Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 4 februari 2010, 22:46
Onderwerp: namen gegeven aan Jezus
|
|
|
HENK710 schreef: | Alleen even de evangeliën bekeken om toch tot een andere conclusie te komen Mt 1:1 Geslachtsregister van Jezus Christus, de zoon van David, de zoon van Abraham. Mt 1:18 De geboorte van Jezus Christus geschiedde aldus. Terwijl zijn moeder Maria ondertrouwd was met Jozef, bleek zij, voordat zij gingen samenwonen, zwanger te zijn uit de heilige Geest. Mt 16:21 Van toen aan begon Jezus Christus zijn discipelen te tonen, dat Hij naar Jeruzalem moest gaan en veel lijden van de zijde der oudsten en overpriesters en schriftgeleerden en gedood worden en ten derden dage opgewekt worden. Mr 1:1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus. Joh 1:17 want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn door Jezus Christus gekomen. Joh 17:3 Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.
En nee, het is niet echt zijn achternaam. Maar dat is ook niet was Glenn bedoelt te zeggen als je goed kijkt naar zijn vervolgreactie Jezus is onze Messias, dé Gezalfde van God! Die titel mogen wij in Jezus met Hem meedragen: Hij Christus, wij christen. |
Dat wij onszelf de volgeling van de gezalfde mogen noemen snap ik en ben ik helemaal mee eens.
Om even terug te komen op mijn bewering dat jezus geen Christus wordt genoemd in de Evangelien: Degene die Jezus bij zijn 'titel' Christus noemt is de schrijver van het boek. Maar je ziet nergens (voorzover ik heb gezien) dat er in het verhaal staat: Wat bedoelt u Jezus Christus. Zijn discipelen noemde hem rabbi, en mensen die niet dicht naast hem stonden noemde hem Jezus van Nazareth of de Galileer. Snap je wat ik bedoel?? Dus de schrijver noemt hem in de derde persoon wel Jezus Christus, maar er staat niet dat iemand hem in de eerste persoon Jezus Christus noemt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 4 februari 2010, 00:01
|
|
|
GLENNY451 schreef: | Lieve mensen, heel mooi al die titels maar het zijn geen namen van Jezus.
Er is maar 1 naam gegeven aan Hem en dat is Jezus Christus, de naam boven alle namen. Dus Jezus is de naam en de rest zijn titels gegeven om Zijn grootheid aan te duiden. |
Zal ik hier dan ook maar even op reageren. Christus is niet zijn achternaam!!! In de bijbel (in de evangelishe boeken in ieder geval) wordt Jezus niet een keer door iemand Jezus Christus genoemd. Het is een naam die iemand hem ooit heeft gegeven denk ik, maar dat is ook logisch. Jezus refereert aan Joshua, want zoals Joshua het volk uit egypte heeft bevrijdt zo zal Jezus de mens van zijn zonden bevrijden. Dus zijn naam was Jezus, dat is duidelijk. In al die boeken wordt hij Jezus uit Nazareth en Jezus de Galileer genoemd, maar geen Jezus Christus. Christus betekend Messias/gezalfde. Een benaming/titel dus, maar geen echt naam.
Interessant eigenlijk dat wij die naam zo vaak gebruiken als Jezus Christus dat we dat automatisch denken.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 3 februari 2010, 23:39
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | En ook Jezus had het beroep van timmerman geleerd van Zijn vader...heeft er enkel niet Zijn overwinning uitgehaald |
Voor zover ik weet was het in die tijd dat je gewoon het beroep van je vader ging doen. Vergeet niet dat Jezus pas op zijn 30ste echt begon met genezen zalven, etc. Wat zal hij die eerste 30 jaar gedaan hebben behalve opgroeien?? Ik denk dat hij wel degelijk een timmerman was geworden, het was alleen niet zijn bestemming :D
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|