Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 maart 2012, 18:24
Onderwerp: De Bijbel als absolute waarheid, maar nu wetenschappelijk
|
|
|
FRITS494 schreef: | poeh poeh, gewaagde bewering! De bemiddelende priesterklasse doet toch wel wat af van je bewering dat God als persoonlijk werd ervaren. Misschien wel persoonlijk, maar toch niet gelijk aan de connontatie die wij hebben. | Hoezo gewaagd? Wil je dan ontkennen dat God Zich als persoonlijk God presenteert in de Bijbel? Wat is volgens jou dan de betekenis of de essentie van de Bijbel? In mijn ogen is het het beste samengevat in: God wil wonen bij de mens...dat is in mijn ogen zeer persoonlijk...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 maart 2012, 12:37
|
|
|
FRITS494 schreef: | We moeten daarom niet al teveel gewicht hangen aan begrippen waarmee we een ervaring willen uitdrukken. Ik ging er hier slechts op in omdat het begrip 'persoonlijk' werd gebruikt. Het echt persoonlijk spreken over God als vader treffen we in ieder geval bij Jezus aan. In het bijzonder in zijn gebruik van het Aramese woord 'abba'. | Je probeerde aan te geven dat onze definitie van persoonlijk een andere is, dan in de bijbel. En dat ons begrip veel later is ontstaan. Ik wijs je erop dat er geen verschil is tussen het verstaan van het begrip persoonlijk in die tijd dan in de huidige. Je geeft daarbij terecht aan dat Jezus dat begrip ook hanteerde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 maart 2012, 12:34
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Toch blijft de taal ook verwarrend Chatuliem, in de ene vertaling lees je de Heer is opgestaan en in de andere de Heer is opgewekt......een significant verschil en hoe is het nu? | Uiteraard is taal verwarrend, we proberen iets te omschrijven waar onze taal geen duidelijke woorden voor heeft. Het begrijpen van God gaat ons verstand te boven. Eerlijk gezegd zou ik graag willen weten wat jij verstaat onder opgewekt. Bedoel je ermee, dat Hij alleen geestelijk opgestaan is en zo alleen begrepen kan worden door gelovigen?
Als ik vanuit de grondtekst bekijk zit het verschil niet in geestelijk en lichamelijk. Het verschil zit erin : van wie het uit gaat....God de Vader heeft Jezus opgewekt uit de dood..Jezus zelf stond op uit de dood. Het gegeven van de opstanding blijft echter wel hetzelfde. Eerst dood dan weer levend...
Om verder te gaan over het begrip opstanding kan ik het niet laten om je te wijzen op het volgende:
1 Kor 15 schreef: | 15 1 Broeders en zusters, ik herinner u aan het evangelie dat ik u verkondigd heb, dat u ook hebt aangenomen, dat uw fundament is 2 en uw redding, als u tenminste vasthoudt aan de boodschap die ik u verkondigd heb. Anders bent u tevergeefs tot geloof gekomen. 3 Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, 4 dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, 5 en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. 6 Daarna is hij verschenen aan meer dan vijfhonderd broeders en zusters tegelijk, van wie er enkelen gestorven zijn, maar de meesten nu nog leven. 7 Vervolgens is hij aan Jakobus verschenen en daarna aan alle apostelen. 8 Pas op het laatst is hij ook aan mij verschenen, aan het misbaksel dat ik was. 9 Want ik ben de minste van de apostelen, ik ben de naam apostel niet waard omdat ik Gods gemeente heb vervolgd. 10 Alleen dankzij zijn genade ben ik wat ik ben. En zijn genade is bij mij niet zonder uitwerking gebleven. Integendeel, ik heb harder gezwoegd dan alle andere apostelen, niet op eigen kracht maar dankzij Gods genade. 11 Hoe dan ook, of zij het nu zijn of ik, wij verkondigen allemaal dezelfde boodschap, en door die boodschap bent u tot geloof gekomen. 12 Maar wanneer nu over Christus wordt verkondigd dat hij uit de dood is opgewekt, hoe kunnen sommigen van u dan zeggen dat de doden niet zullen opstaan? 13 Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; 14 en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos. 15 Dan blijkt dat wij als getuigen van God over hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat hij Christus heeft opgewekt – want als er geen doden worden opgewekt, dan kan hij dat niet hebben gedaan. 16 Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. 17 Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden. | Hoe het proces ook omschreven wordt, het gaat uiteindelijk om het feit of het echt gebeurd is. En in deze tekst zien we het belang van dit begrip voor ons geloof.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 11 maart 2012, 12:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 11 maart 2012, 11:47
|
|
|
FRITS494 schreef: | We moeten hier allereerst denk ik vaststellen dat de schrijvers van de bronnen of delen der tora in een hele andere tijd leefden dan de figuren die jij hier opnoemt. We moeten er voorts ook niet van opkijken als deze schrijvers vanuit hun eigen referentiekader hun eigen verstaanshorizon terug projecteren in de tijd, immers de mens verhaalt over Gods verhaal met mensen. Ik denk dat we ook niet het geloof in de ene God gelijktijdig met het geloof in een persoonlijke God moeten plaatsen. Het geloof in persoonlijke goden is denk ik veel ouder. Ook moeten we voorzichtig zijn met ons begrip van persoonlijke God terug te projecteren in bijbelse tijden. Als God persoonlijk werd beleefd - waar we heus wel vanuit mogen gaan -, dan toch op een andere wijze als vandaag de dag. Het lastige zit hem ook in de taal. Ervaring wordt uitgedrukt in taal. Ervarignen variëren naar gelang tijd en plaats; evenzo variëren talen naar inhoud en vorm nar gelang tijd en plaats. Het begrip 'persoonlijk' is volgens mij ook een wat laat-moderne uitdrukking van relatie tot God. Hoewel het geloof misschien wel als dusdanig daarvoor al beleefd werd. Ons begrip persoonlijk komt van het latijnse 'persona', dat toch ook wel iets anders betekende. | Dit vind ik dus een vermenging van wetenschap en theologie. Ten eerste wordt God in het Oude Testament al neergezet als Vader, ten tweede wordt hij ook gezien als partner. Daar heeft onze definitie van persoonlijk niet zoveel mee te maken, want de Schrift zelf komt met deze omschrijvingen. Dus je kunt er m.i. wel van uit gaan, dat het begrip persoonlijk een goede definitie is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 maart 2012, 23:48
|
|
|
HARALD940 schreef: | En dat moet ik toch met je oneens zijn.
Zoals God met Abraham omging, zo lees je nergens, of word nergens gehint op een of andere manier dat Abraham dat persoonlijke individuele contact met God vreemd vond. En dat is ook wel te begrijpen als je verder terug kijkt in de bijbel, want God ging net zo om met Noach, ook heel persoonlijk en individueel. Henoch wandelde met God alsof het vrienden waren, heel persoonlijk, heel erg op het individu. En zo ook met Adam en Eva in het paradijs, als God kwam in de avondkoelte om samen met Adam en Eva te zijn, ook hier weer heel persoonlijk en op het individu gericht.
En zo zie je verder ook in het oude testament dat het persoonlijke en individuele contact tussen God en de persoon in kwestie (Israëliet of heiden) helemaal niet vreemd is voor hen. | Tja, dan praat je over 1000 jaar daarvoor, en voor de zondvloed. In de tijd van Abram heerste de polytheIstische cultuur. Dat Abram geloofde in één God, met wie je een relatie kon hebben was revolutionair voor die tijd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 maart 2012, 20:30
|
|
|
HARALD940 schreef: | Hobrink heeft het anders over God's wijsheid over de besnijdenis, alsof God er als eerste meekwam, dus van Hobrink uit gesproken lijkt het wel iets nieuws.
En dat God een relatie wil met het individu is voor mij niets nieuws, en dit is ook al heel duidelijk door Frits opgeschreven, en dit is ook hetzelfde terugkerende fenomeen in het oude en nieuwe testament, en ook op deze dag, God is hierin ook nooit veranderd. | Het is voor ons ook niet nieuw, maar in die tijd wel...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 maart 2012, 19:58
|
|
|
HARALD940 schreef: | Buiten wat God heeft ingesteld en door mensen in de bijbel is opgeschreven, bestond de besnijdenis in Abraham's tijd al, onder andere in Egypte werden toen ook al wel jongetjes besneden, en in andere volken werden ook jongetjes besneden, dus heel nieuw zal het voor Abraham niet geweest zijn. | Eerlijk gezegd lees ik niet in de bijbel de pretentie iets nieuws te willen introduceren op dit gebied. Het verrassende en nieuwe van het oude verbond was het geloof in één God. Nog verrassender is dat het Oude Testament God afschildert als Iemand die een relatie aan wil gaan met het individu. En zelfs aan hem verschijnt..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 maart 2012, 16:57
Onderwerp: Jezus sprak
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Chatuliem,
Ik lees nu waar we afwijken.
Jij steld ervaring boven het denken.
Ik stel ervaring boven het denken.
Zonder steeds nieuwe ervaringen zou ik niet kunnen groeien.
In Jezus naam Amen | Ik stel niks boven iets anders. Ze houden wat mij betreft elkaar in evenwicht. Ze kunnen niet zonder elkaar nl. Ervaring zonder Gods Woord wordt sektarisch en Gods Woord zonder ervaring wordt wettisch...Een balans tussen Woord en Geest zeggen we dan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 10 maart 2012, 11:52
Onderwerp: Luister naar Gods Geest.
|
|
|
GILBERT767 schreef: | [list]Broer, als je deze bijdrage niet begrijpt, wil ik altijd de moeite nemen die uit te leggen, maar als ik merk dat het alleen maar leidt tot eindeloos gediscuseer/twist, inplaats van dat het ons dichter bij het kennen van Hem brengt, dan doe ik dat niet. | Eerlijk gezegd vind ik dit toch wel een uiting van hoogmoed. Je begint met iets op te schrijven, je krijgt een reactie, en je wilt daar niet op reageren...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 9 maart 2012, 14:21
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Kathy,
In deze wereld met zoveel lijntjes is het zeker waardevol om een 'lijntjes' update te doen.
Denk wel dat een denk lijntje niet echt het juiste lijntje is.
Het denklijntje is zo slim is steeds antwoordt te geven op wat hij hier leest.
In een wereld van het denken is de juiste afstemming vinden nog niet zo'n eenvoudige opgave.
Door zelfonderzoek kan ik meer dat denk lijntje waarnemen.
| Denklijntje en openstaan voor Gods Geest kan keurig hand in hand samen gaan. Je kunt nl. gemakkelijk ontsporen als je ervaring boven denken stelt.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 8 maart 2012, 18:39
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Beste Chatuliem,
Jezus persoonlijk laat mij teksten lezen op internet die mij juist aansporen om de bijbel eens kritisch tegen het licht te houden.
We leven nu anno 2012, het is voor mij wel zeker een tijd van zelfonderzoek.
Tijd voor een bijbel update
| Kijk daar ga je nu echt helemaal de mist in. Persoonlijke ervaringen met God gaan nooit boven Zijn Woord uit en zijn ook niet in tegenspraak met Zijn woord. En wat betreft die update: ga maar eens eerst goed de Bijbel lezen, dan zul je zien dat die helemaal niet aan een update toe is...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 maart 2012, 20:22
Onderwerp: Uitje Amersfoort 17 maart
|
|
|
Op zaterdag 17 maart zullen we beginnen bij café de Boa's in Amersfoort. Het smartlappencafë....Groenmarkt 7 te Amersfoort.
http://www.cafedeboas.nl/
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 7 maart 2012, 20:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 7 maart 2012, 19:57
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Chatuliem,
Is het zo simpel voor jou, het is een gnostische versie van het evangelie dus verwerpelijk.
Ik luister liever naar de inhoud en ervaar wat het met mij doet.
Vraag mij af, hoe zeker kun je werkelijk zijn dat het geen woorden van jezus zijn. | Leg mij eens uit waar Jezus mensen oproept tot zelfonderzoek?? De Bijbel laat mij een andere weg zien, niet door zelfonderzoek, maar door het afleggen van je oude leven...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 maart 2012, 22:03
|
|
|
FRANKT627 schreef: | De lijst is dus:
Chatuliem Pieter Annette Erika Bert Hannah702 Marianne Herman Marsjg Tink Bommie Miekjes Marjan474 (o.v.) Konijn (bah) Peertjes512 Trijnie (o.v) Anouska714 JOSINA022 Henkeman Susanne Renske Bulldog Frank Clasina | Wie is Clasina???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 6 maart 2012, 16:17
|
|
|
LOVEJEZUS310 schreef: | Jezus sprak: "Als uw leiders zeggen: ziet, het Koninkrijk is in de hemel, dan zullen de vogelen des velds u voorgaan. Als zij zeggen: het is in de zee, dan zullen de vissen u voorgaan. Maar het Koninkrijk is binnen in u en buiten u." Als gij uzelf zult kennen, dan zult gij gekend worden, en gij zult beseffen dat gij zonen van de levende Vader zijt. Als gij uzelf echter niet zult kennen, dan zijt gij in armoede, en gij zijt zelf die armoede."
Verklaring: Geloof de woorden van jullie leiders niet. Zij zeggen dat de hemel de beloning en de hel de straf na de dood is. De ware hel is de wereld van de doden, de onbewusten, de slapenden hier op aarde. De hemel is de toestand van de ontwaakten. Als je jezelf kent voel je je een met de hele schepping en met alle mensen. Als "Jezus" praat over het Koninkrijk en de Vader, probeert hij het onuitsprekelijke in een metafoor te vangen. Waarover je niet kunt praten, daarover moet je zwijgen. Het heeft geen zin om over het onuitsprekelijke einddoel te praten, het is voldoende om de weg te wijzen. Als je jezelf niet kent leid je maar een armetierig leven. Misschien rijk voor de wereld, maar arm voor jezelf.
Uit http://www.evangelievanthomas.net/ | Idd, een gnostische versie van het evangelie. En in mijn ogen dus verwerpelijk. Zeker niet de woorden van Jezus...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 4 maart 2012, 20:43
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Is er ook een uur afgesproken? | 17 maart om 20.00 uur.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 4 maart 2012, 19:08
|
|
|
HENKEMAN399 schreef: | zier er leuk uit, maar hoe zit het met parkeren? goede tips iemand? | Staat ook op deze site, vijf minuten er vandaan.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 4 maart 2012, 18:57
|
|
|
Laten we elkaar hier ontmoeten:
sorry, op advies van anderen is dit niet zo'n goede keuze..
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 4 maart 2012, 21:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 2 maart 2012, 14:13
|
|
|
De lijst is dus:
Chatuliem Pieter Annette Willemijn Erika Bert Frank Hannah702 Marianne Herman Marsjg Tink Bommie Miekjes Marjan474 (o.v.) Konijn (bah) Peertjes512 Trijnie (o.v) Anouska714 JOSINA022 Henkeman Susanne Renske Bulldog
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 2 maart 2012, 17:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 1 maart 2012, 23:05
|
|
|
AARTJE289 schreef: | Wow.......heerlijk om te lezen dat jullie naar mijn mooie stad Amersfoort komen.
Er is zoveel te doen hier !! Maar dat zal de organisator wel weten, denk en hoop ik.
Als ik nog wat kan betekenen???? Laat het me maar weten.....ga ik misschien wel mee doen.
Heel stiekum. | Je kunt je toch ook gewoon nog aanmelden? Als je nog leuke plekjes weet is dat toch meegenomen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 1 maart 2012, 10:04
Onderwerp: ga je mee gezellig picknicken in ede op de hei op 28 april?
|
|
|
HANNAH810 schreef: | helluuuuuuup!!*pakt haar hoofd met twee handen vast in lichte paniek*
is "chauffeur stofwolk" het niet die me mijn min-puntjes showt, dan is chatuliem er gelukkig nog!!
(en laat ik asjeblieft geen leedvermaak opmerken!! )
welke regio mag het dan zijn, chat? | 0594???Zo meteen laat je Henkeman nog via Zuid Limburg rijden....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 1 maart 2012, 10:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 1 maart 2012, 09:45
Onderwerp: Multitasken
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Een keer raden hoe dat er uit ziet Waarschijnlijk handen in de knoop, benen door de war, TV onder de chips en drank in je toetsenbord.
Je hebt dringend een vrouw nodig die je leert wat ECHT multitasken is chat
Jolan( die strijkt en kookt tegelijk terwijl ze belt met haar vriendin en met haar ogen de kids dwingt wat rustiger aan te doen.Intussen haar oorbel goed doet, In een pan roert, met haar andere hand een sausje uit de kast pakt en een slok drinken neemt, en omdat de webcam aanstaat tussendoor de persoon aan de andere kant betrekt in het gesprek met de vriendin.) | en jij gaat er zomaar van uit dat mannen dit niet kunnen. Ik ken voldoende mannen die tijdens het huishoudelijk werk ook nog tijd hebben voor andere dingen. Vrouwen kunnen niet schaken...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op donderdag 1 maart 2012, 10:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 1 maart 2012, 09:43
|
|
|
TINK100 schreef: | toch zijn er bedrijven die graag vrouwen in dienst nemen omdat ze kunnen multi tasken en een goed organisatorisch vermogen hebben..... | tjonge jonge, wat een vooroordelen zeg tegenover de man. Autorijden is bv. al multitasken, en wil je nu zeggen dat een man niet kan autorijden? Het is niet geslachtgebonden, maar het ligt per persoon verschillend.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 februari 2012, 22:33
|
|
|
HANNAH810 schreef: | zeg-uhhhhhhhh........ chatuliem, frank en visser; er word toch zeker niet gespot met mijn persoontje, mag ik hopen????
@ harald; ik ben benieuwd!! één keer raden wat ik voor lekkers meeneem?? (hint; er zitten vitamientjes in...... )
@ henkeman; gelukkig; tenminste nog íémand die me begrijpt!!
. | Trijnie, is geen 0549...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 februari 2012, 21:13
|
|
|
Hierbij wil ik een fabeltje uit de wereld helpen, nl. dat een man niet kan multitasken. Op dit moment kijk ik naar de tv, eet een zak chips, heb een fles drinken naast me staan en ik zit in de chatbox...hoezo niet multitasken...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 februari 2012, 20:42
|
|
|
De nieuwe lijst
Chatuliem Pieter Annette Willemijn Erika Bert Frank Hannah702 Marianne Herman Marsjg Tink Bommie Miekjes Marjan474 (o.v.) ANONIEMPJE Iesje369 ov Peertjes512 Trijnie (o.v) Anouska714 JOSINA022 Henkeman Anoniem
Er zijn weer twee plaatsen vrij.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 29 februari 2012, 19:36
|
|
|
HANNAH810 schreef: | henkeman hoopt maria op te halen; misschien is hij ook bereid om angel op te pikken? regio 036 en regio 038?(kampen en zeewolde) liggen niet al te ver uit elkaar, mag ik je nog eens vriendelijk aankijken, henkeman..........?
grinnik....... | Je moet toch beter je topografie bekijken Hannah. Iemand uit Zeewolde kan veel gemakkelijker door iemand uit Almere, Amsterdam of Hilversum opgehaald kunnen worden.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op woensdag 29 februari 2012, 20:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 februari 2012, 21:04
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Wat flauw.....zeg dan wat je vind.......dat is wat eerlijker dan die suggestieve reacties........ | Ach dat antwoord kennen we toch?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 28 februari 2012, 17:15
|
|
|
De lijst van mensen die willen meegaan naar stapavondje Amersfoort:
Chatuliem Pieter Annette Willemijn Erika Bert Frank Hannah702 Marianne Herman Marsjg Tink Bommie Miekjes Marjan474 (o.v.) ANONIEMPJE Iesje369 ov Visje (ov) Peertjes512 Trijnie (o.v) Anouska714 JOSINA022 Henkeman Anoniem
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 28 februari 2012, 22:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 februari 2012, 23:20
Onderwerp: De bijbel als absolute waarheid
|
|
|
FRITS494 schreef: | Wel, dat is geen historisch verifieerbaar verhaal. | Wat wel historisch vaststaat is dat de tijd van de Farao afgelopen was nadat Israel weggetrokken was. Maar wie bepaalt uiteindelijk dat Gods Woord allerlei verhalen verzint. Er blijft zo weinig over van de authoriteit van Gods Woord. Jezus is zeker ook niet opgestaan uit de dood???
|
|
Naar boven |
|
|