Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:30
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
[quote=LISA610]
Wat is jouw persoonlijke mening over de dubbele predestinatieleer van Calvijn....lisa
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:12
Onderwerp: daten Bijbels?
|
|
|
BEUN656 schreef: | Bedankt voor je nogal vage reactie. Verkering staat inderdaad niet in de Bijbel vermeld maar nogmaals: je leeft in je verkeringstijd niet als man en vrouw. Ik denk dus ook niet dat verkering hebben onbijbels is. Misschien dat ze daar vroeger andere noemer voor. |
Bedankt voor je reactie Beun..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 23:04
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
MADELIEF469 schreef: | Morgen loopt mijn abo af, ik meld me over een paar weken weer!! Iedereen vooral genieten van het mooie weer, de ontluikende schoonheden in de natuur én natuurlijk van CM
tot ziens! |
Groot gelijk Madelief ...even lekker genieten en tot ziens..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:59
|
|
|
De dubbele predestinatieleer van Calvijn.
Over de dubbele predestinatieleer is een vraag die steeds weer terugkeert. Het geeft aan dat het mensen bezighoudt. Om een goed beeld te krijgen over Gods verkiezing is het van belang dat Gods Woord uitgangspunt is en de daarop gegronde gereformeerde belijdenis. Er zijn mensen die Calvijn allen maar "ophangen" aan zijn "harde leer" over de uitverkiezing. Toch is dit beeld zeer ongenuanceerd. De Heere zij gedankt dat Hij mensen verkiest! Dat is namelijk Zijn genade tot verloren mensen. In de Dordtse Leerregels lezen we hoe het er met ons mensen voorstaat... God zou geen onrecht doen als Hij ons mensen in de zonde en vervloeking had willen laten (DL I,1). En tóch doet God dit niet. Hij verkiest mensen óók tot de zaligheid. Daartoe zond God Zijn eniggeboren Zoon (Joh. 3:16).
En nu wil God mensen doen laten delen in het offer van Zijn Zoon ter verzoening van de zonden door het geloof in Hem. Hoe doet Hij dat? Door het Woord. Niet anders. Daarom laat de Heere Zijn evangelie prediken, opdat de mensen tot het geloof worden gebracht.
Je vraagt hoe het zit met actief en passief... En als je nu toch gelovig bent en volhardend... Het laatste om mee te beginnen. Wie gelooft in de Zoon van God en volhardt in het geloof... Van wie heeft een gelovige dat? Van zichzelf! Onmogelijk. Het geloof is een genadegave van God. God schenkt uit enkel genade het geloof aan verloren mensen. En de volharding is eveneens geen vrucht van mij, maar geeft God door genade in het hart (vgl. DL, V...). Wie gelooft heeft het, wie niet gelooft mist alles. Tot geloof komen heeft te maken met Gods actieve keuze voor mij. Dit werkt de Heere door de wedergeboorte. Hierin ben ik passief. Wie tot geloof is gebracht, is echter volkomen actief op het geloof betrokken. Daar zorgt de Heere voor door het werk van Zijn Geest. Het is Zijn Geest in mij en voor mij. Het is daarmee onmogelijk om te geloven in de Heere Jezus Christus en tegelijk verworpen te zijn. Wie gelooft mag door genade en tot troost weten: door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen.
Ben je hiervan niet zeker... gebruik dan de middelen die de Heere ervoor geeft (vgl. DL I,16). En doe je mond wijd open, en Ik zal hem vervullen (Ps. 81). We hebben een God, Die veel liever wil dat jij behouden wordt, dan menig mens zijn eigen behoud in Christus ooit zoekt! Bij deze God mag jij je hand op(en)houden.
http://refoweb.nl/vragenrubriek/14700/dubbele-predestinatieleer/
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op donderdag 24 maart 2011, 23:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 22:43
|
|
|
Van alle theologen die zijn voortgekomen uit de reformatie heeft niemand zo'n grote invloed gehad als Johannes Calvijn. Het geloof, denken en leven van zowel reformatorische christenen als van evangelischen is blijvend beïnvloed door deze theoloog.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat er over Johannes Calvijn veel geschreven is. Allereerst heeft Calvijn een ongekend grote hoeveelheid geschriften nagelaten. Zijn commentaar op de Bijbel, de Institutie, zijn brieven en zijn preken hebben zich verspreid over de gehele wereld en zijn vertaald in vele talen. Daarnaast wordt al eeuwen over hem geschreven en is hij nog steeds het onderwerp van academisch onderzoek.
http://www.calvijn.org/index.html
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 15:22
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Allicht niet. Op mijn School met de Bijbel ook zeker niet, dat is wel duidelijk. Het aanbieden van kennis is een keuze he, dingen van twee kanten bekijken ook..
Thomas, afsluiten voor de feiten is altijd een slechte keuze als je de waarheid zoekt. |
Hmm een opmerkelijk verhaal over Calvijn ...Thomas ...zal het ook nader bestuderen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 12:01
Onderwerp: samen wonen en later pas trouwen ?
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Is het ook wel eens bij je opgekomen dat er 1 van de 2 heel serieus mee bezig kan zijn, terwijl de ander besluit om er mee te kappen ? Ik ben het wel met je eens dat je (om die reden) voorzichtig moet zijn... soms kun je vantevoren niet weten hoe serieus de ander er mee bezig is... en dat kan ongelooflijk veel pijn met zich meebrengen als blijkt dat 1 van de 2 de relatie beeindigt... Eerlijkheid lijkt mij hier het sleutelwoord... ik vermoed dat God daarom zo voorzichtig is met seks tussen een man en vrouw, omdat Hij als geen ander weet hoeveel pijn het kan doen als zoiets verbroken wordt... |
Toch heeft Chatuliem wel een punt. Sta volledig achter zijn bewoordingen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 11:56
Onderwerp: Niet verlengen
|
|
|
HERMAN388 schreef: | Na 6 maanden ga ik voorlopig niet verlengen. Op 1 april (geen 1aprilgrap) is de laatste dag als lid. Ik ga wel naar de picknick, ik vergeet jullie niet hoor Of ik later terug komt weet ik nog niet. Marian neemt mijn taak over voor strandwandeling.
Groetjes Herman |
Nou Herman ..jammer dat je weg gaat en veel wijsheid en geluk voor jullie beiden en Gods Rijke Zegen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 11:00
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | Hannah enigszins kennende, is ze mans (m/v) genoeg om d'r eigen boontjes te doppen en tenten op te zetten.
en afhankelijk van de hoeveelheid kruit die je verschoten hebt, hou je (weinig) personeel over. overigens: personeel moet betaald worden |
Dat is één ding wat zeker is Griffin ...maar ach komt wel goed ..zal ik maar zeggen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 01:11
Onderwerp: Drachten
|
|
|
DINI968 schreef: | Vervoer lijkt mij toch geregeld????????????????? |
Klopt Dini was het vergeten er af te halen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 01:07
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | het schijnt dat ik hier ergens in het topic gemeld heb dat ik meega. 't zou maar zo kunnen, ik loop tenslotte ook al tegen de 40
maar om me nou in de lijst te zien, hoeft van mij niet. dus waag het niet [etc]... |
Hannah schijnt je nodig te hebben ..Griffin ...voor de partytenten op te zetten
Mocht het fout aflopen met de stokken ...heb er nog een paar tenten over...
(hoop alleen dat ik voldoende personeel heb dan)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 maart 2011, 00:59
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
VISSER278 schreef: | Ha nieuweling , ter verduidelijking.... mr. Leo had een weddenschap met EEN vrienin aangegaan wie er het eerst 1000 postings heeft geplaatst .
Hoofdprijs: voetreis naar Rome, of was het nou kielhalen . Nu weet ik het ook niet meer. |
Yep Visser en nog even en dan mag ik naar Rome ....en tevens mag ik een dame uitkiezen om met mij mee te gaan als reispartner
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 18:42
|
|
|
VISSER278 schreef: | Wouw Leo , Nog 94 te gaan en dan ben je aan de 1000. En dat in een goeie 2 maanden tijd. En..... wie staat er voor , jij of je vriendin waar je die weddenschap mee hebt afgesloten?
zal het dan ff lekker rustig worden op het forum! |
Bijzonder hé Visser ..misschien wel een record op cm
Ach de weddenschap heeft Lisa wel gewonnen hoor ...veel langere tekst en even ter verduidelijking, het is een vriendin.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 18:08
Onderwerp: bidden voor moslimcollega
|
|
|
ROSALIA922 schreef: | ik wil hier nog wel iets over vertellen, ik heb een moslim dochter,het heeft mij heel veel moeite gekost om haar niet af te wijzen, maar de liefde tussen ons heeft overwonnen, als ik mijn God niet had gehad was mij dat nooit gelukt, juist mijn christen zijn heeft me geholpen hierbij,mijn doel in dit leven is een levend voorbeeld te zijn van het licht,amen |
Goed dat je dit toevoegt Rosalia
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 18:03
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Ja, via de privechat kreeg ik ook al een tip dat Intratuin duur is...ik heb ook enkele bloemmerken (of hoe noemen ze dat) gekregen. Vrijdag zal ik eens een kijkje gaan nemen. |
Let wel op dat het vrij vroeg is in het seizoen ...niet alles is vorstbestendig
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 17:28
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Intratuin vind ik een heel erg leuke winkel, maar wel behoorlijk duur. 'k Zou zelf liever kiezen voor een tuincentrum in een dorp, maar die moet je dan wel weten. 'k Ken Noord-Brabant niet zo goed.
Succes! 't Is er zeker weer voor. |
Beter duur als niet te koop Marijan
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 13:00
|
|
|
Bij deze weer een bijgewerkte actuele versie:
De lijst van mensen die meegaan naar de themadienst in de Bethel groeit gestaag...
Zondag 10 april 2011
1. Chatuliem 2. Lisa610 3. Leanne 4. Leonard 5. Pien 6. Billy 701 7. Trijnie671 8. Dini968 (o.v. afhankelijk van vervoer vanaf Wolvega)
Als je mee wilt, vul de lijst dan aan...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 11:18
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | d'r komt vaak een boel onzin uit Leonard , maar nu moet ik 'm toch gelijk geven, want:
Scandinavië begint boven de IJssel Amerika begint bij de Utrechtse Vecht Afrika begint onder de Maas, en Belarus begint bij de Eem
zo, we zijn er weer... en behoorlijk off-topic, maar wel leuk |
Niet altijd Griffin ...ha ha ha en je ziet onthoud alles...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 maart 2011, 07:09
Onderwerp: Mooie techniek
|
|
|
HERMAN388 schreef: | nou nou wat een droom zeg Werkelijkheid wordt het nooit |
Zeg nooit ...nooit Herman ...ontwikkelingen gaan in een rap tempo..
Weet je nog de eertse PC ..op de markt kwam ...moet je nu mee aankomen hé.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 23:54
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Oeps, 'k had nog niet gezien dat jij hem deze tip ook al gegeven hebt.
Nou ja, nu hoort hij het van 2 kanten. |
Bah bah ...dat krijg je met een taal barrière ..je verstaat elkaar gewoon niet meer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 23:46
Onderwerp: Groningen, 20-40jaar? interesse?
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Misschien een idee, om je topografie wat bij te spijkeren? |
Ha ha ha krijg ik daar ook een cijfer voor
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 21:42
Onderwerp: Groningen, 20-40jaar? interesse?
|
|
|
VISSER278 schreef: | wedden dat ie daar nog nooit van heeft gehoord? |
Ja hoor Visser ... mijn voorouders kwamen ook van de eilanden
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 19:04
Onderwerp: Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
|
|
|
BEUN656 schreef: | Dat soort excessen moet je volgens mij ook niet willen. Helemaal mee eens. Ik ben het met je eens dat je als mens zeker op tijd mag ingrijpen als je ziekten kunt voorkomen. |
Wat heeft dat in relatie tot die moeder Beun
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 18:57
Onderwerp: daten Bijbels?
|
|
|
BEUN656 schreef: | Met alle respect David, maar ga je hier niet een beetje ver? Ten eerste leef je in een verkeringstijd niet als man en vrouw. In tegenstelling tot samenwonen overigens. Maar dat terzijde... En dan: hoe verstandig is het om zonder verkeringstijd zonder meer in het huwelijksbootje te stappen? Ik heb huwelijken op kraken zien staan door overhaaste stappen hoor... |
Lees jij wat anders Beun???
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 17:19
|
|
|
LISA610 schreef: | Volgens mij moet jij de aardrijkskunde-lessen van de basis-school nog een keertje doornemen Leonard |
Ha ha ha moet ik weer naar de basisschool ....zijn toch de woorden van een zekere heer uit midden nederland
Laatst aangepast door
|
LEONARD480
|
op dinsdag 22 maart 2011, 18:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 16:47
|
|
|
LISA610 schreef: | Niet slim Leonard... helemaaaal niet slim |
Dan te bedenken....dat ik nog nooit in drachten ben geweest ha ha ha
Misschien raak ik totaal onderste boven
of zeggen ze hé daar heb je di caprio
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 16:00
Onderwerp: Lente
|
|
|
HENK710 schreef: | Vorig jaar had iemand deze link geplaatst... Vond em zo mooi dus heb em weer even opgezocht, Voor de liefhebbers we kunnen weer gaan volgen
http://www.beleefdelente.nl/
*Does die hier toch echt van kan genieten* |
Dank voor de link
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 15:54
Onderwerp: Zou je nog kinderen willen?
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | is niet altijd zo Leonard! er zijn ook situaties waar kinderen het hun vader of moeder onmogelijk maken om een nieuwe partner te nemen, waar ze het de nieuwe partner heel moeilijk maken, zou dus niet als algemene regel stellen dat kinderen aanvoelen of ze welkom zijn of niet, hangt misschien af aan de opvoeding? voelen de kinderen zich bedreigt? zijn ze ook bang voor een herhaling van het verleden? normaal zou je denken dat ze blij zouden zijn te zien en te voelen dat hun moeder of vader gelukkig is, maar het is ook soms anders! |
Er zijn idd uitzonderingen op de regel natuurlijk...en vaak is de oorzaal veel diepere emotie, waarin een hechtingsprobleem ontstaat. Het is daarom van belang dit rustig te brengen en rekening te houden met de gevoelens van de kinderen.
|
|
Naar boven |
|
|