Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 13:18
Onderwerp: Bijstandsmoeders gekoppeld aan rijke man
|
|
|
Ach van een goede relatie knappen mensen vaak op, zeker ook als ze aan jouw typeringen voldoen. Ik moest wel een beetje glimlachen om dit bericht in de krant, pardon de Telegraaf.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zaterdag 9 februari 2013, 13:21
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 9 februari 2013, 11:25
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Alez zei de belg onder ons |
In Vlaanderen wordt in mijn optiek beter Nederlands gesproken dan in Nederland zelf. Vlaams is echt Nederlands, verkijk je niet.
Thomas, houdt ook van het Fries, de taal van het gevoel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 21:48
|
|
|
ROOS575 schreef: | Begrijp ik wel hoor Thomas, Roos die nog steeds niet geloofd dat dit serieus is! Als het eind maart was dan zou ik denken dat het een 1 april grap is |
Nou, Mens en Relatie lijkt geen kantoor in Oentsjerk te hebben, wel een beetje raar....
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 18:13
|
|
|
ROOS575 schreef: | Dit is nog eens een geniale oplossing Dus je moet op relatiebureau Mens en Relatie in Oentsjerk zijn voor rijke mannen. Heb je het nummer????????????? |
Nou Roos, de bijstandsmoeders worden er ingeschreven maar er is nog eeeeh wat een gebrek aan rijke stinkerds en mannen met goede banen. Die hebben ook lak aan de wethouders van Dongeradeel en Dantumadeel, vrees ik althans en maken hun eigen keuze. Het is mogelijk een goede prikkel voor de dames. Je hoeft ook niet rijk te zijn als man: het criterium is dat je de desbetreffende dames uit de bijstand kunt houden. Door de slechte economische omstandigheden zijn nogal wat dames wel erg passief maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat er ook niet veel werk is in deze omgeving. Eerlijk gezegd vind ik het wat genant van de wethouders om dit soort dingen in te stellen. Er is ook nog zoiets als de menselijke waardigheid van de bijstandsvrouwen. We investeren in je en dan moet je zorgen dat je een man krijgt die je uit de bijstand haalt. Het gaat mij persoonlijk te ver.
Thomas, houdt van eerlijke berichtgeving en heeft dus een bloedhekel aan de Telegraaf.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 8 februari 2013, 18:59
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 8 februari 2013, 14:18
|
|
|
De gemeente Dongeradeel is weliswaar creatief maar ik vraag me wel af of ze het intelligentieniveau van de mannelijke doelgroep niet wat onderschatten. Het zou ook wel eens wat minder serieus kunnen zijn dat het lijkt. Dongeradeel kent een zeer rijke inwoner maar het gemiddelde inkomensniveau is er ongeveer het laagste van Nederland. Door een stupide politieke beslissing ligt er meer verantwoordelijkheid en minder geld bij de gemeenten. Zie het positief: die gratis kleren en opmaakbeurt zijn toch nooit weg? Gezien de huidige liberale maatschappijopvatting en de uitwerking ervan valt het niet mee om na langdurige bijstand nog geld over te hebben voor de kapper en wat duurdere kleding, dus als je in Dongeradeel woont: speel het spel, zou ik zeggen. Al zal geen man van de doelgroep er intrappen, je ziet er toch weer een stuk beter uit.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 8 februari 2013, 14:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 6 februari 2013, 14:44
Onderwerp: De klik...
|
|
|
Ik ontken de technische noodzaak van deze beweging niet, maar daar ging het niet om. Een beetje minnaar heeft ook wat meer in huis. En dat het huwelijk wel goed zal gaan omdat je beide in God gelooft, is als gedachte krankjorum. Ook een christelijk huwelijk werkt alleen als er liefde en de daarbij horende chemie is. En dat voel je nu eenmaal lang niet bij iedereen. Gelukkig maar wat mij betreft.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 6 februari 2013, 19:39
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 6 februari 2013, 14:20
Onderwerp: De klik...
|
|
|
LIES146 schreef: | Ik durf het haast niet te zeggen, maar in een meer genuanceerde versie ben ik het wel een beetje eens met dit artikel dat er ook doorgeslagen kan worden aan de vrouwen kant. De man is door God ook duidelijk als hoofd van het gezin geplaatst. Ik zie met lede ogen toe hoe baby's van 4 maanden oud soms 4 dagen per week naar de creche gaan omdat mama ook wil werken. Dat er een gezin ontstaat waarbij iedereen langs elkaar heen leeft omdat er geen samenbinden factor is. En waarbij, inderdaad, de behoeften van kinderen minder van belang zijn waar we de gevolgen weer van plukken in de ontwrichte maatschappij zoals hij nu is. Hoe kunnen we een stabiel gezin en daardoor een stabiele samenleving krijgen als kinderen vaker niet bij hun ouders zijn dan wel?
Dat gezegd te hebben vind ik de man als hoofd van het gezin plaatsen en het moederschap een belangrijkere rol toekennen dan het nu van veel vrouwen krijgt iets héél anders dan al je dromen opgeven en onderdanig zijn zoals in het artikel gesteld wordt. De bijbelse oproep is namelijk tweeledig: vrouwen respecteren hun man als hoofd van het gezin zoals de gemeente christus aan het hoofd stelt. MAAR de man dient ook de vrouw lief te hebben zoals Christus ook zijn gemeente lief had. En volgens mij is de liefde van Christus niet van het onder-de-duim-houden-en-onderdrukken soort. Doe de was, voed de kinderen, kook het eten en spreid je benen omdat de man het zegt? Nee...Christus had alles over voor zijn gemeente....hij gaf zijn leven.. en met dat respect en die liefde mag ook de vrouw benadert worden. Zo, tot zover mijn diepzinnige gedachten deze woensdagmiddag |
Met name in de bevindelijke kringen is er nog vaak een autoritaire vaderrol. Hoewel men zich in deze groepen er nogal op voorstaat bijbels te handelen, lezen ze niet dat de vrouw eigenlijk alleen haar man maar hoeft te respecteren, terwijl aan de wijze waarop een man een vrouw moet behandelen veel meer eisen worden gesteld. Daarnaast is het zo dat wij als bekeerde heidenen niet gebonden zijn aan de Joodse wetten, die in een Joodse cultuur gemaakt zijn die als kenmerk had dat vrouwen nietswaardig waren. We moeten de christelijke opdracht nu waar maken en in deze tijd, waar de rechtsstaat vrouwen veel beter beschermt dan de wetten 3000 jaar terug. De tijd is echt voorbij dat je een vrouw kon ruilen voor kamelen. Voor Christus zijn man en vrouw gelijkwaardig. Gelijk is onzin, zelfs elke cel is anders. En een autoritaire man die qua sexbeleving niet verder komt dan dat ze haar benen moet spreiden als hem dat uitkomt, heeft van vrouwen wel erg weinig begrepen en aangevoeld. Als dit soort primitieve wanminnaars zich daarbij ook nog op de Bijbel beroept, is het al helemaal beschamend. Wie als man met dat soort armoedige opvattingen een huwelijk wil aangaan, kan maar beter niet huwen en van begeerte branden, dan doe je een ander tenminste geen kwaad of je vrouw ernstig tekort. Het is uiteraard een woordspeling, zoals je begrijpt. Een huwelijk is niet voor dit soort prutsers. Mannen leven vandaag de dag echt niet bijbels als ze zich beroepen op een cultuur waarin vrouwen geen gelijkwaardigheid kenden en feitelijk met een bruidsschat betaald moesten worden. Naar die maatschappij wil geen zinnig mens terug. Een liefdevol christen met enig respect voor mensen, in dit geval vooral vrouwen, al helemaal niet.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 6 februari 2013, 21:12
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 4 februari 2013, 20:04
Onderwerp: Tipsch voor den man
|
|
|
Ik heb het wel eens eerder geschreven maar ik denk dat het het beste is als beide partners ongeveer in dezelfde levensfase verkeren. Daarmee bedoel ik dus niet direct leeftijd. Er was indertijd op CM ook wat ophef omdat een stel meer dan tien jaar verschil in leeftijd kende. Een vrouw met jonge kinderen. Het bleek geen probleem te zijn en er kwam nog een kind samen. In veel gevallen is het wel anders. Er is een fase van jong en bij elkaar komen, de fase van kleine kinderen, de fase van opgroeiende pubers en daarna de periode zonder kinderen die je kunt verdelen in nog maatschappelijk actief of niet meer werkend dan wel op een gegeven moment gewoon oud. Ik denk dat het goed is dat twee mensen in dezelfde levensfase zitten. Aan de andere kant: als daar geen sprake van is en mensen gaan samen verder en weten wat ze doen, dan kan het best. De liefde heeft soms rare wegen. En idiote zaken als een Playboybaas van 80 die een huwelijk aangaat met een dame van 26 die in het blad verschenen is, ach dat is doorzichtig en meer iets voor de hijgbladen dan voor een serieuze discussie. Als geld een te grote rol gaat spelen, is het altijd ziek. Als je een man of vrouw trouwt vanwege geld of inkomen dan bedrijf je eigenlijk een vorm van verkapte prostitutie .
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 4 februari 2013, 20:37
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 4 februari 2013, 15:33
Onderwerp: Tipsch voor den man
|
|
|
Je bent een droom, die naast me ligt.
Ach, dat willen we allemaal, hooguit een paar mensen op CM alleen of vooral stiekem
Thomas, ook dat is cultuur.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op maandag 4 februari 2013, 15:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 1 februari 2013, 13:32
Onderwerp: Het weer
|
|
|
Volgende week pas, Leanne. En over twee maanden is het voor mij Nieuwjaar, als de zomertijd begint, bijna drie uur langer licht...
Om 20.12 de zon onder ipv 17.28 en dat terwijl nu elke week de dagen al een kwartier lengen ongeveer.
Thomasiaans Nieuwjaar op 31 maart 2013
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op vrijdag 1 februari 2013, 14:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 januari 2013, 21:06
Onderwerp: Redenen voor evangelische kerkverlating.
|
|
|
ZOEKER064 schreef: | Naar mijn informatie klopt dit niet Thomas. Hij heeft mij uitgelegd dat hij wel op de vrijgemaakte TU Kampen heeft gezeten, maar aan het eind besloten heeft om niet Vrijgemaakt te worden. Niet om de cultuur, maar om zaken als de doop. Een principiele keuze. |
Je informatie is in die zin correct, hij is er wel in opgevoed en opgeleid maar niet daadwerkelijk in dienst van deze kerk getreden. Dat zijn standpunt over de doop meespeelde is zeker, ik heb echter wel begrepen dat hij zich in de gereformeerde kerk vrijgemaakt ook niet meer thuis voelde vanwege het geestelijke klimaat daar. Het was niet alleen leerstellig. Mijn stelling in mijn stukje is vooral dat deze combinatie niet zo gek is om iets succesvols van de grond te krijgen. Maar ik kan me voorstellen dat dit gebeuren gezien je achtergrond je iets meer dan gemiddeld interesseert. Het blijft een detail, ik heb wel bewondering voor hem al vind ik zijn standpunten soms wat behoudend. De uitspraak dat hij de wederkomst nog tijdens zijn leven verwacht, vond ik onverstandig. Maar hij heeft wel iets tot stand gebracht.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 31 januari 2013, 22:01
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 31 januari 2013, 20:46
|
|
|
Het succes van de Bethel in Drachten is zeker voor een groot deel aan het charisma van Bottenbley te danken. Hij begon ooit als vrijgemaakt-gereformeerd predikant maar kon in die cultuur niet ademhalen. Hij werd later baptist maar nam wel de mentaliteit van een gedegen bijbelstudie en gereformeerd organisatietalent mee. De Bethel trekt niet zozeer nieuwe gelovigen maar er komen veel mensen met name uit de hervormde en gereformeerde kerk. In Friesland moet je dan lezen: de gereformeerd- synodalen. Bevindelijkheid slaat in Friesland niet aan is er alleen in een klein dorpje, Wouterswoude. Aan de maatschappelijk ingestelde synodalen kun je een kerkorganisatie wel overlaten en bovendien zijn ze tot vrijwilligerswerk bereid. Deze combinatie van gereformeerde organisatie en evangelische beleving is in ieder geval in Friesland heel succesvol gebleken. Een vrij traditionele boodschap in een evangelische en moderne sfeer, naast een grote onderlinge betrokkenheid, blijkt te werken. De Bethel heeft weinig nieuwe bekeerlingen maar zorgt wel bij veel mensen voor een verdieping of revitalisatie van het geloof. Ik ben er geen lid van maar er is wel degelijk een knap stuk werk verricht daar. Het is hooguit jammer dat een aantal leden wat doorslaan in schoolbesturen en ook dat de traditionele kerken worden leeggezogen. Maar een prediking op universitair niveau, voor mij een vereiste - en een evangelische beleving kan goed samengaan. Twee keer een dienst met duizend mensen of meer op zondag is nogal wat. De vrije baptisten zetten wel wat neer, ook al is overal wel wat op aan te merken.
Traditioneel en nog modern:
http://www.youtube.com/watch?v=w9LophD9VZ8
Thomas.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 31 januari 2013, 20:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 30 januari 2013, 19:32
Onderwerp: Huishoudelijke vragen mogen toch ook?
|
|
|
Je kunt ook wel boven het maaiveld uitsteken zonder denigrerende opmerkingen als: vraag het aan Tante Jans. Het verhogen van het niveau op het forum, uitstijgend boven de chatbox, is wenselijk maar het aanhalen van de Allerhoogste om de eigen standpunten te onderstrepen vind ik niet passen in een onderwerp over huishoudelijke topics. Ik hoor nagenoeg elke zondag dat ik de Naam niet ijdel mag gebruiken en zeker niet in de sfeer van: ik zeg dat en kijk eens het staat ook nog in een tekst. Het is ook niet nodig om bij het geringste al in de verdediging te gaan. De ergernis over Maritime, die zelfs suggereerde dat God achter hem stond in het (wan-)gedrag dat hij vertoonde, stapelde zich kortgeleden nog op. Het is beter dat we op CM enige spaarzaamheid laten zien met het ijdel gebruik van Gods naam en ook van diens Woord. Bij een bijbelstudietopic is dat geen probleem maar als het topic over custardvla en aanverwant gaat, dan vind ik dat profaan, onnodig en in strijd met de geboden.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 30 januari 2013, 21:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 20:03
|
|
|
KEITH722 schreef: | strikt genomen ja maar dan kom je op het veld van de vroegere farizeëen die uit ginge vogele hoeveel engeltjes er op de punt van een speld konden zitten... ga je lekker jans? |
Die engeltjes op de punt van de speld, was dat geen Scholastiek?
Thomas, niet zo scholastisch.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 januari 2013, 20:05
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 19:56
|
|
|
KEITH722 schreef: | ook weer fout (zucht ) C.s. (cum suis) betekent: met aanhang, met de mensen die gewoonlijk bij hem of haar zijn
eve rekene: dat is dus jans, 1 persoon en nog wat persone = meer dan 1 persoon is dus meervoud, wat jans c.s. er verder wel niet allemaal bij grammaticalisere (klinkt als radicalisere ook)
en keith is overigens uitstekend in staat voor zichzelf op te komen!, zelfs in deze christen-vijandige omgeving die zich niettemin durend beijvert zichzelf christelijk te noemen
(p.s. als ooit-amsterdammer laat ik regelmatig de uitgangs-n weg van werkwoorde, gewoon een taalkundig aardigheidje en ook efficient bij het type) |
Cum suis (c.s.) betekent: met de zijnen
Keith, weet je dit wel zeker? De woordgroep Flipsen en of met de zijnen is meervoudig en heeft een meervoudige persoonsvorm. Jans c.s. (met een hoofdletter!) verwijst wel naar meerdere personen maar is grammaticaal in deze vorm toch echt enkelvoud. Jans heeft gelijk. Hoewel niet helemaal zuiver kun je het vergelijken met: Een aantal mensen is er geweest. Het is dus niet: Een aantal mensen zijn er geweest. De persoonsvorm verwijst naar aantal. Jouw redenering dat het om een meervoud moet gaan omdat er sprake is van meerdere mensen, gaat dus niet op.
Verder denk ik dat hier christenen genoeg zijn, al hebben ze wellicht niet altijd dezelfde opvattingen. Martime redeneerde ook al dat hier weinig echte christenen waren. Hij bedoelde weinig mensen die dachten zoals hij. In die zin had hij - gelukkig - gelijk.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 januari 2013, 20:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 19:26
|
|
|
PETRA373 schreef: | wat betekend geconserveerd nu weer? toch niet zoiets als dat je zelf over de datum bent? |
Welnee, al kan ik me dat, denkend vanuit jouw leeftijd, wel voorstellen. Het is inderdaad bewaard, verduurzaamd, zoals Zeeland al gevonden had.
Het is in dit verband natuurlijk een woordspeling. Redelijk geconserveerd is meer een term uit het museumwezen. Het wordt vaak gebruikt bij beeldende kunst en schilderijen. Ondanks een zekere leeftijd is het goed bewaard gebleven en ziet het er nog goed uit, zoiets. Maar ik heb een achtergrond in het vak geschiedenis, dan vergeet je wel eens dat woordspelingen over vaktermen niet altijd helder overkomen. Mensen die me hier in mijn bijdragen wat gevolgd hebben, weten dat ik vaak wel van woordspelingen hou. En een beetje mildheid naar elkaar toe kan tenslotte geen kwaad, ook in deze discussie niet.
Thomas, kookt met inductie.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 januari 2013, 19:32
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 14:12
Onderwerp: Wisten jullie dat......?
|
|
|
JOL252 schreef: | Is net de vorstperiode voorbij, komt er een nieuwe Vorst. |
Unox had ook een aardige bij de snertreclame: Laat nu de vorst maar komen.
Thomas, geen inwoner van Katwijk, Roos.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 januari 2013, 14:13
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 13:11
Onderwerp: kinder doop of volwassen doop of zit er iets tussen in
|
|
|
Er zijn goede dingen over geschreven maar sommige topics zijn ook gesloten door CM omdat het er door de bekende types, die veelal geband zijn, wat onsmakelijk aan toeging. De conclusie was veelal dat de kinderdoop veelal als plaatsvervangend werd gezien voor de besnijdenis. De volwassendoop gaat en ging gepaard met een al in de Joodse cultuur bestaand reinigingsritueel. Bijbels gezien is de onderbouwing van de kinderdoop niet erg sterk maar het heeft wel waarde gekregen doordat het met de christelijke cultuur verweven is geraakt. Verder wijs ik er op dat in elke kerk de volwassendoop mogelijk is. De kinderdoop niet, al kun je het opdragen in de evangelische kerken zien als een soort ritueel dat er (een beetje) voor in de plaats komt. Evangelische kerken zien veelal de doop als een persoonlijk iets en die wordt weloverwogen gemaakt. Hoe je het wendt of keert: de kinderdoop is dat niet, het is hoe dan ook een keuze van de ouders. Lastig is dan de doop bij volwassenen als de kinderdoop al bediend is.
Maar er is veel meer over te zeggen, dat is eerder wel gebleken. Een fatsoenlijke en inhoudelijke discussie is zinvol zolang het er over gaat meer inzicht te verkrijgen en niet vooral het eigen gelijk te willen benadrukken. Wie weet is dat nu wel mogelijk.
Lees de stlotbijdragen in de laatste paar pagina's van scheppingsdoel en je weet wat en wie ik bedoel. Arjen007 is helaas snel daarop overleden, Sola (voorheen Filia), Chatuliem en Mar (voorheen Maritime) zijn geband.
Thomas, vroeger was niet alles beter.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 januari 2013, 14:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 29 januari 2013, 09:35
|
|
|
Zoeker,
Je zit in een evangelische gemeente. Dan komt er iemand die daar slechte ervaringen mee heeft. Vervolgens geef je aan dat je daar als lid van een evangelische gemeente moeite mee hebt. Dat kan ik zeker aanvoelen maar is het wel terecht? Het is toch geen kritiek op jou? Shanita geeft redelijk gedocumenteerd aan waar de schoen wringt. In de psychologie is er een begrip dat wanneer mensen geconfonteerd worden met gedachten die niet in overeenstemming zijn met de eigen opvattingen, dat die min of meer worden gefilterd of ontkend. Cognitieve dissonantie, jawel.
Ook is er mijns inziens geen sprake van churchbashing. Ik heb in het verleden ook aangegeven op grond waarvan de kerkverlating zo enorm groot is in Nederland. Dat is geen churchbashing, ik ben gewoon kerklid van een calvinistische kerk, maar doe een poging om tot inzicht in de processen te komen. Er gaat veel mis in de kerk, in de reformatorische met het gecultiveerde angstgeloof en toedekken van incest en in de evangelische gemeenten waar in te veel gevallen een goed kader met voldoende theologisch en pastoraal inzicht ontbeekt. Dan kun je nog zo in de geest zijn, je bent echt onbekwaam tot goede bijbeluitleg dan wel begeleiding bij ingijpende situaties, lees in veel gevallen: echtscheiding. Om over de de cultuur in de vrijgemaakte kerk nog maar niet te spreken. Maar daar kun je toch niet uit afleiden dat alle of het merendeel van de kerken en gemeenten niet deugen? Het lijkt me beter de misstanden te benoemen en er wat aan te doen. Het doodzwijgen en toedekken, lukt met de huidige generatie, die goed is opgeleid, echt niet meer. En dat is wat mij betreft maar goed ook. Veel dingen die gebeuren in kerkelijke instellingen zijn niet te verdedigen en horen niet onder de vlag van het Christendom thuis maar komen voort uit een vorm van uit de hand gelopen kerkcultuur. Het doet het Christendom geen goed.
Christendom moet niet gelijk staan aan achterlijke wetenschappelijke opvattingen en onnodige schuldgevoelens. seksuele frustratie dan wel hersenspoeling en manipulatie. Het georganiseerde Christendom kan wel wat verstand gebruiken.
Thomas, het is een Blijde boodschap, geen dreiging.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op dinsdag 29 januari 2013, 11:53
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 januari 2013, 23:37
Onderwerp: Een bijzonder Koninginnedag 2013
|
|
|
Koningsdag klinkt niet zo. Oranjedag? Zou wel kunnen. Hou het maar op dertig april dan kan hij zijn verjaardag op dezelfde dag vieren als ik. Hoewel, altijd vrij op mijn verjaardag is ook mooi.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 januari 2013, 14:57
|
|
|
KEITH722 schreef: | mn kookplaat heb ik buiten gebruik gesteld op één klein pitje na en de magnetron gaat veel makkelijker bovendien is het poeder, was het pak nog niet opengemaakt en zat dus fabrieksdicht en is het droog genoeg bewaard in een keukenkast, dat verklaart de duurzaamheid (en met bakmeel uit 1998 kon het óók, keek ik zelf ook wel van op, dat is waar)
Geen enkel probleem
|
Hoewel verspilling geen deugd is, overdrijf je nu toch wel, lijkt me. Ik heb geen groot huishoudelijk talent maar als ik zulke dingen lees dan lijkt me wat verser spul toch beter voor je. Stond er geen houdbaarheidsdatum op?
Thomas, redelijk geconserveerd.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 26 januari 2013, 12:03
Onderwerp: Cynisme of het forum
|
|
|
ROADY558 schreef: | Waarom houden we het niet eenvoudig?
Iets is liefde, of iets is on-liefde
:) |
Zou het wel zo eenvoudig zijn als we soms willen, Roady? Je kunt iets niet simpel maken door te willen dat het simpel is. Het is net als met wiskunde. Het is logisch en simpel als je het begrijpt. Maar voor het zover is....
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op zondag 27 januari 2013, 16:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 24 januari 2013, 23:33
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
De vraag Willem, is dan wel in hoeverre het Calvinisme de mensen er toe brengt de eigen zaligheid na te streven of Christus meer in praktische zin te volgen. Of toch beide?
Voor de nieuwelingen: dit was (meestal) een heel aardig topic over de christelijke variant die we Calvinisme noemen. Overigens is het percentage calvinisten onder de christenen vrij klein. Al zou je dat in Nederland niet denken. Wie weet kunnen we dit toch wel fraaie onderwerp weer eens oppakken. Als je het leuk vindt, is het goed om de eerste bladzijden zeker eens te lezen. In hoeverre is het Calvinisme een zegen?
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 januari 2013, 23:35
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 20:17
|
|
|
Ik zette het in het verkeerde topic, sorry.
Zoeker:
Volgens mij zit het verschil in wanneer je de relativerende opmerking maakt. Zie je de situatie aan de andere kant? Schat je die goed in? Als er sprake is van een reflectieve situatie dan is zo'n opmerking helemaal op zijn plaats, maar als een persoon midden in de emotie is dan is dat nog maar de vraag. Dan is het een breekijzer wat bijna per definitie kwetsend is. In een dergelijke situatie noem ik de opmerking cynisch. Let wel, dat is mijn beleving inderdaad. En misschien wel niet de goede term. Volgens mij is een opmerking cynisch als het beoogde effect is om de ander even emotioneel op zijn/haar plaats te zetten. Waarbij het recht op erkenning wordt ontnomen.
Ik denk dat je de term cynisch niet goed gebruikt al valt het me op dat meer en meer mensen deze fout maken. Wat jij noemt, is veeleer sarcastisch. Ironie is milde spot, sarcasme is bijtende spot en cynisme is gevoelloze spot. Ik bedoel het niet onvriendelijk maar wat cynisme in jouw beleving betekent, doet niet zo veel ter zake. Is er sprake van gevoelloze spot dan is het cynisme. Dat nagenoeg iedereen zo boos was over de opmerking van Maritime was, vooral ook omdat die cynisch was. Volstrekt gevoelloos naar Willemijn toe en geen rekening houdend met wat dit met haar in haar (benarde) situatie zou doen. Wat jij noemt: Een ander even (emotioneel) op zijn plaats zetten, is denk ik wat anders, ik vind het overigens ook wat vaag geformuleerd.
Lubbers had een wat zware baard. Ironie is het om Lubbers wat prikkelend te noemen. 'Christelijke politicus met een ongeschoren moraal' is sarcastisch en 'deze christelijke Eichmann van de Nederlandse politiek' (citaat Gerrit Komrij) is cynisch. Dan hou je geen rekening meer met wat je opmerking met een ander, in dit geval met Lubbers, doet. Mensen die vaak cynisch zijn, gaan overigens richting persoonljkheidsstoornis. Een normaal mens moet in de meeste gevallen kunnen overzien wat hij een ander aandoet.
Ik ga er even wat uit dat mensen weten wie Eichmann was.
Thomas, cynisme en een christelijke levenshouding zijn onverenigbaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 15:05
|
|
|
Ik denk dat het bijbelse principe in jou gewerkt heeft omdat je ervaren hebt dat vergeven niet alleen goed is voor de ander maar ook en misschien wel vooral voor je zelf. Niet vergeven betekent vaak een leven in boosheid, frustratie en wrok. Daarmee heb je de ander niet maar jezelf. Dat is voor niemand goed en vergeven en loslaten is dan altijd een bevrijding. Hoe slecht het is om verstrikt te raken in je eigen ego en de beklemtoning daarvan hebben we hier allemaal op het forum kunnen zien. Het is niet egoistisch om vergeven ook goed voor jezelf te vinden. Ik denk dat het goed is voor de ander en nastrevenswaardig voor jezelf.
Thomas
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 23 januari 2013, 15:08
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 11:24
Onderwerp: Angst om lief te hebben
|
|
|
Zoeker:
Volgens mij zit het verschil in wanneer je de relativerende opmerking maakt. Zie je de situatie aan de andere kant? Schat je die goed in? Als er sprake is van een reflectieve situatie dan is zo'n opmerking helemaal op zijn plaats, maar als een persoon midden in de emotie is dan is dat nog maar de vraag. Dan is het een breekijzer wat bijna per definitie kwetsend is. In een dergelijke situatie noem ik de opmerking cynisch. Let wel, dat is mijn beleving inderdaad. En misschien wel niet de goede term. Volgens mij is een opmerking cynisch als het beoogde effect is om de ander even emotioneel op zijn/haar plaats te zetten. Waarbij het recht op erkenning wordt ontnomen.
Ik denk dat je de term cynisch niet goed gebruikt al valt het me op dat meer en meer mensen deze fout maken. Wat jij noemt, is veeleer sarcastisch. Ironie is milde spot, sarcasme is bijtende spot en cynisme is gevoelloze spot. Ik bedoel het niet onvriendelijk maar wat cynisme in jouw beleving betekent, doet niet zo veel ter zake. Is er sprake van gevoelloze spot dan is het cynisme. Dat nagenoeg iedereen zo boos was over de opmerking van Maritime was, vooral ook omdat die cynisch was. Volstrekt gevoelloos naar Willemijn toe en geen rekening houdend met wat dit met haar in haar (benarde) situatie zou doen. Wat jij noemt: Een ander even (emotioneel) op zijn plaats zetten, is denk ik wat anders, ik vind het overigens ook wat vaag geformuleerd.
Lubbers had een wat zware baard. Ironie is het om Lubbers wat prikkelend te noemen. 'Christelijke politicus met een ongeschoren moraal' is sarcastisch en 'deze christelijke Eichmann van de Nederlandse politiek' (citaat Gerrit Komrij) is cynisch. Dan hou je geen rekening meer met wat je opmerking met een ander, in dit geval met Lubbers, doet. Mensen die vaak cynisch zijn, gaan overigens richting persoonljkheidsstoornis. Een normaal mens moet in de meeste gevallen kunnen overzien wat hij een ander aandoet.
Ik ga er even wat uit dat mensen weten wie Eichmann was.
Thomas, cynisme en een christelijke levenshouding zijn onverenigbaar.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op woensdag 23 januari 2013, 14:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 23 januari 2013, 10:43
Onderwerp: heren, waar knappen jullie op af bij dames tijdens 1e date?
|
|
|
CORNE927 schreef: | In het kader van tegenwicht maar es een topic over de ervaringen van mannen en waar die op afknappen tijdens een 1e date.
Ik zal een schot voor de boeg geven met argumenten die mij soms echt overkomen zijn en ja, dat waren echt christelijke vrouwen, van keurige komaf.
1) Wat voor werk doe je? En als dat in hun ogen niet stabiel of 'normaal' is verdwijnt direct de aandacht, geen oogcontact meer. (financiën gaan voor liefde?)
Verkijk je niet: voor sommige vrouwen ben je een mogelijkheid om uit de bijstand te komen, het komt helaas voor.
2) Na een gezellig gesprek kom je samen tot conclusie dat het best leuk is en vertelt ze je haar laatste liefde nog niet te hebben losgelaten of nog contact mee te hebben.
Daarom kunnen mensen beter niet daten als ze nog niet los van hun ex zijn.
3) Tijdens de date maakt ze veel lichaamscontact, in mijn ogen grensoverschrijdend.
Een eigen verantwoordelijkheid van beide partijen, moeilijk te bepalen. Bepaal je eigen grens, dat is het enige.
4) Ze is vaag over wat nou de echte reden is dat ze is ingegaan op deze date, kortom, wat was haar echte drijfveer? Wil ze vriendschap alleen, een maatje of staat ze echt open voor een volledige liefdesrelatie. Natuurlijk moeten deze dingen groeien, maar het is wel prettig vooraf te weten wat je kunt verwachten..of niet.
Verken dit dus met chatten, bellen e.d.
5) Ze doen zich beter voor dan ze werkelijk zijn, ofwel, zijn niet eerlijk...waar je veel later pas achterkomt natuurlijk.
Het is altijd zo dat mensen bij een eerste ontmoeting goed over willen komen. Dat is ook normaal in de omgang en eerste indrukken zijn vaak bepalend. Je kunt in de eerste seconden tenslotte al her gevoel hebben van nou, nee en vaak blijft dat zo. Mensen zijn dan niet volledig maar in hoeverre het oneerlijk is, vind ik lastig te bepalen.
Zo, dit zijn er een paar, op 2e dates gebeuren soms nog wel gekkere dingen trouwens.
Moraal: Is het zo moeilijk om jezelf te zijn, ten alle tijde? Open en eerlijk te zijn? Als je start door nieuwe date te hebben je schepen achter je te hebben verbrand? |
Loesje had ooit een kreet: Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen.
Het blijkt maar weer dat wat verkennend chatten zo gek nog niet is. Of je achter alle verborgen doelstellingen komt, denk ik niet maar je krijgt je vinger wel achter sommige dingen. Ik denk, of weet eigenlijk wel zeker, dat de klik of de chemie bepalend is bij de ontmoeting maar een beetje voorkennis kan geen kwaad. Waarom je elkaar wel of niet wilt, is meestal geen rationele keuze. De beste is ook niet die aan je eisen voldoet maar voor wie je wat eisen opgeeft. Elkaar van te voren bellen en een gesprek voeren is ook zinvol. Maar ik moet toegeven dat ondanks dat een date toch niet goed kan gaan. Het is niet zo erg, je bent misschien een illusie armer maar het had toch niet gewerkt dus zo erg is het nou ook weer niet. Wees blij dat je er op tijd achter komt. Wat voor mij een slechte ervaring is geweest is dat sommige vrouwen er niet in berusten en je in je privesituatie lastig vallen na de tijd. De schepen achter je verbranden? Lijkt me niet. Het is vaak wel goed met een beter schip een andere koers te varen.
Thomas, neem je verlies als het niet lukt en trap niet na door te stalken.
Laatst aangepast door
|
THOMAS968
|
op donderdag 24 januari 2013, 14:20
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 22 januari 2013, 23:01
Onderwerp: Angst om lief te hebben
|
|
|
CORNE927 schreef: | Denk dat je gelijk hebt Thomas, hij is verdwenen. Nou, de score voor januari 2013 gaat goed, Laverde en Maritime verdwenen...dat ik weet dan, wellicht zelfs meer.
Wat zal het forum opbloeien nu! |
Wel jammer dat Petra net weg was voordat Maritime verdween. Haar reactie over hoe het er aan de hemelpoort zal toegaan vond ik ontwapenend, al zal het wel niet aangekomen zijn.
Thomas
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|