ChristianMatch

Forum

Berichten van IMRE695
Ga naar pagina Vorige 1 ... 12 13 14 15 16 17 18 ... 52 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van IMRE695
Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:17
BerichtOnderwerp: Het off-topic topic

LEANNE226 schreef:
Dooie mus Boze smiley

Speciaal voor jou dan, Leanne:

[/url]http://www.youtube.com/watch?v=3-EmGCSJAxM[url]

(als dit niet helpt, dan heb ik nog wel een andere) Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
IMRE695
op dinsdag 11 mei 2010, 21:18
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:11
BerichtOnderwerp: Kinderdoop

HENK710 schreef:
Dan was er vast sprake van hardnekkige gebrokenheid in die mens Clown smiley

Zo kweek je vertrouwen! Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:09
BerichtOnderwerp: Dieren zijn lief!

MARISKA601 schreef:

Gaan we samen Clown smiley
Tandarts is niet erg hoor... Clown smiley
Ik lig bij hem om 12 uur op de stoel

Dan hoop ik al weer thuis te zijn... Engeltje smiley

(Ik hoop dat mijn tandarts snel met pensioen gaat)... Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:06
BerichtOnderwerp: Kinderdoop

RIK120 schreef:
Een kerk bestaat uit mensen, dus de mensen moeten het doen. Wat is nou makkelijker? Een grote beker vol met water laten lopen of een heel zwembad in je kerk maken en dat vol laten lopen?
Ik denk dat er een heel stuk gemakzucht bij komt kijken.
Dan moeten ze weer helemaal een tank laten lassen van RVS plaat van tenminste 3mm, bij de lokale machinefabriek. Dat vind jij niet erg want dan hou je lekker werk. En dan zeg jij: 'ik zou 4 mm nemen dan hoeven die versterkingsribben er niet in, maar dan wordt ie wel 8kg per vierkante meter zwaarder." En dan moet die predikant zich weer helemaal omkleden. En die prutsloot in de buurt is ook al geen optie.
Clown smiley

Hier dopen ze gewoon volwassenen in de rivier. En ach, er spoelt er wel eens eentje weg, de rivier op. Maar die vissen ze dan onder Gorinchem wel weer uit het water....

Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
IMRE695
op dinsdag 11 mei 2010, 21:07
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:01

MARISKA601 schreef:
Kinbaardjes zijn vies Knipoog smiley
Hopelijk is die foto niet cmwaardig Knipoog smiley

Ach, je kunt mijn profiel alttijd nog camoufleren.... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 21:00

Vooruit dan: zon, palmen, witte stranden en gespierde kerels:

http://www.youtube.com/watch?v=mPjIC0TRstY

Clown smiley Clown smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:54

[quote=MARISKA601][quote=MARIO216]

Is de Vogeltjesdans ook goed, Mariska? Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:53

Over mannen met baarden en de reacties van vrouwen:

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/33107-te-mijden-mannen-met-baard.html

Imre, die zelf een kinbaardje laat groeien momenteel. Coole smiley met zonnebril

(foto volgt nog)
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:50
BerichtOnderwerp: Dieren zijn lief!

MARISKA601 schreef:
Dadelijk met hondje naar de dierenarts.
Hopelijk niks ernstigs.
Hopelijk weet ze zich te gedragen daar,
en niet zoals de vorige keer.

En ja hoor...
Mevrouw hond misdroeg zich weer,
helemaal gemuilkoft en in de houtgreep,
kon de dierenarts zijn werk nog niet doen.

Nu vrijdag heb ik een afspraak dan word er een biopsie genomen
onder volledige narcose.

Ach toch, hondje was gewoon bang. Voor die enge meneer of mevrouw. Het is toch niks ernstigs hopelijk?

Imre, die morgen 3 kwartier in de tandartsstoel moet zitten en daarvoor ook wel volledige narcose zou willen hebben. Of een beetje lachgas....
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:46
BerichtOnderwerp: christen zijn en schuldgevoel

HENK710 schreef:
Oké, Imre. Sorry dat ik je als buitenstaander heb bestempeld. Wel blijft het jouw ervaring met een beperkt deel van de totale kerkgemeenschap die je beoordeelt. En ja, dan is het geregeld wat gekleurd, zeker als je in een omgeving zit waar er een zekere cultuur binnen de leer is geslopen. Maar dit is ook niet enkel iets van de gereformeerden, maar kan binnen elke geloofsstroming voortkomen.

Dat laatste is zeker waar. Ik besef ook dat mijn ervaringen (aanvankelijk) niet verder reiken dan dit wat merkwaardige eiland tussen Waal en Maas. Pas als je elders gaat luisteren en gaat lezen over hoe het anders kan en gesprekken voert met gelovigen met een andere signatuur, pas dan ga je de gebreken zien van je eigen groep. En de positieve zaken, die er ook mogen zijn.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 20:43

[quote=HANNAH810]is dat niet in veel groepen zo, imre; dat er een vorm van groeps-code is?

(voldoende gemis om tot Christus te komen, volkomen verlossing, en dankbaarheid naarmate het besef er is van wat je ontvangen hebt.... Knipoog smiley )

In alle groepen heb je groepsdynamica, processen die de groepsopvatting weerspiegelen. Alleen: wat doe je als je niet langer mee kunt gaan met de meerderheidsopvatting binnen de groep en de leiding niet langer kunt volgen? De groep verlaten. En dat kost emotie, Hannah.

In mijn gemeente wordt het heil en de liefde voor zondaars ruim gepredikt. Maar er zijn hier ook gemeenten waar het echt hopeloos is voor de doorsnee gelovige. Maar goed, dat is een andere discussie.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:37

HANNAH810 schreef:
er zijn ook mensen binnen deze gemeente die een eigen opvatting hebben over dingen, willemijn,
en hoewel ze dan wat meer aan de zijlijn van de gemeente functioneren, naar hun eigen keuze, doen ze evenwel nog de leiding van de jeugdgroepen en dergelijke......
dus intolerant kan ik mijn kerkelijke gemeente zeer zeker niet noemen.
ik weet dat er minder accepterende gemeenten zijn, maar deze gemeente heeft geen moeite om mensen hun eigen stukje identiteit te laten behouden.

Die bandbreedte is er gelukkig wel en ervaar ik ook zo. Maar de prijs daarvoor is inderdaad aan de zijlijn staan of je rustig houden, op de achtergrond. Een pleidooi voor veranderingen vindt zelden vruchtbare aarde...
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:34

HENK710 schreef:
Je verhaal is duidelijk, Imre. Alleen is het jammer dat het enkel gebaseerd is op de ervaring met een beperkt deel van de mensen die je toch in een gemeenschappelijke noemer weergeeft.

(............)

Ook in de gereformeerde leer blijft Gods liefde en genade de centrale boodschap, al wordt het dan wellicht anders ingekleed dat bij andere (kerk)gemeenschappen. Knipoog smiley

Het is een vrij brede ervaring. Eerste vraag toen ik in een ander dorp in dit gebied ging wonen: hoe 'zwaar' (in de leer, van opvattingen) ben jij?

En verder: veel ellende, weinig verlossing en dus geen dankbaarheid.
Maar dan spreken we wellicht over accentverschillen.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:30

HENK710 schreef:
Helemaal mee eens, Hannah. Buitenstaanders moeten toch eens meer proberen een reëel beeld van andere stromingen neer te zetten dan die enkele verhalen...

Helaas, helaas, ben ik geen buitenstaander. Maar iemand die het gebeuren van binnenuit kent. Met een zeer bevindelijke grootmoeder. Opgegroeid in wat nu een hersteld hervormde kerk is. En historisch onderzoek naar verricht. Verhalen die je hier nog vaak kunt horen.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:28

ANNETTE792 schreef:
Ik herken best dingen uit je verhaal hoor Imre, maar die mensen hingen echt niet allemaal de gereformeerde leer aan.
Ik zie dat dan ook niet als fout van de leer (ongeacht of dat nu de gereformeerde of de evangelische is) maar als fout van de mensen die die leer misbruiken. Het is zo makkelijk om mensen te manipuleren daarmee. En de daders daarvan zitten in alle kerken en gemeentes.

Dat is zeker waar. Misschien bevindt mijn verhaal zich niet zozeer op het erf van de theologie, maar op het terrein van de godsdienst-psychologie. Het gebruik of beter: misbruik van de religie om bepaalde posities op te bouwen en te handhaven. De bijbel is een mooi boek, maar er wordt ook onrecht door gelegitimeerd (slavernij, onderdrukking, zelfs mishandeling van vrouwen en kinderen).

Jaren geleden had je hier ook de discussie "Maakt de gereformeerde leer depressief?" De meningen waren sterk verdeeld, ook onder reformatorische christen. Heden ten dage heb ik nòg de neiging hier een bevestigend 'ja' op te antwoorden. Maar, je hoeft je er niet door te laten leiden. Wat ik geleerd heb, is om daarin ook vrije keuzes te maken.
"Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede!"
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 18:22

HANNAH810 schreef:
ik vraag me af of we in dezelfde bommelerwaard wonen, en bij dezelfde kerkstroming zijn aangesloten, imre;
ik schrik enorm van de toon van je betoog;

ik ken deze fijne gereformeerden als mensen die hun vrije zaterdag opofferen, om me te komen helpen met verhuizen, klussen op te knappen, hoewel ze zo druk zijn met gezin, kerkewerk en 70 urige werkweek.
die rijke man, zoals je die in je verhaal noemt, zou mijn huisbaas kunnen zijn;
zonder hem had ik met twee kleine kinderen op straat gestaan!
hij doet er alles aan, om het me hier naar mijn zin te maken; zelfs mn tuingrond wordt nog aangevuld, en hij laat een pergola plaatsen, omdat hannah dat zo leuk vind!!
gemeente leden bieden me aan, om mijn kinderen op te vangen, zodat ik een paar uur vrij ben van verantwoordelijkheden;
er wordt voor me gebeden, gevraagd of ik het nog wel trek, met me meegeleeft;
t is zelfs zo; dat ik niet eens hulp hoef te vragen, meestal is het zo, dat ik kan zeggen, dank je voor je aanbod, maar ik red het wel hoor!
wetten worden me niet opgelegt, zover ik zie; en een etiket "pas op; gescheiden" heb ik ook niet op mn voorhoofd.

ik denk, imre, dat het kan helpen, om met een zonniger bril de wereld in te kijken, denk je niet?

Dat laatste denk ik zeker, Hannah. Ook erg bedankt voor je bijdrage, want ik was juist benieuwd hoe jij er tegen aan kijkt, als mede-bewoonster van dit gebied.

Toch is het zo dat als je van buiten komt wonen en het kan ook nog per dorp verschillen, je wat minder bekend bent met de historie van de geestelijke ontwikkelingen in dit gebied. Ik heb ooit een evangelische gemeente in Zaltbommel bezocht en daar werd gebeden om de mensen uit de refo-kerken te bevrijden. Door iemand die er zelf in opgegroeid was. Ik moet je bekennen: dat was voor mij bijna een reden om daar meteen weg te lopen, want overdreven. Maar de pijn zit bij sommingen diep.

Verder haal ik een paar extreme voorbeelden aan, die echter wel het beeld bepalen. Een (nieuwe) predikant aan de Waalkant wordt regelmatig geconfronteerd met dit soort verhalen over zijn gemeenteleden en was er ook duidelijk in: dit betaamt een christenmens niet. En uiteraard zijn er ook velen die op een positieve en bescheiden manier de schouders er onder zetten en anderen van harte bereid zijn te helpen en te dienen. Maar, dat vind je in alle lagen van de bevolking, christen en niet-christen.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 12:30

Mijn onderbouwing:

Ten eerste is het vooral uit eigen waarneming plus een aantal levensverhalen van mensen die er òf aan onderdoor gingen òf met een beroep op hun geweten alle aardse wetten aan de kant schuiven, als ze zaken of ontwikkelingen niet 'bijbels' genoeg vinden.

Ten tweede woon ik wat in een merkwaardige streek. De Bommelerwaard is een soort grensgebied. Eén deel is vrijzinnig protestant en RK. En het andere deel is bevindelijk-gereformeerd en kan zonder meer tot de bible belt gerekend worden, tot de reformatorische zuil in Nederland.

De bevindelijk-gereformeerde geloofsbeleving alhier kenmerkt zich van oudsher door lijdelijkheid. Een bekend fenomeen zijn de dijkdoorbraken en overstromingen: dat was het oordeel van God. Echter, als de waterstaatszorgers hogere belastigen wilde invoeren om de dijken te verbeteren, dan was dàt ineens weer mensenwerk en betaalde de grondeigenaren met tegenzin.

Een ander kenmerk, met name vroeger, waren de zogeheten gezelschapjes. Groepjes 'bekeerde' mensen die thuis godsdienstoefeningen organiseerden, zichzelf voor 'gered' hielden en liever om dan mèt een dominee verlegen zaten. Keurmeesters der fijnen.

Het doorsnee kerkvolk bleef onder dit alles òf lauw òf ging er in mee. Die laatste groep is het interessantst. De zwakke broeders en zusters leefden en leven vaak in grote benauwdheid, want hoe kan men zekerheid verkrijgen over de staat van je ziel? De weg daarheen is bezaaid met obstakels en zelfs het wettisch in acht nemen van alle regeltjes en wetjes brengt je geen stap verder. Ik heb mensen zien verdwijnen in gekkenhuizen. 'Godsdienstwaanzin' wordt hier dan gezegd. Daarna komen ze meestal genezen weer terug, maar de kerk laten ze dan voor wat-ti waard is.

De sterke karakters echter nemen de leidende posities in en lijken niet echt te lijden onder de zwaarte van het geloof. Integendeel, zij lijken wel slaapwandelaars, die tòch precies de weg weten. En in de tussentijd veroorloven ze zich alles wat doorsnee burgers afkeuren.
Zelfs toen dit gebied geëvacueerd was, waren er nog ondernemers die de noodverordening aan de kant schoven en tegelijkertijd voor de SGP in de gemeenteraad zaten. De ME moest arrestaties verrichten. Dit veelal met een beroep op hun christelijk geweten.

Voor het geestelijk leven betekent dit de dood in de pot. Ik zal nooit vergeten dat een 'zware' ouderling bij een uitvaart ging zitten lamenteren over de rijke man (waarin we hemzelf herkenden) en de arme Lazurus. Die laatste had het goede deel ontvangen, maar wat hemzelf betrof?
Ik kan niet in zijn hart kijken; wel in zijn portemonnee. Hij buit mensen uit, pleegt fraude en doneert vast veel, heel veel geld aan de kerk.

Wat heeft dit met de Ger. leer te maken. Het is vaak een legitimatie voor een bepaalde manier van denken en handelen. Een absoluut opleggen van een (goddelijke) wil. De sterke karakters ontlenen er de kracht aan om dwars door alles heen hun mens- en wereldbeeld aan anderen op te leggen. De zwakkere broeders en zusters lijden er onder, want zij kunnen die spagaat tussen karakter en geweten niet maken. Een innerlijk conflict is geboren.

Denk hier niet te licht over. Over politiek kun je nog argumenteren en van principe verschillen. Maar als de leer bijna gelijk staat aan de bijbel en er dus geen punt of komma vanaf kan, dan ben je uitgepraat. Dan geven mensen zich over. Op genade of ongenade.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:49

Hoe denken de dames hier over mannen met baarden?
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:49

Mannen met baarden:

http://www.youtube.com/watch?v=jxoNe-5D_M4
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:48

CHATULIEM619 schreef:
Ik zag een topic dat dezelfde titel kan dragen. De meeste bijdragen staat off topic vermeld.....

Moeten we dit serieus nemen. Of valt het onder de categorie:

TOM (totaal overbodige mededelingen)

Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit Smiley die vol vragen zit
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: dinsdag 11 mei 2010, 11:46

MARISKA601 schreef:
Ik denk dat een mens veel gelukkiger is
als hij/zij weet waar hij/zij blij van is.

Je moet voor jezelf weten of de doelen die je
nastreeft wel haalbaar zijn.
Begin niet meteen met iets groots.
Dat kan tot teleurstellingen leiden.

Van luchtkastelen bouwen is nog nooit een mens
gelukkig van geworden.

Kleine doelen zijn niet voor een leven lang. Ik ben aan een project begonnen van 15 jaar onderzoek en 5 jaar schrijven. Het is een omvangrijk doel. Maar ik voel me er zeer gelukkig bij! Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:08

MARISKA601 schreef:

Door in bed te gaan liggen en daar te blijven liggen Smiley die vol vragen zit

Je kunt door het bed heenzakken. Is mij meerdere malen overkomen. De laatste keer had ik daardoor vervelende rugklachten. Gefrustreerde smiley

Maar: daarna kocht ik of kreeg ik een nieuw bed. Daar werd ik wel weer gelukkig van! Lachende smiley met blinkend witte tanden

Laatst aangepast door
IMRE695
op maandag 10 mei 2010, 23:13
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:06

Ik zou de stelling wel aandurven, dat de Gereformeerde leer in al zijn 'zwaarheid' vooral bedoeld is voor sterke karakters.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 23:03

De filosofische afsluiting voor vandaag:

Hoe is ongeluk te vermijden?
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 22:50
BerichtOnderwerp: Bijna dood ervaring

HENK710 schreef:
Ik denk gewoon medemensen met min of meer gelijk gedachtengoed, al zal het op bepaalde punten wel verschillen, Jezus is voor hem en voor (bijna) iedereen hier wel de centrale Persoon!

Dat hopen we dan maar. Er is maar Eén Weg.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 22:47

MARIO216 schreef:
Dan maar weer een Ned. stad, Nijmegen:

http://www.youtube.com/watch?v=VO_As7zM-xE&feature=related

Het mooiste en melancholiekste park van Nederland. Zeker in januari.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 22:45

MARISKA601 schreef:
goeie vraag.
ik zal binnenkort er verder op ingaan.
of onze filosoof imre moet er een antwoord op weten.

Een interessante vraag. Geluk of ongeluk kan idd. erfelijk zijn. Niet zo zeer in de genen maar in de omstandigheden waarin je opgroeit: armoede, liefdeloosheid of een ouder die niet helemaal spoort. Dat kan je leven kleuren. Zelf kom ik van mijn moeders kant uit een gelukkige familie en van mijn vaders kant uit een wat zwaarmoedige familie. Dat klinkt nog altijd door in hoe ik tegen geluk en ongeluk aankijk. Een pessimistische optimist of een optimistische pessimist: dat is altijd de vraag bij mij. Misschien wel gewoon een realist, maar dit terzijde.

Maar, los van de de aloude vraag: nature or nurture, geluk kun je ook leren verwerven. Soms gebeurt dit pas op latere leeftijd (ik was de 30 al gepasseerd, toen ik leerde dat ikzelf het leven toch gelukkiger kon maken) en er schijnen zelfs cursussen voor te zijn. Echter, soms haal je het gewoon uit de krant. Ik heb begin dit jaar 7 leefregels uitgeknipt voor een gelukkiger bestaan. Kort gezegd komen ze hier op neer:

1) streef een doel na (geeft je een gevoel van bestemming en je kunt er zinvol mee bezig door zijn).

2) Ga sporten (lichaamsbeweging, in mijn geval fietsen en wandelen)

3) Investeer in familie en vrienden (je voelt je minder alleen en dus minder ongelukkig)

4) Tel je zegeningen (dan blijk je toch vingers te kort te komen)

5) Wees hulpvaardig (zonder er meteen iets voor terug verwachten en ook niet meer dan je kunt helpen): je voelt je nuttig en het geeft een goed gevoel; minder egoïstisch.

6) Meer lachen (gewoon lekker comedies kijken of luchtige lectuur).

7) Geef geld uit aan beleving i.p.v. nog meer goederen.

En mijn persoonlijke tip: creëer tijd voor jezelf, ga onthaasten. Tijd is kostbaar en onbetaalbaar. Iedere minuut die je niet geïnvesteerd hebt in gelukkig worden, is eigenlijk weggegooid!

Tot zover mijn geluksfilosofie. Wie volgt?

Lachende smiley met blinkend witte tanden (gelukkige smiley)
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 17:48

MARISKA601 schreef:
Zijn vrouwen beter in het huishouden dan mannen?
Zijn mannen betere klussers dan vrouwen?

Beide kun je leren. Het hangt vooral van motivatie af. Ik haat klussen, maar ik ben ook niet zo'n ster in het huishouden. Toch, als ik er zin in heb, ben ik in beide best goed. Al weet ik dat de meeste mensen praktischer zijn aangelegd. Meer een denker ben ik.
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 11:06

MARISKA601 schreef:
Hier dus ook Clown smiley

Hier niet meer! Geschokte, onthutste smiley
Naar boven

Auteur Bericht
IMRE695 (56)

BerichtGeplaatst: maandag 10 mei 2010, 08:58

MARISKA601 schreef:
Als het 20 graden warmer zou zijn,
zat ik nu in de tuin met een kop koffie.
Helaas komt de thermometer op dit moment niet boven de 5 graden.

In ieder geval schijnt hier de zon. Lachende smiley
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van IMRE695
Ga naar pagina Vorige 1 ... 12 13 14 15 16 17 18 ... 52 Volgende
Pagina 15 van 52