Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 14:27
|
|
|
@ Roady: 23 Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. 28 Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. 29 Mat 18 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. 32 Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. 35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.
Jij vergeleek mij met: rode tekst.
En daarna: groene tekst, ik was volgens jou de slaaf die medelijden had moeten hebben.
Je vergeet: Mat 18 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.
De dader die mijn leven verwoeste ontkende en lachte me uit dat ik niets kon bewijzen. Zei dat ik hem maar moet vergeven want "het staat zo raar he, iedereen denkt van waarom ga ik niet meer met me dochter om...."
En jij blijft doorgaan met dat ik VAN HARTE moet vergeven, met deze vergelijking erbij, van Mattheüs 18
Snap Je?
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 5 februari 2013, 15:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 14:37
|
|
|
SHANITA130 schreef: | 23 Daarom is het Koninkrijk der hemelen te vergelijken met een koning, die afrekening wilde houden met zijn slaven. 24 Toen hij begon te rekenen, werd een voor hem geleid, die tienduizend talenten schuldig was. 25 Omdat hij niet bij machte was te betalen, beval zijn heer hem te verkopen, met zijn vrouw en kinderen en al wat hij bezat, opdat er betaald kon worden. 26 De slaaf wierp zich neder als smekeling en zeide: Heb geduld met mij en ik zal u alles betalen. 27 De heer van die slaaf kreeg medelijden met hem en hij liet hem vrij en schold hem de schuld kwijt. 28 Toen die slaaf wegging, trof hij een zijner medeslaven aan, die hem honderd schellingen schuldig was, en hij greep hem bij de keel en zeide: Betaal wat gij schuldig zijt. 29 Mat 18 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen. 30 Doch hij wilde niet, maar ging heen en zette hem gevangen, totdat hij het verschuldigde zou betaald hebben. 31 Toen nu zijn medeslaven zagen, wat er gebeurd was, werden zij zeer verdrietig en gingen hun heer al wat er gebeurd was, mededelen. 32 Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. 35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.
Jij vergeleek mij met: rode tekst.
En daarna: groene tekst, ik was volgens jou de slaaf die medelijden had moeten hebben.
Je vergeet: Mat 18 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.
De dader die mijn leven verwoeste ontkende en lachte me uit dat ik niets kon bewijzen. Zei dat ik hem maar moet vergeven want "het staat zo raar he, iedereen denkt van waarom ga ik niet meer met me dochter om...."
En jij blijft doorgaan met dat ik VAN HARTE moet vergeven, met deze vergelijking erbij, van Mattheüs 18
Snap Je? |
Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 14:49
|
|
|
En voor de mensen die zeggen wordt het niet eens tijd om dat achter je te laten, en een plekje in je hart geeeeeven????
Mensen vragen regelmatig aan je waarom je geen kinderen kan krijgen....(door penetratie als kleuter is de boel van binnen teveel beschadigt...)
Waarom ik het VWO niet heb afgemaakt, ik wou studeren...(ik moest op me 16 uit huis, en op me 12 werken en zeggen dat ik 16 was..)
Waarom ik steeds zo angstig ben en in paniek(post traumatische stress, net wat soldaten hebben die in oorlogsgebieden zijn geweest)
Ik kan ermee leren leven.....Door mijn geloof, en er zijn al zoveel mensen beschadigt, terwijl ze al zo beschadigt waren..... door gemeente mensen die zeggen 'moeten' vergeven want anders!!..... , dan gebeurt er met jou wat er met die slechte slaaf gebeurde, terwijl die hele vergelijking niet opgaat, want er werd gesmeekt daar en niet ontkend.....wat daders van seksuele misdaden bijna altijd doen, of het is in hun eigen belang dat 'bekennen'.
Ik spreek ook voor alle slachtoffers van zware geweldsdelicten die daarom nooit meer in een kerk of gemeente komen....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 14:49
|
|
|
JOL252 schreef: | Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken... |
Ik geef Roady antwoord.
Ja wel voor de honderste keer, maar ja..
Ik zat allang in een ander sfeer.
En dan nog, als eentje snapt, dat je zo niet met mensen om kan gaan is het me waard.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 5 februari 2013, 14:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
LIES146
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 16:47
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik geef Roady antwoord.
Ja wel voor de honderste keer, maar ja..
Ik zat allang in een ander sfeer.
En dan nog, als eentje snapt, dat je zo niet met mensen om kan gaan is het me waard. |
Shanita, wat jou is aangedaan is erger dan met woorden te beschrijven is. En degene die dat gedaan heeft komt een keer voor God te staan en díe is het sowieso ook niet vergeten. Niemand kan een ander opleggen om te 'moeten' vergeven. Dat IS niet oplegbaar. vergeven is niet een kewestie van een knopje omzetten, en al helemaal niet in situaties zoals de jouwe.
Naar mijn eigen situatie kijkend: ik heb een ex die zijn kinderen na de scheiding liet zitten. Ik heb hem inmiddels kunnen vergeven wat hij mij ons ins huwelijk aan schade heeft berokkend. Ik kan hem nog niet volledig vergeven wat hij mijn kinderen aandoet, ook omdat dat een nog steeds voortgaand proces is. Mijn oudste zoon lag drie weken in het epilepsiecentrum en zijn vader is niet een keer op bezoek geweest. En dat is maar een voorbeeld. En net als jou ben ik heel boos geweest op mensen die meenden dat ik het maar gewoon moest vergeven.
Toch hóóp en bid ik dat het me op een dag wel gaat lukken om écht van harte te vergeven. Ik geloof namelijk wel dat God dat van me vraagt. let wel: niet omdat ánderen vinden dat dat is wat ik zou moeten doen. Maar omdat ik zelf zo graag vrij wil komen te staan van de boosheid, het verterende verdriet dat ik nog steeds regelmatig voel zolang ik hem niet vergeef, zolang ik het me laat raken. En dat is dan ook hoe ik de Bijbelse oproep tot vergeven interpreteer: niemand kan een ander opleggen om te vergeven. Niemand kan een ander vertellen wanneer het tijd is om te vergeven. Dat is een proces wat ieder zelf met God aflegt. Maar ik geloof wél dat het de bedoeling is dát dat proces plaatsvindt. Niet omdat een ander daar bij gebaat is, niet omdat een ander zegt dat het moet, maar om jezelf vrij te maken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 20:22
|
|
|
[quote=LIES146]Shanita, wat jou is aangedaan is erger dan met woorden te beschrijven is. En degene die dat gedaan heeft komt een keer voor God te staan en díe is het sowieso ook niet vergeten. Niemand kan een ander opleggen om te 'moeten' vergeven. Dat IS niet oplegbaar. vergeven is niet een kewestie van een knopje omzetten, en al helemaal niet in situaties zoals de jouwe.
Ja weet je wat het is, alleen opleggen, ok, maar de evangelische groepen komen ook nog met dreigementen van 'als jij niet van harte vergeeft dan..!! en dan komt er vaak de gelijkenis van mat 18 bijgehaald, over die schuldenaar, deze tekst: 32 Toen ontbood zijn heer hem en zeide tot hem: Slechte slaaf, al die schuld heb ik u kwijtgescholden, daar gij het mij dringend hadt gevraagd. 33 Hadt ook gij geen medelijden moeten hebben met uw medeslaaf, zoals ook ik medelijden had met u? 34 En zijn meester werd toornig en gaf hem in handen van de folteraars, totdat hij hem al het verschuldigde zou betaald hebben. 35 Alzo zal ook mijn hemelse Vader u doen, indien gij niet, een ieder zijn broeder, van harte vergeeft.
En dan dreigen ze als je niet van harte vergeeft dat er dan met je gebeurt wat in de rode tekst staat.... En dan zeggen dat je dus naar de hel gaat.... En ik ben niet de enige...zie boek ooit evangelisch.... Maar er staat duidelijk: 29 De medeslaaf nu wierp zich voor hem neder en bad hem dringend, zeggende: Heb geduld met mij en ik zal u betalen.
Kijk, dát is iets anders: er staat niet: en de medeslaaf ontkende alles en lachte hem nog uit dat ie lekker toch niets kon bewijzen...
Naar mijn eigen situatie kijkend: ik heb een ex die zijn kinderen na de scheiding liet zitten. Ik heb hem inmiddels kunnen vergeven wat hij mij ons ins huwelijk aan schade heeft berokkend. Ik kan hem nog niet volledig vergeven wat hij mijn kinderen aandoet, ook omdat dat een nog steeds voortgaand proces is. Mijn oudste zoon lag drie weken in het epilepsiecentrum en zijn vader is niet een keer op bezoek geweest. En dat is maar een voorbeeld. En net als jou ben ik heel boos geweest op mensen die meenden dat ik het maar gewoon moest vergeven.
Idd, maar dat niet alleen, moeten vergeven,
nee dreigen met de hel, en ja, ik had helemaal geen Bijbelkennis, en ja, ik ben nog veel zieker geworden door die gemeentes dan dat ik al was, omdat ik weer van harte met me vader omging, en de andere wang toekeren, ja moest ook was ook zoo bijbels. ja, hij deed net of ik zijn vriendin was zeg maar...zelfs naar mijn toenmalige man toe...?Zo van onverwacht achter me staan en: even lekker voelen hoor, ja dat moet kunnen bij me eigen dochter... Daarom is mijn ex ook helemaal klaar met die gemeentes. En als ik mij ex niet tegenhield had me vader niet meer geleefd...
Andere wang toekeren en vergeven daar worden hele andere dingen mee bedoelt
Toch hóóp en bid ik dat het me op een dag wel gaat lukken om écht van harte te vergeven. Ik geloof namelijk wel dat God dat van me vraagt. Ik weet zeker dat God dat niet van mij vraagt.... let wel: niet omdat ánderen vinden dat dat is wat ik zou moeten doen. Maar omdat ik zelf zo graag vrij wil komen te staan van de boosheid, het verterende verdriet dat ik nog steeds regelmatig voel zolang ik hem niet vergeef, zolang ik het me laat raken. Ja, mij raakt het niet, dat is het verschil, de l@l laat me totaal onverschillig, me reformatorische psych zei ook ik moet weg uit dat zieke evangelische milieu en die verwees me naar de GVK.
En dat is dan ook hoe ik de Bijbelse oproep tot vergeven interpreteer: niemand kan een ander opleggen om te vergeven. Niemand kan een ander vertellen wanneer het tijd is om te vergeven. Dat is een proces wat ieder zelf met God aflegt. Maar ik dacht al, waar blijft de 'maar'... ik geloof wél dat het de bedoeling is dát dat proces plaatsvindt. Ik niet, niet voor iedereen... Niet omdat een ander daar bij gebaat is, niet omdat een ander zegt dat het moet, maar om jezelf vrij te maken.
Ja, ik voel me al vrij...Er wordt mij gewoon bitterheid, boosheid en wrok etc, aangepraat...zo ervaar ik dat, dat men dat wil...Men wil gewoon niet geloven dat degene me onverschillig laat..En ik geloof dat vergeven in lang niet alle gevallen de bedoeling is....ik zie hem 20 jaar niet en zit met gevolgen dat wel, geen kinderen kunnen krijgen, geen opleiding, al op me 12de moeten werken, op me 16de moest ik uit huis, etc. Maar boosheid?, Wrok?, bitterheid, oid, ja, dat voel ik niet naar hem toe, hij laat mij totaal onverschillig.... En ik vind iemand kan voor zichzelf geloven dat ie moet vergeven maar het niet dus ook anderen op dringen, of zeggen, zo triomfantelijk jamaar het is wél Gods wil en anders ga je naar de hel.., ik lees dat anders, voor mij is het in mijn geval, en van vele anderen niet Gods wil. Alleen als er berouw is.
Dus wat me dwars zit behoorlijk is van als het voor jou Gods wil is dan is het ook voor mij Gods wil(bijvoorbeeld), en dan met gelijkenissen strooien die niet opgaan in mijn situatie en dreigen met de hel; als ik niet meteen van harte vergeef vergeeft God mij niet en ga ik alsnog naar de hel En uit zijn verband gerukte teksten als je niet vergeeft, vergeeft God je niet en ga je naar de hel.... Er zijn nu eenmaal mensen met geen geweten. En die vergeef ik niet. Want ik word er niet beter van, ik voel nml geen wrok, boosheid of bitterheid oid, ik voel totale onverschilligheid, voor mij is vergeven in dat geval schadelijk,, heel erg schadelijk...
Een vriend van mij heeft mij best wel iets geflikt en ik heb hem wel van harte vergeven, waarom: hij had berouw en is zijn hele gedrag naar mij toe gaan veranderen, op alle vlakken en uit zijn hart.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op dinsdag 5 februari 2013, 20:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 22:31
|
|
|
JOL252 schreef: | Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken... |
Ik zit in lotgenoten groepen voor getraumatiseerde ooit evangelische.
Mensen die net als ik niets van bijbel of geloof afwisten en die allerlei angst en schuldcomplexen werden aangepraat, met name met vergeven. En dreigementen met de hel. Maar ik begrijp wel dat jij dat niet snapt....ja, ik kan me vergissen in mensen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SAM822
|
|
Geplaatst: donderdag 7 februari 2013, 19:47
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Ik zit in lotgenoten groepen voor getraumatiseerde ooit evangelische.
Mensen die net als ik niets van bijbel of geloof afwisten en die allerlei angst en schuldcomplexen werden aangepraat, met name met vergeven. En dreigementen met de hel. Maar ik begrijp wel dat jij dat niet snapt....ja, ik kan me vergissen in mensen. |
Ik denk dat de meesten hier wel begrip hebben voor je houding naar Evangelische Gemeenten en waarvoor je mensen wil waarschuwen. Toch zijn de meeste Evangelische Gemeenten gewone normale gemeenten met mensen die God oprecht willen dienen en volgen. Deze mensen incl. de voorgangers etc hebben Jezus aangenomen in hun leven en zijn daarmee ook Gods kinderen. Ik vraag me daarom af of je echt goed bezig bent om hier systematisch je gal te spuwen over alles wat evangelisch is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: donderdag 7 februari 2013, 20:12
|
|
|
Quote: | JOL252 schreef: Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken... |
SHANITA130 schreef: | Ik zit in lotgenoten groepen voor getraumatiseerde ooit evangelische.
Mensen die net als ik niets van bijbel of geloof afwisten en die allerlei angst en schuldcomplexen werden aangepraat, met name met vergeven. En dreigementen met de hel. Maar ik begrijp wel dat jij dat niet snapt....ja, ik kan me vergissen in mensen. |
Ik sta totaal perplex van je insinuatie.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op donderdag 7 februari 2013, 20:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JANS221
|
|
Geplaatst: donderdag 7 februari 2013, 20:19
|
|
|
[quote=SHANITA130]Ik zit in lotgenoten groepen voor getraumatiseerde ooit evangelische.
Mensen die net als ik niets van bijbel of geloof afwisten en die allerlei angst en schuldcomplexen werden aangepraat, met name met vergeven. En dreigementen met de hel. Maar ik begrijp wel dat jij dat niet snapt....ja, ik kan me vergissen in mensen.[/quote]
Waaruit begrijp jij dat Jol dat niet snapt? Kun je dat uitleggen, Shanita? Ik vind dit nu niet zo`n aardige uitspraak.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 17:01
|
|
|
Ik snap je nu even totaal niet Shanita! Wil je nu zeggen dat je je vergist in Jol die jou zo vaak heeft bijgevallen en geholpen, in de zin van eye-openers?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 17:18
|
|
|
JOL: Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... ???
maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken...
???
Shanita: Was mijn zoveelste reactie naar een post van Roady. Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:01
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 8 februari 2013, 17:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ERIKA129
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 17:25
|
|
|
SHANITA130 schreef: | JOL: Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... ???
maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken...
???
Shanita: Was mijn zoveelste reactie naar een post van Roady. Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:01 |
Oke nu ben ik echt heeeeeeel blond ben de draad compleet kwijt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
ROOS575
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 18:01
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Oke nu ben ik echt heeeeeeel blond ben de draad compleet kwijt | Was toch al langer zo???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 18:27
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Oke nu ben ik echt heeeeeeel blond ben de draad compleet kwijt |
Dat: Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken... Vind ik insinuerend overkomen, ik belde een vriend die vond het ook, maar dat mag, omdat Jol me weleens hielp, en ik hielp haar zeker nooit?
Ik wil hard werken nu, en ik heb geen zin om me in woordspelinkjes te verdiepen.
Zo ook, ik laat me niet door Roady Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:01 beschuldigen dat ik in handen van folteraars wordt gezet, omdat ik iemand niet vergeef, en dat ging over iemand die smeekte...mat 18. en niet iemand die ontkende.
Dus ja, dan wil ik de hele vergelijking er nog wel een keer inzetten.
Als Jol dat dan niet snapt, kan ze dat ook gewoon vragen. Ipv: Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken...
En ook: Geplaatst: donderdag 7 februari 2013, 15:38
LEANNE226 schreef: Op zich een mooie gedachte maar CM zit vol met alleenstaande ouders die deze keuzes niet kunnen maken. Deze ouders werken of zitten in de bijstand.De eerste groep kiest voor financiele zelfstandigheid,de tweede groep kiest ervoor zich te laten onderhouden..........hoe kijk je hier tegenaan?
Niemand kiest daarvoor is mijn mening, en ik heb al genoeg over me heen laten lopen in 'armoede in nederland'.
S. die nu keihard aan zichzelf wil werken en gewoon d'r mening blijft zetten, .......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 18:30
|
|
|
Jans: Waaruit begrijp jij dat Jol dat niet snapt? Kun je dat uitleggen, Shanita? Ik vind dit nu niet zo`n aardige uitspraak. En ik vind dit niet aardig: Jol: Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 18:31
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik sta totaal perplex van je insinuatie. |
Dit is ook een insinuatie: JOL252 schreef: Shanita, ik denk dat je je boodschap nu duidelijk genoeg hebt neergezet... maar ik vraag me af wat en hoe je nu hiermee iets wilt bereiken... En daar stond ik weer perplext van...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 8 februari 2013, 18:33
|
|
Naar boven |
|
|
|
|