ChristianMatch

Forum

Christendom en yoga
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 24 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
FILIA110

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 03:12

1 Korintiërs 5 : 9 - 13

9 Ik schreef u reeds in mijn brief, dat gij niet moest omgaan met hoereerders; 10 niet met de hoereerders uit deze wereld in het algemeen of met de geldgierigen en oplichters of afgodendienaars, want dan zou men
wel uit de wereld moeten gaan. 11 Nu evenwel schrijf ik u, dat gij niet moet omgaan met iemand, die, [b]al heet hij een broeder[/b[b]], een hoereerder, geldgierige, afgodendienaar, lasteraar, dronkaard, of oplichter is; met zo iemand moet gij zelfs niet samen eten. 12 Staat het soms aan mij, hen te oordelen, die buiten zijn? Oordeelt ook gij niet (alleen) hen, die in uw kring zijn? [/b]13 Hen, die buiten zijn, zal God oordelen. Doet, wie niet deugt, uit uw midden weg.

1 Kor 6,2
Of weet gij niet, dat de heiligen de wereld zullen oordelen

1 Kor 6,3
Weet gij niet, dat wij over engelen oordelen zullen?

Kolossenzen 2 : 4 - 23

Gevaarlijke wijsheid

4 Dit zeg ik, opdat niemand u met drogredenen misleide. 5 Want al ben ik naar het vlees afwezig, naar de geest ben ik bij u en ik zie met blijdschap de orde, die bij u heerst, en de hechtheid van uw geloof in Christus.

6 Nu gij Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem, 7 geworteld en dan opgebouwd wordend in Hem, bevestigd wordend in het geloof, zoals u geleerd is, overvloeiende in dankzegging.

8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten <span style="font-size: 18px; line-height: normal;">en niet met Christus,</span> 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht. 11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, 12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt. 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd

De dwaasheid van menselijke inzettingen

16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, 19 <span style="font-size: 18px; line-height: normal;">terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.</span>

20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.

Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap

Laatst aangepast door
FILIA110
op vrijdag 24 augustus 2012, 04:33
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TINK100

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 09:08

oke.....en wat wil je met dit stuk nu eigenlijk zeggen??
want daar ben ik benieuwd naar?
Naar boven

Auteur Bericht
ZWAAN995

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 09:29

Duidelijke Taal = de Bijbel
Lezen en aanvaarden

Dat kunnen mensen niet
Dat is het probleem juist

Daarom blijven er verschillen
Overal water bij de wijn doen

Lees je Bijbel en Bidt elke dag opdat je Groeien mag

<><

Zwaan
Naar boven

Auteur Bericht
FILIA110

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:33

TINK100 schreef:

Huilende smiley, smiley in tranen Huilende smiley, smiley in tranen Huilende smiley, smiley in tranen
Naar boven

Auteur Bericht
FILIA110

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 14:33

ZWAAN995 schreef:
Duidelijke Taal = de Bijbel
Lezen en aanvaarden

Dat kunnen mensen niet
Dat is het probleem juist

Daarom blijven er verschillen
Overal water bij de wijn doen

Lees je Bijbel en Bidt elke dag opdat je Groeien mag

<><

Zwaan

Spr 24,26
Wie juiste antwoorden geeft, kust de lippen.

Kussende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 24 augustus 2012, 15:44

TINK100 schreef:

Dat wat hoereeders doen slechts tot bevrediging van het vlees dient?

Gewoon: de 1ste en laatste zin... Knipoog smiley, van het stuk aan elkaar verbinden.
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 18:45

Ik doe aan yoga, heb een tijdje pilletjes gehad om wat blijer te worden. Net als zoveel mensen hier als ze ervoor uit zouden durven komen.
Ik geloof in God, in Allah, in alle andere goden met een vraagteken en vooral in mezelf en in de mensheid.
Het goede doen en nastreven is mijn doel.
Met respect voor andersdenkenden.
En toch heb ik erg veel moeite met verschillende onderwerpen die ik op CM lees. Omdat de toon zo hard en (ver)oordelend is.
Een beetje mildheid misstaat niemand.
Zei ze dapper.
Naar boven

Auteur Bericht
TINK100

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 20:51

SHANITA130 schreef:
Dat wat hoereeders doen slechts tot bevrediging van het vlees dient?

Gewoon: de 1ste en laatste zin... Knipoog smiley, van het stuk aan elkaar verbinden.

nog steeds begrijp ik niet wat dit stuk, over hoererij te maken heeft met yoga???
Ik zie yoga toch als heel iets anders dan hoererij......
En, welke waarde hecht je aan yoga? zie je het als ontspanningssoefeningen in deze drukke tijd? of neem je ook de achterliggende gedachten mee in je oefeningen?
hoe pas je de oefeningen toe....?
maar om de link te leggen tussen yoga en hoererij gaat mij te ver
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 21:25

IJSJE204 schreef:
Ik doe aan yoga, heb een tijdje pilletjes gehad om wat blijer te worden. Net als zoveel mensen hier als ze ervoor uit zouden durven komen.
Ik geloof in God, in Allah, in alle andere goden met een vraagteken en vooral in mezelf en in de mensheid.
Het goede doen en nastreven is mijn doel.
Met respect voor andersdenkenden.
En toch heb ik erg veel moeite met verschillende onderwerpen die ik op CM lees. Omdat de toon zo hard en (ver)oordelend is.
Een beetje mildheid misstaat niemand.
Zei ze dapper.

Je hebt helemaal gelijk met je opmerking dat de toon op CM hier zo hard en veroordelend is.
Ik hoorde afgelopen week op één dag:

Je haalt mensen door het slijk
Je doet gemeen
Je liegt
ik negeer je voortaan(je bestaat dus niet meer voor me)
je bent een egokletser
jij denkt dat je en betere christen bent dan anderen(komt niet eens bij me op)
je praat onder je niveau
En dan heb ik het nog maar niet om die vreselijke mailtjes die ik heb ontvangen over hoe duivels yoga wel niet is en dat ik wel in de hel zal komen......

Waarom? Omdat ik de dingen wat anders bekijk......
Wel mag je mij met van alles om de oren slaan omdat ik om yoga zit (gewoon gezellig met een paar vriendinnen iedere week) want dat is occult......
Die dag hoorde ik ook nog het verhaal dat ik getrouwd was en relaties had met verschillende mannen.....pfff zou me allemaal veel te druk worden...

Waar draait het om als je christen bent? Dat je alles maar klakkeloos kan neerschrijven over de ander? Dat je van alles maar mag vinden? Vooral over de ander?
Of draait het erom dat je jezelf zo vroom mogelijk hier neerzet? Want mooie christelijke stukjes daar ontbreekt het hier niet aan......maar zijn die wel zo geloofwaardig dan?
Is het niet de bedoeling dat je als christenen met aandacht leeft voor de mensen op ons heen en voor de dingen die ons overkomen?
Ook al begrijp je de ander niet? Het is zo makkelijk om de ander met Bijbelteksten om de oren te slaan? Sommige CM leden denken de wijsheid in pacht te hebben en gedragen zich ook zo.....

Dus ijsje...ik ben het helemaal met je eens....
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 21:41

WILLEMIJN232 schreef:
Je hebt helemaal gelijk met je opmerking dat de toon op CM hier zo hard en veroordelend is.

Je doet gemeen
Je liegt
je bent een egokletser
je praat onder je niveau
En dan heb ik het nog maar niet om die vreselijke mailtjes die ik heb ontvangen over hoe duivels yoga wel niet is en dat ik wel in de hel zal komen......

Waarom? Omdat ik de dingen wat anders bekijk......
Wel mag je mij met van alles om de oren slaan omdat ik om yoga zit (gewoon gezellig met een paar vriendinnen iedere week) want dat is occult......
Die dag hoorde ik ook nog het verhaal dat ik getrouwd was en relaties had met verschillende mannen.....pfff zou me allemaal veel te druk worden...

Waar draait het om als je christen bent? Dat je alles maar klakkeloos kan neerschrijven over de ander? Dat je van alles maar mag vinden? Vooral over de ander?
Of draait het erom dat je jezelf zo vroom mogelijk hier neerzet? Want mooie christelijke stukjes daar ontbreekt het hier niet aan......maar zijn die wel zo geloofwaardig dan?
Is het niet de bedoeling dat je als christenen met aandacht leeft voor de mensen op ons heen en voor de dingen die ons overkomen?
Ook al begrijp je de ander niet? Het is zo makkelijk om de ander met Bijbelteksten om de oren te slaan? Sommige CM leden denken de wijsheid in pacht te hebben en gedragen zich ook zo.....

Je kookt Willemijn!
Laat het los, je doet niets fout als je aan yoga doet. Het is goed voor lijf en leden en voor je geest. Gewoon lekker grondgymnastiek, meer niet.
Weet je, ik heb me voorgenomen om niet meer te kijken op topics met enge titels als hel, verdoemenis, duivels en wat dies meer zij.
Gewoon over het weer praten is ook ok! En over de dingen die echt belangrijk zijn kun je praten met mensen die er voor jou toe doen.
Via mail, of chatten of in een gesprek.
Je hoeft niet elke mening te delen. GODdank niet!
Naar boven

Auteur Bericht
ROELANDE345

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 22:07

TINK100 schreef:
nog steeds begrijp ik niet wat dit stuk, over hoererij te maken heeft met yoga???
En, welke waarde hecht je aan yoga? zie je het als ontspanningssoefeningen in deze drukke tijd? of neem je ook de achterliggende gedachten mee in je oefeningen?

ja ik zie de link ook niet

Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 22:59

IJSJE204 schreef:
Je kookt Willemijn!
Laat het los, je doet niets fout als je aan yoga doet. Het is goed voor lijf en leden en voor je geest. Gewoon lekker grondgymnastiek, meer niet.
Weet je, ik heb me voorgenomen om niet meer te kijken op topics met enge titels als hel, verdoemenis, duivels en wat dies meer zij.
Gewoon over het weer praten is ook ok! En over de dingen die echt belangrijk zijn kun je praten met mensen die er voor jou toe doen.
Via mail, of chatten of in een gesprek.
Je hoeft niet elke mening te delen. GODdank niet!

Koken is het niet zozeer, ik ben veel meer hoogst verbaasd in mensen die pretenderen christenen te zijn en denken dat ze alles kunnen en vooral mogen schrijven ....te triest voor woorden...
Enne, over het weer praten wordt hier volgens mij al veel teveel gedaan maar dat is ook echt Hollands he?

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zaterdag 25 augustus 2012, 23:03
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 23:26

WILLEMIJN232 schreef:
Koken is het niet zozeer, ik ben veel meer hoogst verbaasd in mensen die pretenderen christenen te zijn en denken dat ze alles kunnen en vooral mogen schrijven ....te triest voor woorden...
Enne, over het weer praten wordt hier volgens mij al veel teveel gedaan maar dat is ook echt Hollands he?

Het kan even relativeren, het weer. Daar kunnen we blijkbaar allemaal over praten zonder echt heftige emoties. En het is er, of we willen of niet en het is altijd een momentopname.
Willemijn, houd je verre van onaangename mensen. Dat is niet goed voor je (humeur). Je groeit van mensen die het goed met je voorhebben, van mensen die positief in het leven staan. Laat links liggen waar je slecht mee uit de voeten kunt en neem aan waar je iets aan hebt.
Aan sommige dingen kun je niets doen, maar ook de mensen die je nu verbazen maken een ontwikkeling door. Over twintig jaar denken ze waarschijnlijk heel anders dan nu. Er mag zelfs al gescheiden worden, dat is een grote vooruitgang!
Slaap lekker!
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 06:30

IJSJE204 schreef:
Het kan even relativeren, het weer. Daar kunnen we blijkbaar allemaal over praten zonder echt heftige emoties. En het is er, of we willen of niet en het is altijd een momentopname.
Willemijn, houd je verre van onaangename mensen. Dat is niet goed voor je (humeur). Je groeit van mensen die het goed met je voorhebben, van mensen die positief in het leven staan. Laat links liggen waar je slecht mee uit de voeten kunt en neem aan waar je iets aan hebt.
Aan sommige dingen kun je niets doen, maar ook de mensen die je nu verbazen maken een ontwikkeling door. Over twintig jaar denken ze waarschijnlijk heel anders dan nu. Er mag zelfs al gescheiden worden, dat is een grote vooruitgang!
Slaap lekker!

De theorie is altijd wat weerbarstiger dan de praktijk he? En jouw stukje zou ik ook aan een ander schrijven....En de praktijk is ook wel dat mensen niet altijd een positieve ontwikkeling doormaken, integendeel zelfs........Maar blijft staan dat je niet in je vroomheid de meest afschuwelijke dingen mag zeggen/schrijven.......
En er mag gescheiden worden???Er wordt gescheiden tegenwoordig kan je beter stellen.....

Knipoog smiley Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 10:48

Kol.2 schreef:
Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
Het verbaast me ten eerste hoe vertalingen in staat zijn om alles moeilijker te maken dan dat er staat. Eerlijk gezegd, hoe vaak ik NBG51 ook lees, ik vind het nog steeds ingewikkeld. En dan durf ik de SV niet eens op te slaan over dit gedeelte, want dat zal wel weer Russisch voor me zijn.

Filia verwees terecht naar dit gedeelte, omdat dit in feite de kern van de polemiek bevat. Kolossenzen is geschreven om de mensen te waarschuwen voor de dwaalleer van het gnosticisme. En de gnostiek is nog steeds levend, misschien in een nieuw jasje, maar we kunnen de lijn heel gemakkelijk leggen naar yoga en TM.
De dwaalleer was qua inhoud hetzelfde, waarom zou je niet dmv meditatie God ontmoeten? Paulus noemt dit een zelfbedachte godsdienst. Mensen die op gaan in zelfvernedering en verachting van het lichaam om op deze manier geestelijke ervaringen op te doen. Zelfbedachte wijsheid, hoe opvallend is het dat mensen zo wijs overkomen he, het lijkt zo logisch. Ondertussen is het aards en demonisch. Laat je niet verleiden door goede praat, maar onderzoek Gods Woord is mijn advies...
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 11:52

CHATULIEM619 schreef:
Het verbaast me ten eerste hoe vertalingen in staat zijn om alles moeilijker te maken dan dat er staat. Eerlijk gezegd, hoe vaak ik NBG51 ook lees, ik vind het nog steeds ingewikkeld. En dan durf ik de SV niet eens op te slaan over dit gedeelte, want dat zal wel weer Russisch voor me zijn.

Filia verwees terecht naar dit gedeelte, omdat dit in feite de kern van de polemiek bevat. Kolossenzen is geschreven om de mensen te waarschuwen voor de dwaalleer van het gnosticisme. En de gnostiek is nog steeds levend, misschien in een nieuw jasje, maar we kunnen de lijn heel gemakkelijk leggen naar yoga en TM.
De dwaalleer was qua inhoud hetzelfde, waarom zou je niet dmv meditatie God ontmoeten? Paulus noemt dit een zelfbedachte godsdienst. Mensen die op gaan in zelfvernedering en verachting van het lichaam om op deze manier geestelijke ervaringen op te doen. Zelfbedachte wijsheid, hoe opvallend is het dat mensen zo wijs overkomen he, het lijkt zo logisch. Ondertussen is het aards en demonisch. Laat je niet verleiden door goede praat, maar onderzoek Gods Woord is mijn advies...

Als je je goed verdiept in de Bijbel zie je dat christelijke meditatie al vroeg zijn oorsprong vond in de Bijbel.In de Latijnse Bijbelvertaling wordt het genoemd meditari en dat is vertaald uit het woord Hebreeuwse woord hgh....dit betekent herkauwen, herhalen dus zodat het woord goed tot je doordringt
Joden doen dat met woorden uit de Thora, je overpeinst de woorden als het ware..
De Bijbel is alle eeuwen door de bron geweest waaruit de christelijke traditie putte, ook in het geval van de meditatie. Noem als voorbeeld maar even het Onze Vader. Dit gebed is door de eeuwen heen het onderwerp geweest van theologische, meditatieve en mystieke doordenking.
Juist om de voorthollende gedachten tot rust te brengen en je hart te openen voor God..
Ik kan zo nog wel even doorgaan met verhalen uit de Bijbel maar dan krijg je van die lange lappen tekst, zal ik niemand aandoen......
Dus tja, het is net met wat voor blik je er naar kijkt he? Dus beste Chatuliem, ik zou er maar wat minder denigrerend naar kijken en het zeer zeker niet als een zelfbedachte wijsheid omschrijven......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op zondag 26 augustus 2012, 12:14
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:14

CHATULIEM619 schreef:

Ik neem aan dat je niet elke vorm van meditatie afkeur? Als je onder meditatie het overpeinzen van het woord van God verstaat dan lijkt mij dat bijbels.
Bijvoorbeeld Jozua 1:8 en Psalm 1:2. In deze teksten staat in de Nederlandse vertaling het woord ‘overpeinzen’. In veel Engelse vertalingen wordt in deze verzen het woord ‘meditate’ gebruikt. In het Hebreeuws staat het werkwoord ‘hagah’.
Hier gaat het om het rationeel overdenken. Wat staat er, wat betekent het, wat kan ik er van leren, hoe raakt het mijn leven, hoe kan ik het toepassen.

Ook het stil worden voor God lijkt mij bijbels: stil worden, tot rust komen, je denken richten op God, zodat je je zorgen los kunt laten. Vertrouwen op God. Psalm 62:6 en 131:2
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:30

WILLEMIJN232 schreef:
Als je je goed verdiept in de Bijbel zie je dat christelijke meditatie al vroeg zijn oorsprong vond in de Bijbel.In de Latijnse Bijbelvertaling wordt het genoemd meditari en dat is vertaald uit het woord Hebreeuwse woord hgh....dit betekent herkauwen, herhalen dus zodat het woord goed tot je doordringt
Joden doen dat met woorden uit de Thora, je overpeinst de woorden als het ware..
De Bijbel is alle eeuwen door de bron geweest waaruit de christelijke traditie putte, ook in het geval van de meditatie. Noem als voorbeeld maar even het Onze Vader. Dit gebed is door de eeuwen heen het onderwerp geweest van theologische, meditatieve en mystieke doordenking.
Juist om de voorthollende gedachten tot rust te brengen en je hart te openen voor God..
Ik kan zo nog wel even doorgaan met verhalen uit de Bijbel maar dan krijg je van die lange lappen tekst, zal ik niemand aandoen......
Dus tja, het is net met wat voor blik je er naar kijkt he? Dus beste Chatuliem, ik zou er maar wat minder denigrerend naar kijken en het zeer zeker niet als een zelfbedachte wijsheid omschrijven......
Je weet net zo goed als ik, dat het woord mediteren betekenisnuances heeft. De grondbetekenis is overdenken, mijmeren. Als je Gods woord overdenkt is heel wat anders dan met meditatieve technieken bezig te zijn. En idd, deze discussie is al zo oud als het christendom. Niet voor niets maakt Paulus er een punt van, dat je niet door bezig te zijn met deze technieken God kan zoeken. Want je opent een poort naar de duisternis. Het Thomasevangelie is niet voor niets afgewezen voor de canon, omdat dit geschrift een verstrengeling is van gnostiek en christendom. De kern van het meningsverschil tussen beide stromingen is de verlossing door Jezus Christus. Is dat voldoende of niet.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 26 augustus 2012, 13:33
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:34

JANS221 schreef:
Ik neem aan dat je niet elke vorm van meditatie afkeur? Als je onder meditatie het overpeinzen van het woord van God verstaat dan lijkt mij dat bijbels.
Bijvoorbeeld Jozua 1:8 en Psalm 1:2. In deze teksten staat in de Nederlandse vertaling het woord ‘overpeinzen’. In veel Engelse vertalingen wordt in deze verzen het woord ‘meditate’ gebruikt. In het Hebreeuws staat het werkwoord ‘hagah’.
Hier gaat het om het rationeel overdenken. Wat staat er, wat betekent het, wat kan ik er van leren, hoe raakt het mijn leven, hoe kan ik het toepassen.

Ook het stil worden voor God lijkt mij bijbels: stil worden, tot rust komen, je denken richten op God, zodat je je zorgen los kunt laten. Vertrouwen op God. Psalm 62:6 en 131:2
Ik heb mn antwoord al gegeven in een andere bijdrage.
Naar boven

Auteur Bericht
JANS221

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:35

CHATULIEM619 schreef:
Ik heb mn antwoord al gegeven in een andere bijdrage.

Ik zie het!
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:04

TINK100 schreef:

Bij zulke grote bijbelstudie stukken kan je vaak, het eerste woord/de eerste zin, verbinden met het laatste woord/gedeelte laatste zin.

Nou, in de eerste zin was het kernwoord 'hoereerders' .

Het laatste gedeelte van de laatste zin: 'dient slechts tot bevrediging van het vlees'.

Als je die twee verbind krijg je: Hoereerders dienen slechts tot bevrediging van het vlees.

Ja, en wat dat verder met Yoga te maken heeft...? Smiley die vol vragen zit

Ja, zulke stukken bijbelstudie ken ik wel van eerst, zeker voor mensen die pas geloven en nauwelijks het verschil weten tussen goed en kwaad.

Je zag dat ook weleens in bijbelstudie boeken, voor mensen die helemaal niets van de bijbel weten...dacht ik...iig zoiets...

Heb 5 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.

Dus ja, goed bedoelt om erin te zetten, deed ik ook wellles..maar ja, dan krijg je geen discussie en ja, gewoon wat teksten aan elkaar plakken.. en dan al helemaal niet met fouten erin van tekstopmaak. Niet naar jou persoonlijk hoor Filia.... Verlegen lachende smiley

Ik zie Yoga wel als ontspanningsoefeningen..
Ja, de link met hoereerders ed met yoga maken gaat me ook tever, veel te ver. Zelfs gewoon absurd.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 14:50

[quote=WILLEMIJN232]Je hebt helemaal gelijk met je opmerking dat de toon op CM hier zo hard en veroordelend is. vind ik ook

Je doet gemeen
Je liegt
je bent een egokletser
je praat onder je niveau

Als het niet zo erg was, zou een cabaretier het nog kunnen gebruiken voor zijn one man show...

Ja, dit vind ik nog veel erger. Nou dan snap je ook wel waarom ik die hoek heb verlaten...alles was occult, ik kon het woord occult niet meer horen!!!!!!!!

Waarom? Omdat ik de dingen wat anders bekijk......Ik vind, dat als jij ontspannen wordt en het fijn vind Yoga, dat is jou recht, en niemand heeft het recht om daarover of waarover dan ook te oordelen.....
Yoga kan heel belangrijk zijn voor je Rust.

Wel mag je mij met van alles om de oren slaan omdat ik om yoga zit (gewoon gezellig met een paar vriendinnen iedere week) want dat is occult......Ja, en kan je dus nagaan, als deze mensen zo doen tegen jou over Yoga met hun mails, hoe ze in het algemeen, met andere zaken en dingen zijn...en waarom ik daar dus niet meer kom...Ze staan erop voor dat ze zulke geest vervulde christenen zijn, en ondertussen die mails naar jou, dat veroordelen, ik herken het, zie het voor me, alleen bij mij ging het weer over andere zaken...maar op dezelfde manier, dat hele harde....

En wat echt alles slaat dat je in de hel zou komen, dat ze dat zeggen, mailen... Zieke smiley WAAR HALEN ZE DE BRUTALITEIT VANDAAN OM ZO TE OORDELEN, of ze zijn zelf helemaal van de wereld ge(hersen)spoelt. Dat kan..

Ja, er wordt wat afgepraat achter je rug, weet er alles van, wat hier voorbij komt in de chatboxen, en zij beseffen niet dat dat juist een hele grove zonde is, achter iemand rug om over diegene praten: zou ze/hij dit, of ze/hij dat

Ja, Willemijn, stel, iemand zou iets doen, wat algemeen geaccepteerd is in de wereld, maar waarvan ik denk, voor God niet kan, dan zou ik zelf dat héél voorzichtig, heel subtiel zeggen...en vooral erbij dat ik zo denk...dan heb ik toch me zegje gedaan, maar wel in de liefde.
Want dat blijft wel het hoogste gebod...

Totaal niet, alleen wettisch...en veroordelend. Als iemand die stukjes neerzet, moet hij/zij er ook naar leven, anders is het idd niet geloofwaardig....dan is het gewoon liefdeloos robotisch napraten van de 'voorganger'.

Ja, natuurlijk en als Yoga jou goed doet, ben ik blij voor jou, ook omdat ik herken, van mijn ontspanningsoefeningen, en ook meditatie, zooo belangrijk...
Ja, en dat is ook de bedoeling...dat je als christenen met aandacht leeft voor de mensen om je heen en voor de dingen die je overkomen.

Dat is makkelijk, niet eens de bedoeling, maar ja, waar zitten die mensen elke zondag, waar ze net zo worden behandeld? Smiley die vol vragen zit

Kijk maar es naar sommige voorgangers, you tube, whatever, die praten/preken net alsof ze het tegen een stelletje kinderen hebben...

En zelfs: Tegen kinderen praat je zo niet!!!

Ik ook! Knipoog smiley

Fijne Zondag!!!

Laatst aangepast door
SHANITA130
op zondag 26 augustus 2012, 14:56
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 16:00

SHANITA130 schreef:
Bij zulke grote bijbelstudie stukken kan je vaak, het eerste woord/de eerste zin, verbinden met het laatste woord/gedeelte laatste zin.

Nou, in de eerste zin was het kernwoord 'hoereerders' .

Het laatste gedeelte van de laatste zin: 'dient slechts tot bevrediging van het vlees'.

Als je die twee verbind krijg je: Hoereerders dienen slechts tot bevrediging van het vlees.

Ja, en wat dat verder met Yoga te maken heeft...? Smiley die vol vragen zit

Ja, zulke stukken bijbelstudie ken ik wel van eerst, zeker voor mensen die pas geloven en nauwelijks het verschil weten tussen goed en kwaad.

Je zag dat ook weleens in bijbelstudie boeken, voor mensen die helemaal niets van de bijbel weten...dacht ik...iig zoiets...

Heb 5 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.

Dus ja, goed bedoelt om erin te zetten, deed ik ook wellles..maar ja, dan krijg je geen discussie en ja, gewoon wat teksten aan elkaar plakken.. en dan al helemaal niet met fouten erin van tekstopmaak. Niet naar jou persoonlijk hoor Filia.... Verlegen lachende smiley

Ik zie Yoga wel als ontspanningsoefeningen..
Ja, de link met hoereerders ed met yoga maken gaat me ook tever, veel te ver. Zelfs gewoon absurd.
Je maakt dus de fout deze twee met elkaar te verbinden, want daar gaat de tekst helemaal niet over.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 16:42

Vindt het geinig, om vaak op te merken dat als je van een stuk de eerste en laatste zin/woord neemt en die verbind, je dan een kloppende zin krijgt. zeg maar.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 16:48

IJSJE204 schreef:
Slaap lekker!

Quote:
Je groeit van mensen die het goed met je voorhebben, van mensen die positief in het leven staan. Laat links liggen waar je slecht mee uit de voeten kunt en neem aan waar je iets aan hebt.

Ja, het leven is een gave van God, om dankbaar voor te zijn! Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

Mooi geschreven IJsje! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 21:23

SHANITA130 schreef:
Vindt het geinig, om vaak op te merken dat als je van een stuk de eerste en laatste zin/woord neemt en die verbind, je dan een kloppende zin krijgt. zeg maar.

whoehahahahahaha!
Naar boven

Auteur Bericht
IJSJE204

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 21:26

SHANITA130 schreef:
Ja, het leven is een gave van God, om dankbaar voor te zijn! Lachende smiley Lachende smiley Lachende smiley

Mooi geschreven IJsje! Knipoog smiley

Meisjes, jullie staan met beide benen op de grond.
Blijf vooral genieten van yoga, het is leuk en ontspannend. Er is niets mis mee.
Gewoon een heel leuke sport waar je niet van gaat zweten (bij ons niet). Bij hot yoga wel natuurlijk.
Fijne werkweek voor jullie allemaal!
Naar boven

Auteur Bericht
BERT168

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 22:26

CHATULIEM619 schreef:
Je weet net zo goed als ik, dat het woord mediteren betekenisnuances heeft. De grondbetekenis is overdenken, mijmeren. Als je Gods woord overdenkt is heel wat anders dan met meditatieve technieken bezig te zijn. En idd, deze discussie is al zo oud als het christendom. Niet voor niets maakt Paulus er een punt van, dat je niet door bezig te zijn met deze technieken God kan zoeken. Want je opent een poort naar de duisternis. Het Thomasevangelie is niet voor niets afgewezen voor de canon, omdat dit geschrift een verstrengeling is van gnostiek en christendom. De kern van het meningsverschil tussen beide stromingen is de verlossing door Jezus Christus. Is dat voldoende of niet.

Heel goed Chatuliem,ik vind je bijdragen in dit topic zeer goed verwoord,en goed onderbouwd!
je pakt de juiste teksten erbij,ik kan me hier goed in vinden.

het valt me vooral op dat de Yoga aanhangers vooral hun eigen mening hier neerzetten,terwijl dat als we ons tenminste christen willen noemen,we alles zoveel mogelijk vanuit de bijbel moeten onderbouwen,de bijbel is toch HET boek waar we ons geloof uit putten,en waar we onze inspiratie uit moeten halen?

als we alleen onze eigen mening steeds willen laten gelden wordt het idd een eigendunkelijk godsdienst,en kunnen we beter de huidige bijbel aanpassen aan onze eigen inzichten,be bijbel is de basis en we moeten oppassen dat we niet afdwalen.
Naar boven

Auteur Bericht
ZEELAND736

BerichtGeplaatst: zondag 26 augustus 2012, 23:35

Dank je Bert...duidelijk...!!
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 27 augustus 2012, 03:20

BERT168 schreef:
Heel goed Chatuliem,ik vind je bijdragen in dit topic zeer goed verwoord,en goed onderbouwd!
je pakt de juiste teksten erbij,ik kan me hier goed in vinden.

het valt me vooral op dat de Yoga aanhangers vooral hun eigen mening hier neerzetten,terwijl dat als we ons tenminste christen willen noemen,we alles zoveel mogelijk vanuit de bijbel moeten onderbouwen,de bijbel is toch HET boek waar we ons geloof uit putten,en waar we onze inspiratie uit moeten halen?

als we alleen onze eigen mening steeds willen laten gelden wordt het idd een eigendunkelijk godsdienst,en kunnen we beter de huidige bijbel aanpassen aan onze eigen inzichten,be bijbel is de basis en we moeten oppassen dat we niet afdwalen.

Daar moeten jullie zeker voor oppassen... Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 ... 24 Volgende
Pagina 6 van 24