Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 21:58
Onderwerp: Kinderkamp
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Marijan,
Gelukkig is het morgen een rustdag he.
Thomas, vindt het Christendom zo gek nog niet.... | Voor jullie is het morgen een rustdag, voor mij niet zozeer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 11:31
|
|
|
Ik denk eerder dat de leiding hier veranwoordelijk voor was, maar hoe kan je nu het beste een worm uitbeelden????
Uploaded with ImageShack.us
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 11:17
|
|
|
Zo ik ben er weer. Uitgeput en voldaan.
Uploaded with ImageShack.us Hoe ze het voor elkaar krijgen, dat als je je ogen maar tien minuutjes dicht doet ze meteen een fototoestel bij de hand hebben, is mij een raadsel.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 14 augustus 2010, 11:19
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 14 augustus 2010, 10:43
Onderwerp: Het homohuwelijk en de PKN kerk
|
|
|
FRANKT627 schreef: | ----------- Inderdaad is het evangelie een sociaal evangelie geworden. Het strikt naleven van een tekst die in een tijdsgeest werd geschreven van zo'n 2000 jaar geleden kan vandaag niet meer. We evolueren mee.
Misschien zou het niet slecht zijn indien sommige christelijke strekkingen zich ontdoen van het principe van een straffende God. Op die manier gaan we in hokjes denken en ernaar handelen. Terwijl we ons als menslievend profileren zijn we lekker aan het discrimineren. Het principe van een vergevende God is meer op zijn plaats. Zo wordt ook de enggeestigheid ingeperkt. | Allereerst ben ik niet met je eens, dat de mens in deze 2000 jaar zo veranderd is. Misschien houden we ons dat wel voor, maar de zonde in de mens is nog evenzeer aanwezig als in vroeger tijden. Of wil je zeggen, dat we beschaafder zijn geworden? In mijn ogen is deze beschaafdheid alleen maar een oppervlakkig iets, we hebben geleerd onze zonden meer te bedekken en met een goed woordje te verhullen. Graag wil ik je deze tekst onder de aandacht brengen
2 Tim. 3 schreef: | Weet dat de laatste dagen zwaar zullen zijn. 2 De mensen zullen egoïstisch zijn, geldzuchtig, zelfingenomen en arrogant. Ze zullen God lasteren, geen ontzag tonen voor hun ouders, ondankbaar zijn en niets heilig achten. 3 Ze zullen harteloos zijn, onverzoenlijk, lasterziek, onbeheerst en wreed. Ze zullen het goede haten 4 en onbetrouwbaar, roekeloos en verblind zijn. Het genot zullen ze meer liefhebben dan God, 5 ze zullen de schijn van vroomheid ophouden, maar de kracht ervan miskennen. Keer je af van zulke mensen. | Op het moment dat je gaat lopen te ontkennen dat we Gods vergeving niet meer nodig hebben en dat het allemaal niet zo erg meer is als het vroeger was, ga je voorbij aan datgene wat er zich afspeelt in deze wereld. Op het moment dat je zonde ontkent, ontken je ook de kracht van Gods bevrijding en wat blijft er dan nog over van het evangelie. Dan had Jezus immers niet voor ons aan het kruis hoeven te gaan? Dan was hij alleen maar martelaar geweest, die niet opgestaan was, maar voor zijn idealen gestorven. Datgene wat ik beschrijf wordt daadwerkelijk geloofd in een aantal kerken. De kracht is verloren gegaan en is vervangen door schijn van vroomheid zonder dat men daadwerkelijk beseft wat het evangelie inhoudt zoals beschreven in de Bijbel Dat evangelie is vervangen door een sociaal evangelie. En daarmee is het in mijn ogen geen evangelie meer.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 23:54
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Mensen...
Geloven doen we vooral in God, toch
En volgens mij is dat geloof nog steeds iets heel persoonlijks, en de kerk die we daarbij bezoeken "bijzaak" ... Kijk nou es even naar de persoon achter de reactie, i.p.v. meteen te oordelen n.a.v. de kerk die men bezoekt! | Als we niks meer met elkaar mogen bespreken, wordt het hier vrij saai. De vraag, die we proberen te beantwoorden gaat juist om een kerk. Mogen we zelfs daar geen mening meer over hebben? Voor mij gaat het om meer dan een kerk, het gaat om de leer die ik bestrijd. Maar nooit personen, dat is een heel groot verschil. Er zijn hier mensen die Jan Zijlstra bestrijden, dan wordt het persoonlijk. Ik houd mij slechts aan kritiek op de leer, of juist het ontbreken daarvan. Maak dus geen dingen persoonlijk, die niet persoonlijk bedoeld zijn. (toch ben je wel een lief cactusje)
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 8 augustus 2010, 23:55
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 20:37
Onderwerp: Einde forum deelname.
|
|
|
Eerlijk gezegd vind ik dat een eerlijk en oprecht persoon van de site af gaat. En het is jammer, dat mensen zo weinig kunnen waarderen als je recht doorzee bent. Ik heb je bijdragen altijd zeer waardevol gevonden en ik vind het heel jammer dat je weggaat.
Groetjes,
Chat
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 18:17
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Even voor de duidelijkheid: ik voel me niet persoonlijk gekwetst, ik voel me gekwetst omdat de kerk waar ik zoveel kracht en zoveel zingeving uithaal zo naar beneden wordt gehaald.........dat is heel wat anders...... Volgens mij hoor je dat ook niet te doen, zeker niet als je pretendeert christen te zijn....... | Eerlijk gezegd gaat het me niet om een bepaalde kerk. Het gaat me veel meer om de leer die gepredikt wordt. En dan blijf ik bij mijn standpunt, als mensen ervan uit gaan God te kennen, en ze verleiden anderen tot een verkeerde leer, dan houdt God ze daar verantwoordelijk voor. Voor wie dat geldt is niet aan mij, maar het zou tot nadenken moeten zetten. Het is nl. niet zomaar wat wat we geloven, het is het evangelie tot redding van de mens.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 16:50
|
|
|
HANNAH810 schreef: | en in hoeverre ben je "het zichtbare evangelie" en "de genade van God" door een helende persoon te zijn met woorden én daden in het leven van andere mensen....? | Om antwoord daarop te geven moet je elkaar leren kennen in het echie...dat kan niet via het forum.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 16:14
|
|
|
Sommige mensen gaan er maar te gemakkelijk van uit dat het evangelie vrijblijvend is. Terwijl dat niet het geval is. We hebben onze gemeente Elisa genoemd. En Elisa was iemand die leefde in een wereld waarin het volk van God God de rug toegekeerd had. Massaal aanbad men Baäl, met als hogepriesteres Izebel, de vrouw van koning Achab. Waarom deed men dit zo massaal. Waren ze vergeten dat ze het uitverkoren volk van God waren of gingen ze er juist van uit dat ze dat wel zouden blijven ondanks hun handelen? De mentaliteit die opgeld doet, is in mijn ogen hetzelfde, het gaat er niet om wat je doet, want je bent toch wel behouden. Maar stel nu eens, dat homo's zondigen? En jij hebt wel de mogelijkheid ze het evangelie aan te bieden, maar je wilt dat niet? Je sluit je ogen voor de zonde en je denkt, ach dat neemt God toch wel met een korreltje zout? We hebben het nu over homo's maar je zou het nog breder kunnen trekken. Ieder mens heeft immers de genade van God nodig en wat doe je er eigenlijk mee? In hoeverre ben je een getuige en in hoeverre ben je een sta-in-de-weg?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 8 augustus 2010, 16:17
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 15:37
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat is de weg naar volwassenheid Chatuliem, die heb jij toch -hoop ik- ook doorlopen? | Mijn weg naar volwassenheid is duidelijk een andere geweest dan de jouwe. Ik heb nl. grenzen gesteld aan mijn twijfelen. Het Woord van God als waarheid nemen is voor mij nog steeds het richtsnoer in mijn leven. Betekent dat dat ik niet milder ben geworden? Natuurlijk, dat is een proces wat iedereen ondergaat. Maar het Woord van God is voor mij nog steeds de Waarheid gebleken. Waarom, zul je denken? Omdat ik nog steeds merk dat bevrijding hetgene is wat de mens tot echte genezing kan brengen. En ontkenning voert nog steeds tot slavernij. En als je zonde, vergeving en bevrijding uit het evangelie haalt blijven mensen in hun slavernij..... Heb ik dan geen empathie? Juist wel, maar als mensen ziek zijn en ze willen het medicijn niet en ze ontkennen dat ze ziek zijn, daar kan ik niks mee. En in mijn ogen zitten veel mensen in een ontkenningsfase. Ik heb God niet nodig, ik zoek het zelf wel uit. Dat is de mentaliteit die in mijn ogen ook bij christenen heerst. Daarom wijs ik mensen op bevrijding, en dat dat soms harteloos overkomt, is omdat mensen liever willen volharden in hun zonde, dan dat ze zich willen bekeren. En bekering, is denk ik bij velen nodig. De felheid van Jezus boodschap was juist gericht tegenover mensen die beter zouden moeten weten, maar die de vrijheid hadden genomen de boodschap maar te vervangen door hun eigen boodschap. En vreemd genoeg zien we hetzelfde nu gebeuren. De echte boodschap is vervangen door wetticisme of vrijzinnigheid.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 12:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Weet je, toen ik zo oud was als jij nu bent dacht ik ook dat ik alles wist en hoe het allemaal in elkaar stak...... Daarbij vind ik het ook helemaal niet boeiend wat mensen van mij als persoon vinden maar over wat ik geloof en waar ik verdieping uithaal daar verwacht ik wel enig respect voor, je hoeft het er helemaal niet eens mee te zijn, dat is heel wat anders.....en daar kan ik ook best tegen..... Maar je kan in ieder geval wel het fatsoen in je lijf hebben om in ieder geval een poging te doen om te begrijpen dat het voor een ander heel waardevol is..... Doe ik ook bij andere bijdrages ook al snap ik daar soms niets van.......
Dus doe eens een poging om wat minder kort door de bocht te zijn Goed leermoment als je pas 31 bent | Je beschrijft een proces in je leven waarvan ik meer wil weten. Je ziet dingen niet meer zoals vroeger, maar wat is er wel van overgebleven en wat is veranderd in je denken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 12:28
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Denk je echt dat het zo zwart/wit is Chat?Dan zou een pkn-er klakkeloos leven,zich nergens meer druk om maken,geloof me,de waarheid is anders. Ook de pkn ziet de Bijbel als het juiste Woord maar intreperteert het anders(en jij weet donders goed hoe )
Het is trouwens vreemd om de pkn op 1 grote hoop te gooien,niet iedereen denkt hetzelfde. | In de eerste bijdrage van het forum stond duidelijk de PKN kerk. Zullen we het dan nuanceren? In de PKN die homofilie inzegent, laten we zeggen de pro homo PKN en de anti homo PKN? Of moeten we de oude definitie van stal halen, de vrij(zinnige) en de orthodoxe?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 11:55
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Daar lezen sommige mensen voor het gemak overheen Willemijn .... Jammer dat de reacties die je dan krijgt zo onnadenkend en kwetsend kunnen zijn. Misschien moet je de postings van sommige mensen maar naast je neerleggen en denken, tis zijn/haar mening maar ik wil daar niets mee doen. | Het is een welbeproefde manier om meningen van anderen maar uit te sluiten en hen als zodanig maar te isoleren.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 11:50
|
|
|
HANNAH810 schreef: | dat weet ik zo net nog niet david, in liefde vermanen was ook een eigenschap van paulus, die ik in deze bijdrage van je nog niet zo snel terug kan vinden. paulus gebruikte ooit een list, om mensen tot Christus te brengen. hij ging niet de confrontatie aan in de vorm van; jullie doen het helemaal fout, jullie zullen verloren gaan omdat jullie de verkeerde god dienen, of later; omdat jullie God op de verkeerde manier dienen; nee, hij zegt dan; zal ik jullie prijzen? in deze prijs ik jullie niet...........pastoraal he?
dus geen rechtlijnigheid, zoals jij voor lijkt te staan, maar een ingang zoeken om het hart van mensen te bereiken. een altaar voor een onbekende God........... niet heel erg zoals wij dat gewend zijn, toch? ik begrijp je emotie, maar de vorm waarin je mensen benaderen kunt, is divers. natuurlijk is het zo, dat ook de Heere Jezus soms woorden koos, die confronterend waren, maar vaker gebruikte hij liefde, om mensen tot zich te trekken. Hij huilde, en bad voor hen; hoe vaak heb Ik jullie onder mijn vleugels willen verzamelen, maar jullie willen het niet...... daar zit iets in van goedbedoelde liefde, afwijzing, en verdriet, diepe pijn. geen dogmatiek dus, die in je verstand nestelt, maar liefde, die je kwetsbaar maakt, en je hart raakt!!
ik wens je een Liefdevolle zondag hannah |
In een pastoraal gesprek is er ruimte voor deze dingen vind ik. Hier op het forum vind ik dat je best wel duidelijk mag zijn in je standpunten. Sommige mensen durven niet uit te komen voor hun mening omdat ze voortdurend bang zijn wat andere mensen zullen zeggen. Dit forum is juist bij uitstek geschikt om onderwerpen te bespreken die lastig zijn in een persoonlijk gesprek, omdat het dan gaat om de interactie.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 8 augustus 2010, 11:51
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 8 augustus 2010, 11:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | ik heb het er niet over wat jij er goed en fout in vindt, het gaat mij erover dat je er andere mensen pijn meedoet om er zo over te praten......... Wat jij als niet zinvol ervaart kan voor een ander heel belangrijk zijn.... en omdat jij er toevallig een andere beleving bij hebt noem je het maar niet zinnig en doe je een ander pijn omdat die er wel veel verdieping en kracht uithaalt.....? | Hier op het forum zijn 2300 leden. Ik kan geen rekening houden met evt kwetsen van mensen, ik heb slechts kritiek op datgene er geleerd wordt.
Is het ook kwetsend als ik over theezakjes ga praten? Ik vind het nl. de meest onzinnige activiteit die er bestaat.
Is het kwetsend als ik Ajax ga praten/
Is het kwetsend als ik over politiek praat?
Is het kwetsend als ik over kinderen praat?
Dit zijn slechts rethorische vragen, ik hoef er geen antwoord op.
Op het moment, dat de bevrijding van zonde uit je evangelie haalt, is het evangelie wat je vertelt niet zinnig in de ogen van de Bijbel. De reden dat in PKN kerken homoseksuelen ingezegend worden, hetzij in huwelijk, hetzij in het ambt, is dat ze zonde niet meer als zonde beschouwen. Het evangelie is een sociaal evangelie geworden, met hulp aan de zwakkeren zonder oog te hebben voor de redding van de ziel
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 22:27
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het doet mij zeer als je een kerk waar ik meelevend lid van ben en een heleboel kracht en zingeving uithaal gelijk betiteld als een kerk die een niet zinnig evangelie verkondigt...... Je kan daar andere mensen pijn mee doen Chatuliem, bedenk dat eens..... | Ik heb veel contact gehad met PKN. Heb de zondagsschool er gedaan, ben op mn vingers getikt toen ik het had over zonde....Als je niet over zonde kunt praten, kun je m.i. niet praten over een zinnig evangelie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 22:06
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik ben lid van een PKN kerk en vind dat je er wat beledigend over doet.....Het hoeft jouw kerk niet te zijn maar om het nu gelijk niet zinnig te noemen.......jammer hoor | Ik zeg dat ze geen zinnig evangelie verkondigen, een verschil vind ik.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 7 augustus 2010, 21:20
|
|
|
RICHARDRI464 schreef: | In de PKN-kerken kun je ook homo huwelijk laten inzegenen. Graag zou ik willen weten op welke gronden zij dat doen? Is dat Bijbels bijvoorbeeld? Werd er vroeger in de Bijbelse tijden ook wel 2 vrienden ingezegend om maar wat te noemen? Want ik neem aan dat een kerk zich wel vast klemt aan de Bijbel? PKN is niet enige kerk naar ik meen dat de Remonstranten de eerste waren welke dat deden. De Doopsgezinde kerk doet er volgens mij ook niet moeilijk over. | Deze kerken zijn over het algemeen vrijzinnig te noemen. Vrij zijn ze zeker maar een zinnig evangelie vertellen ze niet. Het is idd. een pracitcal joke te noemen. lees eens de bijdragen op het forum over homofilie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 20:12
Onderwerp: Dagje "strand" ...
|
|
|
TESSYBEAR731 schreef: | Het word wel een heus vrouwen-dagje op deze manier... Heel leuk natuurlijk, maar er mogen nog best een paar mannen bij! Kom op mannen, waar blijven die aanmeldingen? | Veel plezier
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 6 augustus 2010, 20:10
Onderwerp: Dagje strand Noordwijk, 28 augustus
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | errrrrg leuk, maar errrrrg ver... | Vandaag keek ik naar Star Trek.............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 10:02
Onderwerp: Scheiden en hertrouwen
|
|
|
ROBBEDOES873 schreef: | Zat te twijfelen of ik zou reageren of niet... Maar geloof ga het toch doen, Vind het moeilijk heel moeilijk want die hele casus komt me eng bekent voor...
Maar om even op Imke te reageren, ja er wordt idd veelal gereageert door mensen die zelf gescheiden zijn, maar geen enkele scheidin in het zelfde en geen mens beleeft het zelfde...
Zelf ben ik nu voor de 3de keer getrouwd... En helaas zoals ik al aangaf het verhaal van de casus komt mij eng bekent voor,
Zeker na men 1ste scheiding heb ik heel heel veel gesprekken gehad met onze dominee, soms even kort, dat hij even aan kwam waaien om simpel even te vragen goh hoe gaat het, soms hele avonden, ochtenden of middagen praten...
En nog 12 jaar laten ben ik die man nog dankbaar....
Hij heeft me laten zien dat ik er mocht zijn, dat ik men geloof niet aan de wilgen hoefde te hangen door alles wat we mee maakten en mee hadden gemaakt ( men oudste en ik) en ook dat ik me niet schuldig hoefde te voelen omdat ik gescheiden was ( mij was geleert dat het niet mocht vanuit de bijbel) Maar ook het simpele stukje belangstelling... het er zijn voor iemand en zeker ook de diepgaande gesprekken over het geloof die ik met hem heb gehad, Gelukkig hebben we nu nog veel contact, vaak denk ik wel eens die man was meer dan alleen dominee op dat moment was hij een engel, hij heeft zoveel voor me gedaan. | Does, wat fijn dat je zo goed opgevangen bent. Het is nu precies wat ik bedoel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 4 augustus 2010, 09:25
Onderwerp: politieke discussies
|
|
|
HENK710 schreef: | Is het verleden enkel te wijten aan de PvdA????? En helemaal uitgerangeerd zijn ze nog niet. Er blijft gezocht worden naar mogelijkheden die als alternatief gezet kunnen worden naast de minderheidsformatie VVD-CDA met gedoogsteun van de VVD. Het zal vooral het CDA zijn dat een beslissende rol gaat spelen...wat ze eigenlijk al een tijdje doen in hun bootje afhouden richting PVV direct na de verkiezingen. | De PvdA heeft een heel negatieve rol gespeeld in de laatste kabinetsperiode. Veel noodzakelijke hervormingen hebben ze tegengehouden, veel wetgeving hebben ze verder gebureaucratiseerd. Verder hebben ze doelbewust aangestuurd op een scheuring met het CDA omdat het in de peilingen niet zo goed ging. Niet het landsbelang, maar het partijbelang heeft daarbij een rol gespeeld. Ook in deze formatie hebben ze een spelletje willen spelen met de VVD. Zo lang mogelijk nee zeggen, zodat ze uiteindelijk de VVD op de knieën zouden krijgen. Dat daarmee het formatieproces ernstig vertraagd zou worden, maakte ze niks uit. Als zij maar aan de macht mochten komen. Helaas hadden ze er geen rekening mee gehouden dat het mogelijk was een kabinet samen te stellen met het CDA. Ze hebben daarmee een koekje van eigen deeg gekregen. Het is eigenlijk vreselijk arrogant hoe ze gehandeld hebben en het is zwak om daar de informateur de schuld van te geven. Het gaan hun echt niet om de zwakkeren van de samenleving, maar alleen om macht.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 22:40
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik zit hier eens even te lezen en vind eigenlijk dat jullie een heleboel vinden en in zitten te vullen........Een scheiding is voor mannen én vrouwen een moeizaam proces, wat er aan voorafgaat daar hoor je vaak een fractie van en weten degenen die het aangaan het best. het gaat er vaak om wat je niet weet. Ik denk dat het dan ook heel moeilijk in te vullen is wat de juiste weg is en wat goed is voor die persoon.........We hebben het over mensen met hun karakters en hun eigenschappen......en dat is per individu verschillend..... Ik wordt er echt een beetje naar van om te lezen hoe het allemaal wel moet en hoe goed jullie het wel weten...... Helaas.....de praktijk is wat weerbarstiger denk ik...... | Daarmee geef je ook meteen de beperking aan van een case. Maar je kunt wel je uitgangspunten formuleren en dan in de praktijk die vorm proberen te geven. Dan zul je natuurlijk tegen nog meer problemen oplopen, maar er is toch niks op tegen om te kijken vanuit welk oogpunt je mensen wilt benaderen?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 16:38
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Ok, Els is de deur uit, de kerk/gemeente heeft haar liefdevol opgevangen, ze is gescheiden enz. enz. maar wat ging er aan vooraf?? Niet de vraag of mishandeling is toegestaan, want dat is fout maar hoe kwam het balletje aan het rollen ?? En wie heeft het verhaal van de man van Els gehoord ?? Nee ik wil hem niet goedpraten, verre van dat zelfs. | Als ik de case goed heb gelezen, is er al een aantal pogingen ondernomen hem therapie aan te bieden en heeft hij dat categorisch geweigerd. Waar het mij om gaat, is dat de verantwoordelijkheid gelegd moet worden waar deze hoort. Ik heb nl zelf in de praktijk meegemaakt dat de man ontzien werd, zelfs ouderling mocht blijven. En hoe dat precies vorm zou moeten krijgen is ten tweede.
CROSSROAD317 schreef: | Ik heb een vraag bij de stelling "dat de man eens onderhanden genomen moet worden" Ik stel me zo voor dat Els met haar pijn en verdriet aanklopt bij het pastoraal team, en daar haar verhaal doet. En dan?? Is het de taak van de kerk/gemeente om contact op te nemen met de man van Els, met het gevaar dat hij Els nog meer mishandeld? Of verwijst het pastoraal team Els door naar de professionele hulpverlening, als dan niet christelijk. Bij mishandeling kan ze zelfs opgenomen worden in een "vrouwenhuis". Het pastoraal team is hierin aan handen en voeten gebonden denk ik. En iemand de deur wijzen zonder het verhaal van 2 kanten te hebben gehoord lijkt me ook niet echt verstandig. Dus zo eenvoudig ligt het allemaal niet. | Ik denk dat dit boven een pastoraal team uit gaat, ik zit meer te denken aan een diakonaal team. Er zitten nl. ook veel praktische consequenties aan een scheiding. Eerst een diakonaal team, zodat ze zo snel mogelijk weer op de benen komt en daarna een pastoraal team, want later blijkt pas wat de diepte van de wonden is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 14:27
|
|
|
DAVID923 schreef: | dezelfde paulus die merdere malen schrijft dat je gebonden blijft to die persoon overleden is, hence; weduwe... of overspel, of de partner die zelf wegloopt zoals in 1 cor 7. kunnen we toch niet omheen? jan is niet dood in de casus.
mat 19:
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest. 9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk. 10 De discipelen zeiden tot Hem: Indien voor een man de zaak met zijn vrouw zó staat, is het niet raadzaam te trouwen. 11 Doch Hij zeide tot hen: Niet allen vatten dit woord, alleen zij, aan wie het gegeven is. 12 Er zijn immers gesnedenen, die zo uit de moederschoot geboren zijn, en er zijn gesnedenen, die door de mensen gesneden zijn, en er zijn gesnedenen, die zichzelf gesneden hebben, ter wille van het Koninkrijk der hemelen. Die het vatten kan, die vatte het. |
Het voordeel van een casus is dat het één concreet voorbeeld is, waar ik dus één concreet antwoord op geef. In andere gevallen gelden andere principes, en moet weer afgewogen worden wat het beste is. In dit geval gaat de volharding van zonde van de man boven de zonde van de echtscheiding uit. En dan zou de echtscheiding dus niet als echtscheiding beschouwd moeten worden. Het is immers noodzakelijk geworden in verband met levensgevaar.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 11:22
Onderwerp: Dagje strand Noordwijk, 28 augustus
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Wie gaat er mee naar het strand van Noordwijk op zaterdag 28 augustus ?
Het is de bedoeling om een gezellig dag te hebben met elkaar en eventueel een strandwandeling en samen uit eten te gaan.
Voor de avond is er natuurlijk, zeker voor de romantici onder ons, een prachtige zonsondergang gepland .....
Zou iedereen die mee wil op 28 augustus zich op deze lijst willen opgeven ??
Opgegeven tot nu toe; Erika Angelique327 Yes356 (onder voorbehoud) Crossroad317 Anoniempje (onder voorbehoud) Henk546 Bert168 (onder voorbehoud) Henduk927 | Leuk idee, ik ga mee.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 11:20
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat ben ik helemaal met je eens, is ook heel erg mooi natuurlijk! Maar soms gaat God een andere weg met iemand, waardoor iemands leven niet minder waardevol hoeft te zijn. Dat is meer waar ik op doelde. Er zijn meer dingen in het leven, waar je voldoening uit kunt halen. Gefrustreerd zoeken naar een partner, kan je leven ook gaan beheersen. Dat lijkt mij ook niet de bedoeling. | Gefrustreerd zoeken is voor mij een bewijs dat het herstelproces nog niet volledig afgerond is.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 11:06
|
|
|
MARIJAN072 schreef: | Dat zou zeker kunnen, wat natuurlijk heel mooi zou zijn. Maar als het te snel gaat, kan het ook opnieuw misgaan. En dan loopt iemand nog veel meer schade op. Dit vraagt namelijk wel om partner met heel erg veel liefde en geduld voor de ander. Misschien iemand die heel erg veel lijkt op Jezus? En de kans is groot dat zo iemand ook een verleden heeft en het een en ander te verwerken heeft. Dus het klinkt ideaal, maar ‘k denk dat de manier die Imke noemt – neem de tijd en verwerk het met hulp van God - beter werkt.
Verder krijg ik sterk de indruk dat je vindt dat iemand, die niet getrouwd is, geen volwaardig leven kan leiden. Ben je dan continue druk met verleidingen te weerstaan Ook als je getrouwd bent, zullen er - vrees ik - vele verleidingen blijven. Maar laat ik daar verder maar over zwijgen. Ook iemand die gescheiden is en niet opnieuw trouwt, kan - met hulp van God - volledig genezen worden. Dat hangt zeker niet af van een nieuwe - dat is en blijft namelijk ook een mens met z'n gebreken - partner. | We gaan uit van de case van een vrouw die noodgedwongen van haar man heeft moeten scheiden. In deze situatie ga je in het herstelproces natuurlijk onderwerpen bespreken als vertrouwen en een van de stappen in dit proces is natuurlijk je weer open te stellen voor een nieuwe relatie. In mijn ogen heeft God man en vrouw geschapen om elkaar aan te vullen, te ondersteunen en te beschermen. En ik voel me gesterkt door de uitspraken van Paulus, die jonge weduwen oproept om opnieuw te trouwen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 09:37
|
|
|
IMKE917 schreef: | Ja je krijgt reactie, maar om te zeggen dat ik het met je eens ben. Deze vrouwen zijn idd verwond en hebben een vervormd beeld van een man. Maar om dan gelijk (of zo snel mogelijk) in een andere relatie te stappen.....?? Lijkt mij niet verstandig. Er is veel beschadigd en dat moet genezen worden. Daar gaat tijd overheen. Vertrouwen krijgen in mannen moet opnieuw groeien. Gewoontes die ingeslepen zijn in het vorige huwelijk (om klappen te voorkomen) moeten veranderen. Ze moet lerensterk en evenwichtig te worden. Met God kunnen deze vrouwen een nieuw leven opbouwen en genezing van beschadigde emoties ontvangen. En daar is (vaak) tijd voor nodig. | Het gaat me er ook niet om hoeveel tijd dit vraagt, maar in tegenstelling tot wat veel kerken leren, vind ik dat je er naar moet streven dat er weer getrouwd wordt. In veel kerken heerst de gedachte, eens gescheiden voor altijd alleen. Ik ben van mening dat dat juist tegen Gods principes ingaat. De vrouw is beschadigd door haar man, zou ze daar haar leven voor moeten boeten? Echt volledig herstel is in mijn ogen als ze een nieuwe man krijgt, waarmee ze weer een stabiliteit in haar leven ontvangt.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 3 augustus 2010, 09:38
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 3 augustus 2010, 09:24
|
|
|
Dit vind ik nu een typisch voorbeeld waarin de gemeente van de Heer een cruciale rol kan spelen. Allereerst vind ik dat de gemeente als bescherming zou moeten dienen voor de vrouw. Dat kan op verschillende manieren, ten eerste een geestelijke bescherming. De kerk moet voor haar zwakkeren opkomen en wat is er zwakker, dan een vrouw, die mishandeld is door haar man en er alleen voor staat? In plaats van haar de les te lezen, zouden we haar kunnen helpen met een heleboel praktische dingen. Ook ervoor zorgen dat ze er niet alleen voor staat, maar dat er vanuit de gemeente allerlei hulp kan worden ontwikkeld. Helpen met verhuizen, helpen met huis inrichten, helpen met oppas op de kinderen, er zijn zoveel mogelijkheden om juist te laten zien, dat we haar niet laten vallen, maar dat we haar steunen in haar moeilijke omstandigheden. Een van de grootste problemen is vaak: wie is nog te vertrouwen en kan ik iedereen vertrouwen? Ik denk dat de kerk als eerste taak heeft te laten zien dat we te vertrouwen zijn.
Ten tweede denk ik dat de man eens onderhanden genomen moet worden en ik zou er niet voor terug deinzen hem de deur te wijzen als hij volhardt in zijn zonde. Mensen die hun zonde liefhebben zijn geestelijk niet te bereiken, en ik denk ook dat een statement van de kerk het vertrouwen van de verwonde vrouw alleen zou doen toenemen. Je kunt niet het ene aanpakken en het andere maar laten liggen.
Als hier het vertrouwen gekweekt wordt, kun je als kerk vol vertrouwen de vrouw begeleiden als ze een nieuwe relatie gevonden heeft. En zoals je terecht opmerkt er is natuurlijk een fase waarin je weer tot jezelf moet komen. Maar ik denk dat je pas echt geconfronteerd wordt met het verleden in een nieuwe relatie.
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
|
|
|
|