Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 12:47
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | He Hannah,
Ik heb dit stukje van jou al een paar keer gelezen en zie zo niet wat je eigenlijk bedoelt te zeggen. Wil je t nog eens uitleggen? |
de discussie ging vooral tussen YES en DAAF, roelande........ YES gaf aan dat hij geen aanleiding ziet in de bijbel, om zelfbevrediging af te keuren, waarop DAAV aan YES vroeg; als je de vraag eens omdraait; waar zie je dan in de bijbel dat het toegestaan is; ook dat ziet hij nergens staan.
in bovenstaande stukje uit kollossensen 2 probeer ik aan te geven, dat daar ten diepste staat, dat wat God niet duidelijk verbied DUS "toegestaan" is. (ik weet even geen betere woorden te vinden, en hoop dat je de strekking van mijn woorden begrijpt)
in de hannah's-hollands-vertaling staat er; als je nu bij de Heere Jezus hoort, waarom laat je je dan nog door mensen van die (onzin-)wetjes opleggen van "je mag niet pakken, proeven en aanraken". het lijkt allemaal o zo verstandig, maar het is alleen maar ontkenning van je lichamelijke behoeften; het slaat nergens op, en dient alleen maar om je poepie-vroom te voelen".
alles wat niet door God is ingesteld, zijn menselijke verzinsels........en vallen dus "overbodige regels". dát is wat ik hiermee zeggen wil; begrijp je me nu beter, roelande?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 13:02
|
|
|
Los daarvan: het is echt een redeneerfout van Daaf: Als God het niet nadrukkelijk heeft toegestaan, is het dus verboden? Dat is toch volstrekt onhoudbaar. Dan zou je niet eens meer mogen fietsen.
Verder is er geen plek in de Bijbel te vinden waar zelfbevrediging wordt verboden.
Dat er mensen zijn die vanuit hun opvoeding niet met seksuele gevoelens om kunnen gaan, is al triest. Het koppelen van zonde/schuldbesef en zelfbevrediging is ronduit onbijbels. Als je het wel doet is dat een uiting van cultuur van je kerk, niet van het Christelijk geloof.
Het lijkt wel of de Bijbel zich moet aanpassen aan inzichten van sommige mensen hier. Er is echt een verschil tussen gewoontes en opvattingen die in sommige kerken bestaan en het Christendom zelf. Kerkelijke cultuur is niet hetzelfde als het Christendom. Als je bijvoorbeeld met bepaalde gewoontes en opvattingen in de oud-gereformeerde gemeente moeite hebt dan val je het Christendom zelf niet aan maar de kerkelijke cultuur daar.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 1 juni 2012, 14:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROELANDE345
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 13:32
|
|
|
HANNAH810 schreef: | de discussie ging vooral tussen YES en DAAF, roelande........ YES gaf aan dat hij geen aanleiding ziet in de bijbel, om zelfbevrediging af te keuren, waarop DAAV aan YES vroeg; als je de vraag eens omdraait; waar zie je dan in de bijbel dat het toegestaan is; ook dat ziet hij nergens staan.
in bovenstaande stukje uit kollossensen 2 probeer ik aan te geven, dat daar ten diepste staat, dat wat God niet duidelijk verbied DUS "toegestaan" is. (ik weet even geen betere woorden te vinden, en hoop dat je de strekking van mijn woorden begrijpt)
in de hannah's-hollands-vertaling staat er; als je nu bij de Heere Jezus hoort, waarom laat je je dan nog door mensen van die (onzin-)wetjes opleggen van "je mag niet pakken, proeven en aanraken". het lijkt allemaal o zo verstandig, maar het is alleen maar ontkenning van je lichamelijke behoeften; het slaat nergens op, en dient alleen maar om je poepie-vroom te voelen".
alles wat niet door God is ingesteld, zijn menselijke verzinsels........en vallen dus "overbodige regels". dát is wat ik hiermee zeggen wil; begrijp je me nu beter, roelande? | Oh oke nu volg ik je En ben het met je eens Zelfbevrediging staat niet in de Bijbel omdat God dat niet belangrijk genoeg vind, denk ik. Soms zie je zelfs kleine kinderen het al doen als ze hun lichaampje aan het ontdekken zijn. Die hebben verder helemaal geen 'ontuchtige" gedachten. het is gewoon iets menselijks. Voor de rest (verslaving er aan evt verkeerde fantasieën) daarvoor staat nu weer wel genoeg in de Bijbel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 14:25
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Oh oke nu volg ik je En ben het met je eens Zelfbevrediging staat niet in de Bijbel omdat God dat niet belangrijk genoeg vind, denk ik. Soms zie je zelfs kleine kinderen het al doen als ze hun lichaampje aan het ontdekken zijn. Die hebben verder helemaal geen 'ontuchtige" gedachten. het is gewoon iets menselijks. Voor de rest (verslaving er aan evt verkeerde fantasieën) daarvoor staat nu weer wel genoeg in de Bijbel |
Mee eens Roelande Volgens een onderzoek van Langfeldt uit 1990 masturbeert 10% van de kinderen tussen de 4 tot 10 jaar tot een orgasme;(Hoe gaan we daar mee om als ouders geven w ze dan mee dat dat niet goed en verkeerd is op basis van de bijbel?) ook op jongere leeftijd komt het geregeld voor. Alle baby's betasten hun geslachtsorgaan. Jongetjes doen het wat vaker. Vroeger of later merkt iedere baby dat het vasthouden van zijn/haar geslachtsdelen een plezierig gevoel geeft; het is duidelijk anders dan het vasthouden van zijn/haar eigen knie. In het begin zal het prettige gevoel niet veel verschillen van de gevoelens die het kind krijgt bij het zuigen en meer sensueel dan seksueel zijn. Sommige baby's merken eerder dat het prikkelen van het genitaal opwindend is en dus de moeite waard om met opzet te doen. Baby's van een paar maanden oud wrijven zich soms ritmische tegen hun bed. Het zit dus IN ons. Door God bedacht en gemaakt. Ik geloof niet dat we deze dingen ontgroeien. Integendeel. Leg daarnaast de cijfers hoeveel singles er zijn. Zou het ontkennen,wegdrukken,op een andere mannier dan masturberen ontladen God wil zijn? Ik lees vaak “dat kost strijd om niet toe te geven aan die gevoelens” Ik denk dat het ook strijd kost om op een gezonde mannier er met God mee om te gaan. Ik vraag me af hoe mensen die vinden dat het Bijbels niet zou mogen(en “de gave der onthoudeing”) niet hebben dat dan praktisch invullen. En Gog heeft toch ons onze lichamen ook sexueel bedacht en gemaakt! Met de daarbij behorende stimulerende hormonen?Die niet alleen met ons lichaam maar zeker ook met onze geest veel doen. Het lijkt me dat die spanning zonder ontlading zich opbouwt en de gedachten vergelijkbaar daarin mee gaan. Dus ik ben wel benieuwt naar die mannier hoe die mensen hun fantasieën en mogelijk verkeerde gedachten(waarvan is aangetoond (en je misschien herkend in je eigen leven) dat die zich opbouwen naar “langere”tijd) dat praktisch invullen en daar een ontlading in weten te vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAAF423
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 16:32
|
|
|
Hi die Hi,
Voor de liefhebbers twee boeken over dit onderwerp: 1). Ds van Kooten, het zevende gebod "gij zult niet echtbreken" 2). Walter & Ingrid Trobisch, Mijn hart blijft onbevredigd.
De eerste heb ik gelezen en Bijbel goed onderbouwd en de 2e ken ik zelf nog niet maar wordt wel door vele aanbevolen.
Het zevende gebod gaat over de relatie man en vrouw en over de sexualiteit in het algemeen, ook als je alleenstaand of weduwe bent (goed Bijbels onderbouwdl) en over zelfbevrediging. Echt een aanrader. 207 pagina's
Kijk maar
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:06
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | Oh oke nu volg ik je En ben het met je eens Zelfbevrediging staat niet in de Bijbel omdat God dat niet belangrijk genoeg vind, denk ik. Soms zie je zelfs kleine kinderen het al doen als ze hun lichaampje aan het ontdekken zijn. Die hebben verder helemaal geen 'ontuchtige" gedachten. het is gewoon iets menselijks. Voor de rest (verslaving er aan evt verkeerde fantasieën) daarvoor staat nu weer wel genoeg in de Bijbel |
God ziet het hart aan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
DAAF423
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:14
|
|
|
@ Herman,
Helemaal mee eens. Grappig, ik zat daar net aan te denken. Ik denk ook niet dat of je het nou wel of niet met je zelf aan de gang gaat, je het moeilijker moet maken dan het is.
Mijn overtuiging is dat je het beter niet kan doen maar als je het wel doet, al zou het niet goed zijn, God kijkt het hart aan. En voor God is iedere zonde gelijk en er zal er geen in de Hemel komen zonder zonden en het is allemaal uit genade alleen. Gelukkig. Wat willen we nog meer. Zelfs voor de moordenaar aan het kruis.
Maar aan de andere kant onder zoek de geschriften en vraag God over wijsheid hierover. Dan ligt het ook in Zijn hand en zal Hij je hier ook bij helpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:32
|
|
|
HERMAN968 schreef: | God ziet het hart aan. |
dat is een vrij algemene stelling, herman; wat wil je daarmee zeggen, in het kader van deze discussie?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:38
|
|
|
Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar de antwoorden op de vragen die ik had God heeft toch ons onze lichamen ook sexueel bedacht en gemaakt! Met de daarbij behorende stimulerende hormonen?Die niet alleen met ons lichaam maar zeker ook met onze geest veel doen. Het lijkt me dat die spanning zonder ontlading zich opbouwt en de gedachten vergelijkbaar daarin mee gaan. Dus ik ben wel benieuwt naar die mannier hoe die mensen hun fantasieën en mogelijk verkeerde gedachten(waarvan is aangetoond (en je misschien herkend in je eigen leven) dat die zich opbouwen naar “langere”tijd) dat praktisch invullen en daar een oplossing met god in weten te vinden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 19:08
|
|
|
Het bestaan van lichaam en geest is een Griekse vorm van denken. Paulus leefde in de Griekse cultuur. We weten nu dat je ze wel kunt onderscheiden maar scheiden is niet mogelijk. Lichaam en geest worden tegenwoordig vaak als psychosomatische eenhied aangeduid. Onder invloed van medicijnen of door het ontbreken ervan, gaat ons lichaam anders reageren. De geest en het lichaam hangen samen. Denk hierbij ook aan overspannenheid, depressie en bijvoorbeeld uitval door een gebrek aan glucose bij diabetes. Het feit dat lichaam en geest niet gescheiden zijn en kunnen worden, wil overigens nog niet zeggen dat er geen (immateriele) ziel zou kunnen zijn. En we zijn ook als seksuele wezens geschapen. En wat hier ook beweerd wordt door sommigen: God heeft zich, ook op dit punt, echt niet vergist bij de Schepping.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 1 juni 2012, 19:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 19:23
|
|
|
maar eh.........dan blijft nog steeds de vraag van YES staan hoe men het oplost, wanneer men zich het vervullen van lichamelijke behoeften ontzegt en het gedachten-leven zuiver wil houden................
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zaterdag 2 juni 2012, 09:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 20:28
|
|
|
Misschien dat mensen zich er eens in moeten verdiepen wat het betekent voor het welbevinden, het zelfbeeld en de gezondheid om bij elk door God zelf geschapen seksueel gevoel een schuldgevoel te voelen ontstaan. Tel eens op: Schuldgevoel bij seksueel verlangen, schuldgevoel bij seksuele fantasieen, schuldgevoel bij seks met de partner omdat je nog niet getrouwd bent, schuldgevoel omdat je masturbeert, angst om verder te gaan voor een vrouw in haar fantasieen dan de daad zelf en dan haar man dus maar zijn gang te laten gaan, angst om aan scheiden te denken wanneer de relatie niet werkt, angst om je niet volgens de norm te kleden omdat het je te aantrekkelijk maakt, zwijgen terwijl je weet dat er incest plaatsvindt omdat je je vader moet eren...
Willen we dat nou echt? Zou een wat gezondere kijk op het fenomeen seksualiteit niet veel ellende voorkomen? Wat doet angst en schuldgevoel allemaal wel met mensen? Moeten we ons niet eens afvragen wat dit soort opvattingen aan geestelijke schade toebrengt bij Christenen, met bovendien alle llichamelijke gevolgen van dien?
Thomas, opvattingen kunnen vromer klinken dan ze in de praktijk uitwerken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 1 juni 2012, 21:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 22:40
|
|
|
Ik vind nog steeds dat er een verschil is in sex in een relatie van liefde en trouw al dan niet getrouwd en het los verkrijgbaar zijn en er op ingaan van sex....... Ik denk dat er niets verkeerds is aan sex in een liefdevolle relatie want daar hoort sex ook in thuis.....dus al dat gediscussieer erover verbaasd me een beetje.....er zijn al meer dan 1600 opmerkingen over geplaatst.....
Er zijn kerken die sex omgeven met geboden en verboden maar ook daar ben je vrijwillig lid van...en die keuze wat te doen maak je ook zelf....
ik heb zelf meer moeite met het los omgaan met sex, bv een one night stand.....en laten we niet naïef zijn, ook dit gebeurt hier......dat gebeurt overal dus ook hier......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 1 juni 2012, 22:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 00:47
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik vind nog steeds dat er een verschil is in sex in een relatie van liefde en trouw al dan niet getrouwd en het los verkrijgbaar zijn en er op ingaan van sex....... Ik denk dat er niets verkeerds is aan sex in een liefdevolle relatie want daar hoort sex ook in thuis.....dus al dat gediscussieer erover verbaasd me een beetje.....er zijn al meer dan 1600 opmerkingen over geplaatst.....
Er zijn kerken die sex omgeven met geboden en verboden maar ook daar ben je vrijwillig lid van...en die keuze wat te doen maak je ook zelf....
ik heb zelf meer moeite met het los omgaan met sex, bv een one night stand.....en laten we niet naïef zijn, ook dit gebeurt hier......dat gebeurt overal dus ook hier...... |
Ben ik helemaal met je een Willemijn>
Ik heb daar mijn gevoel en ideeën over gegeven eerder in dit forum. Nl dat ik verschil zie ,voel en vind in sex en “de LIEFDE GEDRIJVEN. Het eerste link ik met bv een one night stand het tweede spreekt voor zich de liefde die je voor elkaar voel bedrijven. Stel ik dan vreemde vragen? Moet ik de conclusie trekken dat wat ik schreef de ervaringen van de mensen zijn die erop grond va de bijbel het verkeerd vindenen het dus na ik aanneem niet doen? Met alle(GEESTELIJKE) bijwerkingen die daar bij komen? Vind het heel bijzonder dat het zo oorverdovend stil is op mijn vragen:
Citaat uit mijn vorige post: Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar de antwoorden op de vragen die ik had
God heeft toch ons onze lichamen ook sexueel bedacht en gemaakt! Met de daarbij behorende stimulerende hormonen?Die niet alleen met ons lichaam maar zeker ook met onze geest veel doen.
Het lijkt me dat die spanning zonder ontlading zich opbouwt en de gedachten vergelijkbaar daarin mee gaan. Dus ik ben wel benieuwt naar die mannier hoe die mensen hun fantasieën en mogelijk verkeerde gedachten(waarvan is aangetoond (en je misschien herkend in je eigen leven) dat die zich opbouwen naar “langere”tijd) dat praktisch invullen en daar een oplossing met god in weten te vinden.
Voor mij (en anderen die meelezen) vind ik het belangrijk dat mensen die Bijbelteksten hebben die heel waardevol zijn en ongetwijfeld zelf in praktijk brengen (Leer en LEVEN)mogelijk zou dat in de vorm van Ik doe en laat dit Ik denk dat…….. Met mijn seksuele gevoelens doe het volgende …….. mijn seksuele gedachte na geen sex zijn helemaal zijn enz enz de Bijbelteksten en spreuken weet ik nu er respecteer ik!!!!! En hoef ik dus niet nog een keer het gaat me om de persoonlijke omgang daar mee helemaal gee sex voor het huwelijk en geen masturbatie en met dar met je gedachten doet. De hormonen gaan door je GEDACHTEN OOK! Hoe ga daar mee om en voer je dat praktisch uit?
Laatst aangepast door
|
YES356
|
op zaterdag 2 juni 2012, 01:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 07:08
|
|
|
DAAF423 schreef: | @ Herman,
Helemaal mee eens. Grappig, ik zat daar net aan te denken. Ik denk ook niet dat of je het nou wel of niet met je zelf aan de gang gaat, je het moeilijker moet maken dan het is.
Mijn overtuiging is dat je het beter niet kan doen maar als je het wel doet, al zou het niet goed zijn, God kijkt het hart aan. En voor God is iedere zonde gelijk en er zal er geen in de Hemel komen zonder zonden en het is allemaal uit genade alleen. Gelukkig. Wat willen we nog meer. Zelfs voor de moordenaar aan het kruis.
Maar aan de andere kant onder zoek de geschriften en vraag God over wijsheid hierover. Dan ligt het ook in Zijn hand en zal Hij je hier ook bij helpen. |
[i]Begrijp je in je standpunt Daan. Dit levenspunt is -volgens mij- iets waar ieder voor zich mee moet klaarkomen, om het zo te zegge. Sexualiteit is heftig voor elkeen van ons en het is dan ook niet verwonderlijk dat er heel veel over in de Bijbel staat geschreven. Weet wel waaraan je begint als je de deur op een kier zet met je eigen waarheden. We zijn allemaal zo goed van aannemen "als het in ons eigen kraampje past", wat God bedoelt is toch dikwijls wel een andere weg. Onze eerse reactie is meestal de verkeerde als we dan naar Gods Woord gaan kijken. Toch ! “De Geest van een Christen” is “de Geest van God” die leidt, het is de almachtige God die invloed op ons leven heeft. Het lichaam -tempel van de ziel- is niet jou lichaam, is dat van God en is onderhevig aan verleiding. De strijd tussen die twee wordt gevoerd in de ziel: de strijd tussen verstand en gevoel. Dé richtlijn om Hem deel te maken in ons leven zodat we tot ons doel kunnen komen, is God te behagen. Hij kijkt naar mij en geniet van wie ik ben. Paulus zegt: “Ik ben in die strijd gewikkeld. Doe wat God zegt als je gewoon bent aan gewoonten die je lichaam kapotmaken, niet doen !. [/i]
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op zaterdag 2 juni 2012, 07:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 10:28
|
|
|
YES356 schreef: | Ben ik helemaal met je een Willemijn>
Ik heb daar mijn gevoel en ideeën over gegeven eerder in dit forum. Nl dat ik verschil zie ,voel en vind in sex en “de LIEFDE GEDRIJVEN. Het eerste link ik met bv een one night stand het tweede spreekt voor zich de liefde die je voor elkaar voel bedrijven. Stel ik dan vreemde vragen? Moet ik de conclusie trekken dat wat ik schreef de ervaringen van de mensen zijn die erop grond va de bijbel het verkeerd vindenen het dus na ik aanneem niet doen? Met alle(GEESTELIJKE) bijwerkingen die daar bij komen? Vind het heel bijzonder dat het zo oorverdovend stil is op mijn vragen:
Citaat uit mijn vorige post: Daarom ben ik ook zo nieuwsgierig naar de antwoorden op de vragen die ik had
God heeft toch ons onze lichamen ook sexueel bedacht en gemaakt! Met de daarbij behorende stimulerende hormonen?Die niet alleen met ons lichaam maar zeker ook met onze geest veel doen.
Het lijkt me dat die spanning zonder ontlading zich opbouwt en de gedachten vergelijkbaar daarin mee gaan. Dus ik ben wel benieuwt naar die mannier hoe die mensen hun fantasieën en mogelijk verkeerde gedachten(waarvan is aangetoond (en je misschien herkend in je eigen leven) dat die zich opbouwen naar “langere”tijd) dat praktisch invullen en daar een oplossing met god in weten te vinden.
Voor mij (en anderen die meelezen) vind ik het belangrijk dat mensen die Bijbelteksten hebben die heel waardevol zijn en ongetwijfeld zelf in praktijk brengen (Leer en LEVEN)mogelijk zou dat in de vorm van Ik doe en laat dit Ik denk dat…….. Met mijn seksuele gevoelens doe het volgende …….. mijn seksuele gedachte na geen sex zijn helemaal zijn enz enz de Bijbelteksten en spreuken weet ik nu er respecteer ik!!!!! En hoef ik dus niet nog een keer het gaat me om de persoonlijke omgang daar mee helemaal gee sex voor het huwelijk en geen masturbatie en met dar met je gedachten doet. De hormonen gaan door je GEDACHTEN OOK! Hoe ga daar mee om en voer je dat praktisch uit? |
Zo oorverdovend stil is het nu ook weer niet Ik kan meegaan in het standpunt van willemijn en jou vraagstelling. Dacht dit al aangegeven te hebben...
We hebben inderdaad Gods Woord, waar we ons hele leven mee aan het werk gaan als het goed is... en de Heilige Geest is daarin je sturing. Ik ben van mening dat de Geest zelf in ieder werkt wat goed en fout is.
Bij het omgaan met je eigen lichaam heb ik net zoals je zegt, de gedachte dat mijn lichaam een creatie van God is en zolang je God duidelijk betrekt in alle belevingen, zal Hij je ook sturen of het goed zit of niet. Schuldgevoel is voor mij een sta in de weg in mijn relatie met God. Als ik het omdraai... Als ik er geen schuldgevoel bij ervaar, dan ben ik ook niet van mening dat God me zou dwingen niet van mezelf te genieten... Het accepteren van jezelf in alle omstandigheden is volgens mij belangrijk in het groeien in Zijn wegen. Als er een ander persoon bij betrokken is, dan gaat het volgens mij ook inderdaad om hoe je in liefde met die persoon omgaat. Wat de bijbel aangeeft met hoererij lijkt me niet van toepassing voor als men in liefde met elkaar omgaat. De vraag is vooral gericht in welke omstandigheden iemand zou wachten of niet. Inderdaad is het een goed advies om er niet te licht mee om te gaan, om latere diepe teleurstellingen te vermijden. Als seks alleen gericht is op bevrediging, word je er nadien ook niet vrolijk van.
Het is makkelijk gezegd om het vlees maar uit te weg te gaan, terwijl ieder met gevoel en verlangens te kampen heeft. De keren dat ik van "gehuwde" mensen bijbelse teksten heb gekregen hoe ik met mezelf zou moeten omgaan. En dat het alleen zijn wel een plan van God zou zijn en daar zelfbeheersing ook nog eens de doodnormaalste zaak zou moeten zijn
Gelukkig gaat God met ieder een eigen weg. Herstel is vaak een lange weg en een alleenstaande periode heeft hierin een possitieve invloed. Als je dan met je gevoel in een kramp zou moeten omgaan om dan in alle snelheid lukraak een partner zou zoeken om aan die verlangens te kunnen voldoen??? God aanschouwt men hart inderdaad, en daarin weet God of mijn gevoel en verlangens gericht zijn op hoererij of in liefde naar mezelf toe of naar iemand kan uitgaan. Denk dat het dan heel belangrijk is dat ieder zichzelf onderzoekt of hij in goede relatie met God staat. Hij komt alle eer toe in alles, ook of ieder mens zichzelf kan accepteren zoals hij is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ZEELAND736
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 10:37
|
|
|
Ja Xabia...mooi verwoordt...!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 10:44
|
|
|
Mooi om te lezen Xabia en er over na te denken
Je ervaring die je neerschreef “Het is makkelijk gezegd om het vlees maar uit te weg te gaan, terwijl ieder met gevoel en verlangens te kampen heeft. De keren dat ik van "gehuwde" mensen bijbelse teksten heb gekregen hoe ik met mezelf zou moeten omgaan. En dat het alleen zijn wel een plan van God zou zijn en daar zelfbeheersing ook nog eens de doodnormaalste zaak zou moeten zijn
gebeurd hellaas maar al te vaak
mooie regel waar je mee afsluit Denk dat het dan heel belangrijk is dat ieder zichzelf onderzoekt of hij in goede relatie met God staat. Hij komt alle eer toe in alles, ook of ieder mens zichzelf kan accepteren zoals hij is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 10:46
|
|
|
Christelijke Datingsite, met op númmer één, Sex voor het huwelijk!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 10:56
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Christelijke Datingsite, met op númmer één, Sex voor het huwelijk! |
[i]Mooi Shanita dat er zo open kan over worden gesproken !Het siert ons christenen om te spreken over moeilijke dingen, dingen die niet zo alledaags of oppervlakkig zijn.[/i]
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 10:59
|
|
|
HERMAN968 schreef: | [i]Mooi Shanita dat er zo open kan over worden gesproken !Het siert ons christenen om te spreken over moeilijke dingen, dingen die niet zo alledaags of oppervlakkig zijn.[/i] |
Ya, that´s true.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:00
|
|
|
Allereerst, ben blij met deze discussie en de verschillende nuance's die aangebracht worden. Thanks allemaal.
Een gedachte... waarom zo'n strijd bieden tegen iets wat in je lijf ingegeven is... Als je met huid en haar aan God toebehoort waarom dan niet heel bewust te zijn dat Hij bij je is en je ziet op het "moment supreme"? Hij weet er toch al van en kent je helemaal. En vooral bewust te zijn dat Hij niet over je oordeelt, je liefheeft en inderdaad zoals al vaker gezegd: je hart aanziet. Hij weet toch dat je bovenal verlangt naar heelheid, naar geborgenheid en acceptatie? Erger nog dan te denken dat je je bezondigt is het onderliggende ervaren van niet geborgen zijn, niet geaccepteerd, niet aanvaard, niet geliefd. En dat zijn we: aanvaard!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:04
|
|
|
JOL252 schreef: | Allereerst, ben blij met deze discussie en de verschillende nuance's die aangebracht worden. Thanks allemaal.
Een gedachte... waarom zo'n strijd bieden tegen iets wat in je lijf ingegeven is... Als je met huid en haar aan God toebehoort waarom dan niet heel bewust te zijn dat Hij bij je is en je ziet op het "moment supreme"? Hij weet er toch al van en kent je helemaal. En vooral bewust te zijn dat Hij niet over je oordeelt, je liefheeft en inderdaad zoals al vaker gezegd: je hart aanziet. Hij weet toch dat je bovenal verlangt naar heelheid, naar geborgenheid en acceptatie? Erger nog dan te denken dat je je bezondigt is het onderliggende ervaren van niet geborgen zijn, niet geaccepteerd, niet aanvaard, niet geliefd. En dat zijn we: aanvaard! |
Meer zelfs, Jol, overwinnaars ! Is ons geloof zo groot, dat we dit aanneme ?
Laatst aangepast door
|
HERMAN968
|
op zaterdag 2 juni 2012, 11:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:05
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Meer zelf, Jol, overwinnaars ! |
Wat bedoel je?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:09
|
|
|
Hij bedoelt denk ik overwinnaars, dat God ons accepteert...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:26
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Meer zelfs, Jol, overwinnaars ! Is ons geloof zo groot, dat we dit aanneme ? |
Ik begrijp je nog steeds niet in je reactie. Het ene hoeft toch niet het andere uit te sluiten...? of versta ik je niet goed...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
YES356
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 11:47
|
|
|
Ik kom deze woorden alleen tegen in Romeinen 8 (vers 37)
“Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft”. “In al deze dingen” omvat elke mogelijke gebeurtenis. Het is in deze onderdelen van het leven dat wij “meer dan overwinnaars gemaakt worden door Hem Die ons liefgehad heeft”. Wie wij zijn is gebaseerd op wie God ons heeft gemaakt in Christus. Dit geeft ons een onveranderlijke identiteit die wij ons door geloof moeten toe-eigenen. Als onze omstandigheden ongunstig zijn , en dat zijn ze veelal, dan kunnen we rusten in de identiteit die God ons heeft gegeven in Christus Jezus. Als onze gevoelens niet achter God’s standpunt staan, dan kan ons geloof toch rusten in de realiteit dat wij ook dan “meer dan overwinnaars zijn” door Hem Die ons liefgehad heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FLOWERFUL304
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:02
|
|
|
MARIANNE378 schreef: | Ik ben heel erg benieuwd wat de meeste mensen vinden van sex voor het huwelijk. En als je voor sex voor het huwelijk waarom dan? Kan je het dan zeg maar verantwoorden tegen over God? Ik heb namelijk pas een boekje gelezen over Sex voor het huwelijk. Waarom het eigenlijk binnen het huwelijk hoort. Het boek is zeer aan te raden mocht je er nieuwsgierig naar zijn wat over in de bijbel staat. Ook staat in dit boekje over zelfbevrediging. Ook wil ik weten hoe jullie daar over denken. |
God heeft sex idd voor het huwelijk bedoeld. Zijn bedoeling was dat man en vrouw beiden het huwelijk als maagd (=rein) zouden ingaan. Het huwelijk is een verbond wat men met elkaar aangaat. Het huwelijk wordt dan op de 1e nacht bezegeld met het bloed van de ontmaagding en tijden daarna is het een intieme uitting van de liefde, die als bedoeling heeft om het echtpaar dicht bij elkaar te houden en te binden. Sex wordt dus binnen het huwelijk gezegend en geheiligd door God. Daar buiten is het niet gezegend. God is een God van verbond. Zo heeft God het nieuwe verbond met ons aangegaan en die bezegeld met het bloed van Jesus Christus op het kruis. Tevens spreekt God over dat wij zijn bruid zijn, over het bruidsmaal dat wij met hem zullen hebben. God heeft het huwelijk ingesteld. God haat echtscheiding (maleachi 2:16b) Helaas weet de duivel dit heel goed en is hij doet hij zijn uiterste best om hierover ieder in de misleiding te brengen wat hem goed lukt. Zo rooft hij ons van de maagdelijkheid en brengt veel verkeerde leer en denken. Maar God is ons genadig. Hij geeft ons inderdaad een 2e kans mits wij het op zijn manier gaan doen nl sex na het huwelijk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:11
|
|
|
FLOWERFUL304 schreef: | God heeft sex idd voor het huwelijk bedoeld. Zijn bedoeling was dat man en vrouw beiden het huwelijk als maagd (=rein) zouden ingaan. Het huwelijk is een verbond wat men met elkaar aangaat. Het huwelijk wordt dan op de 1e nacht bezegeld met het bloed van de ontmaagding en tijden daarna is het een intieme uitting van de liefde, die als bedoeling heeft om het echtpaar dicht bij elkaar te houden en te binden. Sex wordt dus binnen het huwelijk gezegend en geheiligd door God. Daar buiten is het niet gezegend. God is een God van verbond. Zo heeft God het nieuwe verbond met ons aangegaan en die bezegeld met het bloed van Jesus Christus op het kruis. Tevens spreekt God over dat wij zijn bruid zijn, over het bruidsmaal dat wij met hem zullen hebben. God heeft het huwelijk ingesteld. God haat echtscheiding (maleachi 2:16b) Helaas weet de duivel dit heel goed en is hij doet hij zijn uiterste best om hierover ieder in de misleiding te brengen wat hem goed lukt. Zo rooft hij ons van de maagdelijkheid en brengt veel verkeerde leer en denken. Maar God is ons genadig. Hij geeft ons inderdaad een 2e kans mits wij het op zijn manier gaan doen nl sex na het huwelijk. |
Als jij dat zo vindt is dat toch prima? Wie is een ander om dat dan te bekritiseren maar het is jouw visie-en die van jou geloofsgemeenschap.... Ik denk er wat anders over-zie bovenstaande stukjes- en daaruit blijkt maar weer dat er nooit een eenduidige mening over vast te stellen is..... Ik denk alleen niet dat het een verkeerde leer is en dat je verkeerd gaat denken als je er een andere visie over hebt, dan doe je de ander tekort.....Hou je mening bij jezelf en oordeel niet over de ander die er anders over denkt en zeker niet minder christen is dan jij dat bent.... Dat wil ik toch even kwijt nav bovenstaande.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
FLOWERFUL304
|
|
Geplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:16
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Als jij dat zo vindt is dat toch prima? Wie is een ander om dat dan te bekritiseren maar het is jouw visie-en die van jou geloofsgemeenschap.... Ik denk er wat anders over-zie bovenstaande stukjes- en daaruit blijkt maar weer dat er nooit een eenduidige mening over vast te stellen is..... Ik denk alleen niet dat het een verkeerde leer is en dat je verkeerd gaat denken als je er een andere visie over hebt, dan doe je de ander tekort.....Hou je mening bij jezelf en oordeel niet over de ander die er anders over denkt en zeker niet minder christen is dan jij dat bent.... Dat wil ik toch even kwijt nav bovenstaande..... |
Het gaat er niet om hoe wij erover denken, het gaat erom hoe God erover denkt. En hoe Hij erover denkt staat duidelijk geschreven in de bijbel. Zo onstaat alle verwaring want die denkt zo en die denkt zo. Nee, als jezelf een christen noemt dan behoort je denken in lijn met die van God te komen, dus in lijn met de bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|