Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 september 2010, 14:17
Onderwerp: Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
|
|
|
MARIAN519 schreef: | en welke vertaling spreekt jou aan en waarom? |
Ik lees zelf graag in de Willibrord vertaling omdat ik de taal daar zo mooi vind........ Maar lees ook de NBV uit 2004.....Ligt eigenlijk aan mijn stemming welke ik lees..... En ik denk eraan om de Bijbel die Anne van der Meiden in het twents heeft vertaald aan te schaffen........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 september 2010, 13:06
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Willemijn.
Het gaat mij erom dat ik de Parallel bijbel al jaren lees zonder er op tijd een kritische noot bij te hebben gezet. Er zijn sinds 1988 echt heel wat vertalingen bijgekomen en denk ook heel wat mooiere en die duidelijker zijn. Zelf heb ik de Griekse bijbel en de King James, die ik ook erg mooi vind. Nu nog een Nederlandse waarin ik mij ook kan vinden.. |
Het was ook meer een algemene reactie Marian, natuurlijk kan je voor jezelf kritisch kijken en is het goed je blik te verruimen. Daar heb je ook gelijk in met wat je schrijft. Ik reageerde eigenlijk nav alle kritieken op de verschillende Bijbels.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 september 2010, 12:35
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Gibby,
Het heeft me wel tot nadenken gestemd. Niet jouw antwoord, wél het feit dat ik al jaren de Parallel bijbel lees terwijl er in die tijd al zoveel meer bijbelvertalingenbij zijn gekomen waaronder vast wel hele goede die voor mij een vervanging kunnen zijn voor de Parallel bijbel. Het is een erg onhandig formaat ook nog....je hebt mij de ogen geopend..bedankt..zo zie je maar... |
Een ieder mag toch ook zelf weten welke Bijbel hij/zij leest en waar hij het meeste uithaalt.....Ook al lees je hem in het chinees........ En dat de meningen verschillend zijn? Dat kan toch ook niet anders? Als je al kijkt naar alle verschillende manieren waarom mensen hun geloof beleven en belijden.......dat geeft al meer dan voldoende discussie op het forum zou ik zo zeggen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 september 2010, 11:53
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Ik ben er tegenwoordig niet veel meer maar het valt me wel op dat de mensen die op het forum roepen dat er serieuzer gesproken moet worden ook niet echt nuttig bijdragen in de chat en dát vind ik weer heel jammer. Er zit verschil tussen een goed(meningen uitwisselen?) en een waardevol gesprek(op persoonlijke toon,bemoediging),het eerste vind je er weinig,het tweede meer maar inderdaad niet als de box vol is.
Laten we niet vergeten dat er achter elke naam een verhaal zit,soms veel verdriet,dat komt niet tot uiting in de box want het is en blijft internet. Toen ik net op cm zat waren mijn dagen loodzwaar en vond ik in de box afleiding,heerlijk vond ik dat,mensen die plezier maakten,lachten,een knuffel uitdeelden,even wat anders aan mn hoofd.
En laten we eerlijk zijn,we missen een paar mensen in de box die voorheen de motor van de serieuze gesprekken waren |
Het was een constatering Leanne, geen veroordeling
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 september 2010, 11:24
Onderwerp: Aan wie geven we eigenlijk hulp
|
|
|
Als ik alle reacties op dit topic lees ben ik toch wel een beetje geschrokken. Een ramp moet toch medeleven oproepen en de spontane bereidheid om te helpen? Geven is vaak het minste wat je in dit soort situaties kunt doen. Geven zonder aanziens des persoons en een ramp moet toch alle mensen gelijk maken? Eigenlijk is hulpverlening die onderscheid maakt naar religie en sociale laag stuitend en gaat toch tegen de basisvoorwaarden van het geloof in? Ik weet ook wel dat in Pakistan dat onderscheid ook wel gemaakt wordt en niet ten voordele van christenen. Maar toen wij de watersnoodramp hadden waren we toch ook blij met de hulp uit de hele wereld........Als die mensen nu ook allemaal eens eisen hadden gesteld? Ik snap ook best (doe ik ook) dat je specifiek wat aan christelijke projecten wilt geven maar bij een ramp moet je dat onderscheid toch niet maken......? Volgens mij moet je ook nog eens gewoon een keer wat kunnen geven bij een ramp zonder een lijst van ''eisen" voor jezelf op te stellen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 5 september 2010, 11:08
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
ERIKA129 schreef: | Waar heb ik staan dat ik het heel gezellig vind stond er volgens mij niet maar oke. Ik zeg ook niet dat ik niet naaar de andere room ga, zou het alleen andersom gedaan hebben. Vertier en jolijt veranderen in serieuze room. En als je denkt dat ik alleen maar lol heb zit je er flink naast. We haddan afgelopen vrijdag een zeer goed gesprek in de chat.Jammer dat je er toen niet was |
Over wat je onder een goed gesprek verstaat Erika is natuurlijk heel persoonlijk en dat is maar goed ook...... Ik probeerde trouwens alleen maar aan te geven dat er een incrowdgroepje in de chatbox is die het erg gezellig met elkaar hebben.........en dat is prima maar voor anderen wel eens vervelend........ En het zegt toch al wat als je hier benoemd dat er een goed gesprek heeft [/b]plaatsgevonden?
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 5 september 2010, 11:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 19:20
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
JONATHAN890 schreef: | Het mooiste moment van vandaag was, dat gisteren mijn hele strijk gedaan was. En dat nog wel op een strijkplank met een zwaar conservatieve bloemetjes overtrek.
Andere overtrekken schijnen trouwens erg laag en plat te zijn. Er is zelfs een verbod op. Gelukkig voor de dames schijnen mooie mannen overtrekken wel te mogen....maar hier voel ik niets voor. |
Je vergeet nog wat Jonathan.... Ons vrouwen topic is er nog
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 4 september 2010, 19:26
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 19:16
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Geef me eens een definitie van slachtoffers. De aantallen varieren met de dag. Het begon met 20 miljoen, daarna 14 miljoen. Bij de ene ramp gaat het om doden, bij de andere om daklozen....Maar als je al een eenvoudig hutje had voor die tijd, in hoeverre heb je dan nu een bungalow nodig? Als de watervoorziening voor die tijd al niet optimaal was, moet die dat nu dan wel worden en word je dan nu geclassificeerd als slachtoffer? In mijn ergste dromen denk ik dat het alleen maar een film van Steven Spielberg is, met als doel om de hulporganisaties geld te geven. Want uiteindelijk is niemand er bij en moeten we via de tv geloven wat er ons voorgespiegeld wordt. En het zou me niet verbazen dat het aantal slachtoffers slechts een paar honderd mensen is......... |
Misschien kan je eens duidelijker uitleggen wat je nu precies bedoelt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij het ook zo letterlijk bedoelt..... Ik begrijp je geloof ik vandaag niet zo goed Chatuliem.......pfff mannen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 12:43
Onderwerp: De zon en de ZOON
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Wat betreft het woord verketteren. Vaak worden de termen geassocieerd met de RK kerk. Toen ik de Dordtse leerregels las, viel me op dat de protestanten die rol behoorlijk overgenomen hebben. En dat terwijl het niet eens zo lang geleden was, dat ze zelf de gevolgen van verkettering aan den lijve hadden ondervonden. Mensen vergeten snel waar ze vandaan komen, en macht maakt dat mensen dezelfde fouten gaan maken die ze hun tegenstanders verweten hebben.... |
Ik begrijp niet zo goed wat je er nu mee wilt zeggen? Je haalt mijn tekst aan dus is bovenstaande tekst aan mij gericht? En even voor alle duidelijkheid: ik voel me helemaal niet aangevallen of zo.Ik vraag het me gewoon af.....
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 4 september 2010, 15:57
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 12:15
|
|
|
PIETER649 schreef: | De hulpverleningsindustrie heeft het negatieve imago zelf over zich afgeroepen. Geld voor slachtoffers van de tsunami.... er staan nog miljoenen op de bank!! als ik geld geef DAARVOOR, mag ik verwachten dat het geld ook DAAR besteed word..... Geld voor Haiti.... nog geen fractie blijkt aangekomen te zijn en een groot deel van de HULPgoederen wordt gestolen en bij opbod tegen woekerprijzen verkocht te worden!!
Gebruik dan een gedeelte van het geld voor beveiliging van deze goederen.
En nu weer Pakistan... ik betwijfel niet of daar nood is hoor, maar ik betwijfel of de knaken daar komen waar ze voor bedoeld zijn. En dat gevoel helpt niet echt om den buidel te trekken.... |
Als je zo redeneert Pieter kan je nergens meer wat aangeven...... Of nu een hulporganisatie groot of klein is er kan altijd wat aan de strijkstok blijven hangen!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 00:42
|
|
|
VISSER278 schreef: | Nou , ik vind dat we daar best onderscheid in mogen maken. Zoals je dus weet is er vorig jaar veel te doen geweest over de directie van het rode Kruis. De grote sommen geld die die mensen verdienen. Maar dan vraag ik me af , geef ik nu aan het rode kruis of aan de directie ervan. Ik weet ook van het astmafonds, hoevaak ze een feestje organiseren voor hun medewerkers. Heerlijk barbequen , maar de buurman is astmapatient en stikt bijna in de rook die langs waait. Dit zijn zomaar even een paar voorbeelden die bij me boven kwamen. Daarom geeft Visser niet zomaar aan elk willekeurig "goede doel". |
Maar het lastige blijft toch dat bij ieder goed doel wel wat is lijkt het wel....... Je hebt gelijk met wat je schrijft, dat weet ik ook wel, maar soms moet je ook toch nog gewoon eens kunnen geven voor mensen in nood zonder dat het belangrijk is wat voor achtergrond de mensen hebben? Het lijkt wel of we (ik ook) een heel pakket eisen hebben voordat we wat willen/kunnen geven?
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zaterdag 4 september 2010, 00:49
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:51
|
|
|
PIETER649 schreef: | er zijn kleine leugentjes, leugens, grote leugens, nog grotere leugens en statistieken.....
de enige waarheid in je bijdrage is dat je ouder dan ik ben... maar ook zonder leeftijdsvermelding is dat vrij duidelijk... |
Kom ik zo wijs over dan?????
Maar we zijn off topic........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 3 september 2010, 19:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:38
|
|
|
PIETER649 schreef: | ik weet niet wat het is met die G-mannen.... Griffin heeft een autosmaak die ik niet snap... Gibby heeft een bijbelvertalingsmaak die ik niet snap....
gelukkig snap ik vrouwen beter |
Is dat zo of denk je dat het zo is???? ik heb nl nog nooit een man horen zeggen dat hij vrouwen doorgrondt en begrijpt???En ik ben natuurlijk een stukje ouder dan jij bent en wijzer volgens de statistieken.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:34
Onderwerp: WAT ETEN WE VANDAAG VOOR LEKKERS1
|
|
|
VISSER278 schreef: | Friet met..........ZEEUWSE MOSSELEN. |
En genoten van je laatste vakantiedag??????
Je merkt het, ik houd het goed bij......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 19:29
|
|
|
PIETER649 schreef: | Mn vader las na de avondmaaltijd ook altijd een hoofdstuk, behalve psalm 119, die ging in etappes... en ja, van kaft tot kaft. Als mn vader op zakenreis was, las mn moeder meestal een psalm. Hier in huis lees ik om de andere dag een stukje uit een kinderbijbel, als ik niet lees, leest Annette dr dochter, die leert sinds vorig jaar lezen op de duitse school en op deze manier leert ze ook nederlands lezen.
Overigens ben ik waarschijnlijk degene die Gibby bedoeld, ik heb gisteravond in de chatbox duidelijk mn mening over Het boek gegeven... ik vind het totaal niks! |
Als Gibby het maar wat vind toch????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 17:11
|
|
|
GRACE585 schreef: | tja ik heb Gods woord ook al enkele malen van kaft tot kaft door kunnen spitten ,de 1e keer was op de bijbelschool waar we zeker 2 verschillende vertalingen gelezen hebben van genesis tot openbaringen ik ben nu pas weer opnieuw begonnen in de king james vertaling maar leg er dan soms ook wel eens de nbg er naast als t ff te moeilijk wordt hoewel het engels me best afgaat.en iedere keer als je het leest ontdek je weer nieuwe dingen dat maakt het zo mooi dat Gods woord levend blijft. |
Klopt Grace, ik zit in de hebreeuwse leesgroep en wij lezen 1 x per maand de bijbel in het hebreeuws, dan blijf je ook bij de grondtekst van de bijbel..... En dan ontdek je ook weer steeds nieuwe dingen....... Maar wat ik begrijp is dat de Naardense Bijbel ook aardig dicht bij de grondtekst blijft......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 3 september 2010, 17:15
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 17:03
|
|
|
KATJA065 schreef: | Ik lees iedere dag een stukje uit de bijbel en tevens bid ik voor de noden van anderen. Als je te weinig in de bijbel leest gaat je geestelijke voedsel verloren. Een bijbel is een geestelijk voedsel. Amen. |
Even voor alle duidelijkheid: ik had het over de nostalgie van na het eten uit de Bijbel lezen met het hele gezin......... Krijg nu tips van hoe je het moet doen, maar lieve mensen, ik lees de Bijbel!
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 14:52
Onderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Wat is er mis met een pizza eten en een romantisch Italiaans liedje op de achtergrond? Mannen kunnen misschien wel geen twee dingen tegelijk, maar dit lukt me echt aardig.
Thomas, kan dan ook nog wel praten met degene met wie hij eet (3 dingen tegelijk dus al) |
Een man die kan multi tasken...... Ik hoop wel dat je niet praat en eet tegelijk
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 14:32
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Terecht Visser, ik heb van de pizza zelfs mijn beeldmerk op CM gemaakt. Marinara lijkt me wel wat vanavond. En vrijdag is visserdag he.
Smulsmurf, denkt bij de pizza zelfs aan vis, moet je nagaan. |
Toch jammer heren dat die prachtige Italiaanse muziek door jullie weer geassocieerd wordt met pizza eten.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 3 september 2010, 14:30
|
|
|
CARIN303 schreef: | Ik heb het grootste plan opgevat om de hele bijbel te lezen en ben begonnen bij Genesis, oké in 2 weken maar tot hoofdstuk 6 gekomen, er moet nog wel enige discipline bijkomen dus! Misschien wil je meedoen en ook starten in Genesis, heb je vragen kunnen we er samen naar gaan kijken! Zijn er meer mensen die dit willen? |
Vroeger las mijn vader altijd 's avonds een hoofdstuk uit de Bijbel aan tafel en volgens mij werd hij dan ook van kaft tot kaft gelezen. eigenlijk had dat wel wat als ik er op terugkijk...... In mijn leefwereld van hervormde (pkn) komt dat steeds minder voor.ik doe het ook minder, maar eigenlijk werd je wel met de Bijbel en de verhalen opgevoed...... Eigenlijk nog zo slecht nog niet die goede oude tijd.......
Of ik zeg nu heel iets verkeerds en is het in CM kringen nog heel gebruikelijk......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op vrijdag 3 september 2010, 15:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 20:48
Onderwerp: wie o wie weet iets van werking voetreflex therapie
|
|
|
Jouw vileine manier om 'andersdenkenden' dan jou de mond proberen te snoeren zegt mij genoeg.
Ja, Ik kan niet tippen aan de christelijke en milde manier waarop jij het doet..... Dat is waar........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op donderdag 2 september 2010, 20:52
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 20:41
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | 'k Geef meestal geld aan een chr. organisatie zoals ZOA, Woord en Daad of Dorkas. 'k Heb er alle vertrouwen in, dat dat geld op de goede plek komt. Al zou een gedeelte van dit geld niet goed terecht komen, dan kan dat toch geen reden zijn om deze mensen - in grote nood! - in de steek te laten. Ook Giro 555 zal er, zeggen ze ook nadrukkelijk, alles aan doen om het geld zo goed mogelijk te besteden. Ook daar geef ik wel eens aan, al gaat mijn voorkeur uit naar een chr. organisatie.
Voor mij is er geen reden, om deze organisaties te wantrouwen. Ze streven er vast en zeker naar, om de mensen daar zo goed mogelijk te helpen. Niet geven om deze reden (dat een deel verkeerd terecht komt), is voor mij geen optie. Als er maar een deel op de goede plek terecht komt, zijn deze mensen al goed geholpen. En hier in Nederland, kunnen we (uitzonderingen daargelaten) nog best iets missen. |
Ik zit me even af te vragen of het nu wel zo netjes is om alleen aan christelijke doelen te geven, als er nood is moet je toch bereid zijn om te geven aan wie dan ook? Is het eigenlijk wel zo netjes om onderscheid te maken??Is dat eigenlijk wel christelijk......Kwam daar eigenlijk op door het verhaal van Chatuliem over Pakistan...... Zijn zo maar wat gedachtes hoor, geen veroordelingen.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 20:37
Onderwerp: Wel een TV in huis?
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat is precies het spanningsveld, waarin ze verkeren. |
Maar gelukkig moeten we geen tv kijken als het ons niet bevalt, makkelijk toch die aan en uit knop.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 20:31
Onderwerp: Nederland koploper kerk verlating - Ikon kerknieuws
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Jonathan, heb jii kunnen vinden wat de onderzoekers als een geregeld kerkbezoek beschouwen? Kerks zijn diegenen die eenmaal of vaker per maand naar de kerk gaan of een levensbeschouwelijke bijeenkomst bezoeken, volgens dit onderzoek, een al krappe opvatting. De oorzaken van kerkverlating zijn complexer dan wat hier wordt genoemd, maar het beeld zal ongetwijfeld kloppen. Alleen functieverlies lijkt me een beperkte verklaring. Wel bijzonder: in het voormalige Oost-Duitsland was er van overheidswege sprake van een bewuste anti-kerkelijke politiek. Maar ook voor 1989, toen de DDR werd opgeheven, was de kerkverlating in Nederland al groter. Het imago van de kerken is al heel lang onverminderd slecht. En het aantal kerkelijk betrokkenen vermindert nog steeds. Thomas |
Ik vraag me af waarom evangeliegemeenten edg dan wel zo'n enorme toeloop kennen? ook in Barneveld zijn toch ook van de ger gemeente twe grote refodromes gebouwd?????Hoe is dat dan te verklaren? Aan de ene kant lopen de kerken leeg en aan de andere kant stromen ze weer vol lijkt het wel....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 20:25
Onderwerp: Alleen voor mannen
|
|
|
PIETER649 schreef: | altijd wel leuk hoor, vrouwen die sigaren roken, ik ken er niet veel, eigenlijk maar 3.... solafide, carin en monica lewinsky |
En wat denk je van Marthe Roling??????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 2 september 2010, 20:23
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Soms heb je zo van die onverklaarbare gemoedsstemmingen. Onlangs was het een melancholische bui en vandaag is het een Europese bui. (Dat is beter dan een regenbui.) Toen moest ik plots aan het eurovisie songfestival denken. Uit de jaren dat het songfestival nog "deftig" was. Eigenlijk was het eerste lied ook van toepassing geweest op de CM-ers die zaterdag in Noordwijk waren.
Voor diegene die buitenlands spreken...en dan meer bepaald Italiaans, kunnen uit volle borst meezingen.
http://www.youtube.com/watch?v=mm_aQtsyz4c
http://www.youtube.com/watch?v=3h6RKF1mBCo&feature=related
Frank |
Leuke nummers frank, ik hou erg van Italiaanse muziek, ga ook ieder jaar naar Eros Ramazotti, zie je een Ahoy vol met vrouwen en een enkele man........ Ben vroeger nog wel eens op Italiaanse les geweest om die nummers te kunnen verstaan!
|
|
Naar boven |
|
|