ChristianMatch

Forum

Avondmaal/(volwassen) doop
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:57

ERIKA129 schreef:
Maakt me niet uit meis!!
Mens is nooit te oud om te leren en uwes is ouder Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt dus wordt wijzer geacht Clown smiley

Héhéhé, het is maar 4 jaar hoor...Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:57

ERIKA129 schreef:
Maakt me niet uit meis!!
Mens is nooit te oud om te leren en uwes is ouder Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt dus wordt wijzer geacht Clown smiley

tjee wat een leerzame avond ..
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 21:58

JOL252 schreef:
tjee wat een leerzame avond ..

Ook gij zijtt nooit te oud Knipoog smiley
Maar wel 11 jaar ouder Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 22:00

ja en ik ben nog ouder en had zelfs nog nooit van een Censura Morum gehoord.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 22:02

ERIKA129 schreef:
Ook gij zijtt nooit te oud Knipoog smiley
Maar wel 11 jaar ouder Clown smiley

ja en nog wel het jubeljaar. Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 22:03

JOL252 schreef:
ja en nog wel het jubeljaar. Engeltje smiley

Smiley met dichtgeplakte mond
Tja 50 mooie leeftijd om te mogen worden Knipoog smiley

Oeps we gaan off topic Verlegen lachende smiley

Laatst aangepast door
ERIKA129
op maandag 27 augustus 2012, 22:04
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 22:05

ERIKA129 schreef:
Smiley met dichtgeplakte mond
Tja 50 mooie leeftijd om te mogen worden Knipoog smiley

On topic maar weer Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 22:13

JOSINA022 schreef:
Héhéhé, het is maar 4 jaar hoor...Huilende smiley, smiley in tranen

Maar er zijn toch ook kerken waar gewoon gemeenteleden mogen komen bij het Censura Morum?
Dus Erika, misschien heb jij ook wel een beetje gelijk? Ik lees het nl wel eens
zo'n oproep in het refokerkblad, vandaar....Als het dan alleen voor de kerkenraad is hoeft dat toch niet?
Naar boven

Auteur Bericht
JOSINA022

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 22:18

WILLEMIJN232 schreef:
Maar er zijn toch ook kerken waar gewoon gemeenteleden mogen komen bij het Censura Morum?
zo'n oproep in het refokerkblad, vandaar....Als het dan alleen voor de kerkenraad is hoeft dat toch niet?

dat zou kunnen hoor! Ik weet het idd alleen van binnen de Christelijke Gereformeerde Kerk.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 12:24

WILLEMIJN232 schreef:
Misschien kun je een antwoord geven, ik ben nl. verbaasd over hoe dit Avondmaal beleefd wordt. Bij de eerste gemeente had men elke keer als ze samenkwamen avondmaal. Het hoorde bij elke samenkomst. Bij jullie is het dus een heel speciale dienst met een aparte voorbereiding. Wat is daar de achterliggende reden van?

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op dinsdag 28 augustus 2012, 13:00
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 12:54

CHATULIEM619 schreef:
Misschien kun je een antwoord geven, ik ben nl. verbaasd over hoe die Avondmaal beleefd wordt. Bij de eerste gemeente had men elke keer als ze samenkwamen avondmaal. Het hoorde bij elke samenkomst. Bij jullie is het dus een heel speciale dienst met een aparte voorbereiding. Wat is daar de achterliggende reden van?

Houdt jij in jouw kerkdiensten elke keer het avondmaal? De 1e 40 jaar van mn leven ging ik naar de Vergadering van Gelovigen, daar vieren ze elke zondag het avondmaal. Vond het echt heel moeilijk eerst in de evangelie gemeente maar 1 keer in de maand
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 13:00

ROELANDE345 schreef:
Houdt jij in jouw kerkdiensten elke keer het avondmaal? De 1e 40 jaar van mn leven ging ik naar de Vergadering van Gelovigen, daar vieren ze elke zondag het avondmaal. Vond het echt heel moeilijk eerst in de evangelie gemeente maar 1 keer in de maand
Nee, ik houd niet elke week avondmaal, maar ben me wel bewust dat dat eigenlijk zo zou moeten...
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 13:18

WILLEMIJN232 schreef:

Klopt Willemijn....
Bij ons is Censura Morum JUIST voor de gemeenteleden.. Censura Morum is voor de mensen die aan het avondmaal willen maar het gevoel hebben dat ze iets in de weg staat waardoor ze niet aan zouden kunnen gaan...
Denk bv aan dat iemand flinke ruzie heeft met zijn/haar ouders en daar ontzettend last van heeft en dat dit zijn/haar gang kan hinderen bij het aangaan... dan kunnen ze dus naar Censura Morum gaan om er met de predikant en een ouderling over te praten..
Dus eigenlijk is het om gemeenteleden te helpen de gang naar het avondmaal te gaan...

Vanmorgen even navraag gedaan bij mn predikant die hier was Knipoog smiley
Omdat ik het niet meer precies wist Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 13:22

CHATULIEM619 schreef:
Misschien kun je een antwoord geven, ik ben nl. verbaasd over hoe dit Avondmaal beleefd wordt. Bij de eerste gemeente had men elke keer als ze samenkwamen avondmaal. Het hoorde bij elke samenkomst. Bij jullie is het dus een heel speciale dienst met een aparte voorbereiding. Wat is daar de achterliggende reden van?

Bij ons is 4 maal per jaar avondmaal.. De reden dat dit bij ons zo is. is omdat men dan heel bewust aangaat, het wordt geen "gewoonte" maar een bewust beleven.. zelf vind ik deze manier erg mooi want ik ga echt bewust aan.. persoonlijk zou ik het gevoel hebben bij wekelijks dat het een gewoonte wordt!
(en nee ik val geen kerken aan die dit wel doen) Dit is mijn beleving bij het avondmaal.
En idd hebben we de week vooral gaand aan het avondmaal voorbereidings dienst en voorbereidingssamenkomst op een doordeweekse avond.. Dit maakt dat je heel bewust ermee bezig bent!
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 17:16

Kun je ook alleen het avondmaal vieren? Ik lees in de bijbel niet dat hiervoor een minimaal aantal gelovigen bij elkaar moet zijn. En Jezus is natuurlijk ook als wij alleen zijn bij ons.

Laatst aangepast door
CARMEN073
op dinsdag 28 augustus 2012, 17:16
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 17:27

CARMEN073 schreef:
Kun je ook alleen het avondmaal vieren? Ik lees in de bijbel niet dat hiervoor een minimaal aantal gelovigen bij elkaar moet zijn. En Jezus is natuurlijk ook als wij alleen zijn bij ons.

Volgens mij niet, er moeten toch altijd ambtsdragers bij aanwezig zijn die het Avondmaal mogen bedienen? Kerkordelijk gezien dan.....
Naar boven

Auteur Bericht
MARIO216

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 21:14

WILLEMIJN232 schreef:
Volgens mij niet, er moeten toch altijd ambtsdragers bij aanwezig zijn die het Avondmaal mogen bedienen? Kerkordelijk gezien dan.....

Avondmaal kan ook thuis gevierd worden, na de kerkdienst, wanneer het avondmaal is die zondag. Aanwezig moeten zijn één diaken, één ouderling, en de predikant.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 22:22

MARIO216 schreef:
Avondmaal kan ook thuis gevierd worden, na de kerkdienst, wanneer het avondmaal is die zondag. Aanwezig moeten zijn één diaken, één ouderling, en de predikant.
Zo gaat dat dus in jullie kerk. Maar dat zijn geen universele regels...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 22:28

MARIO216 schreef:

Dat bedoel ik dus met kerkordelijk......gebeurd vaak bij zieke mensen.....
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 22:40

WILLEMIJN232 schreef:
Dat bedoel ik dus met kerkordelijk......gebeurd vaak bij zieke mensen.....

Maar ik bedoel niet kerkordelijk, maar bijbels gezien?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 22:55

CARMEN073 schreef:
Maar ik bedoel niet kerkordelijk, maar bijbels gezien?

... Waarom zou het niet kunnen.. als je heel bewust wijn en brood tot je neemt en het hele gebeuren tot je laat spreken.. kun je het zelfs alleen doen..

waarmee ik niets wil af doen aan hoe in de bijbel het verwoord staat om het binnen de gemeente te vieren. Ook binnen je eigen gezin kun je het vieren met je kinderen...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 23:22

JOL252 schreef:
... Waarom zou het niet kunnen.. als je heel bewust wijn en brood tot je neemt en het hele gebeuren tot je laat spreken.. kun je het zelfs alleen doen..

waarmee ik niets wil af doen aan hoe in de bijbel het verwoord staat om het binnen de gemeente te vieren. Ook binnen je eigen gezin kun je het vieren met je kinderen...

Waar staat dat Jol?
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 23:53

CARMEN073 schreef:
Waar staat dat Jol?

11e hoofdstuk van Corinthe 1.
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: dinsdag 28 augustus 2012, 23:55

MARIO216 schreef:

ben jaren naar de Vergadering van Gelovigen geweest daar hebben ze helemaal geen diaken geen ouderling en al helemaal geen predikant
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 00:34

JOL252 schreef:
11e hoofdstuk van Corinthe 1.

Thnx! Maar ik lees hier niet dat je het met anderen zou moeten doen eigenlijk. De schrijver reageert op de gebruiken die er in Corinthe zijn, maar hij geeft geen opdracht dat het avondmaal per definitie met een bepaald aantal mensen samen gevierd moet worden. Toch?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 00:45

CARMEN073 schreef:
Thnx! Maar ik lees hier niet dat je het met anderen zou moeten doen eigenlijk. De schrijver reageert op de gebruiken die er in Corinthe zijn, maar hij geeft geen opdracht dat het avondmaal per definitie met een bepaald aantal mensen samen gevierd moet worden. Toch?
Ik ken wel voorgangers, die een apart avondmaalssetje hebben voor mensen die thuis ziek zijn...Het ligt niet aan het getal, maar aan de hartsgesteldheid.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 08:40

CARMEN073 schreef:

Je hebt gelijk.. ik dacht twee vliegen in één klap te vangen omdat in dit stuk aangehaald wordt hoe Jezus de beker en het brood doorgaf aan zijn discipelen. In Corinthe 11 gaat het hoofdzakelijk over de misstanden en het niet naar elkaar omzien tijdens de gezamenlijke maaltijden. Maar ook het doorgeven door Jezus van beker en brood aan de discipelen was aan die avond met deze personen gebonden.
Ik zou er in ieder geval geen vaste regel aan willen verbinden in hoe en met wie en hoeveel je dit doet. "Doe dit tot mijn gedachtenis" is gericht aan een ieder persoonlijk. Maar omdat God alle belang hecht aan éénheid denk ik dat het (ook) een waardevol en diep symbolische betekenis geeft om het met elkaar te vieren.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 09:31

JOL252 schreef:
Je hebt gelijk.. ik dacht twee vliegen in één klap te vangen omdat in dit stuk aangehaald wordt hoe Jezus de beker en het brood doorgaf aan zijn discipelen. In Corinthe 11 gaat het hoofdzakelijk over de misstanden en het niet naar elkaar omzien tijdens de gezamenlijke maaltijden. Maar ook het doorgeven door Jezus van beker en brood aan de discipelen was aan die avond met deze personen gebonden.
Ik zou er in ieder geval geen vaste regel aan willen verbinden in hoe en met wie en hoeveel je dit doet. "Doe dit tot mijn gedachtenis" is gericht aan een ieder persoonlijk. Maar omdat God alle belang hecht aan éénheid denk ik dat het (ook) een waardevol en diep symbolische betekenis geeft om het met elkaar te vieren.

Blijft toch staan denk ik dat je het niet in je uppie kan vieren omdat er toch altijd een ambtsdrager of voorganger of wat dan ook erbij moet zijn.....Je kan ook niet met zijn tweetjes even zelf gaan trouwen of jezelf dopen.....
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 10:04

WILLEMIJN232 schreef:
Blijft toch staan denk ik dat je het niet in je uppie kan vieren omdat er toch altijd een ambtsdrager of voorganger of wat dan ook erbij moet zijn.....Je kan ook niet met zijn tweetjes even zelf gaan trouwen of jezelf dopen.....

Het is naar mijn idee de "gelovigen" opgedragen. Waarom zou er dan dan een etiket of functie (en zelfs sexe!) aan vast gekoppeld moeten zijn of een hiërarchie?

Laatst aangepast door
JOL252
op woensdag 29 augustus 2012, 10:11
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 29 augustus 2012, 10:07

Het was trouwens vroeger een echte avondmaaltijd he?
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 Volgende
Pagina 2 van 3