Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 14:51
|
|
|
THOMAS968 schrijft: Typisch Calvinistische visie en dat mag. Maar je spreekt gewoon Calvijn na.
Bovendien was Calvijn een van God geleerde! Daar kan je zeker van zijn...
Niemand die daar aan twijfelt. Augustinus, Thomas a Kempis, Karl Barth en Bonhoeffer waren dat ook en nog veel meer. Leg die theologen maar eens naast elkaar, dat kan heel verhelderend werken. Het feit dat Calvijn een groot godgeleerde was, geeft de juistheid van diens visie nog niet aan. Bovendien liet Calvijn in zijn christelijke naastenliefde nogal wat steekjes vallen en dat plaatst hem toch in een ander licht. Om de discussie die al eerder is gevoerd niet te herhalen, hier even de link.
BEUN656 schrijft: Goed, hier kom ik zeker nog op terug...
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op zaterdag 16 juni 2012, 15:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 14:58
|
|
|
JOL252 schreef: | Vergeven is een hoogst persoonlijk eigen proces ja. |
Van harte mee eens! Het is iets tussen God en jou.
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op zaterdag 16 juni 2012, 14:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 19:00
|
|
|
BEUN656 schreef: | Van harte mee eens! Het is iets tussen God en jou. |
Dat schreef ze niet. Ze schreef: Quote: | JOL252 schreef: Vergeven is een hoogst persoonlijk eigen proces ja. |
Ben helemaal klaar mee. kom je in een kerk, vragen ze bijvoorbeeld van hoe 't kan dat ik VWO niet heb afgemaakt. Ik noem nu ff een voorbeeld.
Nou, vertel in van kindermishandeling. Eerste wat er dan gevraagd wordt, ja, in meerdere kerken/groepen is of ik al vergeven heb.....
Als ik dan zeg van niet, en dat ik tov moeder best wel verdriet en boosheid heb, bij vader totale onverschilligheid, ja, dan is het míjn schuld dat ik verdriet, angst en boosheid heb, want, als ik zou vergeven, zou ik dat niet hebben... wordt er dan gezegd door kerkleden.
Het is juist ontzettend schadelijk, om als een robot, automatisch te vergeven, omdat je dan ook nog eens als volwassene over je heen laat lopen.
Vergeven is een proces. en het kan zo zijn, dat je er niet eens aan toe komt, niet eens zo ver komt in je leven om iemand te vergeven.
Dan zeggen 'ze' ja, maar God heeft jou ook vergeven. Op zo'n manier alsof ik wel zulke grote misdaden tegen de mensheid heb begaan..
Niet normaal, veel groepen, en da's nog steeds zo.
Nou, ik ga niet vergeven, omdat God mij ook heeft vergeven. Het is geen spelletje van Hij doet dat, dus ik dit ofzo.
En ík heb geen kleuters verkracht en de meest perverse spelletjes lopen spelen met ze. En ik heb geen kinderen de mogelijkheid ontnomen om kinderen te krijgen. En de mogelijkheid ontnomen om te leren voor een toekomst. En ik heb geen kinderen zo beschadigd, dat ze hun hele leven angst en paniekstoornissen hebben.
Neehee, dat gaat niet op, van God heeft jou ook vergeven dus jij moet ook vergeven.
God geeft de tijd, en mensen die geen berouw tonen hoef je niet eens te vergeven. Alle teksten in het NT die over vergeven gaan, daar is spraken van berouw.
Duszz....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 19:08
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Dat schreef ze niet. Ze schreef: Vergeven is een hoogst persoonlijk eigen proces ja. . |
Voor de goede orde; voordat er een heel oneigenlijk verhaal de ronde doet over wat ik zei over vergeven zal ik de volledige tekst die ik neerzette nog eens herhalen zodat het in de context staat.
Jo schreef:
Quote: | "Vergeven is een hoogst persoonlijk eigen proces ja. Ik zou daar geen uitlating over willen doen hoe snel of langzaam en of en zo ja iemand dat "moet" gaan doen." |
Hier bedoel ik dus inderdaad mee dat het nog maar de vraag is of mensen tot een vergeven komen, dat kan niemand opleggen aan de ander. Dus: "een hoogst persoonlijk eigen proces" ja, met wel of niet als uitkomst dat er vergeving plaats heeft en daar ook geen oordeel aan hangend want dat is niet aan een ander.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 16 juni 2012, 19:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 19:13
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En je wilt ook niet weten hoeveel mensen moeite hebben met het thema vergeven wat christelijke hulpverleners aanhangen..... |
Ooit hoorde ik een definitie van het begrip vergeven die voor mij wel werkbaar was. Of het theologisch verantwoord is weet ik niet, maar ik kon er iig mee verder.
Vergeven als het loslaten van je wraakgevoelens. Het zijn je wraakgevoelens die je ahw 'vastbinden' aan die persoon. Je geeft die persoon over aan God; Hem komt tenslotte de wraak toe. Je wilt geen revanche meer nemen. (Dit is iets anders dan voor je recht opkomen en bijv. aangifte doen, want dat moet je gewoon blijven doen.) Gerechtigheid en wraak zijn niet dezelfde.
Deze manier van loslaten of vergeven is niet hetzelfde als doen alsof er niets is gebeurd. Er is dan ruimte voor erkenning van de gevolgen en het beschadigde vertrouwen. Sommige mensen willen graag vergeven worden om daarna weer in je leven toegelaten te worden (je hebt me toch vergeven?) waarna ze hun gedrag weer voortzetten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 20:26
|
|
|
JOL252 schreef: | Voor de goede orde; voordat er een heel oneigenlijk verhaal de ronde doet over wat ik zei over vergeven zal ik de volledige tekst die ik neerzette nog eens herhalen zodat het in de context staat.
Jo schreef:
Hier bedoel ik dus inderdaad mee dat het nog maar de vraag is of mensen tot een vergeven komen, dat kan niemand opleggen aan de ander. Dus: "een hoogst persoonlijk eigen proces" ja, met wel of niet als uitkomst dat er vergeving plaats heeft en daar ook geen oordeel aan hangend want dat is niet aan een ander. |
Dan hoef je het begrip vergeven ook niet te noemen natuurlijk als het zo'n hoogst persoonlijk eigen proces is..... Iedereen heeft zijn eigen processen en uiteraard zijn die persoonlijk.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 20:59
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Ooit hoorde ik een definitie van het begrip vergeven die voor mij wel werkbaar was. Of het theologisch verantwoord is weet ik niet, maar ik kon er iig mee verder.
Vergeven als het loslaten van je wraakgevoelens. Het zijn je wraakgevoelens die je ahw 'vastbinden' aan die persoon. Je geeft die persoon over aan God; Hem komt tenslotte de wraak toe. Je wilt geen revanche meer nemen. (Dit is iets anders dan voor je recht opkomen en bijv. aangifte doen, want dat moet je gewoon blijven doen.) Gerechtigheid en wraak zijn niet dezelfde.
Deze manier van loslaten of vergeven is niet hetzelfde als doen alsof er niets is gebeurd. Er is dan ruimte voor erkenning van de gevolgen en het beschadigde vertrouwen. Sommige mensen willen graag vergeven worden om daarna weer in je leven toegelaten te worden (je hebt me toch vergeven?) waarna ze hun gedrag weer voortzetten. |
Goed omschreven stuk over vergeven carmen.
Iemand vergeven wil niet zeggen dat je je grenzen niet moet blijven bewaken, de dader gewoon doorgaat.De dader de gevolgen van zijn daad hoeft te ontlopen
loslaten is te vergelijken met touwtrekken met iemand,je houd vast aan het kwaad en het onrecht,met het loslaten ontkom je aan de greep van de tegenpartij, hij kan trekken wat hij wil maar hij trekt niet meer aan jou.
en vergeven is zeker niet vergeten,herrinneringen zullen blijven,wezenlijk is hoe we herrinneren, zodat gebeurtenissen uit het verleden geen vat meer op ons hebben
het is wanneer het oude is voorbij gegaan, dat er ruimte komt voor het nieuwe.Het is wanneer we niet meer terug zien,we kunnen vooruitzien.
Ik moet vaak aan stefanus denken,hij werd gestenigd en onderhand kon hij vergeven, hoe kwam dat? Hij keek omhoog,zag de hemel geopend en weigerde zich te laten gevangen nemen door het onrecht,kwaad wat hem werd aangedaan.
en tegen iemand zeggen,je moet vergeven,ach ze bedoelen het goed,maar vergeven doe je in je proces van verwerking, en daar hoort ook boosheid bij over het gedane onrecht,ook daar moetje iemand de ruimte voorlaten, later komt vergeving,wanneer de persoon zelf zover is. Het is niet iets watje zomaar even kan en doet. met de hoop dat mijn woorden niet verkeerd worden begrepen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 21:20
|
|
|
en me laatste reactie over dit moeilijke onderwerp, ik kon iemand niet vergeven, bespaar jullie de details over het wat en kon het niet en ging ermee na jezus omdat ik wist ik vol boosheid was, verbitterheid en soms wraakgevoelens, die nacht droomde ik een droom, ik droomde dat ik die persoon was en ik voelde me vreselijk,was me zo erg bewust van het duister waar die persoon in gevangen zat, want hoe erg ben je er aan toe als je zo gestoord met andere mensen omgaat? heel erg vind ik.
Nog iemand die ik lang niet kon vergeven, mijn broer die me had misbruikt, later bleek dat hij zwaar schrifofeen was, stemmen hoorde ,die hem opdrachten gaven, opdrachten ook om vrouwen lastig te vallen,nog later in zijn leven was hij zo in de war,zag slangen etc.om hem heen,geesten die hem erg bang maakten, wat was die jongen er echt vreselijk aan toe. hoe kan je boos blijven op iemand die zo diep in het duister zit, zo erg er aan toe is,zo ongelukkig,zo vernietigend voor de mensen om hem heen en zichzelf? heb altijd gevonden dat ik er beter aan toe was als slachtoffer dan hij als dader. Hij leeft trouwens niet meer,is niet oud geworden en was blij voor mezelf dat ik niet meer bang hoefde te zijn voor hem,maar vooral blij voor hem,want zijn leven was een akelig afschuwelijk leven. en vanuit mijn weten hoe erg hij verward was(of hoe ik het moet omschrijven)kon ikniet anders als vergeven. medelijden met hem hebben,die zo diep gevangen zat in het duister. enfin,misschien heeft iemand er wat aan die dit leest. een stukje levenservaring , over vergeven van een dader,die ik voor dat ikkon vergeven echt heb gehaat over onrecht aangedaan,tot dat ikhemeen beetje begon te begrijpen,zijn pijn, etc.zijn verwardheid...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: zondag 17 juni 2012, 17:19
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Bovendien was Calvijn een van God geleerde! Daar kan je zeker van zijn...
Niemand die daar aan twijfelt. Augustinus, Thomas a Kempis, Karl Barth, Luther en Bonhoeffer waren dat overigens ook en zo zijn er nog veel meer. Leg die theologen maar eens naast elkaar, dat kan heel verhelderend werken. Het feit dat Calvijn een godgeleerde was, geeft de juistheid van diens visie nog niet aan. Het aantal volgelingen is binnen het christendom ook niet zo groot, de bevindelijkheid is maar een paar procent. Bovendien liet Calvijn in zijn christelijke naastenliefde nogal wat steekjes vallen en dat plaatst hem toch in een ander licht. Om de discussie die al eerder is gevoerd niet te herhalen, hier even de link.
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1977
Thomas, behoort bij een calvinistische kerk. |
eeehhhhhhhhhhhmmmm.............. thomas........ beun geeft in zijn reactie niet aan dat calvijn een "godgeleerde" is geweest, maar een "van God geleerde" en dat is in bevindelijke kringen mega méér dan een godgeleerde!! het verschil? een Godgeleerde zou óver God geleerd hebben........ een "van God geleerde" heeft God zelf als leermeester gehad. het significante verschil tussen Gods werk en mensenwerk dus!!
hoe je het onderscheid maken kunt? de "van God geleerden" worden "overgenomen". (lees; gelijk-denkenden kijken tegen deze persoon op of accepteren de persoon ten minste als gelijkwaardig.)
wil je deze discussie met beun over "godgeleerd" en "van God geleerd" voortzetten, dan mag je bij deze ALLE feiten dus laten vallen, en op bevindingen verder discuseren; jouw bevindingen zijn wat twijfelachtig, tenzij deze weer worden "overgenomen" dus ik zou je willen adviseren de bevindingen van kerkvaders even te bestuderen en díe aanhalen in de "discussie";
dat lijkt me HELEMAAL bij je passen............... (of ben je het daar óók al weer niet mee eens?)
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op zondag 17 juni 2012, 17:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
XABIA794
|
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 13:52
|
|
|
PETRA411 schreef: | en me laatste reactie over dit moeilijke onderwerp, ik kon iemand niet vergeven, bespaar jullie de details over het wat en kon het niet en ging ermee na jezus omdat ik wist ik vol boosheid was, verbitterheid en soms wraakgevoelens, die nacht droomde ik een droom, ik droomde dat ik die persoon was en ik voelde me vreselijk,was me zo erg bewust van het duister waar die persoon in gevangen zat, want hoe erg ben je er aan toe als je zo gestoord met andere mensen omgaat? heel erg vind ik.
Nog iemand die ik lang niet kon vergeven, mijn broer die me had misbruikt, later bleek dat hij zwaar schrifofeen was, stemmen hoorde ,die hem opdrachten gaven, opdrachten ook om vrouwen lastig te vallen,nog later in zijn leven was hij zo in de war,zag slangen etc.om hem heen,geesten die hem erg bang maakten, wat was die jongen er echt vreselijk aan toe. hoe kan je boos blijven op iemand die zo diep in het duister zit, zo erg er aan toe is,zo ongelukkig,zo vernietigend voor de mensen om hem heen en zichzelf? heb altijd gevonden dat ik er beter aan toe was als slachtoffer dan hij als dader. Hij leeft trouwens niet meer,is niet oud geworden en was blij voor mezelf dat ik niet meer bang hoefde te zijn voor hem,maar vooral blij voor hem,want zijn leven was een akelig afschuwelijk leven. en vanuit mijn weten hoe erg hij verward was(of hoe ik het moet omschrijven)kon ikniet anders als vergeven. medelijden met hem hebben,die zo diep gevangen zat in het duister. enfin,misschien heeft iemand er wat aan die dit leest. een stukje levenservaring , over vergeven van een dader,die ik voor dat ikkon vergeven echt heb gehaat over onrecht aangedaan,tot dat ikhemeen beetje begon te begrijpen,zijn pijn, etc.zijn verwardheid... |
mooi openhartig stukje Een voorbeeld waarin vergeving mogelijk kan plaats hebben. Mij heeft het ook geholpen gebeurde feiten onder een andere benadering te plaatsen. Als men soms de achtergronf van de dader bekijkt... Wat niet wil zeggen dat het daarom veroorloofd is natuurlijk, maar het helpt wel jezelf terug op de rit te krijgen. Vergeving is inderdaad en proces, en vooral gericht naar eigen bevrijding... zoals verbittering
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 16:23
|
|
|
XABIA794 schreef: | mooi openhartig stukje Een voorbeeld waarin vergeving mogelijk kan plaats hebben. Mij heeft het ook geholpen gebeurde feiten onder een andere benadering te plaatsen. Als men soms de achtergronf van de dader bekijkt... Wat niet wil zeggen dat het daarom veroorloofd is natuurlijk, maar het helpt wel jezelf terug op de rit te krijgen. Vergeving is inderdaad en proces, en vooral gericht naar eigen bevrijding... zoals verbittering |
Dat probeer ik nou duidelijk te maken hier, al die lange verhalen schrijf ik voor als slachtoffers het lezen,met de hoop dat ze begrijpen dat vergeven goed is voor jezelf om te herstellen. Verbitterd, met boosheid,haat, verder gaan in je leven is vernietigend voor jezelf. Heeft de dader alniet genoeg je aangedaan,kapot gemaakt? probeer het touw los te laten,waar ik eerder over schreef, dat je niet gevangen blijft door het gebeurde. Het is een lang en moeilijk proces vergeven,maar erg helend voor je zelf.
Met alle begrip geschreven voor mensen die denken vergeven? echt niet. ik zeg ook niet dat je moet vergeven, alleen dat als je het ooit kan het goed voor jezelf is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 20:09
|
|
|
Met me moeder zoek ik een weg voor contact, beginnende met kaartje(s) sturen, eea schrijven etc. Van me moeder hou ik.... --
Het kan raar klinken/zijn maar sommige(n) kunnen(kan) iemand totaal onverschillig laten, de fase van boosheid is dan allang voorbij, sterker, het interesseert iemand niet. (Heb het over me vader)
--
Iets van andere orde, als je gaat verhuizen, denk dan goed na, wát je in je huis zet, want als je het eruit wil, en dat kan goed tegenvallen
Wel mensen op mijn weg die helpen
Ja, even off topic, laterz!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op maandag 18 juni 2012, 20:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 21:34
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Met me moeder zoek ik een weg voor contact, beginnende met kaartje(s) sturen, eea schrijven etc. Van me moeder hou ik.... --
Het kan raar klinken/zijn maar sommige(n) kunnen(kan) iemand totaal onverschillig laten, de fase van boosheid is dan allang voorbij, sterker, het interesseert iemand niet. (Heb het over me vader)
--
Iets van andere orde, als je gaat verhuizen, denk dan goed na, wát je in je huis zet, want als je het eruit wil, en dat kan goed tegenvallen
Wel mensen op mijn weg die helpen
Ja, even off topic, laterz! |
Fijn dat er mensen zijn die je helpen, vooral als het tegenvalt om iets uit je huis te krijgen. succes met je huis. En over het andere wat je schrijft,klinkt niet raar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: maandag 18 juni 2012, 21:47
|
|
|
Dank je
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
NICKY298
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 22:58
|
|
|
Shanitha ik denk aan je en bid voor je!
Jezus houd van jou HIj draagt je .
En omringt jou met zijn liefde tot in eeuwigheid Amen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: dinsdag 26 juni 2012, 23:03
|
|
|
NICKY298 schreef: | Shanitha ik denk aan je en bid voor je!
En omringt jou met zijn liefde tot in eeuwigheid Amen. |
amen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 27 juni 2012, 08:06
|
|
|
JOL252 schreef: | Voor de goede orde; voordat er een heel oneigenlijk verhaal de ronde doet over wat ik zei over vergeven zal ik de volledige tekst die ik neerzette nog eens herhalen zodat het in de context staat.
Jo schreef:
Hier bedoel ik dus inderdaad mee dat het nog maar de vraag is of mensen tot een vergeven komen, dat kan niemand opleggen aan de ander. Dus: "een hoogst persoonlijk eigen proces" ja, met wel of niet als uitkomst dat er vergeving plaats heeft en daar ook geen oordeel aan hangend want dat is niet aan een ander. |
Hai, mijn reactie was niet zozeer niet gericht naar Beun of jou. Wat jullie zeiden ben ik het mee eens.
Ik citeerde jullie ook, zodat ik een aanknopingspunt had om het een en ander te vertellen.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op woensdag 27 juni 2012, 08:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 27 juni 2012, 08:09
|
|
|
NICKY298 schreef: | Shanitha ik denk aan je en bid voor je!
En omringt jou met zijn liefde tot in eeuwigheid Amen. |
Dank je wel, Nicky en Petra.
Ik vind het jammer dat Carmen weg is. ik zie net 'groeten gr. Z. staan, denk ik van o ja haar ken ik nog van 2 jaar geleden, maar omdat de foto die ze erop zette zo anders was als eerst een foto, was ik dat alweer helemaal vergeten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 14:14
|
|
|
CARMEN073 schreef: | schreef: Hm... met gevaar voor eigen leven.... (remind you; ik zit in de evang/pinksterhoek)
Ik geloof direct dat sexueel misbruik overal even vaak voorkomt en dat dit met denominatie, christelijke dogma's weinig van doen heeft.
Edoch, de manier waarop men er vervolgens mee omgaat kan per denominatie verschillen. En ik heb horen zeggen dat in veel pinksterkringen de overtuiging leeft dat men niet meer zondigt. En dat men geen problemen meer heeft. Dat valt volgens de pinksterleer niet te rijmen met de heilige staat van de wedergeboren mens. En binnen zo'n traditie kan ik me voorstellen dat problemen idd onder de mat worden geduwd omdat men er geen raad mee weet. Het klopt niet met de theologische visie.
In andere kerken is de reactie vrees ik vaak dezelfde; problemen onder de mat schuiven. Maar wellicht weer vanwege een andere reden.
En wat falen en zwakheden van 'echte' wedergeboren christenen betreft: ook in de bijbel komen wij voorbeelden tegen van grote mannen Gods die op een bepaald moment gruwelijk over de schreef gaan. Het hoeft ons niet te verbazen.
Maar het moet ons wel wakker schudden.... |
JOL: edoch... ook mensen die bepleiten wedergeboren te zijn, met de handen omhoog hun God staan te aanbidden.... echte christenen ja maar er zijn er die zich schuldig maken aan misbruik... inderdaad geen christelijk gedrag. Maar ook wedergeboren mensen blijven mensen met gebreken en kwetsbaarheden... en nog maar niet te spreken van de taboes waardoor zoveel niet bespreekbaar is (want je bent toch nieuwgeboren? het oude leven is voorbij? "prijs God broeder, zuster, je bent meer dan overwinnaar!" ..uhu...) waardoor zaken een eigen leven gaan leiden... het maakt niet uit: naamchristen of wedergeboren, het kan allemaal...
Nou, het kan allemaal wel een groot probleem zijn, iemand hiervoor schreef dat het zelfs in kerkelijk kringen nog vaker voorkomt.....(bron?)
Iig of het er nu wel of niet vaker voorkomt, in wat voor kerk dan ook, is het niet zo dat dat tricky is... Ik bedoel, allermeeste daders komen er uit zichzelf niet mee, van ja, ik heb mijn kleuter jarenlang misbruikt en, en/of mijn tienerdochtertje, want die zag er zó .. uit, toen ze opgroeide... Kijk, zo'n man zorgt er voor dat zijn dochter nooit meer een vader heeft, vaak ook de moeder niet, want die staat vaak achter de vader, zo'n kind kan nooit meer gezonde relatie's opbouwen, kan jarenlang frigide zijn, met alle gevolgen, veel van die kinderen plegen al zelfmoord rond hun 16de, zo van wat heeft het leven eigenlijk voor zin... Doen ze dat niet gaan ze een heel moeilijk leven tegemoet, en als ze mazzel hebben komen ze er voor hun 40ste/50ste uit, ik bedoel dat ze dan de boel zodanig hebben verwerkt dat er weer sprake kan zijn van echt geluk en vrede.
Igg lees maar wat voor gevolgen op google nog meer, en dat alleen omdat zo'n vader het niet op kan brengen gewoon trots te zijn op zijn knappe dochter, maar alleen denkt van lekker jong ding etc. Dus alleen aan zichzelf denkt..
En vaak komt het juist in die familie's voor waarvan je denkt dat het dáár niet voorkomt, omdat ze een dubbel leven leidden.
Stel, zo'n man komt niet tot bekering, blijft gewoon mooi weer spelen voor de buitenwereld, kerk, zijn tienerdochter komt al enkele jaren niet meer in de kerk, sterker nog is uit huis gevlucht en samen gaan wonen om de situatie te onvluchten. Over zijn tienerdochter die die jarenlang verkracht heeft zegt ie van, dat ze 'rebels' is geworden en niets meer met geloof te maken wil hebben.
Mensen geloven dat.
Maar wat voor 'loon' zal die man hebben als ie sterft? (uiteraard zonder dingen te hebben rechtgezet, wat de allermeesten niet doen, behalve als ze er zelf beter van worden en het kan niet anders?)
(even in het 'juiste' onderwerp geplaatst, mijn laatste reactie. Want het stond in topic: Kun je mensen ook blocken in het forum?', Forum: 'Over ChristianMatch'.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op donderdag 2 augustus 2012, 14:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEM618
|
|
Geplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:17
|
|
|
SHANITA130 schreef: | JOL: edoch... ook mensen die bepleiten wedergeboren te zijn, met de handen omhoog hun God staan te aanbidden.... echte christenen ja maar er zijn er die zich schuldig maken aan misbruik... inderdaad geen christelijk gedrag. Maar ook wedergeboren mensen blijven mensen met gebreken en kwetsbaarheden... en nog maar niet te spreken van de taboes waardoor zoveel niet bespreekbaar is (want je bent toch nieuwgeboren? het oude leven is voorbij? "prijs God broeder, zuster, je bent meer dan overwinnaar!" ..uhu...) waardoor zaken een eigen leven gaan leiden... het maakt niet uit: naamchristen of wedergeboren, het kan allemaal...
Nou, het kan allemaal wel een groot probleem zijn, iemand hiervoor schreef dat het zelfs in kerkelijk kringen nog vaker voorkomt.....(bron?)
Iig of het er nu wel of niet vaker voorkomt, in wat voor kerk dan ook, is het niet zo dat dat tricky is... Ik bedoel, allermeeste daders komen er uit zichzelf niet mee, van ja, ik heb mijn kleuter jarenlang misbruikt en, en/of mijn tienerdochtertje, want die zag er zó .. uit, toen ze opgroeide... Kijk, zo'n man zorgt er voor dat zijn dochter nooit meer een vader heeft, vaak ook de moeder niet, want die staat vaak achter de vader, zo'n kind kan nooit meer gezonde relatie's opbouwen, kan jarenlang frigide zijn, met alle gevolgen, veel van die kinderen plegen al zelfmoord rond hun 16de, zo van wat heeft het leven eigenlijk voor zin... Doen ze dat niet gaan ze een heel moeilijk leven tegemoet, en als ze mazzel hebben komen ze er voor hun 40ste/50ste uit, ik bedoel dat ze dan de boel zodanig hebben verwerkt dat er weer sprake kan zijn van echt geluk en vrede.
Igg lees maar wat voor gevolgen op google nog meer, en dat alleen omdat zo'n vader het niet op kan brengen gewoon trots te zijn op zijn knappe dochter, maar alleen denkt van lekker jong ding etc. Dus alleen aan zichzelf denkt..
En vaak komt het juist in die familie's voor waarvan je denkt dat het dáár niet voorkomt, omdat ze een dubbel leven leidden.
Stel, zo'n man komt niet tot bekering, blijft gewoon mooi weer spelen voor de buitenwereld, kerk, zijn tienerdochter komt al enkele jaren niet meer in de kerk, sterker nog is uit huis gevlucht en samen gaan wonen om de situatie te onvluchten. Over zijn tienerdochter die die jarenlang verkracht heeft zegt ie van, dat ze 'rebels' is geworden en niets meer met geloof te maken wil hebben.
Mensen geloven dat.
Maar wat voor 'loon' zal die man hebben als ie sterft? (uiteraard zonder dingen te hebben rechtgezet, wat de allermeesten niet doen, behalve als ze er zelf beter van worden en het kan niet anders?)
(even in het 'juiste' onderwerp geplaatst, mijn laatste reactie. Want het stond in topic: Kun je mensen ook blocken in het forum?', Forum: 'Over ChristianMatch'. |
Wat mij opvalt is dat er in mijn beleving voorbij gegaan wordt aan de oorzaak van het probleem. Waarde voor de persoon en het leven is iets wat God ons opdraagt. Je naaste liefhebben als jezelf. Dat betekend waarde voor je eigen leven, maar ook voor je eigen lichaam. En dat betekend ook waarde voor het leven en lichaam van kinderen. Juist kinderen hebben nodig waarde gevoel te ontwikkelen. Ze mogen er zijn, en verdienen niet om te vallen in een lust-schandaal. Maar ook de dader doet zich ernstig te kort. Hij heeft ook de taak zijn lichaam te bewaren, en daar waardevol mee om te gaan. En dat niet te vergooien in lust en genot. Los van het gegeven of iemand kerkelijk meeleeft, gelovig is, of wat ook. Van een gelovig iemand mag anders verwacht worden, maar wie staat ziet toe dat hij niet valle. Dat wil zeggen, als God ons loslaat zijn we tot alles in staat. En als je je dat bewust ben, dan leef je anders. Dan is het een leven in afhankelijkheid in Hem, om uit Hem bewaard te worden voor dergelijke schandalen. En gaat het om een wedergeboren persoon, wat een kwade naam werp zoiemand op zijn Heiland. En als er liefde is tot Die God, dan komt die mens er ook op terug, en zal boete doen over een weg die zo van God afgaat. In die weg, geloof ik, dat geloof tot gevolg heeft dat God een mens ook laat inzien wat hij misdaan heeft. Zie aan David met Bathseba. Daar moest wel Nathan aan te pas komen, maar toch, hij viel er wel voor, en beleed God zijn schulden. Daarnaast, wil iemand met God leven, dan heeft ook het Hem verlaten gevolgen. Weer David met Bathseba, het kind moest sterven. Een straf van God, omdat David Gods Naam heeft doen lasteren. En ik geloof sterk, dat we als gelovigen ons meer dienen druk te maken om Gods heilige Naam, die door dergelijke schandalen ook erg gelasterd word, en ook vaak tot gevolg heeft dat kinderen het geloof vaarwel zeggen. En begrijpelijk, maar tegelijk ook zo diep verdrietig. Want buiten God is er geen echt geluk, en ook misbruikte mensen hebben dat geluk IN HEM zo intens hard nodig.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:21
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Wat mij opvalt is dat er in mijn beleving voorbij gegaan wordt aan de oorzaak van het probleem. Waarde voor de persoon en het leven is iets wat God ons opdraagt. Je naaste liefhebben als jezelf. Dat betekend waarde voor je eigen leven, maar ook voor je eigen lichaam. En dat betekend ook waarde voor het leven en lichaam van kinderen. Juist kinderen hebben nodig waarde gevoel te ontwikkelen. Ze mogen er zijn, en verdienen niet om te vallen in een lust-schandaal. Maar ook de dader doet zich ernstig te kort. Hij heeft ook de taak zijn lichaam te bewaren, en daar waardevol mee om te gaan. En dat niet te vergooien in lust en genot. Los van het gegeven of iemand kerkelijk meeleeft, gelovig is, of wat ook. Van een gelovig iemand mag anders verwacht worden, maar wie staat ziet toe dat hij niet valle. Dat wil zeggen, als God ons loslaat zijn we tot alles in staat. En als je je dat bewust ben, dan leef je anders. Dan is het een leven in afhankelijkheid in Hem, om uit Hem bewaard te worden voor dergelijke schandalen. En gaat het om een wedergeboren persoon, wat een kwade naam werp zoiemand op zijn Heiland. En als er liefde is tot Die God, dan komt die mens er ook op terug, en zal boete doen over een weg die zo van God afgaat. In die weg, geloof ik, dat geloof tot gevolg heeft dat God een mens ook laat inzien wat hij misdaan heeft. Zie aan David met Bathseba. Daar moest wel Nathan aan te pas komen, maar toch, hij viel er wel voor, en beleed God zijn schulden. Daarnaast, wil iemand met God leven, dan heeft ook het Hem verlaten gevolgen. Weer David met Bathseba, het kind moest sterven. Een straf van God, omdat David Gods Naam heeft doen lasteren. En ik geloof sterk, dat we als gelovigen ons meer dienen druk te maken om Gods heilige Naam, die door dergelijke schandalen ook erg gelasterd word, en ook vaak tot gevolg heeft dat kinderen het geloof vaarwel zeggen. En begrijpelijk, maar tegelijk ook zo diep verdrietig. Want buiten God is er geen echt geluk, en ook misbruikte mensen hebben dat geluk IN HEM zo intens hard nodig. |
Amen!!!!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:35
|
|
|
WILLEM618 schreef: | Wat mij opvalt is dat er in mijn beleving voorbij gegaan wordt aan de oorzaak van het probleem. Waarde voor de persoon en het leven is iets wat God ons opdraagt. Je naaste liefhebben als jezelf. Dat betekend waarde voor je eigen leven, maar ook voor je eigen lichaam. En dat betekend ook waarde voor het leven en lichaam van kinderen. Juist kinderen hebben nodig waarde gevoel te ontwikkelen. Ze mogen er zijn, en verdienen niet om te vallen in een lust-schandaal. Maar ook de dader doet zich ernstig te kort. Hij heeft ook de taak zijn lichaam te bewaren, en daar waardevol mee om te gaan. En dat niet te vergooien in lust en genot. Los van het gegeven of iemand kerkelijk meeleeft, gelovig is, of wat ook. Van een gelovig iemand mag anders verwacht worden, maar wie staat ziet toe dat hij niet valle. Dat wil zeggen, als God ons loslaat zijn we tot alles in staat. En als je je dat bewust ben, dan leef je anders. Dan is het een leven in afhankelijkheid in Hem, om uit Hem bewaard te worden voor dergelijke schandalen. En gaat het om een wedergeboren persoon, wat een kwade naam werp zoiemand op zijn Heiland. En als er liefde is tot Die God, dan komt die mens er ook op terug, en zal boete doen over een weg die zo van God afgaat. In die weg, geloof ik, dat geloof tot gevolg heeft dat God een mens ook laat inzien wat hij misdaan heeft. Zie aan David met Bathseba. Daar moest wel Nathan aan te pas komen, maar toch, hij viel er wel voor, en beleed God zijn schulden. Daarnaast, wil iemand met God leven, dan heeft ook het Hem verlaten gevolgen. Weer David met Bathseba, het kind moest sterven. Een straf van God, omdat David Gods Naam heeft doen lasteren. En ik geloof sterk, dat we als gelovigen ons meer dienen druk te maken om Gods heilige Naam, die door dergelijke schandalen ook erg gelasterd word, en ook vaak tot gevolg heeft dat kinderen het geloof vaarwel zeggen. En begrijpelijk, maar tegelijk ook zo diep verdrietig. Want buiten God is er geen echt geluk, en ook misbruikte mensen hebben dat geluk IN HEM zo intens hard nodig. |
Mooi verwoord Willem.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:41
|
|
|
Hai Willem!
Mooi stukkie!
Ik ga er deze week op in, want het werk stapelt zich hier op ;)
Dank!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA944
|
|
Geplaatst: donderdag 2 augustus 2012, 15:48
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Mooi verwoord Willem. |
inderdaad mooi verwoord.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 00:53
|
|
|
[quote=WILLEM618]Wat mij opvalt is dat er in mijn beleving voorbij gegaan wordt aan de oorzaak van het probleem. Waarde voor de persoon en het leven is iets wat God ons opdraagt. Je naaste liefhebben als jezelf. Dat betekend waarde voor je eigen leven, maar ook voor je eigen lichaam. En dat betekend ook waarde voor het leven en lichaam van kinderen. Juist kinderen hebben nodig waarde gevoel te ontwikkelen. Ze mogen er zijn, en verdienen niet om te vallen in een lust-schandaal. Vaak doet de dader het zo spelen dat zijn kind rebels is en vervelend, niet luistert en geen respect heeft, naar de buitenwereld toe. Maar ook de dader doet zich ernstig te kort. Ja, wereld gezien niet, geestelijk gezien natuulijk wel. Hij heeft ook de taak zijn lichaam te bewaren, en daar waardevol mee om te gaan. En dat niet te vergooien in lust en genot. Los van het gegeven of iemand kerkelijk meeleeft, gelovig is, of wat ook. Van een gelovig iemand mag anders verwacht worden, maar wie staat ziet toe dat hij niet valle. Nou, onder de niet-gelovigen is het ook een zonde hoor, seksueel kindermishandeling, alleen al kijken op de verkeerde manier is schadelijk. En vergooien, ja werelds niet, want komt toch lekker niemand achter, geestelijk voor God natuurlijk wel. 'Ongelovigen hebben vaak meer normen en waarden als men denkt.... Dat wil zeggen, als God ons loslaat zijn we tot alles in staat. En als je je dat bewust ben, dan leef je anders. Dan is het een leven in afhankelijkheid in Hem, om uit Hem bewaard te worden voor dergelijke schandalen. En gaat het om een wedergeboren persoon, wat een kwade naam werp zoiemand op zijn Heiland. En als er liefde is tot Die God, dan komt die mens er ook op terug, en zal boete doen over een weg die zo van God afgaat. In die weg, geloof ik, dat geloof tot gevolg heeft dat God een mens ook laat inzien wat hij misdaan heeft. Zie aan David met Bathseba. Daar moest wel Nathan aan te pas komen, maar toch, hij viel er wel voor, en beleed God zijn schulden. Met David en Bathseba was iets heel anders, ze was volwassen en hield ook van David, het bertof hier geen eigen dochter die minderjarig is... Daarnaast, wil iemand met God leven, dan heeft ook het Hem verlaten gevolgen. Weer David met Bathseba, het kind moest sterven. Een straf van God, omdat David Gods Naam heeft doen lasteren. En ik geloof sterk, dat we als gelovigen ons meer dienen druk te maken om Gods heilige Naam, die door dergelijke schandalen ook erg gelasterd word, ......dan wat?....en ook vaak tot gevolg heeft dat kinderen het geloof vaarwel zeggen. En begrijpelijk, maar tegelijk ook zo diep verdrietig.
En toch komen die kinderen wel in de hemel, want hoe komt het dat ze niet meer geloven/ allergiesch zijn voor het woordje God?
Want buiten God is er geen echt geluk, en ook misbruikte mensen hebben dat geluk IN HEM zo intens hard nodig.
Dat zal best wel, maar zoals ik al zei, een dader geeft alleen toe als ie niet anders kan en dan nog alles bagateliseren, en alleen toegeven wat ie weet waar die niet onderuit komt, nee, geen enkel begrip voor daders van mij.
O sorry ik las mensen die misbruiken hebben het geluk in Hem zo hard nodig...neehee, die hebben het geluk in seks nodig op wat voor manier dan oo, en in geld en noem verder maar op...macht ook...
God komt de wraak toe, las ik enkele keren, anders had ik allang een paar vriendjes van mij....en die hadden dat graag gedaan...gelovig of niet...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 3 augustus 2012, 01:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEM618
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 03:34
|
|
|
[quote=SHANITA130]Shanita, allereerst rondom de gevoelens die spelen bij mishandeling, hier heb ik gelukkig geen weet van, en kan me daar ook niet in verplaatsen, hooguit een voorstelling van maken. Het geheel is dus niet om iets lichter voor te stellen, of er een ander licht over te laten schijnen.
Inhoudelijk op je reactie het volgende: Hoe de dader het wil laten zien, is voor mij even niet aan de orde, ik heb het over de basis van waarde, die totaal zoek is indien het komt tot de daad, en weet ook, dat door het ontbreken van enig waarde besef, de dader ook de schuld en het schuldgevoel buiten zichzelf legt en probeert te leggen
Ik heb het hier over het gegeven, dat iemand die zich vergrijpt, zichzelf ook te kort doet. En daarmee totaal waardeloos met zichzelf omgaat, en zijn waarde vergooit. Dat heeft niets met geloven te maken, maar puur met waarde beleving van je persoonlijkheid. En dus vergooit ook de dader zijn gevoel van waarde voor leven en lichaam, indien hij tot een dergelijk vergrijp over gaat. En ja, dat begint al met kijken en begeren. En dat geld ook buiten elke geloofsbeleving om. Het gaat puur om waarde van leven en lichaam, van mens in totaal wezen. En gelovigen daar geld dit met nog diepere waarde voor, daar van hen helemaal verwacht mag worden dat waarde voor het leven een bijzondere plaats heeft.
Het voorbeeld van David is zuiver bedoelt als voorbeeld, wat aangeeft als een mens een weg gaat buiten Gods weg, en hij een kind is van God, dat God hem ook zijn schuld laat zien en beleven, en laat komen tot een beleiden van. Geen zonde zo groot, of bij God is vergeving, maar nooit zonder berouw, en erkennen van schuld, en aanvaarden van straf.
Of kinderen in de hemel komen, die door misbruik buiten het geloof zijn komen te staan, is niet aan mij om daar een oordeel over te geven. God is rechter, en Hij beslist. Maar wel is het zo, dat ik niet geloof, dat iemand in de hemel kan komen, die God niet erkennen kan, en niet geloven kan in God. Wat de oorzaak hier ook van mag zijn, en hoe erg die oorzaak ook is.
begrijp dat je geen enkel begrip kan opbrengen voor de daders. Maar desalniettemin, het blijven mensen. En alle zonden zijn bij God vergeefbaar, al zal dat niet gaan met de schuld ergens anders neer te leggen, maar in te leven door de dader wat hij heeft gedaan, en hier bij God en het slachtoffer gemeend om geving te vragen. En dat gaat niet samen met alleen toegeven waar hij niet onderuit kan, maar alleen met een beseffen en beleiden van schuld, onvoorwaardelijk.
wat geld voor slachtoffers, geld ook voor de daders. Buiten God is er geen geluk, geen leven. En al is het onbeschrijfelijk erg wat iemand gedaan heeft, toch heeft ook die persoon nodig God te kennen, en als schuldige ook bij God te komen om vergeving. En zelf de daders hebben ook nodig, om zich te zien wie ze zijn en wat ze gedaan hebben, en daarmee voor God te komen als schuldige.
God komt de wraak toe. Dat is zo, Hij is rechter, en zal ook recht spreken over alle dingen die iemand doet, en Zijn straf zal ook zeker komen. En alleen als iemand geloven kan en mag in het gedragen hebben van alle straf, die iemand verdient heeft, door de Heere Jezus Christus, en ook al zijn zonden in Hem vergeven zijn, die straf is dan al gedragen. Al geloof ik niet, dat God in de tijd daar niet op terug komt, en God ook vaak in de tijd wel een zware straf geeft, al is God vrij om te doen wat Hij nodig vind dat Hij doet.
Nogmaals, in geen enkele zin heb ik de bedoeling iets van de schuld van een dader minder te laten lijken of te maken. Het enige wat ik met alles wil aangeven, is dat de basis van veel van dergelijke schanddaden ligt in het gegeven dat er zo weinig aandacht is voor het waardevol omgaan met leven en lichaam. En tegelijk wil ik hierbij ook aangeven, dat geen zonde te groot of te zwaar is, of bij God is vergeving, er is een weg terug.
Laatst aangepast door
|
WILLEM618
|
op vrijdag 3 augustus 2012, 03:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 08:37
|
|
|
[quote=WILLEM618]Ik zou nog een (kleine) kanttekening willen zettten waar het gaat om daders. Veel (ik zeg niet alle) daders zijn zelf ook overlevenden van misbruik en zetten de cirkel voort van wat hun daders hen hebben aangedaan. Naast inkeer is behandeling en eigen traumaverwerking nodig zodat de cirkel doorbroken wordt.
Helaas is het zo dat áls ze het al toegeven het vaak is vanuit het betreuren van de gevolgen voor henzelf dus niet vanwege de gevolgen voor hun slachtoffer(s). Toch geloof ik, ondanks dat ik weet dat het bitter weinig voorkomt, dat het inderdaad mogelijk is dat ze tot echt inkeer komen. Cruciaal vind ik dan dat ze oog hebben voor de gevolgen bij de ander en de omgeving. Hoogstens kunnen ze wat mij betreft dan hun excuses aanbieden en het aan de overlevende overlaten of die deze excuses aanvaardt. Ook is van belang hoe ze de gevolgen van hun daden onder ogen zien en dit accepteren.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op vrijdag 3 augustus 2012, 08:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 10:44
|
|
|
Quote: | Helaas is het zo dat áls ze het al toegeven het vaak is vanuit het betreuren van de gevolgen voor henzelf dus niet vanwege de gevolgen voor hun slachtoffer(s). Toch geloof ik, ondanks dat ik weet dat het bitter weinig voorkomt, dat het inderdaad mogelijk is dat ze tot echt inkeer komen. Cruciaal vind ik dan dat ze oog hebben voor de gevolgen bij de ander en de omgeving. Hoogstens kunnen ze wat mij betreft dan hun excuses aanbieden en het aan de overlevende overlaten of die deze excuses aanvaardt. Ook is van belang hoe ze de gevolgen van hun daden onder ogen zien en dit accepteren. |
Zou dit komen omdat het eigenlijk te erg is om toe te geven? Ze moeten dan wel het beeld dat ze van zichzelf hebben erg naar beneden bijstellen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 11:16
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Zou dit komen omdat het eigenlijk te erg is om toe te geven? Ze moeten dan wel het beeld dat ze van zichzelf hebben erg naar beneden bijstellen. |
tja... ook dat ja. En ik denk aan diverse redenen. Er heerst bij daders soms ook een compleet verknipt beeld van kinderen. Eén van de ongelovelijke dingen is dat de dader aangeeft dat het kind in kwestie "het zelf wilde" (jep, een drie- vierjarige vraagt er zelf om.. hoe kom je erop ) en bepaalde spontane acties van kinderen uitleggen als een signaal seks te willen hebben. ... ik noem maar even wat... Gebrekkige gewetensfunctie, intelligentie... invoelen en (zelf)inzicht... en daarnaast vaak een ongewilde of onbewuste bescherming door de omgeving... die signalen niet herkent of juist verdoezelen.... etcetera ...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 3 augustus 2012, 12:05
|
|
|
Shanita, allereerst rondom de gevoelens die spelen bij mishandeling, hier heb ik gelukkig geen weet van, en kan me daar ook niet in verplaatsen, hooguit een voorstelling van maken. Het geheel is dus niet om iets lichter voor te stellen, of er een ander licht over te laten schijnen.
Ja, duidelijk je kan je niet erin verplaatsten wat ik logisch vind, hooguit een voorstelling maken. Inhoudelijk op je reactie het volgende: Hoe de dader het wil laten zien, is voor mij even niet aan de orde, ik heb het over de basis van waarde, die totaal zoek is indien het komt tot de daad, en weet ook, dat door het ontbreken van enig waarde besef, de dader ook de schuld en het schuldgevoel buiten zichzelf legt en probeert te leggen Ja, de basis van waarde is totaal zoek. Maar ja, dat is dan heel vaak meteen bij alle aspecten, en berteft niet eens alleen....Ik heb het hier over het gegeven, dat iemand die zich vergrijpt, zichzelf ook te kort doet. En daarmee totaal waardeloos met zichzelf omgaat, en zijn waarde vergooit. Dat heeft niets met geloven te maken, maar puur met waarde beleving van je persoonlijkheid. Ja, da's waar zo duidelijk heb ik het nog niet horen zeggen.En dus vergooit ook de dader zijn gevoel van waarde voor leven en lichaam, indien hij tot een dergelijk vergrijp over gaat. En ja, dat begint al met kijken en begeren. En dat geld ook buiten elke geloofsbeleving om. Het gaat puur om waarde van leven en lichaam, van mens in totaal wezen. En gelovigen daar geld dit met nog diepere waarde voor, daar van hen helemaal verwacht mag worden dat waarde voor het leven een bijzondere plaats heeft. iddHet voorbeeld van David is zuiver bedoelt als voorbeeld, wat aangeeft als een mens een weg gaat buiten Gods weg, en hij een kind is van God, dat God hem ook zijn schuld laat zien en beleven, en laat komen tot een beleiden van. Geen zonde zo groot, of bij God is vergeving, maar nooit zonder berouw, en erkennen van schuld, en aanvaarden van straf. Oke, bedoelt als voorbeeld.Of kinderen in de hemel komen, die door misbruik buiten het geloof zijn komen te staan, is niet aan mij om daar een oordeel over te geven. God is rechter, en Hij beslist. Maar wel is het zo, dat ik niet geloof, dat iemand in de hemel kan komen, die God niet erkennen kan, en niet geloven kan in God. Wat de oorzaak hier ook van mag zijn, en hoe erg die oorzaak ook is. Ach, ja dan verschillen we daarvan van idee. Ik denk van ja God is rechtvaardig, en wat is er rechtvaardig aan als iemand door een ander zijn schuld niet gelooft? en anders wel zou geloven, geldt ook voor andere voorbeelden als iemand niet gelooft door negatieve getuigenissen van kerken. begrijp dat je geen enkel begrip kan opbrengen voor de daders.Klopt, maar én niet gelovige shrinks en wel gelovigen shrinks zeiden allen dat dat héél gezond is, die woede, en daarna, kan je het pas laten liggen, van je afzetten.. Maar desalniettemin, het blijven mensen. En alle zonden zijn bij God vergeefbaar, al zal dat niet gaan met de schuld ergens anders neer te leggen, maar in te leven door de dader wat hij heeft gedaan, en hier bij God en het slachtoffer gemeend om geving te vragen. En dat gaat niet samen met alleen toegeven waar hij niet onderuit kan, maar alleen met een beseffen en beleiden van schuld, onvoorwaardelijk. Ik zie nu pas hoe je 't bedoelt, je bedoelt, inte leven dóór de dader...Ja, en juist dat inleven in de dader..ik kan mij daar niet inleven, want het is natuurlijk niet alleen het seksueel misbruik als kleuter en als tiener, ja tien jaar zelfs, maar ook nog es ff zorgen dat ik mijn opleiding niet kon doen, dus geen toekomst had...en dat juist terwijl ik hield van leren. En gewoon de hele manier van doen en laten is respectloos, egoïstisch, gemeen etc. ja, behalve het overkomen voor de gehele buitenwereld, ja, dan ondergaat zoiemand een tranformatie tijdelijk, en is ie zo aaardig. Ja, en tuurlijk, je kan denken wat Jol schrijft, van de daders zijn ook misbruikt, tot een bepaalde hoogte....als het je al een paar keer je leven bijna heeft gekost denk je zo niet meer, er zijn grenzen...wat geld voor slachtoffers, geld ook voor de daders. Buiten God is er geen geluk, geen leven. En al is het onbeschrijfelijk erg wat iemand gedaan heeft, toch heeft ook die persoon nodig God te kennen, en als schuldige ook bij God te komen om vergeving. En zelf de daders hebben ook nodig, om zich te zien wie ze zijn en wat ze gedaan hebben, en daarmee voor God te komen als schuldige. Ja idd, misschien dat gebeurd, maar daar heb ik zelf nog nooit van gehoord, en dat heeft weer te maken denk ik, met wat Carmen hieronder schreef, van dan zouden ze het beeld van zichzelf naar beneden moeten bijstellen, het narcististiche 'ik ben heel erg wat' beeld...God komt de wraak toe. Dat is zo, Hij is rechter, en zal ook recht spreken over alle dingen die iemand doet, en Zijn straf zal ook zeker komen. En alleen als iemand geloven kan en mag in het gedragen hebben van alle straf, die iemand verdient heeft, door de Heere Jezus Christus, en ook al zijn zonden in Hem vergeven zijn, die straf is dan al gedragen. Al geloof ik niet, dat God in de tijd daar niet op terug komt, en God ook vaak in de tijd wel een zware straf geeft, al is God vrij om te doen wat Hij nodig vind dat Hij doet.
Nogmaals, in geen enkele zin heb ik de bedoeling iets van de schuld van een dader minder te laten lijken of te maken. Het enige wat ik met alles wil aangeven, is dat de basis van veel van dergelijke schanddaden ligt in het gegeven dat er zo weinig aandacht is voor het waardevol omgaan met leven en lichaam. En tegelijk wil ik hierbij ook aangeven, dat geen zonde te groot of te zwaar is, of bij God is vergeving, er is een weg terug.
Quote: | Het enige wat ik met alles wil aangeven, is dat de basis van veel van dergelijke schanddaden ligt in het gegeven dat er zo weinig aandacht is voor het waardevol omgaan met leven en lichaam. En tegelijk wil ik hierbij ook aangeven, dat geen zonde te groot of te zwaar is, of bij God is vergeving, er is een weg terug. |
Dat heb je goed verwoord deze dingen vind ik, bedankt ik zag nog niemand die het zo heeft verwoord, en nu moet ik héél snel de deur uit.....anders ben ik te laat...
Laterz!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 3 augustus 2012, 13:31
|
|
Naar boven |
|
|
|