Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:46
|
|
|
verwijdert door mezelf
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op maandag 29 november 2010, 01:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:55
|
|
|
ik begrijp je gevoel van schaamte anita; maar de man die je dit aangedaan heeft, zou zich moeten schamen; een meisje van 5 hoeft zich niet te schamen want zij heeft niets fout gedaan!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROBBEDOES873
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:58
|
|
|
ANITA324 schreef: | Mijn mams heeft het mij niet eerder verteld nadat ik toen de leeftijd ervoor had was ik 16 jaar. Want op mijn 16e jaar begon ik voor het eerst mijn mams een knuffel te geven want daarvoor vond ik maar niks en raar maar andere kant was mams mijn grootste harts-vriendin kon alles aan haar vertellen. Nadat ik het hoorde was ik erg verdrietig en boos en voelde mij vies en beschaamd maar mams wilde mij ervoor behoeden dat ik als jong meisje gewoon kon blijven spelen genieten van mijn jeugd en dat begrijp ik ook wel hoor. Heb dit nog nooit naar de buitenwacht hierover verteld dit is voor mij nu de 1x dat ik het erover heb met nog veel schaamte. Hoe dan het ook is Luctor et Emergo ik worstel en kom boven mijn Here is mij nabij als een Rots in de branding Hij die mij nimmer meer verlaat en mijn hunkering naar God is.
Shalom |
Lieve Anita JIJ hoeft je zeker niet te schamen, JIJ mag TROTS zijn op wie je bent een hele dikke knuffel en
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HENK710
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:07
|
|
|
ANITA324 schreef: | Zelf heb ik daar verder geen nachtmerries of dat ik dat mij kan herrinderen het lijkt alsof God mij die uit mijn hoofd heeft gewist |
Het niet meer herinneren is een bekend fenomeen bij misbruik op jonge leeftijd, zo weet ik ook uit ervaring. Zelf zie ik het wel als zegen om niet alles tot in detail te herinneren. Maar je draagt het gebeurde nog altijd wel met je mee. Het is de kunst om dat op de juiste manier te kanaliseren, zodat het je leven niet (meer) beheerst, maar jij controle mag hebben over jouw leven, ook op relationeel vlak.
Overigens goed van je dat je dit nu zo deelt, zeker omdat je aangeeft dat je het nooit eerder hebt gedeeld. Blijkbaar biedt CM jou voldoende thuisgevoel om dit met ons te delen. Geweldig om dat te zien gebeuren! Ik hoop en bid dat het je mag helpen om verder te groeien in het omgaan met dit stuk verleden! Want ja, ook jij bent het waard!
Laatst aangepast door
|
HENK710
|
op dinsdag 11 mei 2010, 19:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:13
|
|
|
Wat er ook gebeurt is mijn hart blijft op Jezus ik hou zielsveel van Hem.
Jullie zijn lief.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:19
|
|
|
[quote=ANITA324]
Hij heelt gebrokenen van hart, en verbind ze in hun smart; wanneer je met ellenden tot Hem je om genezing zult wenden....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ANITA324
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:35
|
|
|
verwijdert door mezelf
Laatst aangepast door
|
ANITA324
|
op maandag 29 november 2010, 01:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MAR907
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 19:49
|
|
|
ANITA324 schreef: | Vond dit tekening het past wel in mijn leven. Kwetsbaar en teer.
Hoe het ook is gebeurt ja Hij geneest alle harten en heb ik wie dan ook vergeven wat men mij heeft aangedaan. |
Ik dank God dat je de Here Jezus in je hart hebt, Hij geneest alle wonden en heeft ook alles voor jou en mij gedragen. Door Hem ben je een nieuwe schepping.
Je bent een...
in Gods hand.
Shalom.
Laatst aangepast door
|
MAR907
|
op dinsdag 11 mei 2010, 19:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:26
|
|
|
Hij heelt gebrokenen van hart, en verbind ze in hun smart; wanneer je met ellenden tot Hem je om genezing zult wenden....
Wou tegen je zeggen dat ik het dapper vind dit je dit delen wil, en wens je Gods zegen in je genezings proces, Gods parel ben je nogmaals wilde ik dat benadrukken!
Liefs, Peacedove
Laatst aangepast door
|
PEACEDOVE820
|
op dinsdag 11 mei 2010, 20:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOGITECH577
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 09:09
|
|
|
God is zeer duidelijk sex is bestemd voor binnen het huwelijk. Met een huwelijk ga je een verbond aan. Heb je sex met iemand is voor God sprake van een verbond. God weet hoe de mens is en kent al onze zwakheden.Maar God wil dat wij gered worden want hij houdt van ons en hij zal ons altijd onze zonden vergeven. Dat geeft ons geen vrijbrief om te zondigen maar als wij in zonde vallen vraag om vergeving en je zal het krijgen. Wees vooral eerlijk en oprecht naar God toe, hij weet alles over ons en hij weet van onze zonde voordat wij het begaan. Vraag God om de zielsbanden tussen beide te verbreken.God heeft voor een ieder een geschikte partner en ik weet zeker dat God ons met die persoon wil hebben en God zal ons nooit dwingen om bij iemand te zijn bij wie wij niet willen zijn. God wil dat wij zijn wil doen maar hij zal nooit zijn wil op ons leggen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LOUSJE740
|
|
Geplaatst: vrijdag 14 mei 2010, 19:26
|
|
|
Pffff nou je hebt behoorlijk wat losgemaakt Marianne.
Laat ik er dan niet ook maar over beginnen...
Zover ist bij mij nog niet haha
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIANNE378
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 00:25
|
|
|
Ja ik merk het, maar het is wel goed om te kijken hoe andere christenen tegen dit onderwerp aankijken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: zaterdag 15 mei 2010, 12:46
|
|
|
LOUSJE740 schreef: | Pffff nou je hebt behoorlijk wat losgemaakt Marianne.
Laat ik er dan niet ook maar over beginnen...
Zover ist bij mij nog niet haha |
Das maar goed ook he al genoeg taboes in christelijk nederland
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: zondag 16 mei 2010, 16:30
|
|
|
Tijdens mijn periode van afwezigheid...(Ik heb het even onderzocht en ja, er bestaat wel degelijk leven buiten cm)...heb ik zo af en toe toch even mee gelezen op het forum en vooral deze discussie was er één die ik met belangstelling heb gevolgd. En aangezien ik er nu toch ben, dacht ik "kom, ik laat mijn gedachten er ook ever over gaan"...Effe kijken of we de discussie wat nieuw leven in kunnen blazen...
In de eerste plaats denk ik dat de bijbel duidelijk is over het begrip "huwelijk"... Ik haal Genesis nog even naar voren, over Isaak en Rebekka waar duidelijk verwoord staat dat sex hebben betekent dat je met elkaar trouwt. Dit staat overigens op meerdere plekken aangegeven, lijkt me dus zo klaar als een klontje
Dat gezegd hebbende betekent dat als je het heel zwart/wit bekijkt dat ik zelf inmiddels vier keer getrouwd ben, waarvan het langste huwelijk al duurt vanaf mijn vijfde! Gelukkig is er inmiddels door de meesten van jullie al vast gesteld dat in dit soort gevallen, waar de vrouw/ het meisje niet akkoord gaat de man gestenigd moet worden en de vrouw vrij is...Ik zal mijzelf niet pesten door nu stenen te gaan verzamelen om de man te bekogelen, tenslotte mag alleen diegene die zonder zonde is de eerste steen werpen en sja, ben best een leuke meid hoor...maar zonder zonde Mijn tweede "huwelijk" trouwens is ook niet rechtsgeldig! (En niet alleen omdat we nooit naar het stadhuis geweest zijn)... Ook in deze periode werd in de meeste gevallen geen toestemming gevraagd en om nog veel meer redenen dan dat zou ook deze gluiperd nog een lading stenen tegoed hebben... So far, so good dus...geen maagd meer en dan toch nog vrij zijn! Maar ja, de keren daarna heb ik wel een heleboel dingen bewust gedaan en er zeker toestemming voor gegeven...het levende bewijs word in Augustus 5 jaar, hiep hiep hoeraaaaa! Kortom, ik ben een groot zondaar!!
Begrijp me niet verkeerd, ik blijf ervan overtuigd dat een huwelijk niets te maken heeft met het stadhuis of zelfs maar een schreiden naar het altaar... Maar wat ik mis hier in de bijdragen zijn de nuances! Er werd elders al even gesproken over het hart, en hoe God het hart aanziet...als er één ding is dat ik in de afgelopen tijd geleerd heb dan is het wel dat God mijn hart IS! Hij woont er en Hij zal het onder geen beding nalaten het te besturen...maar aangezien wij mensen een vrije wil gekregen hebben is het aan ons wat we er mee doen. Er is meer nodig dan sex om een huwelijk te doen standhouden, en het doet me echt zeer om te zien hoe plastisch sommigen er hier over praten. Sex is niet louter een plastisch gegeven... Tuurlijk blijven we mens en natuurlijk gaan we allemaal de fout in, maar Goddank (letterlijk) is daar Zijn vergeving...en dat betekent dus niet dat we dan weer een vrijbriefje krijgen om te doen en laten wat we willen. Maar in mijn ogen betekent dat wel dat we, luisterend naar ons hart, met de juiste intenties zullen handelen.
Ofwel; We weten zelf héél goed of we wel of niet goed handelen...het gaat er niet om wat andere mensen ervan vinden, het gaat erom wat God ervan vind...en ja, dan blijkt maar weer hoe barmhartig Hij eigenlijk is dat ook dit ons niet in de weg kan staan om tot Hem te komen, Hallelujah!
Laatst aangepast door
|
TESSYBEAR731
|
op zondag 16 mei 2010, 18:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: maandag 17 mei 2010, 20:46
|
|
|
‘k Heb deze discussie met veel aandacht gelezen. Mij valt op dat het grootste deel van de mensen die reageert, geen problemen heeft met sex voor het huwelijk. Wel voegen veel mensen er een mits aan toe, namelijk dat je wel het voornemen moet hebben om met deze persoon oud te worden. Dat vind ik wel heel mooi. Nu zitten we hier op CM voor een groot deel met mensen (wat ouder), die goed hun grenzen weten. Wat ik me wel afvraag is, hoe je dit standpunt aan je kinderen/de jongeren duidelijk maakt. Hoe bescherm je ze tegen vrije sex met iedereen? Kunnen zij dit aan? Is dit duidelijk voor ze? Geen sex voor het huwelijk, is denk ik duidelijker en daardoor veiliger voor ze. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, dat besef ik goed. Een tiener van 16 (of jonger?) kan zo smoorverliefd zijn op iemand, waardoor hij/zij denkt dat dit de ware zal zijn. De praktijk leert dat daar nog vele liefdes op kunnen volgen. Wat ik dan zo jammer vind, is dat ze dan met veel verschillende mensen sex hebben gehad. Dan wordt iets, wat in mijn en ik denk zeker ook in Gods ogen heel waardevol en kostbaar is, zo gewoon en voor mijn gevoel naar beneden gehaald.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
GRACE585
|
|
Geplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 13:21
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | ‘k Heb deze discussie met veel aandacht gelezen. Mij valt op dat het grootste deel van de mensen die reageert, geen problemen heeft met sex voor het huwelijk. Wel voegen veel mensen er een mits aan toe, namelijk dat je wel het voornemen moet hebben om met deze persoon oud te worden. Dat vind ik wel heel mooi. Nu zitten we hier op CM voor een groot deel met mensen (wat ouder), die goed hun grenzen weten. Wat ik me wel afvraag is, hoe je dit standpunt aan je kinderen/de jongeren duidelijk maakt. Hoe bescherm je ze tegen vrije sex met iedereen? Kunnen zij dit aan? Is dit duidelijk voor ze? Geen sex voor het huwelijk, is denk ik duidelijker en daardoor veiliger voor ze. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, dat besef ik goed. Een tiener van 16 (of jonger?) kan zo smoorverliefd zijn op iemand, waardoor hij/zij denkt dat dit de ware zal zijn. De praktijk leert dat daar nog vele liefdes op kunnen volgen. Wat ik dan zo jammer vind, is dat ze dan met veel verschillende mensen sex hebben gehad. Dan wordt iets, wat in mijn en ik denk zeker ook in Gods ogen heel waardevol en kostbaar is, zo gewoon en voor mijn gevoel naar beneden gehaald. |
een goede gedachte marijan denk dat het veel te maken heeft hoe je relatie met je kind is en er al dan niet openlijk over te kunnen en durven te praten met hen. mijn dochter is een net beginnennede puber van 11 (bijna 12)en is daar bv nog niet aan toe.maar heeft wel de voorlichting gekregen met oa ook je gevoelens en veranderingen daarin,en ook vanuit je christenzijn met sex omgaan. ook in groep 8 komt bij ons op de school de stichting NO APOLOGIES die gaat over oa NEE durven te zeggen teggen oa sex en drugs,aggressie etc. het ligt er dus maar aan hoe je jezelf daarin opsteld en wat voor voorbeelden men geeft denk ik.en ook of je je kinderen een eigen verantwoording leerdt en durft te geven te geven over hun leven.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JAN105
|
|
Geplaatst: dinsdag 18 mei 2010, 23:48
|
|
|
Marianne, bedankt voor het stellen van de vraag sex voor het huwelijk. Het komt vaker voor dan dat er over gesproken wordt en foutjes kunnen gebeuren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PEACEDOVE820
|
|
Geplaatst: woensdag 19 mei 2010, 13:08
|
|
|
JAN105 schreef: | Marianne, bedankt voor het stellen van de vraag sex voor het huwelijk. Het komt vaker voor dan dat er over gesproken wordt en foutjes kunnen gebeuren. |
Beste Jan ,
Wat zie jij als een foutje als ik zo vrij mag zijn....
Gr Peacedove
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARIJAN072
|
|
Geplaatst: woensdag 19 mei 2010, 14:17
|
|
|
GRACE585 schreef: | een goede gedachte marijan denk dat het veel te maken heeft hoe je relatie met je kind is en er al dan niet openlijk over te kunnen en durven te praten met hen. mijn dochter is een net beginnennede puber van 11 (bijna 12)en is daar bv nog niet aan toe.maar heeft wel de voorlichting gekregen met oa ook je gevoelens en veranderingen daarin,en ook vanuit je christenzijn met sex omgaan. ook in groep 8 komt bij ons op de school de stichting NO APOLOGIES die gaat over oa NEE durven te zeggen teggen oa sex en drugs,aggressie etc. het ligt er dus maar aan hoe je jezelf daarin opsteld en wat voor voorbeelden men geeft denk ik.en ook of je je kinderen een eigen verantwoording leerdt en durft te geven te geven over hun leven. |
Bedankt voor je reactie, Grace!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DREEKE472
|
|
Geplaatst: vrijdag 21 mei 2010, 01:26
|
|
|
Interessante discussie.
Vele reacties die ik echt niet allemaal gelezen heb, sorry maar 10 bladzijden vol reacties is me teveel van het goed.
Sex voor het huwelijk. Sex als je verkering hebt. Sex als je verloofd bent. Sex in het huwelijk. Sex na het huwelijk. Sex zonder huwelijk of verkering.
Wat is een huwelijk? Die vraag moet eerst beantwoord worden om te kunnen bepalen of er sprake is van sex voor, in of na het huwelijk. Wanneer ben je gehuwd in Gods ogen? Het moment dat je voor God Ja zegt en wanneer is dat dan? Het moment dat je Ja zegt voor de ambtenaar van de burgerlijke stand? Het moment dat je in de kerk voor de predikant en de gemeente en genodigden Ja zegt? Het moment dat je de eerste keer met elkaar gesalchtsgemeenschap hebt? Het moment dat je elkaar het eerste kusje geeft o.i.d.?
E.e.a. is denk ik afhankelijk van de tijd en cultuur waarin je leeft.
In Nederland ben je officieel niet gehuwd als je alleen voor de kerk trouwd. Je moet tegen een vertegenwoordiger van de regering je Ja-woord hebben gegeven om erkend en geregistreerd echtgenoten van elkaar te zijn.
Wat is sex. Is dat elkaar bevredigen, is dat een tongzoen, is dat geslachtsgemeenschap ... misschien het totaalplaatje van alles wat met intimiteit en liefde te maken heeft?
Sex voor het huwelijk. Als je niets voor elkaar voelt en toch sex met elkaar hebt ben je beiden simpelweg volgens de Bijbel en ons rechtsysteem aan het hoereren.
Voel je wel wat voor elkaar en je hebt sex met elkaar dan versmelt je tot één vlees en ben je dus volgens Gods Woord gehuwd. Als je dan wisselt van partners kom je in het kader van die sameritaanse vrouw die voor Jezus water putte. Hij vroeg haar naar haar man. Hij antwoordde haar bevestigend dat zij geen man had en dat de man die zij op dat moment had niet haar man was. Zij zondigde dus en daarom zei Hij tot haar; "ga heen en zondig niet meer". Duidelijk toch, wat God hiervan vindt?
Sex voor het huwelijk wordt als zonde gezien, omdat het op dat moment nog niet zeker is dat je ook met elkaar trouwd. Kan nog vanalles tussen komen waardoor het toch "uit" raakt. Heb je dus sex voor het huwelijk dan loop je dus het gevaar dat je aan het hoereren raakt. Dus is het af te raden om dat te doen.
Ben je verloofd, dan heb je in ieder geval de intentie uitgesproken dat je met elkaar wilt trouwen en heb je normaliter je huwelijk geregeld of ben je bezig deze te regelen. Ook dan kan het echter nog misgaan en het huwelijk niet doorgaan. Hier geld dus in principe hetzelfde voor als ik hierboven genoemd heb.
Sex in het huwelijk oorbaar? Hoe je omgaat met sex in het huwelijk is ook nog de vraag. Zondig je daarmee of niet. Ga ik geen uitleg over geven, is ieders eigen verantwoordelijkheid naar mijn mening net als al het andere overigens. Maar is wel een vraag die je aan jezelf en in het huwelijk aan elkaar kunt stellen.
Sex na het huwelijk Als je de Bijbel leest, wat denk je zelf dan? Je bent gescheiden ... ook een discussiethema overigens ... wanneer mag dat volgens de Bijbel wel en wanneer niet zonder te zondigen? Heb je na je scheiding ineens de vrijbrief ontvangen om met elke vrouw waar je contact mee krijgt je sexuele verlangens de vrije loop te geven? Of zou dat ook tot zonde gerekend kunnen worden, omdat je in principe hetzelfde doet als die Samaritaanse vrouw?
Ik vind het een interessant thema, maar denk dat de antwoorden in de Bijbel te vinden zijn. Maar hoe interpreteer je dat dan in onze tijd. Advies om daarover na te denken, te bidden en lezen en te onderzoeken wat Gods weg hierin is.
En ja ... ik heb ook mijn verlangens en behoeften. En ja ... ik ben ook bij mijn vrouw weggegaan, niet voor een ander ... maar omdat ik het geruzie gewoon spugzat was en ben. Mag ik scheiden? Volgens haar en de predikant niet ... er is tenslotte geen overspel gepleegd. Maar dan kom ik op het punt; wat is een huwelijk dan? Ik vertik het om de komende 45 jaar (stel dat) met een vrouw samen te leven waar de liefde uitgeblust is en waar het wederzijds begrip ver te zoeken is, waar geen communicatie meer mogelijk is ... en om dan maar een in mijn ogen schijnhuwelijk hoog te houden. Dus ... En nu dan ... ik ben weg, heb de reutemeteut achter me gelaten... en dan ... nu ben ik volgens een aantal een grote zondaar.... anderen tonen begrip.... hoewel dat maar een enkeling is. Nu moet ik de rest van mijn leven alleen blijven, toch? Of ... mag ik toch opnieuw een relatie aangaan. En dan??? Mag ik dan opnieuw trouwen ... of mag dat dan alleen vriendschap zijn ... sex???? etc... Allemaal vragen die passen in dit thema.
Toch lastig hoe Gods Woord nu te interpreteren valt.
Om daar antwoord op te kunnen geven/krijgen moet toch eerst duidelijk zijn wanneer een relatie in Gods ogen een huwelijk is, het één vlees en geest met elkaar zijn ... valt onder de Bijbelse uitspraken 'wat God verbind, scheide de mens niet'... "geve zijn kijvende huisvrouw een scheidbrief en losse haar" ... etc...
Lastig toch of niet?
Mijn idee is dat een huwelijk naast een lichamelijk één worden ook een psychisch één worden inhoudt. Ontbreekt dat dan kan je je de vraag stellen of God het heeft verbonden met elkaar of de mensen zelf.
Masturbatie: liever masturbatie dan sexueel gefrustreerd rondlopen met alle mogelijk gevolgen voor jezelf en bij labiele figuten ook voor anderen. Dat is mijn mening hierover. Is dat Bijbels ... weet ik niet ... vertel het me maar.
Groet,
André
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
MARINDAA021
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 21:14
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | ‘k Heb deze discussie met veel aandacht gelezen. Mij valt op dat het grootste deel van de mensen die reageert, geen problemen heeft met sex voor het huwelijk. Wel voegen veel mensen er een mits aan toe, namelijk dat je wel het voornemen moet hebben om met deze persoon oud te worden. Dat vind ik wel heel mooi. Nu zitten we hier op CM voor een groot deel met mensen (wat ouder), die goed hun grenzen weten. Wat ik me wel afvraag is, hoe je dit standpunt aan je kinderen/de jongeren duidelijk maakt. Hoe bescherm je ze tegen vrije sex met iedereen? Kunnen zij dit aan? Is dit duidelijk voor ze? Geen sex voor het huwelijk, is denk ik duidelijker en daardoor veiliger voor ze. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, dat besef ik goed. Een tiener van 16 (of jonger?) kan zo smoorverliefd zijn op iemand, waardoor hij/zij denkt dat dit de ware zal zijn. De praktijk leert dat daar nog vele liefdes op kunnen volgen. Wat ik dan zo jammer vind, is dat ze dan met veel verschillende mensen sex hebben gehad. Dan wordt iets, wat in mijn en ik denk zeker ook in Gods ogen heel waardevol en kostbaar is, zo gewoon en voor mijn gevoel naar beneden gehaald. |
Ik las dit, en wilde graag even reageren. Ben zelf een 'jongere' van 19 jaar. Wat een van de belangrijkste redenen is om je kind te beschermen tegen sex voor het huwelijk, of te vroeg seks hebben is in mijn ogen vroeg beginnen met voorlichting. Maak er geen taboe over, en bespreek het openlijk met je kind. Voor ik naar de middelbare school ging had ik HET GESPREK al gehad.
Verder is het ook belangrijk hoe je ouders in het leven staan. De mijne hebben geen 30 bedpartners gehad en staan daar ook negatief tegenover.
Nou ben ik niet tegen seks voor het huwelijk, zolang je het maar met liefde doet, met iemand waar je veel van houdt.
Ik ben het wel met anderen eens dat de leeftijd tegenwoordig wel snel daalt. En dan bedoel ik de leeftijd waarop mensen van 14/15 het voor het eerst doen. Dat lijkt me niet goed, maar het verbieden als ouder lost in dat geval niets op.
Dus het is een menging van je eigen karakter, de vroege voorlichting en de houding van je ouders tegenover seks.
In ieder geval, ik wacht gewoon tot ik een lief persoon heb ontmoet, en als ik dan moet wachten tot mijn 24e, dan is dat maar zo
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 21:24
|
|
|
Nou, het ging hier over "seks voor het huwelijk" en over: zelfbevrediging. Mijn visie heb ik er eerder al neergezet... maar van de week kwam ik op een stukje over zelfbevrediging wat ik zelf erg goed in elkaar vind zitten.
Hier de link: http://www.real-life.nl/rubrieken/seksualiteit/zelfbevrediging.html als je deze link kopieert in WORD wordt de link vanzelf wel blauw (evt. nog een spatie erachteraan en voila).
Vond het heel fijn om dit stukje te lezen; t' blijft toch een beetje een taboe onderwerp voor velen, en zeker als je christen bent en alleen bent. 'k Ben benieuwd wat jullie er van vinden...
Suus
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op donderdag 27 mei 2010, 21:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CROSSROAD317
|
|
Geplaatst: donderdag 27 mei 2010, 23:01
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Nou, het ging hier over "seks voor het huwelijk" en over: zelfbevrediging. Mijn visie heb ik er eerder al neergezet... maar van de week kwam ik op een stukje over zelfbevrediging wat ik zelf erg goed in elkaar vind zitten.
Hier de link: http://www.real-life.nl/rubrieken/seksualiteit/zelfbevrediging.html als je deze link kopieert in WORD wordt de link vanzelf wel blauw (evt. nog een spatie erachteraan en voila).
Vond het heel fijn om dit stukje te lezen; t' blijft toch een beetje een taboe onderwerp voor velen, en zeker als je christen bent en alleen bent. 'k Ben benieuwd wat jullie er van vinden...
Suus |
Mooie link Sus, zeker het stukje over de gevaren van dwangmatige verslaving bij zelfbevrediging. (en natuurlijk de aangedragen oplossing) Ik zou graag nog een boek willen aanbevelen over dit onderwerp. Auteur: Ted Roberts Titel: De draak overwonnen -- Hoop en herstel als seks verslavend is http://www.postorderboekhandel.nl/object/9789077992142/Draak_overwonnen/
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 09:10
|
|
|
ik vind het een mooi geschreven stukje suus.
.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op vrijdag 28 mei 2010, 11:30
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CHATULIEM619
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 11:12
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik vind het een mooi geschreven stukje suus, maar er zijn ook wel dingen dat ik denk........oke dan......
zo zou God begrip hebben wanneer je af en toe jezelf aanraakt? je hele lichaam is geschapen om aanraking te ervaren, en het is zelfs zo, dat God er voor koos, de meest gevoelige plaatsen een zeer bereikbare plaats toe te bedelen..... als je jezelf elke dag aan zou willen raken, zou dat teveel zijn; maar af en toe geeft niet? wat is teveel? ik weet van mensen die met een schuldgevoel rondlopen, omdat hun behoefte wat hoger ligt dan van de gemiddelde mens, maar ik denk dat dat onterecht is. wanneer je aan tafel zit, dan denk je toch ook niet na de eerste boterham; "nu moet ik echt stoppen, want twee boterhammen op een dag, dat kan echt niet!!" het lijkt mij gezonder om te eten tot je je maag gevuld hebt, als ik eerlijk mag zijn. en als je dan tien boterhammen eet op een dag, dan is dat zo.....
natuurlijk is intimiteit voor binnen een relatie bedoeld, net zoals een maaltijd samen gebruiken heel anders is, dan alleen aan tafel zitten. overigens denk ik dat je zeker wel je gedachtenwereld in de gaten kunt houden. in sexualiteit komen een aantal dingen bij elkaar denk ik, die je als single toch missen kunt; een stukje warmte, samenzijn, en lichamelijke behoefte. bovendien is het bekend dat het nogal eens wat ontspannend kan werken... en heb je als single vaak wat meer spanningen het hoofd te bieden dan gemiddeld. dat kan een reden zijn dat je trek zou kunnen hebben in een boterhammetje extra....
wel is het denk ik zaak, om hier biddend mee bezig te zijn, zodat je niet in de valkuil valt, om op basis van je behoefte aan intimiteit in een (sexuele) relatie terecht te komen. het is daarom naar mijn idee erg belangrijk om je principes boven je behoeften te stellen.
. | Het ligt eraan of je het weet te hanteren. Als het het verlangen naar een partner alleen maar stimuleert, kom je denk ik in een vicieuze cirkel terecht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
TESSYBEAR731
|
|
Geplaatst: vrijdag 28 mei 2010, 11:30
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik vind het een mooi geschreven stukje suus, maar er zijn ook wel dingen dat ik denk........oke dan......
zo zou God begrip hebben wanneer je af en toe jezelf aanraakt? je hele lichaam is geschapen om aanraking te ervaren, en het is zelfs zo, dat God er voor koos, de meest gevoelige plaatsen een zeer bereikbare plaats toe te bedelen..... als je jezelf elke dag aan zou willen raken, zou dat teveel zijn; maar af en toe geeft niet? wat is teveel? ik weet van mensen die met een schuldgevoel rondlopen, omdat hun behoefte wat hoger ligt dan van de gemiddelde mens, maar ik denk dat dat onterecht is. wanneer je aan tafel zit, dan denk je toch ook niet na de eerste boterham; "nu moet ik echt stoppen, want twee boterhammen op een dag, dat kan echt niet!!" het lijkt mij gezonder om te eten tot je je maag gevuld hebt, als ik eerlijk mag zijn. en als je dan tien boterhammen eet op een dag, dan is dat zo.....
natuurlijk is intimiteit voor binnen een relatie bedoeld, net zoals een maaltijd samen gebruiken heel anders is, dan alleen aan tafel zitten. overigens denk ik dat je zeker wel je gedachtenwereld in de gaten kunt houden. in sexualiteit komen een aantal dingen bij elkaar denk ik, die je als single toch missen kunt; een stukje warmte, samenzijn, en lichamelijke behoefte. bovendien is het bekend dat het nogal eens wat ontspannend kan werken... en heb je als single vaak wat meer spanningen het hoofd te bieden dan gemiddeld. dat kan een reden zijn dat je trek zou kunnen hebben in een boterhammetje extra....
wel is het denk ik zaak, om hier biddend mee bezig te zijn, zodat je niet in de valkuil valt, om op basis van je behoefte aan intimiteit in een (sexuele) relatie terecht te komen. het is daarom naar mijn idee erg belangrijk om je principes boven je behoeften te stellen.
. |
Mooi gezegd Hannah, ben k het helemaal mee eens
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 21:26
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik vind het een mooi geschreven stukje suus.
. |
Het goede van het stukje vond ik dat er ook positief naar zelfbevrediging wordt gekeken... als iets wat hoort bij seksualiteit als onderdeel van ons mens zijn. Ook de gevaar zijde die wordt beschreven, namelijk het gevaar om er aan verslaafd te raken.
Het stukje is misschien nog wat voorzichtig ("af en toe"); ik denk zelf dat er geen standaard norm is voor hoe vaak het 'mag' of 'zou mogen'. Denk dat een ieder dat voor zichzelf wel weet... ik ga daar geen uitspraak over doen, want ik vind dat ik niet voor een ander kan bepalen hoeveel kan en hoeveel niet kan. Het is misschien een voorzichtige stap naar meer openheid, maar het is in elk geval een begin van dat seksualiteit hoort bij het mens zijn, ook voor een single christen... Jouw schrijven Hannah, vind ik een prima aanvulling...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BRIGHTBOY799
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 21:47
|
|
|
Njah, die real-life site zit er op sommige punten ook wel echt falikant naast betreffende dit onderwerp, en trekt teksten gruwelijk uit de context...
Vind het dan wel lastig om van zo'n site iets aan te nemen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SUSANNAH475
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 21:56
|
|
|
BRIGHTBOY799 schreef: | Njah, die real-life site zit er op sommige punten ook wel echt falikant naast betreffende dit onderwerp, en trekt teksten gruwelijk uit de context...
Vind het dan wel lastig om van zo'n site iets aan te nemen |
Als je dat vindt zou ik de bijbel erbij halen... kijken wat je daarover kunt vinden... denk dat het altijd als je iets leest het heel belangrijk is dat je dit blijft toetsen, maar dat geldt voor zoveel dingen. Ook als je een preek hoort, denk ik dat het het beste is dit te toetsen of het echt klopt. En als je iets onderzoekt helpt het denk ik om het biddend te lezen. Als je ergens niet uitkomt, kun je naar iemand die je vertrouwt vragen hoe die erover denkt. Maar 't belangrijkste is denk ik om het bij God neer te leggen. Succes !
Laatst aangepast door
|
SUSANNAH475
|
op zaterdag 29 mei 2010, 22:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BRIGHTBOY799
|
|
Geplaatst: zaterdag 29 mei 2010, 22:05
|
|
|
Herb ik dus gedaan, en dan zie je dat die site dingen echt uit de context trekt. Ik heb er wel een stevige eigen mening over hoor
Maar ik vind het vervelend dat deze sites op het World Wide Web staan, omdat die de bijbel aanhalen, maar niet naar eer en waarheid, en daardoor de bijbel dus geen recht doen.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|