ChristianMatch

Forum

De wet
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:31

ROLF230 schreef:
oh, dan begrijp ik nu je eerste vraag pas Roelande, je schreef nl. hoe kan iemand christen zijn en wedergeboren, maar je bedoelde ws hoe kan iemand christen zijn en niet-wedergeboren. Ja dat laatste kan niet.

ja ik was het woordje niet vergeten zag ik later Verlegen lachende smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:33

ROELANDE345 schreef:
ja wat wedergeboren was wist ik wel maar voor mij blijft dan blijft de vraag staan kan iemand niet wedergeboren zijn en toch een Christen? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. En wat houd dat christen zijn dan in

Mijn persoonlijk antwoord op jouw vraag is: Iedereen die gelooft dat Jezus Christus voor zijn/haar zonden is gestorven en dat Hij na drie dagen weer is opgestaan, zodat onze relatie met God is herstelt en wij de hemel mogen binnengaan is naar mijn mening een christen. Iedereen die dat gelooft is naar mijn mening wedergeboren.

Ik zeg het voor het discussie gemak even heel zwart wit en kernachtig.
Naar boven

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:36

WILLEMIJN232 schreef:
Dus jij bent zonden vrij??????

Als je goed leest, dan is dat duidelijk niet wat ze zegt ;)
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 14:51

FREEDOM929 schreef:
Mijn persoonlijk antwoord op jouw vraag is: Iedereen die gelooft dat Jezus Christus voor zijn/haar zonden is gestorven en dat Hij na drie dagen weer is opgestaan, zodat onze relatie met God is herstelt en wij de hemel mogen binnengaan is naar mijn mening een christen. Iedereen die dat gelooft is naar mijn mening wedergeboren.

Ja dat is eigenlijk ook hoe ik denk dat het is
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 16:02

Gods Woord is duidelijk genoeg
Lees en aanvaard Zijn Woord
Daar hoeven mensen meningen
niet er tegen op dat is het verhaal
uit z`n verband rukken water bij
de wijn doen smaakt het bitter

<><

Zwaan
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 17:24

CHATULIEM619 schreef:
Weet je, dat vind ik niet eens zo belangrijk. Het gaat er niet om wat jij vindt, het gaat er niet om wat jij doet. Uiteindelijk is het veel belangrijker hoe de Heer je ziet.

Precies, het is belangrijk hoe God je ziet, wedergeboren of niet...... Engeltje smiley En niet wat jij vindt Chatuliem of denkt te vinden of te denken....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 18:52

WILLEMIJN232 schreef:
Precies, het is belangrijk hoe God je ziet, wedergeboren of niet...... Engeltje smiley En niet wat jij vindt Chatuliem of denkt te vinden of te denken....
ik schrijf dus ook niet ik vind mezelf....

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 16 september 2012, 18:53
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 19:30

WILLEMIJN232 schreef:

Maar ik ben nog steeds benieuwd naar jouw antwoord op Rolfs vraag aan jou eerder in dit topic
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 19:42

ROELANDE345 schreef:
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar jouw antwoord op Rolfs vraag aan jou eerder in dit topic

Lees mijn profiel, daar heb ik er een duidelijke omschrijving van gegeven Roelande.....
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 19:53

WILLEMIJN232 schreef:
Lees mijn profiel, daar heb ik er een duidelijke omschrijving van gegeven Roelande.....

ja als je weet wat je ermee bedoelt zal het wel duidelijk zijn maar ik kan me er nog geen voorstelling van maken hoe je wel een christen kunt zijn en niet wedergeboren.
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 20:30

FREEDOM929 schreef:

Is het 'geloof' in het bestaan van een hel hierbij essentieel volgens jou?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 21:29

ROELANDE345 schreef:
ja als je weet wat je ermee bedoelt zal het wel duidelijk zijn maar ik kan me er nog geen voorstelling van maken hoe je wel een christen kunt zijn en niet wedergeboren.

Ik was vandaag in een dienst van de Evangeliegemeente en zat daarna met de voorganger(oudste heet dat) een kopje koffie te drinken en die vertelde mij ook dat ik in zijn ogen behalve het wedergeboren wel een goed mens en ook wel een goed christen leek te zijn......
Toen verteld eik hem weer dat ik hem zonder zijn wedergeboren ook wel een aardig mens vond maar hem te weinig kende om daar het oordeel christen aan te geven......Je komt daar nooit uit die verschillende zienswijzen en dat moet je gewoon accepteren.......
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 21:32

WILLEMIJN232 schreef:
Ik was vandaag in een dienst van de Evangeliegemeente en zat daarna met de voorganger(oudste heet dat) een kopje koffie te drinken en die vertelde mij ook dat ik in zijn ogen behalve het wedergeboren wel een goed mens en ook wel een goed christen leek te zijn......
Toen verteld eik hem weer dat ik hem zonder zijn wedergeboren ook wel een aardig mens vond maar hem te weinig kende om daar het oordeel christen aan te geven......Je komt daar nooit uit die verschillende zienswijzen en dat moet je gewoon accepteren.......

ja dat bedoel ik ik denk dat we hetzelfde bedoelen en het om de een of andere reden anders noemen

Lachende smiley

Laatst aangepast door
ROELANDE345
op zondag 16 september 2012, 21:33
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 16 september 2012, 21:37

ROELANDE345 schreef:
ja dat bedoel ik ik denk dat we hetzelfde bedoelen en het om de een of andere reden anders noemen

Lachende smiley

Klopt tot die conclusie kwamen wij ook......
Naar boven

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 12:35

ZWAAN995 schreef:
Gods Woord is duidelijk genoeg
Lees en aanvaard Zijn Woord
Daar hoeven mensen meningen
niet er tegen op dat is het verhaal
uit z`n verband rukken water bij
de wijn doen smaakt het bitter

<><

Zwaan

Beste Zwaan, Gods woord is heel duidelijk. Maar of je het nou leuk vind of niet, ook jij interpreteert de Bijbel. Want jij kopieerde een stuk uit de Bijbel om te reageren op mijn stelling. Dus op 1 of andere manier heb jij met jouw interpretatie dit Bijbelgedeelte gekozen om te reageren op mij.

En je laatste twee regels ben ik het helemaal mee eens!
Naar boven

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 12:36

CARMEN073 schreef:
Is het 'geloof' in het bestaan van een hel hierbij essentieel volgens jou?

Absoluut, Jezus wijst zelf ook op de hel. Ik geloof niet in een alverzoeningstheologie.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 12:48

FREEDOM929 schreef:
Absoluut, Jezus wijst zelf ook op de hel. Ik geloof niet in een alverzoeningstheologie.

Is dat zo.....ik heb geleerd dat het Hebreeuwse woord van hel Sjeool vertaald wordt naar graf...... En hel heeft ook wel de betekenis van opnieuw geboren worden.........je kan er dus veel kanten mee uit.....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 12:58

WILLEMIJN232 schreef:
Is dat zo.....ik heb geleerd dat het Hebreeuwse woord van hel Sjeool vertaald wordt naar graf...... En hel heeft ook wel de betekenis van opnieuw geboren worden.........je kan er dus veel kanten mee uit.....
Lees maar eens de gelijkenis Lazarus en de rijke man...
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 13:01

WILLEMIJN232 schreef:

nou lijkt me niet toegepast kunnen worden op bijv Markus 9; 43-48, Jezus spreekt meerdere keren hierover en je kunt er altijd duidelijk een oordeel in lezen. Zwaan heeft er een duidelijk stuk over geschreven bij vergeving
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 13:40

FREEDOM929 schreef:

Hm, in mijn ogen is de alverzoeningstheologie niet verbonden aan de gedachte dat de hel niet bestaat.

Immers; als de hel niet bestaat dan kan er niemand verloren gaan. Als er niemand verloren gaat, hoeft er ook niemand gered te worden.

Als er niemand gered hoeft te worden had Jezus niet hoeven sterven....
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 13:43

WILLEMIJN232 schreef:

Smiley die vol vragen zit Deze heb ik zelf nog nooit gehoord. Ik vraag me af hoe dit dan wordt uitgelegd?
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 14:06

JOL252 schreef:
Smiley die vol vragen zit Deze heb ik zelf nog nooit gehoord. Ik vraag me af hoe dit dan wordt uitgelegd?

Ik ken deze uitleg alleen vanuit het satanisme en voodoo praktijken.
Daar is het een inwijdingsritueel wat weliswaar 'wedergeboorte' heet, maar wat gebaseerd is op dierenoffers uit o.a. Leviticus. In werkelijkheid wordt de persoon die dit ondergaat ingewijd in het satanisme.

Laatst aangepast door
CARMEN073
op maandag 17 september 2012, 14:06
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 14:07

JOL252 schreef:
Dan kom je in de richting van het vagevuur terecht. Dat een woord andere betekenissen erbij heeft, wil dat niet zeggen, dat die betekenissen gebruikt worden in bepaalde teksten?
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 14:58

CARMEN073 schreef:
Ik ken deze uitleg alleen vanuit het satanisme en voodoo praktijken.
Daar is het een inwijdingsritueel wat weliswaar 'wedergeboorte' heet, maar wat gebaseerd is op dierenoffers uit o.a. Leviticus. In werkelijkheid wordt de persoon die dit ondergaat ingewijd in het satanisme.

Maar hoe verklaar je dan je eigen verhaal over de hel???? Jij bent er geweest en toch ook wedergeboren????
Naar boven

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 15:31

CARMEN073 schreef:
Hm, in mijn ogen is de alverzoeningstheologie niet verbonden aan de gedachte dat de hel niet bestaat.

Immers; als de hel niet bestaat dan kan er niemand verloren gaan. Als er niemand verloren gaat, hoeft er ook niemand gered te worden.

Als er niemand gered hoeft te worden had Jezus niet hoeven sterven....

De alverzoeninstheorie gaat er vanuit dat er niemand verloren gaat, waardoor er dus ook geen sprake is van mensen die naar de hel gaan.

Jezus is trouwens niet de enige die naar de hel verwijst, op vele momenten in de Bijbel wordt er gesproken over de hel. CARMEN073, mijn antwoord op jouw vraag is in ieder geval ja, ik geloof dat er een hel is. Afgezien van dat ik ook niet in de alverzoeningstheorie geloof. Misschien had ik dat in mijn vorige reactie niet in 1 zin moeten noemen.

I.p.v.
Quote:
had ik moeten zeggen: Absoluut, Jezus wijst zelf ook op de hel. Ik geloof -ook- niet in een alverzoeningstheologie.

Zo iets duidelijker?

Laatst aangepast door
FREEDOM929
op maandag 17 september 2012, 15:35
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 15:36

FREEDOM929 schreef:
De alverzoeninstheorie gaat er vanuit dat er niemand verloren gaat, waardoor er dus ook geen sprake is van mensen die naar de hel gaan.

Jezus is trouwens niet de enige die naar de hel verwijst, op vele momenten in de Bijbel wordt er gesproken over de hel. CARMEN073, mijn antwoord op jouw vraag is in ieder geval ja, ik geloof dat er een hel is. Afgezien van dat ik ook niet in de alverzoeningstheorie geloof. Misschien had ik dat in mijn vorige reactie niet in 1 zin moeten noemen.

ik geloof ook dat "die plaats" bestaat.
maar die is in oorsprong niet voor mensen bedoeld, maar voor de gevallen engelen.
Wel geloof ik, dat wanneer je je leven niet aan God weidt, je in de plaats terecht komt die bereid is "voor de duivel en zijn engelen".
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 15:42

WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe verklaar je dan je eigen verhaal over de hel???? Jij bent er geweest en toch ook wedergeboren????

Ja. Ik ben eerst wedergeboren in Jezus Christus. Ik hoef dus niet meer naar de hel te gaan omdat ik door Hem gered ben.

Wel heeft God mij, jaren later, in de plaats gezet waar verloren zielen waren. De eeuwige afwijzing. Waarom; daar heeft Hij zijn redenen voor (een paar ervan denk ik te weten, maar mogelijk zal ik dat in dit leven niet bevatten).
Jezus heeft mij ogenblikkelijk uit deze plaats gehaald toen ik Hem riep. Dit fragment van de eeuwigheid heeft veel impact op mij gehad.
Naar boven

Auteur Bericht
FREEDOM929

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 15:45

HANNAH810 schreef:
ik geloof ook dat "die plaats" bestaat.
maar die is in oorsprong niet voor mensen bedoeld, maar voor de gevallen engelen.
Wel geloof ik, dat wanneer je je leven niet aan God weidt, je in de plaats terecht komt die bereid is "voor de duivel en zijn engelen".

Die visie deel ik gedeeltelijk met je. Want wat versta jij onder je leven wijden aan God?
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 16:57

FREEDOM929 schreef:

Ik zie maar één manier je leven te wijden aan God, freedom; en dat is je leven aan hem geven, of zo jij hierboven omschrijft; wedergeboorte.
"opdat ik niet meer mijns, maar mijn getrouwe zaligmaker Jezus Christus eigendom ben."

wil je God volgen dan doe je dat op ZIJN manier, op je eigen manier volg je ten diepste jezelf.
(en wat die manier dan weer precies inhoud, daar verschillen per persoon dan ook wel weer eens de meningen/intepretaties over)
Naar boven

Auteur Bericht
SVEN797

BerichtGeplaatst: maandag 17 september 2012, 17:31

FREEDOM929 schreef:
Die visie deel ik gedeeltelijk met je. Want wat versta jij onder je leven wijden aan God?

Het lezen en begrijpen van het Woord, zodat je kunt doen wat van ons gevraagd wordt. Jezus is ons voorgegaan.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Bijbel en bijbelstudie
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3