ChristianMatch

Forum

Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 30 31 32 33 34 35 36 ... 91 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 20 juni 2012, 21:27
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

http://www.youtube.com/watch?v=8zCP8nH1MZA

Friese folkmuziek uit de Gudrun sege. Gudrun, een mooi meisje wordt onvoerd en na jaren bevrijd door haar geliefde.

Thomas
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 20 juni 2012, 19:19
BerichtOnderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?

Voor alle klungels in het huishouden, het kan altijd nog erger:

Opa heeft een moderne hulp in de huishouding:

http://www.youtube.com/watch?v=gUCpOYdG8hM

Thomas, gebruikt hem anders.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 20 juni 2012, 19:20
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 18 juni 2012, 21:46
BerichtOnderwerp: Cristenlijke homo´s

LESLEY449 schreef:
Het is nu anno 2012 en cristen homo´s zijn overal maar wat vinden wij hiervan?

Er lopen al diverse draadjes over al liep dit draadje uit de hand aan het eind:

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=2596&start=0

Thomas, ziet een christelijke homofiel als broeder of zuster maar de meesten zijn weggejaagd uit de kerk.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 18 juni 2012, 21:55
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 18 juni 2012, 13:56
BerichtOnderwerp: Calvijn

WILLEM618 schreef:
om dit boek aan te prijzen, in relatie tot geloven, is mij een brug te ver. En zeker om hem als bron van critiek te noemen tegen Calvijn.

Die twee dingen staan in wetenschappelijke zin los van elkaar. Je vorige bijdragen waren prima maar dit vind ik een merkwaaridge reactie. Een orthodox gelovige wordt geanalyseerd door een agnost. Is het sociologische gegeven van de agnost daarmee onjuist en dat van Calvijn geldend? Dat kun je niet in ernst menen.

Fromm mag gezien worden als één van de belangrijkste mensen bij het tot stand komen van de humanistische beweging (1950 tot ongeveer 1980). Zijn manier van denken is met name beïnvloed door de enorme slachtingen in de tweede wereld oorlog, de opkomst van het fascisme en alle verschrikkelijke dingen tijdens de tweede wereld oorlog die een diepe indruk op hem gemaakt hebben en als laatste de atoomdreiging die uitging van achter het ijzeren gordijn, en wat dit voor gevolgen kon hebben voor de mensheid.

Zonder meer waar, hij wist vanwege zijn orhodox-Joodse achtergrond ook van het Jodendom, dan kan de Holocoaust je niet onverschillig zijn. Maar zijn theorie gaat over iets anders.

Zijn denken was gebasseerd op het respecteren van de mensheid, en de vrijheid van denken, en hij stimuleert een zelfbewustzijn en eigen verantwoordelijkheid. Hij keert zich met name tegen elke manier van overgeven aan autoriteiten en op de gevolgen van het kapitalisme, wat veel mensen eenzaam heeft gemaakt. Hij was het die zich verzette tegen de instinct theorie van Freud, die in zijn tijd als maatgevend bekend stond. Freud zei dat met name de menselijke instincten een mens richting zijn doel brachten, terwijl Fromm zei dat de menselijke hartstochten ontstonden vanuit het diepe menselijk bestaan. In beide gevallen werd er voorbijgegaan aan het gegeven dat God regeerd, en God een mens zijn leven leid.

Zeker maar ook dit kan niet. Je kunt nu eenmaal in wetenschappelijke zin weinig over God zeggen en het gegeven dat God de wereld regeert is een postulaat, een voooronderstelling. Ik geloof dat zeker maar het is geen bewezen iets, God is niet te bewijzen, ondanks dat ik er wel in geloof. Het is niet onwetenschappelijk jouw oovatting als uitgangspunt te hebben maar dan moet je het wel vermelden, Voor het boek dat ik noemde is dat ook niet zo van belang. De analyse is in beide gevallen goed onderbouwd
.

Om dit boek te lezen, is van belang, in mijn ogen, dat je weet dat dit puur vanuit de mens gezien is, en er geen enkele sprake is van een gelovige achtergrond, en zeker niet van een leiding van God in een mens zijn leven. Interessant dus voor iemand die dat leuk vindt, maar voor mij niet een boek wat ik nodig heb om in vertrouwen op God mijn leven te leven, en mijn leven in Zijn hand te geven.

Dat is een vroom uitgangspunt en het laatste zonder meer maar cultuurfilosofie is niet een denkspelletje voor wie dat leuk vndt. Het helpt bij het krijgen van inzicht in processen in de samenleving.

En als dan angst-theorie ter sprake komt, als of Calvijn dat voorstaat, dan is er bij Fromm zeker sprake van een angst-theorie. Met name de angst wat de nucleaire dreiging was van achter het ijzeren gordijn, voor de hele westerse samenleving, is puur een verhaal van angst, en een beschermen er tegen. Vrijheid is in dat opzicht ook erg relatief, in mijn ogen.

Er is een verschil tussen angstig zijn en bang. Wie bang is, weet waar hij bang voor is, iemand met angst is bang voor het onbekende. Fromm hielp door zijn inzichten te ontdekken waarom de bevrijding van de autoritaire opvattingen van de toenmalige katholieke kerk er eerst wel was onder Luther en dat het bij Calvijn tot een tegenbeweging kwam. De angst die Fromm had voor het communisme speelt in het boek ook geen rol en is voor de conclusies in dit boek ook niet van belang. En van beschermen van de westerse samenleving was geen sprake omdat hij vooral in kaart bracht waardoor vrijheid vaak te niet gedaan wordt. Bij Lenin en de begintijd van het communisme paste hij hetzelfde verklaringsmodel toe. Er is bij Fromm helemaal geen sprake van een angsttheorie in de zin dat hij zelf bang was. Een angsttheorie als verklaringsmodel daar gaat het bij hem ook helemaal niet over. Het is cultuurfilosofie, en maar zeer ten dele psychologie.

Ik hecht overigens enorm aan de vrijheid van denken en zie dat totaal niet als een bedreiging van het geloof.

Verder is vrijheid een complex begrip waarmee je met gemak een forum vol kunt schrijven. Maar de redenering dat een gelovige wetenschapper om die reden betere inzichten zou hebben dan een ongelovige is onhoudbaar. Ghandi had ook in Nederland grote invloed, meer dan Ds. Kersten.

Thomas, niet ongelovig.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 18 juni 2012, 15:46
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 17 juni 2012, 23:24

Je moet het handelen en denken van mensen en ook hun wetgeving altijd in hun tijd plaatsen. Dat Calvijn in een historisch kader handelde, daat moet je uiteraard op bedacht zijn en het is vooral zaak dat historische kader goed te kennen en te doorzien. Je kunt geen geschiedenis bedrijven zonder dat. Maar Calvijn komt daar niet helemaal mee weg, want hij stond ook in de traditie van theologen en exegeten en kende ongetwijfeld ook de gedachtengang van vakgenoten die minder in termen van het doden van tegenstanders dachten. Die keuze maakte hij, ondanks zijn grote intellect, niet.

Er zit ook een andere kant aan. Hoe je ook tegen het gedachtengoed van Karl Marx aankijkt, en ik wijs zijn materialistische denken af, hij deed wel eens een mooie uitspraak: Ïk ben geen marxist." Calvijn zal mogelijk ook wel eens gedacht hebben dat hij geen calvinist was.

Toch heeft zijn leer en denkwijze tot een wijze van handelen geleid zoals die naar voren komt in het openingsstuk. En hoe heeft dat zo kunnen komen, dat is het thema van deze discussie.

Bedenk wel dat Calvijn de intellectuele vrijheid die door het protestantisme als reactie op de autoritaire katholieke kerk was onstaan voor een deel teniet deed. Het werd bij Calvijn vervangen door een opvatting dat de mens weer nietig werd en afhankelijk. Een mooie uiteenzetting hierover staat in een boek van Fromm, Escape from freedom. De mens wil de vrijheid wel maar kan hem niet aan en vlucht in autoriteit. Prachtig boek voor de liefhebbers.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 17 juni 2012, 23:48
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 19:40
BerichtOnderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?

HEIDE115 schreef:
Hoi u en jij..

Mijn of het;) kopje trilt van het Senseo apparaat af
Hoe kan je dit voorkomen?
En herkent iemand dit?

Verder ben ik best wel handig hoor;)

In het overloopbakje waar het kopje op staat zit een muis, die krijgt het benauwd van al dat gedoe en het kopje gaat trillen. Neem het hele senseo-apparaat mee met de vinger op het dekseltje. Ga naar de stadsgracht en wacht tot er wat dames voorbijkomen, bij voorkeur van het wat nerveuze type. Als ze er bijna zijn, trek de aandacht naar je toe, gil MUIS, en doe het dekseltje open. De muis springt er uit. Een beetje goed mikken en het kan niet mis gaan. Het beestje niet meenemen voor nog een keer zo'n geintje. Wel even je bakje goed schoonmaken thuis.

Tom Poes, muisvredebreuk, zou dit nooit doen. Engeltje smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 juni 2012, 20:16
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 17:09

WILLEMIJN232 schreef:
Er zijn uiteraard ook genoeg mensen die het Calvinisme nog uithangen.....kijk maar eens in Barneveld.....twee refodromes met giga aantallen kerkgangers........
En er zijn tegenwoordig ook veel nieuwe stromingen bijgekomen.....in mijn jeugd had je volgens mij niet zoveel evangelische stromingen als dat je nu hebt.....
Dus om nu te stellen dat er dat er een spoor van vernieling is aangericht?
er zijn vele geloofsrichtingen bijgekomen......kijk maar eens hoeveel mensen er bij de Opwekking waren? De Doorbrekers in Barneveld? Ook massa's mensen......
Ik ben met je eens dat een aantal mensen uit de Calvinistische kerken veel leed is aangedaan en dat nu nog doet.......In mijn jonge jaren was ook een boek van Aleid Schilder heel actueel Hulpeloos maar schuldig , een boek over het leed wat mensen is aangedaan in de kerk.....maar nu in 2012 schrijft zij eenzelfde soort boek maar dan met de titel spiritueel misbruik........
Dus in wat voor tijd je ook leeft bedacht ik me.....misbruik-op wat voor manier dan ook- blijft altijd bestaan, een trieste constatering maar wel realistisch.....
En mensen zijn gelukkig tegenwoordig niet verplicht lid van een kerk te blijven dus wie Calvinistisch wil blijven denken kan dat en wie dat niet aanspreekt heeft keuze genoeg in andere kerken of geloofsgemeenschappen....

Ja, maar dit is misbruk dat met de naam van Christus onder tafel is geveegd. Het gaat niet om het kwaad wat er ook altijd wel zal zijn. Door de opvoeding van mijn calvinistische ouders heb ik het geloof leren kennen. Maar het gaat me te ver om mijn ogen dan maar te sluiten voor al het onnodig leed dat er was en is. Calvinisme staat bij veel mensen gelijk aan schijnheiligheid en geestelijke onvrijheid. In de evangelische kerken zijn veel mensen juist blij dat daar geen Calvinisme is. En het spoor van vernieling dat ik aangaf slaat natuurlijk op het persoonlijk leed. Dat was onnodig en veel mensen, ook op CM, hebben daar last van. Een aantal verbanden die je legt, staan naar mijn idee ook los van het onderwerp.

Thomas, geloven moet zonder angst.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 juni 2012, 17:48
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 16:32
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

ZEELAND736 schreef:
Nee...nee...gelukkig niet...
Het gaat over 1 en dezelfde, maar toch...

Huilende smiley, smiley in tranen
Het leek er even op dat in Harderwijk niet alleen de dolfijnen maar ook de bekeuringen over elkaar heen duikelden.

Thomas, rijdt wel eens te hard op een stille snelweg. tsja.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 16:18

BEUN656 schreef:
Nou, volgens mij kan je maar beter de historische kant hier links laten liggen en er vooral geestelijk wat van aantrekken. En daarmee doe je Calvijn's woorden ook meer recht...

Nee, de uitwerking is net zo belangrijk. Je kunt het ook niet scheiden. Je kunt niet de liefde prediken als christen en vervolgens mensen de dood injagen, wat Calvijn wel deed. En als je alleen naar het geestelijke kijkt, dan kun je moeilijk anders concluderen dat er naast veel goeds ook een spoor van verwoesting is aangebracht door de praktijk van mensen die het calvinisme vooral geestelijk zagen. Kijk eens naar het grote aantal kerkverlaters dat de praktijk van het Calvinisme de neus uitkwam. Dat zijn echt niet alleen de incestslachtoffers die door de kerk, en zo de behoudende kerken het brachten: door God zelf, de venieling in zijn geholpen. Of aan de mensen die met angst en schuldgevoel hun leven onnodig verwoest hebben zien worden. Het Calvinisme heeft geestelijk juist een spoor van vernieling achtergelaten. Daar is niks positief geestelijks aan. Mijn generatie heeft voor het grootste deel de kerk verlaten. Dat had toch echt met het grote verschil te maken tussen wat gepreekt werd en wat de werkelijkheid bleek te zijn.

Thomas, waar je niet van kunt vragen de historische kant los te laten.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 juni 2012, 18:02
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 14:47
BerichtOnderwerp: Incest

[quote=BEUN656]Zow... Nou, nou, nou.... Een zeer gevaarlijke uitspraak die ook nog eens niet klopt!

Welke uitspraak klopt niet in bovenstaande volgens jou en op basis waarvan weet je dat zo zeker? Graag aangeven wat feitelijk onjuist is. En waarom zou het gevaarlijk zijn?

BEUN:
Calvijn, en daar heeft hij gelijk in, doelt hiermee vooral op onze geestelijke doodsstaat sinds de zondeval. Maar zeker ook praktisch gezien! Sterker nog: dat wij nog enig fatsoen in ons omdragen zodat we normaal met elkaar omgaan is een toegift van God. Dat hebben wij nog meegekregen uit de periode in het paradijs van voor de zondeval. Maar voor de rest zijn wij dood in zonden en misdaden. Check het nieuws maar even, kijk maar eens naar figuren als Hitler die compleet door God zijn losgelaten. Die uitspraak van Calvijn heeft dus met onze diep verdorven staat te maken. Daarom hebben wij die bekering ook zo hard nodig! Hoofd voor hoofd! Allemaal! Jij, ik, iedereen... We zijn dus niet ziek, ook niet doodziek maar dood! Geestelijk dood! We doen ook geen zonden, maar we zijn zonde! En dat zou ons ook in geestelijke nood moeten brengen en ons uitdrijven tot God!

Typisch Calvinistische visie en dat mag. Maar je spreekt gewoon Calvijn na. Vervolgens stel je dat hij gelijk heeft. Dat is wel erg makkelijk.

Bovendien was Calvijn een van God geleerde! Daar kan je zeker van zijn...

Niemand die daar aan twijfelt. Augustinus, Thomas a Kempis, Karl Barth, Luther en Bonhoeffer waren dat overigens ook en zo zijn er nog veel meer. Leg die theologen maar eens naast elkaar, dat kan heel verhelderend werken. Het feit dat Calvijn een godgeleerde was, geeft de juistheid van diens visie nog niet aan. Het aantal volgelingen is binnen het christendom ook niet zo groot, de bevindelijkheid is maar een paar procent. Bovendien liet Calvijn in zijn christelijke naastenliefde nogal wat steekjes vallen en dat plaatst hem toch in een ander licht. Om de discussie die al eerder is gevoerd niet te herhalen, hier even de link.

http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1977

Thomas, behoort bij een calvinistische kerk.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 juni 2012, 15:21
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 16 juni 2012, 09:36
BerichtOnderwerp: Incest

BEUN656 schreef:
Om maar even met de bron te beginnen: Trouw, een voluit rooie krant met anarchistische trekjes. Een krant die het Christendom vijandig gezind is! Met andere woorden: wees er goed van bewust dat dit soort kranten smullen van dit soort verhalen! Het lijkt overigens net alsof ik Pechtold vd Staaij weer een sneer hoor toedienen. En van Pechtold weten we dat die echt vijandig staat tegenover het Christendom! Ik ga niet zeggen dat dat verhaal niet waar is maar ik zou er maar eens goed mee uitkijken als ik jou was!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trouw_%28krant%29

Gelukkig dat je de genoemde feiten in het verhaal niet ontkent maar dat is natuurlijk waar het om gaat. Om dat in een tussenzin te noemen, vind ikj wat mager. Het is erg dat incest en het bijbehorende machtsmisbruik ook in christelijke kring voorkomt. Ik zou er mee uitkijken dat te ontkennen als ik jou was. Dat D'66 vijandig staat tegenover alles wat christelijk is, is wel helder maar ik zie de relatie niet zo met dit stuk uit de krant. Trouw is een kaderkrant voor christenen. Het is dus een krant voor mensen die wel informatie willen maar zelf denken.
Incest vindt helaas in brede kringen plaats en dus ook in de aan ons verwante kringen. Het ergste is natuurlijk dat men in sommige kerken dit grote kwaad laat bestaan. De functie van journalistiek is dat duidelijk te maken. Trouw is geen SGP-krant maar om het nu zo te labelen gaat me veel te ver. Anarchistisch, voluit rood en het Christendom vijandig gezind?
Ik vraag me werkelijk af of je Trouw wel regelmatig leest. En waarom mogen dit soort vreselijke praktijken niet genoemd worden? Mensen kunnen er hun hele leven last van hebben en als de kerk en God je dan ook nog in de steek laten, dat lijkt me niet iets wat je ooit kunt verdedigen, ook niet als het in je eigen kring voorkomt. Of, naar mijn overtuiging, zeker niet als het in christelijke kring voorkomt. Het is ronduit beschamend hoe er met misbruikte meisjes in sommige kerken wordt omgesprongen.

Thomas, kan zich niet voorstellen dat iemand smult van dit soort ellende, zeker een krant niet.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 16 juni 2012, 12:27
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 13 juni 2012, 19:44
BerichtOnderwerp: belang van geloofs overtuiging bij het kiezen van een date

YES356 schreef:
Kan je verleden en leefsituatie ook nog verschil maken hoe je er over denkt ?

1 als je beiden kinderen hebt (uit een vorige relatie)

2 als je beiden geen kinderen hebt? (maar wel een relatie achter je hebt)

3 als je beiden geen relatie en geen kinderen hebt(gehad).

4……………………………..
5……………………………..
Die vragen stelde ik me zelf en ben er niet uit.

Wat ik wel denk ik als je beiden kinderen hebt(uit een vorige relatie) en je gaat een relatie aan met een ander die een heel andere geloofsovertuiging heeft of die niet geloofd is:

Stel: man heeft 3 kinderen, vrouw heeft 3 kinderen. Die kinderen zijn dan heel anders opgevoed en voorgeleefd.

De kinderen komen (bv co ouderschap) om de week bij pa: die kinderen komen dan bij elkaar om de week………………………………..(dit gaat ook voor mensen met de zelfde geloofsovertuiging op)

Hoe vul je bv de zondag in? De ene keer naar de ene kerk de andere keer naar de andere kerk? Of ieder voor zich met zijn of haar kinderen?

Huis regels worden die om de week aangepast?

Kan je daar met zijn achten een middenweg in vinden?

Zoals ik al aangaf ik ben er niet uit. Misschien krijg ik het al lezend hier helder Knipoog smiley

Ik denk wel dat je in een huwelijk tussen mensen met een andere of geen geloofsovertuiging meer "moet" investeren in je relatie.
Is daar iets mis mee? Denk het niet.

Toevoeging:
Ik zat mn eigen verhaal na te lezen en moet nog ff wat kwijt! HUGS! Aan mensen die dit lezen en misschien denken “had ik die “dilemma’s” over kinderen maar. Omdat ze (nog) ongewenst kinderloos zijn(gebleven)

Het is altijd lastig om van te voren dit soort zaken te overdenken. Mensen vergeten wel eens dat tijdens een huwelijk de dingen ook kunnen veranderen. Mensen kunnen tot een anders beleefd geloof komen maar het ook verliezen. De kinderen van een ander mee opvoeden is zelden eenvoudig. De kinderen accepteren de nieuwe man of vrouw soms en misschien wel vaak zolang het uitkomt. En de verwachtingen die men heeft over de nieuwe man. vrouw als opvoeder moeten ook vaak worden bijgesteld. Eenvoudig is het echter nooit maar ja je bent een pakket met je kinderen.

Als een huwelijk kinderloos blijft, is het voor de gescheiden mensen in die situatie makkelijker. Veel mannen of vrouwen zien erg op tegen de kinderen van een ander maar zeggen dit meestal niet luidop. Een nieuwe relatie na de scheiding is altijd complex. Mensen willen vooral dezelfde fout niet maken maar vallen in de praktijk op hetzelfde type man of vrouw.

Het is niiet allemaal zo rationeel als het van te voren lijkt. In de praktijk zul je de nieuwe partner als gegeven moeten nemen en kijken wat van je opvattingen overblijft. Ik denk dat het goed is dat je je vooral verdiept in de echte verwachtingen van jou en je nieuwe partner. Neem vooral de tijd om dat te ontdekken.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 13 juni 2012, 20:12
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 21:54

HERMAN968 schreef:
Thomas, ben je Bijbels?
Of van de wereld. Je weet toch dat vermenging heelwat problemen met zich meebracht bij het Israëlisch volk. Doe maar jonge, ik hou je toch niet tege.
Ik volg de bijbel hierin, gewoon. Dit heeft niks met veroordeling te maken.
Is mijn keuze, wat zit je hier allemaal toch te verkondigen. Je pint -en ook anderen- direct iemand een labeltje op, steek iedereen in een kastje, en durft dan nog te spreken van respect. Foei ! Boze smiley

Nou ik ga toch echt niet in de hoek staan. Je leest ook niet geweldig want je doet het nog een keer. Kijk maar: Ben je Bijbels of van de wereld? Impliciet zeg je dat jij Bijbels bent en ik van de wereld. Zoals je tegen Willemijn impicliet zegt: Ik volg Gods Woord en jij jezelf. Het klinkt wel heel mooi dat je de Bijbel volgt en ik neem ook aan dat je dat meent maar dat geldt voor anderen net zo goed. Willemijn kijkt er anders tegenaan en ik ook maar dat betekent niet dat we de Bijbel niet volgen. Jouw interpretatie misschien niet maar dat is toch echt wat anders. Het lijkt me essentieel dat je ziet dat jouw opvattingen over de inhoud van de bijbel niet de enige juiste hoeven te zijn.

Je persoonlijke aanval slaat al helemaal nergens op. Ik toon aan dat jij labelt: eigen inzicht en van de wereld zijn, zijn aantoonbaar jouw woorden, lees maar terug. Als je medechristenen van de wereld noemt of als mensen beschouwt die eigen inzichten hebben in plaats van die van God, steek je mensen pas in een kastje, al is die categorisering niet mijn normale taalgebruik.

Lezen is wel het eerste wat je moet doen als je een reactie krijgt waar je het niet mee eens bent. Dat heb je duidelijk niet gedaan. Het in het persoonlijke trekken, is in iedere discussie het zwakste wat je kunt doen. Het zou je sieren dat je eens inhoudelijk reageerde met eigen argumenten.

Verder wijs ik je er op dat je een pure redeneerfout maakt in je verhaal over de vermenging en het in geen enkel opzicht te maken heeft met mijn bijdrage. Het klinkt mogelijk indrukwekkend bij mensen die dit soort dingen niet doorzien. Ik wijs je er overigens op dat het volk van Israel na Christus dood 'niet altijd open stond voor het Evangelie. De heidenen later des te meer. En die hoefden geen Jood te worden voordat ze christenen konden zijn. Wij stammen in overgrote meerderheid van deze heidenen af, die uit vele etnische volkeren bestonden maar samen wel Gods volk vormden.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op donderdag 14 juni 2012, 19:07
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 12 juni 2012, 21:13

HERMAN968 schreef:
[color=#0000FF][i]Willemijn, de Bijbel zegt anders hoor ! Volg je jezelf of Gods woord. Hoe waardevol is je geloof ?i Engeltje smiley [/i][/color]

Pardon? Volg je jezelf of Gods Woord vind ik een uitspraak waar je wat voorzichtig mee moet zijn. Er komen snel brokken van en die zijn lastiger te helen dan dat op het eerste gezicht lijkt. Verschillen van inzicht zullen er altijd zijn en het getuigt van enige wijsheid om eerst eens te kijken hoe die verschillen van inzicht zijn ontstaan. Willemijn is qua theologische achtergrond niet de eerste de beste en is het niveau van stenengooierij met vroom klinkende kreten en mogelijk verkeerd geinterpreteerde bijbelteksten echt wel ontstegen. Het is aan niemand en ook niet aan jou om de waardevolheid van andermans geloof in twijfel te trekken. Dat hoort niet bij het omgaan van christenen onder elkaar. De waarheid vinden zal niet altijd meteen lukken maar de zoektocht is de moeite waard. In dat proces passen dit soort beoordelingen niet.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 12 juni 2012, 21:25
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 10 juni 2012, 21:51
BerichtOnderwerp: Dilemma of niet………..

Als het niet blijkt te werken, moet je dat inderdaad zeggen en meestal is het wel bevrijdend voor beide partijen als het naar voren wordt gebracht. Maar laat elkaar wel heel, het kan ook hard aankomen.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 10 juni 2012, 21:43

PETRA411 schreef:
Dankje thomas en yes, nou nog een "slachtoffer" zien te vinden Knipoog smiley
Maar serieus, inderdaad bij mij raakt het verstand een beetje op de achtergrond als ik verliefd word.

Is niet zo erg hoor, je leeft tenslotte. Genieten mag echt, al denken sommigen, veelal voorzien van een opgeheven vingertje, van niet.

Thomas, genieten hoeft niet altijd met mate.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 10 juni 2012, 21:48
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 10 juni 2012, 20:35

PETRA411 schreef:
mooie reacties allemaal, maar dan heb je die beslissing genomen om op een site te gaan,lijkt iemand leuk. Wanneer neem je de beslissing om iemand in het echt te ontmoeten?

Petra, met alle respect maar mensen zijn meestal geen verstandelijke wezens als het om dit soort dingen gaat. Ga op je gevoel af zonder naief te zijn. Wissel foto's uit en vooral: bel elkaar op en voer een gesprek. Dat zegt enorm veel. Chatten is prima en een unieke nieuwe mogelijkheid om een gesprek te voeren zonder ballast. Maar in het echt komt het vooral ook op noin-verbale communicatie en chemie aan. Daar is niks mis mee. Een relatie is meer dan vriendschap en het gevoel speelt een grote rol. Gelukkig maar. Persoonlijk zou ik zeggen: zorg dat je een goed beeld krijgt via de chat (1 op 1) bel elkaar op, wissel een foto uit en ontmoet elkaar op een wat neutrals plaats. Je voelt wel aan als het zover is. Wie weet lukt het en zo niet dan heb je een mooie middag toch? De combinatie van vertrouwen en actie zoals Willem die omschrijft, vind ik niet zo gek.

Thomas, vreest niet.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 10 juni 2012, 20:49
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 10 juni 2012, 11:33

Het is goed op God te vertrouwen maar dat moet natuurlijk niet tot een passieve en afwachtende houding leiden. Het lijkt vroom maar is het helemaal niet. Bid en werk is weliswaar een calvinistische kreet maar het toont wel waar het om gaat: je moet er ook wat voor doen en de geboden mogelijkheden benutten. God werkt vaak via de medemens.

En wat er is er mis met de mogelijkheid van het daten via Internet? In de behoudende kringen is het dan meteen al van het was er vroeger niet en dus is het niet goed. Allemaal angst. Het is niet voor niets zo populair en blijkt ook heel vaak goed te werken. Bid ook om wat boerenverstand en gebruik dat. Maar passief afwachten moet je niet verwarren met een groot Godsvertrouwen.

Mooi stukje verder.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 10 juni 2012, 20:15
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 9 juni 2012, 13:44
BerichtOnderwerp: Het weer

STEENTJE178 schreef:
Brrrrrrrrrr......... waar blíjft die zomerrrrrrrrr??? Zieke smiley

De Herfst begint gewoon wat eerder dit jaar.

Thomas, hat syn nocht.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 9 juni 2012, 13:48
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juni 2012, 21:48
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

STEENTJE178 schreef:
SSSSSSSSSSTTTTTTTT!!! Geniet er nu gewoon nog ff van dat je 30-er bent! 40-er zijn kan nog lang genoeg duren Knipoog smiley

Als je de veertig voorbij bent, probeer je dat zelfs!

Thomas.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: woensdag 6 juni 2012, 21:21
BerichtOnderwerp: Kunnen christenen aspartaam blijven innemen?

Arsenicum is rattenvergif. Het zit in Heinekenbier. In Duitsland kent men het Reinheitsgebot en dat omschrijft precies wat er in bier mag zitten. en arsenicum hoort daar echt niet bij. Het eten van zoet- en kleurstoffen is voor de ene mens schadelijker dan voor de andere. Mijd suiker en vet, eet zo weinig mogelijk bewerkt voedsel, vermijd alle ballastvoer, vervang varkensvlees door vis en spring af en toe ook eens uit de band, dan is het wel vol te houden. Meegenomen is dat je afvalt. Het is een goede gedachte je lichaam gezond te houden maar praat jezelf ook niet een te groot plichtsgevoel aan en geniet gewoon ook eens van wat lekkers. Verzuren is voor niemand goed en bewaak je geestelijk evenwicht net zo goed als je lichamelijke: ze hangen samen want zo zitten we in elkaar.

Thomas.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op woensdag 6 juni 2012, 21:45
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 19:15
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

WILLEMIJN232 schreef:
Alleen als je verkering met me wilt Visser...... Knipoog smiley
Anders komen er praatjes van..... Verraste, verbaasde smiley Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt
Dan wordt het een VW-tje. Knipoog smiley

Thomas Engeltje smiley

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 5 juni 2012, 19:24
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 15:07
BerichtOnderwerp: Niet trouwen met gescheiden vrouw

Ongetwijfeld, Shanita maar dat was niet mijn punt.....

Thomas, jpuw voorbeeld of het mijne maakt niet uit he.
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 14:50
BerichtOnderwerp: Niet trouwen met gescheiden vrouw

Een man die met een gescheiden vrouw met kinderen gaat en die mee opvoedt, handelt die in strijd met de Bijbel en vinden mensen nu echt dat deze man en vrouw fout zitten als ze gaan trouwen? Veel vrouwen in deze situatie bidden er om.

Thomas, want ja je mag niet met een gescheiden vrouw trouwen, voilgens sommigen dan.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 5 juni 2012, 15:07
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: dinsdag 5 juni 2012, 14:13
BerichtOnderwerp: Inzichten en spreuken.

Met alle respect Manna, maar je start een dubbel topic. Kreet van de week lijkt een benaming voor een topic waar mensen maar wat roepen maar het is wel degelijk serieus en heeft hetzelfd doel als wat jij nu start. Ook daar staan bijbelse waarheden. Twee topics over hetzelfde maakt CM onoverzichtelijk.

Thomas

Laatst aangepast door
THOMAS968
op dinsdag 5 juni 2012, 14:25
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 4 juni 2012, 21:06
BerichtOnderwerp: Sex voor het huwelijk

De link werkt niet, ik plaats even wat Tink wilde vertellen:

De fijne effecten van seks.
Naar bed gaan, met elkaar slapen en seks zijn in veel talen synoniemen. Op een site over slapen en bedden, kan een hoofdstukje over seks dan ook niet achterwege blijven.
We doen het al eeuwen lang en het is de allerbeste manier om u lekker te voelen, vet te verbranden en er jonger uit te zien. Seks is goed voor uw gezondheid, een goede reden dus om uw seksleven extra leven in te blazen.
Een regelmatig en gezond seksleven heeft positieve uitwerkingen op onze lichamelijke en geestelijke gezondheid, voor zowel man als vrouw.

Dit zijn de dingen die seks voor u kunnen doen...
Seks bevordert de bloedsomloop

Tijdens seks neemt het aantal hartslagen per minuut toe waardoor de bloedsomloop wordt bevorderd. En een goede bloedsomloop zorgt ervoor de cellen meer zuurstof krijgen, waardoor schadelijke stoffen op hun beurt eerder afgevoerd worden.Seks verhoogt de bloedstroom naar uw hersenen, wat u scherper maakt, maar verhoogd ook de bloedstroom naar al uw andere organen, wat u gezonder maakt. Deze toevoer van vers bloed geeft u cellen een verhoging van verse zuurstof en hormonen. Het gebruikte bloed zorgt dat de afvalproducten, die ziekte en vermoeidheid veroorzaken, afgevoerd worden.
Seks verbrandt vet

De liefde bedrijven is een cardiovasculaire gebeurtenis. Het geeft uw hart en longen een workout en het vermindert het cholesterolniveau. Per 30 minuten seks verbrandt u 150 calorieën.
Seks laat goede dingen vrijkomen

Tijdens de seks worden een aantal gezondheidsverbeterende chemische stoffen in het lichaam vrijgegeven. Endorfine is een natuurlijk chemisch product dat hetzelfde soort effect heeft als morfine, m.a.w. het is een pijnstiller en het vermindert bezorgdheid. Deze natuurlijke kalmeringsmiddelen kunnen helpen om slapeloosheid, migraine en door stress veroorzaakte rug- en nekpijn te verlichten.
Seks traint uw bekkenbodemspieren

De spiersamentrekkingen tijdens een orgasme trainen de urogenitale spieren bij zowel vrouwen als mannen. Deze spieren zijn belangrijk voor een gezonde prostaat en het tegengaan van incontinentie in een later deel van uw leven.
Seks helpt u om jonger te lijken en langer te leven

Volgens de neuropsycholoog David Weeks van het Royal Edinburgh Hospital in Schotland, kan drie keer per week seks 10 jaar van uw gezicht afhalen.
Tijdens het afgelopen decennium interviewde zijn team 3.500 Europese en Amerikaanse mannen en vrouwen tussen 20 en 104 jaar. Zij hadden allen één ding gemeen: zij zagen er jong uit voor hun leeftijd. Een krachtig seksleven bleek één van de belangrijkste determinanten te zijn in het vertragen van het verouderingsproces. Alleen fysieke activiteiten bewezen belangrijker te zijn.
Interessant om te weten is, dat vrijblijvende seks met verschillende partners niet hetzelfde voordeel produceerde. In feite kan het zelfs voortijdige veroudering veroorzaken, omdat het tot zorgen en spanning kan leiden.
Seks zorgt voor een beter humeur

Bij de vrouw zorgt een regelmatig seksleven ervoor dat er een hormoon, 'oxytocin' genoemd, vrijkomt. Dit hormoon heeft een positieve uitwerking op het humeur van vrouwen, helpt tegen stress en bevordert zelfs het sociale leven.
Seks voor een mooiere huid

Seks zorgt ervoor dat oestrogeen, vaak omschreven als 'het vrouwelijke hormoon', vrijkomt. en oestrogeen heeft een positief effect op de huid en zelfs op het haar. De overmatige transpiratie die vaak op gang komt tijdens het bedrijven van de liefde, drijft het vuil uit de poriën, waardoor de huid schoner is.
Seks is goed tegen pijn

Het hormoon 'oxytocin' heeft een pijnstillende werking. Het is bewezen dat hoofdpijn en andere algemene pijn verdwijnt als het gehalte aan oxytocin toeneemt.
Seks is goed voor spieren, botten en het natuurlijke afweersysteem

Bij mannen versterkt seks de spieren en botten, en het natuurlijke afweersysteem. Deze positieve 'bijverschijnselen' van seks zijn allemaal te danken aan het mannelijke hormoon, testosteron, dat tijdens de seks toeneemt.
Seks maakt aantrekkelijker

Als u een regelmatig seksleven heeft, zal uw lichaam meer feromonen afgeven. Feromonen zijn geurstoffen die het seksuele gedrag stimuleren, vooral van de degenen om ons heen. We kunnen dus zeggen dat, als u veel seks heeft, u aantrekkelijker bent voor de mensen om u heen..
Seks is goed voor uw hart

De liefde bedrijven is een fysieke activiteit, net zoals sporten, en heeft dan ook dezelfde effecten als sporten op het hart. Onderzoek heeft uitgewezen dat mannen die tenminste twee maal per week seks hebben, minder risico op een hartaanval hebben dan mannen die geen (regelmatig) seksleven hebben.
Seks is goed voor de prostaat

Enkele recente onderzoeken hebben uitgewezen dat een regelmatig seksleven positieve effecten kan hebben op de prostaat en het voorkomen van prostaatkanker. Een regelmatig seksleven zou schadelijke stoffen elimineren, stoffen die anders in de prostaat aanwezig zouden blijven.
Seks is goed tegen stress

Een bevredigend en regelmatig seksleven stimuleert de harmonie en zorgt voor een relaxed en geestelijk en lichamelijk welzijn. Verder stimuleert seks een goede nachtrust, zoals veel meisjes en vrouwen wel zullen weten. Hoeveel mannen vallen er na (goede) seks niet direct in slaap? Het is daarentegen ook waar dat als de seks in een koppel niet goed functioneert, dit stress kan veroorzaken.
Seks verbetert de waarneming van geuren

De prolactine, een hormoon dat tijdens de seksuele activiteit vrijkomt, heeft een positief effect op ons reukorgaan.
Seks versterkt het immuunsysteem.

Wanneer we ons in bed echt goed voelen, voelt ons immuunsysteem zich ook goed. Bij het liefdesspel komt er immers oxytocine vrij, wat de werking van het stresshormoon cortisol voor langere tijd tegenwerkt. In die tijd worden er meer witte bloedlichaampjes gevormd en wordt onze weerstand verhoogd. Een goed seksleven helpt ook tegen depressies.

Studies hebben ook uitgewezen dat vrouwen met een actief seksleven minder rimpels hebben en er jonger uitzien.
Seks houdt dementie tegen

Seks is een goed middel om dementie tegen te houden. Seks stimuleert namelijk de aanmaak van nieuwe hersencellen en zou daarom een uitstekende remedie zijn tegen dementie. Nog andere middelen om de dementie te weren zijn een eindje gaan lopen of het oplossen van cryptogrammen. Volgens Professer Barlett van de Universiteit van Queensland, maakt mentale en fysische training nieuwe hersencellen aan en voedt die ook. Zo blijven de cellen functioneel en houden ze ziekten als Parkinson en Alzheimer op afstand. De chemische stof die voor de nieuwe cellen zorgt, wordt blijkbaar het meest gestimuleerd tijdens seks. U moet dus niet per se een eindje gaan lopen, er zijn leukere manieren om nieuwe cellen aan te maken.
Slechte seks

Sommige mensen willen niet toegeven dat hun manier van vrijen niet (meer) bevredigend is voor hun partner of voor zichzelf. Uit onzekerheid of uit egoïstische motieven houden ze vast aan de ‘oude’ manier van vrijen, want zo hoort het nu eenmaal of het was immers altijd goed.
Saaie en voorspelbare seks kan ertoe leiden dat u niet (meer) opgewonden raakt. Daarentegen kunnen afwisseling in de manier van vrijen, het tijdstip waarop dat gebeurt én de plaats die u uitkiest, belangrijke ingrediënten zijn om uw seksleven boeiend te houden.

Velen hebben al kunnen ervaren dat een ander bed nieuwe impulsen geeft. Ook 4D-Comfort wil u hier bij helpen.
tip: Verander het interieur van uw slaapkamer en uw slaaprituelen.

Zal een 4D-waterbed mijn seksleven verbeteren?

Seks: niet altijd feest in de slaapkamer

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 4 juni 2012, 21:11
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: maandag 4 juni 2012, 21:01

..

Laatst aangepast door
THOMAS968
op maandag 4 juni 2012, 21:04
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 3 juni 2012, 19:11

FLOWERFUL304 schreef:
Helaas moet ik je teleurstellen Thomas 968. Ik, flowerful304, ben niet degene die oordeelt, maar het geschreven Woord van God heeft dat al gedaan. Het enige wat ik doe is het citeren van het geschreven Woord van God. Dus je moet naar God toe hiermee. Ben je niet tevreden met hoe Hij oordeelt dan heb je een probleem.

Nee, het is jouw interpretatie dat het zo is dat mensen die sex hebben voor het huwelijk naar de hel gaan. De benadering van Gods Woord die jij er op na houdt, is in mijn opvatting volstrekt in strijd met het Evangelie.

Als de benadering die jij hebt de christelijke zou zijn, dan had Jezus de overspelige vrouw laten stenigen in Joh. 8.

Het enige wat je doet is het uitspreken van een ultiem oordeel - je gaat naar de hel - en ook nog een beeld van God neerzetten die zo handelt. Ik ben even onvolkomen naar God toe als ieder ander maar ik ken toch echt een God die niet zo handelt. God is een God van liefde en vergeving en niet iemand die mensen in de open haard van de duivel gooit voor een uiting van wederzijdse liefde waarbij de driften die door Hem zelf zijn ingebouwd een rol spelen. Als je zo interpreteert en God nog aan je zijde wilt scharen ook, sla je de plank mis.

Je maakt met deze benaderingswijze hooguit indruk bij mensen die nog gevangen zitten in een angstgeloof. God legt mensen niet aan banden van angst, Hij bevrijdt, ook van dit soort doemopvattingen.

Thomas
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zondag 3 juni 2012, 00:03

Flowerful:

Sex voor het huwelijk is toegeven aan de begeerte en daaraan toe te geven verspeel je je eeuwigheid in het hiernamaals. De bijbel is heel duidelijk daarover:

Thomas, gaat naar de hel volgens Flowerful.

Gelukkig is God wat groter dan jij bent. Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld zult worden. Dat geldt ook als je oordeelt met Gods Woord in je hand.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zondag 3 juni 2012, 01:07
Naar boven

Auteur Bericht
THOMAS968 (70)

BerichtGeplaatst: zaterdag 2 juni 2012, 22:29

FLOWERFUL304 schreef:
Het gaat er niet om hoe wij erover denken, het gaat erom hoe God erover denkt. En hoe Hij erover denkt staat duidelijk geschreven in de bijbel. Zo onstaat alle verwaring want die denkt zo en die denkt zo. Nee, als jezelf een christen noemt dan behoort je denken in lijn met die van God te komen, dus in lijn met de bijbel.

Als dat zo was, hadden we geen discussie als Christenen onder elkaar. Het is niet altijd zo helder hoe God er over denkt en hoe we dat lezen en interpreteren. Als we naar de geschiedenis kijken, is dat al tweeduizend jaar zo. De Bijbel letterlijk nemen is ook een interpretatie hoor. Zoals het lezen van de Bijbel en rekening houden met de culturele context dat ook is. In principe ben ik het wel met je slotzin eens maar we moeten als mensen wel voorzichtig zijn om namens God te spreken en al helemaal om de eigen visie als zijnde die van God te poneren. Dat deden de heksenverbranders en de Inquisitie ook. Net als de farizeeers en hun hedendaagse varianten. Toch is de zoektocht naar de betekenis altijd heel erg de moeite waard.

Thomas, vindt de Bijbel ook wel eens onduidelijk.

Laatst aangepast door
THOMAS968
op zaterdag 2 juni 2012, 22:33
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van THOMAS968
Ga naar pagina Vorige 1 ... 30 31 32 33 34 35 36 ... 91 Volgende
Pagina 33 van 91