Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:27
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Volgens bij hield God Zijn hand ervoor, bedekte Hij de blik van Mozes omdat Mozes anders niet in leven zou blijven, dacht ik hoor. Ik vermoed dat dit te maken had met God die heilig is (en rechtvaardig en daarom geen zonde tolereert) en Jezus die nog moest komen... |
eh...ik zeg t zelfde hoor, over God die zijn hand voor t blikveld van mozes hiel, zodat mozes niets zag van God. Omdat mozes anders zou sterven
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:31
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | eh...ik zeg t zelfde hoor, over God die zijn hand voor t blikveld van mozes hiel, zodat mozes niets zag van God. Omdat mozes anders zou sterven |
oke ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:33
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Toch Chat zijn er bijv. bij de Evangelische Boekhandel posters te koop van bijv. een man aan het kruis (bijv. met Pasen), 't zijn meestal teksten maar die posters zit vaak toch een boodschap in en verwijst dan meen ik naar de gebeurtenis, bijv. Jezus die voor mensen is gestorven en ja ook weer opgestaan. Hoe denk jij dan over het ophangen van zo'n poster ?
Heb zelf in de keuken een postertje van "The Father Himself loves you" met als afbeelding een roos en op de slaapkamer een mooie psalmtekst, voor mij zijn het verwijzingen, en dat is denk ik hetzelfde als zo'n icoontje... | Ik vind het vreemd dat er zo gemakkelijk over gedaan wordt. Een van de belangrijkste kenmerken van het Joodse geloof was dat ze juist geen afgodsbeelden hadden. Daarmee onderscheidde ze zich van andere godsdiensten. Het was tegelijkertijd ook moeilijk voor ze omdat ze geen houvast hadden. Ik vind nog steeds dat we dat dienen te respecteren. Uit respect naar God, die ons daartoe oproept geen afbeeldingen van Hem te maken. En dat geldt nog steeds voor onze tijd, waarin de visuele media toch een grote rol spelen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:36
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | God liet niet toe, dat mensen Hem zouden zien, zelfs mozes wilde t wel, maar God bedekte de blik van mozes door zijn hand er voor te houden
Jezus sprak echter, van mens tot mens, die mij gezien heeft heeft de Vader gezien.
Er zijn mensen, kerken die wel afbeeldingen maken en hebben van Jezus en er zijn calvinistische beeldenstormige nederlander die dat niet willen
ik heb dus wel paar dingen met afbeelding van jezus en jij niet. En toch geloven we allebei | Eerlijk gezegd vind ik je laatste opmerking van een heel laag niveau. God en Jezus zijn één. Dus ook in dit geval geldt ook het gebod voor Jezus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: woensdag 28 april 2010, 23:40
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik vind het vreemd dat er zo gemakkelijk over gedaan wordt. Een van de belangrijkste kenmerken van het Joodse geloof was dat ze juist geen afgodsbeelden hadden. Daarmee onderscheidde ze zich van andere godsdiensten. Het was tegelijkertijd ook moeilijk voor ze omdat ze geen houvast hadden. Ik vind nog steeds dat we dat dienen te respecteren. Uit respect naar God, die ons daartoe oproept geen afbeeldingen van Hem te maken. En dat geldt nog steeds voor onze tijd, waarin de visuele media toch een grote rol spelen. |
Weet je Chat, volgens mij is er een verschil... Ik geloof namelijk dat als je zelf een beeld maakt van God, en dan met de nadruk op een beeld maken van God maar in wezen niet God is, dan is't volgens mij verkeerd, net zoals iemand bijv. de bijbel niet leest als door God geinspireerd, maar er een eigen idee op nahouden.
Maar volgens mij is het een heel ander verhaal als een poster ofzo een verwijzing betekent naar de enige God van Israel... dan dien je niet die poster of wat dan ook, maar het is een verwijzing naar 1 God die ook echt de enige God is, en dan denk ik niet dat daar iets mis mee is. Het verkeerde ook in de tijd van Mozes was dat de mensen daar een god maakte naar hun EIGEN idee... da's een groot verschil mijns inziens met de God van Abraham, Isaak en Jacob.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 00:10
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Eerlijk gezegd vind ik je laatste opmerking van een heel laag niveau. God en Jezus zijn één. Dus ook in dit geval geldt ook het gebod voor Jezus. |
owh...gaan we deze tour weer op...ik heb opmerking van laag nivo gemaakt. (Gods lastering heb ik al een keer gehad, en duvel in christenjas en nu deze....hahhaha ik kan t wel hebben hoor. Van jou beter als van die andere 2...daar had ik weinig respect voor, voor jou eigenlijk best wel)
welke dan? Dat ik jouw mening respecteer dat jij dat niet wilt en dat t voor mij niet uitmaakt? En dat we toch in dezelfde God geloven?
ik kijk over de muren van andere kerken heen en zie daar ook echt geloof, geloof op een manier die mij niet direct raakt, maar waar ik wel de waarde van inzie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 00:33
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | owh...gaan we deze tour weer op...ik heb opmerking van laag nivo gemaakt. (Gods lastering heb ik al een keer gehad, en duvel in christenjas en nu deze....hahhaha ik kan t wel hebben hoor. Van jou beter als van die andere 2...daar had ik weinig respect voor, voor jou eigenlijk best wel)
welke dan? Dat ik jouw mening respecteer dat jij dat niet wilt en dat t voor mij niet uitmaakt? En dat we toch in dezelfde God geloven?
ik kijk over de muren van andere kerken heen en zie daar ook echt geloof, geloof op een manier die mij niet direct raakt, maar waar ik wel de waarde van inzie. | Ik heb de opmerking als negatiever opgevat als hij bedoeld was. Dan blijkt dat je op een forum toch niet met mensen praat, sorry...
Wat ik mezelf afvraag is dat de eenvoud van Gods gebod zo gemakkelijk naar onze eigen inzchten worden ingevuld. Als we al moeite hebben om ons aan dit gebod te houden, die relatief eenvoudig, duidelijk en overzichtelijk is, wat doen we dan met de andere??? Ik bedoel, een beetje respect voor God, is dat nou zo moeilijk? Wat verlies je eigenlijk als je geen afbeeldingen van Jezus of in de eerste discussies van Buddha hebt? Word je leven daar nu echt zo moeilijker van? Dit geldt niet alleen voor jou hoor, maar ook voor anderen.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 29 april 2010, 00:36
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 00:44
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik heb de opmerking als negatiever opgevat als hij bedoeld was. Dan blijkt dat je op een forum toch niet met mensen praat, sorry...
Wat ik mezelf afvraag is dat de eenvoud van Gods gebod zo gemakkelijk naar onze eigen inzchten worden ingevuld. |
ok...zo kan je t ook lezen. Ja ik haal Jezus heel dichtbij, heel dichtbij ons mensen, omdat ik weet dat Hij daar wil zijn. Dat zocht Hij ook toen Hij op aarde was. t Contact direct met de mensen. Direct van aangezicht tot aangezicht.
Zo wilde God naar ons mensen komen. Niet een boek wat uit de lucht viel, waarin stond hoe wij verlossing konden krijgen. Net door een profeet die t zei, maar meer dan dat ...hij werd één van ons.
en er zijn miljoenen die afbeeldingen van Jezus aanbidden, maar zij bidden niet tot t beeld maar zij aanbidden Jezus.
Ik zelf heb ook moeite met t bidden naar maria of andere heiligen. Heb ik niet zoveel mee,....hebben ze eruit geslagen of er in gedramd denk ik in mijn jeugd.
Maar ik zie geen probleem in t visueel maken van Jezus, als je maar niet bij de mens, de lijdende blijft hangen, maar inziet dat Hij ook God is, opgestaan, zittend aan Gods rechterhand, verheerlijkt En vol van glorie, zoals ook in Openbaring staat, zo als hij aan Johannes verscheen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 00:50
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Maar volgens mij is het een heel ander verhaal als een poster ofzo een verwijzing betekent naar de enige God van Israel... dan dien je niet die poster of wat dan ook, maar het is een verwijzing naar 1 God die ook echt de enige God is, en dan denk ik niet dat daar iets mis mee is. Het verkeerde ook in de tijd van Mozes was dat de mensen daar een god maakte naar hun EIGEN idee... da's een groot verschil mijns inziens met de God van Abraham, Isaak en Jacob. | Een poster met een verwijzing heb ik ook geen moeite mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 13:58
|
|
|
Lieve Broeders en Zusters,
Over en weer lees ik allerlei meningen van elkaar maar waar draait het werkelijk om en hoe beschrijft Gods Woord hierover dan is alles al uitgesproken. Je hoeft de Bijbel maar te openen en uitzoeken waar dat er staat en dan snap je wel dat het voor Gods ogen een gruwel is welke afgodsbeeld dan ook.
Shalom,
Anita
1 Kon 15,12 Hij verdreef de aan ontucht gewijden uit het land en verwijderde al de afgodsbeelden die zijn vaderen gemaakt hadden. 2 Kron 24,18 Zij verlieten het huis van de HERE, de God hunner vaderen, en dienden de gewijde palen en de afgodsbeelden, zodat er toorn kwam over Juda en Jeruzalem wegens deze schuld van hen. Jes 45,16 Zij staan beschaamd en zijn ook te schande geworden, allen tezamen zijn zij smadelijk afgedropen, de makers van afgodsbeelden. Mi 1,7 Al zijn gesneden beelden zullen stukgeslagen worden, en al zijn wijgeschenken met vuur verbrand worden, en al zijn afgodsbeelden zal Ik te gruizel slaan, want van hoerenloon heeft het ze bijeengebracht en zij zullen weder tot hoerenloon worden. Hand 17,16 En terwijl Paulus te Athene op hen wachtte, werd zijn geest in hem geprikkeld, toen hij zag, dat de stad zo vol afgodsbeelden was. Deut 4,16 dat gij niet verderfelijk handelt door u een gesneden beeld te maken in de gedaante van enige afgod: een afbeelding van een mannelijk of vrouwelijk wezen; 1 Kor 8,7 Maar niet bij allen is die kennis. Want sommigen, in hun geweten nog niet los van de afgod, eten (dit vlees) als afgodenoffer en hun geweten, dat zwak is, wordt erdoor besmet. Gen 35,2 Toen zeide Jakob tot zijn huis en tot allen die bij hem waren: Doet weg de vreemde goden die in uw midden zijn, reinigt u en verwisselt uw klederen. Ex 20,3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Ex 20,23 gij zult naast Mij geen goden maken; noch van zilver noch van goud zult gij ze u maken. Ex 23,13 Voorschriften voor de verhouding tot de HERE Ten aanzien van alles, wat Ik u bevolen heb, zult gij op uw hoede zijn; de naam van andere goden zult gij niet noemen, hij zal uit uw mond niet gehoord worden. Ex 23,24 Gij zult u niet nederbuigen voor hun goden noch hen dienen en gij zult niet doen naar hun werken, maar gij zult ze volkomen vernielen en hun gewijde stenen zult gij geheel verbrijzelen. Deut 7,25 De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toeëigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is een gruwel voor de HERE, uw God. Deut 10,17 Want de HERE, uw God, is de God der goden en de Here der heren, de grote, sterke en vreselijke God, die geen partijdigheid kent noch een geschenk aanneemt; Joz 24,23 Nu dan, doet de vreemde goden weg, die in uw midden zijn, en neigt uw harten tot de HERE, de God van Israël. 1 Kon 11,2 behorende tot die volken, van wie de HERE tot de Israëlieten had gezegd: Gij zult u met hen niet inlaten, en zij zullen zich met u niet inlaten, voorwaar, zij zouden uw hart meevoeren achter hun goden; haar hing Salomo met liefde aan. 1 Kron 16,26 want alle goden der volken zijn afgoden, maar de HERE heeft de hemel gemaakt; Ps 95,3 Want de HERE is een groot God, een groot Koning, boven alle goden, Ps 96,4 Want de HERE is groot en zeer te prijzen, geducht is Hij boven alle goden; Ps 97,9 Want Gij, HERE, zijt de Allerhoogste over de ganse aarde, Gij zijt zeer hoog verheven boven alle goden. Ps 135,5 Ja, ik weet, dat de HERE groot is, dat onze HERE boven alle goden is. Jes 37,19 en hun goden in het vuur geworpen, want het waren geen goden, maar slechts het maaksel van mensenhanden, hout en steen; daarom hebben zij die kunnen vernietigen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 19:18
|
|
|
ANITA324 schreef: | Lieve Broeders en Zusters,
Over en weer lees ik allerlei meningen van elkaar maar waar draait het werkelijk om en hoe beschrijft Gods Woord hierover dan is alles al uitgesproken. Je hoeft de Bijbel maar te openen en uitzoeken waar dat er staat en dan snap je wel dat het voor Gods ogen een gruwel is welke afgodsbeeld dan ook.
Shalom,
Anita
1 Kon 15,12 Hij verdreef de aan ontucht gewijden uit het land en verwijderde al de afgodsbeelden die zijn vaderen gemaakt hadden. 2 Kron 24,18 Zij verlieten het huis van de HERE, de God hunner vaderen, en dienden de gewijde palen en de afgodsbeelden, zodat er toorn kwam over Juda en Jeruzalem wegens deze schuld van hen. Jes 45,16 Zij staan beschaamd en zijn ook te schande geworden, allen tezamen zijn zij smadelijk afgedropen, de makers van afgodsbeelden. Mi 1,7 Al zijn gesneden beelden zullen stukgeslagen worden, en al zijn wijgeschenken met vuur verbrand worden, en al zijn afgodsbeelden zal Ik te gruizel slaan, want van hoerenloon heeft het ze bijeengebracht en zij zullen weder tot hoerenloon worden. Hand 17,16 En terwijl Paulus te Athene op hen wachtte, werd zijn geest in hem geprikkeld, toen hij zag, dat de stad zo vol afgodsbeelden was. Deut 4,16 dat gij niet verderfelijk handelt door u een gesneden beeld te maken in de gedaante van enige afgod: een afbeelding van een mannelijk of vrouwelijk wezen; 1 Kor 8,7 Maar niet bij allen is die kennis. Want sommigen, in hun geweten nog niet los van de afgod, eten (dit vlees) als afgodenoffer en hun geweten, dat zwak is, wordt erdoor besmet. Gen 35,2 Toen zeide Jakob tot zijn huis en tot allen die bij hem waren: Doet weg de vreemde goden die in uw midden zijn, reinigt u en verwisselt uw klederen. Ex 20,3 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Ex 20,23 gij zult naast Mij geen goden maken; noch van zilver noch van goud zult gij ze u maken. Ex 23,13 Voorschriften voor de verhouding tot de HERE Ten aanzien van alles, wat Ik u bevolen heb, zult gij op uw hoede zijn; de naam van andere goden zult gij niet noemen, hij zal uit uw mond niet gehoord worden. Ex 23,24 Gij zult u niet nederbuigen voor hun goden noch hen dienen en gij zult niet doen naar hun werken, maar gij zult ze volkomen vernielen en hun gewijde stenen zult gij geheel verbrijzelen. Deut 7,25 De gesneden beelden van hun goden zult gij met vuur verbranden; het zilver en het goud daaraan zult gij niet begeren en u niet toeëigenen, opdat gij daardoor niet verstrikt wordt, want het is een gruwel voor de HERE, uw God. Deut 10,17 Want de HERE, uw God, is de God der goden en de Here der heren, de grote, sterke en vreselijke God, die geen partijdigheid kent noch een geschenk aanneemt; Joz 24,23 Nu dan, doet de vreemde goden weg, die in uw midden zijn, en neigt uw harten tot de HERE, de God van Israël. 1 Kon 11,2 behorende tot die volken, van wie de HERE tot de Israëlieten had gezegd: Gij zult u met hen niet inlaten, en zij zullen zich met u niet inlaten, voorwaar, zij zouden uw hart meevoeren achter hun goden; haar hing Salomo met liefde aan. 1 Kron 16,26 want alle goden der volken zijn afgoden, maar de HERE heeft de hemel gemaakt; Ps 95,3 Want de HERE is een groot God, een groot Koning, boven alle goden, Ps 96,4 Want de HERE is groot en zeer te prijzen, geducht is Hij boven alle goden; Ps 97,9 Want Gij, HERE, zijt de Allerhoogste over de ganse aarde, Gij zijt zeer hoog verheven boven alle goden. Ps 135,5 Ja, ik weet, dat de HERE groot is, dat onze HERE boven alle goden is. Jes 37,19 en hun goden in het vuur geworpen, want het waren geen goden, maar slechts het maaksel van mensenhanden, hout en steen; daarom hebben zij die kunnen vernietigen. |
als ik 1 kor 8: 1 t/m 13 lees, dan lees ik iets anders, alleen een tekst er uit lichten is niet ok.
1 Dan nu over heidens offervlees. Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. 2 Wanneer iemand zich inbeeldt dat hij kennis bezit, is het toch nog niet de ware kennis. 3 Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij door God gekend. 4 Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. 5 Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde – en zo zijn er immers heel wat goden en heren –, 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. 7 Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard. 8 Nu zal ons voedsel ons niet bij God brengen: eten wij niet, dan zal ons dat niet tot nadeel strekken; eten wij wel, dan zal ons dat niet tot voordeel strekken. 9 Maar let erop dat de vrijheid die u hebt geen struikelblok wordt voor de zwakken onder u. 10 Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten? 11 Zo gaat de zwakke door uw kennis verloren, een broeder of zuster voor wie Christus gestorven is. 12 Op die manier zondigt u tegen hen, en door hun zwakke geweten te ondermijnen zondigt u tegen Christus. 13 Als ik dus door vlees te eten mijn broeder of zuster ten val breng, wil ik het nooit ofte nimmer meer eten; dan breng ik hen niet ten val.
Paulus legt hier het leven van een christen in een afgoden wereld heel anders uit. Wij weten dat er maar één God is, en afgoden niet eens bestaan, maar als je die kennis niet bezit . Als je een afgodsbeeld nog steeds als een afgod ziet en rekening mee houdt, dan wordt je er door bezwaard. Paulus zegt niet dat je fout bent, maar dat een zwakkere zich er aan kan storen, dat het hem pijn doet, dat het diegene in verwarring brengt, en dat je het daarom niet moet doen, als je weet dat een ander er zich aan stoort, als je een ander ten val brengt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 19:26
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | als ik 1 kor 8: 1 t/m 13 lees, dan lees ik iets anders, alleen een tekst er uit lichten is niet ok.
1 Dan nu over heidens offervlees. Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. 2 Wanneer iemand zich inbeeldt dat hij kennis bezit, is het toch nog niet de ware kennis. 3 Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij door God gekend. 4 Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. 5 Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde – en zo zijn er immers heel wat goden en heren –, 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. 7 Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard. 8 Nu zal ons voedsel ons niet bij God brengen: eten wij niet, dan zal ons dat niet tot nadeel strekken; eten wij wel, dan zal ons dat niet tot voordeel strekken. 9 Maar let erop dat de vrijheid die u hebt geen struikelblok wordt voor de zwakken onder u. 10 Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten? 11 Zo gaat de zwakke door uw kennis verloren, een broeder of zuster voor wie Christus gestorven is. 12 Op die manier zondigt u tegen hen, en door hun zwakke geweten te ondermijnen zondigt u tegen Christus. 13 Als ik dus door vlees te eten mijn broeder of zuster ten val breng, wil ik het nooit ofte nimmer meer eten; dan breng ik hen niet ten val.
Paulus legt hier het leven van een christen in een afgoden wereld heel anders uit. Wij weten dat er maar één God is, en afgoden niet eens bestaan, maar als je die kennis niet bezit . Als je een afgodsbeeld nog steeds als een afgod ziet en rekening mee houdt, dan wordt je er door bezwaard. Paulus zegt niet dat je fout bent, maar dat een zwakkere zich er aan kan storen, dat het hem pijn doet, dat het diegene in verwarring brengt, en dat je het daarom niet moet doen, als je weet dat een ander er zich aan stoort, als je een ander ten val brengt |
Lieve Broeder,
Heel mooi dat je het aanvult.
Shalom,
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LAURENS814
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 20:04
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Ik vind het vreemd dat er zo gemakkelijk over gedaan wordt. Een van de belangrijkste kenmerken van het Joodse geloof was dat ze juist geen afgodsbeelden hadden. Daarmee onderscheidde ze zich van andere godsdiensten. Het was tegelijkertijd ook moeilijk voor ze omdat ze geen houvast hadden. Ik vind nog steeds dat we dat dienen te respecteren. Uit respect naar God, die ons daartoe oproept geen afbeeldingen van Hem te maken. En dat geldt nog steeds voor onze tijd, waarin de visuele media toch een grote rol spelen. |
Is er een verschil tussen een situatie beschrijven in woorden en een afbeelding maken van diezelfde situatie?
Wat als je een afbeelding maakt naar aanleiding van het visioen van Ezechiel, waarin hij met veel woorden cherubijnen en de Heer zelf beschrijft? [Ezechiel 1,1-3,15 NBV]
Is dat dan verkeerd?
Of wat denk je van Daniel die een visoen heeft van de hemel en daar de 'Oude van dagen' (of 'oude wijze') op een troon ziet zitten en dit ook kleurrijk beschrijft. Mag je daar wel een afbeelding van maken, omdat het zo in de Bijbel staat? Het is immers een beschrijvig van God. Of, zoals andere het interpreteren, een beschrijving van de messias. [Dan 7:9-14 NBV]
Maakt het werkelijk uit of je iets beschrijft, ook al is het symbolisch, of dat je iets vastlegt in kleuren en lijnen op een stuk hout of papier? Letters of taaltekens zijn immers ook kleine 'tekeningetjes'.
Interessant dat er in de Oosters orthodoxe kerken niet wordt gesproken over 'geschilderde' maar ''geschreven' iconen. (vanwege het platte lijnenspel en het gebrek aan wiskundigperspectief en andere illusionaire ruimtelijkheid).
Laatst aangepast door
|
LAURENS814
|
op donderdag 29 april 2010, 20:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 20:27
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | als ik 1 kor 8: 1 t/m 13 lees, dan lees ik iets anders, alleen een tekst er uit lichten is niet ok.
Paulus legt hier het leven van een christen in een afgoden wereld heel anders uit. Wij weten dat er maar één God is, en afgoden niet eens bestaan, maar als je die kennis niet bezit . Als je een afgodsbeeld nog steeds als een afgod ziet en rekening mee houdt, dan wordt je er door bezwaard. Paulus zegt niet dat je fout bent, maar dat een zwakkere zich er aan kan storen, dat het hem pijn doet, dat het diegene in verwarring brengt, en dat je het daarom niet moet doen, als je weet dat een ander er zich aan stoort, als je een ander ten val brengt |
Even ter aanvulling, als het mag Jonathan: Anita heeft teksten genoemd uit het OT... was goed, maar ik miste ook iets...En dat heb jij aangevuld met het NT... Dank jullie allebei!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 29 april 2010, 20:50
|
|
|
mooi stukje Jonathan, tnx !!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 20:33
|
|
|
MARISKA601 schreef: | ik heb daar ook weleens aan zitten denken, om een boedah beeldje in huis neer te zetten maar ik heb het niet gedaan. het beeldje word door velen aanbeden en is in mijn ogen een afgod. waarom een afgod in huis halen? boedah past niet in mijn huis waar de bijbel gelezen word. |
Sorry ... een afgod voor degene die het aanbidden toch ? In India in sommige streken de " heilige koeien " ... Dus ook geen koe-beeldje in huis ... en zo kunnen we nog wel even doorgaan ... En ja nogmaals sorry maar voor velen is het geen afgod daar ze van niks beter weten en dus .... voor hen een symbool van de enige God .... en voor anderen is het gewoon een symbool van rust .... aan wie om te zeggen hoe iemand het beeld bekijkt .... Ik ben van opvoeding Rooms Katholiek ...en ja , onze God is ook net dezelfde van die van jullie al ben ik op héél veel punten bijgedraaid maar dat kan men nooit in onwetendheid .... Met respect voor elk zijn geloof kan men veel bijleren .... als men dat dan ook wil .... Wou dit toch maar even kwijt .... want wat is een beeldje als men het niet aanbidden zal ? Grtjes en fijn weekend....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SOFIE807
|
|
Geplaatst: vrijdag 30 april 2010, 20:37
|
|
|
ik reageerde te rap nu ... had eerst verder moeten lezen , maar ben af en toe bijzonder impulsief...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JONATHAN890
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 mei 2010, 10:48
|
|
|
SOFIE807 schreef: | ik reageerde te rap nu ... had eerst verder moeten lezen , maar ben af en toe bijzonder impulsief... |
je hebt in ieder geval gewoon spontaan gereageerd...zonder alle info vooraf en dat is toch gewoon je mening.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DONQ022
|
|
Geplaatst: zaterdag 1 mei 2010, 23:34
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Nog iets waar ik even over nadacht... Mag een christen eigenlijk een Buddha beeld hebben?? Ik zie er zelf niets verkeerds in... Heb er opzich niet zoveel mee, Maar soms zie ik best leuke dan denk ik hmmm zou best gaaf staan in bv de tuin... Maar kan dit nu weer wel of toch ook weer niet? Tis voor mij niet meer dan een beeld een ding voor de sier... Dus in mijn ogen kan dat wel... |
Het gaat om afgoden en het aanbidden daarvan en het aanbidden van een beeld wat om het zacht te zeggen moeilijk ligt bij onze God , maar zolang er dus geen aanbidding plaats vind en de budda niet als een God beschouwd is niets aan de hand. Of je moet de verwijzing naar het niet maken van een gesneden beeld wel erg letterlijk nemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DONQ022
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 00:01
|
|
|
Allemaal heel mooi maar wat geen afgod beeld is kan ook geen afgod beeld zijn , ongeacht wat anderen vinden, het blok beton wat in mijn huis staat wat volgens mijn Indiaans/Pakistaanse vriend een budda is is voor mij een vorm waar ik als kunstenaar graag naar kijk . Bovendien als we allemaal echt letterlijk zouden nemen kunnen we een groot deel van onze westerse cultuur wel weggooien en een groot aantal musea sluiten. Het ten val brengen van een ander is geen afgod beeld toe in staat , dat doet de ander zelf .
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
RIK120
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 15:25
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Maar ik zie geen probleem in t visueel maken van Jezus, als je maar niet bij de mens, de lijdende blijft hangen, maar inziet dat Hij ook God is, opgestaan, zittend aan Gods rechterhand, verheerlijkt En vol van glorie, zoals ook in Openbaring staat, zo als hij aan Johannes verscheen. | Dat mensen bij de lijdende zijn blijven hangen, heeft het gevolg gehad dat Jezus, alleen de Koning van de Joden is op het moment, dat Pilatus dat bordje boven zijn hoofd liet timmeren met INRI er op Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum zeh hu Jesjoea Melech haJehudim (Hebreeuws), maar volgens Rikkie is hij ook de Koning van de Joden één dag ervoor en één dag erna, en nog steeds. Over beeldvorming gesproken De Koning der Joden is dan alleen maar een door de Joden verworpen Koning. Ik heb er ook geen probleem mee om het visueel te maken. Die film 'Prince of Egypt' bijvoorbeeld vind ik geweldig. Maar mijn moeder zegt daarbij: ik houd daar niet van. Die wil alleen maar dat bijbelverhaal/tekst. Maar je zult eigenlijk wel moeten, om je een beeld ervan te vormen in je gedachten; als je in de trein gaat zitten MOET je gewoon kijken wie er allemaal zitten. Dat vind ik vergelijkbaar met het horen van de evangelieverhalen. Mijn Jezus ziet er het liefst zo uit: http://www.youtube.com/watch?v=PUz_7vvs4Ew
Laatst aangepast door
|
RIK120
|
op maandag 3 mei 2010, 00:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 16:41
|
|
|
RIK120 schreef: | Dat mensen bij de lijdende zijn blijven hangen, heeft het gevolg gehad dat Jezus, alleen de Koning van de Joden is op het moment, dat Pilatus dat bordje boven zijn hoofd liet timmeren met INRI er op Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum zeh hu Jesjoea Melech haJehudim (Hebreeuws), maar volgens Rikkie is hij ook de Koning van de Joden één dag ervoor en één dag erna, en nog steeds. Over beeldvorming gesproken De Koning der Joden is dan alleen maar een door de Joden verworpen Koning. Ik heb er ook geen probleem mee om het visueel te maken. Die film 'Prince of Egypt' bijvoorbeeld vind ik geweldig. Maar mijn moeder zegt daarbij: ik houd daar niet van. Die wil alleen maar dat bijbelverhaal/tekst. Maar je zult eigenlijk wel moeten, om je een beeld ervan te vormen in je gedachten; als je in de trein gaat zitten MOET je gewoon kijken wie er allemaal zitten. Dat vind ik vergelijkbaar met het horen van de evangelieverhalen. Mijn Jezus ziet er het liefst zo uit: http://www.youtube.com/watch?v=PUz_7vvs4Ew quote Pieter649: "Linksom of Rechtsom moeten ze toch weer hun eigen onderwerp er door drukken." hahaha |
Jezus ofterwijl YHWH is ook Joods en hoe Hij eruit ziet dat mogen we zien als we bij Hem zijn maar mooi hoe jij dat ziet Rik
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAATJES468
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 16:53
|
|
|
RIK120 schreef: | Dat mensen bij de lijdende zijn blijven hangen, heeft het gevolg gehad dat Jezus, alleen de Koning van de Joden is op het moment, dat Pilatus dat bordje boven zijn hoofd liet timmeren met INRI er op Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum zeh hu Jesjoea Melech haJehudim (Hebreeuws), maar volgens Rikkie is hij ook de Koning van de Joden één dag ervoor en één dag erna, en nog steeds. Over beeldvorming gesproken De Koning der Joden is dan alleen maar een door de Joden verworpen Koning. Ik heb er ook geen probleem mee om het visueel te maken. Die film 'Prince of Egypt' bijvoorbeeld vind ik geweldig. Maar mijn moeder zegt daarbij: ik houd daar niet van. Die wil alleen maar dat bijbelverhaal/tekst. Maar je zult eigenlijk wel moeten, om je een beeld ervan te vormen in je gedachten; als je in de trein gaat zitten MOET je gewoon kijken wie er allemaal zitten. Dat vind ik vergelijkbaar met het horen van de evangelieverhalen. Mijn Jezus ziet er het liefst zo uit: http://www.youtube.com/watch?v=PUz_7vvs4Ew quote Pieter649: "Linksom of Rechtsom moeten ze toch weer hun eigen onderwerp er door drukken." hahaha |
een mooi stuk... maar je quote van pieter649 snap ik niet helemaal in dit verband....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 18:00
|
|
|
[qoute=DONQ022]Het gaat om afgoden en het aanbidden daarvan en het aanbidden van een beeld wat om het zacht te zeggen moeilijk ligt bij onze God , maar zolang er dus geen aanbidding plaats vind en de budda niet als een God beschouwd is niets aan de hand. Of je moet de verwijzing naar het niet maken van een gesneden beeld wel erg letterlijk nemen.[/quote] Daar kan ik het niet mee eens zijn, het is satan zelf die de oorsprong is van het boedha beeld, een leer die niet gericht is op het leren kennen van de Ene God, en juist daardoor zijn ingang weet te vinden in je huis/hart.
DONQ022 schreef: | Allemaal heel mooi maar wat geen afgod beeld is kan ook geen afgod beeld zijn , ongeacht wat anderen vinden, het blok beton wat in mijn huis staat wat volgens mijn Indiaans/Pakistaanse vriend een budda is is voor mij een vorm waar ik als kunstenaar graag naar kijk . Bovendien als we allemaal echt letterlijk zouden nemen kunnen we een groot deel van onze westerse cultuur wel weggooien en een groot aantal musea sluiten. Het ten val brengen van een ander is geen afgod beeld toe in staat , dat doet de ander zelf . | Ook hier zie ik iets van "het is niet zo erg, en we leven in een andere tijd" en dus praten we het maar goed. Vergis je niet in de kracht en listigheid van satan, de bedrieger van de beginne. Satan doet zich heel vaak voor als een engel des lichts, een wolf in schaapskleren, en zelden als een brullende leeuw..... Dus waarom iets goed praten wat fout is, waarom niet de bijbel ernaast leggen en accepteren dat het woord van God zaligmakend is. Waarom zou je jezelf inlaten met zoiets als een boedha beeld, ook al denk je dat het geen waarde heeft?? Er werd eerder gezegd, lees je bijbel, bidt elke dag, opdat je groeien mag. Groeien mag in geloof en de gave van onderscheiding van geesten mag ontvangen. Dan en alleen dan kun je in Jezus naam, afstand doen van datgene wat satan zo listig in je huis/hart neerlegt. Heb je God de Vader gevraagd of Hij het goedvind dat jij een boedha beeld in je huis neemt / nam / hebt staan ? Het is voor mij geen aaval op mensen, wel een waarschuwing om alert te zijn, en te blijven, voor de listigheden van satan !!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 18:07
|
|
|
DONQ022 schreef: | Het gaat om afgoden en het aanbidden daarvan en het aanbidden van een beeld wat om het zacht te zeggen moeilijk ligt bij onze God , maar zolang er dus geen aanbidding plaats vind en de budda niet als een God beschouwd is niets aan de hand. Of je moet de verwijzing naar het niet maken van een gesneden beeld wel erg letterlijk nemen. | Hoe wil je het dan omschrijven, dat je een beeld in je huis neemt? Dan geef je het toch een plaats in je huis...Per slot van rekening hang je foto's op van mensen die iets voor je betekenen. Als je zo'n beeld in huis neemt, geef je dus indirect toe, dat je er bewondering voor hebt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ARJAN007
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 19:10
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Daar kan ik het niet mee eens zijn, het is satan zelf die de oorsprong is van het boedha beeld, een leer die niet gericht is op het leren kennen van de Ene God, en juist daardoor zijn ingang weet te vinden in je huis/hart. |
Op zich ben ik het helemaal met je eens, cross. Probleem is alleen dat wanneer ik moet kiezen tussen de volgende drie kwaden: a) boeddhabeeldje in huis halen b) motorrijders die van de dijk afvliegen omdat ze met te hoge snelheid proberen de bocht te nemen c) dronken man die verplegend personeel met de dood bedreigt
dan ben ik toch geneigd om voor het boeddhabeeldje te kiezen. Het risico dat er grote narigheden met zo'n beeldje gebeuren is in de regel veel kleiner dan de ongelukken die motorrijders en dronken mannen veroorzaken. Zeker als zo'n beeldje niet is ingestraald is het risico op rottigheid klein. Ik heb zelden of nooit in de krant gelezen dat iemand die een boeddhabeeldje in de tuin had staan, ernstige ongelukken had veroorzaakt....
Laatst aangepast door
|
ARJAN007
|
op zondag 2 mei 2010, 19:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 20:31
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Op zich ben ik het helemaal met je eens, cross. Probleem is alleen dat wanneer ik moet kiezen tussen de volgende drie kwaden: a) boeddhabeeldje in huis halen b) motorrijders die van de dijk afvliegen omdat ze met te hoge snelheid proberen de bocht te nemen c) dronken man die verplegend personeel met de dood bedreigt
dan ben ik toch geneigd om voor het boeddhabeeldje te kiezen. Het risico dat er grote narigheden met zo'n beeldje gebeuren is in de regel veel kleiner dan de ongelukken die motorrijders en dronken mannen veroorzaken. Zeker als zo'n beeldje niet is ingestraald is het risico op rottigheid klein. Ik heb zelden of nooit in de krant gelezen dat iemand die een boeddhabeeldje in de tuin had staan, ernstige ongelukken had veroorzaakt.... |
En hier zie je al een uitwerking van satan Arjan, hij spiegelt je iets voor. De gevogen zullen in de regel kleiner zijn dan optie B of C ..... Maar is dat ook zo ?? In alle drie de opties die je geeft, zie je dingen die niet van God zijn, waarom zou je dan willen kiezen ?? Jouw keuze heb je toch al gemaakt?? Je hebt toch gekozen voor het Licht, het Goede ?? Iets wat in het donker is, is kwaad, en vanuit het kwaad komt niets wat goed is. En de verpersoonlijking van satan (het kwaad) kan in vele gedaanten komen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NISHA834
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 22:10
|
|
|
ARJAN007 schreef: | Op zich ben ik het helemaal met je eens, cross. Probleem is alleen dat wanneer ik moet kiezen tussen de volgende drie kwaden: a) boeddhabeeldje in huis halen b) motorrijders die van de dijk afvliegen omdat ze met te hoge snelheid proberen de bocht te nemen c) dronken man die verplegend personeel met de dood bedreigt
dan ben ik toch geneigd om voor het boeddhabeeldje te kiezen. Het risico dat er grote narigheden met zo'n beeldje gebeuren is in de regel veel kleiner dan de ongelukken die motorrijders en dronken mannen veroorzaken. Zeker als zo'n beeldje niet is ingestraald is het risico op rottigheid klein. Ik heb zelden of nooit in de krant gelezen dat iemand die een boeddhabeeldje in de tuin had staan, ernstige ongelukken had veroorzaakt.... |
Kiezen tussen het kwaden?
Je kiest voor God, of je kiest niet voor Hem... Er zijn maar 2 wegen!
Goed antwoord, Cross!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARISKA601
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 22:21
|
|
|
wat moet ik met het beeldje van bartje?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARY052
|
|
Geplaatst: zondag 2 mei 2010, 22:34
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | [qoute=DONQ022]Het gaat om afgoden en het aanbidden daarvan en het aanbidden van een beeld wat om het zacht te zeggen moeilijk ligt bij onze God , maar zolang er dus geen aanbidding plaats vind en de budda niet als een God beschouwd is niets aan de hand. Of je moet de verwijzing naar het niet maken van een gesneden beeld wel erg letterlijk nemen. |
Daar kan ik het niet mee eens zijn, het is satan zelf die de oorsprong is van het boedha beeld, een leer die niet gericht is op het leren kennen van de Ene God, en juist daardoor zijn ingang weet te vinden in je huis/hart.
DONQ022 schreef: | Allemaal heel mooi maar wat geen afgod beeld is kan ook geen afgod beeld zijn , ongeacht wat anderen vinden, het blok beton wat in mijn huis staat wat volgens mijn Indiaans/Pakistaanse vriend een budda is is voor mij een vorm waar ik als kunstenaar graag naar kijk . Bovendien als we allemaal echt letterlijk zouden nemen kunnen we een groot deel van onze westerse cultuur wel weggooien en een groot aantal musea sluiten. Het ten val brengen van een ander is geen afgod beeld toe in staat , dat doet de ander zelf . | Ook hier zie ik iets van "het is niet zo erg, en we leven in een andere tijd" en dus praten we het maar goed. Vergis je niet in de kracht en listigheid van satan, de bedrieger van de beginne. Satan doet zich heel vaak voor als een engel des lichts, een wolf in schaapskleren, en zelden als een brullende leeuw..... Dus waarom iets goed praten wat fout is, waarom niet de bijbel ernaast leggen en accepteren dat het woord van God zaligmakend is. Waarom zou je jezelf inlaten met zoiets als een boedha beeld, ook al denk je dat het geen waarde heeft?? Er werd eerder gezegd, lees je bijbel, bidt elke dag, opdat je groeien mag. Groeien mag in geloof en de gave van onderscheiding van geesten mag ontvangen. Dan en alleen dan kun je in Jezus naam, afstand doen van datgene wat satan zo listig in je huis/hart neerlegt. Heb je God de Vader gevraagd of Hij het goedvind dat jij een boedha beeld in je huis neemt / nam / hebt staan ? Het is voor mij geen aaval op mensen, wel een waarschuwing om alert te zijn, en te blijven, voor de listigheden van satan !!! [/quote]
Ben het helemaal met je eens Cross!!!
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|