Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 19:59
Onderwerp: Doodstraf .......wat is erop tegen ?
|
|
|
Vanavond komt op Ned. 3 Collegetour, daar wordt de Hakkelaar geïntervieuwd door studenten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 12:24
Onderwerp: Vakantie 2012
|
|
|
12 dagen Turkije, 1125 foto's
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 12 oktober 2012, 08:54
Onderwerp: Dagelijkse bemoediging.
|
|
|
Vrijdag 12 Oktober, Psalm 119: 1-8; Welzalig.
De langste psalm: psalm 119. Kunstig opgebouwd. Net zoveel strofen als er letters zijn in het Hebreeuwse alfabet. Elke strofe begint met een volgende letter. En elke regel van zo’n strofe begint met die letter. In de Hebreeuwse Bijbel die open voor me ligt nu ik dit schrijf, is het een mooi gezicht! De dichter zal hebben gedacht: het oog wil ook wat… Misschien heeft hij op die manier wel willen verbeelden wat die berijmer van deze psalm noemt: ‘de schoonheid van uw wet.’ Waarom is die wet zo ‘schoon’? Omdat die wet mensen gelukkig maakt. Dolgelukkig. Zeg maar gerust: welgelukzalig. Dat klinkt een beetje plechtig, een tikje deftig en misschien ook wel wat ouderwets, maar ik vind het zo gek nog niet. Je gaat er zelfs van stotteren, zo mooi, zo goed is het. Overgelukkig de mens die gaat op de weg van der wet! Probeer het maar, beproef het maar, je zult het zelf wel ontdekken: geen betere, geen mooiere weg dan de weg van de wet. Laat bij het woord ‘wet’ nu niemand gaan denken aan een soort wetboek van strafrecht. Wie zou daar vrolijk van worden, laat staan dolgelukkig? Nee, hier staat in het Hebreeuws het woord Thora en dat betekent echt iets anders. Thora is: leidraad, onderwijzing, richtlijn. Je moet dan eerder denken aan een vriendelijke gids dan aan een strenge politieagent. Die vijf boeken van Mozes, van Genesis tot en met Deuteronomium, vormen samen de Thora. Zeker, daar staan de Tien Woorden óók in. Maar die vormen slechts een onderdeel van de Thora. Ook de verhalen over schepping en aarstvaders, over uittocht en doortocht, doen volop mee in die Thora. Samen wijzen die vijf eerste Bijbelboeken de weg, als een goede gids.
Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden Zalig wie zijn getuigenis verstaan, van ganser harte zoeken naar zijn vrede. Geen onrecht en geen dwaling lokt hen aan. De weg der zondaars wordt door hen gemeden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 09:02
|
|
|
Donderdag 11 Oktober, Psalm 118: 24-29; Hoog.
Wij mensen kunnen elkaar maken en breken. Je breekt iemand als je maar lang genoeg ongunstige dingen over hem vertelt. Dan maak je iemand kapot, je breekt hem af. Maar je kunt iemand ook maken, grootmaken, de hemel in prijzen. Nu behoeven wij God niet meer de hemel in te prijzen, want daar is Hij al. Het is wel de bedoeling dat wij Hem in die hemel prijzen, een troon verschaffen, een hoge troon. Wij kunnen – hoe gek het ook klinkt – God maken en breken. Niet dat Hij totaal afhankelijk is van onze beslissing en handelswijze. Geen sprake van! Ook al breken wij Hem tot de bodem af, dan nog is Hij heus wel in staat zicht boven onze afbraakpogingen te verheffen. Maar het zou mooi zijn wanneer het zover niet komen zou. En daarom worden wij – ook in de psalm van vandaag – opgeroepen om God te maken, om Hem te verhogen! ‘Komt, maakt God met mij groot’: een veelzeggende psalmregel die mij nu te binnen-schiet. Het is helemaal niet zo moeilijk lelijk te doen over God. Je kunt gemakkelijk flauwe grapjes over Hem maken, negatieve dingen over de Bijbel vertellen, de lachlust opwekken in gesprekken over kerk en kerkmensen – maar daar maak je God alleen maar klein mee. Mensen halen dan hun schouders op en worden gesterkt in hun twijfels en ongeloof. Nee, wij zijn geroepen het tegenovergestelde te doen: God verhogen, Hem grootmaken, dat is wat ons te doen staat. ‘U bent mijn God, u zal ik loven, hoog zal ik u prijzen, mijn God.’ Je kunt de Eeuwige maken en breken. Breken is geen kunst. Maken is een gunst. God grootmakend deel je in zijn genade.
De Heer is God, zijn gunst verheugde ons oog en hart met vrolijk licht. Nu worde ‘offer onzer vreugde op zijn altaren aangericht. Gij zijt mijn God, U zal ik prijzen, o God, U roemen wijd en zijd. Laat aller lof ten hemel rijzen: Gods liefde duurt in eeuwigheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 11 oktober 2012, 09:00
|
|
|
Ja, W'tje, daar aan de weg van de Bieb staat ook de plaats waar je je voet moest plaatsen. Was je voet groter dan de afbeelding, dan mog je daar naar toe.
Laatst aangepast door
|
MARIO216
|
op donderdag 11 oktober 2012, 09:10
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 oktober 2012, 21:20
|
|
|
Woensdag 10 Oktober, Psalm 118: 19-23; Een wonder in onze ogen.
De kerk is een depot voor kneusjes. Het spijt me, maar ik kan er niets anders van maken. Nogal wat kathedralen doen aan iets anders denken, maar dat moet een vergissing zijn. Natuurlijk zijn ook kardinalen en andere prelaten van harte welkom in de kerk, zoals ook protestanten synodeleden en achtenswaardige kerkgangers er hartelijk welkom worden geheten, maar eigenlijk is de kerk alleen voor kneusjes. Nu wil ik het geval dat al die hoogwaardigheidsbekleders, van welke denominatie dan ook, goedbeschouwd zelf ook kneusjes zijn – alleen is bij sommigen dat inzicht nog niet doorgedrongen. Kneusjes zijn wij allemaal, zonder enige uitzondering: gekneusd van kinds af aan, gekneusd door allerhande teleurstellingen. Misschien vooral gekneusd door wat anderen ons hebben aangedaan. Zo was en is het met Israël. Het volk der Joden is een kneusjesvolk. Wat een butsen en builen heeft Israël niet opgelopen in de loop der eeuwen! Er is er Eén die daarover beter kan meepraten dan wie dan ook. Ze hebben Hem bespuwd, bespot, gegeseld en geslagen. Het bloed droop Hem van het hoofd, toen Hij in de felle zon, opgehangen werd, zo gekneusd als Hij was. Heel Israël, maar Jezus voorop: een afgekeurde steen, weggegooid, aan de kant gekwakt, waardeloos in de ogen van Jan en alleman. Maar zie, van hogerhand opgenomen, gekoesterd, gestreeld door het vroege morgenlicht van Pasen – in ere hersteld! Zo werd een vloeksteen een hoesteen. Geen wonder dat de kerk, zijn kerk, een depot voor kneusjes is.
De steen, dien door de tempelbouwers verachtelijk was een plaats ontzegd, is tot verbazing der beschouwers ten hoeksteen door God zelf gelegd. Dit werk is door Gods alvermogen, Door ’s Heren hand alleen geschied. Het is een wonder in onz’ogen. Wij zien het, maar doorgronden ’t niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 oktober 2012, 21:17
|
|
|
Tarsus, met de pofbroeken die mannen daar dragen.
Uploaded with ImageShack.us
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 10 oktober 2012, 21:07
|
|
|
Met de opkomende zon richting Turkije:
Uploaded with ImageShack.us
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 20:59
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | We hoeven niet alles te weten Mario..... |
Jij wil toch ook van alles weten toch , maar probeer van de week toch echte turkse foto's te plaatsen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 20:21
|
|
|
Ben nu aan de darmenrace, weer wennen aan het hollandse eten. In turkije had ik het ook een halve dag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 20:19
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
MARIANNE338 schreef: | Lang leve Nederland....toch Mario??
Leuke foto trouwens... |
Weet ik ben een beetje aan de darmenrace. Moet weer wennen aan het eten hier. En in Turkije had ik het ook een halve dag.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 13:02
Onderwerp: Evem bellen
|
|
|
Ergens gelezen:
Na eerder al diverse filosofen gebeld te hebben, heb ik onlangs wat bands (van weleer) gebeld. Meestal kreeg ik direct de frontman aan de lijn. Dat kwam me goed uit, want de teksten van deze leadzangers staan vaak bol van levensbeschouwelijke zaken. Vreemd genoeg gaven ze me via de telefoon bijna altijd antwoord met wat regels uit hun hits. Op geheel eigen(zinnige) wijze, kan ik wel zeggen. Ik vroeg hen allemaal de simpele vraag: Is dit nu alles? Hieronder hun reacties. Peggy Lee: It’s my question!! ‘Is that all there is?’ was a song in 1969. Keep your hands of it! Rolling stones: I can’t get no satisfaction… Led Zeppelin: there must be a stairway to heaven, I think. Doe Maar: dat zongen wij nou precies al vanaf 1982. ‘Ik zoek iets meer, ik weet alleen niet waar’. Weet jij het trouwens al? Meat Loaf: I think there was a paradise. By the dashboard light. Queen: I don’t know but I want it all! R.E.M.: You still don’t know? I was losing my religion! Europe: You know what – there will be a final countdown… U2: I still haven’t found what I’m looking for. But there is a place where the streets have no name… Guns n’ roses: I don’t know, but I’m still knockin’ on heaven’s door. Bon Jovi: I’m livin’on a prayer… And for you: keep the faith. Mariah Carey: All I want is you. At Christmas, I mean. Linkin Park: In the end it doesn’t even matter. Phil Collins: At another day you and me will be in paradise. Robbie Williams: I want to contact the living; I sit and talk to God; I just want to feel real love and a life ever after. I don’t want to give up. Bløf: Alles is liefde. Coldplay: For some reason I can not explain, I know Saint Peter will call my name.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 12:58
|
|
|
Dinsdag 9 Oktober, Psalm 118: 15-18; Ik zal leven.
Ons hele leven denken we aan de dood. Daar is geen ontkomen aan. Naar mate je langer leeft, komt die dood steeds dichterbij. Je gaat aftellen: nu heb ik waarschijnlijk nog maar zo en zo veel jaar te gaan… Wij zouden beter kunnen weten. Ook voor wie gelooft, is de dood geen pretje. Maar een ramp betekent het niet. Integendeel! Met de dood begint er iets nieuws. En dat nieuwe zal zo ongelofelijk nieuw zijn, dat het woord ‘nieuw’ eigenlijk te versleten is om mee aan te geven hoe nieuw het zal zijn zal. Eigenlijk zou je je daar zolang je leeft op moeten verheugen, als een kind op een schoolreisje. Het onbekende zal wel de reden zijn dat we toch huiveren. En vanzelfsprekend ook de mogelijkheid van een lijdensweg. Bovendien: het besef afscheid te moeten nemen van wat je lief en dierbaar is. Maar toch… De psalm van vandaag gaat niet over de hemel en ook niet over de nieuwe aarde. De psalm gaat over een slagveld. Over angst neergestoten te worden. Over een wonderbaarlijke redding door Gods rechterhand. De psalm gaat over dankbaarheid. Blijmoedig roept de dichter uit: ‘Ik zal niet sterven, maar leven!’ En hoe zal hij dan de rest van zijn leven doorbrengen? Niet achter de geraniums, maar als verteller van verhalen. Hij zal doorgeven hoe groot de goedheid van de Eeuwige is. Ik zal leven. Ook al gaat de psalm niet over wat komen ná de dood, ook al bezingt dit lied juist de tijd die eraan voorafgaat, toch smokkelt de kerk sinds Pasen die gedachte vrijmoedig de psalm in. De dood is niet het einde. De dood is een nieuw begin! Ik zal leven. Ginds, in de hemelse glorie, én hier, op deze oude aarde, zal ik verhalen hoe groot en goed de Eeuwige is.
Des Heren hand is hoog verheven, des Heren rechterhand is sterk. Ik zal niet sterven, ik zal leven en zingen van des Heren werk.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 08:49
|
|
|
STEENTJE178 schreef: | Waar ben je geweest dan????? |
Twee weken Turkije
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 00:06
|
|
|
VISSER278 schreef: | Al zijn het er 100 ... maakt niet uit , gooi ze er maar op. |
Ik weet niet of cm dit leuk zal vinden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 00:04
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
VISSER278 schreef: | Nee , IK droomde niet . En bier lust ik niet . En gistermiddag stond de thermometer hier echt op 28 graden . |
In Turkije was het drie dagen 40 graden en dat voor eind september/begin oktober.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 9 oktober 2012, 00:02
|
|
|
VISSER278 schreef: | Leuk Mario , kom maar op met die foto's. |
Zie net dat ik 6.5 gyg aan foto's en filmpjes heb
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 8 oktober 2012, 21:44
|
|
|
Zal jullie even jaloers maken met een paar mooie foto's, als ik tijd heb dan he.
|
|
Naar boven |
|
|