ChristianMatch

Forum

Sex voor het huwelijk
Ga naar pagina Vorige 1 ... 35 36 37 38 39 40 41 ... 97 Volgende
ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 17:09

CHATULIEM619 schreef:
Waarin verschilt het wezenlijke dan? Het ja zeggen, het ondertekenen, het wettelijk verklaren, het vieren, het eenworden....alle facetten zijn nog steeds hetzelfde, invulling verschilt alleen....

Het verschil ligt hem hierin, dat ieder "persoonlijke belofte" naar de Here Jezus toe, al geldt....
Zonder toepassing van zgn door mensen aangestelde personen in een kerk en/of gemeente.....

Een voorbeeld is de belofte van: Ananias en Saffira.....

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 20 december 2010, 17:12
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 17:25

CHATULIEM619 schreef:
De Bijbel spreekt duidelijk over seks binnen het huwelijk...

Sorry dat ik jouw quote even gebruik Chat.

De bijbel spreekt duidelijk over seks binnen het huwelijk!!!

We leven in Nederland, dus het huwelijk hier is trouwen in het gemeentehuis voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dat je daarna je huwelijk wilt, let wel huwelijk, kerkelijk wilt laten inzegenen, is mooi meegenomen, maar dit is niet rechtsgeldig.

De bijbel stelt dus, alle seks buiten het huwelijk, is FOUT !!! Dit kan menselijker wijs heel naar klinken, maar het is en blijft FOUT !!!

Als mens zullen we van alles en nog wat bedenken om dit goed te praten, zoals zoveel dingen, maar als de bijbel er zo duidelijk over is .....

Iets heel persoonlijks, ik heb mezelf ook schuldig gemaakt aan het feit dat ik seks had buiten het huwelijk om (voor en na het huwelijk), ik weet dat het FOUT was, maar ik kon me gewoon niet beheersen. Daar is niets vreemds aan denk ik, hoewel ik allerlei argumenten heb bedacht om mezelf schoon te praten, zegt de bijbel gewoon; HET IS FOUT !!! En het (schuld)besef/schaamte komt altijd na de zonde, en m.i. is het enige wat je dan kunt doen, belijdt je zonde, zeg sorry tegen God voor het feit dat je jezelf niet kon bedwingen. (Geldt trouwens voor elke zonde die je begaat....) Zonde begaan we ook als christenen, we moeten het wel erkennen voor God (zie onderstaand bijbelgedeelte)

1 Joh. 1:5 Dit is wat wij hem hebben horen verkondigen en wat we u verkondigen: God is licht, er is in hem geen spoor van duisternis. 6 Als we zeggen dat we met hem verbonden zijn terwijl we onze weg in het duister gaan, liegen we en leven we niet volgens de waarheid. 7 Maar gaan we onze weg in het licht, zoals hijzelf in het licht is, dan zijn we met elkaar verbonden en reinigt het bloed van Jezus, zijn Zoon, ons van alle zonde. 8 Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons. 9 Belijden we onze zonden, dan zal hij, die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad. 10 Als we zeggen dat we nooit gezondigd hebben, maken we hem tot een leugenaar en is zijn woord niet in ons.
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 20:21

CHATULIEM619 schreef:
Een bijbeltekst over seks...

En nogmaals, het woordje seks, sex of in deze, vorm staat dus niet (be)geschreven.
Ik ga het niet nog eens uitleggen, ga maar eens +/- 20 pagina,s terug.
De liefde bedrijven. okee, sex nee Slapende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 20:41

MAR907 schreef:
Het verschil ligt hem hierin, dat ieder "persoonlijke belofte" naar de Here Jezus toe, al geldt....
Zonder toepassing van zgn door mensen aangestelde personen in een kerk en/of gemeente.....

Een voorbeeld is de belofte van: Ananias en Saffira.....
Wees eens eerlijk, heb jij gebeden voordat je de eerste keer de liefde met haar bedreef buiten het huwelijk om? Hoe kun je dan zeggen, dat het op basis van een persoonlijke belofte gebeurt? Meestal gebeurt het omdat je er gewoon in zin hebt en je niet kunt/wilt beheersen. Ik ken weinig mensen die dat als een heilig moment ervaren....(je hoeft niet persoonlijk te antwoorden hoor)
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 21:34

CHATULIEM619 schreef:
Wees eens eerlijk, heb jij gebeden voordat je de eerste keer de liefde met haar bedreef buiten het huwelijk om? Hoe kun je dan zeggen, dat het op basis van een persoonlijke belofte gebeurt? Meestal gebeurt het omdat je er gewoon in zin hebt en je niet kunt/wilt beheersen. Ik ken weinig mensen die dat als een heilig moment ervaren....(je hoeft niet persoonlijk te antwoorden hoor)

Wat is dan eigenlijk de meerwaarde, als dat dan een voorganger of predikant voor je doet, ik vindt dat het tussen een persoon en onze lieve Heer veel belangrijker is dan een vage predikant voorganger of pastoor een zegen vraagt.
Dan doe je het volgens mij meer voor gezichtverlies bij een gemeente, familie en vrienden.
Lekker belangrijk, en als het dan al mis zou gaan, wie schiet je te hulp, meestal niet die, maar ga je wel juist bij hen over de tong.
Dus waarom, het is persoonlijk, tussen jou je ega en Hem.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 21:37

GERT856 schreef:
Wat is dan eigenlijk de meerwaarde, als dat dan een voorganger of predikant voor je doet, ik vindt dat het tussen een persoon en onze lieve Heer veel belangrijker is dan een vage predikant voorganger of pastoor een zegen vraagt.
Dan doe je het volgens mij meer voor gezichtverlies bij een gemeente, familie en vrienden.
Lekker belangrijk, en als het dan al mis zou gaan, wie schiet je te hulp, meestal niet die, maar ga je wel juist bij hen over de tong.
Dus waarom, het is persoonlijk, tussen jou je ega en Hem.
Als het goed is doet de voorganger dat namens God. Hij mag de zegen namens God uitspreken over het paar.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 22:01

GERT856 schreef:
Maar als ik al die verhalen lees, blijft er voor mij maar een ding over, nooit geen ruzie nooit uit elkaar, altijd vrede, gaan en staan waar ik wil, me eigen stulpje, een lekere warme kruik, af en toe een sop relatie Gefrustreerde smiley en af en toe naar de Smiley met dichtgeplakte mond breekt daar weer ruzie over, gewoon vrijgezel mischien een optie Slapende smiley

Wat is een sop relatie???????

En af en toe naar de Smiley met dichtgeplakte mond , breekt daar weer ruzie over uit. ????????

Begrijp de posting niet helemaal.

Groetjes.
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 22:02

CHATULIEM619 schreef:
Als het goed is doet de voorganger dat namens God. Hij mag de zegen namens God uitspreken over het paar.

Met alle respekt Chat, maar er zijn voorgangers (etc) en gevolg (o.a) ouderlingen) en dan vooral die laatste geven nog goed voorbeeld laat staan volgen, is de kerk voormij taboe.
En das persoonlijk (ik) de kerk van wel eer is bij mij niet meer, maar ook niet minder, dan alleen de standaard diensten.
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 22:06

GERT856 schreef:
Met alle respekt Chat, maar er zijn voorgangers (etc) en gevolg (o.a) ouderlingen) en dan vooral die laatste geven nog goed voorbeeld laat staan volgen, is de kerk voormij taboe.
En das persoonlijk (ik) de kerk van wel eer is bij mij niet meer, maar ook niet minder, dan alleen de standaard diensten.

Wat versta jij onder een goed voorbeeld Gert?
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 22:17

WILLEMIJN232 schreef:
Wat versta jij onder een goed voorbeeld Gert?

Gewoon goed volgen Willemijn Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILLEMIJN232

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 22:22

GERT856 schreef:
Gewoon goed volgen Willemijn Knipoog smiley

ik volg nooit zomaar, wil wel eerst weten of het goed is..... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 22:57

GERT856 schreef:
omdat enkelen het niet goed doen, dan maar iedereen veroordelen???
Naar boven

Auteur Bericht
SUSANNAH475

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 23:04

LEANNE226 schreef:
Eva,er is al heel veel gezegd in dit topicKnipoog smiley
Als je nu eens bij de bron begint,de relatie op zich.Je hebt het over "weer" uit en ik denk dat daar,in dit geval,het probleem ligt,het steeds weer stuklopen van de relatie.Je zoekt niet zomaar iemand maar een partner voor het leven,waarom dan niet eerst rustig alles duidelijk op een rijtje krijgen?Er wordt veel te weinig met elkaar gepraat vind ik........
Seks en liefde zijn in een relatie onlosmakelijk met elkaar verbonden,als de relatie goed is en de intentie(je 100% willen geven) is bij elkaar te blijven tot......(vul maar in)dan zie ik niet hoe je zoiets hoererij kunt noemen.
En ja,beslissingen neem je zelf,misschien is God daarom vrij onduidelijk in de Bijbel en wil hij dat je hierin je eigen verantwoordelijkheid neemt?

Mooi verwoord Leanne…
Ik heb soms zoveel aan jouw bijdragen… !! ;)

Ik wil graag ff reageren op een aantal bijdragen.

1. God haalt mensen die een relatie met elkaar hebben niet uit elkaar denk ik, ook niet als de ander op een verkeerd spoor bezig is.
Ik denk dat dat de verantwoordelijkheid is van de mens zelf. (om met de relatie te stoppen of door te gaan).
Een relatie kun je niet in je 1-tje onderhouden, dat doe je samen. Je kunt denk ik wel om hulp vragen, maar veel zal denk ik ook afhangen van je persoonlijkheid, de een zal wat meer aankunnen dan de ander.
Het lijkt mij enorm moeilijk als de ander geen waarde meer hecht aan God en de dingen daaromheen. Ik denk dat je dan voor een zware taak komt te staan. Toch lijkt het me ook dan goed om het bij God te brengen. Als je dan een keuze maakt, mag je vertrouwen dat God je daarbij helpt en dat je die weg ook mag gaan. Ik denk dat God ons die vrijheid geeft.
Bij de beslissingen die ik maak, vraag ik God om hulp, (dat is: ik vertel Hem wat mij bezighoudt en wat ik moeilijk vind), maar de beslissing maak ik zelf… in het vertrouwen dat God me nabij is op die weg.
Ik denk dat praten idd. erg belangrijk is in een relatie. Je hoeft het niet altijd met elkaar eens te zijn denk ik, maar weten wat de ander bezighoudt lijkt me wel erg belangrijk in een relatie.

2. En Eva, ik geloof niet dat je in die context een hoer bent.
Ik denk dat je intentie om bij die ander te blijven erg belangrijk is, ook al zegt dat niet alles.
Een relatie is veel meer dan de seks, het is met de ander door willen, vertellen wat je bezighoudt, luisteren en heel veel liefde !! en liefde kan op zoveel verschillende manieren getoond worden.
Ik denk dat een hoer een ander niet leert kennen en niet de behoefte heeft om gekend te worden, ik heb wel gehoord dat een hoer vaak niet eens wil zoenen omdat dat teveel gevoelens oproept. Dat klinkt misschien raar in de oren, zelf kan ik me het wel indenken, je laat jezelf kennen bij een zoen, laat jezelf zien !!

3 Wat betreft de ceremonie: ik ben het daarin met Henk710 eens.
Het gaat volgens mij er bij God om hoe je relatie is met Hem, de dingen eromheen zijn mijns inziens bijzaak.
De dingen eromheen die vooral in het O.T. belangrijk waren dacht ik een aanwijzing naar hetgeen waar het echt om gaat, namelijk God die ervoor kiest om met de mens een vertrouwelijke relatie te hebben.
Ik denk net zo als offers de latere kruisiging van Jezus een aanwijzing waren. De offers op zich stelden niet veel voor. Jezus’ dood (en opstanding) echter was hetgeen wat er toe deed en zorgde er ook voor dat de offers van daarvoor vervielen/ niet meer nodig waren. (denk ik).
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: maandag 20 december 2010, 23:13

CHATULIEM619 schreef:

Ja, samen....heb dat zelf zo gewild op het moment dat die gelegenheid en gevoelens er waren...
Ook om te voorkomen dat het later verweten zou worden...

Laatst aangepast door
MAR907
op maandag 20 december 2010, 23:23
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 10:42

CHATULIEM619 schreef:
omdat enkelen het niet goed doen, dan maar iedereen veroordelen???

Let wel! Niet om met modder te gooien naar wie dan ook.
Voor menselijk oog ben ik nooit gehuwd geweest, maar als je het globaal bekijkt zijn er maar weinig huwlijken die stand houden.
Wat is dan de meer waarde om in een kerk te huwen, het is geen zekerheid.
Plus het feit dat je plechtig eeuwige trouw belooft aan God, en als het niet meer gaat die belofte breekt, zie ik geen groter kwaad in het doen, wat volgens jou alleen in het huwlijk dient plaats te vinden.
Het is een zonde, hoewel stel het gebeurd 1 keer, en daarna niet weer, en je blijft trouw aan die ene, je voorzeker geen overspel pleegt.
Een losbandig leven daarintegen, bij wisselende contakten wordt gezien als hoererij.
En daar hoef je niet getrouwd te zijn, kan wel hoeft niet, en gebeurd het dan een keer bij de zelfde vrouw (man) en is het blijvend, en je steld om samen te blijven, en vraagt dan zelf, of door een andere gelovige om een zegen aan God en zweert dan eeuwige trouw, krijg je die ook.
Net als voor de goe gemeente in een kerk, en laten we eerlijk zijn dat kost a, een vermogen, en b, niet iedereen is zo draadkrachtig zeker in deze tijd.
Moet je er dan maar een knoop in binden tot de economie voor jou gaat aantrekken. Zo en nog heel veel meer redenen.
Maar vooralsnog het zit voor mij nog lang niet in de planning (trouwen) en mocht het ooit zover komen, er zijn er twee voornodig en als die ander het wel op prijs zou stellen, tja wie ben ik dan Gefrustreerde smiley Engeltje smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA082

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:07

Als je je hele leven met de Here wilt leven lijkt het me logisch dat je Hem ook betrekt in je huwelijk. Tijdens een huwelijksbevestiging geef je aan dat je je huwelijk samen met de Here wilt beginnen en ook binnen je huwelijk samen voor Hem en met Hem wilt leven. Je vraagt samen met de gemeente de zegen van de Here over je huwelijk.
Prachtig toch!
Naar boven

Auteur Bericht
CROSSROAD317

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 15:09

CHATULIEM619 schreef:

Ik vind dit een te persoonlijke vraagstelling.... ook al schrijf je "je hoeft niet persoonlijk te antwoorden hoor". Juist met dit soort postings moet je bij je zelf nagaan "hoe zou ik het doen, hoe heb ik het gedaan??"
Met andere woorden, als je een zin (vetgedrukt) als deze plaatst is het denk ik goed om eerst zelf antwoord op deze vraag te geven.... heb ik gebeden voordat ik de eerste keer de liefde met haar bedreef buiten het huwelijk om ??
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 16:05

CROSSROAD317 schreef:
Ik vind dit een te persoonlijke vraagstelling.... ook al schrijf je "je hoeft niet persoonlijk te antwoorden hoor". Juist met dit soort postings moet je bij je zelf nagaan "hoe zou ik het doen, hoe heb ik het gedaan??"
Met andere woorden, als je een zin (vetgedrukt) als deze plaatst is het denk ik goed om eerst zelf antwoord op deze vraag te geven.... heb ik gebeden voordat ik de eerste keer de liefde met haar bedreef buiten het huwelijk om ??

Daar ben ik mee eens, ben wel benieuwd naar welke antwoord Chat er zelf op geeft.

Ik vind wat deze topic betreft, dat ieder daar zelf zijn eigen invulling in behoort te geven in relatie met God.....
Wat voor de een geld geld niet altijd voor een ander...

Ik krijg elkeer een rare smaak van in mijn mond als het gaat om kerkelijke "ceremonieen" die opgelegd worden waar een groot stuk "schuldgevoel" uit voortkomt....

Niemand hoeft zich te verantwoorden voor een geestelijke, oudste, diaken of enig instituut voor hun geldende regels....

Ieder beproefe zichzelf daarin....en laat het hart spreken zoals God het ingeeft....
Er zijn kerken die wanneer er sex voor het huwelijk plaatst gevonen heeft een zwarte bijbel krijgen tijdens de inzegening dienst. Diegene die dan "rein" het huwelijk instappen een witte bijbel.
De hele gemeente kan dan zien wie er sex voor het huwelijk heeft gehad.
En dan een huwelijk inzegenen....welke waarde heeft het dan nog...
Ik zie dat als een schuld gevoel in een relatie meegeven...

Gelukkig ben ik daar los van....

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 21 december 2010, 16:06
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA082

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:09

Een bizar verhaal van witte en zwarte bijbels.... . een rare draai die dan aan de inzegening wordt gegeven en roept alleen maar op tot geroddel.
Geschokte, onthutste smiley Dit gaat volgens mij helemaal in zoals de Here wil dat we met elkaar omgaan: liefdevol en vergevingsgezind.
Ik geloof dat de Here seks voor in het huwelijk bestemd heeft en als een stel daar de fout mee in gaat, moeten ze dat vooraf met God in orde maken.
Toch doet dit voor mij niet af aan de waarde van een kerkelijke huwelijksbevestiging (zie eerder stukje).
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA082

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:09

Een bizar verhaal van witte en zwarte bijbels.... . een rare draai die dan aan de inzegening wordt gegeven en roept alleen maar op tot geroddel.
Geschokte, onthutste smiley Dit gaat volgens mij helemaal in zoals de Here wil dat we met elkaar omgaan: liefdevol en vergevingsgezind.
Ik geloof dat de Here seks voor in het huwelijk bestemd heeft en als een stel daar de fout mee in gaat, moeten ze dat vooraf met God in orde maken.
Toch doet dit voor mij niet af aan de waarde van een kerkelijke huwelijksbevestiging (zie eerder stukje).
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 17:18

WILMA082 schreef:
In sommige kerken mag je huwelijk niet eens ingezegend als je je niet aan de regels hebt gehouden....
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 19:12

SHANITA130 schreef:
Wat is een sop relatie???????

En af en toe naar de Smiley met dichtgeplakte mond , breekt daar weer ruzie over uit. ????????

Begrijp de posting niet helemaal.

Groetjes.
Sop is de nette versie van wop relatie. (slapen.ontbijten,pleiten)
En die andere, laat ik me niet over uit (men only)

Ik wil het wel in het nette houden Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
HANNAH810

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 19:30

oh joh, ik wist niet dat dat in het nette thuishoorde........
bij mij valt dat daar nl niet onder.........omdat ik er niet zoveel "nets" aan kan ontdekken.
Naar boven

Auteur Bericht
SHANITA130

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:01

HANNAH810 schreef:
oh joh, ik wist niet dat dat in het nette thuishoorde........
bij mij valt dat daar nl niet onder.........omdat ik er niet zoveel "nets" aan kan ontdekken.

O, soort van "overwerken".

[i]Ik denk dat Gert met "Netjes" bedoelt van 'woordgebruik....[u]

Groetjes.
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:08

GERT856 schreef:
Sop is de nette versie van wop relatie. (slapen.ontbijten,pleiten)
En die andere, laat ik me niet over uit (men only)

Ik wil het wel in het nette houden Verlegen lachende smiley

Tja zoiets kwam ik op de chatbox ook al tegen.

Het blijft hetzelfde hoe netjes je het ook meent te willen zeggen.

(men only) ?????
Daar pas ik niet tussen, vraag mij waarom anderen erbij te betrekken??
Mischien beter (I only).... Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:36

MAR907 schreef:
Tja zoiets kwam ik op de chatbox ook al tegen.

Het blijft hetzelfde hoe netjes je het ook meent te willen zeggen.

(men only) ?????
Daar pas ik niet tussen, vraag mij waarom anderen erbij te betrekken??
Mischien beter (I only).... Knipoog smiley

Als jij alles op je zelf wilt betrekken, vindt ik prima..... Slapende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:39

SHANITA130 schreef:
O, soort van "overwerken".

[i]Ik denk dat Gert met "Netjes" bedoelt van 'woordgebruik....[u]

Groetjes.

Als u wil denken, dat mag, voor u zelf Coole smiley met zonnebril maar voor mij Smiley die vol vragen zit hoeft niet hoor Verlegen lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
WILMA082

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:39

[quote]In sommige kerken mag je huwelijk niet eens ingezegend als je je niet aan de regels hebt gehouden....
Hoe gaan die dan om met vergeving??
Naar boven

Auteur Bericht
MAR907

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 20:43

GERT856 schreef:
Als jij alles op je zelf wilt betrekken, vindt ik prima..... Slapende smiley

Ik geef gewoon even aan hoe het bij mij over komt, de rest is voor jou.... Slapende smiley Slapende smiley

Laatst aangepast door
MAR907
op dinsdag 21 december 2010, 20:48
Naar boven

Auteur Bericht
GERT856

BerichtGeplaatst: dinsdag 21 december 2010, 21:22

MAR907 schreef:
Ik geef gewoon even aan hoe het bij mij over komt, de rest is voor jou.... Slapende smiley Slapende smiley

Ik dacht toch echt dat ik men had gezegt, man algemeen dan, ik wijs naar niemand, ik beschuldig niemand, ik verwijs meestal altijd naar mezelf, alleen al om dit gehakketak te voorkomen.
Ik hoop u voldoende te hebben geinformeerd.

(druk en schrijf fouten daargelaten)
Naar boven

ChristianMatch forum index » Vriendschap en relaties
Ga naar pagina Vorige 1 ... 35 36 37 38 39 40 41 ... 97 Volgende
Pagina 38 van 97