ChristianMatch

Forum

Avondmaal
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 23:19

Zie rode tekst, Liesbeth.

Quote:
1 Kor. 11 :

27 Daarom maakt iemand die op onwaardige wijze van het brood eet en uit de beker van de Heer drinkt, zich schuldig tegenover het lichaam en het bloed van de Heer. 28 Laat daarom iedereen zichzelf eerst toetsen voordat hij van het brood eet en uit de beker drinkt, 29 want wie eet en drinkt maar niet beseft dat het om het lichaam van de Heer gaat, roept zijn veroordeling af over zichzelf. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakke en zieke mensen en zijn er al velen onder u gestorven. 31 Als we onszelf zouden toetsen, zouden we niet worden veroordeeld. 32 Maar nu velt de Heer zijn oordeel over ons en wijst hij ons terecht, opdat we niet samen met de wereld zullen worden veroordeeld. 33 Daarom, broeders en zusters, wees gastvrij voor elkaar wanneer u samenkomt voor de maaltijd. 34 Wie honger heeft kan beter thuis eten. Dan leiden uw samenkomsten tenminste niet tot uw veroordeling.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 23:29

HENK710 schreef:
Zie rode tekst, Liesbeth.

Ik lees hier dat iemand zich schuldig maakt. Dat is toch iets individueels?
Ik weet dat in andere bijbelgedeelten met lichaam ook de gemeente van Christus bedoeld wordt. Als dat was in dit gedeelte had je me overtuigd. Met het lichaam wordt echter in dit verband volgens mij bedoeld het lichaam van Christus. Hij gaf Zijn lichaam en Zijn bloed, voor mij...
Naar boven

Auteur Bericht
RINGO975

BerichtGeplaatst: maandag 22 maart 2010, 23:51

MIEKE364 schreef:

Het lijkt me niet van deze tijd om mensen uit te sluiten van de maaltijd. Dat zou in de gemeenten die ik ken ondenkbaar zijn. De kerkeraden zouden het niet daar niet over eens worden en de kerkgangers zouden protesteren.
Het is niet volgens de leer van Christus om zondaars uit te sluiten en buiten de deur te houden, dat is de boodschap als ze buitengesloten worden bij de Maaltijd.
In contradictie met het delen van de Maaltijd. Die staat voor het Lichaam van Degene die voor onze zonden gestorven is, nota bene.
In de gemeente waar ik graag kom wordt iedereen van harte uitgenodigd bij de maaltijd maar het hoeft niet, iedereen draagt daarin de eigen verantwoordelijkheid.
In een oecumenische gemeente waarin ik lang kerkte gold dezelfde regel, een ieder werd van harte uitgenodigd, niemand uitgesloten.

Iedereen word uitgenodigd voor het Heilig Avondmaal, dat klopt.
Ieder mens leeft in genadetijd tot hij/zij sterft.
In zoverre ga ik met je mee.

Echter de eerste zin in je bijdrage, verbaast mij.
Hoe kom je erbij dat iets niet meer van deze tijd is?
Omdat we de renaissance hebben gehad? Omdat Voltaire een mening had?
De woorden van God zijn tijdloos en gelden nog steeds ten volle.
Openlijk volhardende zondaars dienen geweigerd te worden, punt uit.
Want laten we wel wezen, beter protesterende kerkgangers dan een toornige GOD.

Kort geleden speelde het communieverhaal tijdens carnaval. Het is mijn mening dat deze priester geen keuze had. Hij moest de prins carnaval wel weigeren.
De hostie representeerd wel het LICHAAM van JEZUS, het is verdorie geen kermisattractie of een oudbakken krakeling!
En hoewel de RK uitleg van de waarde van de hostie absoluut niet mijn mening is, geef ik de priester gelijk dat hij de heiligheid voor liet gaan op de mening van de "goegemeente"
En zo zouden door jou geroemde kerkraden ook behoren te doen als ze hun taak serieus zien.
Of beter in het bestuur van de hockeyvereniging gaan.

Ringo die zelf ook geen heilige is Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 00:42

HENK710 schreef:
Misschien de bemoedigende woorden erna ook even citeren, Maris. Anders gaat er wel een scheef beeld ontstaan wellicht. Want juist in dat stukje erna wordt duidelijk dat dit lijstje (de 10 geboden) niet gegeven wordt om ons de moed in de schoenen te laten zakken, maar juist om ons te leren dat we van Hem afhankelijk zijn en dat we ons altijd naar Hem kunnen keren als we opnieuw willen beginnen...allemaal door het verlossingswerk van Jezus, wat we gedenken bij het Avondmaal. Het door jou geciteerde lijstje is dus een stukje uit een geheel waarin de mensen belijden dat ze zich afhankelijk weten van God!

Henk, wat je hier zegt is infeite dat de wereld is gered ondanks dat "dit lijstje" (10 geboden) overtreden wordt.
Volgens mij kennen de meeste kerken maar 9 geboden de 4e gebod wordt niet over gepraat en is niet bespreekbaar omdat de voorganger (kerk) met die vraag geen kant op kan. Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 09:00

RINGO975 schreef:

Kort geleden speelde het communieverhaal tijdens carnaval. Het is mijn mening dat deze priester geen keuze had. Hij moest de prins carnaval wel weigeren.
De hostie representeerd wel het LICHAAM van JEZUS, het is verdorie geen kermisattractie of een oudbakken krakeling!
En hoewel de RK uitleg van de waarde van de hostie absoluut niet mijn mening is, geef ik de priester gelijk dat hij de heiligheid voor liet gaan op de mening van de "goegemeente"
En zo zouden door jou geroemde kerkraden ook behoren te doen als ze hun taak serieus zien.

ha onheilige ringo.... Knipoog smiley

ik ben aan t zoeken gegaan, waar ik die mening bijbels mee zou kunnen onderbouwen, maar dat is nog niet zo gemakkelijk als ik dacht;
het enige dat ik er bij zou kunnen noemen is dat er in de bijbel staat dat wanneer je je broeder ziet zondigen, je de plicht hebt, als medemens, om hem of haar te waarschuwen, omdat je anders net zo schuldig zou zijn.
maar echt over een kerkleiding die mensen van het avondmaal, of paasmaaltijd, weigert, kan ik zo één twee drie niet vinden.

heb je een bijbelse onderbouwing van je mening?

ik ben benieuwd!!
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 09:00

RINGO975 schreef:

ik ben aan t zoeken gegaan, waar ik die mening bijbels mee zou kunnen onderbouwen, maar dat is nog niet zo gemakkelijk als ik dacht;
het enige dat ik er bij zou kunnen noemen is dat er in de bijbel staat dat wanneer je je broeder ziet zondigen, je de plicht hebt, als medemens, om hem of haar te waarschuwen, omdat je anders net zo schuldig zou zijn.
maar echt over een kerkleiding die mensen van het avondmaal, of paasmaaltijd, weigert, kan ik zo één twee drie niet vinden.

ik ben benieuwd!!
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 09:52

Ik wil graag aan het Avondmaal in mijn eigen kerkelijke gemeente, maar 'mag' dat niet, omdat ik nog geen 'examen' (belijdenis) heb gedaan. Waar maak je je druk over, zou je denken, want 'ja' zeggen op de nodiging aan te zitten aan de Tafel des Heeren, kan ik van harte. En in gemeenten waar Avondmaal voor iedere gelovige open staat, heb ik ook deelgehad aan het HA. Maar ja, hier mag het dan weer niet. Ik overweeg soms over te stappen naar een gemeente waar het open avondmaal is. Maar ja, dat voelt weer als de gemakkelijkste weg. Moeilijk....

Trouwens, waarom wordt het Avondmaal altijd 's morgens gevierd?
Zou het niet logischer zijn om het ook echt 's avonds te doen? Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:24

IMRE695 schreef:
Ik wil graag aan het Avondmaal in mijn eigen kerkelijke gemeente, maar 'mag' dat niet, omdat ik nog geen 'examen' (belijdenis) heb gedaan. Waar maak je je druk over, zou je denken, want 'ja' zeggen op de nodiging aan te zitten aan de Tafel des Heeren, kan ik van harte. En in gemeenten waar Avondmaal voor iedere gelovige open staat, heb ik ook deelgehad aan het HA. Maar ja, hier mag het dan weer niet. Ik overweeg soms over te stappen naar een gemeente waar het open avondmaal is. Maar ja, dat voelt weer als de gemakkelijkste weg. Moeilijk....

Zou het niet logischer zijn om het ook echt 's avonds te doen? Smiley die vol vragen zit

Ben je wel van plan om een keer belijdenis te doen?
Naar boven

Auteur Bericht
GRACE015

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:26

IMRE695 schreef:

In de PKN gemeente waar ik kerk is het ook de gewoonte dat men eerst belijdenis doet, en daarna aan tafel mag. Dat wordt ook heel duidelijk gesteld in het formulier. Ik kan me die 1e x in 1982 nog goed herinneren.
Dat verbond, en het vieren, was heel ingrijpend en ontroerend. Maar ik kan aan de andere kant ook wel heel goed met jou meevoelen over de vrije keuze in een kerk waar de regels anders zijn. Ik heb jaren geleden meegemaakt, toen kinderen aan het avondmaal nog niet gebruikelijk was, nu bij ons nog steeds niet trouwens, een nichtje van mijn vriendin, die 16 jaar was, met alle geweld aan het avondmaal wilde gaan. Het was een voor haar leeftijd zeer wijs kind, en getuigde van haar geloof,maar de regels moesten natuurlijk gehandhaafd blijven, zo ging het niet. Ze moest gewoon de vaste rooting van catechesatie doorlopen in de jaren die zouden komen, en dan was het vanzelf zover.
Op een dag niet lang daarna kreeg zij een hartstilstand toen ze op bed lag. De kwestie van de Avondmaalsgang is daarna veel ter sprake gekomen, de ouders hadden er heel veel moeite mee. Zelf ben ik eens in den Haag bij een bevriend predikant in een dienst geweest, waar kinderen aan het Avondmaal gingen, ik was het niet gewend, en vond het eigenlijk een zeer natuurlijk gebeuren, waar ik helemaal geen aarzeling bij voelde.
Wij hebben trouwens 2x per dag Avondmaalsviering, ik ga echter maar een keer, omdat voor mij een zo intense ervaring niet op 1 dag herhaald hoeft te worden. Wat goed geweest is, is goed.
Ik heb ook altijd een gevoel van verbinding met de voorvaderen, als ik uit de 300 jaar oude zilveren beker mag drinken. Zovelen, die mij in het geloof voorgingen, dat doet me heel veel, elke keer opnieuw, weet wel dat het uiterlijke dingen zijn, maar toch.
Maar als jij het zo graag zou willen, zou je nooit een keuze voor belijdenis willen maken, of een andere vorm van uitkomen dat je bij Jezus wilt horen? Als je je echt in je kerk thuisvoelt, moet je dat niet loslaten. Bovendien zeg je dat het voelt als de gemakkelijkste weg om weg te gaan, maar dat betwijfel ik hoor, tenzij je je zo ongelukkig met alles voelt, dan moet je zelfs weggaan, want dan kom je zelf in de knel.
Nou, dit is wel weer een emotioneel gesteld stukje van mij geworden, ik kan het nergens onderbouwen, he bijbels gezien, maar het raakte me, wat je schreef, vandaar.
Dan zeg ik volgens de traditie die we inmiddels hebben opgebouwd hier:

Grace, die nog weleens emotioneel wil reageren.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:31

Het Heilig Avondmaal word in de GKV 2x per zondag gedaan, als het gevierd word.
's Morgens voor iedereen die belijdend lid was , en smiddags voor wie niet smorgens kon, ook alleen belijdende leden.

Hier bij de pkn, gaat iedereen die wilt.
Ook kleine kinderen gaan.

Laatst aangepast door
MARISKA601
op dinsdag 23 maart 2010, 11:33
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:38

MARISKA601 schreef:
Ben je wel van plan om een keer belijdenis te doen?

Moeilijk. Ik ben er nog over aan het nadenken. Punt is dat mijn gemeente nogal in de bevindelijke hoek zit. Met een sterke nadruk op gereformeerd belijden. Ik lees momenteel een paar jaargangen De Waarheidsvriend. Ik lees er soms mooie passages in, maar voor 90% komt het toch neer op de Gereformeerde Leer uitventen. Ik ervaar het als een ideologie, een gesloten denksysteem. Ik kan er eigenlijk geen kant mee op. Gefrustreerde smiley

Imre, die een stukje vrijzinniger denkt.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:39

MARISKA601 schreef:
Het Heilig Avondmaal word in de GKV 2x per zondag gedaan, als het gevierd word.
's Morgens voor iedereen die belijdend lid was , en smiddags voor wie niet smorgens kon, ook alleen belijdende leden.

Hier bij de pkn, gaat iedereen die wilt.
Ook kleine kinderen gaan.

Dan weet ik waar ik heen kan. Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:44

IMRE695 schreef:
Dan weet ik waar ik heen kan. Lachende smiley

Alleen een beetje uit de buurt.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 11:53

MARISKA601 schreef:
Alleen een beetje uit de buurt.

Volgens mij zit in Zaltbommel ook wel zo'n gemeente.
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 12:38

Bij ons mag ook iedereen aan het avondmaal...
Ik vind dit een heel mooie gedachte,
Ook de kinderen mogen aan het avondmaal,
Wel word er aan de kleine kinderen kinder catechatie gegeven,
Hier word ze alles uitgelegd wat het inhoud om aan het avondmaal te gaan,
Voor ze aan "tafel" gaan word er bij de kindernevendienst ook weer op hun niveau overgesproken....Ze weten dus wel wat ze doen,
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 16:32

HANNAH810 schreef:

ik ben benieuwd!!

Die is er wel.
Paulus heeft een keer dat gezegd. Dat was n.l. bij een geval, waar een man een relatie had met de vrouw van zijn vader, waarvan Paulus zei, dat dit zelfs niet bij de heidenen voorkwam. Ik weet op dit ogenblik niet precies waar het staat, maar het staat ewcht wel in de bijbel. I am sure about it.

Als ik het vind, zal ik het hier wel posten....... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 16:38

Ik heb het gevonden Hannah: hieronder de hele tekst. Knipoog smiley

1 Korintiërs 5

Misstanden in de gemeente

1 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft. 2 En u blijft maar trots op uzelf. Zou u niet eerder geschokt en bedroefd moeten zijn en degene die dit doet uit uw midden moeten verwijderen? 3-4 Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, 4 [3–4] 5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer.
6 U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? 7 Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. 8 Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid. 9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. 11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap

Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op dinsdag 23 maart 2010, 16:41
Naar boven

Auteur Bericht
IMKE917

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 18:39

In de gemeente waar ik naar toe ga wordt elke maand het avondmaal in de avonddienst gehouden.
Wanneer je voor de eerste keer aan het avondmaal mee wilt doen, wordt je gevraagt om je voor te stellen, en te zeggen wie Jezus voor je is.
Daarna wordt je van harte welkom geheten om de maaltijd mee te vieren.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 18:40

LIESBETH326 schreef:
Ik weet dat in andere bijbelgedeelten met lichaam ook de gemeente van Christus bedoeld wordt. Als dat was in dit gedeelte had je me overtuigd. Met het lichaam wordt echter in dit verband volgens mij bedoeld het lichaam van Christus. Hij gaf Zijn lichaam en Zijn bloed, voor mij...

1 Korintiërs 5

Wat vindt je van deze bijbeltekst Liesbeth?

Hier krijg ik wel het idee, dat, omdat er 1 iemand is, die IN ZONDE LEEFT, de hele gemeente (het hele deeg dus) aangetast wordt (zuur gemaakt wordt)! Knipoog smiley

1 Korintiërs 5

1 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft. 2 En u blijft maar trots op uzelf. Zou u niet eerder geschokt en bedroefd moeten zijn en degene die dit doet uit uw midden moeten verwijderen? 3-4 Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, 4 [3–4] 5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer.
6 U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? 7 [color=#FF0000]Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. 8 Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid. [/color]9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. 11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

Naar boven

Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 19:21

Hallo beste medegelovigen, wat een mooie discussie is dit, fijn ook te merken dat iedereen buiten zijn eigen kerkelijke achtergrond probeert te ontdekken wat er nou feitelijk in de bijbel geleerd wordt!

Dit is zoals ik het zie:
De tekst is uit de herziene staten vertaling:
Paulus is niet te spreken over de gang van zaken bij de Korinthieërs: 1.Kor11,17: Maar bij wat ik u nu beveel, prijs ik u niet, omdat het er wanneer u samenkomt niet beter maar slechter op wordt. ..20 Wanneer u dan dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Here 21 want iedereen gebruikt bij het eten van tevoren al zijn eigen maaltijd en dan heeft de een honger, terwijl de ander dronken is. 27 Daarom, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker van de Heere drinkt, zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed van de Heere. 28 Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zo eten van het brood en drinken van de drinkbeker. 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken en velen zijn ontslapen. 31 Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet met de wereld geoordeeld worden. 32 Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere terechtgewezen, opdat wij niet geoordeeld worden.

Tot zover het woord van God via Paulus. Nu de beantwoording van de vragen:

Wie mag er deelnemen? Het brood en de wijn staan symbool voor het lichaam en het vergoten bloed van Jezus. Het verwijst dus naar zijn offerdood voor ons. Iemand die niet geloofd in deze offerdood van Jezus heeft dus ook niks aan de gedenking van dit offer via het avondmaal. Het avondmaal is dus voor gelovigen. Wie mag dit beoordelen? Paulus zegt dat ieder zichzelf moet beoordelen/beproeven, én zo eten!(vers 28). Dat Paulus hier in geen enkele wijze aangeeft dat mensen op basis van dit beproeven zouden moeten afzien van het avondmaal schijnt hele kerkgemeenschappen te ontgaan. En waarom niet een oudste of voorganger of dominee of priester laten beproeven? Wellicht omdat het de indruk zou wekken dat je het moet verdienen of jezelf bewezen moet hebben, wat van werken spreekt, en niet van geloof. Tegen de kamerling wordt m.b.t. doop gezegd in Handelingen 8: Kijk daar is water, wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zei: Als u geen zonde meer hebt in uw leven, en met iedereen in het reine bent, mag u gedoopt worden. Oh nee, dat zei hij niet Knipoog smiley Hij zei: Als u met heel uw hart geloofd, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. Terug naar het avondmaal: Ieder beproeve zichzelf.. hoe komt men er bij dat het hier gaat om het beproeven van je werken? Op basis van werken is niemand rechtvaardig. Het gaat hier om het beproeven van je geloof! Geloof ik dat Jezus voor mij gestorven is en zijn lichaam en bloed gegeven heeft? Zo ja, dan neem ik deel aan zijn lichaam en bloed via het avondmaal. Daarmee belijd ik dat Hij dit (ook) voor mij gedaan heeft.
Maar Paulus heeft het toch over de onwaardige wijze, en dat je dan jezelf tot oordeel drinkt? Paulus zegt dus niet! : Wie onwaardig is, drinkt zichzelf tot oordeel. Onwaardig zijn we namelijk allemaal! Want is dan de onwaardige wijze? Hoezo begint Paulus eigenlijk over het avondmaal in deze brief, ze vierden het al, dus waren er al mee bekend? Wat ging er mis, waarop heeft hij kritiek? 20 Wanneer u dan dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Here 21 want iedereen gebruikt bij het eten van tevoren al zijn eigen maaltijd en dan heeft de een honger, terwijl de ander dronken is
Wat was het gevolg hiervan? Men kwam samen en at en drank, zonder stil te staan bij het feit dat de maaltijd symbool staat voor Jezus offerdood. 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. En wat gebeurd er als je voorbijgaat aan het offer van Jezus? Dan wordt je veroordeeld, voor wie Jezus verwerpt is er alleen nog veroordeling over. De boodschap van Paulus is dus: Het avondmaal is een vertegenwoordiging van Jezus offer, wie lichtzinnig met het avondmaal omgaat, gaat lichtzinnig om met Jezus lichaam. Gevolg? Ziekte, zwakte en ontslapen. Bijzonder dat hier Jezus lichaam aan ons lichaam gekoppeld wordt, niet? De vergeving door het bloed / de wijn schijnen we allen te kennen, maar wat symboliseert het brood voor ons nu eigenlijk? Voor wie dat niet beseft, krijgt te maken met ziekte, zwakte en ontslapen.
Laatste vraag, waarom is het avondmaal eigenlijk ingesteld? Waarom heeft God bedacht dat het goed zou zijn voor ons om iedere keer opnieuw bij Zijn offer stil te staan? Zijn wij soms vergeetachtig? Knipoog smiley Kennelijk wel.. En is het niet fijn om na de rompslomp van de week, de drukte en alles, weer keer op keer onszelf te mogen beproeven? Welk oordeel spreekt God eigenlijk over de gelovigen? Wij, die gerechtvaardigd zijn door Zijn Zoon, wat is mijn oordeel over mezelf als ik mijn geloof beproef? Is het niet dit: Ik ben vergeven en rechtvaardig dankzij Jezus! Zo is het weer een vieren van het avondmaal!

Groetjes, Dennis, die graag herinnert wordt aan wat Jezus voor hem heeft gedaan.

Laatst aangepast door
DENNISS669
op dinsdag 23 maart 2010, 19:28
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 19:21

SOLAFIDE630 schreef:
1 Korintiërs 5

Wat vindt je van deze bijbeltekst Liesbeth?

Hier krijg ik wel het idee, dat, omdat er 1 iemand is, die IN ZONDE LEEFT, de hele gemeente (het hele deeg dus) aangetast wordt (zuur gemaakt wordt)! Knipoog smiley

1 Korintiërs 5

6 U hebt geen enkele reden om zo zelfvoldaan te zijn. Weet u niet dat al een beetje desem het hele deeg zuur maakt? 7 [color=#FF0000]Doe de oude desem weg en wees als nieuw deeg. U bent immers als ongedesemd brood omdat ons pesachlam, Christus, is geslacht. 8 Laten we daarom het feest niet vieren met de oude desem van kwaad en ontucht, maar met het ongedesemde brood van reinheid en waarheid. [/color]9 Ik heb u in mijn vorige brief gezegd dat u niet moet omgaan met ontuchtplegers, 10 maar dat betekent niet dat u alle ontuchtplegers die er in de wereld zijn, of alle geldwolven, uitbuiters en afgodendienaars moet mijden. Dan zou u de wereld moeten verlaten. 11 Wat ik bedoel is dit: u mag niet omgaan met iemand die zichzelf een broeder of zuster noemt, maar in feite een ontuchtpleger is, een geldwolf, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of uitbuiter. Met zo iemand mag u beslist niet eten. 12 Waarom zouden we over buitenstaanders oordelen? U hoeft toch alleen te oordelen over leden van de gemeente? 13 Over de buitenstaanders zal God oordelen. Maar binnen de gemeente geldt: ‘Verwijder wie kwaad doet uit uw midden.’

Ga je nou twee keer vlak achter hetzelfde bijbelgedeelte citeren Solafide? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Maar goed, het is wel een interessant gedeelte gezien mijn vraag.
Als christen mag je dus niet eten met een gemeentelid die zich christen noemt, maar dat in feite niet is.
Ja, dat wijst er idd op dat iemand die onwaardig aan het Avondmaal gaat de rest van de tafel verontreinigd.

Dus toch weigeren? Mensen uit de gemeente zetten die als desem zijn? Daar is wel héél véél wijsheid voor nodig om dat op de juiste manier na te leven...
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:03

LIESBETH326 schreef:

En dat Lichaam dat is nu juist ook Zijn Gemeente, zoals je zelf al aangeeft. Dat het niet direct in dit gedeelte zo staat, betekent niet dat je het niet door mag trekken naar die andere teksten waar wel over de Gemeente als Zijn Lichaam gesproken wordt. De Bijbel is immers 1 Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
DENNISS669

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:37

HENK710 schreef:
En dat Lichaam dat is nu juist ook Zijn Gemeente, zoals je zelf al aangeeft. Dat het niet direct in dit gedeelte zo staat, betekent niet dat je het niet door mag trekken naar die andere teksten waar wel over de Gemeente als Zijn Lichaam gesproken wordt. De Bijbel is immers 1 Knipoog smiley

De bijbel is immers 1... hoe kom je hier nou op? En wat betekent het voor de toepassing en geldigheid van verschillende verbonden? Klinkt misschien bijbels, maar is echt vragen om problemen om zoals jij hier doet te stellen dat het lichaam de gemeente is in toepassing op waar de citeerde tekst over gaat. Ik sluit me aan bij Liesbeth.
Groetjes,
Dennis, die geen sokken om zijn handen doet omdat die ook in de kast liggen

Laatst aangepast door
DENNISS669
op dinsdag 23 maart 2010, 20:38
Naar boven

Auteur Bericht
HENK710

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:40

DENNISS669 schreef:
De bijbel is immers 1... hoe kom je hier nou op? En wat betekent het voor de toepassing en geldigheid van verschillende verbonden? Klinkt misschien bijbels, maar is echt vragen om problemen om zoals jij hier doet te stellen dat het lichaam de gemeente is in toepassing op waar de citeerde tekst over gaat. Ik sluit me aan bij Liesbeth.
Groetjes,
Dennis, die geen sokken om zijn handen doet omdat die ook in de kast liggen

De Bijbel is immers 1: we moeten teksten uit de Bijbel niet enkel op zich lezen, maar ook leren verstaan in de context van het totale evangelie. En dan kun je mijns inziens zeker wel het dwarsverband leggen.
Naar boven

Auteur Bericht
LIESBETH326

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 20:46

HENK710 schreef:
De Bijbel is immers 1: we moeten teksten uit de Bijbel niet enkel op zich lezen, maar ook leren verstaan in de context van het totale evangelie. En dan kun je mijns inziens zeker wel het dwarsverband leggen.

Er kwam een man bij de dokter... De dokter zei, wie dit rekverband heeft aangelegd, weet ik niet, maar het lijkt nergens op...
Hmm... dat was ik Smiley met dichtgeplakte mond

Sorry Henk, maar dit rekverband zou ik ook niet aan kunnen leggen...
Volgens mij gaat het om twee betekenissen van het lichaam die los van elkaar staan...
Desalniettemin ben ik het met je eens dat we de Bijbel als geheel moeten lezen.

Laatst aangepast door
LIESBETH326
op dinsdag 23 maart 2010, 20:48
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 23:08

IMRE695 schreef:
Moeilijk. Ik ben er nog over aan het nadenken. Punt is dat mijn gemeente nogal in de bevindelijke hoek zit. Met een sterke nadruk op gereformeerd belijden. Ik lees momenteel een paar jaargangen De Waarheidsvriend. Ik lees er soms mooie passages in, maar voor 90% komt het toch neer op de Gereformeerde Leer uitventen. Ik ervaar het als een ideologie, een gesloten denksysteem. Ik kan er eigenlijk geen kant mee op. Gefrustreerde smiley

Imre, die een stukje vrijzinniger denkt.

Het klinkt alsof je de stroming waarin je je nu bevindt aan het ontgroeien bent. Op zich niet verkeerd.....Ik heb na 23 jaar kerken in een gemeente me daaruit los moeten maken omdat ik me er niet meer in kon vinden. Ik vond het ook moeilijk en heb er een paar jaar over gedaan, loyaliteit, mensen aan wie ik gehecht was....een keer in een andere kerk meegedaan, nog een andere gemeente waarin ik wel vond wat ik zocht. Ik ben er een stuk gelukkiger van geworden omdat ik daar mag zijn wie ik ben en er zelfs toe wordt aangemoedigd. Ik ga in die gemeente, eindelijk, belijdenis doen in juni, vol overtuiging.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 23:10

LIESBETH326 schreef:
Ga je nou twee keer vlak achter hetzelfde bijbelgedeelte citeren Solafide? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Maar goed, het is wel een interessant gedeelte gezien mijn vraag.
Als christen mag je dus niet eten met een gemeentelid die zich christen noemt, maar dat in feite niet is.
Ja, dat wijst er idd op dat iemand die onwaardig aan het Avondmaal gaat de rest van de tafel verontreinigd.

Dus toch weigeren? Mensen uit de gemeente zetten die als desem zijn? Daar is wel héél véél wijsheid voor nodig om dat op de juiste manier na te leven...

LIESBETH326 schreef:

Ja...kan ik het helpen, dat dat bijbelgedeelte m.i. op 2 vragen antwoord geeft? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 23:13

IMRE695 schreef:

Eigenlijk kan ik dit niet zo volgen. Waarom zet je dan de stap niet, om belijdenis te doen?
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: dinsdag 23 maart 2010, 23:42

GRACE
Ik heb ook altijd een gevoel van verbinding met de voorvaderen, als ik uit de 300 jaar oude zilveren beker mag drinken. Zovelen, die mij in het geloof voorgingen, dat doet me heel veel, elke keer opnieuw, weet wel dat het uiterlijke dingen zijn, maar toch.

Mooie symboliek!

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
SOLAFIDE630

BerichtGeplaatst: woensdag 24 maart 2010, 18:13

DENNISS669 schreef:
Hallo beste medegelovigen, wat een mooie discussie is dit, fijn ook te merken dat iedereen buiten zijn eigen kerkelijke achtergrond probeert te ontdekken wat er nou feitelijk in de bijbel geleerd wordt!

Dit is zoals ik het zie:
De tekst is uit de herziene staten vertaling:
Paulus is niet te spreken over de gang van zaken bij de Korinthieërs: 1.Kor11,17: Maar bij wat ik u nu beveel, prijs ik u niet, omdat het er wanneer u samenkomt niet beter maar slechter op wordt. ..20 Wanneer u dan dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Here 21 want iedereen gebruikt bij het eten van tevoren al zijn eigen maaltijd en dan heeft de een honger, terwijl de ander dronken is. 27 Daarom, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker van de Heere drinkt, zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed van de Heere. 28 Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zo eten van het brood en drinken van de drinkbeker. 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. 30 Daarom zijn er onder u veel zwakken en zieken en velen zijn ontslapen. 31 Want als wij onszelf zouden beoordelen, zouden wij niet met de wereld geoordeeld worden. 32 Maar als wij geoordeeld worden, worden wij door de Heere terechtgewezen, opdat wij niet geoordeeld worden.

Tot zover het woord van God via Paulus. Nu de beantwoording van de vragen:

Wie mag er deelnemen? Het brood en de wijn staan symbool voor het lichaam en het vergoten bloed van Jezus. Het verwijst dus naar zijn offerdood voor ons. Iemand die niet geloofd in deze offerdood van Jezus heeft dus ook niks aan de gedenking van dit offer via het avondmaal. Het avondmaal is dus voor gelovigen. Wie mag dit beoordelen? Paulus zegt dat ieder zichzelf moet beoordelen/beproeven, én zo eten!(vers 28). Dat Paulus hier in geen enkele wijze aangeeft dat mensen op basis van dit beproeven zouden moeten afzien van het avondmaal schijnt hele kerkgemeenschappen te ontgaan. En waarom niet een oudste of voorganger of dominee of priester laten beproeven? Wellicht omdat het de indruk zou wekken dat je het moet verdienen of jezelf bewezen moet hebben, wat van werken spreekt, en niet van geloof. Tegen de kamerling wordt m.b.t. doop gezegd in Handelingen 8: Kijk daar is water, wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zei: Als u geen zonde meer hebt in uw leven, en met iedereen in het reine bent, mag u gedoopt worden. Oh nee, dat zei hij niet Knipoog smiley Hij zei: Als u met heel uw hart geloofd, is het geoorloofd. En hij antwoordde en zei: Ik geloof dat Jezus Christus de Zoon van God is. Terug naar het avondmaal: Ieder beproeve zichzelf.. hoe komt men er bij dat het hier gaat om het beproeven van je werken? Op basis van werken is niemand rechtvaardig. Het gaat hier om het beproeven van je geloof! Geloof ik dat Jezus voor mij gestorven is en zijn lichaam en bloed gegeven heeft? Zo ja, dan neem ik deel aan zijn lichaam en bloed via het avondmaal. Daarmee belijd ik dat Hij dit (ook) voor mij gedaan heeft.
Maar Paulus heeft het toch over de onwaardige wijze, en dat je dan jezelf tot oordeel drinkt? Paulus zegt dus niet! : Wie onwaardig is, drinkt zichzelf tot oordeel. Onwaardig zijn we namelijk allemaal! Want is dan de onwaardige wijze? Hoezo begint Paulus eigenlijk over het avondmaal in deze brief, ze vierden het al, dus waren er al mee bekend? Wat ging er mis, waarop heeft hij kritiek? 20 Wanneer u dan dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Here 21 want iedereen gebruikt bij het eten van tevoren al zijn eigen maaltijd en dan heeft de een honger, terwijl de ander dronken is
Wat was het gevolg hiervan? Men kwam samen en at en drank, zonder stil te staan bij het feit dat de maaltijd symbool staat voor Jezus offerdood. 29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt. En wat gebeurd er als je voorbijgaat aan het offer van Jezus? Dan wordt je veroordeeld, voor wie Jezus verwerpt is er alleen nog veroordeling over. De boodschap van Paulus is dus: Het avondmaal is een vertegenwoordiging van Jezus offer, wie lichtzinnig met het avondmaal omgaat, gaat lichtzinnig om met Jezus lichaam. Gevolg? Ziekte, zwakte en ontslapen. Bijzonder dat hier Jezus lichaam aan ons lichaam gekoppeld wordt, niet? De vergeving door het bloed / de wijn schijnen we allen te kennen, maar wat symboliseert het brood voor ons nu eigenlijk? Voor wie dat niet beseft, krijgt te maken met ziekte, zwakte en ontslapen.
Laatste vraag, waarom is het avondmaal eigenlijk ingesteld? Waarom heeft God bedacht dat het goed zou zijn voor ons om iedere keer opnieuw bij Zijn offer stil te staan? Zijn wij soms vergeetachtig? Knipoog smiley Kennelijk wel.. En is het niet fijn om na de rompslomp van de week, de drukte en alles, weer keer op keer onszelf te mogen beproeven? Welk oordeel spreekt God eigenlijk over de gelovigen? Wij, die gerechtvaardigd zijn door Zijn Zoon, wat is mijn oordeel over mezelf als ik mijn geloof beproef? Is het niet dit: Ik ben vergeven en rechtvaardig dankzij Jezus! Zo is het weer een vieren van het avondmaal!

Groetjes, Dennis, die graag herinnert wordt aan wat Jezus voor hem heeft gedaan.

Ik kan het met je zienswijze niet eens zijn Dennis.

Ten eerste vergelijk je de doop van de kamerling met het eten van het avondmaal. Dat vind ik al niet terecht. Je laat je dopen op grond van je GELOOF in de Heer en dan wordt je door de doop bij de gemeente gevoegd en sta je aan het begin van je carriere als christen, want daarvoor, was je immers nog geen christen. Dan begint het christenleven pas.

Het avondmaal is nodig m.i. om in de Heer te blijven en dat de Heer in ons blijft, want zonder Hem kunnen wij immers niets doen.

Ten tweede zie ik het zondigen of niet zondigen niet als een WERK. Ik zie het als jezelf in Jezus Christus willen bewaren....je geloof in Hem bewaren, doordat je onverdeeld de Here blijft liefhebben. Als je in zonde bent gevallen, kun je dan daarin blijven volharden....? M.i. niet. Het is dan zaak om deze zonde dan weer weg te doen, te belijden en je daarvan te bekeren ..... en zo onberispelijk en onverdeeld in de Here te zijn en te blijven. En de Here liefhebben, zo staat er in de bijbel is, wanneer mensen zich aan de geboden van de Heer blijven houden en Zijn woord bewaren.

Onder werken versta ik persoonlijk: bidden, je tienden geven etc......

Johannes 14 :
15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: 17 de Geest van de waarheid. De wereld kan hem niet ontvangen, want ze ziet hem niet en kent hem niet. Jullie kennen hem wel, want hij woont in jullie en zal in jullie blijven. 18 Ik laat jullie niet als wezen achter, ik kom bij jullie terug. 19 Nog een korte tijd en de wereld zal mij niet meer zien, maar jullie zullen mij wel zien, want ik leef en ook jullie zullen leven. 20 Dan zul je begrijpen dat ik in mijn Vader ben, dat jullie in mij zijn en dat ik in jullie ben. 21 Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt, heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en mij ontvangen, en ik zal mij aan hem bekendmaken.’ 22 Toen vroeg Judas (niet Judas Iskariot) aan Jezus: ‘Waarom zult u zich wel aan ons, maar niet aan de wereld bekendmaken, Heer?’ 23 Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. 24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
27 Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet. 28 Jullie hebben toch gehoord dat ik zei dat ik wegga en bij jullie terug zal komen? Als je me liefhad zou je blij zijn dat ik naar mijn Vader ga, want de Vader is meer dan ik. 29 Ik vertel jullie dit nu, voordat het gebeurt, zodat jullie het geloven wanneer het zover is. 30 Ik kan niet lang meer met jullie spreken, want de heerser van deze wereld is al onderweg. Hij heeft geen macht over mij, 31 maar zo zal de wereld weten dat ik de Vader liefheb en doe wat de Vader me heeft opgedragen. Kom, laten we hier weggaan.’

Joh 6,50
Maar dit is het brood dat uit de hemel is neergedaald; wie dit eet sterft niet.

Joh 6,51
Ik ben het levende brood dat uit de hemel is neergedaald; wanneer iemand dit brood eet zal hij eeuwig leven. En het brood dat ik zal geven voor het leven van de wereld, is mijn lichaam.’

Joh 6,53
Daarop zei Jezus: ‘Waarachtig, ik verzeker u: als u het lichaam van de Mensenzoon niet eet en zijn bloed niet drinkt, hebt u geen leven in u.
Joh 6,54
Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, heeft eeuwig leven en hem zal ik op de laatste dag uit de dood opwekken.

Joh 6,56
Wie mijn lichaam eet en mijn bloed drinkt, blijft in mij en ik blijf in hem.
Joh 6,57
De levende Vader heeft mij gezonden, en ik leef door de Vader; zo zal wie mij eet, leven door mij.

Joh. 15
1 ‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. 2 Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg, en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vruchten draagt. 3 Jullie zijn al rein door alles wat ik tegen jullie gezegd heb. 4 Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. 5 Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. 6 Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand. 7 Als jullie in mij blijven en mijn woorden in jullie, kun je vragen wat je wilt en het zal gebeuren. 8 De grootheid van mijn Vader zal zichtbaar worden wanneer jullie veel vrucht dragen en mijn leerlingen zijn.

Laatst aangepast door
SOLAFIDE630
op woensdag 24 maart 2010, 18:50
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 Volgende
Pagina 2 van 6