Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 09:53
Onderwerp: Waarschuwing voor lauwheid.
|
|
|
MAT170 schreef: | Jezus werd ook van allerlei dingen vals beschuldigd, niks nieuws dus. |
Waar slaat dat op? Of moet ik er in lezen dat jij - door mij kennelijk - ergens vals van beschuldigd wordt maar dat het je niet deert omdat Jezus ook vals beschuldigd werd, net als jij nu veronderstelt? Daarmee plaats je dus mensen die het met je benadering oneens op één lijn met degenen die Christus vals beschuldigden? Ik hoop maar dat ik er naast zit want dat zou wel heel grof zijn. Maar alles combinerend lijkt het er wel op. Je suggereert nu dat mensen die anders denken dan jij de tegenstanders van Christus zijn. Dat is buiten iedere orde en ronduit schofferend voor je medechristenen. Graag een onderbouwde reactie, zeker inhoudelijk, dat lijkt me wel het minste wat je kunt doen. Zo gaan we hier niet met elkaar om.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 2 januari 2013, 10:04
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 2 januari 2013, 00:21
Onderwerp: kijken op profielen..
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | haha LOL je weet toch dat mannen over het algemeen veel ijdeler zijn dan vrouwen |
Inderdaad, we hebben zes pakken, veertien broeken en 21 overhemden in de kast liggen en dan hebben we ECHT NIKS om aan te doen, want zo zijn mannen.
Thomas javascript:emoticon('')
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 23:52
|
|
|
MAT170 schreef: | @thomas968 Ik denk dat mensen vaak niet willen horen wat Gods woord te zeggen heeft, behalve zoals het hun uitkomt. |
Impliciet zeg je dat jij de boodschap wel verstaat die uit de woorden klinkt en anderen die er niet zo over denken, kennelijk niet, of erger: Gods Woord interpreteren zo het ze uitkomt. Dat vind ik erg ver gaan. Misschien komt het juist bij de mensen die de context uit gemakzucht niet zien wel veel voor dat ze niet zien wat God echt te zeggen heeft en in het poneren van op dat moment welgevallige teksten bliiven steken. Veel gescheiden mensen hebben met dit soort types te maken gehad. Gooi er maar een vroom klinkende tekst tegen aan bij een echtscheiding en dan mag je kennelijk je pastorale zorg vergeten. Daar zou ik toch wat voorzichtig mee zijn. Want God heeft te zeggen is vaak heel wat anders dan een gegroeide denkwijze in de traditie van veel kerken. Kijk eens wat er aan manipulatie met bjbelteksten plaatsvindt en dat is niet alleen in de jonge evangelische kerken met een slecht geschoold kader zo. Shanita gaf goede voorbeelden. Door goede studie zie je dat het christendom veel rijker is dan je dacht. Het oude en het nieuwe testament in de juiste verhouding te zien, is vaak al een hele klus.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 3 januari 2013, 16:43
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 22:57
|
|
|
MAT170 schreef: | Mee eens maar sommige mensen vinden bijbelteksten aanhalen betweterij en veroordelend. |
Bijbelteksten aanhalen is niet erg als je maar donders goed weet waar je het over hebt en je je goed in exegese hebt verdiept voor je er een duiding aan geeft. De weerzin ontstaat als mensen een standpunt hebben dat kennelijk met er bij gesleepte bijbelteksten onderstreept moet worden. Het wordt pas betweterij als bijbelteksten worden misbruikt. Zo kun je met bijbelteksten slavernij goedkeuren, wat in de Gouden Eeuw op grote schaal gebeurde. Een van de meest vreselijke topics hier ging over de positie and de vrouw en waar ze als oorzaak van het kwaad werd neergezet - en dat is daar een goed voorbeeld van. Als mensen standpunten innemen en zichzelf gezag aan proberen te meten met bijbelteksten dan is dat eigenlijk blasfemie. Heel veel mensen voelen dat feilloos aan. Het kan dus wel degelijk betweterij en veroordelend zijn als je suggereert het beter te weten aan de hand van bijbelteksten. Het probleem zit hem niet in de bijbelteksten zelf maar het ijdel en verkeerd gebruik ervan en vooral het gebrek aan de juiste interpretatie. Zeker als het de persoonlijke vroomheid kennelijk moet onderstrepen - en dat is maar al te vaak het geval. Mijn standpunt is dat je boijbelsteksten niet mag gebruiken om je eigen ego direct of indirect op te hemelen. De ervaringen met dit soort types zijn bij veel mensen die op CM zitten erg slecht. Persoonlijk ben ik van mening dat veel van dit soort types zich zo hebben gedragen dat we dankbaar mogen zijn dat veel mensen zich niet daardoor van het christendom hebben afgewend.
Mensen die de moeite nemen de Bijbel goed te bestuderen en ook kijken naar de context en de bedoeling, moeten een flinke inspanning leveren en komen niet met makkelijke uitspraken. Dan ben je echt niet lauw, bepaald niet zelfs.
Thomas, nog aan tafel gebeden voor varkensvlees? Dan heb je bijbels gezien volgens de letterlijke interpretatie echt geen recht van spreken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 1 januari 2013, 23:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 14:46
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | In achtergelegen gebieden...heb je dat meer
|
Soms zou je wensen in zo'n achtergebleven gebied te wonen...
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 1 januari 2013, 12:23
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Omdat het gisteren nogal nat was, moet het vuurwerk vandaag worden opgemaakt, vrees ik. De stemming is in Frl wat gedrukt vanwege het ongeval in Raard, waarbij 17 mensen gewond raakten. Er is geen sprake van levensgevaar, dat is dan nog heel mooi in verhouding.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 december 2012, 16:46
Onderwerp: DIT DOET ME /HEM PIJN!
|
|
|
ROELANDE345 schreef: | je hebt helemaal gelijk Thomas, maar kan het toch niet helpen dat ik medelijden met hem heb. Hij moet ontzettend eenzaam zijn. |
Dat kan niet anders. Een gesprek met een gedragsdeskundige zou hem ook goed doen. Deze wijze van denken en handelen maakt diep ongelukkig want mensen keren zich van je af. Na twee dagen van CM verwijderd zijn, is terecht en juist maar ook veelzeggend. Je bent niet goed bezig als je denkt met je denkbeelden namens God zelf te spreken en iedereen die dat doorziet als een soort vijand van het geloof neer te zetten. Mensen die zich onbegrepen en vertrapt voelen vanwege dit soort opvattingen en narcistisch gedrag vertonen, zouden moeten beseffen dat je toch iets helemaal fout doet. Je moet toch wel erg overtuigd zijn van je eigen gelijk als je over moeder Theresa dit soort dingen durft te schrijven. Als jezelf beschouwt als iemand met de enige juiste opvatting, is dat echt niet meer normaal. Dat gedrag is overigens best om te buigen maar dan moet je wel inzien dat er wat met je aan de hand is. Helaas komen we mensen met deze persoonlijkheid wel meer tegen onder christenen en ook op CM dus. Het is niet verkeerd in de geest te zijn maar je moet je verstand wel blijven gebruiken.
Thomas, medelijden is vooral goed als er een oplossing uit voortkomt.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 31 december 2012, 17:31
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 december 2012, 14:39
Onderwerp: kerkgang
|
|
|
Ik denk toch dat je ook een beetje rekening houdt met de gemeenschap waar je naar toe gaat. In mijn kerk zitten veel oudere mensen dus ik ga wel netjes maar niet in pak. Er is in Friesland maar één refodorp en dat is Wouterswoude, ooit een bondskerk en nu hersteld hervormd. Er is nog een kleine groep refo rond Drachten, veelal import en een kleine gemeenschap in Hardegarijp. Een goede kennis trouwde daar en ik heb mij in het pak gehesen met wat stemmiger kleuren en mijn toenmalige vrouw had een wat langere rok aan. Dat vind ik ook niet erg om te doen al is het totaal niet mijn kerkgenootschap. Wat dat betreft is het in de laatste tientallen jaren ook veranderd: ik had als kind indertijd nog zondagse kleren, die moesten netjes blijven dus dan kon je niet spelen.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 31 december 2012, 16:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 31 december 2012, 11:48
|
|
|
Pieter,
Hans was hier al eerder als Tallguy en jaagt iedereen tegen zich in het harnas, zelfs iemand die doorgaans gematigd reageert. Hij is eigenlijk door zijn manier van doen niet serieus te nemen. CM is zo verstandig geweest hem op grijs te zetten en laten we hopen dat het zo blijft. Dit soort zelfingenomen types die met uit het verband gerukte bijbelteksten hun vermeende gelijk willen onderstrepen, kunnen we maar beter kwijt zijn. Een discussie met deze mensen is gewoon onmogelijk. Hans heeft overigens op het internet zijn sporen achtergelaten en dan schrik je helemaal.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 december 2012, 22:54
Onderwerp: Weinig geld en toch reizen?
|
|
|
Als je nog een weekendvrijkaart wilt voor 25 euro, dan moet je wel voor het laatst voor 31 dec reageren, kan via het internet. Waarom? Zie mijn stukje hierboven van 29/12.
Thomas, voor degenen die er wat aan kunnen hebben.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 31 december 2012, 20:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 30 december 2012, 21:40
|
|
|
HANS909 schreef: | Waarom zou ik daar antwoord op geven? Als ik in de hel kom zien we elkaar daar misschien. Als ik in de hemel ben en jij bent daar ook.. dan kun jij wensen in de hel te zijn, of dat jij mij wenst daar te zijn..
Rom 14:10 Maar gij, wat oordeelt gij uw broeder? Of ook gij, wat veracht gij uw broeder? Want wij zullen allen voor den rechterstoel van Christus gesteld worden. |
Nounou, kan het nog groffer? Suggereren dat iemand jou in de hel wenst? En daar durf je een bijbeltekst onder te zetten? Als je dit soort dingen bij anderen veronderstelt, kun je Gods Woord maar beter niet gebruiken, ook al denk je klaarblijkelijk dat die teksten jouw vermeende gelijk nog ondersteunen ook.
Thomas, die toch meer respect heeft voor Moeder Theresa dan voor Hans909, die het geloof kennelijk beter denkt te begrijpen dan deze geweldige christenvrouw.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 30 december 2012, 22:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 december 2012, 22:42
Onderwerp: het geven van tienden
|
|
|
ROLF230 schreef: | God heeft de blijmoedige gever lief. |
Ja en degene die Zijn Woord misbruikt voor eigenbelang misschien ook wel, maar toch. Ik huiver altijd als voorgangers bijbelteksten aan het ontvangen van geld koppelen. Zeker in jonge evangelische gemeenten met weinig bekwaam kader. Zo van hij is in de geest dus geschikt als oudste. Er mogen best wat meer eisen gesteld worden bij een kaderfunctie. Kennis van zaken bijvoorbeeld en inzicht in relaties. Of een besef hoe fout manipulatie is. Zeker als het om geld en relaties gaat. En het staat toch in de Bijbel dat als je je tienden geeft, God je zal zegenen? Twijfel je aan zijn Woord nu je vindt dat je niet gezegend bent, ondanks de tienden? Twijfel je aan wat God zegt? Hoezo manipulatie - en schandalig genoeg nog met Gods Woord ook. Het is toch wat he als je de tienden binnen hebt en mensen nog klagen ook dat God ze kennelijk niet zegent. Ik vind die opstelling niet zo vroom. De grote kwaal van het Christendom is het onjuist gebruik van bijbelteksten, denk ik wel eens.
Thomas, gelukkig gaat het ook in veel gemeenten wel goed.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 29 december 2012, 23:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 december 2012, 22:36
Onderwerp: Benjamin Cousijnsen
|
|
|
HANS909 schreef: | Wat vind u van de voorspellingen van Benjamin Cousijnsen? |
Net zo belacheliijk als uw outfit.
Wat vindT u van uw outfit?
Photoshop is inderdaad wel grappig.
Thomas, vat het niet te zwaar op.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 29 december 2012, 22:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 december 2012, 09:43
Onderwerp: onzekerheid
|
|
|
MELGIRL092 schreef: | Bedankt voor jullie reacties. Super fijn...!! Ben net tot geloof gekomen en alles is nieuw voor mij. Iedereen bijna om me heen gelooft niet. Lastig soms. Met waarzegsters begreep ik dat er demonen vrij komen. Daarom was ik onzeker. Wat zijn demonen eigenlijk en wat kunnen ze? |
Christenen geloven maar in één God is dat is niet de duivel en het zijn ook geen demonen. Demonen is bangpraterij. Het kwaad bestaat en ook als verleiding maar daarin maak jij je keuzes en die keuzes worden niet door nepgoden als demonen of de duivel gestuurd.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 29 december 2012, 20:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 29 december 2012, 08:57
Onderwerp: Weinig geld en toch reizen?
|
|
|
Als je een relatie hebt op afstand en je wilt elkaar goedkoop in het weekend bezoeken dan kun je voor 25 euro per maand in het weekend van vrijdagavond half zeven tot maandagochtend vier uur in alle Nederlandse treinen, behalve Fyra en Thalys, onbeperkt tweede klas reizen gedurende een jaar. Kan best een goedkoop alternatief zijn als je een vriend of vriendin op afstand hebt. Onbeperkt treinreizen dus, ook bij Arriva, Veolia en dergelijke en daarmee kun je de hele dag heen en weer reizen tussen Vlissingen en Groningen desnoods. Ook fraai voor recreatie, wandelen of wat dan ook. Drie kinderen tot twaalf jaar kunnen gratis mee als ze een ov-chipkaart hebben. Dat hoeven geen eigen kinderen te zijn. Wel voor of op 31 december reageren, want daarna ben je 42 euro per maand kwijt in plaats van 25. Het is in totaal 300 euro voor een jaar en je mag het betalen met 25 euro per maand. Voor zes euro in de week kun je je date overal in Nederland bezoeken, maar een dagje Amsterdam of een stuk Pieterpad wandelen mag natuurlijk ook. En zes euro per week, nog geen vier liter benzine, daar rij je echt geen auto voor. Als je echt veel of lang reist, kun je een eerste klas abonnement overwegen. De rest van de week reis je, als je deze kaart hebt, met 40 procent korting in de daluren,
http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/weekend-vrij.html
Thomas, spoort wel en ziet veel mogelijkheden met deze kaart.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 29 december 2012, 20:48
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 27 december 2012, 23:51
|
|
|
JANS221 schreef: | Hey Frank, ik twijfel niet aan je oprechte tekst, maar de uitdrukking ``rad van vingers zijn`` ken ik niet, als het een foutloze uitdrukking is, krijg jij er van mij een puntje bij! (en gaat er bij mij een puntje af!) |
Het is denk ik een eigen variatie van rap van tong, dat zou met chatten en CM rap van vingers zijn.
Thomas, die raadt maar wat nu....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 27 december 2012, 20:43
Onderwerp: vrouwelijke aantal overschrijdend ten opzichte mannelijke
|
|
|
PELLE852 schreef: | Heuh sinds wanneer hebben we een 'vrouwenoverschot', zijn dit nieuwe ontwikkelingen ? |
CM heeft 2093 leden en daarvan is 55,1 procent vrouw, dus er zijn meer vrouwen dan mannen.
1154 vrouwen 939 mannen
Overigens is er wel degelijk een licht vrouwenoverschot bij de Nederlandse bevolking. Dit wordt veroorzaakt doordat vrouwen gemiddeld langer leven dan mannen
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 29 december 2012, 15:07
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 27 december 2012, 16:31
|
|
|
PELLE852 schreef: | Je kijkt altijd hoe iemand zijn/haar Profiel eruit ziet. En aan de hand daarvan heb je wel enig idee van hoe of wat. Maar je leert pas echt iemand kennen als je hem of haar over en weer leert kennen. Het Profiel geeft alleen maar een bepaalde indruk van iemand. |
En toch geeft het wel een indruk van iemand. Een bepaalde manier van schrijven of redeneren, kan wel degelijk iets zeggen. Als ik bijdragen op het forum lees met opgeklopte loze kreten die kennelijk het eigen ego moeten strelen en dan ook nog in een geheel eigen spelling of grammatica, dan geeft dat ook een, zij het negatieve, indruk. Bepalend is natuurlijk wat je zoekt. Het systeem op CM is toch een profiel lezen of bekijken, wat chatten, daarna wat bellen en eventueel een foto - en dan ontmoeten. Natuurlijk is het laatste bepalend maar de dingen die ik als daaraan voorafgaand noemde, zijn vaak veelzeggend. Na een tijdje chatten heb je toch wel een idee wat voor vlees je in de kuip hebt als je het met je volle verstand en intuïtie doet.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 27 december 2012, 16:41
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 26 december 2012, 19:25
Onderwerp: Pesten...
|
|
|
Onderschat het inderdaad niet. Mensen die gepest zijn of werden hebben vaak verschijnselen zoals die ook bij incestslachtoffers voorkomen.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 26 december 2012, 19:04
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
http://www.youtube.com/watch?v=4mEQRnAEFeY
De Nederlandse vertaling:
GIJ, DIE DE STOMGESLAGEN MOND VERSTAAT
Een lied bij brood en wijn
Gij die de stomgeslagen mond verstaat van alle stervelingen die wij zijn. wij roepen U de naam toe van een mens, Jezus, de zoon der mensen, uw geliefde.
Nooit sprak een mens als hij, in hem verstonden wij uw bestaan. de zin van ons bestaan. Hij is uw woord geweest, hij heeft volbracht alle gerechtigheid. een mens voor allen.
Om Zijnentwil zie ons, dit uur bijeen. Zie alle stervelingen van de wereld. Waar onze doden zijn. verkoold, verwaaid, vragen wij U - hebt Gij hen nog gezien?
Waarom genadeloos vernietigd worden, de armsten van de wereld uw geliefden; waarom wij die met weinigen bezitten wat allen toebehoort, uw woord niet doen,
geen wereld maken die in vrede is. een nieuwe orde van gerechtigheid - Gij die ons hebt gezegd wat leven is: te doen wat goed is, recht, elkaar bevrijden.
Gij die dit woord ons ingegeven hebt. een bron van kracht en moed en zeker weten Gij die het licht in ons geschapen hebt dat niet de duisternis ons overmeestert
dat niet het laatste woord is aan de dood - Gij die tot hier ons vasthoudt in het leven. Gij die ons afgestemd hebt op uw stem, Gij die ons hebt geschapen naar U toe.
Gij die ons zocht nog voor wij om U riepen. Gij die gezegd hebt dat Gij ons zult vinden - wij roepen U de naam toe van uw mens, Israël, deze aarde, uw geliefde.
H. Oosterhuis.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 26 december 2012, 19:22
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 26 december 2012, 19:03
|
|
|
..
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 26 december 2012, 19:27
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 25 december 2012, 23:27
Onderwerp: Het weer
|
|
|
STEENTJE178 schreef: | Hier is het bijna windstil, en miezert het wat...... Volgens mij treffen we het hier dan wel aardig, als ik bovenstaande lees |
In de haadstêd regende het meer dan een uur en flink ook, het is nu weer redelijk en alweer meer dan een uur droog. Jij zit vermoedelijk in een beter deel van de Friese beschaving.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 24 december 2012, 20:48
Onderwerp: Kerst & nieuwjaarswensen 2012-2013
|
|
|
TINK100 schreef: | lieve allemaal,
na de kerst verleng ik mijn abbo niet meer en stop dan met CM na bijna 2 jaar lid te zijn geweest...... Ik heb fijne gesprekken gehad en heb zoals jullie wel weten een onwijs lieve vriend gevonden.... mede namens ons beiden wens ik jullie een gezegende kerst en goede jaarwisseling toe en wij wensen jullie allemaal op een gezond en gelukkig nieuwjaar!!!
Marsjg en Tink |
Jammer dat je weggaat, Tink. Ik wil nog wel mijn bewondering uitspreken over de puurheid van de reacties die je had op het topic - notabene de vreze des Heeren- en de gefundeerde kritiek op de standpunten over vrouwen die daar naar voren werden gebracht. Toen de veroorzaker zich terugtrok en ineens heel andere opvattingen debiteerde, haalde je dat goed onderuit en maakte het voor iedereen duidelijk hoe het werkelijk zat. Mensen van jouw kaliber en durf hebben we hier te weinig, denk ik wel eens. Maar de ergernis en herinnering aan machtsgebruik en manipulatie van vrouwen onder het mom van een overtuiging waarbij het christendom als dekmantel wordt gebruikt, kan het niet wegnemen. Ik hoop maar dat je niet weggaat vanwege het nare gevoel dat dat topic jou - en vele anderen met jou, gegeven heeft. De dingen die daar naar voren gebracht werden, maakten het Christendom te schande als een opvatting waarbij vrouwen de oorzaak van het kwaad zijn en ondergeschikt aan de man. Dat gaf je duidelijk aan en daarvoor verdien je hulde. Natuurlijk waren mensen het niet eens, zoals gesteld werd en natuurlijk bedoelden ze niet hetzelfde. Ik wens jou en je man het allerbeste en jou een leven zonder de onderdrukking die je in je eerste huwelijk hebt gehad op basis van dezelfde onzinnige standpunten zoals ze hier naar voren gebracht zijn. Het ga je goed, ik wens je alle geluk en wellicht kom je nog eens buurten op CM.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 25 december 2012, 00:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 23 december 2012, 23:33
Onderwerp: de enige leuke man op CM
|
|
|
BRIGIT826 schreef: | Eeeeeeh, mijn idee is:
Wie wordt de CM-man van het jaar 2012?
Ik ben benieuwd |
Volgens mij weet je dat voor jezelf al, lol. Het begint met H en het eindigt met erman.
Thomas, moeilijk he.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 24 december 2012, 00:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 22 december 2012, 19:58
Onderwerp: Wat betekend en is kerst voor ons?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Liturgisch gezien ligt de Kerst niet ver af van Pasen. Tijdens de Kerst wordt vooral de komst, de geboorte herdacht of beleefd. De geboorte van Jezus Christus. Tijdens Pasen en eigenlijk enkele vooraf aan Pasen staat de dood in het licht met de verrijzenis op Pasen als middelpunt. Het leven en de dood. Een dualisme. De verrijzenis is een gevolg van het leven en de dood én het leven na de dood. Het houdt verband met elkaar. Dat is dus op liturgisch gebied.
Ik vier geen kerst meer. Toch niet in de tradionele zin zoals het bijna in elke huiskamer wordt gevierd. Ik sta die dag wel stil bij de geboorte van Jezus. De man die ons voorbeeld is. In zijn voetsporen zijn wij getreden. Of het is onze intentie, als oprechte christenen te leven zoals Hij leefde. Kerst is meer dan een opgetuigde boom, lekker eten, pakjes en mooie liedjes. Neen, voor mij is het eigenlijk minder dan al die opgesomde items. Het is gewoon een tijd van verwachting, van komst, een tijd van het Licht dat ons werd geschonken. |
Fraaie reactie. Bedenk dat Kerst oorspronkelijk een Germaans feest was. Het feest van het licht, omdat de dagen weer gingen lengen. Dit Midwinterfeest werd gevierd met licht en inderdaad ook met de kerstboom en verlichting. De zendelingen sloten aan bij de Germaanse bekeerlingen en maakten er handig het geboortefeest van Christus van, immers: het Licht der wereld. Met de verjaardag van Christus heeft het echt niks te maken. We kennen het geboortejaar van Jezus wel - ironisch genoeg enkele jaren voor Christus - maar de dag van de geboorte niet. Omdat de herders in het veld waren, vond die geboorte wellicht ook helemaal niet in de winter plaats. Dat is ook niet belangrijk. Maar we vieren niet Zijn verjaardag met Kerst, zoals ik ergens hier las. Het Kerstfeest heeft die tweedeling nu eenmaal wat in zich en ik kan daar persoonlijk wel mee leven. In Nederland valt het reuze mee en ligt het accent wel op de betekenis en gezelligheid maar het is gelukkig niet vooral een feest van cadeautjes. De oosterburen gaven 80 miljard uit en de Nederlanders minder dan één.
Wat me wel opvalt in de hele commercialisering is dat mensen die de Kerst alleen doorbrengen kennelijk de zieligste wezens op aarde zijn. Veel mensen zijn die twee dagen alleen en net zo alleen als anders, maar dat valt kennelijk niet op. André Hazes maakte er zelfs een smartlap over. Ik wil er niet aan voorbijgaan dat veel mensen dit als leed ervaren maar het wordt ook wel eens opgeklopt. Het is dan inderdaad fijner te leven in de wetenschap dat het voor ons meer betekenis heeft dan de Germaanse rituelen en de opgeklopte commercie van onze neo-liberale samenleving.
Mooie gedachte dan nog maar:
http://www.youtube.com/watch?v=NtbETP58gnU
IJzersterke tekst van de Vlaming Willem Vermandere en Herman, tja, die zingt wel erg mooi.
Thomas, inderdaad dan, Kyrie Eleison.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 22 december 2012, 21:44
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 20 december 2012, 00:06
|
|
|
..
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 20 december 2012, 00:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 19 december 2012, 21:56
|
|
|
Fraaie muziek maar ook met mooie kunst. Als je nog eens in Parijs komt: iedereen gaat naar het Louvre en daar moet je ook geweest zijn - maar dan met een rotgang naar het Musée d'Orsay. Daar zie je het werk van de impressionisten.
...en als we het toch over Fauré hebben:
http://www.youtube.com/watch?v=jPdu5TkzD1g
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 19 december 2012, 23:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 19 december 2012, 20:54
Onderwerp: Abraham gezien en geen relatie....dus Latten?
|
|
|
CORNE927 schreef: | Als je als man en vrouw rond de 20 bent (en nog zonder levenservaring) is het de normaalste zaak van de wereld dat je voor de echte relatie gaat lijkt me. Maar stel je nu eens voor dat die relatie om welke reden dan ook er niet meer is als je 50 bent? Hoe logisch is het dan dat je voor exact hetzelfde nog gaat? Ten diepste willen we het waarschijnlijk allemaal, maar het leven heeft ons gevormd, we hebben bagage, soms kinderen etc. Allemaal factoren die lastige hindernissen kunnen vormen bij de wens een echte relatie te willen.
Is Latten eigenlijk niet veel slimmer dus, ieder zijn eigen ding en huis, en verder het leven invullen zodat je beide optimaal gelukkig wordt?
Het is misschien een (te) moderne gedachte, maar kan zeggen uit ervaring te spreken, dus pols jullie mening ook maar eens. |
Voor mensen op CM dient het leven in de huidige tijd zich op dezelfde wijze aan als bij anderen. Dus wat is modern, vraag je je af en modern is voor mij ook geen scheldwoord. Want laten we welwezen: als je op CM iemand ontmoet, moet je niet raar kijken dat die een beetje ver bij je vandaan woont. En boven de vijftig allebei, dan is veranderen van baan niet altijd even eenvoudig, zeker niet in crisistijd. Er komt nog een factor bij. De scheiding moet nu eenmaal verwerkt en dan ontdek je vaak dat het alleen wonen zo ook zijn voordelen heeft. Het is inderdaad niet zo dat je dan een, twee, drie weer kunt of wilt gaan samenwonen dan wel trouwen. Het leven heeft je ook wat voorzichtigheid geleerd. Een andere levensfase stelt nu eenmaal ook andere eisen aan een relatie, daar moet je je van bewust zijn. Persoonlijk ben ik altijd wat huiverig om me uit te laten over zaken die met seksualiteit te maken hebben maar er is op dit punt flink wat schijnheiligheid op CM. De werkelijkheid is dat men na een tijdje al dan niet stiekem toch wel intiem contact heeft. Wie een normaal huwelijksleven gewend was, zet nu eenmaal niet zomaar een knop om. In veel gevallen ga je na verloop van tijd met elkaar naar bed en ik vraag me af of een relatie wel kansrijk zal zijn als dat verlangen er niet is. Vooral mensen die met strenge opvattingen op dat punt in het eerste huwelijk gestapt zijn, trappen daar geen tweede keer in. Zo gelukkig hebben die opvattingen veel mensen niet gemaakt, al kwamen velen daar wat te laat achter. Het is niet goed te trouwen als men elkaar voor het huwelijk niet goed kent. En de betweters op CM die met teksten gooien en als het er op aan komt zich er ook niet aan houden, doen nu hun best maar. De eerlijkheid gebiedt dat het dan inderdaad een soort latten is. Het is ook de werkelijkheid zoals die zich nu eenmaal voordoet als je na je veertigste date en gebonden bent aan een baan en een plaats. Persoonlijke omstandigheden, verwerking, kinderen en ook afstand spelen dan een rol. Dat leidt tot andere situaties dan bij een relatie op jongere leeftijd. Geen wonder want de werkelijkheid is ook meestal anders dan op je twintigste.
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 20 december 2012, 14:06
|
|
Naar boven |
|
|