ChristianMatch

Forum

satanisme : wat is het wel en wat is het niet ?
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:05

JOL252 schreef:
Ik begrijp denk ik (??) wat je wilt zeggen... vaak zit er een eigen invulling door verweven of eigen mening, een zogeheten stokpaardje van de vertaler. Soms komt degene die in het openbaar in tongen spreekt ook zelf met de vertaling... ik vraag me af hoe geloofwaardig dit dan weer is. En daarnaast zit ik als er hardop in tongen wordt gesproken eerlijk gezegd met kromme tenen als ik in de schoenen ga staan van mensen die hier nog niets van weten of gehoord hebben.

Bij mijn weten kan ik niets in de bijbel vinden over het spreken in tongen. Daarnaast is het voor mij juist zo mooi, dat God Zich uitlaat in Zijn Woord met begrijpelijke taal, en een eenvoud die voor mensen is te begrijpen, ook al zijn er dan nog zo veel verschillende meningen over de uitleg ervan. In diensten van de Rk waar in het latijn gesproken wordt, snapt ook niemand waar het over gaat, en dat is in mijn beleving niet het doel van een dienst.
Graag zou ik begrijpen wat het nut is van spreken in tongen, en hoe het gezien wordt en begrepen wordt. Ik zelf kan er namelijk niets mee, en snap er echt niets van als iemand in tongen spreekt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:12

WILLEM618 schreef:
Bij mijn weten kan ik niets in de bijbel vinden over het spreken in tongen. Daarnaast is het voor mij juist zo mooi, dat God Zich uitlaat in Zijn Woord met begrijpelijke taal, en een eenvoud die voor mensen is te begrijpen, ook al zijn er dan nog zo veel verschillende meningen over de uitleg ervan. In diensten van de Rk waar in het latijn gesproken wordt, snapt ook niemand waar het over gaat, en dat is in mijn beleving niet het doel van een dienst.
Graag zou ik begrijpen wat het nut is van spreken in tongen, en hoe het gezien wordt en begrepen wordt. Ik zelf kan er namelijk niets mee, en snap er echt niets van als iemand in tongen spreekt.
Er staat een heleboel over tongen spreken in de bijbel. Het vormde een essentieel onderdeel van de geloofsbeleving van de eerste gemeentes. Iedereen die tot bekering kwam, werd gedoopt en werd gebeden voor de doop in de Geest. Als teken daarvan werd het in tongen spreken gezien.

Uit mn hoofd kan ik je vier redenen opnoemen:
1. Het versterkt je gebedsleven. Je bidt door de Geest geleid naar God toe...
2. Het verdiept je geestelijk inzicht. Je krijgt geestelijke ogen om te doorgronden wat er aan de hand is.
3. Het opent de weg naar de andere gaven, zoals gaven van genezingen en profetie en onderscheiden van geesten.
4. Het ondersteunt je bij de geestelijke strijd. Het wordt zelfs genoemd als een onderdeel van de geestelijke wapenrusting (Ef.6:18)

En btw vind je de Statenvertaling begrijpelijke taal? Ik denk daar iets anders over.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:15

CHATULIEM619 schreef:
Er staat een heleboel over tongen spreken in de bijbel. Het vormde een essentieel onderdeel van de geloofsbeleving van de eerste gemeentes. Iedereen die tot bekering kwam, werd gedoopt en werd gebeden voor de doop in de Geest. Als teken daarvan werd het in tongen spreken gezien.

2. Het verdiept je geestelijk inzicht. Je krijgt geestelijke ogen om te doorgronden wat er aan de hand is.
3. Het opent de weg naar de andere gaven, zoals gaven van genezingen en profetie en onderscheiden van geesten.
4. Het ondersteunt je bij de geestelijke strijd. Het wordt zelfs genoemd als een onderdeel van de geestelijke wapenrusting (Ef.6:18)

En btw vind je de Statenvertaling begrijpelijke taal? Ik denk daar iets anders over.

Ik kan daar met de beste wil van de wereld niet uit opmaken dat in tongen spreken iets is wat Bijbels is, Chat. Maar misschien kan je het is meer uitleggen. Ook het dopen in de Geest zie ik niet, maar ik ken mijn beperkingen, dus ik sta open voor toelichting en uitleg
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:23

CHATULIEM619 schreef:

Dus eigenlijk heeft in tongen spreken en christelijke meditatie het zelfde doel? waarom is het een dan christelijk en het ander occult?????
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:31

WILLEMIJN232 schreef:
Dus eigenlijk heeft in tongen spreken en christelijke meditatie het zelfde doel? waarom is het een dan christelijk en het ander occult?????
Het ligt eraan wat je met christelijke meditatie bedoelt. Maar in tongen bidden is niet een doel op zich, het gaat uiteindelijk om God. Het gaat niet om de ervaring, het gaat om de Gever...
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:36

WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe vertaal je deze wijsheid in je dagelijks leven? De praktijk in het leven is ettelijke malen weerbarstiger......

Ik hoop dat ik je vraag goed begrijp.

In het geval van overlast door mensen die satanisme bedrijven is vergeven en zegenen denk ik de bijbelse opdracht. In de bijbel staat: "zegen hen die u vervloeken en bid voor degenen die je vervolgen".

Niet altijd makkelijk, maar God helpt je daarbij.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:45

WILLEM618 schreef:
Ik kan daar met de beste wil van de wereld niet uit opmaken dat in tongen spreken iets is wat Bijbels is, Chat. Maar misschien kan je het is meer uitleggen. Ook het dopen in de Geest zie ik niet, maar ik ken mijn beperkingen, dus ik sta open voor toelichting en uitleg
Dit onderwerp is al aan bod gekomen:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2346
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 11:46

WILLEMIJN232 schreef:

Ik vind de term 'meditatie' nogal vaag. Daarmee kunnen verschillende zaken worden aangeduid. Volgens mij gebruiken sommigen het ook voor gebed.

Wat van belang is, is denk ik de techniek die wordt toegepast. Bij het bidden richt je jouw gedachten op God en wordt je als het goed is gevuld met Zijn Heilige Geest.

Van mediteren heb ik begrepen dat het juist de bedoeling is dat je je innerlijk 'leeg' maakt. En de bijbel roept ons daartoe niet op. Innerlijke leegte biedt minder bescherming tegen demonische machten en valt ook niet te rijmen met de opdracht om vervuld te raken met de Heilige Geest.

Ik ken beide en ik ervaar dat de rust die je in God vindt echte rust is. De rest is surrogaat. Maar dat besefte ik natuurlijk pas later toen ik kon vergelijken.

Laatst aangepast door
CARMEN073
op donderdag 23 augustus 2012, 11:47
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 12:17

CHATULIEM619 schreef:
Dit onderwerp is al aan bod gekomen:
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2346

Dank chat.
De link van toen heb ik geklikt, en kan me hier enigzins in vinden. Echter, wat daarin genoemd wordt komt niet overeen met de door jou eerder uiteengezette omschrijving. Maar dit even als reactie.
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 16:09

INGE721 schreef:
Dat heb je mooi verwoord!!!!! Ik ben jaren geleden lid geweest van een pinkstergemeente en daar was men errug strikt in het vertalen van de "tongenboodschap" Maar alleen de vrouw van de voorganger kon hem verstaan en die opperde wel eens dingen waarvan ik me afvroeg ....komt dit nu echt van God of of is het een sneer van jewelste uitdelen Smiley die vol vragen zit

Dat is inderdaad de vraag en volgens mij een hele goeie... maar dat eventueel opperen is dan al snel: uwes bent rebels... of niet geestelijk genoeg...
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 16:16

WILLEM618 schreef:

Nou, niets over te vinden... in de brief aan de Corinthen vind Paulus het van belang structuur aan te brengen waar het gaat om het spreken in tongentaal in het openbaar. Hier stelt hij regels op hoe daar wijs mee om te gaan. Hij zegt verder dat hij wel wilde dat iedereen zoveel in tongen sprak als hij dat deed maar nuanceert het ook weer waar het gaat om de belangrijkheid.

Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 23 augustus 2012, 16:16
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: donderdag 23 augustus 2012, 18:32

CHATULIEM619 schreef:
Het ligt eraan wat je met christelijke meditatie bedoelt. Maar in tongen bidden is niet een doel op zich, het gaat uiteindelijk om God. Het gaat niet om de ervaring, het gaat om de Gever...

Ik mediteer niet maar val wel altijd in slaap met een muziekje aan.
Soms lijkt het me ook wel eens een mantra toe Smiley die vol vragen zit door de bekendheid van de muziek kan ik mijn gedachtes stilzetten en in slaap vallen
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 01:27

donderdag 23 augustus 2012, 16:16

WILLEM618 schreef:

JOL: Nou, niets over te vinden... in de brief aan de Corinthen vind Paulus het van belang structuur aan te brengen waar het gaat om het spreken in tongentaal in het openbaar. Hier stelt hij regels op hoe daar wijs mee om te gaan. Hij zegt verder dat hij wel wilde dat iedereen zoveel in tongen sprak als hij dat deed maar nuanceert het ook weer waar het gaat om de belangrijkheid.

Ja, maar als Willen er vanuit gaat net als ik dat dat alleen in de eerste gemeentes voorkwam, vroeger dus, ja dan staat er niets over in.

In Gal 5 staat ook over de werken van het vlees en de werken van het vlees. en bij de werken van de geest staat er niet bij, in tongen spreken'.

duszz.

Zelfde geldt voor genezingen, in de tijd dat Jezus op aarde liep en in de eerste gemeentes werd iedereen genezen, kijk maar in de concordantie, en nu niet meer. Omdat dat iets van vroeger was, in die tijd. Ja, als men dat onderscheid niet heeft, krijg je rare situaties, mensen doen maar wat in hun fantasie, denken dat ze in een vreemde taal spreken, anderen gaan hun nadoen en je hebt een vorm van massahypnose.
en als je dat van te voren niet weet en je neemt een ongelovige mee naar die kerk, schaam je jezelf rot. En dat het gewoon zacht uitgedrukt niet leuk is als iedereen om je heen zo raar loopt te doen, en dan nog wel in de kerk....

Maar goed meningen verschillen, degene die denken dat ze tot God spreken in een taal die ze zelf niet verstaan, ja, doe maar, ik kom er niet, en zou er zeker niemand mee naartoe nemen.

Ja, en dan kan je zeggen ja, maar er staat als je zelf niet weet wat te zeggen dan spreekt je geest in verzuchtingen. zoiets.
Ja, das iets anders, dan weet je even geen woorden en dan verzucht je als het ware. maar van de rare gek klinkende klanken uitstooten, ik denk fantasie.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 24 augustus 2012, 01:40
Naar boven

Auteur Bericht
TINK100

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 09:13

Ik begrijp iets niet: valt spreken in tongentaal nu ook onder satanisme of niet? Het enige tijdstip dat ik lees in de bijbel over tongentaal is, als de heilige geest wordt uitgestort en dat er zich tongen als van vuur op een ieder van de discipelen zette en dat ze in tongen gingen spreken.....en de mensen op straat kon hen, ieder in zijn/ haar eigen taal verstaan.... waaruit ik opmaak dat" tongentaal " niets anders zou zijn als een ander taal spreken zodat de ander je kan verstaan......dus, bijv. Engels, frans, chinees of welke taal dan ook......
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 09:27

WILLEM618 schreef:

Film waaruit je kan opmaken dat het niet bijbels is: Klik hier

De 1ste link laat zien als je denkt aan een hoger iets, hier is de zon gebruikt, zonder zon is geen leven, geen planten geen mensen etc. en je contcentreerd je, dat je ook zo kan doen...

en: Klik hier
2de link, hier wordt uitgelegd wát het eigenlijk is, en eerlijk gezegd, begrijp ik nu ook waarom ik altijd zo in de war (zacht uitgedrukt) uit die samenkomsten kwam waar iedereen in tongen spreekt, en niet alleen ik...
Fijne Dag!!!

NB: dus met je eens, niet bijbels..

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 24 augustus 2012, 09:54
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 10:39

TINK100 schreef:
Ik begrijp iets niet: valt spreken in tongentaal nu ook onder satanisme of niet? Het enige tijdstip dat ik lees in de bijbel over tongentaal is, als de heilige geest wordt uitgestort en dat er zich tongen als van vuur op een ieder van de discipelen zette en dat ze in tongen gingen spreken.....en de mensen op straat kon hen, ieder in zijn/ haar eigen taal verstaan.... waaruit ik opmaak dat" tongentaal " niets anders zou zijn als een ander taal spreken zodat de ander je kan verstaan......dus, bijv. Engels, frans, chinees of welke taal dan ook......

Niet van God iig Klik hier
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 10:55

TINK100 schreef:

Zo heb ik het ook altijd gezien en ook begrepen....
Naar boven

Auteur Bericht
PETRA944

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:04

gewoon wat gedachten die ik heb, je hebt twee koninkrijken 1 het koninkrijk van god, 2 het koninkrijk van satan(tegenstander)

waar spreekt jezus zelf over het koninkrijk van satan? volgens mij spreekt hij alleen over het koninkrijk van manon, de afgod van geld en terwijl wij cristenen ons zitten te verdiepen in dit topic over wat is occult etc. vraag ik me af hoeveel cristenen eren in hun hart manon? waardoor ze gebonden zijn aan het koninkrijk van satan, ook al zijn ze cristen, innerlijk verdeeld door egoistme, geld.... het valt me ook op door de bijbel heen wat wilt god van ons? dat we omzien naar anderen elkaar helpen,delen met onze rijkdom aan armen. wat waren bv de zonden van sodom, dat ze hooghartig waren, minachtend na anderen mensen, niet omkeken na de elendigge, de wezen en weduwen niet hielpen.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEM618

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 11:05

ZEELAND736 schreef:
Zo heb ik het ook altijd gezien en ook begrepen....

Ik denk, nadat ik diverse stukken er op heb nageslagen, dat we voorzichtig moeten zijn een waarde oordeel te hebben over tongentaal. Wel ben ik van mening dat Tongentaal niet iets is wat door meerderen tegelijk door elkaar gesproken kan worden, en tegelijk dat het meteen dient uitgelegd te worden. Of dat nu in een buitenlandse taal is, of in een taal die iemand begrijpt, is mij even om het even. Tongen is taal, en daarin moet het ook verstaanbaar zijn, en anders is het beter dat diegene zwijge, volgens Paulus.
Daarnaast zijn er veel bijbelse uitleggingen die zeggen dat tongentaal eindig is, maar liefde niet, naar Gods Woord. En dit wordt dan uitgelegd dat tongentaal niet meer actueel zou zijn, terwijl de liefde blijft. Hoe dan ook, ik heb er echt onvoldoende nog van tot me genomen, maar duidelijk voor mij is wel dat het niet een bepaald gebrabbel is, wat voor iedereen onverstaanbaar is, maar een taal. En welke taal? Maar dat laatst doet er ook niet toe, het dient in ieder geval uitgelegd te worden en te kunnen worden, en anders doet het geen nut in de gemeente.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 12:16

TINK100 schreef:
Nee tuurlijk niet, maar Shanita wil ons dat doen geloven...er is een nieuw topic over geopend.
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:12

plaatje geeft aan dat mensen altijd kritiek hebben.

Dat zou niet moeten maar dat is blijvende struisvogelpolitiek

.... Sorry reactie hoort bij de Bijbel topic

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op vrijdag 24 augustus 2012, 15:56
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:24

.....

Laatst aangepast door
ZWAAN995
op vrijdag 24 augustus 2012, 14:33
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:43

Yoga occult? Dacht het niet!!!

Watch this...zogenaamd allemaal heilige geest werk....
Naar boven

Auteur Bericht
CARMEN073

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:52

SHANITA130 schreef:
Film waaruit je kan opmaken dat het niet bijbels is: Klik hierDe 1ste link laat zien als je denkt aan een hoger iets, hier is de zon gebruikt, zonder zon is geen leven, geen planten geen mensen etc. en je contcentreerd je, dat je ook zo kan doen...

2de link, hier wordt uitgelegd wát het eigenlijk is, en eerlijk gezegd, begrijp ik nu ook waarom ik altijd zo in de war (zacht uitgedrukt) uit die samenkomsten kwam waar iedereen in tongen spreekt, en niet alleen ik...
Fijne Dag!!!

Natuurlijk kunnen heksen en mensen in het occultisme ook in tongen spreken. Men noemt de duivel niet voor niets de "Aap van God".

Mensen binnen het occultisme spreken ook Nederlands. Of Engels. Zijn die talen nu opeens ook occult?

Mss moeten we dan met zn allen gebarentaal gaan leren..?

Verraste, verbaasde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:15

Correctie:

dus, niet bijbels of wel???:

de 1ste link, Klik hier , laat zien als je denkt aan een hoger iets, hier is de zon gebruikt, zonder zon is geen leven, geen planten geen mensen etc. en je contcentreerd je, dat je ook zo kan doen...

en de 2de Klik hier, link hier wordt uitgelegd wát het eigenlijk is, en eerlijk gezegd, begrijp ik nu ook waarom ik altijd zo in de war en depressed (zacht uitgedrukt) uit die samenkomsten kwam waar iedereen in tongen spreekt, en niet alleen ik, ook degene met wie ik ging...

Fijne dag!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 24 augustus 2012, 15:24
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:28

CARMEN073 schreef:
Natuurlijk kunnen heksen en mensen in het occultisme ook in tongen spreken. Men noemt de duivel niet voor niets de "Aap van God".

Mensen binnen het occultisme spreken ook Nederlands. Of Engels. Zijn die talen nu opeens ook occult?

Mss moeten we dan met zn allen gebarentaal gaan leren..?

Verraste, verbaasde smiley

Nooouuuu, als sommigen alleen gebarentaal zouden 'spreken', ja, eigenlijk zou dat verplicht moeten worden gesteld....voor sommigen dan iig...

Zeker voor de zondagsrust, kom je in een kerk, wordt daar in een drie uur durende dienst kei en keihard geschreeuwd door de mic. en dan ook in tongen, ja.....daar gaat je zondagsrust...

Kan ik beter naar een vredig PKN kerkje gaan, met liefelijke psalmen en gezangen Verliefde smiley , en een rustige opbouwend en mooie preek Verliefde smiley , waar ik vrolijk Lachende smiley uitkom, ipv helemaal gestressed Zieke smiley en depressed Boze smiley , en dan gelijk, mijn valium slik voor de hele maand van de stress, en de rest van de maand zonder zit...

jahaaa... Gefrustreerde smiley

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 24 augustus 2012, 15:38
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:42

SHANITA130 schreef:
Yoga occult? Dacht het niet!!!

Watch this...zogenaamd allemaal heilige geest werk....

Afschuwelijk filmpje....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:03

ZEELAND736 schreef:
Afschuwelijk filmpje....
Ja, je moet dat ook niet al te serieus nemen. Lees maar eens in de bijbel, dat is een veel belangrijker richtsnoer. Ik kan allerlei filmpjes opzoeken om iemand in een zwart daglicht te stellen, maar dat is dan alleen maar mijn waarheid.
Shanita is nu eenmaal ergens van overtuigd en zoekt daar bevestiging voor. Nog even en je kunt zelf via films bewijzen dat Jezus getrouwd was en David een homo, twee stellingen die bekend zijn in de chr. wereld.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op vrijdag 24 augustus 2012, 16:09
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:18

SHANITA130 schreef:
Film waaruit je kan opmaken dat het niet bijbels is: Klik hierDe 1ste link laat zien als je denkt aan een hoger iets, hier is de zon gebruikt, zonder zon is geen leven, geen planten geen mensen etc. en je contcentreerd je, dat je ook zo kan doen...

Fijne Dag!!!

Goed, tongen spreken komt ook in occulte kringen voor. Maar vind je het zelf niet vreemd, dat mensen wel de Heer blijven dienen als ze volgens jouw occult bezeten zijn? Want je zou juist denken dat als je zo occult bezig bent, je met God niks te maken wil hebben, juist voor Hem zou willen vluchten...
Of beweer je met droge ogen dat mensen bezeten zijn als ze in tongen bidden?
En wat heeft het verhaal van een puber nou voor waarde? Vind je dat steekhoudend? Ik totaal niet.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 16:45

CHATULIEM619 schreef:
Ja, je moet dat ook niet al te serieus nemen. Lees maar eens in de bijbel, dat is een veel belangrijker richtsnoer. Ik kan allerlei filmpjes opzoeken om iemand in een zwart daglicht te stellen, maar dat is dan alleen maar mijn waarheid.
Shanita is nu eenmaal ergens van overtuigd en zoekt daar bevestiging voor. Nog even en je kunt zelf via films bewijzen dat Jezus getrouwd was en David een homo, twee stellingen die bekend zijn in de chr. wereld.

Films hoeven mij dat niet te bewijzen...
Ik probeer vast te houden aan Gods Woord...en daar naar te leven...
Een getrouw woord en aller aanneming waardig...
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 5 6 7 8 9 Volgende
Pagina 8 van 9