Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 17 september 2012, 15:45
Onderwerp: De wet
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik geloof ook dat "die plaats" bestaat. maar die is in oorsprong niet voor mensen bedoeld, maar voor de gevallen engelen. Wel geloof ik, dat wanneer je je leven niet aan God weidt, je in de plaats terecht komt die bereid is "voor de duivel en zijn engelen". |
Die visie deel ik gedeeltelijk met je. Want wat versta jij onder je leven wijden aan God?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 17 september 2012, 15:31
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Hm, in mijn ogen is de alverzoeningstheologie niet verbonden aan de gedachte dat de hel niet bestaat.
Immers; als de hel niet bestaat dan kan er niemand verloren gaan. Als er niemand verloren gaat, hoeft er ook niemand gered te worden.
Als er niemand gered hoeft te worden had Jezus niet hoeven sterven.... |
De alverzoeninstheorie gaat er vanuit dat er niemand verloren gaat, waardoor er dus ook geen sprake is van mensen die naar de hel gaan.
Jezus is trouwens niet de enige die naar de hel verwijst, op vele momenten in de Bijbel wordt er gesproken over de hel. CARMEN073, mijn antwoord op jouw vraag is in ieder geval ja, ik geloof dat er een hel is. Afgezien van dat ik ook niet in de alverzoeningstheorie geloof. Misschien had ik dat in mijn vorige reactie niet in 1 zin moeten noemen.
I.p.v. Quote: | Absoluut, Jezus wijst zelf ook op de hel. Ik geloof niet in een alverzoeningstheologie. | had ik moeten zeggen: Absoluut, Jezus wijst zelf ook op de hel. Ik geloof -ook- niet in een alverzoeningstheologie.
Zo iets duidelijker?
Laatst aangepast door
|
FREEDOM929
|
op maandag 17 september 2012, 15:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 17 september 2012, 12:36
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Is het 'geloof' in het bestaan van een hel hierbij essentieel volgens jou? |
Absoluut, Jezus wijst zelf ook op de hel. Ik geloof niet in een alverzoeningstheologie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 17 september 2012, 12:35
|
|
|
ZWAAN995 schreef: | Gods Woord is duidelijk genoeg Lees en aanvaard Zijn Woord Daar hoeven mensen meningen niet er tegen op dat is het verhaal uit z`n verband rukken water bij de wijn doen smaakt het bitter
<><
Zwaan |
Beste Zwaan, Gods woord is heel duidelijk. Maar of je het nou leuk vind of niet, ook jij interpreteert de Bijbel. Want jij kopieerde een stuk uit de Bijbel om te reageren op mijn stelling. Dus op 1 of andere manier heb jij met jouw interpretatie dit Bijbelgedeelte gekozen om te reageren op mij.
En je laatste twee regels ben ik het helemaal mee eens!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:36
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dus jij bent zonden vrij?????? |
Als je goed leest, dan is dat duidelijk niet wat ze zegt ;)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:33
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | ja wat wedergeboren was wist ik wel maar voor mij blijft dan blijft de vraag staan kan iemand niet wedergeboren zijn en toch een Christen? Daar heb ik namelijk nog nooit van gehoord. En wat houd dat christen zijn dan in |
Mijn persoonlijk antwoord op jouw vraag is: Iedereen die gelooft dat Jezus Christus voor zijn/haar zonden is gestorven en dat Hij na drie dagen weer is opgestaan, zodat onze relatie met God is herstelt en wij de hemel mogen binnengaan is naar mijn mening een christen. Iedereen die dat gelooft is naar mijn mening wedergeboren.
Ik zeg het voor het discussie gemak even heel zwart wit en kernachtig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:21
|
|
|
@CHATULIEM619 ik denk dat je best wat meer respect voor een andere kerkstroming kunt hebben ook al ben je het niet eens met hun visie op de doop.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:19
|
|
|
Haha, ROLF230 was me voor, inderdaad in Titus 3:5, 1 petr. 1:3 en 23 en Johannes 3 wordt goed uitgelegd wat wedergeboorte betekent.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:16
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Ik begrijp je denk je niet goed Hoe kan iemand christen zijn en wedergeboren?? |
Beste Roelande345, in Johannes 3 staat een prima uitleg over wedergeboorte: "1 Zo was er een farizeeër, een van de Joodse leiders, met de naam Nikodemus. 2 Hij kwam in de nacht naar Jezus toe. ‘Rabbi,’ zei hij, ‘wij weten dat u een leraar bent die van God gekomen is, want alleen met Gods hulp kan iemand de wondertekenen doen die u verricht.’ 3 Jezus zei: ‘Waarachtig, ik verzeker u: alleen wie opnieuw wordt geboren, kan het koninkrijk van God zien.’ 4 ‘Hoe kan iemand geboren worden als hij al oud is?’ vroeg Nikodemus. ‘Hij kan toch niet voor de tweede keer de moederschoot ingaan en weer geboren worden?’ 5 Jezus antwoordde: ‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. 6 Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. 7 Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. 8 De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ 9 ‘Maar hoe kan dat?’ vroeg Nikodemus. 10 ‘Begrijpt u dit niet,’ zei Jezus, ‘terwijl u een leraar van Israël bent? 11 Waarachtig, ik verzeker u: wij spreken over wat we weten en we getuigen van wat we gezien hebben, maar jullie accepteren ons getuigenis niet. 12 Wanneer jullie me niet geloven als ik over aardse dingen spreek, hoe zouden jullie me dan geloven als ik over hemelse dingen spreek? 13 Er is toch nooit iemand opgestegen naar de hemel behalve degene die uit de hemel is neergedaald: de Mensenzoon?"
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:07
|
|
|
ROLF230 schreef: | Nou, laat ik dan ook maar een poging wagen op deze zondagmiddag. Gewoon eens mijn gedachten erover laten gaan. Ik heb zo tussen mijn 23e en 31e ook eindeloos gesprekken gevoerd met gelovige mensen uit alle denominaties maar ook niet-christenen. Maar ja. Nu vind ik het belangrijker hoe ik er zelf over denk, hopelijk geleid door God.
Het gaat hier volgens mij om 2 kernbegrippen, nl. de wet en vrijheid. Wat is een wet, dat zijn toch regels? doe dit niet doe dat niet. Wat is vrijheid, losbandigheid? doe maar wat je wilt? nee natuurlijk niet. Maar toch...mag je wel doen wat je wil...als christen zijnde. Want, als het goed is heb je bij je wedergeboorte Gods Geest ontvangen, wat oa betekent dat er een soort communicatie in je zou moeten zijn tussen Zijn Geest en jouw eigen geest, waardoor je ahw automatisch het goede doet, en dus geleid door Zijn Geest de wet houdt...ook al ken je de wet niet eens. Anders gezegd, je wil is nu geschakeld aan Gods wil als het goed is.
Nou, zo zou dat moeten werken volgens mij.
Fijne zondag |
Tjonge, ik zou het niet beter kunnen omschrijven. Bedankt voor je uitleg, mooi om te lezen. Helemaal mee eens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 16 september 2012, 14:00
|
|
|
@ ZWAAN995: Leuk dat je een tekst kopieert, maar wat wil je nu zeggen? Het is makkelijk om met Bijbelteksten te gooien, maar ik vroeg om wat jullie er van vonden, wat is jouw interpretatie van Galaten en wat is jouw mening over de wet? Dat kan ik niet opmaken uit slechts die vetgedrukte woorden.
@ CHATULIEM619: Bedankt voor je uitleg, duidelijk! Maar ik zie God ook als een Vader, alleen Jezus noemt ons ook zijn vriend. Wat vind jij van de vrijheid die ik aanhaal? Ik vind dat CARMEN073 heel goed weergeeft wat er volgens mijn interpretatie met Galaten 3 wordt bedoelt.
Galaten 3 vers 2 t/m 5 zegt het volgende: NBV en Statenvertaling. 2 Ik wil maar één ding van u weten: hebt u de Geest ontvangen door de wet na te leven of door te luisteren en te geloven? 2 Dit alleen wil ik van u leren: hebt gij den Geest ontvangen uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs? 3 Bent u werkelijk zo dwaas weer op uw eigen kracht te vertrouwen, en niet langer op de Geest? 3 Zijt gij zo uitzinnig? Daar gij met den Geest begonnen zijt, voleindigt gij nu met het vlees? 4 Is alles wat u hebt meegemaakt dan voor niets geweest? Dat kan toch niet! 4 Hebt gij zoveel tevergeefs geleden? Indien maar ook tevergeefs! 5 Geeft God u de Geest en goddelijke krachten omdat u de wet naleeft? Of geeft hij ze omdat u naar hem luistert en op hem vertrouwt? 5 Die u dan den Geest verleent, en krachten onder u werkt, doet Hij dat uit de werken der wet, of uit de prediking des geloofs?
Volgens mij denken sommige mensen dat ik de wet aan de kant schuif, dat is absoluut niet het geval. Maar ik denk dat dit gedeelte ons wil zeggen dat we ons niet moeten focussen op de wet zelf (lees dus niet: je moet je niet aan de wet houden) maar dat we moeten vertrouwen op Jezus, op onze hemelse Vader en wanneer we vertrouwen op de Geest wij automatisch gaan leven naar de wet. Zoals CARMEN073 ook zegt, focus jij je op de wet, dan zul jij je gaan focussen op zonde. Doe ik dit wel goed, doe ik dat wel goed. Nee daar gaat het naar mijn mening niet om, focus je op Jezus. En absoluut, zonde is fout. Ik hoop dat ik mijn punt over de vrijheid waarin wij mogen leven nu iets verduidelijkt heb.
Laatst aangepast door
|
FREEDOM929
|
op zondag 16 september 2012, 14:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 september 2012, 21:39
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | buenas tardes hermano ,
Ik denk dat je daar een goed punt hebt. maar als je heeeeeeel veeeeeeel boze reacties wilt hebben moet je hier iets over gaan zeggen.
|
Ik zou niet weten waar die boze reacties dan vandaan zouden moeten komen, ik val niemand persoonlijk aan. En ik vind het juist boeiend om met iemand een discussie te houden die een andere visie heeft.
Beste Pieter, waar geef je nu precies antwoord op? Volgens mij niet echt op het onderwerp. Ik ben benieuwd of er iemand nog echt inhoudelijk gaat reageren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 14 september 2012, 14:49
|
|
|
Hallo lieve broers en zussen,
Persoonlijk ben ik bekend met allerlei verschillende kerkstromingen, van zwaar gereformeerd tot evangelisch tot zeer charismatisch. Ik voer vaak gesprekken met mensen uit die verschillende stromingen en merk dat de opvattingen over de wet (10 geboden + Joodse leefregels) nogal uiteenlopend zijn. Op zich wel logisch, maar het heeft mij verbaasd hoe sommige mensen nog vast zitten aan allerlei wetten (soms zelf bedachte) en regels. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor de tien geboden en wil daar ook helemaal niets van afwijken. Maar waar ik mij over verbaas is dat bij bepaalde mensen de nadruk zo ligt op het strikt naleven van de wet (wetticisme) in plaats van te leven uit de vrijheid zoals die in Galaten 3 t/m 5 wordt uitgelegd. Voor de duidelijkheid, onder vrijheid versta ik dus geen losbandigheid.
NBV en Statenvertaling: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Galaten+3-5&id42=1&id18=1&id37=1&l=nl&set=10
Hoe denken jullie daar over? Het lijkt me interessant om wat gedachten en visies over dit Bijbelgedeelte uit te wisselen. Galaten 3 vers 19 t/m 29 legt naar mijn mening de vrijheid die ik bedoel goed uit:
Galaten 3: 19 Waarom dan toch de wet? De wet is later ingevoerd om ons bewust te maken van de zonde, in de tijd dat de nakomeling aan wie de belofte was gedaan nog komen moest. Ze werd door engelen aan een bemiddelaar gegeven. 20 Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. 21 Is de wet daarom in strijd met Gods belofte? Absoluut niet. Als de wet leven zou kunnen brengen, zou de wet ons ook rechtvaardig kunnen maken. 22 Maar de Schrift heeft alles in de macht van de zonde gelegd, zodat de belofte kon worden gegeven op grond van geloof in Jezus Christus, aan wie op hem vertrouwen. 23 Voordat dit geloof kwam, werden we door de wet bewaakt; we leefden in gevangenschap tot het geloof geopenbaard zou worden. 24 Kortom, de wet hield toezicht op ons totdat Christus kwam, zodat we door ons vertrouwen op God als rechtvaardigen konden worden aangenomen. 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|