ChristianMatch

Forum

Sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 ... 55 56 57 58 59 60 61 ... 97 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:25

Ik zou het zeer op prijs stellen Herman dat je op dit topic eens je eigen beleving zou weergeven en niet die van een ander (Ouweneel in dit geval)
En dan graag in duidelijk nederlands of vlaams zodat het voor iedereen te begrijpen is.

Je weet welke 4 punten ter discussie staan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
HERMAN968

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:38

INGE721 schreef:
Ik zou het zeer op prijs stellen Herman dat je op dit topic eens je eigen beleving zou weergeven en niet die van een ander (Ouweneel in dit geval)
En dan graag in duidelijk nederlands of vlaams zodat het voor iedereen te begrijpen is.

Je weet welke 4 punten ter discussie staan.

[color=#0000FF][i]Ik vind Ouweneel erg waardevol, ook in dit issue omdat het voor mij erg waardevol is om het onderscheid te maken tussen de "oude" en de "nieuwe" mens bij een christen -en dat zijn we hier toch allemaal- omdat dit het zondebesef duidelijk maakt. Gods Woord zegt dat sexualiteit iets voor in het huwelijk is. No discussion. En hiermee veroordeel ik niemand omdat ik weet dat het uit eigen kracht niet gaat, vandaar verwijzing naar de hulp van de Heilige Geest. Zonder de hulp van Gods Geest -die ons leidt- zitten we gauw fout want het vlees is zwak, erg zwak. "Hoe dichter een mens bij God leeft, hoe meer hij ook zal treuren over zijn zonden als hij in een ogenblik van onwaakzaamheid toch in de zonde valt, blz 186 (mooie verwoording, kan het echt niet beter). En dit principe is toepasselijk voor al de "mistappen" die wij doen.
God is duidelijk, erg duidelijk maar de misleiding is groot.
Ikzelf ervaar de kracht van onthouding (in een kennismakingsrelatie) en kan dit alleen maar aanbevelen aan alle (jonge) mannen.
[/i][/color]

Laatst aangepast door
HERMAN968
op dinsdag 29 mei 2012, 17:50
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 17:50

HERMAN968 schreef:
[color=#0000FF][i]Ik vind Ouweneel erg waardevol, ook in dit issue omdat het voor mij erg waardevol is om het onderscheid te maken tussen de "oude" en de "nieuwe" mens bij een christen -en dat zijn we hier toch allemaal- omdat dit het zondebesef duidelijk maakt. Gods Woord zegt dat sexualiteit iets voor in het huwelijk is. No discussion. En hiermee veroordeel ik niemand omdat ik weet dat het uit eigen kracht niet gaat, vandaar verwijzing naar de hulp van de Heilige Geest. Zonder de hulp van Gods Geest -die ons leidt- zitten we gauw fout want het vlees is zwak, erg zwak. "Hoe dichter een mens bij God leeft, hoe meer hij ook zal treuren over zijn zonden als hij in een ogenblik van onwaakzaamheid toch in de zonde valt. Dat principe is toepasselijk voor al de mistappen die wij doen.
Ikzelf ervaar de kracht van onthouding (in een kennismakingsrelatie) en kan dit alleen maar aanbevelen aan alle (jonge) mannen.
[/i][/color]

Sorry Herman ik vind dit echt “als een olifant in de porseleinkast”
Olifant= de blauwgedrukte tekst(en) die ik heel mooi en leerzaam vind maar waarvan de directe persoonlijke (eigen ideeën) link naar het onderwerp van dit topic mij soms volledig ontgaat En afleid van de inhoud van dit onderwerp. Naar mijn idee komen deze mooie citaten onder een passend topic volledig tot hun recht, en lees ik ze graag
Porseleinkast= De reacties van mensen die zich kwetsbaar opstellen door zich “bloot” Knipoog smiley durven geven.
(moest ik ff kwijt)

Ps.Ik las een mooi stukje!

Uit een onderzoek bleek in 2008 dat driekwart van de praktiserende gelovigen seks voor het huwelijk geen probleem vindt. Dit laat zien dat christenjongeren zelf nadenken over wat goed en fout is. Ik neem aan dat ze niet bewust willen zondigen. Ze zien wat er in de maatschappij gebeurd en vragen zich vervolgens af of de Bijbel op het gebied van seksualiteit meer ruimte geeft. En om over seksualiteit te praten is meer ruimte nodig. Als die openheid ontbreekt heeft dat te maken met angst. En dat daar de meest nare en vreselijke dingen uit voort kunnen komen wordt wel ondersteund door onderzoeken seksualiteit binnen de christelijke wereld blijkt nu nog steeds omgeven met veel taboes. "Men vindt het nog steeds lastig hierover te praten, laat staan dat mensen hebben nagedacht over normen en waarden op dit vlak. Openheid is juist te bevorderen, zodat mensen hiermee ook naar hun voorganger of predikant kunnen gaan. Het feit dat er geen of bijna geen communicatie is, vormt voor stellen de grootste blokkade om een gezond en creatief seksueel leven te leiden en het risico een van de mooiste dingen die God in een relatie wil geven mis te lopen. Van jongeren kan je leren!

Amen

Laatst aangepast door
YES356
op dinsdag 29 mei 2012, 18:20
Naar boven

Auteur Bericht
INGE721

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:02

HERMAN968 schreef:
[color=#0000FF][i]Ik vind Ouweneel erg waardevol, ook in dit issue omdat het voor mij erg waardevol is om het onderscheid te maken tussen de "oude" en de "nieuwe" mens bij een christen -en dat zijn we hier toch allemaal- omdat dit het zondebesef duidelijk maakt. Gods Woord zegt dat sexualiteit iets voor in het huwelijk is. No discussion. En hiermee veroordeel ik niemand omdat ik weet dat het uit eigen kracht niet gaat, vandaar verwijzing naar de hulp van de Heilige Geest. Zonder de hulp van Gods Geest -die ons leidt- zitten we gauw fout want het vlees is zwak, erg zwak. "Hoe dichter een mens bij God leeft, hoe meer hij ook zal treuren over zijn zonden als hij in een ogenblik van onwaakzaamheid toch in de zonde valt, blz 186 (mooie verwoording, kan het echt niet beter). En dit principe is toepasselijk voor al de "mistappen" die wij doen.
[/i][/color]

Herman ik vraag niet hoe WE het vinden of MEN.
Ik vraag gewoon een duidelijk antwoord over hoe Herman er in staat.
En ik ben zeer nieuwsgierig hoe jij met "de kracht van onthouding"omgaat als je relatie niet meer in de kennismakingsfase zit maar in het stadium: we willen trouwen alleen practisch gezien is dit voorlopig niet mogelijk.
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN968

BerichtGeplaatst: dinsdag 29 mei 2012, 18:20

INGE721 schreef:
Herman ik vraag niet hoe WE het vinden of MEN.
Ik vraag gewoon een duidelijk antwoord over hoe Herman er in staat.
En ik ben zeer nieuwsgierig hoe jij met "de kracht van onthouding"omgaat als je relatie niet meer in de kennismakingsfase zit maar in het stadium: we willen trouwen alleen practisch gezien is dit voorlopig niet mogelijk.

Inge,
Misschien kunnen we best onderling verder overleggen per mail of per chat. Lijkt me nuttig om van gedachten te wisselen.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 06:15

Ik was een paar dagen geleden met wat mensen, ongelovigen, aan het praten, over dit en dat.

Toen zei ik zoiets van dat ik dat vroeger ook wel deed, maar sinds ik gelovig ben niet meer.(wát ik deed vroeger, dat doet er ff niet toe, in ieder geval iets wat overduidelijk tegen de bijbelse geboden ingaat).

Toen zei een man, een beetje sceptisch, cynisch en ironisch van jaahaa, dat mag je dan nu niet meer he, nu je gelovig bent....
Ik zei van dat 'het' wel mag, maar dat ik het niet meer wíl, omdat ik gelovig ben...

Da's een heel verschil he? Iets niet meer mogen, of iets niet meer willen..

Want juist als dingen niet mogen worden ze extra aantrekkelijk.

En wij als volwassenen, als je gelovig bent wíl je bepaalde dingen niet meer, die tegen Gods gebod ingaan, lijkt mij.

Groetjes en Fijne en Gezegende Dag!!!!! Knipoog smiley Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 15:05

Tegen Gods geboden ingaan blijf voor mij iets wat lastig is.Zijn ze alle 10 gelijk? Is dat voor iedereen het zelfde? Vind God dat dat voor iedereen het zelfde gelden? Of kan dat ook verschillen per land? Cultuur, Provincie? Kerkelijke achtergrond? Leeftijd? Individu? Pikken wij er iets uit en maken we dat belangrijker dan een ander gebod? Als ik in mijn leven terug kijk en dan ook nog verder in mijn voorgeslacht. Dan zie ik dat ik dingen doe die vorige generaties tegen de wil van God en Zijn geboden in vonden gaan. Bv. Christenen vonden in een “ver”verleden het tegen de geboden van God om : Radio te luisteren,foto’s te maken,op zondag te reizen,voorbehoeds middelen te gebruiken,Tv te hebben,internet te gebruiken,mannen en vrouwen samen in een zwembad,
Ik den dat de meeste christenen nu wel radio luisteren,wel foto’s maken,op zondag wel reizen, wel voor behoedsmiddelen gebruiken, wel tv en internet hebben,en gemengd zwemmen geen probleem vinden. Is God veranderd? Als ik de bijbel lees denk ik het niet! Zijn de geboden veranderd? Ik denk het niet! Zijn wij en onze wereld veranderd ik denk het wel! Onthielden onze vorige generaties zich van dingen die misschien wel “mochten” ? Ik denk dat ze probeerden te leven naar wat God van hen vroeg en wat Hij hen wilde geven. Ik denk nee dus.Doen wij dingen tegen Gods geboden omdat onze voorgeslachten het lieten of deden op grond van de bijbel? Ik denk het niet. Geloof en de bijbel en de relatie met God is heel persoonlijk. En daarom om op mijn eerste zin terug te komen niet voor iedereen het zelfde. Ik kijk er dankbaar op terug dat ik in mijn voorgeslacht mensen heb (gehad) die dicht bij God en zijn geboden leefden. En dat doorgaven. Mijn kinderen zullen ongetwijfeld dingen gaan doen en laten die ik nu doe of laat op grond van wat God van mij vraagt. Maar ik hoop dat ze later net zo terug mogen kijken als ik. God veranderd niet! Hij gaat niet bij ons weg! Hij gaat met ons mee en kent onze wereld waarin we wonen en leven Wij kunnen bij hem weggaan! En dan blijft Hij op ons wachten. De wereld veranderd (zoals al de eeuwen door) en de christenen ook. Onze gezinnen zijn kleiner. Zijn we minder vruchtbaar geworden? Uit cijfers bijkt wat de gemiddelde leeftijd is wanneer jongeren voor de eerste keer sexueel contact hebben. Uit cijfers blijkt dat de groep mensen die geen sex heeft voor het huwelijk snel minder wordt. Ik las een stukje over Amerikaanse christenen “Een aanzienlijk aantal evangelische jongeren in de Amerikaanse staat Tennessee zegt uit geloofsovertuiging hun eerste kus te bewaren voor de huwelijksceremonie” christenen doen en laten dus denk ik dingen uit persoonlijke geloofsovertuiging in hun persoonlijke relatie met hun God. Ergens op het forum las ik “zijn er speciale christelijke hormonen” denk het niet!!(gelukkig niet) Er zijn wel christelijke normen en waarden en de norm bepaal je zelf in je persoonlijke relatie met Hem die je door en door kent. Omdat Hij mij en jou bedacht,gemaakt,en gewild en een plan met ons heeft. De 10 geboden aan ons heeft gegeven. Met daarnaast(gelijk) naar mijn idee het belangrijkste. God liefhebben boven alles. Van je zelf houden(liefhebben) en op die zelfde mannier (van daar uit) anderen liefhebben.
Naar boven

Auteur Bericht
DJES101

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 16:29

YES356 schreef:
Tegen Gods geboden ingaan blijf voor mij iets wat lastig is.Zijn ze alle 10 gelijk? Is dat voor iedereen het zelfde? Vind God dat dat voor iedereen het zelfde gelden? Of kan dat ook verschillen per land? Cultuur, Provincie? Kerkelijke achtergrond? Leeftijd? Individu? Pikken wij er iets uit en maken we dat belangrijker dan een ander gebod? Als ik in mijn leven terug kijk en dan ook nog verder in mijn voorgeslacht. Dan zie ik dat ik dingen doe die vorige generaties tegen de wil van God en Zijn geboden in vonden gaan. Bv. Christenen vonden in een “ver”verleden het tegen de geboden van God om : Radio te luisteren,foto’s te maken,op zondag te reizen,voorbehoeds middelen te gebruiken,Tv te hebben,internet te gebruiken,mannen en vrouwen samen in een zwembad,
Ik den dat de meeste christenen nu wel radio luisteren,wel foto’s maken,op zondag wel reizen, wel voor behoedsmiddelen gebruiken, wel tv en internet hebben,en gemengd zwemmen geen probleem vinden. Is God veranderd? Als ik de bijbel lees denk ik het niet! Zijn de geboden veranderd? Ik denk het niet! Zijn wij en onze wereld veranderd ik denk het wel! Onthielden onze vorige generaties zich van dingen die misschien wel “mochten” ? Ik denk dat ze probeerden te leven naar wat God van hen vroeg en wat Hij hen wilde geven. Ik denk nee dus.Doen wij dingen tegen Gods geboden omdat onze voorgeslachten het lieten of deden op grond van de bijbel? Ik denk het niet. Geloof en de bijbel en de relatie met God is heel persoonlijk. En daarom om op mijn eerste zin terug te komen niet voor iedereen het zelfde. Ik kijk er dankbaar op terug dat ik in mijn voorgeslacht mensen heb (gehad) die dicht bij God en zijn geboden leefden. En dat doorgaven. Mijn kinderen zullen ongetwijfeld dingen gaan doen en laten die ik nu doe of laat op grond van wat God van mij vraagt. Maar ik hoop dat ze later net zo terug mogen kijken als ik. God veranderd niet! Hij gaat niet bij ons weg! Hij gaat met ons mee en kent onze wereld waarin we wonen en leven Wij kunnen bij hem weggaan! En dan blijft Hij op ons wachten. De wereld veranderd (zoals al de eeuwen door) en de christenen ook. Onze gezinnen zijn kleiner. Zijn we minder vruchtbaar geworden? Uit cijfers bijkt wat de gemiddelde leeftijd is wanneer jongeren voor de eerste keer sexueel contact hebben. Uit cijfers blijkt dat de groep mensen die geen sex heeft voor het huwelijk snel minder wordt. Ik las een stukje over Amerikaanse christenen “Een aanzienlijk aantal evangelische jongeren in de Amerikaanse staat Tennessee zegt uit geloofsovertuiging hun eerste kus te bewaren voor de huwelijksceremonie” christenen doen en laten dus denk ik dingen uit persoonlijke geloofsovertuiging in hun persoonlijke relatie met hun God. Ergens op het forum las ik “zijn er speciale christelijke hormonen” denk het niet!!(gelukkig niet) Er zijn wel christelijke normen en waarden en de norm bepaal je zelf in je persoonlijke relatie met Hem die je door en door kent. Omdat Hij mij en jou bedacht,gemaakt,en gewild en een plan met ons heeft. De 10 geboden aan ons heeft gegeven. Met daarnaast(gelijk) naar mijn idee het belangrijkste. God liefhebben boven alles. Van je zelf houden(liefhebben) en op die zelfde mannier (van daar uit) anderen liefhebben.

PRACHTIG !
GISTEREN DE HELE DAG ROND GELOPEN MET DE WOORDEN IS GOD VERANDERD?
ZIJN WOORD STAAT VAST ...MOOI OM DIT DAN NU TE LEZEN .
ERE ZIJ GOD!
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN968

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 19:14

YES356 schreef:

Bijzonder stukje inzicht dat je meegeeft. YES. Wat houdt mij allemaal van God vandaan ?
verleiding van de wereld (normen die vervagen), mijn verlangens (o.a mij goed voelen new age had hierdoor succes) én de verleiding door de boze (die inspeelt op mijn zwakte als christen).

Laatst aangepast door
HERMAN968
op woensdag 30 mei 2012, 19:16
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: woensdag 30 mei 2012, 22:36

Klopt...een mooi stukje....niets moeilijks aan om te begrijpen...open, duidelijk en eerlijk!!!
Naar boven

Auteur Bericht
DAAF423

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 10:33

Hi daar,

Ik ben nieuw lid en knal er gelijk maar even in....

Wat mij opvalt op dit form is dat veel personen praten over wat hij of zij denkt. Is het niet zo dat we als Christenen (daar onderscheiden wij ons toch in van de wereld) beter naar Gods woord kunnen kijken en in de Bijbel op zoek gaan naar antwoorden?

In de Bijbel kan ik niet is vinden dat we sex mogen hebben voor het huwelijk. Sterker nog dat sex alleen binnen het huwelijk plaats mag vinden (en vindt). Ik noem het expres maar sex, want voor de rest (wat je er ook allemaal er bij mag denken) mag wel! Alhoewel met z'n tweeen lekker vriemelen maak je het wel erg lastig om de kleine stap naar sex maar niet te doen. Getuige de vele reacties van personen die uberhaubt hier mee worstelen. Mij lukt het in ieder geval niet.

Zelfbevrediging wordt als egoisme gezien (niet alleen binnen het Christelijke geloof overigens) en leidt (om voor je zelf de druk er af te halen na) verder niet tot iets waar God dit voor bedoeld heeft. Zeker als je dit vaak doet zal dit op termijn leiden tot emotionele blokkeringen of een vals beeld geven van de liefde hoe God het uiteindelijk bedoeld heeft. Met alle gevolgen van dien. Zeker als je daar internet plaatjes/video's bij nodig hebt.

De duivel is echt niet gek. Hij weet hoe belangrijk intimiteit tussen twee mensen voor God is en hoe God het bedoeld heeft. Ook weet hij dat wij als mensen het erg lekker vinden. Het is voor de duivel dan ook een makkelijk middel om mensen van God af te brengen of twijfels te zaaien. Niemand zal na sex voor het huwelijk of na zelfbevrediging kunnen zeggen: bedankt Heere fijn dat ik dit heb mogen doen zoals U het bedoeld heeft. Toch?

Mee eens dat het wel onzettend lastig is om iets, wat ook zo onzettend fijn, mooi, intiem en lekker is, niet te doen. Maar bidden zal zeker helpen. God helpt overal in en zeker met dit onderwerp, hoe lastig het ook is. Hij wist voor ons bestaan al dat wij geboren zouden worden en met welke problemen wij zouden worstelen. Hij zal je ook laten zien hoe hij het wel bedoeld heeft en ons te helpen bij dit dilemma.

Gr
Daaf
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 11:20

DAAF423 schreef:
Hi daar,

Ik ben nieuw lid en knal er gelijk maar even in....

Wat mij opvalt op dit form is dat veel personen praten over wat hij of zij denkt. Is het niet zo dat we als Christenen (daar onderscheiden wij ons toch in van de wereld) beter naar Gods woord kunnen kijken en in de Bijbel op zoek gaan naar antwoorden?

In de Bijbel kan ik niet is vinden dat we sex mogen hebben voor het huwelijk. Sterker nog dat sex alleen binnen het huwelijk plaats mag vinden (en vindt). Ik noem het expres maar sex, want voor de rest (wat je er ook allemaal er bij mag denken) mag wel! Alhoewel met z'n tweeen lekker vriemelen maak je het wel erg lastig om de kleine stap naar sex maar niet te doen. Getuige de vele reacties van personen die uberhaubt hier mee worstelen. Mij lukt het in ieder geval niet.

Zelfbevrediging wordt als egoisme gezien (niet alleen binnen het Christelijke geloof overigens) en leidt (om voor je zelf de druk er af te halen na) verder niet tot iets waar God dit voor bedoeld heeft. Zeker als je dit vaak doet zal dit op termijn leiden tot emotionele blokkeringen of een vals beeld geven van de liefde hoe God het uiteindelijk bedoeld heeft. Met alle gevolgen van dien. Zeker als je daar internet plaatjes/video's bij nodig hebt.

De duivel is echt niet gek. Hij weet hoe belangrijk intimiteit tussen twee mensen voor God is en hoe God het bedoeld heeft. Ook weet hij dat wij als mensen het erg lekker vinden. Het is voor de duivel dan ook een makkelijk middel om mensen van God af te brengen of twijfels te zaaien. Niemand zal na sex voor het huwelijk of na zelfbevrediging kunnen zeggen: bedankt Heere fijn dat ik dit heb mogen doen zoals U het bedoeld heeft. Toch?

Mee eens dat het wel onzettend lastig is om iets, wat ook zo onzettend fijn, mooi, intiem en lekker is, niet te doen. Maar bidden zal zeker helpen. God helpt overal in en zeker met dit onderwerp, hoe lastig het ook is. Hij wist voor ons bestaan al dat wij geboren zouden worden en met welke problemen wij zouden worstelen. Hij zal je ook laten zien hoe hij het wel bedoeld heeft en ons te helpen bij dit dilemma.

Gr
Daaf

He Daaf,

Welkom op het forum, goed dat je er gelijk in knalt hoor. Ben benieuwd naar je bijbelse onderbouwing over zelf bevrediging
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 12:00

ROELANDE345 schreef:
He Daaf,

Welkom op het forum, goed dat je er gelijk in knalt hoor. Ben benieuwd naar je bijbelse onderbouwing over zelf bevrediging

Nergens zegt de Bijbel dat het verkeerd is om een bepaalde plaats van je lichaam aan te raken, daarvan te genieten en tot een orgasme te komen. Bij veel mensen is zelfbevrediging echter veel meer dan slechts een lichamelijke ervaring. De fantasie komt er vaak bij, en dan begeef je je in een heel ander gebied, waarover de Bijbel wel heel scherpe, waarschuwende dingen zegt.

Sommige mensen denken in de bijbel te lezen dat zelfbevrediging zowat het ergste is wat je met je lichaam kunt doen. Dat geloof ik niet, omdat de Bijbel dat nergens zegt. Het is niet gezond om krampachtig je lichaam te ontkennen en te doen alsof Gods schepping verkeerd is.

Door je seksuele verlangens te aanvaarden en God er volkomen in te betrekken, kunnen verkeerde gedachten juist geen invloed meer op je hebben. Ook zul je veel minder gekweld worden door onnodige schuldgevoelens. Je zult Gods liefde en begrip veel meer gaan ervaren. En dat is de vrijheid die Jezus je wil geven.

Als je God buiten je seksualiteit sluit, zal het altijd een leeg en donker gebied blijven, dat oorzaak is van schuld, schaamte en andere ziekmakende gevoelens. Hoewel God seks in de eerste plaats heeft bestemd voor de unieke relatie tussen een gehuwde man en vrouw, geloof ik met heel mijn hart dat God vol begrip is voor mensen die alleen zijn en die de hormonale drang naar bevrediging niet altijd kunnen weerstaan. Is het mogelijk om God te eren door zelfbevrediging? In zekere zin geloof ik van wel. Hij heeft immers ons lichaam gemaakt, met alles erop en eraan! Hij heeft ons gemaakt als seksuele mensen, met seksuele verlangens, en met hormonen die dat versterken.

Hij wil dat we ons hele leven aan Hem onderwerpen. Dus ook onze seksualiteit! God houdt van ons zoals we zijn , ook zonder je kleren... Hij heeft ons lief, naar geest, ziel en lichaam. God vindt ons lichaam niet vies!
Naar boven

Auteur Bericht
DAAF423

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 12:35

Hi Roelande,

@Yes356: Dat het niet in de Bijbel staat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je het wel mag doen.

Hier een stukje over 1 korintiers 6
U zegt: ‘Alles is mij toegestaan.’ Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen. 13 U zegt: ‘Het voedsel is er voor de buik en de buik is er voor het voedsel, en God zal aan beide een einde maken.’ Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam. 14 God heeft de Heer opgewekt, en door zijn macht zal hij ook ons opwekken. 15 Weet u niet dat uw lichaam een deel is van het lichaam van Christus? Zou ik dan van de delen van zijn lichaam de lichaamsdelen van een hoer maken? Dat nooit! 16 Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ‘Zij zullen één lichaam zijn.’ 17 Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest. 18 Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. 19 Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? 20 U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.

Hier kan je in iedergeval uit opmaken dat sex voor het huwelijk niet goed is. Het woord 'ontucht' heeft overigens een diepere betekenis.

En Korintiers 7:1-8
1 Dan nu de punten waarover u mij geschreven hebt. U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. 2 Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man. 3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden. 6 Ik zeg u dit niet om u iets op te leggen, maar om u tegemoet te komen. 7 Ik zou liever zien dat alle mensen waren zoals ik, maar iedereen heeft van God zijn eigen gave gekregen, de een deze, de ander die. 8 Wat de weduwen en weduwnaars betreft, zeg ik dat het goed voor hen zou zijn alleen te blijven, zoals ik. 9 Maar wanneer ze dat niet kunnen opbrengen, moeten ze trouwen, want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.

Zelfbevrediging past hier, hoe lastig het ook is om het niet te doen, echt niet tussen! Er zijn overigens nog veel meer Bijbelteksten te vinden. Succes...

Gr
Daaf
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 12:40

He Yes,

Heel mooi gezegd! Ik ben het helemaal met je eens!
Maar er wordt inderdaad vaak gezegd door christenen dat het volgens de Bijbel niet mag. Dan ben ik altijd benieuwd naar waar ze dat vandaan halen.
Mijn oma zei vroeger al als je God er voor kunt danken dan is het goed. En dat is denk ik zeker een criterium bij zelfbevrediging maar ook bij heel wat meer dingen; eten bijv of je hobby. Het hoort allemaal bij ons mens zijn, sexualiteit net zo goed als iets anders ook als je alleen bent>
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 12:43

gewist

Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 28 juni 2012, 23:27
Naar boven

Auteur Bericht
HERMAN968

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 13:22

JOL252 schreef:
pfff lees Hooglied es... allemaal redelijk verregaand gezwijmel voor het huwelijk ...

@Yes dankjewel voor je balans aanbrengen... niks erger dan een gelovige met onnodige schuldgevoelens.

[i][color=#0000FF][i]

1 Kor 13:5 is interessant om ff erop na te slaan:
de liefde
zij kwetst niemands gevoel (ook dat van mij niet);
zij zoekt zichzelf niet;
zij wordt niet verbitterd (of is belastend).

Is volgens mij altijd een goede graadmeter met hoe we met onszelf omgaan, hoe we met de andere omgaan.

[/i][/i][/color]

Laatst aangepast door
HERMAN968
op donderdag 31 mei 2012, 13:25
Naar boven

Auteur Bericht
DAAF423

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 13:41

Hi Jol,

Het gaat mij er niet om om schuldgevoelens aan te praten. Ik denk dat iedereen hier op zijn eigen wijze een strijd mee heeft (ik ook). En niet alleen nu maar ook in de tijd toen de Bijbel geschreven is. Getuige de vele teksten die in de Bijbel te vinden zijn en de aandacht die God blijkbaar ook voor dit onderwerp heeft gehad. Hoezo een oud boek:)

In Hooglied (leuk dat je dit aanhaald want dat is echt een gaaf boek) staat vol romantiek. Maar daar staat echt niets in over dat je sex voor het huwelijk mag hebben en dat zelfbevrediging mag! Ik kan het niet vinden in iedergeval maar je mag mij het stukje mailen als jij het wel hebt gevonden.

Het is niet 'ik' die het zegt maar Gods woord. Laten we er ook niet te makkelijk over denken of het dilemma weg wuiven of balans er in proberen te brengen.

Geloven en daar naar handelen is geen handjeklap of een gulle middenweg zoeken. Dat doen wij (en ik betrap mijzelf daar ook wel eens op) als mensen om onze fouten goed te praten of te bagatelliseren. Geloven is radicaal! Gelukkig is Jezus voor ons aan het kruis gestorven en mogen wij altijd bij hem komen. Hoe vaak (voor het zelfde probleem) dan ook. Dat onderscheid ons ook van de niet christenen. Dus ook voor onze sexuele probleempjes.

Het is dan ook niet wij die Pffff moeten doen maar Jezus als wij weer voor de zoveelste keer voor het zelfde bij hem komen om vergeving te vragen. Dat Pfff doet hij gelukkig niet :)

Maar dat neemt niet weg dat we met heel ons hart, met al ons kracht Jezus lief moeten hebben en als Christen wil je toch ook in de voetstappen lopen van Jezus? Dus dan ook de dingen doen die Hij deed en de dingen laten die Hij niet heeft gedaan.

Ik schrijf dit overigens niet omdat ik zelf z'n goed voorbeeld ben. Ik heb al veel dingen gedaan waarvan ik weet dat God dat niet leuk vindt (ook op dit vlak) maar als ik de Bijbel goed lees (niet lezen zoals je de tekst het beste uitkomt) kan ik niet anders concluderen dat sex voor het huwelijk en zelfbevrediging niet ligt in de lijn zoals God het bedoeld heeft.

Het is niet anders. Sorry...

Gr
Daaf
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 15:08

Hallo Daaf
Je zin “'ontucht' heeft overigens een diepere betekenis.” En welk verband wordt deze zin gebruikt in dit hoofdstuk? Welke problematiek speel de er die reden was voor het scgrijven van deze brief? En wat is de definitie van ontucht op deze plaats in in de bijbel? Mag ik hier uit opmaken dat je zelfbevrediging ziet als ontucht en dat leest in dit hoofdstuk en het vers dat je citeerd? Omdat je de vet gedrukt hebt staan neem ik aan dat je dit belangrijk vind. Gaat het in de Bijbelgedeelten over sex binnen een relatie of voor iemand die alleen door het leven gaat?
Nog een zin die je citeerde:” want het is beter te trouwen dan te branden van begeerte.” die me aan het denken zette. Dus de bijbel is er duidelijk over dat mensen( kunnen) branden van begeerte. De praktijk van het leven wijst uit dat er veel mensen alleen door het leven gaan. Al af niet naar eigen keuze. En dan is het aan diegene die alleen is om daar Gods weg in te vinden om die” brand te blussen”. Het is niet iedereen gegeven “ maar gewoon te trouwen” en klaar is kees toch? Weg brand einde “probleem” dan geloof ik meer in mijn eerdere verhaal dat ik voorgaande schreef. Oa:” Als je God buiten je seksualiteit sluit, zal het altijd een leeg en donker gebied blijven, dat oorzaak is van schuld, schaamte en andere ziekmakende gevoelens. Hoewel God seks in de eerste plaats heeft bestemd voor de unieke relatie tussen een gehuwde man en vrouw, geloof ik met heel mijn hart dat God vol begrip is voor mensen die alleen zijn en die de hormonale drang naar bevrediging niet altijd kunnen weerstaan. Is het mogelijk om God te eren door zelfbevrediging? In zekere zin geloof ik van wel. Hij heeft immers ons lichaam gemaakt, met alles erop en eraan! Hij heeft ons gemaakt als seksuele mensen, met seksuele verlangens, en met hormonen die dat versterken. “
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:02

HERMAN968 schreef:
[i][color=#0000FF][i]1 Kor 13:5 is interessant om ff erop na te slaan:
de liefde
zij kwetst niemands gevoel (ook dat van mij niet);
zij zoekt zichzelf niet;
zij wordt niet verbitterd (of is belastend).

Is volgens mij altijd een goede graadmeter met hoe we met onszelf omgaan, hoe we met de andere omgaan.

[/i][/i][/color]

Ik snap even niet hoe ik dit moet plaatsen bij het onderwerp...

Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 31 mei 2012, 16:02
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:06

Ontucht betekent: verkeerde seksuele handelingen. Heb ff op Biblija alle teksten nagekeken hierover. Volgens mij gaat het altijd over seksuele handelingen tussen mensen en heeft dus niet iets met zelfbevrediging te maken.
Maar als je vindt dat dat verkeerd is kun je het er wel in lezen. En dan kun je ook maar beter Rom 14:23 toepassen
Naar boven

Auteur Bericht
DAAF423

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:11

Hi Yes,

Je stelt wel heel veel vragen :) Dat is goed hoor... maar het gaat mij te ver om ze allemaal stuk voor stuk te beantwoorden. In de Bijbel (die geeft ook betere en betrouwbare antwoorden dan ik) staat genoeg te lezen over dit onderwerp. Korintiers 7 1-8 bijvoorbeeld is daar denk ik wel duidelijk over. Om ze in de juiste contekst te kunnen plaatsen heb ik ook het gehele stuk er bij gedaan en niet alleen de tekst waar het om gaat. Even googlen en je komt meer bijbelteksten tegen.

Wel wil ik graag op de onderste opmerking ingaan waarin je aangeeft dat God ons gemaakt heeft met sexuele gevoelens en al er op. Dat klopt maar het gaat ook niet om dat we de sexuele gevoelens hebben, maar hoe we daar mee om gaan. Homo of lesbiene zijn is geen zonde op zich. Maar wel als je daar uitvoering aan geeft.

Het gaat er dus niet om wat we voelen of wat we zijn maar hoe we er mee omgaan. Ieder zijn kruis en nood om telkens weer bij God aan te kloppen en afhankelijk te zijn van Hem. Dat wil God ook. Ieder zijn last maar die last is ook tegelijk een zegen. Die last zorgt er ook voor dat we telkens weer naar God gaan om vergeving te vragen of om ons er tegen te bewapenen en om ons 'klein en afhankelijk' te houden. Dat is toch ook mooi!

Ook (ik dacht) Paulus had een bepaalde last waar hij graag van af wilde. Hij bidde daar ook voor om die last door God weg te laten halen. Welke last wordt verder niet omschreven in de Bijbel. Maar God weigerde deze last weg te halen. Dat deed God niet om hem te pesten maar om hem afhankelijk van God te houden. Dan is een last ook een zegen en voor ons een troost dat we mogen weten dat God ons ook op deze wijze er voor laat zorgen dat we iedere keer weer naar Hem toe gaan. Net zo als bij Paulus.

Gr
Daaf
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:25

Dat vind ik wel erg jammer dat je die vragen niet bandwoord! Het zijn wezenlijke vragen naar aanleiding van een argumentatie vanuit jou inzicht op de bijbel over dit onderwerp. Lijk me dat je die teksten weloverwogen hebt gebruikt. daarom is het van groot belang om de bijbel en zijn teksten goed en op zijn plaats te gebruiken en daar met zijn allen duidelijkheid over te krijgen vandaar mijn vragen aan jou. Dus zou die vragen graag beantwoord zien. Niet allen voor me zelf maar ook voor de mensen die meelezen en er hun weg met God in proberen te vinden. En niet in de laatste plaats om mogelijk God woord niet te kort te doen door het gebruik er van. daar kunnen we allen ons voordeel mee doen
Naar boven

Auteur Bericht
DAAF423

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:37

@Roelande

Rom 14 is zeker een mooie tekst. Helemaal mee eens. Deze tekst geeft ook aan dat we beter naar ons eigen leven kunnen kijken dan naar het leven (lees fouten) van een ander.

Maar laten we de tekst niet als een vrijbrief zien om maar te leven zoals het ons goeddukt en bijbelteksten interpreteren zoals het ons uitkomt. Het is wel de bedoeling dat we onderzoek doen naar onze eigen levenswandel en onderzoeken (in de Bijbel) hoe God iets bedoeld heeft.

Gr
Daaf
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:44

DAAF423 schreef:
@Roelande

Rom 14 is zeker een mooie tekst. Helemaal mee eens. Deze tekst geeft ook aan dat we beter naar ons eigen leven kunnen kijken dan naar het leven (lees fouten) van een ander.

Maar laten we de tekst niet als een vrijbrief zien om maar te leven zoals het ons goeddukt en bijbelteksten interpreteren zoals het ons uitkomt. Het is wel de bedoeling dat we onderzoek doen naar onze eigen levenswandel en onderzoeken (in de Bijbel) hoe God iets bedoeld heeft.

Gr
Daaf

Helemaal mee eens Daaf dat we de bijbel niet te pas en te onpas moeten gebruiken. Vandaar ook mijn vragen
[b]Je zin “'ontucht' heeft overigens een diepere betekenis.” En welk verband wordt deze zin gebruikt in dit hoofdstuk?
Welke problematiek speel de er die reden was voor het schrijven van deze brief?
En wat is de definitie van ontucht op deze plaats in in de bijbel?
Mag ik hier uit opmaken dat je zelfbevrediging ziet als ontucht en dat leest in dit hoofdstuk en het vers dat je citeert?
Gaat het in de Bijbelgedeelten over sex binnen een relatie of voor iemand die alleen door het leven gaat?[/b
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:45

DAAF423 schreef:
@Roelande

Gr
Daaf

ik volg de discussie met belangstelling, daaf, maar ben dan wel benieuwd wat je kunt antwoorden op de redenatie van YES.
de motivatie van zijn visie is namelijk wel steekhoudend, toch?
Naar boven

Auteur Bericht
DAAF423

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:48

@Yes,

Ik snap je vraag. Maar het gaat niet om mijn argumentatie maar wat Gods woord is. Hoe God hierover denkt. Daarom verwijs ik naar de bijbel in de hoop dat je de antwoorden daar zoekt.

Maar ik zal de vraag omdraaien: kan jij mij in de bijbel aangeven waarin staat dat sex voor het huwelijk wel mag of waar staat dat zelfbevrediging wel mag? Ik kan het niet vinden in iedergeval.

Gr
Daaf
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:51

DAAF423 schreef:
@Yes,

Ik snap je vraag. Maar het gaat niet om mijn argumentatie maar wat Gods woord is. Hoe God hierover denkt. Daarom verwijs ik naar de bijbel in de hoop dat je de antwoorden daar zoekt.

Maar ik zal de vraag omdraaien: kan jij mij in de bijbel aangeven waarin staat dat sex voor het huwelijk wel mag of waar staat dat zelfbevrediging wel mag? Ik kan het niet vinden in iedergeval.

Gr
Daaf

Jammer!! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
JOL252

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 16:55

DAAF423 schreef:
@Yes,

Gr
Daaf

Zoals er zoveel niet is te vinden in de bijbel.... Het valt me wel op dat in de korte tijd dat je hier bent het vooral gaat over wat er niet zou mogen en het woord rechtsnijden en einde discussie... inmiddels ken ik het onderscheid tussen een dolk en een tweesnijdend zwaard ... Ik denk dat het voor een gelovige essentieel is om samen met God de zaken te bespreken en ja inderdaad, Gods woord is dus van het grootst belang, daar heb je helemaal gelijk in.. maar ik denk dat dit een hele persoonlijke invulling is en dat je dit niet op iedereen kunt leggen. Ieder zij voor zijn eigen geweten ten volle overtuigd, fijn dat jij dit bent voor jouw interpretaties. Ik denk overigens dat je over het item zelfbevrediging niet veel tegen komt behalve dan het veel misbruikte verhaal over Onan. Jij past de teksten toe vanuit jouw visie. Zoals Yes het doet is het ook vanuit zijn visie, omgaan met Gods woord en hoe het leven in elkaar zit, in zijn visie proef ik geen vrijgeleide om er dan maar gelijk op los te leven, integendeel...

Laatst aangepast door
JOL252
op donderdag 31 mei 2012, 16:57
Naar boven

Auteur Bericht
YES356

BerichtGeplaatst: donderdag 31 mei 2012, 17:18

Mijn excuus aan jou Daaf voor mn korte antwoord “jammer” ik reageerde zo omdat ik teleurgesteld was omdat ik naar mijn idee mijn visie over wat de bijbel daar van vraagt en mogelijkheden geeft aan mij. Ik heb daarin bewust geen Bijbelteksten gebruikt maar ze zijn gebaseerd op wat ik Biddend en afhankelijk van God in de bijbel lees. En dat was:

Nergens zegt de Bijbel dat het verkeerd is om een bepaalde plaats van je lichaam aan te raken, daarvan te genieten en tot een orgasme te komen. Bij veel mensen is zelfbevrediging echter veel meer dan slechts een lichamelijke ervaring. De fantasie komt er vaak bij, en dan begeef je je in een heel ander gebied, waarover de Bijbel wel heel scherpe, waarschuwende dingen zegt.

Sommige mensen denken in de bijbel te lezen dat zelfbevrediging zowat het ergste is wat je met je lichaam kunt doen. Dat geloof ik niet, omdat de Bijbel dat nergens zegt. Het is niet gezond om krampachtig je lichaam te ontkennen en te doen alsof Gods schepping verkeerd is.

Door je seksuele verlangens te aanvaarden en God er volkomen in te betrekken, kunnen verkeerde gedachten juist geen invloed meer op je hebben. Ook zul je veel minder gekweld worden door onnodige schuldgevoelens. Je zult Gods liefde en begrip veel meer gaan ervaren. En dat is de vrijheid die Jezus je wil geven.

Als je God buiten je seksualiteit sluit, zal het altijd een leeg en donker gebied blijven, dat oorzaak is van schuld, schaamte en andere ziekmakende gevoelens. Hoewel God seks in de eerste plaats heeft bestemd voor de unieke relatie tussen een gehuwde man en vrouw, geloof ik met heel mijn hart dat God vol begrip is voor mensen die alleen zijn en die de hormonale drang naar bevrediging niet altijd kunnen weerstaan. Is het mogelijk om God te eren door zelfbevrediging? In zekere zin geloof ik van wel. Hij heeft immers ons lichaam gemaakt, met alles erop en eraan! Hij heeft ons gemaakt als seksuele mensen, met seksuele verlangens, en met hormonen die dat versterken.

Hij wil dat we ons hele leven aan Hem onderwerpen. Dus ook onze seksualiteit! God houdt van ons zoals we zijn , ook zonder je kleren... Hij heeft ons lief, naar geest, ziel en lichaam. God vindt ons lichaam niet vies!

Jij vond dat er veel meningen van mensen en te weinig van uit de bijbel gereageerd werd. Ik denk dat dat alle twee kan Bijbelteksten citeren en een visie hebben op het leven zonder daar direkt Bijbelteksten voor te hebben. Maar die viesie vanuit de hele bijbel te hebben. Als er dan Bijbelteksten voorbij komen dan wil ik altijd wel graag weten of die op de juiste plek en mannier geciteerd worden en of die gaan over het onderwerp. anders heeft het voor mij geen waarde En dat wilde ik graag van je horen

Laatst aangepast door
YES356
op donderdag 31 mei 2012, 17:20
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 55 56 57 58 59 60 61 ... 97 Volgende
Pagina 58 van 97