ChristianMatch

Forum

Waarschuwing voor lauwheid.
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 19:52

JOL252 schreef:
Toch vind ik niet dat je erg duidelijk bent en als ik Jans zo lees kan zij er ook geen chocola van maken.

haha ik verkoop ook geen chocola.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 19:54

MAT170 schreef:
Dit word specifiek tot die gemeente gezegd in openbaring en daar stond Jezus buiten maar andere gemeenten hadden een andere boodschap van Jezus. Ik geloof wel dat we wel in het einde van de eindtijd leven waar veel religie maar weinig geloof is.

Wat is religie Mat?
Naar boven

Auteur Bericht
MAT170

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 19:57

PIETER619 schreef:
Wat warm of koud aangaat is ergens wel begrijpelijk, maar dan in ander opzicht.

..
Kom je tot besef dat het werk van de Geest je in vuur en vlam zet en je het wel van de daken af wilt schreeuwen wie Jezus is en dat Hij dat voor een ieder heeft gedaan.

....

Dat is denk ik de eerste liefde en het is belangrijk die vast te houden. In openbaring zie je bv dat God een ding had tegen Efeze dat ze de eerste liefde niet meer hadden.

openbaring2vers4 Maar Ik heb tegen u, dat gij uw eerste liefde verzaakt hebt.
Naar boven

Auteur Bericht
MAT170

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 19:58

MARITIME853 schreef:
Wat is religie Mat?

Voor mij is dat het naamchristendom.
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 19:58

JOL252 schreef:
Waarom raden wij tegelijkertijd elkaars gedachten? Knipoog smiley

Ik vermoed dat jullie elkaar al wat beter kennen dan sommige anderen hier,
soms een paar keer bij elkaar op de koffie geweest?

Btw ik trek nu ook meer naar jullie kant toe, men kan en mag individuele gelovigen niet over één kam scheren als zijnde de kerk.
Er zijn geloofsgemeenschappen, onder welke noemer dan ook, die wel wat fout doen maar juist ook leerzaam kunnen zijn voor anderen.
Mede door de verscheidenheid, komt het verhaal van hand en voet , welke Jezus gebruikte dan ter sprake, de één is niet beter dan de ander

Laatst aangepast door
PIETER619
op dinsdag 1 januari 2013, 19:59
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:01

MARITIME853 schreef:
Klopt, ben ik mee eens.
Het wordt anders wanneer er iemand heet of koud is in Het Geloof.
Deze wordt niet begrepen en verstaan door de kerkgangers.
Het gevoel welke men erbij heeft bepaald of het van God is of niet.
Het Woord van God is daarin niet meer belangrijk als leidraad.
De lauwheid ontstaat juist omdat het om ons menselijke(vleselijke) gevoelens gaat.

Ik ben het zonder meer met je eens dat het woord van God leidraad is voor ons leven en onze relatie met God. Toch hoeft gevoel niet weg gesplitst te worden of gezien te worden als niet-geestelijk. God wil ook dit deel van ons leven vullen en gebruiken.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:02

JANS221 schreef:
Ik mag aannemen dat jij de teksten in hun context gelezen hebt, voordat je ze plaatste. Ik versta ze niet, zelfs niet als ik ze in hun context lees. Zou jij het voor mij uit kunnen leggen, hoe jij het verstaat?

Ook je eerste twee zinnen vat ik niet. Waar zijn de wegen van Gods kerk krom gegaan en waarom is het beter om te zeggen kerkelijk christendom?

Simpel:

Luk 3:2 Onder de hogepriesters Annas en Kajafas (dat was de kerk van toen), geschiedde het woord Gods tot Johannes enz....

Het waren de fariseers, schrifgeleerden en wet geleerden welke de geschriften kenden!!! Dat de kerk van God behoorde te zijn.
Daar waren de wegen van God al scheef.
De kerken van nu zijn daarvan afkomstig geschiedkundig.
Dat zijn de zeven gemeenten welke in openbaringen over gesproken wordt.
Daarin vind je ook dat deze "gemeenten" de geboden van God omgezet hebben naar hun eigen geboden. Daarin leven wij nu.
Het gaat niet meer om wat zegt God, maar wat zegt mijn gevoel in relatie met???.

Laatst aangepast door
MARITIME853
op dinsdag 1 januari 2013, 20:04
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:03

MAT170 schreef:

religie is voor jou naamchristendom? leg eens uit?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:03

MAT170 schreef:

Religie is ook op andere godsdiensten van toepassing.

Er zijn ook mensen die zich religieuzen noemen en in vuur en vlam staan voor Jezus, zoals een moeder Teresa.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:05

MARITIME853 schreef:
Simpel:

Luk 3:2 Onder de hogepriesters Annas en Kajafas (dat was de kerk van toen), geschiedde het woord Gods tot Johannes enz....

Het waren de fariseers, schrifgeleerden en wet geleerden welke de geschriften kenden!!! Dat de kerk van God behoorde te zijn.
Daar waren de wegen van God al scheef.
De kerken van nu zijn daarvan afkomstig geschiedkundig.
Dat zijn de zeven gemeenten welke in openbaringen over gesproken wordt.
Daarin vind je ook dat deze "geementen" de geboden van God omgezet hebben naar hun eigen geboden. Daarin leven wij nu.
Het gaat niet meer om wat zegt God, maar wat zegt mijn gevoel in relatie met???.

Fijn dat je toch nog wat uitleggen wilt. Zo blijft de discussie helder.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:08

JANS221 schreef:

Relegie begint met intreprettatie, het vinden van, omdraaien naar enz.
Alles, behalve het verklaren door God zelf (het Woord van God).
Daarvoor hebben we de bijbel, alle antwoorden zijn daarin te vinden, los van ons menselijk gevoel.

Met andere woorden zodra iemand en tekst uit de bijbel een eigen verhaal aanknoopt zonder onderbouwing uit de bijbel? Dat is al een religie.
Dat begint al tussen de oren van iemand persoonlijk.
Daardoor zijn de kerken(gemeenten) van nu onstaan.
Ieder met zijn eigen religie en/of opvatting.

Laatst aangepast door
MARITIME853
op dinsdag 1 januari 2013, 20:17
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:14

MARITIME853 schreef:
Relegie begint met intreprettatie, het vinden van, omdraaien naar enz.
Alles, behalve het verklaren door God zelf (het Woord van God).
Daarvoor hebben we de bijbel, alle antwoorden zijn daarin te vinden, los van ons menselijk gevoel.

God heeft ons niet bedoeld als robotten. Gevoel komt er zeker bij maar niet los van.
De Schepper heeft ons ook ingebouwde gevoelens gegeven om ons niet te branden aan vuur, een onbestemd gevoel bij onraad waarbij je als vanzelf zoekt naar veiligheid en beschutting. Om dat te scharen onder: gevoel hoort onder religie thuis is behoorlijk afwijzend naar datgene wat Hij in mensen heeft gelegd. Als je alles gaat ophangen aan "ons begrijpen" van Zijn woord ga je uiteindelijk mank als dat verheven wordt tot hoogste goed. Ons kennen en ons begrijpen is onvolkomen, staat er overigens.

Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 1 januari 2013, 20:15
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:19

JOL252 schreef:
God heeft ons niet bedoeld als robotten. Gevoel komt er zeker bij maar niet los van.
De Schepper heeft ons ook ingebouwde gevoelens gegeven om ons niet te branden aan vuur, een onbestemd gevoel bij onraad waarbij je als vanzelf zoekt naar veiligheid en beschutting. Om dat te scharen onder: gevoel hoort onder religie thuis is behoorlijk afwijzend naar datgene wat Hij in mensen heeft gelegd. Als je alles gaat ophangen aan "ons begrijpen" van Zijn woord ga je uiteindelijk mank als dat verheven wordt tot hoogste goed. Ons kennen en ons begrijpen is onvolkomen, staat er overigens.

Dan kan wel als men weet wat goed en kwaad is.
Als je niet weet wat vuur is hoe kan je dan weten dat jij je verbrand aan vuur?
Hoe kan een kind van 1 jaar weten dat het verdrinkt wanneer het in een vijver valt?

Laatst aangepast door
MARITIME853
op dinsdag 1 januari 2013, 20:25
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:28

JANS221 schreef:

nee.
Naar boven

Auteur Bericht
VIOOL125

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:32

ROELANDE345 schreef:
Je schrijft het zelf al Jezus stond in deze gemeente aan de deur te kloppen. Hij was niet binnen maar buiten.
Ieder die Hem toebehoort heeft Jezus binnengelaten in zijn/haar hart.
Het feit dat Hij buiten stond betekend dat zij dat niet hadden gedaan

Als ik dit zo lees is het een feit dat Jezus buiten de deur staat. Wat ik mij afvraag is dit:
- Is Jezus ooit binnen geweest of hebben ze Hem buiten gezet?
Kan iemand mij hier antwoord op geven?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:34

MARITIME853 schreef:
Dan kan wel als men weet wat goed en kwaad is.
Als je niet weet wat vuur is hoe kan je dan weten dat jij je verbrand aan vuur?
Hoe kan een kind van 1 jaar weten dat het verdrinkt wanneer het in een vijver valt?

Het enige dat ik je tracht uit te leggen is dat je de boel in zijn verband moet zien en gevoel niet kunt uitbannen als "verkeerd" "onheilig of ongeestelijk" maar plaatsen in de context. Het geloof is uit het horen en het verstaan van Zijn woord. Ja. Daarnaast geloof ik ook in een ongelooflijke prachtige en liefdevolle aantrekkingskracht van Zijn persoon die mensen ook zonder het volledig verstaan (wie kan dat?) van Zijn woord aantrekt en overtuigd van Zijn waarheid. Denk alleen maar aan de gezichten die moslims in verboden landen krijgen in de nacht en Jezus zien zonder het woord uitgelegd te krijgen maar wel weten dat ze naar Hem op zoek moeten gaan als de weg, de waarheid en het leven.

Relatie met God is leven met Hem vanuit Zijn volheid en gevuld in alle opzichten en aspecten van je leven. Dus daarin heeft gevoel een plek.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:37

MARITIME853 schreef:
nee.

Verraste, verbaasde smiley Ik ga bijna denken dat je het behalve niet wilt ook niet kunt, door zo kort door de bocht te antwoorden. Of is het echt een kwestie van onbeleefd zijn?

Misschien wil Mat de vraag van Jans wél beantwoorden, aan hem was deze vraag ook gesteld.

Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 1 januari 2013, 20:38
Naar boven

Auteur Bericht
PIETER619

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:38

VIOOL125 schreef:
Als ik dit zo lees is het een feit dat Jezus buiten de deur staat. Wat ik mij afvraag is dit:
- Is Jezus ooit binnen geweest of hebben ze Hem buiten gezet?
Kan iemand mij hier antwoord op geven?

Een ieder mag leven zo hij/zij verkiest.
Of zo'n keus goed of fout is zal men op gegeven moment wel achter komen.

Maar zolang jij Jezus niet als de Opgestane Heer erkend endat belijd en hem gehoorzaam bent is hij dus nog niet binnen.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:39

JOL252 schreef:
Het enige dat ik je tracht uit te leggen is dat je de boel in zijn verband moet zien en gevoel niet kunt uitbannen als "verkeerd" "onheilig of ongeestelijk" maar plaatsen in de context. Het geloof is uit het horen en het verstaan van Zijn woord. Ja. Daarnaast geloof ik ook in een ongelooflijke prachtige en liefdevolle aantrekkingskracht van Zijn persoon die mensen ook zonder het volledig verstaan (wie kan dat?) van Zijn woord aantrekt en overtuigd van Zijn waarheid. Denk alleen maar aan de gezichten die moslims in verboden landen krijgen in de nacht en Jezus zien zonder het woord uitgelegd te krijgen maar wel weten dat ze naar Hem op zoek moeten gaan als de weg, de waarheid en het leven.

Relatie met God is leven met Hem vanuit Zijn volheid en gevuld in alle opzichten en aspecten van je leven. Dus daarin heeft gevoel een plek.

Hetgeen dat ik wil duidelijk maken, het begint tussen het weten van (tussen de oren), vervolgens zakt het in het hart waar het gevoel gaat werken.
Dat zijn de geboden dat de Here Jezus in ons hart gaat leggen.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:40

MARITIME853 schreef:
Hetgeen dat ik wil duidelijk maken, het begint tussen het weten van (tussen de oren), vervolgens zakt het in het hart waar het gevoel gaat werken.
Dat zijn de geboden dat de Here Jezus in ons hart gaat leggen.

De wind waait waarheen hij wil.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:41

PIETER619 schreef:

Maar zolang jij Jezus niet als de Opgestane Heer erkend endat belijd en hem gehoorzaam bent is hij dus nog niet binnen.

En als Hij eenmaal binnen is gaat Hij echt niet weg. Hij laat niet los wat Zijn hand begon. Hij is Trouw.
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:41

Ik geloof zelf dat - wat deze bijbelpassage aangaat - ze hun Heer wel hebben gekend. Ze zijn "heet" geweest, maar hebben hun materiele zaken boven Hem gesteld, en zodoende lauw geworden.

Daarom zegt Jezus hier ook dat je beter koud kunt zijn dan lauw, of beter heet dan lauw. Koude mensen kan God raken, hete mensen kan God inzetten. Maar lauwe mensen smaakt Hem duidelijk niet. Daar kan Hij niks (meer...) mee...
Naar boven

Auteur Bericht
VIOOL125

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:46

PIETER619 schreef:

Dat snap ik. Maar het is geen antwoord op mijn vraag.
Is Jezus ooit binnen geweest of is Hij buiten de deur gezet?
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:49

JOL252 schreef:
De wind waait waarheen hij wil.

Johannes 3: 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.

Joh_3:6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:51

MARITIME853 schreef:
nee.

ik heb geleerd met twee woorden te spreken, dus in dit geval: Nee, Jans.
Maar ik vroeg het niet aan jou, maar aan Mat.
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:52

JANS221 schreef:
ik heb geleerd met twee woorden te spreken, dus in dit geval: Nee, Jans.
Maar ik vroeg het niet aan jou, maar aan Mat.

haha leuk, goed gezien.
Naar boven

Auteur Bericht
VIOOL125

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 20:57

ROADY558 schreef:
Ik geloof zelf dat - wat deze bijbelpassage aangaat - ze hun Heer wel hebben gekend. Ze zijn "heet" geweest, maar hebben hun materiele zaken boven Hem gesteld, en zodoende lauw geworden.

Daarom zegt Jezus hier ook dat je beter koud kunt zijn dan lauw, of beter heet dan lauw. Koude mensen kan God raken, hete mensen kan God inzetten. Maar lauwe mensen smaakt Hem duidelijk niet. Daar kan Hij niks (meer...) mee...

Dank je wel Roady
Naar boven

Auteur Bericht
MARITIME853

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 21:00

ROADY558 schreef:

idd.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 21:06

ROADY558 schreef:

Okay, dit staat er. Hij doet een dringend appèl en verklaart opnieuw Zijn verlangen naar deze gemeente: "Waart gij maar koud of heet..."...
Maar zou je dan denken dat Hij deze hele gemeente verloren zou laten gaan geplaatst in de samenhang met andere bijbelpassages: dat Hij afmaakt wat Zijn hand is begonnen, niet opgeeft trouw te zijn omdat Hij zichzelf niet kan verloochenen ook al zijn wij ontrouw!

Zijn genade is 100 procent.

Laatst aangepast door
JOL252
op dinsdag 1 januari 2013, 21:07
Naar boven

Auteur Bericht
ROADY558

BerichtGeplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 21:18

Dat is helemaal waar wat je hier zegt.
Maar zoals altijd - aan God zal en kan het niet liggen.

Ik geloof niet dat God uberhaupt iemand verloren WIL laten gaan.
Of iemand wel of niet verloren gaat, dat is aan hemzelf. Aan God kan het niet liggen. Hij immers heeft er alles aan gedaan?

Maar dan nog, als je Jezus hebt binnengelaten, stopt het daar dan mee? Dan begint de relatie toch pas? En na een periode van vurigheid kun je ook als mens weer lauw worden, afvallen zelfs.... Of onverschillig worden...

Ik vind dat zo mooi, dat Jezus in de evangelieen zo dringend verzoekt, opdraagt om "in Zijn liefde" te blijven. En in openbaringen vermaant Hij dat ze "de eerste liefde" verzaakt hebben. Hij vraagt dus om bekering. Weer te zoeken, te streven naar die eerste liefde. Hoe dan? Door alles wat tussen hen en Jezus in is komen te staan, op te ruimen. Zonden te belijden en weer de eerste werken te doen.

(Wat waren mijn eerste werken ook al weer......?)
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 Volgende
Pagina 2 van 5