ChristianMatch

Forum

Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 138 139 140 141 142 143 144 ... 169 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 27 juni 2010, 13:04
BerichtOnderwerp: Voorbeboedsmiddelen

JOLAN931 schreef:
Deze vraag stelde ik in een ander topic, maar ik kan hem beter hier neer zetten dus:

Dat God de kinderzegen geeft daar lijkt de bijbel duidelijk over.
Maar hoe denken jullie in die zin dan over voorbehoedsmiddelen zoals de pil?
Is dat niet het zelfde als tegen God zeggen, Sorry God, maar ik zit ff niet te wachten om gezegend te worden?
Iemand zei eens kinderen zijn een zorg en een zegen. En dat is iets wat ik elke dag merk. Mijn stelregel is als je de zorg niet aankan, zijn ze ook geen zegen....
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: vrijdag 25 juni 2010, 16:15
BerichtOnderwerp: uitverkiezing

HENK710 schreef:
Toch is er sprake van selectie bij God. Denk aan de bokken en de geiten, de dwaze en wijze maagden, twee die op het land zijn waarvan er 1 weggenomen wordt etc etc.

De selectie vindt plaats op basis van Gods genade, niet zozeer vanwege individuele klasse van de spelers. Het is dus Gods kwaliteit die bovenaan staat!
Dus je kunt stellen dat God mensen de ruimte geeft voor Hem te kiezen. Een selectie achteraf en niet vooraf...
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 21:45

DAVID923 schreef:
Dus God wist niet van tevoren dat de mens zou vallen?
en Jezus was een backup plan, een plan b?
Ik heb het niet over het weten van God, ik heb het over het handelen van God.
DAVID923 schreef:
Als ik je zo zie typen chat, vraag ik me af of paulus het hier niet tegen jou heeft:

rom 9:

13 gelijk geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad, maar Esau heb Ik gehaat.
14 Wat zullen wij dan zeggen: Zou er onrechtvaardigheid zijn bij God? Volstrekt niet! 15 Want Hij zegt tot Mozes: Over wie Ik Mij ontferm, zal Ik Mij ontfermen, en jegens wie Ik barmhartig ben, zal Ik barmhartig zijn. 16 Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt. 17 Want het schriftwoord zegt tot Farao: Daartoe heb Ik u doen opstaan, opdat Ik in u mijn kracht zou tonen en mijn naam verbreid zou worden over de gehele aarde. 18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.
19 Gij zult nu tot mij zeggen: Wat heeft Hij dan nog aan te merken? Want wie wederstaat zijn wil? 20 Maar gij, o mens! wie zijt gij, dat gij God zoudt tegenspreken? Zal het geboetseerde soms tot zijn boetseerder zeggen: Waarom hebt gij mij zo gemaakt? 21 Of heeft de pottebakker niet de vrije beschikking over het leem om uit dezelfde klomp het ene voorwerp te vervaardigen tot eervol, het andere tot alledaags gebruik? 22 En als God nu, zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft – 23 juist om de rijkdom zijner heerlijkheid bekend te maken over de voorwerpen van ontferming, die Hij tot heerlijkheid heeft voorbereid?
Paulus heeft het hier over het volk Israel en daarmee komt meteen naar voren waar de predestinatieleer mee te maken heeft. God heeft Zijn volk apart gezet Hem te dienen. Dus dan wordt de redenatie: omdat wij door onze doop het verbond met God afgesloten hebben, zijn wij als Zijn volk voorbestemd Hem te dienen. Hiermee wordt geen rekening gehouden dat het nieuwe verbond niet gebaseerd is op afstamming maar op keuze. De voorbestemming van het volk Israel is niet hetzelfde als van christenen. De theorie van geestelijk Israel komt dus weer heel sterk naar voren.
Maar ook hier geldt het dat dit voorrecht Hem te dienen niet exclusief voor joden goldt. Een ieder die wilde, mocht bij het volk van God horen.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 10:45

LIESBETH326 schreef:
Ik denk dat uitverkiezing een term is die valt in de categorie: je kunt er naar grijpen (daar is niks mee), maar begrijpen zul je het niet... Ons verstand is daar echt te klein voor; bovendien kan de soevereiniteit van God daardoor aangetast worden...

Ik leerde op catechisatie dat komen tot geloof 100% werk van God en 100% werk van mensen is...
Kortom, wij hebben totale verantwoordelijkheid om het geloof te zoeken, terwijl God het is die, zoals Harald al zei, het geloof in ons werkt.
Ik vraag me af waarom dit dan zo tot de kern van het reformatorische geloof hoort. Waarom eenieder die daar wat genuanceerder over dacht meteen als ketters werd neergezet. Waarom de Dordtse leerregels opgesteld moesten worden. Juist als het een proces is, wat niet helemaal te doorgronden is, zou je toch ook ruimte moeten kunnen geven aan mensen die daar iets anders over denken?
Wat betreft de genade van God, nee dat is niet helemaal te doorgronden. Iedere keer zul je verbaasd staan van datgene wat God voor ons heeft gedaan en voor ons in petto heeft. Iedere dag kun je leven in die genade in de rijkdom die Christus geeft om niet.
Wat betreft selectie, gaat het een heel bedenkelijke kant op, omdat dat in tegenstrijd is met het karakter van God.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op woensdag 23 juni 2010, 11:54
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 10:24

HARALD285 schreef:
Maar zolang God het geloof niet in ons werkt komen wij niet tot geloof.
Het aandringen van God is het aanbieden van het geloof in Hem.

Ik geloof dat de term uitverkiezing met kwaliteit te maken heeft. Het benadrukt het wonder van de genade, het werk van God in de mens, het voorrecht Hem te kennen, in Zijn liefde te leven. Zijn vergeving te ontvangen. Het is een voorrecht dat gegeven is aan een ieder, die zijn hart aan God geeft. Het leven met God is immers veel rijker dan het leven zonder God. We mogen elke dag Zijn genade ervaren, immers niemand is in staat vanuit zichzelf God te dienen.
We horen bij het elftal van God, en mogen in Zijn genade leven (om in de sfeer van deze tijd te blijven.)

Zodra de term uitverkiezing selectie gaat betekenen gaat het de mist in vind ik. Want dan gaat het in tegen het godsbeeld waar de bijbel verder over spreekt.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 09:39

HENK710 schreef:
Ik denk dat je hier te snel door de materie heen loopt, Chatuliem, waardoor er een verkeerd beeld ontstaat. Want de uitverkiezing van God erkent ten volle dat God ALLE mensen liefheeft en dat Jezus' verlossingswerk voldoende is voor ALLE mensen! Alleen is Gods Woord ook duidelijk dat niet iedereen aan het eind van de rit ook werkelijk bij God zal zijn. Dat is wat de uitverkiezing ook behelst vanuit het wijzen op dezelfde verantwoordelijkheid van de mens die jij hier ook aangeeft. Gods genade zorgt voor redding. Hij biedt deze aan aan ALLE mensen, maar het is aan ons als mensen om hier gehoor aan te geven, om Zijn Hand (Jezus) vast te grijpen vanuit het moeras waar we als mensen in dreigen weg te zinken.

De wijze waarop Harald het formuleert kan misschien wat verwarrend overkomen, maar ook Harald geeft dit eigenlijk aan. God ziet ons aan in het hart van Jezus, zo kun je zijn reactie kort samenvatten en dat is toch ook de samenvatting van bovenstaande, wat volgens mij weer dezelfde boodschap is als die jij probeert duidelijk te maken. Knipoog smiley Zo wereldvreemd is de uitverkiezing dus niet Lachende smiley
Harald formuleert het helemaal niet verkeerd. Uitgaande van de stelling, dat mens niks kan doen aan het genadewerk kom je automatisch tot die conclusie. Als niemand in staat is God te weerstaan, vraag je je af waarom Hij niet bij iedereen aandringt. Of Hij dringt wel bij iedereen aan, wat ik geloof en de mens wijst Hem af en gaat zijn eigen weg.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 09:28
BerichtOnderwerp: Christenen na de verkiezing: teleurstelling en bezorgdheid

HENK710 schreef:
Paars-plus was nu niet echt een goede optie. Programmatisch te diverse kandidaatpartijen en ook nog eens een kabinet van meer dan 3 partijen, wat niet echt bevorderlijk lijkt voor een verzekering van de volle termijn van regeren. Programmatisch is het middenkabinet evenmin een sterke optie.

Nu PvdA het middenkabinet laat lopen, is het mogelijk weer tijd om de eerste, gezien de uitslag en programma's toch ook de beste, optie weer boven tafel te krijgen. De eerste keer heeft CDA hierin de verantwoordelijkheid laten liggen door niet met VVD en PVV aan tafel te willen. De reikende hand van PVV bestaat nog steeds, dus er is nog steeds een kans voor CDA om in te haken voor een kabinet VVD-PVV-CDA.

Mocht het CDA nog steeds niet als derde partij aan de tafel willen, dan zou VVD ook kunnen proberen om eerst met CDA om tafel te gaan, waarna dan de PVV vanuit de voortgang van de gesprekken alsnog aan zou kunnen sluiten (hoewel dit dus wel zeer vertragend werkt), of de PVV zou, bij vasthoudendheid van CDA om niet met PVV te willen regeren, gevraagd kunnen worden de minderheidsregering VVD-CDA te gedogen, wat echter wel zeer bijzonder te noemen is, aangezien gedogen bij een zetelaantal van meer dan 10 niet echt gebruikelijk is...

Natuurlijk kunnen VVD en PVV vanuit een minderheidsakkoord ook proberen CDA mee te krijgen als gedogende partij, maar die kans lijkt zeer gering door de terughoudendheid van CDA richting PVV.

Een van deze opties lijkt toch de meest voor de hand liggende voor een kabinet in Nederland dat de meerderheid van de kiezers het beste vertegenwoordigt en enige overlevingskans heeft. Mocht dit er niet van komen, dan zal mogelijk de bal van de formatie naar het PvdA gespeeld worden, wat hoe dan ook zal leiden tot een formatie met meer dan 3 partijen, wat de houdbaarheid van een kabinet niet ten goede komt.
Uiteindelijk zal dan de kiezer de verliezer zijn. De PvdA heeft immers verloren...Het zou een schande zijn voor de democratie, en het zal de aversie tegen de politiek alleen maar doen toenemen.
Zelf vind ik dat het dan tijd wordt om CDA en VVD, de natuurlijke bondgenoten samen met de hervormers een agenda moeten samenstellen. Dat zou veel meer recht doen aan de tendens van het land. Hervormingen hebben we nodig, niet pappen en nathouden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: woensdag 23 juni 2010, 08:46

HARALD285 schreef:
Nu kom je op het hart van de uitverkiezing van God, en zoals je het nu zegt is dat inderdaad zo, al is dat erg moeilijk en lastig te bevatten, maar God kiest sommigen wel en anderen niet. Hiervoor kijkt God het hart aan, en maakt Zijn keus. Niet dat wij beter zijn, maar Hij ziet het hart aan, het hart van Zijn zoon Jezus, en maakt zijn keus.
Maar het is en blijft onze taak om de hele wereld van God te vertellen, God zelf zorgt ervoor dat het geloof wortel zal schieten in mensen die nu nog niet geloven, maar die Hij al wel heeft uitverkozen.
En daarschiet in mijn ogen de predestinatieleer de bocht uit. Want zoals je dat nu voorstelt gaat in tegen het godsbeeld waar de bijbel over spreekt. Nl dat er geen aanzien des persoons is en dat God iedereen even lief heeft. En dat voor iedereen de verlossing geldt, niet voor enkelen waarbij Hij aandringt.
Toen Hij Adam en Eva in het paradijs toeliet, gaf Hij hun de keuze en verantwoordelijkheid. Of was het ook zijn wil dat ze niet naar Hem luisterden? Als de keuze niet bestaat voor de mens, bestaat dan wel de verantwoordelijkheid? En als de verantwoordelijkheid niet bestaat, heeft het dan wel enige zin niet te zondigen? Want niet de genade, maar onze uitverkiezing zorgt ervoor dat we bij God horen. En wat we ook doen of laten, maakt niet zoveel uit, want we horen toch wel bij God. En we zijn toch wel behouden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 23:07
BerichtOnderwerp: Voetbalpraat

De schande van het Franse elftal is de schuld van de coach. Een vreemde man. Zou wel bij CM kunnen passen....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 20:12

HANNAH810 schreef:
HANNAH810 schreef:
in het juiste licht werkt het zeer bevrijdend chatuliem!
het is niet hannah (of wie dan ook) die hard aan t werk moet om behouden te worden, maar "het is God die in ons werkt het bidden en werken, naar Zijn welbehagen" dus in ons hart is het zo dat "de Heilige Geest voor ons bidt met onuitsprekelijke zuchtingen", in de hemel is de Heere Jezus aan de rechterhand van God de Vader aan het bidden "Vader Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U"

chatuliem;
Dat hoort bij het geloof van ons allemaal, daar onderscheidt zich de predestinatieleer niet in andere leer.

wat ik van jou denk te begrijpen, chatuliem, is dat je vooral de nadruk legt op het aannemen van Christus, en het uitdragen van Zijn evangelie. jouw vraag was echter of de visie van de uitverkiezing niet blokkeert, in het zoeken naar, en vinden van God.
waarop ik zeg; nee, want nu is het niet dat ík het persoonlijk allemaal móét doen, maar het is God die het in mij werkt, naar Zijn welbehagen. en wat Hij begint maakt hij af, ook wanneer ik faal. dat is wat voor mij heel bevrijdend is!!
Dan ben ik het meer met je eens dan je gedacht hebt. Ik geloof dat het genadewerk van God afkomstig is, dat we niets vanuit onszelf aan die genade kunnen doen. Het verlossingswerk is van Hem afkomstig.

HANNAH810 schreef:
HANNAH810 schreef:
dus zijn God de Vader, Zoon, en de Heilige Geest samen aan het werk om mensen terug bij Hem te brengen.....

chatuliem;
Hier zien we al meteen een fundamenteel verschil. God heeft nl. de mens de opdracht gegeven te getuigen van Zijn liefde en anderen op te roepen tot bekering.

neem me niet kwalijk chatuliem, maar ik denk dat er nu een aantal zaken door elkaar gehaald worden;
wat jij zegt; de opdracht om te getuigen, is pas NA de bekering; anders zou een blinde een blinde leiden, en zouden ze samen in de gracht vallen.
ik heb het over de bekering, in verband met de uitverkiezing/preadestinatie-leer.
en wat ik zeg; God werkt in je hart de liefde/bekering.
niets meer, en niets minder.
Rom 14:10 schreef:
Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker?
Hoewel wij niets kunnen doen aan de bekering van de zondaar, hebben wij wel de opdracht te prediken. God heeft ons de opdracht gegeven van deze genade te verkondigen. Dus het genadewerk zou ons nooit passief moeten maken tot het verkondigen van het evangelie...
HANNAH810 schreef:
HANNAH810 schreef:
het is dus niet ons voorbeeldige aannemen van het geloof, niet onze goede werken, niet ons strijden voor God, niet ons.......vul maar in,
maar het is het bloed van Christus, en Zijn werk in onze harten, en verder helemaal helemaal helemaal niets.

chatuliem;
Is de mens in staat Gods werk te weerstaan of tegen te houden? Ik denk dat als mensen bewust zonde in hun leven toelaten, ze blokkades opwerpen in hun hart...

je kunt als mens de Geest tegenstaan; maar aangezien God almachtig is, en dus de Heilige Geest almachtig is, kun je hem wel blokkeren, maar niet stoppen. God kan dan wel "zwaarder geschut" inzetten, wat voor de mens niet altijd even prettig is!!
er staat immers ook; Hij kan koperen grendels verbreken, en neigt zelfs de harten van de koningen"?
het zou ronduit hoogmoedig zijn, te denken dat je als mens sterker zou zijn dan de almachtige koning van hemel en aarde, met tienmaal tienduizenden engelen (psalm 68)
Hij hoeft maar te wenken en het is er, te gebieden en het staat er; zou er voor de Heere iets te wonderlijk zijn??
Toch zijn er veel mensen die niet naar God luisteren. Die niet doen wat Hij zegt. Doen ze dat niet omdat Hij ze niet uitverkoren heeft??? Als niemand God kan weerstaan, hoe komt het dan dat dit gebeurt? Dringt Hij dan alleen bij sommigen aan of bij allen?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: dinsdag 22 juni 2010, 19:52
BerichtOnderwerp: Als er nu eens geen hel was....

HANNAH810 schreef:
chatuliem
je weet dat ik niet snel erg hard en rechtlijnig reageer;
maar ik wil je wel iets zeggen;
geloof is een Rotsvast Fundament, namelijk gebaseerd op het verlossende bloed van onze Heere Jezus Christus. er kan gebeuren wat er maar gebeuren kan, maar het bloed van Jezus Christus maakt vrij!!
daar kan geen gevoel of verstand iets aan toe of afdoen.

waar jij het in mijn ogen over hebt, is de beleving; dus een emotie, zo wankel en onbetrouwbaar als de pieten dus.......
hoe kun je nu als christen bouwen op beleving? dat kan toch niet?
neem het me asjeblieft niet kwalijk, maar daar kan ik echt niets van begrijpen, dat je als theologisch man, zegt dat het je niet gaat om wat iemand gelooft, maar om hoe iemand iets beleeft!! dat is voor mij ten ene male onvoorstelbaar!!

heb je gelezen in het Woord van God, dat er geschreven staat; steun op de Heere met uw hele hart, en steun op uw verstand niet?
of; velen zullen roepen HEERE heere, maar ik heb ze nooit gekent?
heb je nooit het verhaal geleerd van de wijze en dwaze maagden, die allemaal een bruiloftssfeer VOELDEN maar niet allemaal op het feest werden toegelaten?
staat er in jouw bijbel ook; onderzoek uzelf nauw, ja zeer nauw, gij volk dat met geen lust bevangen wordt? (onderzoek je hart uitermate goed, als je geen "lust" hebt in het dienen van Mij...)
heb jij geen kleuterbijbel met het verhaal van het juichende volk achter de Heere Jezus, die riepen "hosannah hosannah, gezegend is Hij die daar komt in de Naam des Heeren?" en na een paar dagen; "kruis Hem, kruis Hem"?
zeg me ásjeblieft, dat ik je helemaal niet goed begrepen heb!!!

over de angst wil ik het volgende kwijt;
je zegt dat je angst je grootste drijfveer is om het kwade te laten;
en inderdaad; daarin ben je denk ik zeker niet de enige;
bij een kind van God is het echter zo, dat hij of zij Hem geen verdriet wil doen, na alle ontvangen genade, of het goede contact met God kwijt wil raken; misschien wil je in dit verband mijn voorgaande bijdrages nog eens lezen?
er is namelijk een groot verschil tussen een slaaf zijn of een kind......
(ik weet het; ik klink hard en scherp, maar ik móét dit even zeggen voor mijn gevoel!! ik hoop dat je er mee naar God gaat, wanneer ik misschien erg confronterend ben!! Hij heeft namelijk veel betere woorden om dingen duidelijk te maken dan ik)

als laatste hoor ik je zeggen; het is je nog teveel van; zo zou het moeten zijn, in plaats van; zo is het bij mij.
echter, ik heb erg veel zeer persoonlijke reacties gelezen hierboven, dus ik denk, dat wanneer je ze nog eens doorleest, je misschien toch tot een andere mening komt!

nogmaals;
geloof is gebaseerd op het onfeilbare woord van God, Rotsvast Fundament
emotie is gebaseerd op je persoonlijke levenservaring
(en inderdaad susannah, daar kun je meer dan genoeg last van hebben!! ook ik heb daar ervaring mee) en op je omstandigheden van het moment; pure zandgrond.....

dus mijn vraag is; waar is je huis/zaligheid op gebaseerd? op zandgrond of op Rotsgrond?

ik wens je het Goede broeder........
hannah
Allereerst vraag ik naar hoe je bepaalde dingen beleeft. Dat is wat anders dan emotie. Het vraagt nl. naar hoe een bepaalde visie invloed heeft op je dagelijks leven. Ik probeer een brug te vinden tussen datgene wat je gelooft en hoe dat je denken beïnvloedt. Zoals ik al eerder aangegeven heb, maakt het een verschil of je nu wel of niet gelooft in een straffende God of in een milde God.
Bovendien begrijp ik niet dat je zo stellig opmerkt, dat de bijbel de basis zou moeten zijn, ik geloof dat ook, maar toch denken we over fundamentele zaken heel anders. Je schijnt daarbij voorbij te gaan aan het feit, dat er ook nog theologieën tussen zitten, die teksten op een heel andere manier interpreteren.
Geloof moet niet gebaseerd op emotie, maar heeft wel degelijk te maken met hoe je dingen beleeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 20:39
BerichtOnderwerp: WK-gekte

Stuur hem eens op naar Partij voor de Dieren. Dieren misbruikt voor menselijk vermaak!!!!
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:35

WILLEMIJN232 schreef:
Maar hoe is het dan bij jou? Dat komt ook niet zo erg naar voren.....
Zelf ben ik te vaak geconfronteerd met het evangelie van de angst. Het dieptepunt was een film het vervolg van A Thief in The Night, waarin duidelijk gemaakt werd dat als je het teken van het beest weigerde, je aan je einde kwam onder de guiliotine. Vanaf dat moment heb ik een hele grote aversie gekregen van die angstverhalen over de eindtijd.
Mijn geloof is niet gebaseerd op angst, maar op liefde van God. Maar dat is ook een proces geweest. Na mijn echtscheiding heb ik mij heel sterk veroordeeld gevoeld. Totdat ik besefte, dat God mijn Vader was. En voordat een vader zijn kind in de steek laat, moet er heel wat gebeuren. Vanaf dat moment leef ik in de bevrijding die God mij gegeven heeft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:25

HANNAH810 schreef:
in het juiste licht werkt het zeer bevrijdend chatuliem!
het is niet hannah (of wie dan ook) die hard aan t werk moet om behouden te worden, maar "het is God die in ons werkt het bidden en werken, naar Zijn welbehagen" dus in ons hart is het zo dat "de Heilige Geest voor ons bidt met onuitsprekelijke zuchtingen", in de hemel is de Heere Jezus aan de rechterhand van God de Vader aan het bidden "Vader Ik bid niet voor de wereld, maar voor degenen die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U"
Dat hoort bij het geloof van ons allemaal, daar onderscheidt zich de predestinatieleer niet in andere leer.
HANNAH810 schreef:
dus zijn God de Vader, Zoon, en de Heilige Geest samen aan het werk om mensen terug bij Hem te brengen.....
Hier zien we al meteen een fundamenteel verschil. God heeft nl. de mens de opdracht gegeven te getuigen van Zijn liefde en anderen op te roepen tot bekering.
HANNAH810 schreef:
het is dus niet ons voorbeeldige aannemen van het geloof, niet onze goede werken, niet ons strijden voor God, niet ons.......vul maar in,
maar het is het bloed van Christus, en Zijn werk in onze harten, en verder helemaal helemaal helemaal niets.
Is de mens in staat Gods werk te weerstaan of tegen te houden? Ik denk dat als mensen bewust zonde in hun leven toelaten, ze blokkades opwerpen in hun hart...
HANNAH810 schreef:
en ja.......het gevolg van dat werk is, dat wij met een blij hart Zijn Woord gaarne aan mogen nemen.......
mogen vertrouwen op het Woord dat Hij heeft gesproken, want wat God zegt, gebeurt altijd, omdat Hij de Waarheid is; een God is die niet liegen kan, want Hij kan Zichzelf namelijk niet verloochenen.
Niet alleen vertrouwen, maar ook volledige toewijding, ja zeggen tegen Gods liefde.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 19:10

Sommige reacties zijn me te theologisch van aard. Gaat me niet om wat je gelooft, maar veel meer om hoe je het beleeft. Als ik zelf weet dat ergens geen straf op staat heb ik de neiging het gewoon te doen. Ben ik de enige?

Wat ik ook merk, is dat angst een beperkte houdbaarheid heeft. Je kunt mensen voortdurend angst aanpraten, maar uiteindelijk zullen ze er niet meer naar luisteren.

Maar dat het evangelie van de angst wordt nog steeds gepredikt, zij het in de vorm van de hel, zij het in de vorm van de eindtijd. En deze bijdragen mis ik gewoon. Het is me nog teveel van: zo zou het moeten zijn, terwijl niet de nadruk ligt op: zo is het bij mij....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 13:56

MARIO216 schreef:
Gebed, bijbellezen, kerkgang, bijbelkring, huisbezoek, etc
Maar als je dat nu doet, omdat je anders bang bent niet behouden te worden????
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 13:33

Kijk schitterende theorie, klopt ook nog. Maar ik ben benieuwd hoe dat werkt in je persoonlijke leven. Ik weet dat het geen rol zou moeten spelen, maar in hoeverre gebeurt zoiets onbewust wel? En hoe is zoiets te voorkomen?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 13:29

DAVID923 schreef:
@chatuliem;

dat dacht ik ook wat maakt het nu uit, wij moeten gewoon evangeliseren, klaar. en dat is ook zo. maar door die studie merkte ik dat een doctrine als de predestinatie alle vlakken van de theologie raakt.

Het maakt wel uit qua prediking en Bijbelstudie of je gelooft dat mensen uitverkoren zijn omdat ze geloven, of geloven omdat ze uitverkoren zijn.

Of God van de mens afhankelijk is of niet en in hoeverre.

Of de zondeval door God was toegelaten met tegenzin, en Jezus een plan b was, ofdat God het allemaal al had uitgestippeld.
Ik ben het met je eens dat het met alles te maken heeft in de theologie. Dat dit in alle facetten kan spelen. Maar het werkt juist niet bevorderlijk op je geloofsleven je daar mee bezig te houden. Je geeft zelf aan dat het je in een soort crisis gebracht heeft. Lijkt me toch niet erg gezond toe om je daar zo in te verdiepen. Ik zie geen enkel voordeel in de relatie met God in deze theorie, als iemand me dat kan aangeven, graag...

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op maandag 21 juni 2010, 13:31
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 10:32

Eerlijk gezegd heb ik me altijd afgevraagd waarom deze discussie. Wat heeft het voor zin om na te denken over wie behouden is of niet. Of je behoudenis nu ontstaan is door uitverkiezing of door persoonlijke keuze, maakt dat in de kern van de zaak uit. Toch is de eerste protestantse scheuring in de kerk hierdoor ontstaan. En nog steeds vraag ik me af waarom. Het proces is in mijn ogen nooit echt te doorgronden en ik geloof dat dat ook niet uitmaakt. Het belangrijkste is voor mij, dat God een relatie met me heeft en dat ik dat aan alle mensen wil vertellen.

Hoewel het vast en zeker niet de bedoeling is, zie ik alleen maar negatieve effecten van deze discussie. Mensen worden onzeker gemaakt over hun behoudenis, passief in hun geloof. Ik begrijp heel goed dat dit voor veel mensen het centrale punt is in hun geloof, maar ik denk niet dat de Bijbel het zo bedoeld heeft.
Het gaat nl. in tegen het karakter van het evangelie, die mensen oproept tot een keuze. Jezus zegt niet voor niks, bekeert u. En opvallend genoeg daarin stelt Hij daar geen voorwaarde bij: bv. als je door God geroepen wordt bekeert u. Zijn oproep is algemeen, geldt voor iedereen.
Ook zien we niet in de bijbel dat mensen de doop wordt onthouden, omdat ze niet door God geroepen zijn. Iedereen die God aanroept is behouden. Iedereen die zich wel laten dopen, mag zich laten dopen.
Paulus roept Timotheus op zijn werk te doen als evangelist, gelegen of ongelegen. Ook hier stelt hij geen voorwaarde, bv. vraag God of hij behouden mag worden.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: maandag 21 juni 2010, 10:04

SUSANNAH475 schreef:
Ik vind het wel een rare titel moet ik eerlijk zeggen... er is nu eenmaal een hel, maar... wat is dat eigenlijk ?
Volgens mij is de hel de plaats zonder God...
Ik moet er zelf niet aan denken, niet zozeer vanwege 'de hel', maar omdat ik juist geloof dat God het goede voor de mens zoekt, je door en door kent en Hij de bron van alle liefde is !

Ik vind het altijd erg jammer als mensen bang gemaakt worden daarmee, zoals je in bepaalde gemeentes kan horen.
Het gaat nou juist om de liefde van God... en God wil helemaal niet dat mensen 'naar de hel' gaan...

En wat betreft de zonde, gelukkig geloof ik in behoud zonder werken der wet... dat betekent dat enkel Gods genade mij vrijpleit van de zonde en niet hetgeen ik doe...
Natuurlijk is in Gods wil zijn wel belangrijk, maar daarin ligt niet mijn behoud, dat is althans wat ik geloof.

Ik vind het jammer Chatuliem dat je het koppelt; geloof vind ik juist iets positiefs, niet iets dat je 'uit angst voor de hel' doet.
Maar goed, je zal wel willem weten hoe anderen er tegenaan kijken en daar kan ik wel inkomen.
Hoewel je het een vreemde vraag vind, denk ik dat veel mensen toch last hebben van dit evangelie van angst. Waar je het ook duidelijk in terugvindt, is het evangelie van de eindtijd. Films over de eindtijd hebben vaak die boodschap, als je niet bij Jezus hoort, zul je de hel hier op aarde meemaken.
Wat voor invloed heeft het op mensen om hun angsten te versterken? Als je niet bij onze kerk hoort ben je niet behouden. Als je je niet aan onze regels houdt, ga je naar de hel. Of nog erger, je zult wel gezondigd hebben, dat God je zo straft.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 22:26

In hoeverre heeft het denken aan de hel te maken met je geloof. Geloof je in God omdat je anders naar de hel gaat? Probeer je niet te zondigen omdat je anders naar de hel gaat.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 21:59

MARISKA601 schreef:
Zolang men niet kijkt naar het voetbal,
hoeft men zich ook niet ergeren aan het spel,
en de foute beslissingen van de scheidsrechter/grensrechter,
en de verkeerde pases die de spelers maken.
Ik wou dat je ook gewoon eens van dingen kan genieten. Waarom moet je dit zo afkraken, terwijl er zoveel mensen plezier aan beleven.
Het is toch gewoon een volksfeest, die we samen kunnen vieren? Vergelijk het met koninginnedag, of vind je dat ook niks aan?
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 18:13
BerichtOnderwerp: perfecte man

SUSANNAH475 schreef:
Dat vind ik nou juist het vage eraan, als je je ergens aan stoort, waarom zeg je dan niet gewoon wat jou zo stoort... dan is er ook ruimte voor discussie.
Ik vind het zo jammer dat er negatief op iets gereageerd wordt maar het tegelijkertijd zo vaag is, wat dan precies zo negatief wordt gevonden.
In mijn originele versie, die ik later weer gewist had ik dit ook nog staan (later weer gewist) en Chat ik hoop dat jij en ook de anderen daar wat mee doen.
Soms is er gewoon niet doorheen te komen, maar altijd geef ik aan dat het wel serieuzer kan.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 11:22

DAVID923 schreef:
(INTRO MAG JE OVERSLAAN EN DE LAATSE VRAAG ONDER LEZEN)

Gezien eerdere discussie`s hier is het safe to say dat de meesten evangelisch of pinkster zijn die actief zijn op het forum, dus misschien is een term als uitverkiezing wel vloeken in de kerk, net als kritisch zijn over de opwekkingsliederen,
. Eerlijk gezegd vind ik je wel erg snel klaar staan met je conclusies. Nog maar een paar dagen op de site en je denkt meteen dat iedereen tegen je is. Het zou de moeite waard zijn de mensen eens echt te leren kennen en dan zul je merken dat deze site uit meer mensen bestaat dat alleen maar evangelischen.
DAVID923 schreef:
maar ik waag het er op, niet om problemen te veroorzaken of kansloze discussie`s, maar ik ben echt oprecht benieuwd hoe jullie er over denken of er wel eens stil bij hebben gestaan, het volgende:

De uitverkiezing; we weten allemaal dat god in Zijn raad dingen voorbestemd, plan voor iemands leven, welk rijk opkomt en ten onder gaat, of een boek als openbaring, daar lijkt alles in hoofdlijnen behoorlijk vast te staan.

Maar hoe zit het met redding van en persoon? is dat ook al bepaald sinds de grondlegging der aarde???(efeze 1)
ik noem mezelf geen calvinist, misschien gematigd, maar eerdr evanglisch als ik een theologie moet kiezen.
Maar door sommige teksten vaker te lezen ging ik het me toch afvragen waar onze vrije wil ophoud en Gods Raad begint.
ben al bijna 2 jaar bezig met die persoonlijke studie en kom er niet echt uit. ik vroeg het God om het me te laten zien, en ik sloeg de Bijbel toen zomaar open en kwam precies bij die tekst in 1 tim 4 waar er staat dat God niet wil dat iemand verloren gaat. gelijk stoppen met de studie? of verder gaan. zucht........

DUS, HOE DENKEN JULLIE OVER DE UITVERKIEZING?
Allereerst wil ik definiëren wat het niet is. Er is geen sprake van willekeur bij God. Het is de wil van God dat iedereen behouden wordt. God heeft geen lieverdjes, trekt niemand voor. Anders zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat God niet alleen christenen wil, maar ook zondaars. En dat Hij ze van tevoren bestemd heeft tot de hel....
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 11:11
BerichtOnderwerp: opwekkingsliederen ok?

DAVID923 schreef:
@ zinga,

dit is nu een klassieke hit and run, je zegje doen en dan aankondigen er niet meer op terug te komen.
je begint met retoriek, maar zegt eigenlijk niks wat al niet ontkracht is.
en je teksten die je geeft onderstrepen alleen maar mijn punten.
ik gaf die links en quotes, omdat mijn mening er verwoord word, niet omdat ik zelf geen mening heb, ik verschuil me nergens achter. dat is trouwens ook een drogreden: je quote iemand dus het kan al niet waar zijn..wauw wat een zwaktebod in een debat. maar velen geven al toe het niet te lezen of halverwege af te haken, omdat de toon ze niet aanstaan, maar inhoudelijk hoor ik geen weerleggingen.
Het valt me op dat jij hetzelfde doet. Je kiest ervoor bepaalde mensen te antwoorden, andere reacties te negeren.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 11:02

DAVID923 schreef:
@ zinga,

dit is nu een klassieke hit and run, je zegje doen en dan aankondigen er niet meer op terug te komen.
je begint met retoriek, maar zegt eigenlijk niks wat al niet ontkracht is.
en je teksten die je geeft onderstrepen alleen maar mijn punten.
ik gaf die links en quotes, omdat mijn mening er verwoord word, niet omdat ik zelf geen mening heb, ik verschuil me nergens achter. dat is trouwens ook een drogreden: je quote iemand dus het kan al niet waar zijn..wauw wat een zwaktebod in een debat. maar velen geven al toe het niet te lezen of halverwege af te haken, omdat de toon ze niet aanstaan, maar inhoudelijk hoor ik geen weerleggingen.

nogmaals, (zucht) ik heb niks tegen mensen of de vorm/stijl, maar de inhoud. we moeten God aanbidden in Geest en waarheid, amen! maar de waarheid van de theologie die achter de liederen zit?
en God lief hebben met heel je hart, JA! maar OOK JE VERSTAND.
ik kan de meeste opw.liederen met volle borst meezingen, want te eren God. het enige wat ik zeg is dat ze soms eenzijdig en oppervlakkig zijn.
dan word er wel heel emotioneel gesteigert, maar heeft meneer bakker dan geen punt?
Meneer Bakker heeft geen punt als hij de liederen zo veroordeelt als zijnde een goud-gele god. Daar mogen mensen best wel tegen steigeren. Bovendien zijn de gezangen op dezelfde manier ontstaan als de opwekkingsliederen. Met andere nadruk, maar in de tijd dat ze gemaakt zijn, waren ze heel modern en pasten ze in die tijd. Helaas is de oorspronkelijke melodie teloor gegaan door de akoustiek van de grote kerken. Met een ietwat vreemde houding van de kerkgangers die het op een bepaalde manier onheilig vonden om de liederen op een ritmische manier te zingen. Maar deze liederen zijn niet heiliger dan de liederen uit deze tijd, ze zijn ook niet beter.
Hetzelfde geldt voor de psalmen in de bijbel. Ontstaan vanuit een behoefte de liefde te uiten naar God. Maar ook je vragen en je antwoorden. Tenslotte als je kijkt naar de opwekkingsliederen, zie je dat veel liederen gebaseerd zijn op teksten uit de Bijbel. Een fraai voorbeeld hiervan vind ik het lied: ik hef mijn ogen op naar de bergen: een moderne versie van Psalm 121.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 10:39

TESSYBEAR731 schreef:
Psies! Met enige vertraging kregen ze door dat die Jappen lang zo slecht niet waren...maar toch, het was van begin af aan duidelijk dat Oranje spel-technisch beter was maar het kwam er verrot slecht uit! Het was dat van Persie zich rot rende om af en toe die bal bij te houden anders was de ellende echt niet te overzien geweest, belabberd dus Huilende smiley, smiley in tranen
Toch niet helemaal zo, ik denk dat wij als supporters doorkregen dat ze niet zo slecht waren. Ik vond ze zeer professioneel omgaan met de Japanners, een wedstrijd gaat immers over 90 minuten en is pas afgelopen na het laatste fluitje. Ik irriteerde mij mateloos aan de commentator, die al na 20 minuten begon te klagen dat het zo slecht was, terwijl een geoefend oog zag dat NL de situatie volledig onder controle had.
Het voetbal in NL is eindelijk volwassen geworden. Niet zinloos op het doel afjagen, maar met beleid en overzicht. Acties doseren, geen 90 minuten rondrazen en uiteindelijk verliezen.
Het NL elftal bestaat uit zeer ervaren spelers, die allemaal in de topclubs van Europa spelen en in die teams een sleutelrol vervullen. Met deze ervaring komen we een heel eind, niet alleen gebaseerd op onze fluwelen techniek, maar juist gebaseerd op spelinzicht. Dat maakt het NL elftal geschikt om wereldkampioen te worden.

Laatst aangepast door
CHATULIEM619
op zondag 20 juni 2010, 10:48
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 10:34

JONATHAN890 schreef:
tjonge wat een commotie allemaal.... over een cynisch stukje tekst.

ik zelf kom bijvoorbeeld nooit in de chatroom van cm...omdat ik t soms van een laag nivo vind. Hoor echt wel van anderen dingen die daar ook besproken worden. Als er dan een paar woorden staan die over het s-woord gaan, dan is het ineens een gedoe????........zucht
Ik denk dat ik duidelijk heb aangegeven dat het me niet om s-woord ging. En ik ben het met je eens dat het af en toe moeilijk is een gewoon gesprek te hebben in de chatbox, temeer omdat mensen in de veronderstelling zijn dat chatten alleen maar voor de lol is. Een hardnekkig misverstand....Vaak wordt een serieus onderwerp afgewimpeld met de zin: zoiets hoor je niet in de chatbox te bespreken. Terwijl ik juist denk dat je een heleboel dingen wel kunt bespreken.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 00:10

JONATHAN890 schreef:
nou 2 woordjes aangepast dan.... rest geen moeite mee
er zullen altijd dingen blijven waar menen zich aan storen
hier in t westen van het land is het taalgebruik bijvoorbeeld veel harder en directer dan in t oosten van het land....maakt ons dat dan tot harde onpersoonlijke mensen, die niet christelijke zijn ?
Vloeken kan niet, vind ik niet op de site passen, en met mij velen. Maar je hebt het aangepast, dus onderwerp gesloten.
Naar boven

Auteur Bericht
CHATULIEM619 (63)

BerichtGeplaatst: zondag 20 juni 2010, 00:02

DAVID923 schreef:
nee tessy, ik HEB goede argumenten gegeven in de vorm van de quotes van Bakker en die link, dat ik die zijweg nam is omdat er met gevoel en niet inhoudelijk gereageerd word. ik weet wel dat ik me in het hol van de leeuw bevind, omdat iedereen tegen is, maar dat maakt de argumenten niet minder waar.
Het eerste wat me opvalt aan de site is dat het wel een kwartier duurt voordat je er achter komt, wie dit verhaal schrijft. En dan blijkt dat dus één persoon te zijn, die eigenlijk zijn eigen visie loopt te verkondigen. Vooral Ouweneel krijgt er heel flink van langs.

Of het waarde heeft wat hij zegt, heb ik nog niet goed kunnen onderzoeken. Wel houd ik in mijn achterhoofd de gedachte: hoe zou hij gestaan hebben tegenover de eerste gemeente? Ik lees veel veroordeling en gebaseerd op een stuk onbegrip en onwil om het echt te willen begrijpen.
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van CHATULIEM619
Ga naar pagina Vorige 1 ... 138 139 140 141 142 143 144 ... 169 Volgende
Pagina 141 van 169