ChristianMatch

Forum

Berichten van DONQ022
ChristianMatch forum index » Berichten van DONQ022
Auteur Bericht
DONQ022 (68)

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 00:11
BerichtOnderwerp: kerkdienst

JOKE754 schreef:
voor mij betekent het thuiskomen, tenminste, als ik naar mijn eigen gemeente ga. Koffie drinken met mensen van wie ik houd, bidden tot en zingen voor de God van wie ik houd. En dat samen, itt door de week, dan bid ik meer alleen. en soms heb je dan zo'n heel speciaal gelukkig gevoel: God is hier aanwezig.

Ik word er blij van.

Heel fijn voor jou en waarschijnlijk voor vele anderen.

Maar de zo geroemde gemeenschap zin heb ik tot nu to inde reguliere kerken niet kunnen vinden en ik heb het gevoel een buitenbeentje te zijn.
De gemeenschap met broeders en zusters heb ik sinds ik in de jaren 70 van de vorige eeuw toen ik bij een sekte zat niet meer gevoeld.

Ik ga wel bijna wekelijks naar de kerk maar heb besloten telkens naar een andere gemeente te gaan , deze week zijn de Doopsgezinden aan de beurt en volgende week waarschijnlijk de Remonstranten maar heb ook nog een uitnodiging van Het Apostolisch genootschap.

Zo voorkom ik verdere teleurstellingen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
DONQ022 (68)

BerichtGeplaatst: zondag 2 mei 2010, 00:01
BerichtOnderwerp: Buddha beeld

JONATHAN890 schreef:
als ik 1 kor 8: 1 t/m 13 lees, dan lees ik iets anders, alleen een tekst er uit lichten is niet ok.

1 Dan nu over heidens offervlees. Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. 2 Wanneer iemand zich inbeeldt dat hij kennis bezit, is het toch nog niet de ware kennis. 3 Maar wanneer iemand God liefheeft, is hij door God gekend. 4 Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. 5 Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde – en zo zijn er immers heel wat goden en heren –, 6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. 7 Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard. 8 Nu zal ons voedsel ons niet bij God brengen: eten wij niet, dan zal ons dat niet tot nadeel strekken; eten wij wel, dan zal ons dat niet tot voordeel strekken. 9 Maar let erop dat de vrijheid die u hebt geen struikelblok wordt voor de zwakken onder u. 10 Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten? 11 Zo gaat de zwakke door uw kennis verloren, een broeder of zuster voor wie Christus gestorven is. 12 Op die manier zondigt u tegen hen, en door hun zwakke geweten te ondermijnen zondigt u tegen Christus. 13 Als ik dus door vlees te eten mijn broeder of zuster ten val breng, wil ik het nooit ofte nimmer meer eten; dan breng ik hen niet ten val.

Paulus legt hier het leven van een christen in een afgoden wereld heel anders uit.
Wij weten dat er maar één God is, en afgoden niet eens bestaan, maar als je die kennis niet bezit . Als je een afgodsbeeld nog steeds als een afgod ziet en rekening mee houdt, dan wordt je er door bezwaard.
Paulus zegt niet dat je fout bent, maar dat een zwakkere zich er aan kan storen, dat het hem pijn doet, dat het diegene in verwarring brengt, en dat je het daarom niet moet doen, als je weet dat een ander er zich aan stoort, als je een ander ten val brengt

Allemaal heel mooi maar wat geen afgod beeld is kan ook geen afgod beeld zijn , ongeacht wat anderen vinden, het blok beton wat in mijn huis staat wat volgens mijn Indiaans/Pakistaanse vriend een budda is is voor mij een vorm waar ik als kunstenaar graag naar kijk .
Bovendien als we allemaal echt letterlijk zouden nemen kunnen we een groot deel van onze westerse cultuur wel weggooien en een groot aantal musea sluiten.
Het ten val brengen van een ander is geen afgod beeld toe in staat , dat doet de ander zelf .
Naar boven

Auteur Bericht
DONQ022 (68)

BerichtGeplaatst: zaterdag 1 mei 2010, 23:34
BerichtOnderwerp: Buddha beeld

ROBBEDOES873 schreef:
Nog iets waar ik even over nadacht...
Mag een christen eigenlijk een Buddha beeld hebben??
Ik zie er zelf niets verkeerds in...
Heb er opzich niet zoveel mee, Maar soms zie ik best leuke dan denk ik hmmm zou best gaaf staan in bv de tuin...
Maar kan dit nu weer wel of toch ook weer niet?
Tis voor mij niet meer dan een beeld een ding voor de sier...
Dus in mijn ogen kan dat wel...

Het gaat om afgoden en het aanbidden daarvan en het aanbidden van een beeld wat om het zacht te zeggen moeilijk ligt bij onze God , maar zolang er dus geen aanbidding plaats vind en de budda niet als een God beschouwd is niets aan de hand.
Of je moet de verwijzing naar het niet maken van een gesneden beeld wel erg letterlijk nemen.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van DONQ022
Pagina 1 van 1