ChristianMatch

Forum

Euthanasie
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 19:58

CHATULIEM619 schreef:
aparte plaats op het kerkhof...

Hoe zie je dit dan? een hoek met mensen die zelfmoord gedaan hebben, een hoek met mensen die euthanasie toegepast hebben en een hoek die... Smiley die vol vragen zit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
RENATE619

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:04

PIETER649 schreef:
Laten we de boel nog es wat scherper stellen... Lachende smiley
Nou ben jij voorganger, W-tje is ouderlinge en zo zitten hier op cm wel meer oudsten en kerkeraadsleden.
Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie reactie op het volgende:

Vaak is een begrafenisdienst een lofzang op de overledene, ow wat een liefhebbende vader/moeder echtgenoot/vrouw opa/oma Verliefde smiley
En uiteraard is zijn ziel regelrecht opgestegen naar de hemel en met een milde glimlach word er vanaf zn wolk op ons, achterblijvenden, neergekeken.
De overledene word vanaf de kansel nog even veteld dat hij/zij nu eindelijk mag rusten en dat het lijden voorbij is...
Er valt dus geen onvertogen woord over de overledene, de familie en vrienden zouden de voorganger/dominee/pastoor acuut stenigen zo die het lef zou hebben ook maar 1 kritische noot te uiten.

Ik denk weleens: wat een huichelarij en dat nog onder de paraplu van de gemeente ook!!
Hoe kun je daar als kerkeraad/voorganger/oudste achter staan???
Dat dit een standaard procedure is, dat "ophemelen"??

Ik ben alleen meelevend kerklid, maar heb hier wel een mening over. Volgens mij heeft de familie namelijk ook een grote rol hierin. Zij dragen toch voornamelijk de levensloop van de persoon aan en zijn rol in de maatschappij en naar zijn omgeving.
Zelf zou ik juist bij bepaalde personen wel de negatieve kanten benoemen. Niet om ze te benadrukken maar om de persoon neer te zetten zoals die was, met al zijn nukken en eigenschappen. Om je dichtbij die persoon te voelen zoals hij echt was.
Dat is wat ik als familie zou vragen van de voorganger. Maar natuurlijk wel op een respectvolle manier.
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:13

Persoonlijk hou ik niet van die verhalen oftewel 'op hemelen' zoals je wilt....

Ik hoorde eens iemand zeggen (waar ik volledig mee eens ben) Geef hem/ haar bij leven een extra vriendelijk woord en/of een bloemetje ipv na het overlijden!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:15

COOTJE711 schreef:
Hoe zie je dit dan? een hoek met mensen die zelfmoord gedaan hebben, een hoek met mensen die euthanasie toegepast hebben en een hoek die... Smiley die vol vragen zit
Ach, tegenwoordig heb je veel meer algemene begraafplaatsen, maar goed ook. En ik kan niet goed aangeven wat ik precies zou aanpassen, dat weet ik pas als ik degene ken die overleden is.
Naar boven

Auteur Bericht
COOTJE711

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 20:29

CHATULIEM619 schreef:
Ach, tegenwoordig heb je veel meer algemene begraafplaatsen, maar goed ook. En ik kan niet goed aangeven wat ik precies zou aanpassen, dat weet ik pas als ik degene ken die overleden is.

Vind er inderdaad wel verschil in zitten welke begraafplaats je kiest.
Ik heb er bijv. moeite mee als er een groot crematiecentrum op staat of als alles een beetje leuk en gezellig gemaakt is.

of raken we nu weer teveel offtopic Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 21:50

RENATE619 schreef:
Het lijkt nu zoals ik het lees, dat psychisch lijden wel tot zelfdoding mag leiden en lichamelijk lijden niet. Bij lichamelijk lijden kun je het ook niet meer zien zitten, de wanhoop nabij zijn en het niet meer kunnen dragen... Wat maakt dat het ene wel 'mag' en het andere niet?

Ik zeg niet dat zelfmoord mag maar ik vind het anders als mensen doorpsychische nood het leven niet meer zien zitten daar helpt weinig tegen.
Wat lichamelijke pijn en ongemakken die zijn tegenwoordig heel goed te verhelpen en te verlichten met goede medicatie geen mens hoeft pijn te lijden!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: donderdag 29 september 2011, 22:28

ERIKA129 schreef:
Ik zeg niet dat zelfmoord mag maar ik vind het anders als mensen doorpsychische nood het leven niet meer zien zitten daar helpt weinig tegen.
Wat lichamelijke pijn en ongemakken die zijn tegenwoordig heel goed te verhelpen en te verlichten met goede medicatie geen mens hoeft pijn te lijden!
Ik vind je ook meten met twee maten. Je gaat er te gemakkelijk van uit dat iemand met een depressie er niks aan kan doen en dat we daarom zelfmoord maar goed moeten keuren.
We hebben echter uitstekende anti psychotica. Maar vaak is men te eigenwijs die in te nemen. Zelfmoord is ook een keuze, en de keuze gaat er vaak aan vooraf. Eerlijk gezegd heb ik voor die mensen weinig respect...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op donderdag 29 september 2011, 22:43
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 09:28

CHATULIEM619 schreef:
Ik vind je ook meten met twee maten. Je gaat er te gemakkelijk van uit dat iemand met een depressie er niks aan kan doen en dat we daarom zelfmoord maar goed moeten keuren.
We hebben echter uitstekende anti psychotica. Maar vaak is men te eigenwijs die in te nemen. Zelfmoord is ook een keuze, en de keuze gaat er vaak aan vooraf. Eerlijk gezegd heb ik voor die mensen weinig respect...

Waar staat dat ik zelfmoord goedkeur???
Vaak hebben depressieve mensen anti depressiva maar even zo vaak hoor je we merkten helemaal niet aan hem/haar dat tie depressief is!
En niet elke antidepressiva helpt bij die mensen.
En zeer zeker keur ik zelfmoord niet goed toch vind ik het anders dan euthanasie!
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 11:26

CHATULIEM619 schreef:

Zelfmoord hoeft geen keuze te zijn. Vaak zien 'ze' dat als enige mogelijkheid.
Geeft dus aan hoe groot het lijden moet zijn (geweest).

Eigenwijs is juist een goede eigenschap. Dat betekend dat je zélf na kan denken.

Dat kunnen die mensen niet meer. Die zijn bijvoorbeeld al zo lang depressief. Ze kunnen wel als een robot 'doen alsof'. daarom weten de naaste dat lang niet altijd dat zoiets kan gebeuren.
Maar ze zijn het contact met hun 'zelf' helemaal kwijt.

Dat is juist nog veel erger als gewoon doodgaan(naar de hemel gaan).

Het verdriet om zo iemand is wel anders, omdat je weet dat hij dat zelf heeft gewild...denk ik.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 11:44

COOTJE711 schreef:

Het is in sommige dorpen nog lang gebruik geweest, als kind maakte ik het nog mee, dat mensen die zelfmoord hadden gepleegd, in een bepaald hoekje werden begraven, waar voorheen de afwatering van de kerk uitkwam. Men had toen weinig oog voor de psychische gesteldheid en een zelfmoordenaar was 'verloren'. Men ging er dus kennelijk vanuit dat deze mensen dat allemaal met het volle verstand deden. Het begraven op een apart plekje kwam dus minder dan vijftig jaar geleden nog voor.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op vrijdag 30 september 2011, 12:05
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 12:31

ERIKA129 schreef:
Waar staat dat ik zelfmoord goedkeur???
Vaak hebben depressieve mensen anti depressiva maar even zo vaak hoor je we merkten helemaal niet aan hem/haar dat tie depressief is!
En niet elke antidepressiva helpt bij die mensen.
En zeer zeker keur ik zelfmoord niet goed toch vind ik het anders dan euthanasie!
Waar zeg ik dan dat je zelfmoord goedkeurt? Ik stel dat je met twee maten meet. En dat kan niet volgens mij. In mijn ogen is beide de keuze van de persoon zelf.
En is het niet heel gemakkelijk een theoretisch verhaal op te hangen, die in de praktijk wel anders is?
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 12:51

CHATULIEM619 schreef:

SHANITA130 schreef:
Zelfmoord hoeft geen keuze te zijn. Vaak zien 'ze' dat als enige mogelijkheid.
Geeft dus aan hoe groot het lijden moet zijn (geweest).
Vaak zien ze dat als enige mogelijkheid ... of willen heel veel van die mensen zich niet laten helpen? In Nederland is goed medische / deskundige kennis aanwezig waar iedereen aanspraak op kan maken.
Hoe zit het dan met de naaste omgeving, familie, vrienden, collega's is daar dan niemand die aan de bel trekt en probeert de persoon naar een huisarts te krijgen.
Chatuliem stelt, zelfmoord is ook een keuze ... en dat klopt ook, hulp vragen is ook een keuze en geen hulp vragen of inroepen is ook een keuze ... Als je depressief bent, (of manisch want ook in die groep komen veel zelfmoorden voor) is er altijd een begin stadium ... Je bent niet zomaar van de ene op de andere dag zwaar depressief daar gaat altijd iets aan vooraf. (Er zijn uitzonderingen bijv. bij plotsklaps overlijden van een naaste dat je het helemaal niet meer ziet zitten, maar dan spreek je eerder over een paniekaanval dan een depressie) Een depressie bouwt zich geleidelijk op het gaat van een dip naar dal naar ravijn, en in het stadium "in een dip zitten" kun je nog redelijk helder denken, en hulp inroepen, maar dit moet je wel willen ... En dat is een keuze die je maakt.
Maar nog even iets anders, mensen die zelfmoord plegen "zien dat vaak als hun enige mogelijkheid/uitweg" Als je over christenen praat dan is er altijd een betere uitweg ... Christenen kennen Jezus Christus, hebben de Heilige Geest in zich ... zou die geen betere uitweg weten ... Zou de Heilige Geest christenen zelfmoord voorspiegelen als "de enige mogelijkheid" ... of ...

Eigenwijs is juist een goede eigenschap. Dat betekend dat je zélf na kan denken.

Dat kunnen die mensen niet meer. Die zijn bijvoorbeeld al zo lang depressief. Ze kunnen wel als een robot 'doen alsof'. daarom weten de naaste dat lang niet altijd dat zoiets kan gebeuren.
Maar ze zijn het contact met hun 'zelf' helemaal kwijt.
Dit is een fabeltje wat je hier schrijft ... Tuurlijk kunnen ze doen alsof er niets aan de hand is, maar dat is toch een keuze die ze zelf maken ??? Weigeren om te laten merken dat er iets niet in orde is met jezelf, is toch een bewuste keuze, een bewuste weigering om de hulp in te roepen van je naasten ...

Dat is juist nog veel erger als gewoon doodgaan(naar de hemel gaan).

Het verdriet om zo iemand is wel anders, omdat je weet dat hij dat zelf heeft gewild...denk ik.
Dit kan ik dus niet rijmen met wat je hierboven schrijft ... omdat je weet dat hij dat zelf heeft gewild ... Dan zeg je toch al dat het zijn eigen keuze is geweest ... ???
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 13:09

Wat is eigenlijk erger, voor oordelen, of ver oordelen Smiley die vol vragen zit Een ding weet ik wel, als je de hand aan je zelf legt, spreken ze in lengte van dagen nog over je. En eigenlijk leef je dan voort he. Gefrustreerde smiley
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 13:46

CROSSROAD: Vaak zien ze dat als enige mogelijkheid ... of willen heel veel van die mensen zich niet laten helpen? In Nederland is goed medische / deskundige kennis aanwezig waar iedereen aanspraak op kan maken.

Iedereen wil hulp. Dat is niet mogelijk , lange wachttijden, Nederland en de wereld wordt steeds zieker. dus, zeker met de bezuinigingen wordt er geschifd, van die wel en die niet.

Ik had ook heel veel moeite moeten doen, en dan heb ik het over 20 jaar geleden. hulpverlening wou niet geloven dat ik iets 'had' omdat ik zo goed overkwam....

Ik ken iemand die is heel gelovig, knappe gozer, jaar of 40, had een hele belangrijke en bekende christelijke instelling in Dordrecht afgemaakt, waarvan ik de naam niet noem.

Toch is tie van 5 hoog naar beneden gesprongen.

Het kan zijn, dat niemand meer kan doordringen.

CROSSROAD: Dit is een fabeltje wat je hier schrijft ... Tuurlijk kunnen ze doen alsof er niets aan de hand is, maar dat is toch een keuze die ze zelf maken ??? Weigeren om te laten merken dat er iets niet in orde is met jezelf, is toch een bewuste keuze, een bewuste weigering om de hulp in te roepen van je naasten ...

Dat is geen keuze, ze raken steeds meer contact met zichzelf kwijt, in een depressie....en als iemand alles heeft, dan wordt ie vaak niet serieus genomen..En vaak lukt het niet meer om over te brengen aan anderen hoe men zich voelt, hoe men er werkelijk aan toe is. Een soort onmacht

Niemand gaat, zomaar even voor de lol, van een flat van 5 hoog afspringen als tie nog keuzes heeft hoor! Of even een handjevol pillen nemen. Nee, ik voel wel mee met die mensen, of ze nu al dood(hemel) zijn of nog hier.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 30 september 2011, 13:47
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 13:52

GERRIT084 schreef:
Wat is eigenlijk erger, voor oordelen, of ver oordelen Smiley die vol vragen zit Een ding weet ik wel, als je de hand aan je zelf legt, spreken ze in lengte van dagen nog over je. En eigenlijk leef je dan voort he. Gefrustreerde smiley

Wat ik hier lees is dat iedereen er een mening over heeft. de praktijk is wat weerbarstiger denk ik.....
Moet je als je 85 bent nog intensieve behandelingen ondergaan of pleeg je ook euthanasie als je dat weigert omdat je het leven wel geleefd hebt en dat niet meer op kan brengen.....
Moet je als je kanker hebt nog net die ene experimentele chemo doen of is het niet meer voor je op te brengen omdat je doodgewoon op bent, geestelijk en lichamelijk......pleeg je dan euthansasie? Want je weigert een behandeling tenslotte?Denk je dat God het erg zal vinden als je zegt: ik kan niet meer?????
Waarom mag je zelf geen eind aan je leven maken als je jaren depressief bent en het niet meer aankan om verder te leven? Tenslotte, je valt er niemand mee lastig je doet het zelf......
Ik vind dat jullie nogal wat vinden als ik het zo lees.....
Ik ben ook niet voor euthanasie of zelfmoord maar ik vind er niet zoveel van als mensen dat wel doen. Ik hoef er gelukkig ook niets van te vinden........
Maar een klein stukje inlevingsvermogen is misschien nooit weg......
ik vind de meningen zo veroordelend als ik eerlijk ben......

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 30 september 2011, 14:19
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 14:43

MARIA576 schreef:
Mijn broer heeft meermaals gevraagd aan mij en de artsen om zijn leven te beëindigen. Ik kan je niet uitleggen hóé moeilijk zoiets is. Enerzijds heb ik God gesméékt om hem thuis te halen, anderzijds sprak ik mijn broer weer moed in. Toch denk ik nu vaak: 'waarom deed ik dat eigenlijk? Héb ik wel écht naar hem geluisterd, of was het..omdat IK er nog niet klaar voor was mijn broer te moeten missen?' Als ik lef had gehad...had ik naar hem geluisterd.

Ook...had ik eens een vriend. Hij belde me na lange tijd weer op..en vroeg me vergeving voor alles wat hij in het verleden verkeerd had gedaan. Ik was verbaasd en zei dat Ik degene was die fouten had gemaakt.
Een week later...was hij dood. Van 22 hoog gesprongen, van de flat van zijn oma. Hij was in de war, psychisch ziek....moet ik dan geloven dat God dát niet weet? Had hij niet begraven mogen worden? (gelukkig hebben we mét elkaar afscheid van hem genomen..en hem naar zijn laatste rustplaats op aarde gebracht!)
Ik troost me met de gedachte dat God wel degelijk op de hoogte was van zijn geestelijke toestand en ziekte...en wát de mensen ook zeggen? Ik denk dat hij bij God is.

Ja, net zo goed als het lichaam beschadigd kan worden door bijvoorbeeld teveel drankgebruik, teveel roken of met volle vaart recht tegen een spar op skiën, enzovoort. Zo kan de geest ook worden beschadigd door misbruik, mishandeling, ziekte, verlies van een dierbare, enzovoort.

Eigenlijk is zelfmoord een manier om van de ondraaglijke pijn af te komen en niet per se altijd dat men niet verder wil leven...Die pijn moet nú stoppen...zou er een alternatief op dat moment zijn, bijvoorbeeld iemand die langskomt met echt goed nieuws(dit is een voorbeeld), en dat zou de pijn verminderen, zou iemand er ook vanaf kunnen zien om zelfmoord te plegen.

Het is ook vaak dat men al heel lang met de gedachte loopt, en gewoon een moment afwacht. Er is altijd sprake van ondraaglijk lijden.

Laatst aangepast door
SHANITA130
op vrijdag 30 september 2011, 14:45
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 15:08

Waarom kiest iemand ervoor zijn leven te beëindigen?

Meestal is er sprake van een psychische aandoening zoals een (manische)depressie, borderline (dikwijls blijft het bij deze aandoening tot een poging, die soms onbedoeld slaagt) en schizofrenie. Er is sprake van vaak langdurig psychisch lijden met gevoelens van bijvoorbeeld: uitzichtloosheid, angst, leegte, eenzaamheid, radeloosheid, wantrouwen, woede en onmenselijk veel verdriet. Ieder mens heeft in zijn leven periodes, waarin bovengenoemde emoties ook voorkomen door bijvoorbeeld het verlies van een dierbare, een echtscheiding of lichamelijke pijnen. Mensen met een psychische aandoening voelen deze emoties vele malen dieper. Dag in dag uit, maand in maand uit en zelfs soms jaar in jaar uit het gevoel in een wereld te leven die hen zoveel onrecht aan doet. Het is echter niet de wereld die hen dit aan doet, maar de eigen gedachtes. Mensen kunnen soms zo perfectionistisch zijn dat ze vinden, ook al staat iedereen te juichen, dat ze het toch nog beter hadden kunnen doen. Mensen kunnen soms nog zoveel vrienden hebben, toch kunnen ze altijd van binnen een enorme leegte of eenzaamheid voelen. Psychisch intens lijden, dat zo ontzettend moeilijk valt uit te leggen, als je het zelf nooit hebt ervaren. Het kiezen voor het beëindigen van het eigen leven heeft tot doel het zelf stoppen van het eeuwig voelende psychisch lijden. De dood wordt daarbij gezien als het laatste 'redmiddel'.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 15:33

WILLEMIJN232 schreef:
Wat ik hier lees is dat iedereen er een mening over heeft. de praktijk is wat weerbarstiger denk ik.....
Moet je als je 85 bent nog intensieve behandelingen ondergaan of pleeg je ook euthanasie als je dat weigert omdat je het leven wel geleefd hebt en dat niet meer op kan brengen.....
Moet je als je kanker hebt nog net die ene experimentele chemo doen of is het niet meer voor je op te brengen omdat je doodgewoon op bent, geestelijk en lichamelijk......pleeg je dan euthansasie? Want je weigert een behandeling tenslotte?Denk je dat God het erg zal vinden als je zegt: ik kan niet meer?????
Waarom mag je zelf geen eind aan je leven maken als je jaren depressief bent en het niet meer aankan om verder te leven? Tenslotte, je valt er niemand mee lastig je doet het zelf......
Ik vind dat jullie nogal wat vinden als ik het zo lees.....
Ik ben ook niet voor euthanasie of zelfmoord maar ik vind er niet zoveel van als mensen dat wel doen. Ik hoef er gelukkig ook niets van te vinden........
Maar een klein stukje inlevingsvermogen is misschien nooit weg......
ik vind de meningen zo veroordelend als ik eerlijk ben......

Klopt Willemijn hierover zijn we het grotendeels zeker eens, vogens mij hebben we dit al eens in een andere topic behandeld want klinkt me erg bekent in de oren.
Maar als iemand krijgt te horen bv kanker uitgezaaid en er is niks meer aante doen behalve bv chemo om het leven nog iets langer te maken en men weigerd dit dan kan ik me dat voorstellen waar ga je dan voor om nog een paar maanden een kwalitatief misschien nog wat moois ervan te maken genieten van kinderen enz, of ga je voor ziekte en ellende en msschien een maand langer te leven als de mens gesproken.
Ik vind dit zeker geen vorm van euthanasie denk dat we dit onderwerp behandeld hebben bij een onderwerpover dementie dus denk dat ik in de herhaling ga vallen, maar soms als mensen oud zijn hebben een mooi leven gehad en er zou eventueel een risicovolle operatie wat toevoegen aan het leven maar ze weigeren die omdat ze zeggen het is mooi geweest als het mijn tijd is dan is het mijn tijd vind ik ook geen euthanasie maar een beslissing zeggen van mijn leven is in Gods hand als hij mij roept dan is het op zijn tijd en zijn wijze.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 16:22

ERIKA129 schreef:
Klopt Willemijn hierover zijn we het grotendeels zeker eens, vogens mij hebben we dit al eens in een andere topic behandeld want klinkt me erg bekent in de oren.
Maar als iemand krijgt te horen bv kanker uitgezaaid en er is niks meer aante doen behalve bv chemo om het leven nog iets langer te maken en men weigerd dit dan kan ik me dat voorstellen waar ga je dan voor om nog een paar maanden een kwalitatief misschien nog wat moois ervan te maken genieten van kinderen enz, of ga je voor ziekte en ellende en msschien een maand langer te leven als de mens gesproken.
Ik vind dit zeker geen vorm van euthanasie denk dat we dit onderwerp behandeld hebben bij een onderwerpover dementie dus denk dat ik in de herhaling ga vallen, maar soms als mensen oud zijn hebben een mooi leven gehad en er zou eventueel een risicovolle operatie wat toevoegen aan het leven maar ze weigeren die omdat ze zeggen het is mooi geweest als het mijn tijd is dan is het mijn tijd vind ik ook geen euthanasie maar een beslissing zeggen van mijn leven is in Gods hand als hij mij roept dan is het op zijn tijd en zijn wijze.

Ik denk dat ik toch wat redeneer vanuit een andere doelgroep. Stel je bent 85 en je bent vitaal maar je nieren werken niet meer, noem maar wat? Maar je ziet het helemaal niet zitten om te gaan dialyseren omdat je dat te zwaar vind en het leven geleefd hebt? Maar doe je het niet ga je dood.....
Of je bent dertig en wilt die chemo niet meer....omdat je het gewoon niet meer kan? Is euthanasie dan zo fout?
Terwijl mensen die je lief hebben zeggen, doe het maar dan hebben we je nog....of, ga er voor.....
Of wat denk je van veel te vroeg geborenen babies met handicaps? Wat voor keus maak je daarin?
Ethisch zijn dat onzettend moeilijke vraagstukken en als je gelovig bent maakt het dat allemaal nog wat complexer....
Het zijn allemaal vraagstukken die dagelijks voorkomen........overal....

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 30 september 2011, 16:26
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 16:35

MARISKA601 schreef:
Waarom kiest iemand ervoor zijn leven te beëindigen?
Als je het hierbij gelaten had, was het goed geweest. Ik vind dat er teveel in algemene termen geschreven wordt. Als iemand zelfmoord gepleegd had, dan zal hij/zij dit wel gemankeerd hebben. En dan is het niet zo erg meer...
Ik blijf erbij, dat iemand die met zelfmoordplannen rondloopt, of daardoor in een psychose raakt, nog altijd zelf verantwoordelijk is voor zijn/haar daden. En dat proberen jullie een beetje weg te redeneren. Geen hulp vragen/willen is ook een keuze. Geen medicijnen nemen is ook een keuze.
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 16:37

Passieve euthanasie is zo verkeerd nog niet.
Je ondergaat alleen geen behandeling meer.
Dat is de keus die de mensen hebben.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 16:49

MARISKA601 schreef:
Passieve euthanasie is zo verkeerd nog niet.
Je ondergaat alleen geen behandeling meer.
Dat is de keus die de mensen hebben.

De mens heeft ook de keuze natuurlijk voor actieve euthanasie. Wat is volgens jou dan het verschil? Waarom is het wel ok als je niet voor behandelen kiest maar niet ok als je voor een zelfgekozen levenseinde kiest? Want dat doe je ook als je voor niet behandelen kiest......maar dan zeg je, dat is zo verkeerd nog niet?

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op vrijdag 30 september 2011, 16:51
Naar boven

Auteur Bericht
MARISKA601

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 17:17

WILLEMIJN232 schreef:
De mens heeft ook de keuze natuurlijk voor actieve euthanasie. Wat is volgens jou dan het verschil? Waarom is het wel ok als je niet voor behandelen kiest maar niet ok als je voor een zelfgekozen levenseinde kiest? Want dat doe je ook als je voor niet behandelen kiest......maar dan zeg je, dat is zo verkeerd nog niet?

Bij actieve euthanasie,dan bepaalt de mens zelf
wanneer hij/zij overlijd.
Bepaald God niet wanneer het zover is?
Mogen wij mensen het wel zelf bepalen?

Bij passieve euthanasie laat je alles maar op zijn beloop.
Je wacht op het moment dat God je komt halen.

Mijn vader koos , op zijn ziekbed, niet voor levensverlengende behandeling.
Hij gebruikte alleen de medicijnen die hij nodig had voor zijn dagelijks functioneren.
Buiten die medicijnen om gebruikte hij morfine pleisters.

Mijn vader heeft gelukkig niet zwaar hoeven te lijden.
6 weken na dat bekend was dat mijn vader niet meer genezen kon worden is hij vredig gestorven.

Omdat ik dus vragen heb over actieve euthanasie, lijkt mij
passieve euthanasie een goede zaak.
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 17:50

WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk dat ik toch wat redeneer vanuit een andere doelgroep. Stel je bent 85 en je bent vitaal maar je nieren werken niet meer, noem maar wat? Maar je ziet het helemaal niet zitten om te gaan dialyseren omdat je dat te zwaar vind en het leven geleefd hebt? Maar doe je het niet ga je dood.....
Of je bent dertig en wilt die chemo niet meer....omdat je het gewoon niet meer kan? Is euthanasie dan zo fout?
Terwijl mensen die je lief hebben zeggen, doe het maar dan hebben we je nog....of, ga er voor.....
Of wat denk je van veel te vroeg geborenen babies met handicaps? Wat voor keus maak je daarin?
Ethisch zijn dat onzettend moeilijke vraagstukken en als je gelovig bent maakt het dat allemaal nog wat complexer....
Het zijn allemaal vraagstukken die dagelijks voorkomen........overal....

Maar is het euthanasie als je een behandeling niet wil??
dat vind ik niet, ik vind euthanasie dat je een injectie krijgt en daarna sterft en dus zelf voor het tijdstip kiest dat je sterft, dan beslis jij als mens en leg je niet je leven in God's hand!
Die dilemma's die je opnoemt ken ik, mijn vader was nierpatient en afhankelijk van dialyse wat dat met een mens doet is heel zwaar!

Laatst aangepast door
ERIKA129
op vrijdag 30 september 2011, 17:51
Naar boven

Auteur Bericht
LEANNE226

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 18:40

ERIKA129 schreef:
Maar is het euthanasie als je een behandeling niet wil??
dat vind ik niet, ik vind euthanasie dat je een injectie krijgt en daarna sterft en dus zelf voor het tijdstip kiest dat je sterft, dan beslis jij als mens en leg je niet je leven in God's hand!
Die dilemma's die je opnoemt ken ik, mijn vader was nierpatient en afhankelijk van dialyse wat dat met een mens doet is heel zwaar!

De "wat als......." vragen zijn niet te beantwoorden als je er zelf niet voor staat.Iedereen kent wel een geval in zijn omgeving ........ik ook;jonge vent,al jaren ziek,veel geleden,laatste fase was volledig beademen.......hij had 3 keuzes:1.niet beademen dus langzaam stikken(en dan heb ik het over een proces van maanden),2.beademen maar dan dus nooit meer kunnen praten,gelaten je einde afwachten(jaren),3.euthenasie

Hij koos voor optie 3........ik vind het een enorm dappere keuze!Een ongelooflijk zwaar kruis had deze man,zoveel als hij geleden heeft is onmenselijk.Zou God hem echt veroordelen om die allerlaatste keuze???
Eindelijk voor zichzelf kiezen en hopen dat God hem dat zal vergeven.......
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 18:58

LEANNE226 schreef:
De "wat als......." vragen zijn niet te beantwoorden als je er zelf niet voor staat.Iedereen kent wel een geval in zijn omgeving ........ik ook;jonge vent,al jaren ziek,veel geleden,laatste fase was volledig beademen.......hij had 3 keuzes:1.niet beademen dus langzaam stikken(en dan heb ik het over een proces van maanden),2.beademen maar dan dus nooit meer kunnen praten,gelaten je einde afwachten(jaren),3.euthenasie

Hij koos voor optie 3........ik vind het een enorm dappere keuze!Een ongelooflijk zwaar kruis had deze man,zoveel als hij geleden heeft is onmenselijk.Zou God hem echt veroordelen om die allerlaatste keuze???
Eindelijk voor zichzelf kiezen en hopen dat God hem dat zal vergeven.......

Ik weet het niet Leanne ik vind het hele moeilijke dilemma's.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 20:00

ERIKA129 schreef:
Ik weet het niet Leanne ik vind het hele moeilijke dilemma's.

Ik denk dat het zulke moeilijke dilemma's zijn dat we juist daarom moet oppassen er zo'n mening over te hebben......
Want wij praten wel vanuit een gezonde situatie ....
Naar boven

Auteur Bericht
ERIKA129

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 20:42

WILLEMIJN232 schreef:
Ik denk dat het zulke moeilijke dilemma's zijn dat we juist daarom moet oppassen er zo'n mening over te hebben......

Klopt das een waar ding!
Naar boven

Auteur Bericht
GERRIT084

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 21:41

WILLEMIJN232 schreef:

En bij deze wijze woorden, moesten we het maar zo laten Smiley met dichtgeplakte mond
Naar boven

Auteur Bericht
RENATE619

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 september 2011, 21:58

GERRIT084 schreef:
En bij deze wijze woorden, moesten we het maar zo laten Smiley met dichtgeplakte mond

In ieder geval lijkt de discussie zich weer te herhalen met het begin van deze topic over passieve en actieve euthanasie. Zo zie je maar dat dit onderwerp erg leeft bij veel mensen (misschien verkeerde woordkeuze hierin).

Laatst aangepast door
RENATE619
op vrijdag 30 september 2011, 21:59
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 Volgende
Pagina 6 van 9