|
LEVIGVR976
|
|
Geplaatst: zaterdag 24 april 2010, 12:34
|
|
|
je eerste vraag, is al een vraag die eigenlijk niet kan bestaan als vraag zijnde. Is Jezus deel van de drie-eenheid. Als Jezus het niet is, is er ook geen drie-eenheid. Dus de vraag gaat dan over of Jezus wel God is? Of de vraag moet zijn : Zijn God en Jezus en de Heilige Geest verschillende fysieke personen?
drie-eenheid is voor mij altijd een vaag hoofdstuk gebleven tot ik het begon te onderzoeken. Wel ik ga dan de rol innemen als tegenstander van de drie-eenheid omdat ik er zelf gewoon niet zeker van ben. daarbij weet ik dat mar zijn voorstelling een gissing is. Bij zulke insinuaties zijn we nooit zeker (tenzij je het met heel je hart gelooft). Dit is net als de drie-eenheid nergens staat en een gissing kan zijn van onze eerste christelijke keizer constantijn.
Voor mij is er maar Eén God, Jezus is voor mij God die mens werd, hier dus eigenlijk incognito God kwam zijn. Moet je Jezus als geheel afzonderlijk iemand zien? Nee, God, Jezus en God's Geest zijn Eén. Goed ik volg hier maar word dit dan gezien als elke persoon als karaktereigenschap van god of meer als god met zijn 3 appart functionerende delen.Net zoals wij armen hebben,benen en hoofd... 1. God als Heilige, die niet door mensen aanschouwd kon worden, JHWH, 2. God als Jezus, die sprak, niemand heeft ooit God gezien, maar wie mij gezien heeft, heeft God gezien en 3. God's Geest- de kracht van God, waardoor wij de wereld in kunnen gaan en van God en zijn verlossing door Jezus kunnen getuigen. Dit zou inderdaad kloppen want god heeft ooit gezegd niemand zal mij van aangezicht tot aangezicht kunnen spreken, nat als de theorie van mar want niemand spreekt tegen de maker. over deze drie-eenheid kunnen we dit ook anders opvatten: 1/ God als almachtige schepper word nooit gezien door een zondig mens 2/ Heilige geest aka ruach werkt door mensen en spreekt uit autoriteit ,net zoals profeten uit autoriteit van god spraken. 3/ Jezus neemt hierin de rol op als opperprofeet hogepriester en als "vervang-god". Hierin word de rol van jezus vergeleken met jozef met de pharao in egypte tijdens de 7 jaren van overvloed en hongersnood in egypte. God (pharao speelt hierin geen eigen rol, in feite zegt fharao hierin ga naarde onderkoning want hij regelt de zaken, hierin speelt jozef geen koning maar regeert hij als koning. Hij ontvangt voledige autoriteit van de pharao en regeert ook als hem zonder het echt te zijn.) Met andere woorden Jezus is gekomen als vervangod omdat god geen zondaren kon zien/redden. Vandaar dat dood,opstanding en verheerlijking nodig was om dit ook met de andere goed-willende mensen te kunnen doen. Dit gooit direct de godelijkheid van jezus eruit en geeft het iets anders vandaar dat dit ook in twijfel word getrokken. Dit vloeit voort uit verschillende texten. Dit is daarbij een gissing en geen feit er kan dus over gediscusieerd worden en ook ik heb hier mijn twijfels bij.
Vraag 2, Jezus maagdelijke geboorte. Waarom wil je dit niet geloven?? Kan ik dit bewijzen? nee kan ik niet, maar ook ga ik dat niet anders doen, dan te zeggen, dat t zo in de Bijbel staat. punt Goed, kijk voor de mensen die voor de onfeilbaarheid zijn voor de bijbel is dit een probleem. Bepaalde vertalingen geven de maagdelijke geboorte weer door als jonge vrouw wat hetzelfde betekent in het hebreeuws wat de oorspronkelijke taal is. Wat als jozef van maria nu wel de papa is en maria een jonge vrouw was en geen maagd? Daarbij nog even een hele hoop bedenkingen die de godelijkheid van jezus in het gedrang brengen: -Waarom staat de geslachtsregister van jozef begin matheus? (jozef is de papa niet. Waarom dan?) -In genesis spreekt god van er zal 1 van jouw nakomelingen opstaan en de slang zal in de hiel bijten van hem en hij zal de kop van de slang verpleteren. Waarom zegt god dat een nakomeling dit zou doen als god zelf naar aarde komt en dit zou doen? -Er staat zoon van david... (nakomeling van david) als je de geslachten van maria bekijkt weten we dat maria een dochter was uit de stam levi. Terwijl david uit de stam van juda kwam... -In de evangelien staat jezus liet zich dopen, en de heilige geest kwam op jezus in de gedaante van een duif. Heeft god dan god nodig om god te zijn? (voor mij zijn zulke dingen heel erg verwarrendin verband met drie eenheid) -en er staan ook geschreven en jezus groeide in wijsheid. Er staat ook god veranderd niet waarom groeit god dan in wijsheid?(god heeft de wijsheid en draagt hem in hem word god hier dan echt god? en wat was jezus dan als god daarvoor geen god was?)
Andere vraag al beantwoord hierboven. Maar als t niet duidelijk is, vraag maar gerust verder. Ik denk dat we, zo al stof genoeg hebben om over te praten Dit is zowat een kijkje in mijn gedachten waarmee ik een beetje zit...
En de theorie waar je naar vraagt? ik neem aan de theorie van Mar, maar die is volgens mij niet kloppend, lees dan ook die uitleg Zoals gezegd het is net een gissing net zoals onze goede vriend constantijn beweerde ,want ik weet nergens staan in de bijbel dit is god,jezus en geest de drie-ene god.
Toekomst hier op aarde? Jezus is de toekomst !! Jezus is de weg. Verder heeft deze aarde geen toekomst. Klopt maar moet je mee opletten. Er staan nog dingen geschreven die op deze aarde slaan het kan dus zijn dat we hier nog even langer zitten als vandaag en de komende 1000 jaar. Er staat namelijk ook een 1000-jarig vrederijk wat ik nog niet gezien heb en wat met mijns inziens nog moet komen.
'' want zie Ik maak alle dingen nieuw'' sprak Jezus, over de nieuwe hemel en nieuwe aarde en het hemelse Jerusalem. Goed maar ik denk niet dat we losbollig kunnen leven enkel omdat alles hernieuwd gaat worden. God heeft zijn eigen wegen en wat als de aarde nog 1000 jaar langer verder moet? Wat gaan onze kinderen dan doen? Met andere woorden hang of houdnergens aan vast behalve god en leef alsof er niks zal gebeuren. Want we weten dag nog uur wanneer de dingen zullen gebeuren die er geschreven staan.
En de tijd daartussen?..... In Jezus hebben we toekomst, daarbuiten is de toekomst soms leuk, soms minder leuk (net zoals ik het leven soms ervaar) maar uiteindelijk is er geen toekomst. Met Jezus is er perspectief, leven, toekomst. Amen
Laatst aangepast door
|
LEVIGVR976
|
op zaterdag 24 april 2010, 12:37
|
|