Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 22:15
Onderwerp: De Bijbel in straattaal, wat vinden we ervan?
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Ben ik met je eens. Het enige waar ik in een bijbel of boek als de straattaalbijbel aan moet denken is:
God wil dat we zijn naam met eerbied/respect gebruiken, of te wel, Zijn naam niet misbruiken. En als ik in de straatbijbel dan lees over Jezus, waar is dan de eerbied? |
Dat komt omdat wij betekenis geven aan wat we lezen, aan de letterlijke tekst. Onze taal is de taal waar we mee op zijn gegroeid en waarvan we hebben geleerd dat het respectvol is. Ander taalgebruik komt dan anders over. Een straatjongere kent ook het woord "respect", dan gaat het over iemand die in hun ogen iets geweldigs doet. En dat doet Jezus ook, iets geweldigs. Dàt respect is te vinden in de straattaalbijbel (leuk scrabblewoord). Het gaat immers over dezelfde Jezus...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 20:46
|
|
|
JOLAN931 schreef: | Geef me een goede reden waarom dat niet zou lukken? Het ligt aan de zegen van God toch? Als Hij die gewone bijbel wil zegenen waar dan ook, zal het zeker lukken.
Maar de bijbel in straattaal, zo respectloos als deze overkomt, ook in het gebruik van Gods/Jezus naam... ik vraag me dan af...zou God Zijn zegen daaraan willen binden zodat het ook werkelijk jongeren trekt? Ik weet het niet. |
Jolan, die straattaalbijbel komt op mij ook vervreemdend over hoor! Hij is duidelijk niet voor jou of voor mij geschreven. Ik denk dat Gods Woord elke taal overstijgt. Wij als mens bepalen niet of God zijn zegen verbindt aan de Statenvertaling, de NBG, de Twentse bijbel of welke vertaling dan ook... daar hebben wij helemaal geen inzicht in. God gebruikt mensen en middelen. Om contact te maken...daar komt Zijn Geest.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 21 november 2011, 18:43
|
|
|
LEPELTJE037 schreef: | Op de brandstapel met dat ding! |
Weet je wat ik stoer zou vinden, Lepeltje? Als jij met jouw "gewone" bijbel een weekendje op Kanaleneiland gaat bivakkeren en contact probeert te maken met de jeugd daar. En daarover vertelt hier op CM...
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|