ChristianMatch

Forum

Berichten van JAN553
ChristianMatch forum index » Berichten van JAN553
Auteur Bericht
JAN553 (34)

BerichtGeplaatst: dinsdag 2 november 2010, 21:08
BerichtOnderwerp: Macht bij het kwaad of de macht bij God?

Als God mensen had gemaakt die Hem alleen dienden, dan kreeg Hij willoze en liefdeloze robotten als dienaren want van tevoren was al voorgeprogrammeerd dat ze Hem zouden volgen. Maar dat heeft Hij niet gedaan. Hij heeft de aarde gemaakt en ons als kroon daarop gezet.

Hij wilden dat wij konden kiezen: of Hem dienen, of iets of iemand anders. Wat hij wil, dat weten we allemaal, namelijk dat een ieder zal behouden worden. Aan ons de vraag of we dat door Zijn liefde en genade geloven, waarna we dat kunnen bevestigen door Hem uit liefde te dienen, te loven en te prijzen.

Ik ben docent. Een klein voorbeeld over dat met en zonder liefde dienen. Je kunt leerlingen de les lezen en ze vanuit je positie dwingen te doen wat je wilt. Je kunt ook liefdevol met ze omgaan en kijken naar de mensen zelf, waardoor ze niets anders zullen en moreel kunnen dan je uit liefde te gehoorzamen; uit liefde voor wat die docent heeft gedaan voor hem of haar. Dat is praktijk! In het onderwijs, en de geestelijke variant is praktijk vanuit de Bijbel..

Hartelijke groet,
A Dieu,
Jan Grisnich
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
JAN553 (34)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 16:36
BerichtOnderwerp: Waarom op zondag naar de kerk?

Een mooie discussie. Ik ben het eens met de stelling dat er weinig respect voor elkaar is in de discussie. Ben het ook eens met de felheid waarmee de discussie wordt gevoerd. Binnen de fatsoensgrenzen natuurlijk.

De zevende dag moest worden geheiligd. En gedenkt de sabbatdag dat u die heiligt. Zes dagen zult u arbeiden, de zevende rusten. In Deuteronomium 5 en 6 staat de wet, met daarbij redenen waarom die wet gegeven is. En God sluit door Mozes Deuteronomium af, met de belofte dat een ieder die de wet hoorde en hem volkomen kon houden, het Beloofde land zou zien. Alleen niemand van de Israelieten op dat moment bereikte dat beloofde land, want ze konden Gods geboden niet houden.
De sabbat is dus een Joodse feestdag. Toen Christus op aarde de wet door liefde heeft vervuld, werd een gemeente gesticht die bestond uit 120 personen. Zij hielden (de christenen = volgelingen van Christus) de wet van Christus. End at was dat je GOd liefhad boven alles, en je naaste als jezelf. Aan deze twee geboden hangt de hele wet, en de profeten.
De eerste paar eeuwen waren de christenen een onderdrukt volk. Ze werden vervolgd, gemarteld enzovoorts. Sommigen zworen hun geloof af, en werden in het aardse leven behouden. Op een gegeven moment was er een keizer; Keizer Constantijn de Grote. Een Romein, wreed en anti-christelijk. TOen hij een brug wilde oversteken, droomde hij in een nacht dat hij dat alleen kon doen met behulp van het kruis wat boven die brug hing (in zijn droom). Hij zag dit als teken van God, een teken van God dat hij christen meost worden. En hij bekeerde zich.

Constantijn was een Romein, en vereerde dus allerlei goden. De belangrijkste was de zonnegod. U raad het al, die werd op de eerste dag in de week geerd en er werd feest gevierd. De ZONdag. Toen Constantijn zich bekeerde, wilde hij niets liever dan God de grootste plaats in zijn leven geven. En hij wilde niets liever dan hem vereren, grotere eer geven dan de zonnegod. Hij besliste dat de zondag, die tot dan de grootste feestdag ter ere van de zonnegod was geweest, de dag zou worden van het feest van God. Tot eer en meerdere glorie van Hem.

Deze context is waarheid. De sabbat is een dag van afzondering voor de JODEN. De wet is namelijk gegeven aan de JODEN. Wij hebben ook een wet; de wet van Christus. DIent God boven alles, hebt Hem boven alles lief, en de naaste als jezelf. Die wet gaat voor de Joodse wet en de profetieen van de profeten.

Om te zeggen dat de zondag moet worden afgeschaft vind ik te rancuun. Om te claimen dat de zondag niet de dag van God is, vind ik te kort door de bocht. Om de zondag als dag van God af te schaffen, omdat het een van oorsprong heidense feestdag is, vind ik te kortzichtig. Laten we het houden bij wat Jezus zelf zegt: volg mij - laat de doden hun doden begraven. Dat laatste is ondergeschikt. Soli Deo Gloria: alleen God de eer!

Hartelijke groet,
Jan Grisnich
Naar boven

Auteur Bericht
JAN553 (34)

BerichtGeplaatst: woensdag 20 oktober 2010, 20:24
BerichtOnderwerp: U bent níet 'WEDERGEBOREN'

Dag allen,

Leuke discussie. Het gaat niet om het feit dat mensen denken wedergeboren te zijn, of een vernieuwde geest te bezitten, maar het gaat om het feit dat een voorman van de Joodse Farizeeen niet weet wat er in de Bijbel staat! "Bent u een leraar van Israël en verstaat u deze dingen niet?" Een vermaning van Jezus Christus aan het adres van mensen die het allemaal zelf wel weten. Die nota bene tot een overste van het volk zijn gesteld, en dus wel degelijk moesten weten wat er in de Bijbel stond.

Johannes 3:
11 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;
15 Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Dan de stelling U bent niet wedergeboren: Nicodemus begreep dit niet. Hoe kan een mens nou nog een keer geboren worden, nog een keer in de buik van zijn moeder terechtkomen? Dat gaat inderdaad ook niet. Betekend dat het ergens anders over gaat. Het gaat over het opnieuw geboren worden uit water en Geest. Zulken kunnen het koninkrijk van God ingaan. Wat moet er dus gebeuren? Wel. GOd moet worden verhoogd. En dat kan alleen als we GELOVEN wat Hij in Zijn woord zegt. Jezus zei aardse dingen tegen NIcodemus, en hij geloofde ze niet. Jezus zei hemelse dingen (noodzaak van wedergeboorte) tegen Nicodemus, en hij geloofde Hem niet.

Vers 18:
Die in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar die niet gelooft, is alrede veroordeeld, dewijl hij niet heeft geloofd in den Naam des eniggeboren Zoons van God.

U bent niet wedergeboren?

Hartelijke groet,
Jan Grisnich
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van JAN553
Pagina 1 van 1