Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 februari 2013, 09:37
Onderwerp: God zet de juiste mens op de juiste tijd op de juiste plaats
|
|
|
JOL252 schreef: | Jezus heeft de wet vervult omdat wij er niet aan konden tippen of voldoen en samengevat in 2 geboden: heb God lief bovenal en je naaste als jezelf. |
Ik snap goed wat je hier bedoelt. Maar Jezus zegt ook: "Blijf in Mijn liefde, en Ik in u, opdat u veel vrucht zult dragen" Want alleen als ik in Hem ben, voldoe ik aan de hele wet.
Maar je geeft niet echt antwoord op mijn vraag: "Waar blijft de zonde als je jezelf gedood hebt" en dan bedoel ik de zonde die je dan zojuist aan jezelf gedaan hebt....
Het getuigt namelijk niet van liefde voor jezelf, noch van liefde voor de nabestaanden, noch van liefde voor God, vertrouwen op God of geloof in Hem.
Ik blijf het erg tegenstrijdig vinden door te denken dat je op die manier bij God kan komen. Gelukkig hoef ik daar niet over te oordelen, dat is aan God, maar tegenstrijdig vinden doe ik het wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 10 februari 2013, 09:32
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Idd. Blijkbaar.
Want je uitleggingen over vergeving, en nu over schuld van zelfmoordenaars, ja, lopen helemaal mank! |
Je kunt ook op het onderwerp ingaan beste Shanita, in plaats van weer lange lappen teksten te kopieren en te plakken.
Jij leest volgens mij echt een andere bijbel dan ik.
Jij kan hoog en laag springen, je kan nog 20 forumtopic vervuilen met dezelfde lappen tekst, Gods principes veranderen er NIET door. Die blijven eeuwig van kracht. Als je wilt kan ik nog wel een paar bijbelse "bewijzen" aanleveren hoor :)
En over zelfdoding: Het gaat mij net iets te makkelijk af door te denken, dat als iemand wanhopig is, dat je "dan toch wel bij God zal komen". Zeker gezien de enorme strijd die ikzelf in mijn leven heb moeten voeren om tot de rust en het Leven te komen, waar ik nu ben.
Je kunt, in plaats van door de ander aan te vallen Shanita, ook gewoon zelf 's met jouw visie komen en die van de ander gewoon overeind laten staan. Je wilt wel deelnemen aan de discussie, maar je geeft jouw mening niet. Wil je alsjeblieft met wat meer respect je bijdrages leveren??
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op zondag 10 februari 2013, 09:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 12:18
|
|
|
JANS221 schreef: | Het werk van Christus zou pas nutteloos zijn als degenen die Hem aangenomen hebben, alsnog door een wanhoopsdaad, niet behouden zouden zijn. |
Hoe zie je dan in dit licht gezien het zesde gebod? Als iemand heel bewust voor zijn eigen dood kiest, en daarmee tegelijk zondigt naar God, waar blijft die zonde dan?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 11:53
|
|
|
JANS221 schreef: | Gelukkig is er een God die daar anders over denkt, iedereen die in Hem gelooft krijgt die rust. En een laatste wanhoopsdaad verandert daar echt niets aan!maar dit hoort eigenlijk op een ander topic thuis... |
De bijbel is er volgens mij erg helder in. Dat het leven van God komt, en dat de dood van satan komt. Lees het er maar op na.
En als God rust geeft, wil Hij dat NU al doen, terwijl ik levend ben. En als ik die rust vind, hoef ik ook geen zelfmoord meer te plegen. Het een sluit het ander uit.
Er zijn genoeg getuigenissen - om inderdaad maar weer ontopic te gaan - van mensen die zich van het leven wilde beroven, en dat God op het juiste moment iemand zond, om de heilsboodschap te brengen.
Ik blijf dus bij mijn standpunt dat wij de dood moeten zien te overwinnen in Christus, voordat de dood ons overwint...
Dus zeggen dat iemand het leven vindt, door zelfmoord te plegen is volkomen onzin. Het werk van Christus zou dan volkomen nutteloos zijn geworden.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 11:31
|
|
|
ZEELAND736 schreef: | Van 2 mensen wist ik de achtergrond...en hun zware depressieve leven... Deze dingen gebeurden in mijn leven...op een moment dat ik zelf ook heel depressief was...ik bleef er aan denken... Maar niet alleen denken...ik wilde er ook steeds over praten... Op zulke momenten dacht ik...""Wat moet dat een rust geven...als je niet meer hoeft te vechten in je leven"" Maar wel een enge gedachte...want wilde ik dan ook rust???
|
Ik geloof echt beste Zeeland, dat zelfdoding allesbehalve rust geeft. Er is er maar Een die rust geeft, en dat is Jezus Christus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 11:30
|
|
|
Ik denk dat er geen keuze is, als het gaat om zelfdoding. Als iemand gelooft dat dan je problemen opgelost zijn, dan is die persoon ernstig misleid.
En een kortere weg naar de Heere God is het in elk geval niet. De weg naar de Heere gaat door Jezus heen, niet door zelfdoding heen.
Ooit hoorde ik zelf iemand over zelfdoding praten. En dat niet een keer, maar meerdere malen. Ik kreeg op mijn hart op die persoon de waarheid rondom zelfdoding te schrijven. Dat dat dus geen oplossing is. Ik heb die persoon geschreven in alle liefde en alle waarheid, en met aanhoudend gebed van een aantal personen, is deze man omgedraaid. Hij leeft nog steeds en krijgt er weer wat zin in.
Iedereen heel veel sterkte en Troost gewenst als iemand in de omgeving deze gruwelijke daad aan zichzelf gedaan heeft.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 00:31
Onderwerp: Kind van school.
|
|
|
MAT170 schreef: | Ik heb zelf geen kinderen maar vond het wel goed van een gelovige vrouw die haar kind van de basisschool had gehaald die dag. Ik dacht dat ze klassikaal met occulte dingen bezig waren en toen heeft ze haar kind opgehaald. Ik vond het goed wat ze had gedaan en ik denk dat ik hetzelfde had gedaan. |
Welke dag?
Waar gaat het over??
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 17:23
|
|
|
Ja mooi is dat he?
En het valt me wel steeds meer op dat Hij het op zo'n manier doet, dat ik Hem de eer wel zal MOETEN geven. Ik kan dus nooit prat op mezelf gaan.
Maar mooi, die herkenning :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 17:19
|
|
|
MAMALOE463 schreef: | Er zijn in mijn leventje nog veel meer momenten geweest waarvan ik zeker weet dat God Zijn hand naar mij uitgestrekt heeft om mij te bewaren, maar ik zag Zijn hand niet, zag Zijn bescherming niet die Hij mij gaf.
Zijn er hier dan geen CM ers die momenten kennen in hun leven dat je zegt, dat was op het nippertje goed gekomen, als die of die persoon er niet was dan had het anders met mij afgelopen. Dan kun je zeggen, God heeft over mij gewaakt, mij beschermt.
Als God niet over mij gewaakt had en over mijn zoontje, dan was ik er niet meer, en was mijn zoontje in Turkije en werd hij opgevoed door een moslim geloof, toen zag ik het niet, maar achteraf kan ik zeggen, wat is God goed voor mij en mijn gezin geweest! Wat als?...... Het had zo anders af kunnen lopen allemaal, maar Hij heeft anders beschikt. Ik vind dit zo bizonder, en wilde dit toch even hier neerzetten. |
Dat vind ik net zo bijzonder als dat jij dat vindt.
Ik kan ook heel eerlijk en oprecht zeggen: Als God er niet was geweest, dan was ik er ook niet meer geweest. Op talloze manieren zie ik Zijn machtige Hand in mijn leventje. En telkens weer geeft Hij een knipoog, een zetje, een persoon op m'n weg, die VERRASSEND goed uitkomt, Hij geeft rustperiodes om te herstellen, etc etc. Het meest mooie is dat Hij er zelf voor zorgt dat ik het leven leef zoals Hij dat bedoelt heeft. Bijzonder. Dat is het.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:58
Onderwerp: Vergeven
|
|
|
Thanks Zoeker
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 5 februari 2013, 11:01
Onderwerp: Vergeven
|
|
|
Hey Shanita,
Volgens mij heb ik jou een keer vergeving gevraagd voor iets. Ja in een van de topics over "vergeving".
Waarom blijf je er dan maar over doorzieken? Waarom blijf je maar op mij wijzen? Balk-splinter-verhaal??
Je hebt mij duidelijk nog niet vergeven merk ik....
Zo maak je jezelf NOG ongeloofwaardiger ...
Als iemand geen berouw toont, hoef je hem naar jouw maatstaf niet te vergeven... maar als iemand wel berouw toont en vergeving vraagt (openlijk zelfs), vergeef je hem OOK niet.....
Wil je er nu aub mee stoppen om mij te blijven kwetsen en mijn naam te misbruiken om jezelf een enorme hoeveel aandacht te geven?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 22:39
Onderwerp: Vergeving
|
|
|
En weer geef je een een of andere bijdehante opmerking in plaats van dat je antwoord geeft.
Nogmaals: je komt zeer ongeloofwaardig over Shanita.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 22:27
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Idd. ik ga niet weer uren verspillen om te reageren heb wel wat anders te doen, fijne dag JoL!!!!
Ik heb ook niets tegen R en Z persoonlijk, ze zullen het wel goed bedoelen, maar ja ik vind het te absurd om daar op in te gaan. |
Waarom spreek je jezelf telkens zo tegen joh? Zo kom je helemaal niet meer geloofwaardig over.
Te absurd om er op in te gaan??? Je doet niet anders meid, al 8 pagina's lang. Doe 's wat je zegt, of zeg anders niks.
Het komt op mij nogal ziekelijk over, maar dat is mijn interpretatie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 2 februari 2013, 12:04
Onderwerp: Mijn gebed vandaag is....
|
|
|
Geweldig Shanita!
Ik ben blij met jou en voor jou.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 23:24
|
|
|
Ik zal het nu ECHT loslaten
:)
(Vond het best positief anders, zo'n gesprek rondom "vergeving"...)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 22:23
|
|
|
Oei, wat een lang stuk tekst is het weer..... Dat vind ik lastig lezen... Kost ook een hoop tijd :)
Maar zoals je zegt, we vallen in herhalingen. We zien het anders, en dat is nog steeds oke :)
Ik laat het ook maar rusten, al zet je mij wel aan het denken en stel ik mijzelf eerlijke vragen aan de hand van jouw opmerkingen.
Fijne avond. En wees gezegend!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 14:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik pas Gods principes ook toe en ook ik blijf in Zijn liefde........en toch denk ik anders dan jij dat doet.... |
Geweldig Willemijn!
Mooi he dat we allebei anders kunnen denken... :)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 14:01
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Doet me denken aan het verhaal van een bekende Evangeliegemeente in onze stad.... Die twee voorgangers (die de mond vol hadden over vergeving) kregen zo'n ruzie met elkaar dat er nu twee Evangeliegemeenten gestart zijn omdat ze niet meer door één deur konden........ Dus ook daar gaat vergeving niet altijd op..... |
Dit is dus een triest voorbeeld van de gevolgen van trots en onvergevingsgezindheid.
Wat denk je? Zullen die gemeentes standhouden op deze manier?
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op vrijdag 1 februari 2013, 14:06
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:57
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is prima toch als jullie dat denken en geloven? Fijn als je je daar vast aan kan houden.....Maar niet iedereen denkt zo en dat is ook een gegeven.... |
Dat is zeker prima beste Willemijn. En ik weet dat niet iedereen er zo over denkt. Sterker nog: hele volksstammen denken anders over het Woord van God, en over God zelf. Nog sterker: de meesten mensen ontkennen het bestaan van God en Zijn genade, en zoeken het in zichzelf.
Hmm een kleine correctie: ik hou me nergens aan vast. Juist door Gods principes toe te passen, blijf ik in Zijn liefde. En dat is vrijheid.
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op vrijdag 1 februari 2013, 14:28
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:45
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Volgens mij is dit de enige manier om dit verhaal uit te leggen. Ik ben erg benieuwd naar andere interpretaties.
Dit betekent voor mij dus dat jij Roady niet zegt dat ik iemand MOET vergeven, maar dat jij tegen me zegt, ik kan er niets anders van maken dan dat de bijbel mij/ons oproept om een ander van HARTE te vergeven.
Dank je wel voor deze kans om mezelf weer eens de spiegel van Gods genade voor te houden ... |
Dit zeg je helemaal goed Zoeker. Ik dien de ander van harte te vergeven. Dat woordje "moeten" dat was erg onduidelijk geplaatst, maar toch goed bedoeld van mij. Maar daar was ik al op teruggekomen.
Als ik Jezus zie hangen, dan vervult mijn hart zich in stilte met liefde, liefde die ik zie in het enorme Gebaar van God de Vader. Liefde waaraan ik me wil overgeven. En het is die liefde die maakt dat ik de ander WIL vergeven, als keuze. Die ander heeft namelijk net zo hard de verlossende en genezende genade nodig als ikzelf.
En nogmaals zeg ik erbij: het staat VOLKOMEN LOS van het feit of de relatie met de ander wel of niet in orde zal komen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 08:39
|
|
|
SHANITA130 schreef: | ff kort. weinig tijd.
Kijk je hebt 't nu over dat bijbelgedeelte, waarin iemand zelf zijn schulden werden kwijtgescholden, en toen een ander schulden bij hem had deed ie dat bij hem niet.
En mijn schulden zijn kwijtgescholden door God omdat ik berouw had...als ik geen berouw had en gewoon door ging met me oude leventje was er namelijk ook niets kwijtgescholden door God, net als de man uit je voorbeeld, wat je uit de bijbel hebt gehaald. Die zelf wel was vergeven, omdat ie berouw had, maar een ander daarna niet wou vergeven....die 'smeekte'....
Hij smeekte....
Niet: hij ontkende en lachte je uit omdat je lekker toch niets kan bewijzen....
Daar zit wel ff een verschil tussen, denk je niet?
Goéd luisteren en góed lézen...
|
Volgens mij vat je de werkelijke betekenis van het genoemde stukje nog steeds niet Shanita.
God roept iedereen op het matje, omdat er een schuld is die betaald dient te worden. Als er dan berouw wordt getoond (naar God) dan scheldt Hij je schulden kwijt, enkel op grond van wat Jezus heeft gedaan.
Maar vervolgens - en wat je zegt, dan moet je even GOED LEZEN - grijpt die persoon waarvan net alle schulden zijn kwijtgescholden - die grijpt een ander bij z'n kladden en zegt: Betalen!! Hierin zit het verschil, met hoe jij het omschrijft.
Deze man had het recht niet om de ander aan te klagen, hij was immers zelf net vrijgesproken? Hij dwingt op die manier de ander op de knieeen, en ook al toont die ander dan alsnog berouw, hij zet hem gevangen. Dit is dus pure misbruik van de genade van God. Hier gaat de man zelf weer op de rechter-stoel zitten. En dat kan natuurlijk niet.
Hierin gaat jouw verhaal nog steeds mank vind ik Shanita. Ik proef nog altijd een houding waarin je de ander op de knieeen dwingt, omdat jij vindt dat die ander je moet betalen.
Maar kijk dan even goed wat God vervolgens doet. Die roept die eerste persoon terug op het matje, en eist alsnog de gehele schuld, die de man never nooit kan betalen. Ik hoef niet te noemen waar een mens blijft, als ie z'n schuld nog met zich meetorst.....
Zo doet God dus als wij een ander niet VAN HARTE vergeven, vanuit onszelf, vanuit de wetenschap dat GOD onze schuld heeft kwijtgescholden.
Dus de conclusie is en blijft: Als de ander UIT ZICHZELF berouw heeft, dan is dat mooi meegenomen. Maar als de ander GEEN berouw toont, vanuit zichzelf, dan dienen wij de persoon TOCH te vergeven. Puur en enkel op grond van de vergeving die God ons heeft geschonken in de Here Jezus.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 18:38
Onderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Hoi Thomas. mooie bijdrage! Dank je wel.
Dank je wel ook voor de spiegel die je voor houdt. Ja, je zou bijna denken dat ik me aangevallen voel en het als persoonlijke kritiek opvat. Mijn eerste reactie; Daar ben ik me niet van bewust. Dus dat doe ik niet.
Maar als ik nu wat verder door prik denk ik wel dat je gelijk hebt. Het voelt ergens alsof iemand iets zegt over mijn vader. Dat hij zijn fouten had. Blijf af! Over iemand waar ik van houd. Ja, dat voelt inderdaad bedreigend. Alsof ik op moet komen voor iemand waarvan ik houd. En voor de duidelijkheid, het gaat mij om specifiek de evangelische kerk, ik reageer net zo als ik het idee heb dat "ze" aan de GKV komen. Is dat ongepaste zorg?
Associaties komen op met mijn echtscheidingen, hoe een wereld van onbegrip in de tijd kan groeien, en hoe je als partners elkaar kunt kwetsen. Dat is wat me trof in de opening. Ik zie een parallel tusen kerkverlating en echtscheiding. Dus ik lees ergens achter dit topic redenen voor echtscheiding en dan denk ik, ja, vraag 100 vrouwen die hun man hebben verlaten waarom ze dat hebben gedaan. Gevolg? Adviseer iedere vrouw nooit meer iets met een man beginnen, kijk eens wat mannen doen! Ergens zit er een allergie voor deze onredelijkheid.
Ik begriijp dat Shanita negatieve ervaringen heeft met die "goede vriend" van me. En ik zie haar pijn. En daar wil ik daar met liefde erkenning aan geven. Mag ze daarin onredelijk zijn en emotioneel? Liever niet, maar als het nodig is. Mijn vraag is of daar een grens aan zit. Volgens mij wel en ik heb het gevoel dat ze daar overheen gaat.
Ik merk dat ik hier wat van kan leren, daarom wil ik graag meedoen met bespreekbaar maken. Alleen liggen de zaken zo gevoelig dat het misschien gewoon niet mogelijk is om hier echt met elkaar over te spreken. Ik dacht dat ik de afstand daarin wel kon bewaren. Maar je hebt gelijk, het raakt me erg diep. Het voelt inderdaad als kritiek op mezelf.
Het gaat mij niet om gelijk hebben of krijgen, het gaat me om begrijpen wat hier speelt. Ik zie dat ik onbewust inderdaad de verdediging in ben geschoten. Dat was niet mijn bedoeling. Ik dacht dat ik wel neutraal iets kon betekenen. Wat een vergissing. I'll let go. Ik zie nu waar bij mij de pijn zit.
Dank je Thomas. |
Mooi, eerlijk en open stukje zelfreflectie zet je hier neer. Mooi voorbeeld, doet vast volgen :) Dank je wel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 19:14
|
|
|
Hey Shanita,
Dat kan he, dat we een verschillende kijk hebben op iets. Ik kan daar prima mee leven.
Een klein verschil tussen ons is wel, dat ik geen onverschilligheid heb ten aanzien van de persoon die ik diende te vergeven. Sterker nog, ik voel warmte en liefde voor die persoon. Ja ik heb lang gebeden voor die ander, en met de liefde van Jezus ga ik die ander waarlijk liefhebben. DAT is pas een wonderlijke gewaarwording. Machtig mooi. En soms ook zo inmens lastig. Dus van boosheid en haat, ga ik nu in vrijheid en liefde naar die ander toe. Dank U Jezus voor dit wonder.
Maar ik begrijp jouw situatie ook steeds beter, door alle stukken heen die je hier schrijft. Een ieder gaat op z'n eigen weg, z'n eigen tempo. En dat is prima.
En als ik jou of iemand anders onopzettelijk toch gekwetst heb, dan vraag ik bij deze vergeving, want dat was nooit mijn bedoeling geweest. Dan moet ik nog werken aan mijn "manier van schrijven" waarschijnlijk :) Het blijft tenslotte schrift nietwaar?
Ik wens je vrede toe.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 16:59
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Waarom moet je eigenlijk altijd vergeven, soms worden mensen helemaal niet meer belangrijk voor je en dan is vergeven ook niet aan de orde omdat die ander weg is uit je leven.......heeft toch niets met de slachtofferrol te maken? |
Hier raak je nu exact de kern van vergeving. Ook al is de ander al uit mijn leven, misschien zelfs wel overleden, dat zegt niets over het feit dat in mijn hart nog pijn, boosheid of haat kan leven ten gevolge van het gedrag van die ander.
Vergeven doe ik dan in de eerste plaats voor m'n eigen welzijn, m'n eigen gemoedsrust en m'n eigen gezondheid. Ik vergeef omdat ik vrij wil zijn. En daar hecht ik waarde aan: de vrijheid die in Christus mij gegeven wordt.
Ik kan het ook nog anders formuleren. Ik vergeef de ander onvoorwaardelijk, omdat ik ook mezelf mag liefhebben.
En ten overvloede: dit staat helemaal LOS van het feit of de relatie wel of niet in orde zal komen. DAT hangt namelijk af of de tegenpartij berouw betoont en eerlijk wordt over de gemaakte blunders.
Laatst aangepast door
|
ROADY558
|
op maandag 28 januari 2013, 17:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 11:59
Onderwerp: Cynisme of het forum
|
|
|
Waarom houden we het niet eenvoudig?
Iets is liefde, of iets is on-liefde
:)
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 25 januari 2013, 11:03
Onderwerp: Cynisme of het forum
|
|
|
Beste Zoeker,
Mijn excuus dat ik nogal offtopic ging, althans ik gaf niet duidelijk genoeg aan welk verband "vergeving" en "cynisme" met elkaar hebben.
Dus nu: ONTOPIC
Jouw vragen: - Kunnen we tot een gezamelijke definitie van cynische komen? Cynisme is volgens wiki "een houding die voortkomt uit wantrouwen, scepsis ('gerede twijfel') tegenover de goede bedoelingen van de medemens en kan hoogstens spottend worden opgevat."
Ik zie het als een wantrouwige reactie op wat iemand zegt of doet, waarbij cynisme werkt als een verdediging. Op die manier hoef je iemand niet echt binnen te laten in je innerlijk. En het voordeel daarvan is dat je er niet ECHT over hoeft na te denken (en dus eerlijk worden) over datgene wat iemand zegt.
- Kan ik stellen dat dingen die vanuit eigen emotie en zelfverdediging worden gezegd niet uit Liefde voortkomen? Ik zeg "ja" tegen deze stelling. Zelfverdediging is de meest makkelijke manier om iemand buiten te laten. Ook dan weer hoef je niet echt iemand binnen te laten, hoef je niet na te denken over wat iemand zegt, en hoef je niet echt eerlijk te worden. Heel makkelijk als je weinig tijd of zin hebt :)
De weg van Liefde is anders. Waarom zou Liefde zichzelf willen verdedigen? De waarheid (die onlosmakelijk verbonden is met Liefde) verdedigt zichzelf wel. Daarom liet Jezus ook alles gelaten over Zich heenkomen toen Hij werd vals-beschuldigd, bespot, gehoond, gegeseld en gekruisigd.
- Kan het toepassen van cynisme soms nodig zijn om een ander even wakker te schudden?
Nee, ik meen niet dat cynisme hiervoor een gezonde manier is. Cynisme is slecht voor jezelf en steekt de ander ook aan, doordat het een verkeerd-emotionele reactie oproept.
- Hebben we spelregels nodig om duidelijk te maken dat bepaalde uitingen die in het gewone leven prima zijn (en direct gecorrigeerd kunnen worden) op een forum als dit vanuit zorgvuldigheid gewoon niet kunnen?
Je kunt spelregels opstellen. Als het forum-beheer deze zou hanteren en ernaar zou handelen (dus ook met gevolgen als de regels niet gehouden wordt) ja dan zou je iets kunnen bereiken om de sfeer op een forum goed te houden. Ik ben bang, dat als je spelregels opzet, zonder die te controleren en na te leven, dat er niets zal veranderen. Een forum leent zich bij uitstek om je hart te luchten en te zeggen wat je "buiten" misschien minder snel of makkelijk zou kunnen zeggen.
|
|
Naar boven |
|
|