Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 maart 2011, 09:57
Onderwerp: Moeder worden op 63-jarige leeftijd: Bijbels uit te leggen?
|
|
|
Persoonlijk ben ik blij dat ik twee gezonde kinderen op de "natuurlijke" manier mocht ontvangen en dat er geen IVF plaats hoefde te vinden. Ik zou dit ook een zeer moeilijke beslissing hebben gevonden om zoiets te overwegen...denk alleen eens aan de embryo's die "over" zijn wat of daar mee gebeurt... Medisch ingrijpen ben ik tot op zekere hoogte dankbaar voor al geloof ik altijd dat we met de ethische kant zeer kritisch om moeten blijven gaan en jezelf sowieso goed voor moet laten lichten.
http://nl.wikipedia.org/wiki/In-vitrofertilisatie#Problemen_met_betrekking_tot_ivf
En dan geloof ik wel dat ik achter Mariska's visie sta.
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op dinsdag 22 maart 2011, 09:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 23:06
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
MARIO216 schreef: | Vind het zelf ook onzin. Als je dan toch kinderen wilt op die leeftijd adopteer dan iemand bij Plan ofzo. En doneer elke maand iets. |
Compassion kan natuurlijk ook...
Ben het ermee eens dat kinderen krijgen/nemen boven de vruchtbare leeftijd- en dan via een bijzondere manier van bevruchting en dan ook nog eens in het buitenland ( omdat hier de leeftijdsgrens 45 jaar is.)-echt niet kunnen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 21:30
Onderwerp: Lente
|
|
|
Goed begin met prachtig weer en vogels die me 's ochtends wakker fluiten... geweldig...in de kale bomen allemaal kraaiennesten..prachtig om te zien.. en vooral ..de zon..ik voel me echt een ander mens..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 maart 2011, 21:04
Onderwerp: Japan
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Vandaag in het ND deze tekst. Hij is dus niet van mij. Een link kan ik wel geven maar die werkt alleen als je geregistreerd en ingelogd bent. Dit commentaar komt dus uit de cgk en de gkv, beide wat behoudende calvinistische kerken:
Nee, de vrijgemaakt-gereformeerde predikant Jan Kuiper gaat niet zeggen dat de aardbeving en de alles verwoestende tsunami een straf van God is over een samenleving die denkt het zonder Hem af te kunnen. In de Gereformeerde Kerkbode noemt hij dat aanmatigend en geen recht doend aan het leed van de Japanners. 'Ook daar is de kerk van Christus present en we weten van het gesprek tussen Abraham en God over de rechtvaardigen in Sodom en Gomorra.'
Wel bepaalt de ramp hem bij het 'Babelkarakter' van onze cultuur. Bij de ramp in Haïti vorig jaar, was het commentaar: er is niet aardbevingsbestendig gebouwd. Over het door overstromingen geteisterde Pakistan werd gezegd: ze hebben de grond op de berghellingen, die het water had kunnen tegenhouden, laten wegspoelen. Wij weten het beter, met onze hoogstaande techniek, klinkt in deze houding door.
Maar in Japan is geen lemen hut weggespoeld, maar een technisch hoogwaardig deel van de samenleving. 'Hoe ga je met techniek om? In goed gebruik of wordt de techniek tot een afgod die je kinderen verslindt? Die vragen komen boven bij het zien van de afvalberg na de ramp.'
Kuiper wijst op het einde van de profetieën in Jesaja, waar het volk Israël op de oude zondige voet verder gaat, en God redenen 'in zichzelf' vindt om het weer in genade op te zoeken. 'Ons gebed is dan dat Hij ook in deze dagen zo naar deze wereld kijkt en zijn heil zal laten aanstormen als het heldere water uit een bergbeek dat de aarde schoonspoelt van de puinhoop die wij ervan maken.'
De kerk heeft geen 'zakken vol zekerheid'
De beelden van de verwoestende tsunami en al die mensen die in een klap weggerukt zijn - ze wringen, doen pijn. Iedere verklaring die er een zin in denkt te kunnen zien, miskent het absurde ervan, schrijft de christelijk-gereformeerde ds. Niels den Hertog in De Wekker. 'Hier hebben we niet veel woorden. Laten we als kerk dan niet net doen alsof we zakken vol zekerheid hebben als we ze niet hebben en als ook niet van ons gevráágd wordt dat we ze hebben. Dat zou een onaangedaanheid suggereren die nergens op stoelt.'
Het getuigenis van de kerk klinkt sterker als de vragen die beelden uit Japan oproepen in gebed aan de Here 'gezegd' worden. We moeten niet menen dat het vroom is vrede te hebben met de pijn en gebrokenheid van deze wereld - de Here heeft dat zelf ook niet. We mogen een beroep doen op zijn beloften, die elke zondag in de dienst worden voorgehouden, aldus Den Hertog. 'Dat ene graf dat al geopend is, dat geeft ons hoop. Christus leeft en Hij heeft beloofd dat Hij zijn Rijk zal vestigen. Juist omdat die belofte zo wordt aangevochten in onze wereld, heb ik het steeds weer nodig daar te zijn 'waar alles ons een dag voorspelt dat hel en dood zijn neergeveld'.
Bron: Nederlands Dagblad, 21 maart 2011, geput uit kerkelijke bladen van de cgk en de gkv. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:53
|
|
|
quote thomas... Hij huilt met ons mee...
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zondag 20 maart 2011, 00:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:47
Onderwerp: chantage???
|
|
|
JAN786 schreef: | En als niemand Gods liefde wil? Iemand heeft het prima naar zijn zin, waarom zou een mens dat geloven? |
We kunnen het alleen maar uitdragen.... nooit opdringen.. en we kunnen bidden, voorbede doen, wat je zelf al aangaf..er is geen machtiger wapen dan het gebed..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 19 maart 2011, 23:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:28
Onderwerp: Grotere maan dan normaal
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | En dat is nu bij mij om de hoek........ |
Dan woon ijj wel erg mooi, je hebt ook mensen die gewoon geluk hebben..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:26
Onderwerp: voorjaarswandeling
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Het was super !!! Verder zeg ik ff niets |
Blij dat jullie zo genoten hebben, ik had graag meegegaan maar mijn dochter zou komen/ is gekomen en dat vind ik zo supergezeliig... voor mijn kinderen doe en laat ik alles...nou ja..alles?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:22
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dan ken jij de Veluwe nog niet, en zeker niet de ondergaande zon aan de rand van het Veluwe meer.......prachtig en ook indrukwekkend....... |
Ik ben van 't zomer met mijn zus wezen fietsen rond het Veluwe meer...prachtig en op de boulevard de zon in de zee zien zakken...onbeschrijfelijk mooi, we konden er maar niet weg komen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 23:10
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | Dank je Marian, als christen mag ik ook niet zo vlug ontmoedigd zijn hé, maar ik denk dat je me wel begrijpt... |
geloof ik ook. maar we houden vol ..!!
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 19 maart 2011, 23:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:51
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | slechtste moment van vandaag..............
met al dat theoloog gedoe op CM, al die bazigheid om toch de best gelovige volgens bijbelse normen te zijn vind ik het hier niet meer fijn! |
Ik vind je bijdrage juist erg mooi en vreselijk opbouwend....hij voegt echt toe hoor...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:39
|
|
|
MARYLIEN613 schreef: | onderstaande tekst heb ik op internet gevonden, gepost door een zekere Steven, en ik vond het goed hem hier eens neer te plakken:
"Het spreekt vanzelf dat de ramp in Japan veel vragen oproept over de voorzienigheid van God. Vragen zoals: Is dit de wil van God? Hoe is zo'n ramp te rijmen met de liefde van God? Als God liefde is waarom laat hij dit alles dan toe?" Dat schrijft voorganger Jan Pool zich af op zijn website. "Dit soort grote natuurrampen zijn voor sommige mensen een reden om niet, of niet meer, in God te geloven. ‘Als God bestaat, dan zou hij dit niet doen’, zeggen ze dan. Anderen zien in dergelijke rampen juist de slaande hand van God, die de zonden oordeelt. Ik geloof dat we heel erg moeten oppassen met het zoeken van een verklaring in termen als Gods vloek of oordeel. In de Bijbel staan inderdaad voorbeelden van hoe God de natuur, of natuurkrachten, gebruikt als instrumenten om zijn oordeel te voltrekken. Maar daarvan mogen wij geen dogma maken om huidige rampen te verklaren. We mogen niet zomaar veronderstellen dat elke natuurramp een oordeel van God is over mensen die zondigen."
Pool: "Het is één ding om te beweren dat er misschien aspecten van Gods oordeel aan het werk zijn in de natuur vanwege de slechtheid van mensen. Maar zeggen dat de mensen die door een natuurramp worden getroffen, dat oordeel rechtstreeks verdiend hebben, is iets heel anders. In Lukas 13:4-5 wordt een voorval beschreven van een toren die instort, waardoor achttien mensen sterven. Jezus vraagt dan of uit deze gebeurtenis blijkt dat de gestorvenen grotere zondaars waren dan de anderen. 'Of die achttien die stierven doordat de Siloamtoren op hen viel - denken jullie dat zij schuldiger waren dan alle andere mensen die in Jeruzalem wonen?’ Hier leren we een belangrijke les: als mensen door een ramp getroffen worden, mag je niet denken dat die mensen grotere zondaars waren dan degenen die ervoor gespaard bleven. Als we dat wel doen, sluiten we ons aan bij de kring van de vrienden van Job met hun verklaringen voor het lijden dat Job overkwam."
"In de bijbel wordt er voor dergelijke natuurrampen geen goede verklaring gegeven. Wel klinken er protesten tegen zulke rampen. Protesten van hen die God kennen en die worstelen met vragen die om een antwoord schreeuwen," vindt Jan Pool. "We moeten onszelf steeds weer realiseren dat we sinds de zondeval in een gebroken wereld leven. Net zoals God toestaat dat slechte mensen slechte daden doen, zo staat God ook toe dat de aarde de negatieve gevolgen ondervindt van het effect dat de zonde op de schepping heeft. De zondeval is de oorspronkelijke oorzaak van natuurrampen, net zoals de zondeval de oorzaak is van dood, ziekte en lijden."
Te midden van rampen en in het verdriet en lijden wil God met Zijn genade, kracht, vrede en troost aanwezig zijn, stelt Jan Pool verder. "En dat is de boodschap die wij voor deze wereld hebben. Wij mogen de boodschap van het kruis brengen. En dat is een boodschap van redding en niet van oordeel. Jezus stierf aan het kruis om het oordeel op zich te nemen, zodat wij gered kunnen worden. Het kruis is het bewijs van Gods liefde. Het kruis legt niet precies uit waarom God lijden toelaat. Maar het kruis maakt één ding wel heel duidelijk: God is geen kille God die lijden maar laat gebeuren, omdat hij niet om ons geeft. Want onze God voelt juist heel diep met ons mee!" [www.cip.nl] |
Dit is erg mooi en duidelijk toegelicht...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:22
|
|
|
MARY052 schreef: | Stuk van Jan Pool vind ik erg goed!
Marian |
..
Laatst aangepast door
|
MARIAN519
|
op zaterdag 19 maart 2011, 22:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:03
|
|
|
DAVID923 schreef: | aanvulling:
Am 3,6 Wordt de bazuin in een stad geblazen, zonder dat de inwoners opschrikken? Geschiedt er een ramp in een stad, zonder dat de HERE die bewerkt? |
Dit gaat over de straf voor Israël en Juda.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 22:02
|
|
|
JAN786 schreef: | Math24: 4 En Jezus, antwoordende, zeide tot hen: Ziet toe, dat u niemand verleide. 5 Want velen zullen komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en zij zullen velen verleiden. 6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet. 7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentiën, en aardbevingen in verscheidene plaatsen. 8 Doch al die dingen zijn maar een beginsel der smarten.
Lukas21 8 En Hij zeide: Ziet, dat gij niet verleid wordt; want velen zullen er komen onder Mijn Naam, zeggende: Ik ben de Christus; en de tijd is nabij gekomen, gaat dan hen niet na. 9 En wanneer gij zult horen van oorlogen en beroerten, zo wordt niet verschrikt; want deze dingen moeten eerst geschieden; maar nog is terstond het einde niet. 10 Toen zeide Hij tot hen: Het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk. 11 En er zullen grote aardbevingen wezen in verscheidene plaatsen, en hongersnoden, en pestilentiën; er zullen ook schrikkelijke dingen, en grote tekenen van den hemel geschieden. |
Dat staat er zeker allemaal, maar waar staat dat het de straf is?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:53
|
|
|
Prachtig ja, nu is hij bij ons ook te zien... een mooie heldere volle ronde maan..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:45
|
|
|
JAN786 schreef: | Het gaat mij niet om wat ik eruit haal maar om wat de bijbel zegt.
Moet je mensen die op de brede weg lopen naar het verderf niet waarschuwen op welke weg zij lopen? Zeker als zij de bijbel niet kennen en er geen weet van hebben? |
Dan begin je met ze te vertellen van Gods liefde, er zijn teksten te over in de Bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:43
|
|
|
DAVID923 schreef: | daarvoor? waarvoor? dit misschien?
1 tess 1:10
Jezus, die ons verlost van de komende toorn.
want je antwoord jan dan met joh 3:16, maar in dat zelfde hoofdstuk staat:
36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. |
Zie je dus dat hier de liefde weer bovenaan staat en pas in vers 36 de toorn komt? Die komt ook altijd als aan de liefde géén gehoor wordt gegeven. En altijd als een waarschuwing, terwijl de hele bijbel spreekt van Gods liefde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:37
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
AARTJE289 schreef: | Ik heb mooiere gehoord van mn lievelingspsalm. |
Het is van velen een lievelingspsalm; hij is ook overbekend. En juist daarom is deze uitvoering heel gewaagd, maar het spreekt me aan en ook om de tekst die er bijgevoegd is.
Gelukkig is er voor elk wat wils.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 21:07
|
|
|
JAN786 schreef: | Als God niet de hand heeft gehad in de aarbeving, dan heeft Hij waarschijnlijk machteloos toegekeken. God kijkt nooit machteloos toe, niet als je in een Almachtig God gelooft. Mag het geen wonder heten dat God zijn straf nog niet uitstort vanwege ons land wat zich uitleeft in zonde?
God haat de zonde en als zijn lankmoedigheid op is dan zal Hij straffen. God bepaalt zelf hoe en wanneer Hij straft, niet wij doen dat. Lees alle boodschappen van de profeten nog maar eens na. Als Israel God diende kreeg het als land voorspoed, verlieten ze GOd kregen ze tegenspoed. Israël was Gods uitverkoren volk en ik geloof niet dat wij dat nu zijn. Ondanks dat ik van mening ben dat God de had heeft gehad in Japan, zoals ook in thailand, Haiti en pas geleden nog Christchurch(Christelijke kerk!) in nieuw zeeland.
Was de aardbeving die de hele wereld over ging toen Jezus stierf dan ook een toevallig natuurverschijnsel?
God heeft de macht over de natuur! Lees psalm 29 en 104 maar eens. Dit is zeker waar, het staat in de Bijbel en God heeft alle macht. Als God de wereld niet bestuurd dan is de wereld overgeleverd aan toeval. En wie gelooft er nu in toeval? God bestuurt de wereld, geloof me, anders was dit leven nu al lang voor iedereen de hel. God staat dingen toe, dat is echt iets anders.
Mischien past ons het gebed van Daniel die de zonden van zijn volk ervaarde als zijn eigen zonden en daarmee met God worstelde in gebed. |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:50
|
|
|
JAN786 schreef: | Mee eens! God gaat met ieder van Zijn kinderen Zijn eigen weg zodat ze afhankelijk blijven van Hem en zich niet aan anderen gaan spiegelen. Iedereen gelooft wel hetzelfde alleen de manier hoe we tot dat geloof komen is verschillend. |
Mooi, zo zie ik het ook...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:42
|
|
|
JAN786 schreef: | Genesis 2: 16 En de HEERE God gebood de mens: Van alle bomen van de hof mag u vrij eten, 17 maar van de boom van de kennis van goed en kwaad, daarvan mag u niet eten, want op de dag dat u daarvan eet, zult u zeker sterven. Dus sterven is een lichamelijke dood. God had de mens geschapen met eeuwig leven, maar door de zonde is dat eeuwige leven opgehouden.
Zo lees ik het... |
En dat eeuwige leven kunnen wij weerkrijgen als we in Jezus Christus als onze Zaligmaker geloven.. en dan gelooft iedereen anders, op zijn manier. Mijn moeder bleef haar hele leven wachten op een daadkrachtige bekering, terwijl ze een gelovige vrouw was en dichtbij God leefde, maar volgens haar opvoeding moest er iets ingrijpends gebeuren, ze moest op de knieën en huilend en met diep berouw tot besef van haar zonden komen, Nu heb ik die ervaring zelf wel gehad, maar ik geloof dat God met ieder een andere weg gaat. In de Evangeliën lezen we daar genoeg voorbeelden van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 20:26
|
|
|
JAN786 schreef: | God straf was de dood! Zo serieus nam Hij de zonde.
Marian komen mensen tot geloof zonder dat zij persoonlijk ervaren hebben dat zij met hun zonden ook de dood verdient hebben? |
16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben. 17 En tot Adam zeide Hij: Dewijl gij geluisterd hebt naar de stem uwer vrouw, en van dien boom gegeten, waarvan Ik u gebood, zeggende: Gij zult daarvan niet eten; zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt; en met smart zult gij daarvan eten al de dagen uws levens. 18 Ook zal het u doornen en distelen voortbrengen, en gij zult het kruid des velds eten. 19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren. 20 Voorts noemde Adam den naam zijner vrouw Heva, omdat zij een moeder aller levenden is. 21 En de HEERE God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan. 22 Toen zeide de HEERE God: Ziet, de mens is geworden als Onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn hand niet uitsteke, en neme ook van den boom des levens, en ete, en leve in eeuwigheid.
Dit was Gods straf, zoals in de Bijbel staat. Ik weet dat het de dood is voor ons, omdat het zijn zonder God in dit leven altijd een dood leven is, het is namelijk God Die leven geeft en als je daarin niet gelooft is er geen echt volledig leven.
Mensen komen tot geloof als ze geloven in Jezus, de Zoon van God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:59
|
|
|
JAN786 schreef: | Marian,
Hoe denk jij over de zondeval? Wij waren goed geschapen maar daarna? Wat is de consequentie van onze opstand tegen God? |
De zondeval was het ongehoorzaam zijn aan God en Zijn zorgende liefde ( net zoals we nu nog vaak doen. ) De straf hierop volgens de Bijbel is de verbanning uit het paradijs, de eeuwige vreugde bij God te zijn, en die is ongedaan gemaakt doordat God ons zo lief had, dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft om voor ons te lijden en te sterven, zodat wij weer toegang hebben gekregen tot dat paradijs.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:41
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Vanavond is het volle maan en de maan lijkt ongeveer een vijfde groter dan normaal. Dat komt omdat de maan geen cirkelvormige baan om de aarde volgt. In verhouding staat de maan wat dichter bij de aarde dan normaal. Gevolgen heeft het niet, de vloed kan iets hoger zijn. Maar het is helder dus je kunt het zien. Bij voorkeur vroeg in de avond, als de maan laag staat, lijkt hij (nog) groter omdat je het dan onwillekeurig vergelijkt met de dingen op aarde die je ziet.
Thomas, meer licht voor verliefden. |
HIer is het erg bewolkt, zodat de maan niet te zien is... géén licht voor verliefden heeft ook wel iets..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 19:28
|
|
|
JAN786 schreef: | Wat mijn persoonlijke gevoel is?
God is groot en ik begrijp Hem niet. Ik moet dagelijks ervaren zondig te zijn. Ik ervaar nog elke dag dat als God mij geen genade schenkt ik net zo goddeloos ben als de rest van deze wereld. Dat het heel redelijk van God zou zijn om mij voorbij te gaan. Om mij geen genade te schenken. Maar om een reden die ik niet begrijpen kan heeft God mij uitverkoren en mij bekering en geloof schonken. Mij al mijn misdaden vergeven en alle aanklachten tegen mij uitgewist. Mij aangenomen in Zijn huisgezin. En ondanks deze wonderlijke genade die mij ten deel gevallen is, want ik kan het niet anders zien, blijf ik worstelen met de zonde die nog tegen mijn wil in mij achter gebleven is. En hoe meer ik die zonde zie, hoe meer ik Gods genade ga ervaren en bewonderen.
Terug naar het topic: Er is niemand die meer over de hel heeft gesproken dan Jezus zelf. Een eeuwigdurende hel is realiteit. Waarom? om ons te laten zien hoe erg onze opstand was in het paradijs. God hebben we van Zijn eer berooft. Is het dan geen wonder dat Jezus zichzelf als offer aanbood aan God om deze zonden te vergeven en ons te redden?
Wij hebben Gods niets meer te bieden. God wordt er zelfs niet beter van als Hij ons genade bewijst. Dat is misschien wel de meest onbegrijpelijke eigenschap van God. Zelfs de goede werken die wij doen als dankbaarheid voor ontvangen genade.
Jezus heeft het niet gezegd om ons angstig te maken, maar Hij wilde de mens niet in onzekerheid laten over de consequentie van ongeloof.
Bovendien is mijn persoonlijke gevoel geen maatstaf voor geloof maar Gods eigen Woord geinspireerd door de HG. Daarin staan geen fouten. God heeft ons geopenbaard dat er een hel is en dat dit de eeuwige bestemming is van de ongelovigen.
Ik zeg niet dat je hiermee moet beginnen, maar deze gedeeltes overslaan is net zo goed een halve waarheid en dus een hele leugen.
Het probleem is dat de mens niet zo graag dingen wil horen die Hij niet prettig vind. Het streelt ons vlees niet maar het doet pijn en knaagt aan ons geweten.
Veel makkelijker is daarom om iedereen maar te vertellen dat God liefde is. Dat is tenminste een aantrekkelijke boodschap. Maar Paulus zelf heeft al gezegd dat de boodschap van verlossing door Jezus bloed de joden een ergernis is en de grieken een dwaasheid. ZIjn de mensen nu anders?
Wat moet je met Jezus als je niet ervaren hebt dat je schuldig bent aan het overtreden van Gods geboden en dat daarop de doodstraf staat? Ik leg hierin geen maat op over in welke mate wij onze zondigheid ervaren.
Maar met christenen die alleen God is liefde bazuinen kan ik gewoon niet zo heel veel.
Begrijp me goed: ik val hier beslist niet iemand persoonlijk aan, laat dat duidelijk zijn.
Maar het is wet en evangelie en hel en hemel. Dan is er bijbels evenwicht. |
Het is goed dat er een Bijbels evenwicht is en dat je dat aangeeft, al lijkt je eerdere reactie mij een duidelijk voorbeeld van de chantage waarop Chat doelde. Het is allemaal wel begonnen met Gods liefde; "want alzo lief heeft God de wereld gehad opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren ga, maar eeuwig leven heeft." Jezus heeft zelf gezegd, verkondigt de blijde boodschap aan alle schepselen...hier zei HIj niets van het verkondigen van de hel, omdat het belangrijkste altijd eerst de liefde is en die altijd vooraan hoort te staan..vanuit de liefde is namelijk de schepping geboren en vanuit de liefde gaf God Zijn Zoon en vanuit de liefde gehoorzaamde Jezus Zijn Vader.. Als in het vertellen van het Evangelie direct met de liefde verwezen wordt naar de hel, lijkt het mij inderdaad chantage toe en God wil dat wij een vrij e keuze hebben en vanuit de liefde voor Hem kiezen. Dus geen angst geloof omdat de hel erachter staat, maar liefde omdat God erachter, ervoor, erboven en eronder staat.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:31
Onderwerp: Bijbels vermanen en ego.
|
|
|
DAVID923 schreef: | was geen belediging maar Bijbeltekst.
zie mijn reactie om martien over context en exegese.
wat een gesteiger! geen wonder dat Paulus de vrouwen tot zwijgen maande tijden de samenkomsten... |
Het stukje tekst wat jij aanhaalt gaat dan ook over vermaning tot getrouwe ambtsvervulling. Wat bedoel je nou met uit zijn verband halen?
En in onze samenkomsten zwijgen mannen én vrouwen doorgaans beiden, er zijn maar enkele mensen die het woord doen..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 19 maart 2011, 10:25
|
|
|
DAVID923 schreef: | sorry Lisa, ben niet zo van de dokter phil discussie`s, toetst toch liever alles aan de Bijbel. |
Maar heeft Jezus het niet in het bijzonder over gevoelens als hij de zaligsprekingen uitspreekt? Matthéüs 5,1-12
De bergrede: de Zaligsprekingen 5 1 En Jezus, de schare ziende, is geklommen op een berg, en als Hij nedergezeten was, kwamen Zijn discipelen tot Hem. 2 En Zijn mond geopend hebbende, leerde Hij hen, zeggende: 3 Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. 4 Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden. 5 Zalig zijn de zachtmoedigen; want zij zullen het aardrijk beërven. 6 Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden. 7 Zalig zijn de barmhartigen; want hun zal barmhartigheid geschieden. 8 Zalig zijn de reinen van hart; want zij zullen God zien. 9 Zalig zijn de vreedzamen; want zij zullen Gods kinderen genaamd worden. 10 Zalig zijn die vervolgd worden om der gerechtigheid wil; want hunner is het Koninkrijk der hemelen. 11 Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil. 12 Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die vóór u geweest zijn.
En Zijn eigen gevoelens die telkens weer bovenkomen? Ik lees heel vaak dat Jezus met ontferming bewogen was en zelfs dat hij huilde... Zó belangrijk zijn gevoelens dus als je het over God en Jezus volgen hebt..
|
|
Naar boven |
|
|