Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 mei 2012, 23:16
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Zeggen er meer Hannah.....klopt, vertelden de priesters en paters van de katholieke kerk toch ook? |
.... de MISBRUIKENDE priesters en paters... ja..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 mei 2012, 23:17
|
|
|
HANNAH810 schreef: | en hoeveel priesters en paters hebben nooit de neiging gehad? heeeeeeel veeeeel!!
hannah.........denkt niet in groepen.........niet in hokjes........maar in individuen. |
Nou ja, dan doe jij het niet....ik denk dat je dan breder moet gaan denken dan dat je doet.....heeft niets met hokjes denken te maken Kijk de statistieken er maar op na.......ik denk ook niet bij ieder mens dat die incest pleegt maar ik ken wel de statistieken en dat is zeker wel iets om je te realiseren..... En zolang 1 op de tien kinderen nog misbruikt wordt vind ik dat een triester gegeven dan dat enkele individu......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 25 mei 2012, 23:21
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Nou ja, dan doe jij het niet....ik denk dat je dan breder moet gaan denken dan dat je doet.....heeft niets met hokjes denken te maken Kijk de statistieken er maar op na.......ik denk ook niet bij ieder mens dat die incest pleegt maar ik ken wel de statistieken en dat is zeker wel iets om je te realiseren..... En zolang 1 op de tien kinderen nog misbruikt wordt vind ik dat een triester gegeven dan dat enkele individu...... |
je geeft mijn woorden anders weer dan ik ze schreef, willemijn. ik schrijf dat ik wat de volwassenen betreft niet in groepen 'daders" denk, maar in individuen. en als je mijn voorgaande reacties gelezen zou hebben, zou je kunnen weten dat ik zeker kinderleed niet bagatelliseer.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op vrijdag 25 mei 2012, 23:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 mei 2012, 00:41
|
|
|
Quote: | Daarom juist het belang van het onderstrepen van waardevol met het leven van jezelf en de ander omgaan. (........) Maar zelfs de overheid gaat mee in het wegnemen van de waarde van het leven, en probeerd dat nog te verdedigen ook. En de waarde daarvan te zien voor je eigen leven, maakt ook dat je het ziet voor het leven van de ander. En in dat opzicht ben ik er van overtuigt, dat als hier meer oog voor was, er veel minder leed zou zijn |
ja wel... hier klinkt het aloude en wijze: hou van een ander als van jezelf in door. Dat bouw je o.a. op door liefde, respect en waardering in de ogen van een ander te zien en er ook nog naar behandeld te worden. Je eigen waarde kennen, zorg voor je zelf, je grenzen kennen... en dan deel B van de tekst.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 mei 2012, 06:09
|
|
|
JOL252 schreef: | Ik lees een dappere strijdster hier op het forum.
een lieve groet,
Jo' |
Hai, dank je!
Ja, de een kan ik vergeven, moeder uit buitenland, waaraan ik ook veel liefdevolle herinneringen heb. Haar zien en mee omgaan is iets anders, vanwege het ontkenningsgedrag om d'r zelf te beschermen.
Maar mijn vader, haha, is tie alleen biologisch, en ik lijk gelukkig niet op hem. Nee, daar ben ik onverschillig over. geeneens haat ofzo, onverschilligheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: zaterdag 26 mei 2012, 07:11
|
|
|
Een ontregelde jeugd maakt je leven al moeilijk, onmogelijk, laat staan seksueel misbruik. Had al veel eerder moeten breken met familie, maar ja, beter laat dan nooit...
Ik heb een boek gelezen, wel zo ontzettend goed. Nou zijn der zoveel hele goede boeken, maar deze is echt bijzonder goed.
Gaat over een ontregelde jeugd(dus geeneens seksueel misbruik, of verbaal geweld)...
Tegenlicht van Esther Verhoef.
Klik hier
Dit boek, daar hou je echt nog maanden elke dag een heel goed gevoel aan over!
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op zaterdag 26 mei 2012, 07:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 07:31
|
|
|
En toch...aan kindermishandeling kan je een groot Verdriet en boosheid aan overhouden.
En nee, die gaan niet weg, met zgnd vergeving en bidden.
Die horen erbij, je kan alleen zorgen dat ze niet overheersen die gevoelens.
Die horen erbij, net als de verontwaardiging erbij hoort, als er een of ander idioot tegen je nieuwe auto rijdt en doorrijd.... Dan ga je ook niet bij je gedeukte auto staan bidden van Heer vergeef die man die doorreed, nee, dan word je boos en verdrietig, en dan betreft het een auto en een onbekende.
Laat staan je familie en je leven...ja, je leven, die kan je na verloop van tijd redelijk opbouwen, je kan zelfs wijzer zijn dan anderen door ervaringen....
Maar Verdriet en Boosheid blijven. En dan met name het Verdriet...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HANNAH810
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 09:48
|
|
|
SHANITA130 schreef: | En toch...aan kindermishandeling kan je een groot Verdriet en boosheid aan overhouden.
En nee, die gaan niet weg, met zgnd vergeving en bidden.
Die horen erbij, je kan alleen zorgen dat ze niet overheersen die gevoelens.
Die horen erbij, net als de verontwaardiging erbij hoort, als er een of ander idioot tegen je nieuwe auto rijdt en doorrijd.... Dan ga je ook niet bij je gedeukte auto staan bidden van Heer vergeef die man die doorreed, nee, dan word je boos en verdrietig, en dan betreft het een auto en een onbekende.
Laat staan je familie en je leven...ja, je leven, die kan je na verloop van tijd redelijk opbouwen, je kan zelfs wijzer zijn dan anderen door ervaringen....
Maar Verdriet en Boosheid blijven. En dan met name het Verdriet... |
mishandeling, verwaarlozing en misbruik zijn items waarbij je alle recht hebt boos en verdrietig te zijn. toch hoeft dit niet blijvend te zijn; in een latere fase, wanneer je alles grotendeels hebt verwerkt, en wellicht inzicht hebt in hoe de situatie zo heeft kunnen groeien, kan het zijn dat de boosheid en het verdriet afnemen. het is zélfs mogelijk dat je medelijden en begrip kunt op brengen voor degene die je zoveel pijn en/of verdriet heeft gedaan. wel blijft er denk ik een stukje gemis en 'treuren over je levensloop" bestaan; immers; er is je een stukje veilige jeugd ontnomen, die nooit meer te compenseren of in te halen is.
Laatst aangepast door
|
HANNAH810
|
op vrijdag 15 juni 2012, 09:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 09:58
|
|
|
HANNAH810 schreef: | mishandeling, verwaarlozing en misbruik zijn items waarbij je alle recht hebt boos en verdrietig te zijn. toch hoeft dit niet blijvend te zijn; in een latere fase, wanneer je alles grotendeels hebt verwerkt, en wellicht inzicht hebt in hoe de situatie zo heeft kunnen groeien, kan het zijn dat de boosheid en het verdriet afnemen. het is zélfs mogelijk dat je medelijden en begrip kunt op brengen voor degene die je zoveel pijn en/of verdriet heeft gedaan. wel blijft er denk ik een stukje gemis en 'treuren over je levensloop" bestaan; immers; er is je een stukje veilige jeugd ontnomen, die nooit meer te compenseren of in te halen is. |
Klopt helemaal, Hannah, wat je zegt!
Ik ben jaren angstig/paniek geweest, elke ochtend opnieuw, irrieele angst. Dan zei men van ja maar er ís toch niets om angstig voor te zijn? Ik wist dan ook niet waarom ik angstig/paniek was, maar was het wel....
Nu is al een hele tijd die angst weg, sterker nog, kan me niet eens meer indenken op het moment, dát ik die angst had...Kan het me alleen verstandelijk herinneren...
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 15 juni 2012, 09:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 10:11
|
|
|
THOMAS968 schreef: | 'Wat zag mijn Vader in mij?'
De geinterviewde: 'Mijn vader is nooit ergens op aangesproken. In reformatorische milieus lijkt seksueel misbruik een onderschat probleem. Adviesbureau Movisie roept op tot nader onderzoek. Zowel slachtoffers als zij NIET over de schreef gingen, . lijden aan de geslotenheid van hun gemeenschap. Zij wil anoniem blijven. De vrouw van begin dertig groeide op in de Gereformeerde Gemeente in een klein dorpje in Zuid Holland. Haar vader heeft haar en haar broers jarenlang misbruikt en is daarvoor ook veroordeeld. Bij haar kerk kon ze niet terecht.Zeggen wat mijn vader allemaal met mij deed, dat liet ik wel uit mijn hoofd. Vanaf mijn negende heeft hij aan me gezeten. Eerst alleen als mijn moeder naar de vrouwenvereniging van de kerk ging. Later ook als ze thuis was. Alles wat over het drinken te vertellen, maar de ouderling snoerde ons de mond: 'Het is wel je vader'.Voortaan, bij het voorlezen van de wet in de kerk, keek ouderling Janssen bij het vijfde gebod even naar onze bank. "Eert uw vader en uw moeder" - en dan ging hij weer verder. Hij kon net zo kijken als mijn vader. Voor zichzelf vergoelijkte mijn vader wat hij met me deed. 'Als God een mens loslaat, word je een beest', zei hij. In zijn ogen was het Gods schuld. Sowieso voedde hij ons op met angst. Zei bijvoorbeeld: 'Weten jullie hoe het voelt je hand te branden? Zo is de hel, maar erger, en dan voor eeuwig, geheel in het vuur.' Ik stak, als niemand keek, mijn vinger wel eens in een kaars. Thuis, op school, in de kerk, overal in het dorp was me verteld: onweer is de stem van God. In een aardrijkskundeles, op de middelbare school in de grote stad, hoorde ik pas van elektrische lading in een wolk. Ik dacht: die docent is niet goed. Ik wist niet beter. Er was geen tv, geen radio, dus wat wist ik nou? Er is weinig voor nodig om kinderen het zwijgen op te leggen, in de wereld waar ik uit kom. Niet tegen je ouders ingaan, is me ingeprent. 'Opdat uw dagen verlengd worden in het land dat u de Heere uw God geven zal', zo staat het in de Bijbel. De kerk en mijn ouders moest ik trouw zijn dat was mijn hele netwerk, meer had ik niet. Ik heb een tijdje de pil geslikt, om te voorkomen dat mijn vader me zwanger maakte. Stiekem, want de pil mag niet. Alles wat met seks van doen heeft was zondig, ook zelfbevrediging. Dat geheimzinnige en verbodene maakt het enkel aantrekkelijker, denk ik. Hulp inschakelen kwam niet in me op. Er was niet eens een politiebureau in het dorp. Wel zijn we naar de huisarts gegaan toen we vermoedden dat een van mijn broertjes ook misbruikt werd. Ineens stond de Kinderbescherming op de stoep. Ze belden aan, en gingen doodleuk het gesprek aan met mijn vader, waar wij bij waren. Dat was niet zo handig. Wijl zaten 's avonds gewoon weer met hem aan tafel. Tussen twee happen andijvie door zei hij: 'Ik kan me gerust voorstellen dat een vader zijn kinderen vermoordt' . Achttien was ik toen ik het huis uit ging. Na een jaar bleek dat het klopte, mijn broertjes werden ook misbruikt. Toen pas heb ik aangifte gedaan, omdat ze anders terug naar huis moesten. Mijn vader is veroordeeld tot vier jaar gevangenisstraf. Hij heeft nooit iets bekend. De kerk wist zich er geen raad mee. Als we er niet over praten, is het er niet, denken ze. Mijn vader is nooit ergens op aangesproken. Inmiddels is hij overgestapt naar een andere kerk. 'We laten het maar rusten ouderling tegen mijn broer. Dat mijn vader is veroordeeld deed er niet toe. Want, verklaarden zij, het was ons woord tegen het zijne. Een tijdlang heb ik nog in het reformatorische milieu geleefd. Maar ik was het 'moeten' en die angst zo zat, ik kon het niet meer. Wat me er altijd heeft gehouden, heeft me er ook doen vertrekken. In God geloof ik nog, maar niet meer in die vier muren en de regels van de gemeenschap. Heb je naaste lief als jezelf: dat doet er als enige toe. Ik hoop dat ik iets kan betekenen voor lotgenoten. Liefst had ik mijn verhaal voor het Reformatorisch Dagblad verteld, zodat meisjes het lezen die hetzelfde meemaken en er door mijn verhaal mee naar buiten durven komen. Maar die krant heeft me nooit benaderd. Van hun kerkenraad hoeven die meisjes sowieso niets te verwachten, daar bedekken ze alles met de mantel der liefde. Pas was ik in het zwembad, het dochtertje van mijn vriend was mee, ze is nu negen. Dat lijfje. Ze heeft nog helemaal niets, is nog lang geen vrouw. Wat zag mijn vader in mij? Nu ben ik zelf in verwachting. Van een meisje, ik schrok toen ik dat hoorde, ik moet haar hier op die mannenwereld zetten. Dat kroelen met je kind heel normaal en onschuldig is, moest ik leren. In het begin was ik bang dat mijn partner zou worden als mijn vader. En ik moet soms nog vechten tegen de angst dat er iets van mijn vader in mij is geslopen, en ik mijn eigen kind later iets aandoe. Tegen mijn vriend heb ik gezegd: 'Als dat zo is, vermoord me dan maar'."
Bron: Trouw, vandaag. |
Om maar even met de bron te beginnen: Trouw, een voluit rooie krant met anarchistische trekjes. Een krant die het Christendom vijandig gezind is! Met andere woorden: wees er goed van bewust dat dit soort kranten smullen van dit soort verhalen! Het lijkt overigens net alsof ik Pechtold vd Staaij weer een sneer hoor toedienen. En van Pechtold weten we dat die echt vijandig staat tegenover het Christendom! Ik ga niet zeggen dat dat verhaal niet waar is maar ik zou er maar eens goed mee uitkijken als ik jou was!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trouw_%28krant%29
Laatst aangepast door
|
BEUN656
|
op vrijdag 15 juni 2012, 16:42
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 10:31
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Klopt helemaal, Hannah, wat je zegt!
Ik ben jaren angstig/paniek geweest, elke ochtend opnieuw, irrieele angst. Dan zei men van ja maar er ís toch niets om angstig voor te zijn? Ik wist dan ook niet waarom ik angstig/paniek was, maar was het wel....
Nu is al een hele tijd die angst weg, sterker nog, kan me niet eens meer indenken op het moment, dát ik die angst had...Kan het me alleen verstandelijk herinneren... |
Nog even een aanpassing voor de zekerheid.
Ik had het eerst over totale onverschilligheid. dit betreft vader. Verdriet-boosheid betreft moeder.
Ja, anders kan je denken van ze heeft 't eerst over 'onverschilligheid' en nu over verdriet en boosheid.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 15 juni 2012, 11:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 10:32
|
|
|
.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 15 juni 2012, 10:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
HERMAN968
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 10:52
|
|
|
Omring je met mensen die het goed met je voorhebben Shanita, waarvan je liefde kan ontvangen, én die naar je kunnen luisteren. Je accepteren in je gebrokenheid. Trouwens de meeste van ons hebben wel iets in zijn of haar leven om mee bij God te komen voor uitredding. Omring je met mensen die de liefde van Jezus niet alleen met de mond belijden maar ook uitleven. Zie naar de vruchten !
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
SHANITA130
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 10:59
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Omring je met mensen die het goed met je voorhebben Shanita, waarvan je liefde kan ontvangen, én die naar je kunnen luisteren. Je accepteren in je gebrokenheid. Trouwens de meeste van ons hebben wel iets in zijn of haar leven om mee bij God te komen voor uitredding. Omring je met mensen die de liefde van Jezus niet alleen met de mond belijden maar ook uitleven. Zie naar de vruchten ! |
Doe ik.
Ja, de meesten hebben wel iets....doch niet iedereen zoiets vernietigends als ervaringen met misbruik, mishandeling in de meest sadistische vorm, en leedvermaak van eigen ouders tov hun eigen kinderen....
Zelfs misdadigers zijn bijna altijd nog goed voor hun eigen kinderen....
Ik heb een hele lieve vriend, die komt zo.
Laatst aangepast door
|
SHANITA130
|
op vrijdag 15 juni 2012, 11:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: vrijdag 15 juni 2012, 11:45
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Doe ik.
Ja, de meesten hebben wel iets....doch niet iedereen zoiets vernietigends als ervaringen met misbruik, mishandeling in de meest sadistische vorm, en leedvermaak van eigen ouders tov hun eigen kinderen....
Zelfs misdadigers zijn bijna altijd nog goed voor hun eigen kinderen.... |
Klopt Shanita en dat is heel wrang. Een traumatische jeugd beschadigt niet alleen je ziel, maar havent ook je persoonlijke ontwikkeling. En als de mensen die jou zouden moeten beschermen en koesteren er onverschillig over zijn of zelfs leedvermaak hebben over jouw pijn, dan doet dat iets met je eigenwaarde. En niet veel goeds.
Maar ik wil je bemoedigen: mijn persoonlijkheid was door mijn jeugd compleet verwoest. Gelukkig ben ik op (relatief) jonge leeftijd tot geloof gekomen en God heeft mij stap voor stap, beetje bij beetje genezen en opgebouwd. En ik wil je echt aanmoedigen om daar niet te klein van te denken: bij God is alles mogelijk! Hij wil en kan jou vormen tot een prachtige sterke stralende persoonlijkheid zoals Hij jou in gedachten heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dat nu niet bent! Maar wat Hij voor jou in gedachten heeft is vele malen mooier en groter dan jij kunt fantaseren. Believe me...
GrZ!
Laatst aangepast door
|
CARMEN073
|
op vrijdag 15 juni 2012, 11:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 09:36
|
|
|
BEUN656 schreef: | Om maar even met de bron te beginnen: Trouw, een voluit rooie krant met anarchistische trekjes. Een krant die het Christendom vijandig gezind is! Met andere woorden: wees er goed van bewust dat dit soort kranten smullen van dit soort verhalen! Het lijkt overigens net alsof ik Pechtold vd Staaij weer een sneer hoor toedienen. En van Pechtold weten we dat die echt vijandig staat tegenover het Christendom! Ik ga niet zeggen dat dat verhaal niet waar is maar ik zou er maar eens goed mee uitkijken als ik jou was!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trouw_%28krant%29 |
Gelukkig dat je de genoemde feiten in het verhaal niet ontkent maar dat is natuurlijk waar het om gaat. Om dat in een tussenzin te noemen, vind ikj wat mager. Het is erg dat incest en het bijbehorende machtsmisbruik ook in christelijke kring voorkomt. Ik zou er mee uitkijken dat te ontkennen als ik jou was. Dat D'66 vijandig staat tegenover alles wat christelijk is, is wel helder maar ik zie de relatie niet zo met dit stuk uit de krant. Trouw is een kaderkrant voor christenen. Het is dus een krant voor mensen die wel informatie willen maar zelf denken. Incest vindt helaas in brede kringen plaats en dus ook in de aan ons verwante kringen. Het ergste is natuurlijk dat men in sommige kerken dit grote kwaad laat bestaan. De functie van journalistiek is dat duidelijk te maken. Trouw is geen SGP-krant maar om het nu zo te labelen gaat me veel te ver. Anarchistisch, voluit rood en het Christendom vijandig gezind? Ik vraag me werkelijk af of je Trouw wel regelmatig leest. En waarom mogen dit soort vreselijke praktijken niet genoemd worden? Mensen kunnen er hun hele leven last van hebben en als de kerk en God je dan ook nog in de steek laten, dat lijkt me niet iets wat je ooit kunt verdedigen, ook niet als het in je eigen kring voorkomt. Of, naar mijn overtuiging, zeker niet als het in christelijke kring voorkomt. Het is ronduit beschamend hoe er met misbruikte meisjes in sommige kerken wordt omgesprongen.
Thomas, kan zich niet voorstellen dat iemand smult van dit soort ellende, zeker een krant niet.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 16 juni 2012, 12:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
CARMEN073
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 11:22
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Incest vindt helaas in brede kringen plaats en dus ook in de aan ons verwante kringen. Het ergste is natuurlijk dat men in sommige kerken dit grote kwaad laat bestaan. [KNIP] Mensen kunnen er hun hele leven last van hebben en als de kerk en God je dan ook nog in de steek laten, dat lijkt me niet iets wat je ooit kunt verdedigen, ook niet als het in je eigen kring voorkomt. Of, naar mijn overtuiging, zeker niet als het in christelijke kring voorkomt. Het is ronduit beschamend hoe er met misbruikte meisjes in sommige kerken wordt omgesprongen. |
Ik denk dat er terecht verwacht wordt dat er in christelijke kring geen incest voor zou moeten komen. Nergens natuurlijk, maar christenen hebben behalve de wereldse wetten ook nog eens die van God. Het " en gij geheel anders" slaat op het afleggen van de oude mens met daarbij ook alle onreinheid. Wij zouden als christenen ons hier diep voor moeten schamen en ons moeten afvragen; hoe kan zoiets gebeuren? En passende actie ondernemen.
De kritiek en beschuldigingen die de wereld aan de kerk uit is helaas vaak gerechtvaardigd.
De kerk zou een voorbeeldfunctie moeten hebben.
GrZ
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 11:33
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Ik denk dat er terecht verwacht wordt dat er in christelijke kring geen incest voor zou moeten komen. Nergens natuurlijk, maar christenen hebben behalve de wereldse wetten ook nog eens die van God. Het " en gij geheel anders" slaat op het afleggen van de oude mens met daarbij ook alle onreinheid. Wij zouden als christenen ons hier diep voor moeten schamen en ons moeten afvragen; hoe kan zoiets gebeuren? En passende actie ondernemen.
De kritiek en beschuldigingen die de wereld aan de kerk uit is helaas vaak gerechtvaardigd.
De kerk zou een voorbeeldfunctie moeten hebben.
GrZ |
Mee eens. Het zou goed zijn stoffer en blik, bezem en dweil eens door alle structuren en denkwijzen te halen die absoluut niet bijbels zijn. Interessant alleen al is de manier hoe de bijbel vertaald werd vanuit vrouwonvriendelijke individuen terwijl Gods Geest heel anders heeft ingegeven aan de schrijvers. Maar goed, is weer heel andere discussie. Feit blijft dat er Verkeerde Visie is op vrouwen, op hiërarchie, misvattingen die als waarheid op anderen wordt gelegd, verkeerde interpretaties en een bepaald denken over lichamelijkheid en zonde (het woord vlees en geest wordt te pas en te onpas gebruikt en ten onrechte geregeld op seksualiteit geplakt (ook hier op het forum) waardoor er valse schuld en schaamte groeien. Deze valse schuld en schaamte groeit uit tot ziekelijk denken. Ik denk dus dat dat het prima is dat stoffer en blik plus dweil en desinfectans door kerkelijk Nederland (ik zeg dus per definitie niet "christelijk", want niks christelijks aan) wordt gehaald.
Jo, gelooft heilig in grote schoonmaak.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 16 juni 2012, 11:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 11:40
|
|
|
HERMAN968 schreef: | Omring je met mensen die het goed met je voorhebben Shanita, waarvan je liefde kan ontvangen, én die naar je kunnen luisteren. Je accepteren in je gebrokenheid. Trouwens de meeste van ons hebben wel iets in zijn of haar leven om mee bij God te komen voor uitredding. Omring je met mensen die de liefde van Jezus niet alleen met de mond belijden maar ook uitleven. Zie naar de vruchten ! |
Ja. Maar nog meer; je accepteren in wat jij allemaal te bieden hebt, te geven hebt, jouw kleuren en heelheid/gezond zijn wat je óók bent. Als mensen dat kunnen zien ondanks je rugzak dan zien ze je pas echt.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 16 juni 2012, 11:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 11:48
|
|
|
CARMEN073 schreef: | Klopt Shanita en dat is heel wrang. Een traumatische jeugd beschadigt niet alleen je ziel, maar havent ook je persoonlijke ontwikkeling. En als de mensen die jou zouden moeten beschermen en koesteren er onverschillig over zijn of zelfs leedvermaak hebben over jouw pijn, dan doet dat iets met je eigenwaarde. En niet veel goeds.
Maar ik wil je bemoedigen: mijn persoonlijkheid was door mijn jeugd compleet verwoest. Gelukkig ben ik op (relatief) jonge leeftijd tot geloof gekomen en God heeft mij stap voor stap, beetje bij beetje genezen en opgebouwd. En ik wil je echt aanmoedigen om daar niet te klein van te denken: bij God is alles mogelijk! Hij wil en kan jou vormen tot een prachtige sterke stralende persoonlijkheid zoals Hij jou in gedachten heeft. Waarmee ik niet wil zeggen dat je dat nu niet bent! Maar wat Hij voor jou in gedachten heeft is vele malen mooier en groter dan jij kunt fantaseren. Believe me...
GrZ! |
Bij god is zeker alles mogelijk, ook ik heb zo mijn ervaring met verdriet en boosheid over onrecht en misbruik wat me was aangedaan. Ik heb geleerd echt te vergeven, wat een lange weg was, en ook een bevrijding, geen boosheid,en niet soms haatgevoelens in je hart. god genas me van posttraumatische stress, straatangst,die daardoor was ontstaan,maar oh god bad ik wel eens, me verdriet in me hart is zo groot,help me. Het was als een stille schreeuw, alsof je alleen een grote lading verdriet mee neemt die niemand echt begrijpt, die je niemand echt kan vertellen,want wie begrijpt echt ,die er niet bij was? een tijdje terug ging ik naar een kerk,waar godsgeest erg sterk aanwezig is. Ik ben na een kwartier er weggegaan, ik werd bang omdat het was alsof god me hart aanraakte,alsof hij zei, ik weet van je verdriet en het was alsof god me verdriet aanraakte en ik ieder moment me niet meer groot kon houden met me verdriet en op de grond zou vallen om in huilen uittebarsten. Later ben ikweer na de kerk gegaan en er was een oproep voor gebed en ik ging om mezelf helemaal aan jezus te geven. iemand legde de handen op me hoofd en begon voor me te bidden.Opdat moment kreeg ik een geweldigge aanraking van de heilige geest,onbeschrijvelijke zuivere liefde voelde ik, kracht!! en een hele grote blijdschap en ik lachte, zo blij had ik me jaren niet meer gevoeld, ik keek omhoog en het was alsof ik een waterval over me zag uitstortten, met heel mooi water schitterend als soort diamanten, zie je, dat zei degene die voor me bad daarna, ik zie een waterval. wat kinderen van me waren erbij en zeiden later dat ik straalde. En ik voelde me echt kilo,s lichter,alsof er een zware last van me af was gevallen die kilos woog. Sindsdien geen verdriet meer gehad, ben nog wel es gewoon verdrietig, maar dat grote zware verdriet is weg. En dan zwijg ik nog over de andere dingen die weg waren, het was alsof ik vernieuwd werd, geheeld,al me beschadigingen weg waren.
Enfin de reden ik dit schrijf is om te zeggen dat je met alles naar jezus kunt, ook groot verdriet, jezus begrijpt ons,helpt ons en loopt met ons mee in onze weg naar bevrijding,genezing ook van verdriet. en als hij ons gebed verhoort, geeft hij nog meer dan dat wij vragen, er werd over mij gewoon een waterval uitgestort vol met gods liefde en genezende kracht. drie jaren was ikzoekende in de bijbel,biddende,lerende in geloof, en jezus ging met met mee, ook stap voor stapje in de weg naar herstel,de laatste tijd krijg ik de ene na de andere groote zegen. Soms heb ik gedacht,god warom geneest u me nu niet? Maar ik begreep ook dat god het beter wist dan ik,alles op zijn tijd, stap voor stapje en dat ik nog veel moest leren,leren vergeven, geloven,begrijpen.en vooral leren god te vertrouwen,iets wat moeilijk is in de praktijk.
Dus iedereen die dit leest,beschadigd door de vele dingen in het leven die een mens ernstig kunnen beschadigen, geef niet op en ga ermee na jezus, soms geneest hij stap voor stapje,jezus kent jou en weet precies de beste weg. en soms geneest hij ineens. maar genezen,je helpen doet hij. het voelt bij mij alsof jezus mijn verdriet heeft weggenomen,alsof hij zei,ik heb op golgatha alles voor jullie gedragen,ook jouw verdriet, geef maar aan mij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 11:56
|
|
|
En ja kerken kunnen slachtoffers in de steek laten,of proberen te helpen,maar totaal geen inzicht hebben. Maar jezus laat slachtoffers niet in de steek.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 12:01
|
|
|
PETRA411 schreef: | En ja kerken kunnen slachtoffers in de steek laten,of proberen te helpen,maar totaal geen inzicht hebben. Maar jezus laat slachtoffers niet in de steek. |
let op de hyena's ;)
ik bedoel... soms voelt het vanuit dezelfde denkwijze (structuren/visies) goed om "hulp te verlenen" aan de "verwonden"... en vanuit gedrevenheid en ontbrekende inzichten helpen ze van de wal in de sloot. Daarbij zijn er ook vaak rondwarende hypes zoals het integreren van multiple persoonlijkheden, omgaan met dissociatie (is in hun optiek al snel demonie).. brokken zijn zo gemaakt.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 16 juni 2012, 12:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 13:03
|
|
|
JOL252 schreef: | let op de hyena's ;)
ik bedoel... soms voelt het vanuit dezelfde denkwijze (structuren/visies) goed om "hulp te verlenen" aan de "verwonden"... en vanuit gedrevenheid en ontbrekende inzichten helpen ze van de wal in de sloot. Daarbij zijn er ook vaak rondwarende hypes zoals het integreren van multiple persoonlijkheden, omgaan met dissociatie (is in hun optiek al snel demonie).. brokken zijn zo gemaakt. |
je bent wel een beetje zwart wit in je oordeel Jol als ik het zo mag zeggen.... Je weet het allemaal voor een ander zo goed te verwoorden en te vertellen maar het ligt allemaal wel wat complexer dan jouw visie om er eens even een bezem door te halen......Lag het allemaal maar zo simpel...En net als bij jou heeft iedereen er een mening over en weet wat er veranderen moet.... Desondanks wordt één op de tien kinderen nog steeds misbruikt....... Anderen denken weer dat jij en ik mensen vanuit de wal in de sloot helpen.......en zo is het cirkeltje weer rond...... Ik heb het persoonlijk niet op die christelijke hulpverleners die het maar over vergeven en wat dan ook hebben, maar zijn ze daarom slecht? Nee, ik vind ze slecht en dat is heel wat anders.....dus ik heb het recht ook niet om ze te kielhalen of er een oordeel over te vellen.....en als ik dan jouw tekst lees: let op de hyena"s nou nou....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 16 juni 2012, 13:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 13:10
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | je bent wel een beetje zwart wit in je oordeel Jol als ik het zo mag zeggen.... Je weet het allemaal voor een ander zo goed te verwoorden en te vertellen maar het ligt allemaal wel wat complexer dan jouw visie om er eens even een bezem door te halen......Lag het allemaal maar zo simpel...En net als bij jou heeft iedereen er een mening over en weet wat er veranderen moet.... Desondanks wordt één op de tien kinderen nog steeds misbruikt....... Anderen denken weer dat jij en ik mensen vanuit de wal in de sloot helpen.......en zo is het cirkeltje weer rond...... Ik heb het persoonlijk niet op die christelijke hulpverleners die het maar over vergeven en wat dan ook hebben, maar zijn ze daarom slecht? Nee, ik vind ze slecht en dat is heel wat anders.....dus ik heb het recht ook niet om ze te kielhalen of er een oordeel over te vellen.....en als ik dan jouw tekst lees: let op de hyena"s nou nou.... |
thanks voor je reactie.
"je bent zwart wit" is een aardige belabeling en iets anders dan: "je komt zwart wit over"... maar waarschijnlijk kom ik wel zo over ja, lastig hé deze vorm van communicatie. in de praktijk denk ik dat een discussie tussen jou en mij weer heel anders zal verlopen en we elkaar kunnen vinden op dit vlak. Ik heb in mijn werk te maken met zowel overlevenden als daders. Ik ken de cijfers net zo goed als jij die kent, trieste cijfers en ik denk uiteindelijk helaas een stuk hoger dan die 1 op de tien. Mijn mening staat evengoed naast en tussen al die andere meningen in.. en wil ik dus ook niet verbloemen. "Hyena's" zijn er ja... Er zijn mensen die "bloed ruiken" en zich richten op de zwakkeren binnen de kerken die binnenwandelen en kwetsbaar zijn voor manipulatie en visie van anderen. En dan zeg ik niet dat ze dit bewust doen of dat ze slecht zijn... ik ben me alleen bewust dat er mensen zijn die vanuit onbewuste motivaties goed bedoelend op een bepaalde manier omgaan met problematiek waar je juist zo voorzichtig moet blijven.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 16 juni 2012, 13:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 13:12
|
|
|
JOL252 schreef: | let op de hyena's ;)
ik bedoel... soms voelt het vanuit dezelfde denkwijze (structuren/visies) goed om "hulp te verlenen" aan de "verwonden"... en vanuit gedrevenheid en ontbrekende inzichten helpen ze van de wal in de sloot. Daarbij zijn er ook vaak rondwarende hypes zoals het integreren van multiple persoonlijkheden, omgaan met dissociatie (is in hun optiek al snel demonie).. brokken zijn zo gemaakt. |
Klopt, alleen heb je het hier over hulp verleent door mensen. Je kan ook je hulp zoeken bij jezus, god heeft ons gemaakt, kent ons ieder persoonlijk en wie zou ons beter kunnen helpen dan degene die ons gemaakt heeft?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
PETRA411
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 13:18
|
|
|
En vergeven is een heelbelangrijk proces in het herstel van gewonde mensen.
Corrie ten boom richtte na de oorlog een tehuis op waar mensen konden herstellen die ernstig getraumatiseerd waren door de oorlog, in kampen hadden gezeten. Ze schreef, dat wanneer er vergeving bij de mensen kwam, het de eerste stap van genezing was voor die mensen.
mensen die niet kunnen vergeven,blijven nu eenmaal vast zitten in boosheid,haat, en dat is als een kanker gezwel in je lichaam,geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
WILLEMIJN232
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 13:34
|
|
|
JOL252 schreef: | thanks voor je reactie.
"je bent zwart wit" is een aardige belabeling en iets anders dan: "je komt zwart wit over"... maar waarschijnlijk kom ik wel zo over ja, lastig hé deze vorm van communicatie. in de praktijk denk ik dat een discussie tussen jou en mij weer heel anders zal verlopen en we elkaar kunnen vinden op dit vlak. Ik heb in mijn werk te maken met zowel overlevenden als daders. Ik ken de cijfers net zo goed als jij die kent, trieste cijfers en ik denk uiteindelijk helaas een stuk hoger dan die 1 op de tien. Mijn mening staat evengoed naast en tussen al die andere meningen in.. en wil ik dus ook niet verbloemen. "Hyena's" zijn er ja... Er zijn mensen die "bloed ruiken" en zich richten op de zwakkeren binnen de kerken die binnenwandelen en kwetsbaar zijn voor manipulatie en visie van anderen. En dan zeg ik niet dat ze dit bewust doen of dat ze slecht zijn... ik ben me alleen bewust dat er mensen zijn die vanuit onbewuste motivaties goed bedoelend op een bepaalde manier omgaan met problematiek waar je juist zo voorzichtig moet blijven. |
En juist daarom moet je een beetje voorzichtig zijn met je uitlatingen.......en misschien vinden dat mensen ook wel van jou doordat je je binnen de christelijke hulpverlening bevindt.....Het is aan niemand om dat soort uitlatingen te doen, de fout is dat mensen het gevoelsmatig gaan bekijken en je kan en mag van alles vinden maar om dat dan te pas en te onpas te ventileren? Ik vind dat het niet kan..... Je schrijft ook dat je zo voorzichtig moet blijven? Is ook zo maar dat geldt voor een ieder..... En je wilt ook niet weten hoeveel mensen moeite hebben met het thema vergeven wat christelijke hulpverleners aanhangen.....soms zijn dingen te erg en dan is vergeven niet eens aan de orde... voor die mensen dan in ieder geval en dat moet ook kunnen he? En er niet nog een schuldgevoel bijkweken omdat je dat niet kan of wilt...maar is daarom de christelijke hulpverlening slecht? Welnee, maar zij hebben nu eenmaal ook hun goedbedoelende motivaties zoals je zelf al zegt.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 16 juni 2012, 13:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
JOL252
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 13:46
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | . En je wilt ook niet weten hoeveel mensen moeite hebben met het thema vergeven wat christelijke hulpverleners aanhangen.....soms zijn dingen te erg en dan is vergeven niet eens aan de orde... voor die mensen dan in ieder geval en dat moet ook kunnen he? En er niet nog een schuldgevoel bijkweken omdat je dat niet kan of wilt...maar is daarom de christelijke hulpverlening slecht? Welnee, maar zij hebben nu eenmaal ook hun goedbedoelende motivaties zoals je zelf al zegt..... |
Vergeven is een hoogst persoonlijk eigen proces ja. Ik zou daar geen uitlating over willen doen hoe snel of langzaam en of en zo ja iemand dat "moet" gaan doen.
Laatst aangepast door
|
JOL252
|
op zaterdag 16 juni 2012, 13:46
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
BEUN656
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 14:27
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het is een uitspraak van Calvijn, een theoloog die vooral in Nederland, Schotland en bij emigranten naar de Verenigde Staten aansloeg. Verder niet zo binnen het Christendom. Dat de mens onbekwaam is tot enig goeds lijkt me onzin maar het tweede is maar al te waar. De overlevingsdrift en de wil om je te handhaven is er nu eenmaal, dat is van nature zo. Maar de visie van Calvijn is geen abspluut geldende christelijke waarheid. |
Zow... Nou, nou, nou.... Een zeer gevaarlijke uitspraak die ook nog eens niet klopt! Calvijn, en daar heeft hij gelijk in, doelt hiermee vooral op onze geestelijke doodsstaat sinds de zondeval. Maar zeker ook praktisch gezien! Sterker nog: dat wij nog enig fatsoen in ons omdragen zodat we normaal met elkaar omgaan is een toegift van God. Dat hebben wij nog meegekregen uit de periode in het paradijs van voor de zondeval. Maar voor de rest zijn wij dood in zonden en misdaden. Check het nieuws maar even, kijk maar eens naar figuren als Hitler die compleet door God zijn losgelaten. Die uitspraak van Calvijn heeft dus met onze diep verdorven staat te maken. Daarom hebben wij die bekering ook zo hard nodig! Hoofd voor hoofd! Allemaal! Jij, ik, iedereen... We zijn dus niet ziek, ook niet doodziek maar dood! Geestelijk dood! We doen ook geen zonden, maar we zijn zonde! En dat zou ons ook in geestelijke nood moeten brengen en ons uitdrijven tot God! Bovendien was Calvijn een van God geleerde! Daar kan je zeker van zijn...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
THOMAS968
|
|
Geplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 14:47
|
|
|
[quote=BEUN656]Zow... Nou, nou, nou.... Een zeer gevaarlijke uitspraak die ook nog eens niet klopt!
Welke uitspraak klopt niet in bovenstaande volgens jou en op basis waarvan weet je dat zo zeker? Graag aangeven wat feitelijk onjuist is. En waarom zou het gevaarlijk zijn?
BEUN: Calvijn, en daar heeft hij gelijk in, doelt hiermee vooral op onze geestelijke doodsstaat sinds de zondeval. Maar zeker ook praktisch gezien! Sterker nog: dat wij nog enig fatsoen in ons omdragen zodat we normaal met elkaar omgaan is een toegift van God. Dat hebben wij nog meegekregen uit de periode in het paradijs van voor de zondeval. Maar voor de rest zijn wij dood in zonden en misdaden. Check het nieuws maar even, kijk maar eens naar figuren als Hitler die compleet door God zijn losgelaten. Die uitspraak van Calvijn heeft dus met onze diep verdorven staat te maken. Daarom hebben wij die bekering ook zo hard nodig! Hoofd voor hoofd! Allemaal! Jij, ik, iedereen... We zijn dus niet ziek, ook niet doodziek maar dood! Geestelijk dood! We doen ook geen zonden, maar we zijn zonde! En dat zou ons ook in geestelijke nood moeten brengen en ons uitdrijven tot God!
Typisch Calvinistische visie en dat mag. Maar je spreekt gewoon Calvijn na. Vervolgens stel je dat hij gelijk heeft. Dat is wel erg makkelijk.
Bovendien was Calvijn een van God geleerde! Daar kan je zeker van zijn...
Niemand die daar aan twijfelt. Augustinus, Thomas a Kempis, Karl Barth, Luther en Bonhoeffer waren dat overigens ook en zo zijn er nog veel meer. Leg die theologen maar eens naast elkaar, dat kan heel verhelderend werken. Het feit dat Calvijn een godgeleerde was, geeft de juistheid van diens visie nog niet aan. Het aantal volgelingen is binnen het christendom ook niet zo groot, de bevindelijkheid is maar een paar procent. Bovendien liet Calvijn in zijn christelijke naastenliefde nogal wat steekjes vallen en dat plaatst hem toch in een ander licht. Om de discussie die al eerder is gevoerd niet te herhalen, hier even de link.
http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1977
Thomas, behoort bij een calvinistische kerk.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 16 juni 2012, 15:21
|
|
Naar boven |
|
|
|
|