Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 3 juni 2012, 22:38
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
Hi daar ben ik weer, ja Jo helaas (grapje hoor),
Ik denk dat we twee dingen niet door elkaar moeten halen. Het valt mij op dat een reactie soms komt met (God heeft ons lief en heeft ons gemaakt, etc) en aan de andere kant de inhoud waar het om gaat nl, sex voor het huwelijk en zelfbevrediging. Sorry Yes (oa) maar dat zijn twee losstaande zaken.
Yes, je hebt helemaal gelijk als je aangeeft dat God ons lief heeft en onze zonden vergeeft. En het is nog uit genade ook nog. We hoeven daar zelf niets voor te doen (God Bless). Als het aan ons lag komen we er ook niet, toch? Ik denk dat we daar beide wel AMEN op zullen zeggen.
Maar aan de andere kant wil je als christen leven zoals Jezus heeft geleeft en laten de dingen die hij ook gelaten heeft. Je wilt als het goed is in zijn voetsporen treden (voor zover dat mogelijk is). Hier zullen wij nooit 100% in slagen. Zelfs niet de beste christen op deze wereld. Dan is God ook liefdevol dat hij ondanks onze zonden, zwakheden en onze fouten uit genade onze zonden vergeeft en mogen wij voor God verschijnen alsof wij geen zonden hebben gedaan! Prachtig toch?
Maar laat dat geen excus zijn om niet Zijn geschriften te onderzoeken en proberen te leven zoals Hij het ook bedoeld heeft. Het valt mij echt op dat sommige er echt (naar mijn overtuiging) er te makkelijk over denken en even makkelijk dingen weg wuiven alsof je een discussie hebt over een zak patat. We hebben het wel over de Bijbel en gods woord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 17:14
|
|
|
@ Herman,
Helemaal mee eens. Grappig, ik zat daar net aan te denken. Ik denk ook niet dat of je het nou wel of niet met je zelf aan de gang gaat, je het moeilijker moet maken dan het is.
Mijn overtuiging is dat je het beter niet kan doen maar als je het wel doet, al zou het niet goed zijn, God kijkt het hart aan. En voor God is iedere zonde gelijk en er zal er geen in de Hemel komen zonder zonden en het is allemaal uit genade alleen. Gelukkig. Wat willen we nog meer. Zelfs voor de moordenaar aan het kruis.
Maar aan de andere kant onder zoek de geschriften en vraag God over wijsheid hierover. Dan ligt het ook in Zijn hand en zal Hij je hier ook bij helpen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 juni 2012, 16:32
|
|
|
Hi die Hi,
Voor de liefhebbers twee boeken over dit onderwerp: 1). Ds van Kooten, het zevende gebod "gij zult niet echtbreken" 2). Walter & Ingrid Trobisch, Mijn hart blijft onbevredigd.
De eerste heb ik gelezen en Bijbel goed onderbouwd en de 2e ken ik zelf nog niet maar wordt wel door vele aanbevolen.
Het zevende gebod gaat over de relatie man en vrouw en over de sexualiteit in het algemeen, ook als je alleenstaand of weduwe bent (goed Bijbels onderbouwdl) en over zelfbevrediging. Echt een aanrader. 207 pagina's
Kijk maar
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 22:22
|
|
|
@ Hannah,
Ik ken dat stukje niet wat je hier aanhaald. Moet ik echt even in zijn geheel doornemen alvorens ik hier een reactie op kan geven. Maar ik zit nog op mijn werk, het is al 22:09 uur, moet nog eten dus ga echt nu afsluiten. Hebben we een andere keer ook nog wat van gedachte te wisselen :)
Wat ik nog wel kan toevoegen is dat als Paulus of welke profeet dan ook iets zegt, dat dit is ingegeven door de Heilige geest en dus wel Gods woord is. Als iets niet waar is of iets in de geschreven zou zijn waar wij geen waarde aan hoeven te hechten zal het ook niet in de Bijbel staan lijkt mij.
Misschien ben ik de enige op dit form die er zo over denkt maar ik zie de mooiigheid van die tekst wel in.
pff wat een lastig onderwerp en waar ben ik over begonnen :)
Gr David
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 21:47
|
|
|
Hi Jol,
Dank voor je reactie en uitleg.
Ik vindt het juist iets moois dat God de man en vrouw samen iets in handen geeft (letterlijk) om dat moois als man en vrouw te delen. Dat begon al in het paradijs toen God aan Adam Eva gaf. Overigens wel mooi Eva (Manninne) wat is: meer dan man. Maar dat terzijde.
Om het sexuele te delen tussen man en vrouw vindt ik juist niet laag maar onwijs mooi van God. Dat is toch ook iets speciaals, iets moois. Dat God uberhaubt er aan heeft gedacht om een vrouw te maken is al helemaal geweldig toch? (voor jou de man uiteraard).
Maar ik kan mij ook voorstellen dat als je geen man / vrouw relatie hebt (of meer hebt) dat het dan lastig is om de sexuele gevoelens een plekje te geven en dat het een worsteling is om hier uit te komen en de vragen die je hebt beantwoord te zien in het licht van hoe God er over denkt.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe en vooral Gods liefde en leiding om hier voor jou duidelijkheid en rust over te krijgen.
Hartelijke groetjes, Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 21:04
|
|
|
JOL252 schreef: | brrrrr dus beter een vrouw nemen dan jezelf te bevredigen... nee dat is de juiste "insteek" voor een liefdesrelatie... |
Het zijn niet mijn woorden of mijn interpretatie. Maar rechtstreeks uit Korintiers 7. Hoe duidelijk wil je het hebben! Maar ik begrijp dat dit voor jou confronterend is.
Het valt mij op dat je (zeker op mij) vel reageert terwijl jezelf met geen enkele verwijzing naar de Bijbel met een reactie komt. Behalve een Pfff en brrrrr reactie.
Het gaat er mij niet om dat ik mijn gelijk wil krijgen maar daar waar dit form over gaat: de discussie voor het huwelijk wel of geen sex en wel of geen zelfbevrediging. Daar gaat dit form volgens mij ook over. Als je denkt dat het niet mag, ben je nog niet een persoon die alleen maariets neerzet wat NIET mag (negatief) maar is dat een meening. Net zoals iemand die denkt dat het wel mag. Als we hier met z'n alle op één lijn lagen hadden we ook geen discussie en geen form over dit onderwerp. Toch?......
Een schuldgevoel wil ik zeker niemand aanpraten. Maar als we het niet eens zijn met elkaar wil dat nog niet zeggen dat ik je dan een schuldgevoel aanpraat. Dat schuldgevoel komt overigens bij jezelf vandaan en kan nooit door iemand opgelegd worden, andersom heb ik nu ook niet de neiging om mijn vriend eens de hand te schudden.
Laten we dan a.u.b. proberen om met Gods woord er achter te komen of het nou wel of niet mag. Dat was ook mijn insteek van mijn eerste reactie op dit form. Dan houden we het ook zuiver en niet op de persoon.
Ik respecteer iedereen zijn meening maar dat wil niet zeggen dat ik er ook mee eens hoef te zijn. Leuk want dan gebruiken we dit form ook waar het voor bedoeld is....discussie en een leer moment (voor mij in iedergeval).
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 19:17
|
|
|
YES356 schreef: | Helaas heb ik geen stukje behang meer!
Ik respecteer je zienswijze en je redenen er voor!!! Ik denk en hoop dat deze twee zienswijze naast elkaar kunnen blijven staan Omdat God en wat hij van ons wil de leidraad is. Het gaat niet om wie er gelijk heeft of wat mensen onderling goed of fout vinden. Het gaat om onze persoonlijke relatie met God. En dat we ons geen schuldgevoel oid aan laten praten door wat “men “vind. Maar wat HIJ vind en wil van ons doen en laten en dat blijft heel persoonlijk |
Hi Yes,
Dat ben ik geheel met je eens. .
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 19:02
|
|
|
YES356 schreef: | Fijn dat je reageert en mijn had gezien!
Dat als je vogels ziet vliegen daar kan je niets aan doen! Maar dat ze een nest gaan maken op je hoofd wel! [/b] |
Die is goed. Die gebruik ik ook wel eens. Maar dan in de andere context :)
Ik heb helaas geen behang en opgewonden kan ik er ook niet van worden. Misschien dat je een stukje van jouw patroont naar mij kan opsturen :)
Weet je Yes, ik vindt het ook lastig en zou graag willen dat ik het ook anders kon zien zoals jij en sommige andere er ook over denken. Ook ik wil ook best overtuigd worden dat het wel mag. Maar iedere onderzoek die ik hierna doe kom ik juist het tegenovergestelde tegen.
Voor wat betreft de hormonen zegt de bijbel in (kom ik weer) Koriniers 7 vers 1-8 dat je aan een vouw moet en andersom. Zo heeft Hij het ook bedoeld toch? Niet pak je hand en..... dat lees ik er niet en kan het er ook niet uithalen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 18:22
|
|
|
Hi Yes,
Geen probleem. Ik moest er wel om lachen. Je had al een smile er neergezet.
Ik zit op mijn werk en eigenlijk is het te druk om steeds te reageren maar gezien je liefde die ik proef uit je post wil ik toch graag een reactie geven.
Het is ook een lastig onderwerp denk ik. Het heeft te maken met onze diepste gevoelens en behoeftes. Laat ik voorop stellen dat ik het zelf ook een lastig onderwerp vindt waar ik ook dagelijks mee strijd.
Dat neemt niet weg dat we de dingen moeten zien zoals ze bedoeld zijn en niet zoals wij als mensen, met al onze creativiteit, de dingen gaan gebruiken of doen zoals wij denken dat we ze ook kunnen doen. Hiermee bedoel ik te zeggen dat wij mensen met al onze creativiteit dingen bedenken wat ook kan. Het gevolg is dat we (langzaam) afdwalen van het geen zoals God het bedoeld heeft.
Los van het geloof wordt zelfbevrediging ook binnen de psychologie niet als positief beschouwd. Het komt voort uit egoisme (tja bij mij dus ook). Ik kan je geen antwoord geven op de vraag als er nou helemaal geen fantasie bij komt hoe het dan is. Maar ik kan mij niet voorstellen dat iemand tijdens de daad denkt, das een leuk behangetje op de muur! kom op Yes.
Dat je de behoefte hebt is natuurlijk nog geen reden om er ook aan toe te geven.
Wel ben ik het eens dat God van ons houdt en zal houden of we nu wel of niet aan zelfbevrediging doen. Er is er geen één zonder zonde en één troost alle zonden zijn gelijk. Dus of je nu een rolletje snoep steeld of iets anders doet. Dat maakt dus voor God niet uit.
Als je het doet en je bent er echt van overtuigd dat het mag? tja, ik weet dan niet hoe God dan zal reageren. Ook dan blijft (ook al doe je het als je denkt en weet dat het niet mag) Jezus onze redding. Hij is voor onze zonden aan het kruis genageld. Ik denk dat dat voor ons alle het belangrijkste is.
Maar ik ben erg benieuwd hoe jij (en andere) denkt over Korintiers 7 waar ik eerder over gepost heb.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:48
|
|
|
@Yes,
Ik snap je vraag. Maar het gaat niet om mijn argumentatie maar wat Gods woord is. Hoe God hierover denkt. Daarom verwijs ik naar de bijbel in de hoop dat je de antwoorden daar zoekt.
Maar ik zal de vraag omdraaien: kan jij mij in de bijbel aangeven waarin staat dat sex voor het huwelijk wel mag of waar staat dat zelfbevrediging wel mag? Ik kan het niet vinden in iedergeval.
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:37
|
|
|
@Roelande
Rom 14 is zeker een mooie tekst. Helemaal mee eens. Deze tekst geeft ook aan dat we beter naar ons eigen leven kunnen kijken dan naar het leven (lees fouten) van een ander.
Maar laten we de tekst niet als een vrijbrief zien om maar te leven zoals het ons goeddukt en bijbelteksten interpreteren zoals het ons uitkomt. Het is wel de bedoeling dat we onderzoek doen naar onze eigen levenswandel en onderzoeken (in de Bijbel) hoe God iets bedoeld heeft.
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:11
|
|
|
Hi Yes,
Je stelt wel heel veel vragen :) Dat is goed hoor... maar het gaat mij te ver om ze allemaal stuk voor stuk te beantwoorden. In de Bijbel (die geeft ook betere en betrouwbare antwoorden dan ik) staat genoeg te lezen over dit onderwerp. Korintiers 7 1-8 bijvoorbeeld is daar denk ik wel duidelijk over. Om ze in de juiste contekst te kunnen plaatsen heb ik ook het gehele stuk er bij gedaan en niet alleen de tekst waar het om gaat. Even googlen en je komt meer bijbelteksten tegen.
Wel wil ik graag op de onderste opmerking ingaan waarin je aangeeft dat God ons gemaakt heeft met sexuele gevoelens en al er op. Dat klopt maar het gaat ook niet om dat we de sexuele gevoelens hebben, maar hoe we daar mee om gaan. Homo of lesbiene zijn is geen zonde op zich. Maar wel als je daar uitvoering aan geeft.
Het gaat er dus niet om wat we voelen of wat we zijn maar hoe we er mee omgaan. Ieder zijn kruis en nood om telkens weer bij God aan te kloppen en afhankelijk te zijn van Hem. Dat wil God ook. Ieder zijn last maar die last is ook tegelijk een zegen. Die last zorgt er ook voor dat we telkens weer naar God gaan om vergeving te vragen of om ons er tegen te bewapenen en om ons 'klein en afhankelijk' te houden. Dat is toch ook mooi!
Ook (ik dacht) Paulus had een bepaalde last waar hij graag van af wilde. Hij bidde daar ook voor om die last door God weg te laten halen. Welke last wordt verder niet omschreven in de Bijbel. Maar God weigerde deze last weg te halen. Dat deed God niet om hem te pesten maar om hem afhankelijk van God te houden. Dan is een last ook een zegen en voor ons een troost dat we mogen weten dat God ons ook op deze wijze er voor laat zorgen dat we iedere keer weer naar Hem toe gaan. Net zo als bij Paulus.
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 13:41
|
|
|
Hi Jol,
Het gaat mij er niet om om schuldgevoelens aan te praten. Ik denk dat iedereen hier op zijn eigen wijze een strijd mee heeft (ik ook). En niet alleen nu maar ook in de tijd toen de Bijbel geschreven is. Getuige de vele teksten die in de Bijbel te vinden zijn en de aandacht die God blijkbaar ook voor dit onderwerp heeft gehad. Hoezo een oud boek:)
In Hooglied (leuk dat je dit aanhaald want dat is echt een gaaf boek) staat vol romantiek. Maar daar staat echt niets in over dat je sex voor het huwelijk mag hebben en dat zelfbevrediging mag! Ik kan het niet vinden in iedergeval maar je mag mij het stukje mailen als jij het wel hebt gevonden.
Het is niet 'ik' die het zegt maar Gods woord. Laten we er ook niet te makkelijk over denken of het dilemma weg wuiven of balans er in proberen te brengen.
Geloven en daar naar handelen is geen handjeklap of een gulle middenweg zoeken. Dat doen wij (en ik betrap mijzelf daar ook wel eens op) als mensen om onze fouten goed te praten of te bagatelliseren. Geloven is radicaal! Gelukkig is Jezus voor ons aan het kruis gestorven en mogen wij altijd bij hem komen. Hoe vaak (voor het zelfde probleem) dan ook. Dat onderscheid ons ook van de niet christenen. Dus ook voor onze sexuele probleempjes.
Het is dan ook niet wij die Pffff moeten doen maar Jezus als wij weer voor de zoveelste keer voor het zelfde bij hem komen om vergeving te vragen. Dat Pfff doet hij gelukkig niet :)
Maar dat neemt niet weg dat we met heel ons hart, met al ons kracht Jezus lief moeten hebben en als Christen wil je toch ook in de voetstappen lopen van Jezus? Dus dan ook de dingen doen die Hij deed en de dingen laten die Hij niet heeft gedaan.
Ik schrijf dit overigens niet omdat ik zelf z'n goed voorbeeld ben. Ik heb al veel dingen gedaan waarvan ik weet dat God dat niet leuk vindt (ook op dit vlak) maar als ik de Bijbel goed lees (niet lezen zoals je de tekst het beste uitkomt) kan ik niet anders concluderen dat sex voor het huwelijk en zelfbevrediging niet ligt in de lijn zoals God het bedoeld heeft.
Het is niet anders. Sorry...
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 12:35
|
|
|
Hi Roelande,
@Yes356: Dat het niet in de Bijbel staat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je het wel mag doen.
Hier een stukje over 1 korintiers 6 U zegt: ‘Alles is mij toegestaan.’ Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen. 13 U zegt: ‘Het voedsel is er voor de buik en de buik is er voor het voedsel, en God zal aan beide een einde maken.’ Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam. 14 God heeft de Heer opgewekt, en door zijn macht zal hij ook ons opwekken. 15 Weet u niet dat uw lichaam een deel is van het lichaam van Christus? Zou ik dan van de delen van zijn lichaam de lichaamsdelen van een hoer maken? Dat nooit! 16 Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ‘Zij zullen één lichaam zijn.’ 17 Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest. 18 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. 19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? 20 U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.
Hier kan je in iedergeval uit opmaken dat sex voor het huwelijk niet goed is. Het woord 'ontucht' heeft overigens een diepere betekenis.
En Korintiers 7:1-8 1 Dan nu de punten waarover u mij geschreven hebt. U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. 7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die. 8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.
Zelfbevrediging past hier, hoe lastig het ook is om het niet te doen, echt niet tussen! Er zijn overigens nog veel meer Bijbelteksten te vinden. Succes...
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 mei 2012, 10:33
|
|
|
Hi daar,
Ik ben nieuw lid en knal er gelijk maar even in....
Wat mij opvalt op dit form is dat veel personen praten over wat hij of zij denkt. Is het niet zo dat we als Christenen (daar onderscheiden wij ons toch in van de wereld) beter naar Gods woord kunnen kijken en in de Bijbel op zoek gaan naar antwoorden?
In de Bijbel kan ik niet is vinden dat we sex mogen hebben voor het huwelijk. Sterker nog dat sex alleen binnen het huwelijk plaats mag vinden (en vindt). Ik noem het expres maar sex, want voor de rest (wat je er ook allemaal er bij mag denken) mag wel! Alhoewel met z'n tweeen lekker vriemelen maak je het wel erg lastig om de kleine stap naar sex maar niet te doen. Getuige de vele reacties van personen die uberhaubt hier mee worstelen. Mij lukt het in ieder geval niet.
Zelfbevrediging wordt als egoisme gezien (niet alleen binnen het Christelijke geloof overigens) en leidt (om voor je zelf de druk er af te halen na) verder niet tot iets waar God dit voor bedoeld heeft. Zeker als je dit vaak doet zal dit op termijn leiden tot emotionele blokkeringen of een vals beeld geven van de liefde hoe God het uiteindelijk bedoeld heeft. Met alle gevolgen van dien. Zeker als je daar internet plaatjes/video's bij nodig hebt.
De duivel is echt niet gek. Hij weet hoe belangrijk intimiteit tussen twee mensen voor God is en hoe God het bedoeld heeft. Ook weet hij dat wij als mensen het erg lekker vinden. Het is voor de duivel dan ook een makkelijk middel om mensen van God af te brengen of twijfels te zaaien. Niemand zal na sex voor het huwelijk of na zelfbevrediging kunnen zeggen: bedankt Heere fijn dat ik dit heb mogen doen zoals U het bedoeld heeft. Toch?
Mee eens dat het wel onzettend lastig is om iets, wat ook zo onzettend fijn, mooi, intiem en lekker is, niet te doen. Maar bidden zal zeker helpen. God helpt overal in en zeker met dit onderwerp, hoe lastig het ook is. Hij wist voor ons bestaan al dat wij geboren zouden worden en met welke problemen wij zouden worstelen. Hij zal je ook laten zien hoe hij het wel bedoeld heeft en ons te helpen bij dit dilemma.
Gr Daaf
|
|
Naar boven |
|
|