ChristianMatch

Forum

'Echtscheiding is geen zonde' wel of niet??
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 11 Volgende
ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Auteur Bericht
ANNETTE792

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:09

CHATULIEM619 schreef:
In mijn eerdere bijdragen heb ik weergegeven dat ik er ook niks mee kan. Persoonlijke verhalen zijn vaak ingekleurd en dat maakt ze naar mijn idee niet objectief. en toch worden ze als graadmeter gebruikt.
Ik heb de nadruk gelegd dat ik zelfreflectie mis in de forumbijdrages, de schuld ligt altijd bij de ander, en God heeft ons vergeven. Dat is de teneur van alle bijdragen. En ik denk dat er meer aan de hand is.
En je hoeft niet mensen te oordelen, je kunt ze wel wijzen op bijbelse principes.

Iedereen praat nu eenmaal zoals hij/zij denkt en gevormd is.
Mensen die gescheiden zijn, zijn mede gevormd door de ervaringen uit het huwelijk, de scheiding en de periode daarna.
Vlak ook de reacties van familie, vrienden en eventuele kinderen niet uit.

In dit licht snap ik jouw bijdrages niet Chatuliem.
Dat houd dus niet in dat ik het niet ( gedeeltelijk ) met je eens kan zijn.
Wat jij verwacht is dat iedereen een emotieloze, kille, klinische, bijna wetenschappelijk theoretische benadering op dit onderwerp heeft.
Dat kun je vergeten Chatje.
Gelukkig maar... het ware erger als een dergelijk persoonlijk drama het gevoel en de emotie in ons totaal afgestompt zou hebben.

En die zelfreflectie?
Dat is niet aan jou om te beoordelen, wellicht verheugd het jou dat ik er best voor uit wil komen absoluut niet het gevoel te hebben onschuldig gescheiden te zijn. Verlegen lachende smiley ( maar mn exvrouw was NOG fouter Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt )

Pieter. die wellicht binnenkort weer zelf n abo heeft hiero Geschokte, onthutste smiley
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:10

CHATULIEM619 schreef:
In mijn eerdere bijdragen heb ik weergegeven dat ik er ook niks mee kan. Persoonlijke verhalen zijn vaak ingekleurd en dat maakt ze naar mijn idee niet objectief. en toch worden ze als graadmeter gebruikt.
Ik heb de nadruk gelegd dat ik zelfreflectie mis in de forumbijdrages, de schuld ligt altijd bij de ander, en God heeft ons vergeven. Dat is de teneur van alle bijdragen. En ik denk dat er meer aan de hand is.
En je hoeft niet mensen te oordelen, je kunt ze wel wijzen op bijbelse principes.

En ik...als iemand zijnde die in dit topic bijdraagt heb je al gewezen op de andere kant van het verhaal, is nog steeds erg benieuwd naar je reactie daarop Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op woensdag 26 mei 2010, 18:11
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:16

TESSYBEAR731 schreef:
En ik...als iemand zijnde die in dit topic bijdraagt heb je al gewezen op de andere kant van het verhaal, is nog steeds erg benieuwd naar je reactie daarop Coole smiley met zonnebril
Ik vind je eerlijk in je bijdrages, en je durft meer te vertellen dan anderen en dat vind ik heel positief. Sorry, dat ik niet eerder met dit complimentje kwam.
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:27

CHATULIEM619 schreef:
Ik vind je eerlijk in je bijdrages, en je durft meer te vertellen dan anderen en dat vind ik heel positief. Sorry, dat ik niet eerder met dit complimentje kwam.

Nou dank je Verlegen lachende smiley

Maar doelde eigenlijk meer op een inhoudelijke reactie op het geheel...
zie mijn reactie Woensdag 26052010- 14:53
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 18:47

TESSYBEAR731 schreef:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar sluit me wel bij Does aan dat een openbaar forum niet echt de plek is om zoveel in detail te treden...
daarbij komt dat de redenen denk ik niet zo van belang zijn...het is niet een situatie waarin het van de details afhangt of men wel of niet een zonde begaan heeft.
Een ieder hier heeft op zijn/ haar beurt wel aangegeven of dat ze "bijbels gezien" wel of niet een zonde begaan hadden, en ook iedereen is het er wel zo'n beetje over eens dat zelfs wanneer ze dat wel geweest zijn ze die vergeving ontvangen hebben van de Heer.
Dit is allemaal zo subjectief vind ik. Ik vind ook niet dat het forum nu de plaats is om alles uit te leggen. Maar nu heb ik het idee dat er maal halve verhalen verteld worden. Daarom vind ik niet dat persoonlijke verhalen als norm moeten dienen, maar dat we naar de Bijbel moeten kijken....

Vraagje van mijn kant: hoe reageerde de kerk/gemeente op de echtscheiding? Hebben zij een actieve rol gespeeld en heb je zorg van hen ontvangen?
TESSYBEAR731 schreef:
Ik denk dat waar het jou meer om gaat is of dat je naderhand wel of niet "vrij" zou zijn om een nieuwe relatie aan te gaan en dat dus afhangt van de details van het geheel...maar vooral hoe je daar tegenaan kijkt.
Bijbels gezien ben ik vrij omdat mijn ongelovige partner mij heeft verlaten. Maar me daarop beroepen en verder doen of ik gek ben zou niet bepaald "christelijk" zijn, want de werkelijkheid is dat ik op dat moment zelf al twee keer eerder besloten had te willen scheiden, maar op bijbelse gronden toch weer terug krabbelde. Daarbij komt, dat het anders toch niet lang geduurd had eer ik zelf weer, definitief, vertrokken was.
Maar omdat het nu net even zo gelopen is, zou ik dus volgens die bijbel wél vrij zijn. Maar iemand die wél zelf die keuze gemaakt heeft niet...
Lijkt me erg onmenselijk om zo te redeneren en in mijn ogen dus heel zwart/ wit!
Overigens hebben mijn ex en ik het een poosje na onze scheiding nog een keer geprobeerd om de relatie nieuw leven in te blazen en ben ik het dit keer geweest die daar ook weer een punt achter gezet heeft. Daarbij komt dat hij inmiddels tot geloof gekomen is (of althans zegt te zijn)...wat de situatie dus volkomen zou veranderen...
En toch, voel ik me vrij! Omdat ik van mijn fouten geleerd heb...(juist omdat ik dat gedaan heb kon ik er de tweede keer zelf een punt achter zetten i.p.v. het hele verhaal eindeloos te laten doorslepen)...
en ik ervan geleerd heb, die fouten in de toekomst niet meer zal maken Knipoog smiley

Tess, die dit wel even genoeg persoonlijke details vind voor op een openbaar forum!
Ik denk dat als God je vergeven heeft, je ook echt vergeven heeft. Ik denk dat een tweede huwelijk in de meeste gevallen zelfs verstandiger is, dan alleen te blijven.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:00

CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat als God je vergeven heeft, je ook echt vergeven heeft. Ik denk dat een tweede huwelijk in de meeste gevallen zelfs verstandiger is, dan alleen te blijven.

Chat,

Het volgende zeg ik absoluut niet om flauw te doen. Maar is deze opmerking gebaseerd op je gevoel of maak je 'm op Bijbelse gronden? Misschien zou je 'm toe kunnen lichten.
Ik vraag me wel eens af, puur op m'n gevoel overigens, of het - zeker als er (jonge) kinderen zijn - altijd het beste is. Al geloof ik zeker dat het ook heel goed kan gaan. Verder denk ik dat het in de Bijbel niet gestimuleerd wordt.

Marijan

Laatst aangepast door
MARIJAN072
op woensdag 26 mei 2010, 19:08
Naar boven

Auteur Bericht
SUUS869

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:04

CHATULIEM619 schreef:
Ik denk dat een tweede huwelijk in de meeste gevallen zelfs verstandiger is, dan alleen te blijven.

Deze snap ik niet direct, zou je kunnen uitleggen waarom dat verstandiger zou zijn ?
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:08

Quote:
Vraagje van mijn kant: hoe reageerde de kerk/gemeente op de echtscheiding? Hebben zij een actieve rol gespeeld en heb je zorg van hen ontvangen?

Helaas Chat, de enige reactie die vanuit de kerk ooit gegeven is was de constatering dat het me zichtbaar goed gedaan had!

Leuk om te horen, maar daar is natuurlijk wel een pijnlijk en vooral ook persoonlijk proces mee gepaard gegaan.
Heb er dus ook enorm veel moeite mee gehad dat er van hen uit totaal geen interesse in geweest is terwijl ze m.i. juist een stukje begeleiding hadden moeten bieden.
Maar ergens ben ik daar ook wel blij mee, want het waren deze zelfde mensen die me toendertijd een huwelijk opgedrongen hadden omdat ze vonden dat dat "bijbels gezien noodzakelijk was" ...Ik had een heleboel misstappen begaan en volgens hen was dit dé manier om mijn fouten te herstellen.
Heb het hele proces dus voornamelijk alleen doorgemaakt, met niets om op terug te vallen dan mijn geloof en de bijbel. Diezelfde bijbel die volgens anderen reden geweest waren om te moeten trouwen, liet me nu zien dat ik vrij was in de keuze die gemaakt was en vergeving ontving...
Ik refereer even naar het stukje van Mar eerder in dit topic.
Dus in tegenstelling tot wat jij zegt Chat, geloof ik niet dat het proces van scheiden enkel wettisch is, maar juist heel persoonlijk...en daar heeft de ex-partner, of zijn verhaal, weinig mee van doen. Die heeft zijn eigen proces weer moeten doormaken.

En...waarom zou een tweede huwelijk verstandiger zijn? Dat snap k effe niet Smiley die vol vragen zit

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op woensdag 26 mei 2010, 19:09
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:12

MARIJAN072 schreef:
Chat,

Het volgende zeg ik absoluut niet om flauw te doen. Maar is deze opmerking gebaseerd op je gevoel of maak je 'm op Bijbelse gronden? Misschien zou je 'm toe kunnen lichten.

Marijan

1 Tim.5 schreef:
Als weduwe mogen alleen vrouwen worden ingeschreven van boven de zestig jaar die maar één man hebben gehad 10 en bekendstaan om hun goede daden, kinderen hebben opgevoed, gastvrij zijn geweest, gelovigen de voeten hebben gewassen en zich hebben ingezet voor verdrukten, die, kortom, allerlei goede daden hebben verricht. 11 Wijs jongere weduwen af. Wanneer hun hartstocht hen van Christus vervreemdt, zullen ze weer willen trouwen, 12 en dan wordt het hun aangerekend dat ze hun belofte aan hem breken. 13 Bovendien zullen ze er een gewoonte van maken hun tijd te verdoen door overal op bezoek te gaan; en dat niet alleen, in hun bemoeizucht praten ze ook over dingen die geen pas geven. 14 Daarom wil ik dat jonge weduwen hertrouwen, kinderen krijgen, het huishouden regelen en onze tegenstanders geen aanleiding geven om kwaad van ons te spreken. 15 Sommigen van hen zijn immers al van het rechte pad afgeweken, Satan achterna.
Hier zie je enkele verleidingen waar Paulus voor waarschuwt bij alleenstaande {vrouwen}. Alleenstaanden kunnen door hun hartstocht naar liefde en genegenheid van Christus vervreemd worden.
Alleenstaanden kunnen uit verveling gaan roddelen en zich gaan bemoeien met andere mensen. Ze hebben nl. geen ander om voor te zorgen.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:21

CHATULIEM619 schreef:
Hier zie je enkele verleidingen waar Paulus voor waarschuwt bij alleenstaande {vrouwen}. Alleenstaanden kunnen door hun hartstocht naar liefde en genegenheid van Christus vervreemd worden.
Alleenstaanden kunnen uit verveling gaan roddelen en zich gaan bemoeien met andere mensen. Ze hebben nl. geen ander om voor te zorgen.

Chat het gaat om de weduwen lees goed. Je gaat naar mijn inziens te ver.

5:1 Bestraf een ouden man niet hardelijk, maar vermaan hem als een vader; de jonge als broeders;
1Ti 5:2 De oude vrouwen als moeders; de jonge als zusters, in alle reinheid.
1Ti 5:3 Eer de weduwen, die waarlijk weduwen zijn. 1Ti 5:4 Maar zo enige weduwe kinderen heeft, of kindskinderen, dat die leren eerst aan hun eigen huis godzaligheid oefenen, en den voorouderen wedervergelding doen; want dat is goed en aangenaam voor God.
1Ti 5:5 Die nu waarlijk weduwe is, en alleen gelaten, die hoopt op God, en blijft in smekingen en gebeden nacht en dag.
Naar boven

Auteur Bericht
MARIJAN072

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:22

[quote=CHATULIEM619]Hier zie je enkele verleidingen waar Paulus voor waarschuwt bij alleenstaande {vrouwen}. Alleenstaanden kunnen door hun hartstocht naar liefde en genegenheid van Christus vervreemd worden.
Alleenstaanden kunnen uit verveling gaan roddelen en zich gaan bemoeien met andere mensen. Ze hebben nl. geen ander om voor te zorgen.[quote]

Bedenk je dit zelf? Ik vind het wat vergezocht en kom er zo nog even op terug. 'k Had inmiddels m'n stukje iets gewijzigd, dus voor de volledigheid kopieer ik het nog even.

Chat,

Ik vraag me wel eens af, puur op m'n gevoel overigens, of het - zeker als er (jonge) kinderen zijn - altijd het beste is. Al geloof ik zeker dat het ook heel goed kan gaan. Verder denk ik dat het in de Bijbel niet gestimuleerd wordt.

Marijan

Er wordt in dit bijbelgedeelte gesproken over weduwen, ik dacht meer aan mensen die gescheiden zijn.

Hmm....uit verveling gaan roddelen Smiley die vol vragen zit Ik vind dat een vreemde gedachte. Het lijkt alsof alleenstaanden de hele dag duimen zitten te draaien, maar die hebben ook hun andere taken (bestemming). En dat kan ook de zorg zijn voor een ander (op je werk of binnen je familie/vriendenkring), maar dan op een andere manier als binnen je eigen gezin. Je kunt het ook zien als meer tijd hebben voor de ander. En er zijn ook stellen, die zich overal mee kunnen bemoeien. Bemoeizucht op een goede manier kan overigens ook positief zijn.

Laatst aangepast door
MARIJAN072
op woensdag 26 mei 2010, 19:25
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:23

CHATULIEM619 schreef:

Dus als ik het goed begrijp, ben jij (en Paulus blijkbaar ook) in de veronderstelling dat een jonge weduwe (of gescheiden vrouw) niet in staat zou zijn om Christus te blijven volgen en daarom beter kunnen hertrouwen Smiley die vol vragen zit
Is dit dezelfde Paulus die vond dat we beter helemaal niet kunnen trouwen en ons leven dienen te wijden aan het werk van de Heer?..

Nou, in dat geval stop ik maar met werken aan mijzelf en de behoefte die ik voel om Zijn handen te zijn in deze wereld en daar naartoe te werken Geschokte, onthutste smiley

Ik moet gewoon een man!! Wie bied?? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Laatst aangepast door
TESSYBEAR731
op woensdag 26 mei 2010, 19:26
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:27

CHATULIEM619 schreef:

Zo, de toon is weer gezet........
En ik neem het maar niet serieus.........

Willemijn

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op woensdag 26 mei 2010, 19:28
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:28

WILLEMIJN232 schreef:
Zo, de toon is weer gezet........

Neeee Willemijn...we houden het netjes, toch? Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:32

TESSYBEAR731 schreef:
Neeee Willemijn...we houden het netjes, toch? Knipoog smiley

Wij wel..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:38

CHATULIEM619 schreef:

Vreemde uitspraak van jou Chat.

Hiermee verklaar jij dat "alleenstaanden" de schuldigen zijn van roddelpraat??? Smiley die vol vragen zit

Heb je onder stroom gestaan ofzo?
Ik ken talloze personen welke alleenstaand zijn, die heel goed weten en doen om voor een ander te zorgen!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:41

MAR907 schreef:
Chat het gaat om de weduwen lees goed. Je gaat naar mijn inziens te ver.
Paulus begint met de stelling dat weduwen niet te jong moeten zijn. Als mensen gescheiden zijn buiten hun schuld om, hebben ze m.i. dezelfde status, ongetrouwd zonder partner. Hij waarschuwt voor de verleidingen die daarbij kunnen ontstaan en adviseert daarom dat ze weer opnieuw gaan trouwen.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:45

CHATULIEM619 schreef:
Paulus begint met de stelling dat weduwen niet te jong moeten zijn. Als mensen gescheiden zijn buiten hun schuld om, hebben ze m.i. dezelfde status, ongetrouwd zonder partner. Hij waarschuwt voor de verleidingen die daarbij kunnen ontstaan en adviseert daarom dat ze weer opnieuw gaan trouwen.

Je hebt het nu over vrouwen maar hoe zit het nu bij de mannen? Knipoog smiley
Ben wel benieuwd.....
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:46

CHATULIEM619 schreef:

Jij vergelijkt "weduwe en gescheiden" zijn als hetzelfde.
Daar ben ik dus niet mee eens.
Het verbond zegt "tot dat de dood ons scheidt". Dat is heel iets anders dan zelf het vebond verbreken, ook al geef je eraan toe.

We mogen niet zelf erop aanvullen dat wat er staat beschreven.

Rev 22:18 Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
Rev 22:19 En indien iemand afdoet van de woorden des boeks dezer profetie, God zal zijn deel afdoen uit het boek des levens, en uit de heilige stad, en uit hetgeen in dit boek geschreven is.
Rev 22:20 Die deze dingen getuigt, zegt: Ja, Ik kom haastiglijk. Amen. Ja, kom, Heere Jezus!
Rev 22:21 De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen.

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 26 mei 2010, 20:00
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:47

TESSYBEAR731 schreef:
Dus als ik het goed begrijp, ben jij (en Paulus blijkbaar ook) in de veronderstelling dat een jonge weduwe (of gescheiden vrouw) niet in staat zou zijn om Christus te blijven volgen en daarom beter kunnen hertrouwen Smiley die vol vragen zit
Is dit dezelfde Paulus die vond dat we beter helemaal niet kunnen trouwen en ons leven dienen te wijden aan het werk van de Heer?..

Nou, in dat geval stop ik maar met werken aan mijzelf en de behoefte die ik voel om Zijn handen te zijn in deze wereld en daar naartoe te werken Geschokte, onthutste smiley

Ik moet gewoon een man!! Wie bied?? Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Het is idd dezelfde Paulus die dit schrijft. En met de basisgedachte ben ik het eens, nl. dat alleenstaand zijn ook zijn verleidingen heeft, en dat het beter is getrouwd te zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:48

WILLEMIJN232 schreef:
Ben wel benieuwd.....
Ik denk dat daar de hartstocht nog eventueel groter kan zijn.....
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 19:55

CHATULIEM619 schreef:
Het is idd dezelfde Paulus die dit schrijft. En met de basisgedachte ben ik het eens, nl. dat alleenstaand zijn ook zijn verleidingen heeft, en dat het beter is getrouwd te zijn.

En dan hebben we geen verleidingen Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
ROBBEDOES873

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 20:11

WILLEMIJN232 schreef:
Ben wel benieuwd.....

Die zijn nog erger Clown smiley

(sorry kon het niet laten Verlegen lachende smiley )
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 20:13

ROBBEDOES873 schreef:
Die zijn nog erger Clown smiley

(sorry kon het niet laten Verlegen lachende smiley )

Verraste, verbaasde smiley (en dit kon ik niet laten)

Laatst aangepast door
WILLEMIJN232
op woensdag 26 mei 2010, 20:14
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 20:19

WILLEMIJN232 schreef:
Verraste, verbaasde smiley (en dit kon ik niet laten)

Dan zegt Paulus dan is het niet goed om alleen te zijn. Clown smiley

Co 7:9 Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 26 mei 2010, 20:21
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 20:20

TESSYBEAR731 schreef:

Helaas Chat, de enige reactie die vanuit de kerk ooit gegeven is was de constatering dat het me zichtbaar goed gedaan had!

Leuk om te horen, maar daar is natuurlijk wel een pijnlijk en vooral ook persoonlijk proces mee gepaard gegaan.
Heb er dus ook enorm veel moeite mee gehad dat er van hen uit totaal geen interesse in geweest is terwijl ze m.i. juist een stukje begeleiding hadden moeten bieden.
Maar ergens ben ik daar ook wel blij mee, want het waren deze zelfde mensen die me toendertijd een huwelijk opgedrongen hadden omdat ze vonden dat dat "bijbels gezien noodzakelijk was" ...Ik had een heleboel misstappen begaan en volgens hen was dit dé manier om mijn fouten te herstellen.
Heb het hele proces dus voornamelijk alleen doorgemaakt, met niets om op terug te vallen dan mijn geloof en de bijbel. Diezelfde bijbel die volgens anderen reden geweest waren om te moeten trouwen, liet me nu zien dat ik vrij was in de keuze die gemaakt was en vergeving ontving...
Ik refereer even naar het stukje van Mar eerder in dit topic.
Dus in tegenstelling tot wat jij zegt Chat, geloof ik niet dat het proces van scheiden enkel wettisch is, maar juist heel persoonlijk...en daar heeft de ex-partner, of zijn verhaal, weinig mee van doen. Die heeft zijn eigen proces weer moeten doormaken.

En...waarom zou een tweede huwelijk verstandiger zijn? Dat snap k effe niet Smiley die vol vragen zit
Scheiden is een persoonlijk en pijnlijk proces, dat ben ik volledig met je eens. En net zoals jij geloof ik in totale vergeving. Maar dat geloof ik niet op basis van mijn gevoel, maar veel meer op basis van de bijbel. Vergeving is voor iedereen, dus ook voor jou en voor mij.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 20:42

CHATULIEM619 schreef:
Scheiden is een persoonlijk en pijnlijk proces, dat ben ik volledig met je eens. En net zoals jij geloof ik in totale vergeving. Maar dat geloof ik niet op basis van mijn gevoel, maar veel meer op basis van de bijbel. Vergeving is voor iedereen, dus ook voor jou en voor mij.

Iemand die de basis van het Woord van God in zich heeft, daar spreekt het gevoel hetzelfde in.
Naar boven

Auteur Bericht
TESSYBEAR731

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 20:53

MAR907 schreef:
Iemand die de basis van het Woord van God in zich heeft, daar spreekt het gevoel hetzelfde in.

Amen!
Naar boven

Auteur Bericht
MIEKE364

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 21:04

CHATULIEM619 schreef:

Als je vanuit wat je voelt niet wilt of kunt vergeven maar alleen omdat de bijbel dat voorschrijft dan heeft die vergeving niet de lading die vanuit de bijbel wordt bedoeld. Hoe kan je vergeven zonder je gevoel daarbij te betrekken, vergeven doe je met hart en ziel en geest en de behoefte om dat te doen is de drive daartoe. In jou is de Heilige Geest de motor achter je behoefte te vergeven, jezelf inclusief en tegelijkertijd de behoefte vergeven te worden. Dat proces is onlosmakelijk van elkaar en geeft de ruimte om jezelf de aanvaarden met al je fouten en daarmee je medemens. Dan kan je verder.
Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: woensdag 26 mei 2010, 21:14

Gevoel Geloof

Gevoel zegt: Kijk eens om je heen ----->Jezus zegt: Zie op Mij
Gevoel zegt: Hier kom je nooit uit ------>Jezus zegt: Ik maak je vrij
Gevoel zegt: Je struikelt telkens weer ----->Jezus zegt: Ik hou je vast
Gevoel zegt: Je hebt ook zoveel zorgen ----->Jezus zegt: Geef Mij dan je last
Gevoel zegt: Jij schiet altijd te kort ----- >Jezus zegt: In Mij ben je volmaakt
Gevoel zegt: Je woorden zijn zonder kracht ----->Jezus zegt: Ik ben het die harten raakt
Gevoel zegt: Jij kan allen maar huilen ----->Jezus zegt: Verblijdt je ten alle tijden
Gevoel zegt: Trek maar een muur op ----->Jezus zegt: Niets kan je van Mij liefde scheiden
Gevoel zegt: Je bent onzeker en angstig ------>Jezus zegt: Vrees niet je bent van Mij
Gevoel zegt: De mensen mogen mij niet ------>Jezus zegt: Ik ben voor jou ,wie zal tegen je zijn
Gevoel zegt: Je bent zo minderwaardig ------>Jezus zegt: Je bent kostbaar in Mijn ogen
Gevoel zegt: Ga maar heel diep gebukt ------>Jezus zegt: Heft je hooft omhoog
Gevoel zegt: Jij bent zo zwak ----->Jezus zegt: Zo openbaar je Mijn kracht
Gevoel zegt: Hoe kun je nu volhouden ----->Jezus zegt: Als je Mij maar verwacht
Gevoel zegt: Je hebt weer te weinig gebeden ------>Jezus zegt: Slaap nu maar, Rust maar in mijn vrede

laat als je zwak bent, opzien naar onze Heiland en vragen en bidden en smeken in tijden van verzoeking en verleiding en zwakte. Here Jezus sta mij bij en weet Hij is bij je tot in eeuwigheid.
Amen.

Laatst aangepast door
MAR907
op woensdag 26 mei 2010, 21:16
Naar boven

ChristianMatch forum index » Christelijk leven
Ga naar pagina Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 ... 11 Volgende
Pagina 5 van 11