ChristianMatch

Forum

Berichten van MARK811
ChristianMatch forum index » Berichten van MARK811
Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: vrijdag 15 juli 2011, 14:15
BerichtOnderwerp: jaartelling in de Bijbel

SUSANNAH475 schreef:
yep Knipoog smiley Genesis 6:(1-)3NBG 3 En de HERE zeide: Mijn Geest zal niet altoos in de mens blijven, nu zij zich misgaan hebben; hij is vlees; zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn.

NBV 3 Toen dacht de HEER: Mijn levensgeest mag niet voor altijd in de mens blijven, hij is immers niets dan vlees; hij mag niet langer dan honderdtwintig jaar leven.

Ja, dat staat in Genesis 6. En vervolgens kom er een lijst met namen en leeftijden tot aan Abraham in Genesis 11. En al die leeftijden liggen dik boven de 120 jaar.

De nakomelingen van Sem
10 Dit zijn de nakomelingen van Sem. Toen Sem honderd jaar oud was, verwekte hij Arpaksad, twee jaar na de vloed. 11 En Sem leefde, nadat hij Arpaksad verwekt had, vijfhonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 12 Toen Arpaksad vijfendertig jaar geleefd had, verwekte hij Selach. 13 En Arpaksad leefde, nadat hij Selach verwekt had, vierhonderd drie jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 14 Toen Selach dertig jaar geleefd had, verwekte hij Eber. 15 En Selach leefde, nadat hij Eber verwekt had, vierhonderd drie jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 16 Toen Eber vierendertig jaar geleefd had, verwekte hij Peleg. 17 En Eber leefde, nadat hij Peleg verwekt had, vierhonderd dertig jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 18 Toen Peleg dertig jaar geleefd had, verwekte hij Reü. 19 En Peleg leefde, nadat hij Reü verwekt had, tweehonderd negen jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 20 Toen Reü tweeëndertig jaar geleefd had, verwekte hij Serug. 21 En Reü leefde, nadat hij Serug verwekt had, tweehonderd zeven jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 22 Toen Serug dertig jaar geleefd had, verwekte hij Nachor. 23 En Serug leefde, nadat hij Nachor verwekt had, tweehonderd jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 24 Toen Nachor negenentwintig jaar geleefd had, verwekte hij Terach. 25 En Nachor leefde, nadat hij Terach verwekt had, honderd negentien jaar, en hij verwekte zonen en dochteren. 26 Toen Terach zeventig jaar geleefd had, verwekte hij Abram, Nachor en Haran.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: donderdag 14 juli 2011, 01:30
BerichtOnderwerp: Ramp

Als jullie geld willen geven aan een goed doel, dan heb ik nog een tante in de aanbieding!

Ze is bezig met haar laatste jaar als zendelinge en is bezig een ziekenhuis te bouwen in Benin. Er is nog geld nodig voor de afwerking van de laatste ruimte's.
Het ziekenhuis is vooral bedoeld voor de bevalling van zwanger vrouwen en het verzorgen van botbreuken die door het chaotische verkeer ontstaan.

Het meisje op de foto is mijn pleegnichtje Tryphene Lachende smiley

http://www.camazending.nl/benin/60/47-heutink

Alvast bedankt!

Groeten
Mark
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: zondag 10 juli 2011, 17:21
BerichtOnderwerp: Is de Bijbel onduidelijk?

KATHY142 schreef:
Hé Mark, als je goed leest wat ik geschreven heb dan zul je zien dat er staat dat ik de BIJBEL geloof van kaft tot kaft.
Ik heb niets geschreven over een Catechismus of iets dergelijks of dat ik die zie als Gods woord of op gelijk niveau met de Bijbel zet.
Alleen de Bijbel beschouw ik als absoluut waar!! Van Genesis tot Openbaring = van kaft tot kaft....

Het was niet persoonlijk bedoeld. Het was meer een vraag waar ik nog mee bezig was na een kerkbezoek aan de gereformeerde gemeente.
Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval. De HC werd ook meer gebruikt als handleiding, waar het natuurlijk ook voor bedoeld is. Vanuit mijn eigen kerk ben ik niet gewend om met de HC te werken.
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: zondag 10 juli 2011, 00:58

CROSSROAD317 schreef:
De bijbel is voor mij: Genesis - - - Openbaring
Elke aanvulling als, Heidelberger Catechismus, Kanonieke boeken, kanttekeningen enz. enz. vallen voor mij buiten de bijbel. Niet dat het onzin is, maar het is een aanvulling, leerstelling of welke term maar gebruikelijk is ...

Voor mij ook crossroad. Maar ik was van de week in kerk van de gereformeerde gemeente in opheusen. Daar werd opvallend vaak de heidelberger catechismus aangehaald.
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juli 2011, 23:43

KATHY142 schreef:
Ook mijn idee, behalve als je "wat" moeite hebt met de almacht van God.
Ik geloof de Bijbel van kaft tot kaft.
Is dat geloven en vertrouwen ook niet hetgeen waar het om draait in het geloof.

van kaft tot kaft. Dat klinkt als gereformeerde gemeente.
Daar wordt ook de Heidelbergse Catechismus gebruikt.

De Heidelberger Catechismus is op verzoek van keurvorst Frederik III van de Palts geschreven door Caspar Olevianus en Zacharias Ursinus. Aanleiding was de onduidelijkheid over de aard en de positie van het avondmaal. Frederik gaf de opdracht aan Zacharias Ursinus, hoogleraar dogmatiek aan de Heidelbergse universiteit.

Wordt dit ook gezien als Gods woord en is dus absoluut waar?
(gewoon een vraag, ik weet niet hoe de gereformeerde gemeente hier tegen aan kijkt)
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juli 2011, 23:12
BerichtOnderwerp: jaartelling in de Bijbel

MARYLIEN613 schreef:
mag ik aannemen dat men in de tijd van de Bijbel een andere manier van jaartelling hanteerde?
In Genesis lees je al dat mannen soms tot 900 jaar werden???? kan toch niet?

De joodse jaartelling gaat uit van 354 dagen per jaar. Voordat julius caesar de juliaanse kalender invoerde in 45 v.C. (365.25 dagen per jaar) duurde een romeins jaar 355 dagen.

Niet dat het veel scheelt, maar in ieder geval al iets. Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 21:59

CHATULIEM619 schreef:
Het is maar goed, dat je die laatste zin erbij zet. Ik geloof nl. dat de eerste hoofdstukken eerder gaan om de mens dan om een natuurkundig verslag. Als je kijkt naar de visie van de evolutietheorie op de mens, verschilt dit fundamenteel met de visie van de bijbel. Dat is de reden waarom ik de bijbel geloof: de schepping vertelt dat de mens geschapen is, dat hij verantwoordelijk is en dat hij geschapen is naar Gods beeld. Evolutietheorie zegt dat we alleen maar veredelde dieren zijn niet in staat om onze instincten onder controle te houden.
Evolutie vertelt dat we veredelde dieren zijn

De wereld zit te perfect in elkaar om spontaan ontstaan te zijn. Het verschil tussen mens en dier is te groot. Waarom we een stuitje hebben weet ik ook niet.
Volgens mij staat er in Genesis dat de aarde woest en ledig was. Er was dus al een aarde, die moest alleen nog ingericht worden. De tijdslijn die daarvoor aangegeven wordt in de bijbel wordt door mij in twijfel getrokken.
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juli 2011, 21:51

SUSANNAH475 schreef:
Vraagje, geloof jij wel dat Jezus Gods Zoon is en dat Hij uit de dood is opgestaan ?

Hallo Susannah,

Ik geloof dat Jezus Gods Zoon is en dat hij uit de dood is opgestaan.
Ook geloof ik dat hij daarmee onze zonden op zich genomen heeft en wij daardoor gered zijn.

Ik ben gedoopt, maar heb nooit belijdenis gedaan.
Wel sta ik volledig achter de tekst van geloofsbelijdenis zoals hij bij de PKN gebruikt wordt. Ook probeer ik mij zo goed mogelijk aan de 10 geboden te houden.
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juli 2011, 23:19

HERMAN388 schreef:
Geloof je in Darwin Mark?
Volgens mij ben je geen christen, ik ben diep geschokt wat je geschreven hebt.

Ja, ik geloof in wat Darwin zegt. Maar volgens mij zijn er heel veel christenen die geloven wat Darwin zegt. Denk jij dat je dan geen christen kan zijn?

http://www.creatie.info/component/content/article/12-2004-nieuwsbrieven/437-eo-visie-kom-maar-op-met-dat-darwinjaar.html

Als iemand op een andere manier geloofd dan dat jij dat doet, will nog niet zeggen dat het geen christen is. Waardoor zijn anders al die verschillende kerken ontstaan.
Ik heb alleen aangegeven wat ik geloof. Ik ga jullie niet proberen te overtuigen dat dit klopt. Iedereen geloofd op zijn eigen manier, dus zou zinloos werk zijn.

als toevoeging: Ik geloof niet dat de mens uit evolutie ontstaan is, maar weldegelijk geschapen.

Laatst aangepast door
MARK811
op dinsdag 5 juli 2011, 23:22
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juli 2011, 00:21

SUSANNAH475 schreef:
Niet mee eens... Twijfelende smiley
Wat houd je nog over als je het op die manier wilt wegredeneren...? geloof me ik heb al vanaf jongsaf aan dit soort dingen gehoord, maar ik heb ook de afstand gezien die het creëert tussen de mens die alles lijkt te willen beredeneren en God niet meer wil zien zoals Hij Zich bekendmaakt...

Ik weet natuurlijk niet hoe jij erin staat, maar zie hier wel een gevaar in...

Volgens mij is die afstand precies hetgeen wij benoemen als "geloof"
Er zit zeker een gevaar in. De letterlijke tekst geloof ik niet, maar gelukkig wel de strekking van het verhaal.
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juli 2011, 00:06

SUSANNAH475 schreef:
Dat de regenboog te verklaren is, wil toch niet zeggen dat het voor de tijd van Noach ook al heeft plaatsgevonden ?
Ik bedoel... dat God een verbond sloot met daarin de belofte om de wereld niet meer te vervloeken zoals Hij had gedaan, en als teken daarvan de regenboog aan de hemel stond (Gen. 9:13), kun je toch niet zomaar uitvlakken met een of ander wetenschappelijk vraagstuk ?

Het is meer een natuurkundig verschijnsel dan een wetenschappelijk vraagstuk. Mijn punt is juist dat er zich een verschijnsel voordoet en dat daar in de loop der tijd een verklaring aangehangen is. In een andere discussie op het forum gaat het erom om de aarde om zon draait, of de zon om de aarde, zoals in de bijbel staat. Niet alles wat is de bijbel staat hoeft waar te zijn. Het gaat meer om de achterliggende gedachte of de les die eruit getrokken kan worden.
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: maandag 4 juli 2011, 23:13

De bijbel is niet zomaar een boek geschreven door mensen, maar geïnspireerd door de Heilige Geest, dus lees je de bijbel door de Geest van God en Hij opent Zijn Woord voor je, en als je leert luisteren en opent je hart voor God, zal Hij je alles openbaren, want God wil contact met de mens. Hij noemt ons ook Zijn vrienden, dat maakt het zo mooi. Leer God kennen, dan is zijn Woord een openbaring voor je.

Voor mij staan de eerste bijbelboeken zeker open voor discussie.
Deze verhalen zijn duizenden jaren oud, maar volgens mij pas 700 jaar voor Christus uiteindelijk opgetekend.
Deze verhalen zijn dus steeds mondeling doorgegeven en daarbij kan de oorsprong van het verhaal verweven zijn met andere verhalen en gebeurtenissen die in de loop ter tijd hebben plaatsgevonden.

Bij National Geographic werd bij de serie "The bible uncovered" aangetoond dat sommige dingen gewoon niet plaats gevonden kunnen hebben. Jericho bestond nog niet toen het verwoest zou zijn door er rondjes omheen te lopen. Maar toen de stad Jericho eenmaal bestond is het meermaals verwoest door aardbevingen omdat het op een breukvlak gebouwd zou zijn.
De Ark van Noach zou omslaan bij windkracht 3 en de regenboog is gewoon te verklaren doordat er licht op waterdruppels schijnt. Dat zal voor de bouw van de ark ook al plaatsgevonden moeten hebben.

Ik hecht daarom zelf veel meer aan de latere bijbelboeken en het nieuwe testament. De eerdere boeken zijn mooie verhalen met een diepere boodschap. De verklaring dat deze geïnspireerd door de Heilige Geest zijn is natuurlijk een argument waar ik niet tegen op kan.
Daarmee zijn alle discussies neer te slaan. Maar is daarmee ook een dooddoener om niet verder te willen denken...

Groeten
Mark
Naar boven

Auteur Bericht
MARK811 (51)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:51
BerichtOnderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?

Helaas kan ik er niet bij zijn op de 22e.
Dan begint mijn klusvakantie en zit ik in het vliegtuig naar Frankrijk.
Ik zwaai wel ff als ik overvlieg Lachende smiley

Groetjes
Mark
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van MARK811
Pagina 1 van 1