|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: woensdag 30 januari 2013, 20:12
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Inleiding tot een open gesprek.
'k Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot Hem heb ik lief, Zijn vrede woont in mij 'k zie naar hem op en weet Hij is mij steeds nabij.
Een bekend lied wat over dit thema gaat. Het is ook mijn gebed dat jij dat zo mag ervaren, dat je God zo innerlijk mag kennen.
god- en mensbeeld Volgens mij ligt de kern van de vraag besloten in ons beeld van God. en ik denk dat er heel wat verschillende Godsbeelden zijn. En daar hangt direct een mensbeeld aan vast. Heb ik als mens een vrije wil? Maak ik de keuzes of moet God dat doen?
De vraag die ik neer wil leggen is wat dat in de praktijk van elke dag betekent. Hoe merk jij dat je God kunt vertrouwen? Betekent dit dat je al jouw vragen bij Hem neerlegt en dat Hij je dan antwoord geeft? En hoe dan?
Ik vraag je om geen kennis in de zin van weetjes te delen maar juist jouw ervaring. Het is hierbij geen schande om te delen dat je God helemaal niet in jouw leven ervaart. Dat je gelooft dat wat je weet waar is en God uiteindelijk jouw vertrouwen in Hem zal belonen.
Ik moet denken aan de film Meet Joe Black waar een vader twee dochters heeft. De oudste dochter ervaart haar leven lang de liefde niet van haar vader. Dat zou een godsbeeld kunnen zijn wat jij ook hebt. De afstandelijke God die met Zijn dingen bezig is en natuurlijk geen tijd heeft voor iemand zoals ik. Maar ik weet dat Hij mij beschermt tegen vijanden, dat hij zorgt voor eten ..
Zo is er ook een Godsbeeld waarin God alle problemen oplost of in ieder geval op zou moeten lossen. Als Hij besluit dat niet te doen dan is dat kennelijk Zijn wil. Ik denk hierbij aan Bruce Almighty, waar het idee van geeltjes wordt gebruikt voor vragen die we aan God stellen. Dat beeld heb ik eigenlijk ook voor het grootste deel van mijn leven gehad. De film eindigd dan erg ontnuchterend: God die aangeeft dat hij ons alles heeft gegeven om de antwoorden te vinden. Ik herken dat.
Die laatste film geeft een beetje aan hoe mijn beeld van God zich ook heeft veranderd. Van een manier van bidden die draaide om vragen en oplossingen buiten mezelf naar een manier van biden die draait om danken voor dat wat God al heeft gegeven, in Zijn schepping en in Jezus die ons de weg naar de Vader weer heeft laten ontdekken.
Hij laat mij de keuze Mijn vertrouwen in God is dat Hij met mij wil wandelen en dat Hij mij zo ontmoet dat ik Hem en daarin mezelf steeds beter mag leren kennen. Dat is voor mij in Zijn koninkrijk wandelen, nu vandaag, en alles met Hem delen. Hij is mijn bron van weten in mij. Daar kan kennis zich in spiegelen. Hij laat me zien welke keuzes ik heb die er echt toe doen en dat is in de praktijk bijna altijd een keuze die te maken heeft met onderliggende angst. Wat ik ervaar is dat de keuze die angst overwint leidt tot vrede.
Mijn vertrouwen in God is dus uiteindelijk een vertrouwen dat als ik kies om mijn angst te overwinnen en daarin achter Hem aanloop dit altijd leidt tot groei, groei van inzicht en ervaring van vrede.
God spreekt door iedere situatie Daaraan vast zit de overtuiging dat alles wat op mijn pad terecht komt (altijd nu) een antwoord is op een (vaak onbewuste) vraag. Dat dit ook een van de belangrijkste manieren is waarop God tot mij spreekt. Dat herkennen geeft vertrouwen.
God is nog zoveel groter! En Hij woont in jou, zoek en je zult Hem vinden. Stap in Zijn koninkrijk en vertrouwen is geen vraag meer maar een diamant! |
Je kunt op God vertrouwen-ervaar je dat?
Ik heb al geantwoord, maar ja ik kreeg ineens een inzicht erbij.
Zelfvertrouwen is ook, let wel, ik zeg ook, dus niet alleen, verweven met Godsvertrouwen. Als een christen op zichzelf kan vertrouwen, zelfvertrouwen heeft, ja, dan kan hij veel meer doen, samen met zijn Godsvertrouwen.
Quote: | 'k Stel mijn vertrouwen op de Heer mijn God want in Zijn hand ligt heel mijn levenslot Hem heb ik lief, Zijn vrede woont in mij 'k zie naar hem op en weet Hij is mij steeds nabij.
Een bekend lied wat over dit thema gaat. Het is ook mijn gebed dat jij dat zo mag ervaren, dat je God zo innerlijk mag kennen. |
Ja, en dat God míjn innerlijk mag kennen natuurlijk...
Quote: | Volgens mij ligt de kern van de vraag besloten in ons beeld van God. en ik denk dat er heel wat verschillende Godsbeelden zijn. En daar hangt direct een mensbeeld aan vast. Heb ik als mens een vrije wil? Maak ik de keuzes of moet God dat doen? |
God schiep de mens naar Zijn Beeld; voilà, dan heb je/ik dus al een Godsbeeld. Natuurlijk heb ik een vrije wil; ik kan ervoor kiezen te doen waarvan ik, redelijk er van uit kan gaan dat God dat ook wil. Dus ík maak de keuzes, God niet.
Quote: | De vraag die ik neer wil leggen is wat dat in de praktijk van elke dag betekent. Hoe merk jij dat je God kunt vertrouwen? Betekent dit dat je al jouw vragen bij Hem neerlegt en dat Hij je dan antwoord geeft? En hoe dan? |
Ja, ik leg vragen neer, en ja, overduidelijk wat God wil dat ik doe, wat in overeenstemming is dat ik doe, en die vlieger gaat niet altijd op, want je hebt ook nog 'het vlees'. Bijvoorbeeld: 'lekker video's kijken als je eigenlijk iets anders moet doen met meer voorrang, ja, even een duidelijk voorbeeld. Dus voor mij betekend, Gods en zelf vertrouwen dat ik regelmatig dingen doe/laat die mijn vlees niet wil maar waar ik me uiteindelijk wel beter door voel, omdat ik weet dat dat Gods wil is.
[ Quote: | b]God spreekt door iedere situatie[/b] Daaraan vast zit de overtuiging dat alles wat op mijn pad terecht komt (altijd nu) een antwoord is op een (vaak onbewuste) vraag. Dat dit ook een van de belangrijkste manieren is waarop God tot mij spreekt. Dat herkennen geeft vertrouwen. |
Ja, logisch. God spreekt door iedere situatie, alleen, ben je je daar niet de gehele dag bewust van, omdat je veel dingen ook automatisch doet.
Bij mij ook.
Idd.
|
|