, zullen gerechtvaardigd worden. Welnu, wanneer de heidenen, die de Wet niet bezitten, natuurlijkerwijze de voorschriften der Wet onderhouden, dan zijn ze zonder de Wet zichzelf tot wet. Ze tonen dan, dat de voorschriften der Wet in hun hart staan geschreven, en hun geweten legt dezelfde getuigenis af; zo ook hun gedachten, die beurtelings hen zullen aanklagen of vrijpleiten op de Dag, dat God de verborgen daden der mensen door Christus Jesus zal oordelen, naar mijn Evangelie Bron: Romeinen 2:12-16, Petrus Canisiusvertaling
zo heb ik nl nog nooit naar dit bijbelgedeelte gekeken!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RELLOK036
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 20:27
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Als jullie nog een klussie zoeken, ben hard aan een nieuwe vloer toe in men huis...moet je alleen wel ook zelf ff de vloer meebrengen want zo snel als mijn spaarpot gevuld word duurt het nog wel ff
Wat mij brengt op de vraag; Rell...weet jij waar ik een spaarpot kan kopen die zichzelf vult? |
euhm denk dat je dan bij dagobert duck moet zijn of Willy Wortel die kan uitvindingen maken wil je niet geloven denk een zelf vullende spaarpot zal die ook vast wel willen uitvinden....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 21:13
|
|
|
MAR907 schreef: | Weet je wat ik daaraan zo mooi vind??? Dat De Zoon mijn kruis gedragen heeft, welke een VERLICHTING is in mijn dagelijkse leven Dus het kruis (geen pretje) heb ik niet meer . |
Toch bijzonder dat Jezus dan wel oproept je kruis op je te nemen als je Hem wilt volgen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARTIJN553
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 21:46
|
|
|
PEACEDOVE820 schreef: | Toen ik pas een geluks koekej opende verscheen er een mooie tekst die ik jullie niet wil onthouden:
Wie zich gelukkig voelt met het geluk van anderen, bezit een rijdom zonder grenzen. (F.Daels)
Groetjes, Peacedove |
Zolang ik me maar niet doodongelukkig hoef te voelen als ergens iemand zwaar ongelukkig zit te wezen. Als ik hem/haar ken dan zal ik natuurlijk proberen deze persoon op te beuren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOHAN400
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 21:49
|
|
|
INKA401 schreef: | gewoon alles rolo, we hebben daar naar mijn bescheiden mening toch wel een kunstje geflikt ... jammer dat na maanden geen forum veel mensen zijn die niet weten waar we het over hebben, maar zou het geloof ik zó wéér doen ... ondanks het vervolg senario ... |
daar hou ik je aan Inka, in Rotterdam hebben ze sloop huizen ik bedoel opknap huizen die je voor een eurotje kan kopen. Die mag jij helemaal onder tot boven moderniseren en op mijn aanwijzingen vanuit de luie stoel helemaal netjes aanpassen. Uiteraard zonder de Witte wolkjes op het plafond. hebben we een deal
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 21:58
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | ...mensen die leven naar hun geweten en oprecht goed willen doen, zijn nog geen christenen..... God houdt van mensen, maar God is ook rechtvaardig. Als de mens voorbijgaat aan Jezus Christus, dan leeft die mens in de duisternis. Hun daden kunnen dan wel goed zijn, maar ze staan niet in het Licht van Hem. Het zijn eigen werken, en leiden tot niets. |
Helemaal mee eens. Ik moet denken aan de rijke jongeling die bij Jezus komt (Mark. 10):
Quote: | 17 Toen hij zijn weg vervolgde, kwam er iemand naar hem toe die voor hem op zijn knieën viel en vroeg: ‘Goede meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven?’ 18 Jezus antwoordde: ‘Waarom noemt u mij goed? Niemand is goed, behalve God. 19 U kent de geboden: pleeg geen moord, pleeg geen overspel, steel niet, leg geen vals getuigenis af, bedrieg niemand, toon eerbied voor uw vader en uw moeder.’ 20 Toen zei de man: ‘Meester, sinds mijn jeugd heb ik me daaraan gehouden.’ 21 Jezus keek hem liefdevol aan en zei tegen hem: ‘Eén ding ontbreekt u: ga naar huis, verkoop alles wat u hebt en geef het geld aan de armen, dan zult u een schat in de hemel bezitten; kom dan terug en volg mij.’ |
Verder denk ik aan 1 Kor. 13: Quote: | 1 Al sprak ik de talen van alle mensen en die van de engelen – had ik de liefde niet, ik zou niet meer zijn dan een dreunende gong of een schelle cimbaal. 2 Al had ik de gave om te profeteren en doorgrondde ik alle geheimen, al bezat ik alle kennis en had ik het geloof dat bergen kan verplaatsen – had ik de liefde niet, ik zou niets zijn. 3 Al verkocht ik mijn bezittingen omdat ik voedsel aan de armen wilde geven, al gaf ik mijn lichaam prijs en kon ik daar trots op zijn – had ik de liefde niet, het zou mij niet baten. | Zo goed kunnen onze daden zijn en wat zouden we daarin niet lijken op Jezus. En toch... als het niet is uit liefde voor de Heere, dan is het zinloos...
En in dit licht lees ik Rom. 2. Het gaat hier om mensen die de wet wel kennen (Joden?) en om mensen die de wet niet kennen (Romeinen?). Het gaat er niet om of wij de wet kennen, maar het gaat er om dat we de wet doen. Niet uit wetticisme, maar uit liefde voor de Heere. Hoewel dit niet zo expliciet genoemd wordt in dit gedeelte, denk ik wel dat in deze verzen te mogen lezen. Te meer omdat in dezelfde Romeinenbrief (o.a. 3:12) duidelijk wordt dat niemand zich (geheel) aan de wet kan houden. Alle mensen hebben gezondigd, niemand is van nature rechtvaardig voor God! Dit wijst ernaar dat deze verzen meer een theoretisch argument is waarmee Paulus duidelijk wil maken dat het God gaat om gehoorzaamheid.
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op donderdag 21 januari 2010, 22:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 22:35
|
|
|
HANNAH810 schreef: | sola, je mag alles denken vinden en voelen wat je maar wilt..... daar heeft ieder mens t recht toe, dus ook jij.
weet je wat ik tegen mn kinderen zeg, wanneer ze onaardig doen tegen elkaar? "als je niks gezelligs kunt zeggen, hou dan een poosje je mond dicht asjeblieft!" |
Dank je wel voor je positieve woorden aan mijn adres Hannah......maarehhhh...ik kan het niet laten....als ik er even je eigen normen op loslaat(zie je reactie van zondag 17 januari 2010, 14:51 in de topic over SCHEPPINGSDOEL)....lijkt het me wat ietsiepietsie belerend........ en volgens mij houdt jij daar niet van...toch?
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op donderdag 21 januari 2010, 22:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
KLAPROOS940
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 22:52
|
|
|
Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuisd. Met als gevolg dat ik nu zo'n 20 minuten moet rijden als ik naar de kerk ga. En dat brengt me bij een dilemma. Want op 5 min fietsen is wel een bijbelgetrouwe kerk. Alleen daar voel ik me niet zo thuis omdat deze kerk een andere achtergrond en daardoor andere gebruiken en regelmatig een andere benadering/ visie heeft.
k Vraag me alleen af of ik me daardoor moet laten leiden. Kun je niet juist meer voor de buurt waarin je woont betekenen als je in je eigen buurt naar de kerk gaat? En moet ik me door mijn gevoel/ gedachten hierover laten leiden?
k Ben benieuwd of andere cm-leden wel eens voor eenzelfde keuze gestaan hebben. Voor de duidelijkheid het gaat me dus niet om een discussie over waarom de ene gemeente/ kerk(genootschap) beter zou zijn als de andere. Dergelijke discussies vind ik niet echt opbouwend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIESBETH326
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 22:56
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Best wel een boeiend thema. Ik vraag me wel af of het mogelijk is om té goed voor deze wereld te zijn. Ik denk dat er maar één Persoon op aarde geweest is over wie je dat kunt zeggen, dat is Jezus. Daar ben ik Hem heel erg dankbaar voor! Verder denk ik, net als Hannah, dat je juist vaak – door te geven aan de ander – veel warmte en liefde terug krijgt. Maar doe je alleen goede werken om er iets voor terug te krijgen, dan komt dat op mij heel ik-gericht over. Uiteindelijk zal je loon, als je gelooft en vertrouwt dat Jezus voor jou de straf voor je zonden droeg, veel groter zijn dan je verdient. We verdienen namelijk niks, dus het is puur genade. Jezus heeft ons wel een opdracht gegeven, wat goed verwoord wordt in een lied van Elly en Rikkert. Jezus is voor ons het allerbeste voorbeeld, hoe wij moeten leven. | Idd Marijan, mooie reactie... Jezus is het allerbeste voorbeeld, omdat Hij volmaakt goed was en goed deed. Wij hebben de opdracht om Zijn voorbeeld te volgen, dus kunnen wij per definitie niet té goed zijn/doen. Neemt niet weg dat dat wel in behoorlijk contrast kan staan met de wereld. Dan kan ons goed doen, zoals Henk al schreef, een getuigenis zijn.
Laatst aangepast door
|
LIESBETH326
|
op vrijdag 22 januari 2010, 00:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:06
|
|
|
HENK710 schreef: | Het is maar wat je onder die samenkomst verstaat. Want als christenen kun je op veel manieren samenkomen om God te ontmoeten in en met de ander en Hem te loven. Denk dat dat wel een kernpunt is voor het christen zijn: erkennen dat je elkaar nodig hebt en daar ook tijd en energie voor vrijmaken, zodat we zowel onszelf als de ander kunnen laten groeien. |
Wat is de functie van een gemeente? Is iedereen die bij elkaar komt dan maar meteen een gemeente? Ik denk het niet. De kracht van de gemeente ligt nl. ook in pastoraat, tucht en gezag. Het zou geleod moeten worden door mensen die door God aangesteld die ook vanuit het gezag van God mogen spreken. En daar zit hem nu juist de kneep. Veel mensen gaan niet naar een gemeente omdat ze daar problemen mee gehad hebben. En dan wordt vaak het argument gebruikt, dat het niet hoeft. Maar als we gewoon nu eens de bijbel laten spreken op dit gebied, zul je merken dat God die stap bevestigt. Mensen vluchten vaak voor Gods gezag, en dat betekent vaak dat het moeilijker is staande te blijven in het geloof.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | De kracht van de gemeente ligt nl. ook in pastoraat, tucht en gezag. |
De kracht van de gemeente is dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. In dat contact kan zeker sprake zijn van pastoraat: er voor de ander zijn. En ook van tucht: de ander wijzen op bepaalde keuzes en consequenties om hem/haar zo op andere gedachten te brengen. En gezag....weet niet of dat nu zo'n essentieel element is voor een gemeente, al moet er ook geen anarchie heersen natuurlijk... Maar is er al niet sprake van een soort gezagsverhouding door elkaar te accepteren en respecteren in het aanspreken van elkaar op bepaalde zaken? Vanuit je verdere reactie lijk je met dat gezag meer aan te sturen op Gods gezag in een gemeente. Is vanuit het bijeen zijn in Zijn Naam niet juist dat gezag leidend? Dus ja dan is ook gezag aanwezig waar 2 of 3 zijn vergaderd in Zijn Naam!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op donderdag 21 januari 2010, 23:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:11
|
|
|
MIEKE364 schreef: | Kan je uitleggen Chatuliem, wat je bedoelt met Hem daadwerkelijk moeten aannemen? Hoe kan je - niet allegorisch - uitleggen dat Hij de enige weg ter behoudenis is. Een mens (Jezus) is toch geen weg? |
De weg ter behoudenis is een abstract begrip, maar niet allegorisch. Hij heeft door Zijn dood aan het kruis de weg vrij gemaakt naar God. We kunnen dus een relatie aangaan met God de Vader. Zijn daad is niet allegorisch geweest. Zijn overwinning over dood is niet allegorisch geweest. Onze keuze is ook niet allegorisch bedoeld. Het is concreet qua keuze en toewijding.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:13
|
|
|
HENK710 schreef: | De kracht van de gemeente is dat waar 2 of 3 bijeen zijn in Zijn Naam, God in hun midden is. In dat contact kan zeker sprake zijn van pastoraat: er voor de ander zijn. En ook van tucht: de ander wijzen op bepaalde keuzes en consequenties om hem/haar zo op andere gedachten te brengen. En gezag....weet niet of dat nu zo'n essentieel element is voor een gemeente, al moet er ook geen anarchie heersen natuurlijk... Maar is er al niet sprake van een soort gezagsverhouding door elkaar te accepteren en respecteren in het aanspreken van elkaar op bepaalde zaken? Vanuit je verdere reactie lijk je met dat gezag meer aan te sturen op Gods gezag in een gemeente. Is vanuit het bijeen zijn in Zijn Naam niet juist dat gezag leidend? Dus ja dan is ook gezag aanwezig waar 2 of 3 zijn vergaderd in Zijn Naam! |
Leuke theorie Henk, maar zo werkt het dus niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:32
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Ik snap je stukje helemaal hoor
Zat alleen te denken; WWJD?... Ik ben maar een mens en weet dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als het mijn partner was die vreemd ging. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik het nog moeilijker zou vinden hem te vergeven... Natuurlijk staat er als eerste in de bijbel dat we niet zullen echtbreken, maar zou iedereen dat in zo'n geval kunnen opbrengen? Of ben ik dan, als christen-zijnde, gemachtigd om dezelfde zin die Jezus tegen de vrouw zei op een andere manier te gebruiken? Ofwel; Ga heen en zondig voortaan niet meer! Mag ik hem wegsturen en alsnog berispen? |
Volgens mij is het geen berisping, maar een zeer goede raad.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:42
|
|
|
ga naar een kerk, die het beste bij je levensvisie past. ik ben van kerk verhuist omdat ik mij niet thuisvoelde in de kerk waar in ik ben opgegroeid. en heb toen nagedacht over welke kerk ik dan zou doen. rekening houdend met de kijk op waar ze bijbel getrouw zijn. maar ik kwam wel een paar dingen die in mijn ogen eigenlijk niet kan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 21 januari 2010, 23:46
|
|
|
KLAPROOS940 schreef: | Ongeveer een jaar geleden ben ik verhuisd. Met als gevolg dat ik nu zo'n 20 minuten moet rijden als ik naar de kerk ga. En dat brengt me bij een dilemma. Want op 5 min fietsen is wel een bijbelgetrouwe kerk. Alleen daar voel ik me niet zo thuis omdat deze kerk een andere achtergrond en daardoor andere gebruiken en regelmatig een andere benadering/ visie heeft.
k Vraag me alleen af of ik me daardoor moet laten leiden. Kun je niet juist meer voor de buurt waarin je woont betekenen als je in je eigen buurt naar de kerk gaat? En moet ik me door mijn gevoel/ gedachten hierover laten leiden?
k Ben benieuwd of andere cm-leden wel eens voor eenzelfde keuze gestaan hebben. Voor de duidelijkheid het gaat me dus niet om een discussie over waarom de ene gemeente/ kerk(genootschap) beter zou zijn als de andere. Dergelijke discussies vind ik niet echt opbouwend. |
Ik ben op mijn gevoel afgegaan. Hoe was mijn (samen met mijn dochter) eerste indruk van de gemeente waar we nu al een tijdje "kerken". De warmte waarmee we werden ontvangen, de inhoud van de preek, het samenzang gedeelte, en wat voor ons heel belangrijk was, er was veel jeugd aanwezig. Je zag niet alleen blijde gezichten, je voelde ook gewoon aan dat Gods Geest zich door deze mensen openbaarde, een warme deken..... Gevolg is dus dat we een half uur moeten autorijden, en dat meerdere keren per week. Dienst, huiskring, bijbelstudie en jeugddienst, maar dat hebben we er graag voor over.
Laatst aangepast door
|
CROSSROAD317
|
op donderdag 21 januari 2010, 23:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 00:58
|
|
|
Wij moeten Zijn voorbeeld volgen, maar dat betekent niet dat we tè veel moeten willen doen. Tè goed zijn mag....... maar van ons wordt niet het (bijna) onmogelijke gevraagd.
Laatst aangepast door
|
ARJAN007
|
op vrijdag 22 januari 2010, 00:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILMA729
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 01:41
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=BZ5nL-oGX1g zet hem ff heel hard en geniet mee bed of roses van bon jovi Het lied dat mijn vriendin op haar sterfbed uikoos voor haar uitvaartsdienst.
Laatst aangepast door
|
WILMA729
|
op vrijdag 22 januari 2010, 01:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILMA729
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 01:56
|
|
|
Ik doe er nog een mooi nummer achteraan. luister goed naar de tekst. http://www.youtube.com/watch?v=i8IqYNlUtII in the end van john wetton & geoff downes
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOLAFIDE630
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 05:40
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Wij moeten Zijn voorbeeld volgen, maar dat betekent niet dat we tè veel moeten willen doen. Tè goed zijn mag....... maar van ons wordt niet het (bijna) onmogelijke gevraagd. |
Ik denk, dat het een heel persoonlijke zaak is, in hoeverre iemand Jezus wil volgen. Je kunt dus niet spreken in termen als ONS. Wat voor de één TE is, is voor een ander weer helemaal niet TE.
Het volgen van Jezus kan dus zeer divers zijn....
Gelukkig mag ieder mens zelf bepalen in welke mate hij/zij Jezus wil volgen in nauw contact met zijn/haar Schepper, lijkt mij toe.
De één wil alle geneugten van deze wereld genieten en een ander wil genoegen nemen met alleen maar eenvoud.
Laatst aangepast door
|
SOLAFIDE630
|
op vrijdag 22 januari 2010, 05:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HAAS141
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 06:19
|
|
|
een knuffel voor rellie ... bedankt voor je hulp!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 07:43
|
|
|
SOLAFIDE630 schreef: | Volgens mij is het geen berisping, maar een zeer goede raad. |
Alleen was dat niet het punt van de vraag
Jammer dat niemand hier verder op in gaat, het was namelijk een heel serieuze vraag....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 08:04
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Ik snap je stukje helemaal hoor
Zat alleen te denken; WWJD?... Ik ben maar een mens en weet dat ik er heel veel moeite mee zou hebben als het mijn partner was die vreemd ging. En om heel eerlijk te zijn denk ik dat ik het nog moeilijker zou vinden hem te vergeven... Natuurlijk staat er als eerste in de bijbel dat we niet zullen echtbreken, maar zou iedereen dat in zo'n geval kunnen opbrengen? Of ben ik dan, als christen-zijnde, gemachtigd om dezelfde zin die Jezus tegen de vrouw zei op een andere manier te gebruiken? Ofwel; Ga heen en zondig voortaan niet meer! Mag ik hem wegsturen en alsnog berispen? |
Vergeven impliceeert volgens mij dat de schuld is afgedaan. Maar vergeten is een heel ander verhaal. Ik kan mensen en soms mezelf vergeven. Maar vergeten en de pijn of andere gevoelens die er bij komen kijken, raak je minder makkelijk kwijt. Daar is een heel ander proces van verwerking en heling bij nodig.
Nu de vraag of je hem/haar weg mag sturen. Als hij/zij niet tot inkeer komt en blijft volharden in het kwaad, de zonde of het gedrag dat jou pijn doet, dan is voor jou de situatie onleefbaar. Hij/zij doet jou dan -tegen beter weten in- telkens pijn. Het is dan, denk ik, niet meer dan logisch om te breken met je partner. Een ander verhaal wordt het als hij/zij wel tot inkeer komt en zijn/haar leven wil beteren. Maar ook dan heeft het (veel) tijd nodig om het geschokte vertrouwen te herstellen.
Dus: bij volharden in de ontrouw heb je bijna geen andere optie dan je partner te verlaten. Dat is niemand gegeven, denk ik, om dat vol te houden. Maar als de ander zijn gedrag en zijn/haar hart verandert, dan heb je misschien nog een kans om er samen uit te komen. Maar dat is een lang en pijnlijk proces.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
IMRE695
|
|
Geplaatst: vrijdag 22 januari 2010, 08:09
|
|
|
Het kiezen van een nieuwe gemeente mag maatwerk zijn. Op jou toegespitst. Hoe jij je geloof vorm en inhoud wil geven. Waar je je 'thuis' voelt bij God.
Dat is althans mijn voortschrijdend inzicht.
|
|
Naar boven |
|
|