Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 23:08
Onderwerp: Waarom op zondag naar de kerk?
|
|
|
Eerlijk gezegd vind ik dat de discussie zich teveel richt op zorg. In de Joodse cultuur is verpleging echt een uitzondering, de ziekenhuizen zijn gewoon open en er wordt gewoon noodzakelijk medische zorg gegeven Dus die hele discussie heeft in dit geval geen waarde aangezien de bijbel hier ook een uitzondering voor maakt. Hetzelfde geldt voor boeren, dieren moeten immers verzorgd worden. Ook doktoren, verloskundigen en andere noodzakelijke beroepen gaan gewoon door..
je kunt jezelf wel de vraag stellen, hoe heilig je die dag. In de Joodse traditie is het zo, dat je niet scheppend bezig mag zijn. Je mag geen licht of vuur aansteken, je mag niks maken... Zelf vind ik dat heiliging in je hart zit. En dat je de dag heiligt door met God bezig te zijn en datgene te doen, waar je plezier in beleeft... En de vraag aan de mensen die aan de zaterdag vasthouden, de sabbath begint op vrijdagavond, doen jullie dat ook en hebben jullie dienst op de vrijdag om de sabbath te begroeten? Of hebben jullie gemakshalve op de zaterdagmiddag een dienst? Aan het einde van de sabbath? Zelf heb ik wel eens met de gedachte lopen te spelen op vrijdagavond een dienst te houden en op de zondagochtend....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 13 september 2010, 23:09
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 21:52
Onderwerp: 9 Oktober Provincie Groningen Uit eten gaan !!!
|
|
|
VISSER278 schreef: | Die Tomtom zal ze niet nodig hebben, want Groningen zal wel ongeveer de laatste plaats zijn in Nederland waar de trein stopt.Denk ik. | Tja, het is niet de Noordelijkste stad van NL. En de treinen gaan nog verder, naar Delfzijl.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 21:50
|
|
|
KATJA065 schreef: | Hallo Chat een leuk voorstel en welke stad ga je laten zien???
Ineke. | Sorry, is typisch Gronings. Als we het over de stad hebben, hebben we het altijd over Groningen. Vroeger heette deze omgeving hier ook Stad en Ommeland...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 21:04
|
|
|
Voor sommige mensen is het Noorden ver, daarom het volgende voorstel van mijn kant. Als we er nu een dagje uit van maken. Stel je voor, je komt met de trein, om ong 12 uur kun je er dan zijn. Dan kunnen we nog even de stad bekijken, een mooie stad, en dan kun je ook nog op tijd naar huis....Dan kunnen we samen alsnog naar Zeegse gaan om daar een maaltijd te hebben. Dan is het meer de moeite waard een hele reis te ondernemen.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 19:48
Onderwerp: Sex voor het huwelijk
|
|
|
SJOUKE879 schreef: | Ze hebben vandaag de dag ook medicijnen tegen begeerlijke gevoelens en verlangens. Tenminste in Amerika worden die medicijnen al verkocht. Misschien is dat ook wel iets voor hier in Nederland. Las het laatst al eens op internet.
Wie weet dat zoiets de seks voor het huwelijk nog beter in te toomen valt.
sjouke | Ik denk dat we dan omgekeerd bezig zijn. God heeft ons gemaakt zoals we zijn en ik geloof ook dat Hij ons zal helpen als we het Hem vragen. Zulke medicijnen zijn voor tbs'ers en niet voor christenen die de Heer willen volgen.
Je kunt er zelf ook wat aan doen. Door je grenzen duidelijker te maken, zodat je minder last hebt van verleidingen. Vaak is het toch ook een kwestie van willen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 12:46
|
|
|
LEPELTJE037 schreef: | Dus omdat de maatschappij nou eenmaal zo in elkaar steekt, kun je geen kant meer op, dan toch maar de zondag te houden als rustdag? Wat een flauwekul, eerlijk gezegd. Het lukt mij - en vele anderen met mij - toch ook, om de sabbath (op zaterdag) te houden? In wie z'n afhankelijkheid leef je eigenlijk? Leef je in afhankelijkheid van de staat, of in afhankelijkheid van God? | Het is volledig arbitrair welke dag je als rustdag kiest. Per slot van rekening hebben we ook een kalender zelf ingesteld. En die kalender is pas in de middeleeuwen vastgesteld.... Verder word je niet behouden vanwege het vieren van de sabbath, maar vanwegen het aannemen van Jezus als jouw Verlosser. Iets wat je misschien laat ondersneeuwen in de discussie
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 13 september 2010, 12:28
|
|
|
MARISKA601 schreef: | je klinkt hier erg veroordelend alsof alleen sabbath vieren de juiste manier is. helaas is de maatschappij zo ingericht dat er 1 rustdag per week is, en wat maakt het nou uit, op welke dag het valt?
ik krijg werkelijk kromme tenen van je, met je sabbath en zondagsheiliging. | Weer iemand, die maar afgeserveerd wordt omdat ie een bepaalde mening heeft? Je hoeft het niet eens te zijn, maar meteen termen gebruiken als kromme tenen vind ik veel te ver gaan. Wees blij dat iemand eens een mening heeft, zouden meer mensen moeten hebben hier.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 11 september 2010, 19:03
Onderwerp: ga je mee picknicken in ede op de hei?
|
|
|
MARCOWAAL200 schreef: | Dit is nou wat ik afgelopen week in de CHAT heb zitten vertellen. De mensen zijn waarschijnlijk bang om gehoord te worden als ze christelijke liederen zingen. Je moet niet leven als een verborgen christen dan breng je ook geen mensen tot de heer. Je hoef geen Evangelist te zijn om het evangelie te verkondigen. Als je in het openbaar die liederen zing komen er vragen en als er geen vragen komen dan denken ze eraan en als ze dat ook niet doen dan vertrekken de mensen die niet van christenen houden. Vragen kan je beantwoorden De gedachte die de mensen zelf eraan overhouden lost de HEER het zelf op. En de mensen die zelf weg lopen dat zijn er maar weinig daar komt het misschien nog wel mee goed alleen op een later tijdstip.
Heb lef en VERHEF je stem. Zing een vrolijk lied van HERMAN BOON kinderlijk eenvoudig en duidelijk genoeg om zelfs een niet gelovige goed naar de text te laten luisteren. Mijn EX schoonvader vond die liedjes wel leuk om naar te luisteren. | Weet je nu wat het probleem hiermee is? Het is een moeten voor sommige mensen. En dan gaat het mis, vind ik. Als je spontaan bepaalde dingen doet, is het leuk, maar nu moeten we of we moeten niet....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 september 2010, 16:23
Onderwerp: Onbegrijpelijke - koranverbranding
|
|
|
GERT856 schreef: | Bang wegkruipen en knuffelen, zoals er in ons land gedaan wordt, das ook niet goed. | Hoewel ik niet achter die verbranding sta, vind ik de dreiging van de islamieten nog erger. Als het doorgaat zullen ze ons wel ff...en dat we dat zomaar weer accepteren, we zouden onze rug recht moeten houden en zeggen dat ze eens moeten ophouden met dat geweld. Ze zijn boos op de US, maar daarbij slachten ze hun buren maar af, hun eigen geloofsbroeders....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 september 2010, 16:17
Onderwerp: mij werd vrboden om met mannen t praten,
|
|
|
EVA685 schreef: | De deur?? Komt mij bekend voor, is een kritische gemeente, ik mocht mijn ketting met kruisje niet dragen | Zeg maar gerust dat het extreme gemeente is.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 september 2010, 16:06
|
|
|
LEANNE226 schreef: | Wat een vreemde reactie Chat.
Ten eerste:die zegen over dat (tweede)huwelijk komt niet van jou maar van God,iedereen heeft het recht om die zegen te vragen.Dat jij het zou weigeren is puur een persoonlijke keuze,ik zie er geen bijbelse grondslag voor.
Ten tweede:hoe kom je er bij dat een tweede relatie meestal alleen gebaseerd is op seks Als je nog jarenlang gelukkig wilt zijn is er echt meer nodig........dat begrijpt toch iedereen? | Als je nu eens goed leest Leanne, komen we al een heel eind. Ik maak duidelijk een verschil tussen zegen en inzegening......
En wat betreft je tweede opmerking. Kijk maar eens naar de reacties van de mensen: jullie zijn toch wel voorzichtig is een van de meest voorkomende in dit geval. Er zijn mensen die juist snel opnieuw trouwen, vanwege de seks. En zoals ik al eerder aangegeven heb, ben ik daar juist geen voorstander van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: vrijdag 10 september 2010, 09:16
|
|
|
RENSKE067 schreef: | ik kan me nog herinneren dat jij zelf in de chatbox hebt gezegd dat het wel mocht omdat je toch al getrouwd was geweest en toen was het geen vreemde redenatie | Eerljk gezegd kan ik me een discussie herinneren waarbij ik stelde dat ik een tweede huwelijk niet op dezelfde manier wilde laten inzegenen dat het eerste huwelijk. Omdat het in mijn ogen niet hetzelfde is...In mijn ogen kun je maar één huwellijksinzegening in de kerk laten plaatsvinden. Je kunt wel een zegen vragen over je huwelijk, maar dat zal in mijn ogen altijd een ander karakter moeten hebben dan de eerste inzegening. In die discussie heb ik gesteld dat er bij een tweede relatie veel belangrijker dingen spelen dan seks alleen. En vaak ligt de nadruk heel vaak alleen maar op seks, terwijl ik vind dat de andere problemen veel meer centraal moeten staan, want een relatie alleen gemeten naar seks heeft een heel zwakke basis. En wat betreft of het wel of niet mag, ik denk dat iedereen daar op zijn manier mee omgaat, en dat in dit geval principes heel gemakkelijk aan de kant gezet worden voor de praktijk. En dat in die zin mensen zich weinig laten voorschrijven. En principes die in de praktijk niet werken hebben ook geen zin om te laten standhouden. Want iedereen zegt wel, maar wat doen ze in de praktijk?
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op vrijdag 10 september 2010, 09:18
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 september 2010, 22:21
|
|
|
ZIVAATJE309 schreef: | Goeie vraag Marianne, vroeger zou ik gezegd hebben dat dat echt niet kon. Nu durf ik daar niet zo stellig antwoord op te geven. Maar iets is zonde of niet, het kan volgens mij niet "niet zo heel erg zonde" zijn | Is de mate van liefde dan doorslaggevend? Als je heel erg veel van elkaar houdt, dat het dan wel mag? Vind het een vreemde redenatie.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: donderdag 9 september 2010, 21:20
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
ZINGA672 schreef: | Wat is daar op tegen? Het forum is er voor iedereen. | Is ook regelmatig gedaan, en het is maar goed ook. Want er zitten hier wel mensen met verkeerde motieven op de site.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 8 september 2010, 22:17
Onderwerp: reageer toch alstjeblieft eens niet zo allergisch!!!
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Oh, je bedoelt gewoon vrouwen....... | Wat denk jij negatief over vrouwen. Alsof mannen geen drama's kunnen maken, niet claimen of stekelig kunnen reageren....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: woensdag 8 september 2010, 12:43
Onderwerp: reageer toch alstjeblieft eens niet zo allergisch!!!
|
|
|
Hoewel me de zin een beetje ontgaat van dit topic wil ik me toch ook niet echt onbetuigd laten. Waar ben ik allergisch voor?
Op nr één staat absoluut: DRAMAQUEENS..... Op nr twee: CLAIMSISTERS...... en nr drie: CACTEI...............
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: dinsdag 7 september 2010, 10:24
Onderwerp: Aan wie geven we eigenlijk hulp
|
|
|
HANNAH810 schreef: | wat bedoel je met deze reactie, chatuliem | Pakistan is een bergachtig land, je kunt niet vergelijken met NL en België.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op dinsdag 7 september 2010, 10:24
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 september 2010, 21:42
Onderwerp: De zon en de ZOON
|
|
|
Maar na de zondeval blijven we wel verantwoordelijke wezens, zijn we nog steeds de kroon van de schepping en stadhouder van de aarde.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 september 2010, 20:24
Onderwerp: Hoe zullen we de Bijbel lezen....?
|
|
|
PIETER649 schreef: | tja... wat denk je zelf? zou God die kaken niet toe kunnen sluiten? Net als later bij daniel? | Ik las in eerste instantie net als later bij de dames.....vond het wel een leuk idee...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 september 2010, 16:34
|
|
|
MAR907 schreef: | De vraag die bij mij opkomt is, wat is het "het evenbeeld van God voor jou.
Dit heeft naar mijn inziens niks met "status" of "verhoging" te maken. Het klink hetzelfde als "eet van de boom dat verhoogt de status van jou als mens, tot een god". Met andere woorden je wordt gelijk aan God zoals dat ingefluisterd werd in Eva's oren door lucifer.
De messias (De Here Jezus) is juist hier naar deze aarde gekomen zodat Hij voor de mens het doet om weer een evenbeeld te kunnen worden zoals het bedoeld is. Wij als mens kunnen het niet en worden dat ook nooit vanuit ons zelf een evenbeeld van God, door zelfverhoging. | Anders geformuleerd: door het verhaal van de schepping weten we dat we gemaakt zijn naar het beeld van God.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 september 2010, 13:49
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Hé chat, je vraagt je af of er zoveel mensen kunnen wonen in dat gebied. In London woonde in 1982 zoveel mensen als in België. Nouja een 9 miljoen in London en 10 mijoen in België. Om je maar een idee te geven.
F | en het is hier ook zo bergachtig he en onbegaanbaar.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 september 2010, 13:43
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
HANNAH810 schreef: | is het er niet gezellig, of vind jij het er niet gezellig? overigens heb je het volste recht om als eerste te vertrekken chatuliem; het was maar een weergave van mijn ideeen........meer niet. | Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemde opmerking. We zijn bezig met elkaar te brainstormen over de chatbox en dan krijg ik een opmerking, staat het je niet aan, ga dan maar weg. Ik denk dat meerdere mensen met dezelfde ideeën rondlopen over de chatbox en die komen inderdaad niet meer. En zo blijft het zoals het is, omdat een paar mensen de sfeer willen blijven bepalen in de chatbox.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 6 september 2010, 12:34
Onderwerp: Vertier ende jolijt in de chatbox
|
|
|
HANNAH810 schreef: | ik zie een chatbox als een soort digitale "verjaardag"; de één is in serieus gesprek, degene die ernaast zit heeft grote lol je hoeft op een verjaardag toch ook niet alle gesprekken te volgen? of stuur je mensen naar een andere kamer als ze gezellig doen, en je zit in een serieus gesprek.........? | Er is een verschil tussen gezellig doen en gezellig doen. Alsof het niet gezellig is als je eens een keer serieus met elkaar praat. Ik vraag me af of je de laatste tijd wel in de chatbox bent geweest, want het is niet gezellig, het is er af en toe vervelend. Als er alleen maar slap gekletst wordt, is het niet gezellig. Als dit tijdens een verjaardag gebeurt, ben ik als eerste weg. Het leuke van verjaardagen is immers, dat je elkaar ontmoet en dat je wat te vertellen hebt. En dat er belangstelling is voor elkaar. En aan die dingen voldoet de chatbox van tijd tot tijd niet.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 19:32
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Misschien kan je eens duidelijker uitleggen wat je nu precies bedoelt? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat jij het ook zo letterlijk bedoelt..... Ik begrijp je geloof ik vandaag niet zo goed Chatuliem.......pfff mannen..... | De eerste vraag die ik heb is, wat is een slachtoffer? Is dat iedereen die in de overspoelde gebieden woont of is dat iemand die daadwerkelijk alles kwijt is? Ik kan me nl. voorstellen dat hoe hoger de getallen, hoe meer geld er vrij komt voor hulp....Kunnen er überhaupt wel 20 miljoen mensen wonen in die bergen???? Als getallen niet betrouwbaar zijn, is de rest in mijn ogen ook niet betrouwbaar. En idd ik vertrouwde deze getallen van begin af aan niet.
En in mijn bijdrage zeg ik duidelijk: in mijn dromen, daarbij geef ik zelf aan dat er geen enkele realiteitszin aan ten grondslag ligt, meer een uiting van mijn twijfels.....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zaterdag 4 september 2010, 19:34
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 16:43
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik begrijp niet zo goed wat je er nu mee wilt zeggen? Je haalt mijn tekst aan dus is bovenstaande tekst aan mij gericht? En even voor alle duidelijkheid: ik voel me helemaal niet aangevallen of zo.Ik vraag het me gewoon af..... | Was off topic en zeker niet tegen jou gericht.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 09:52
|
|
|
Geef me eens een definitie van slachtoffers. De aantallen varieren met de dag. Het begon met 20 miljoen, daarna 14 miljoen. Bij de ene ramp gaat het om doden, bij de andere om daklozen....Maar als je al een eenvoudig hutje had voor die tijd, in hoeverre heb je dan nu een bungalow nodig? Als de watervoorziening voor die tijd al niet optimaal was, moet die dat nu dan wel worden en word je dan nu geclassificeerd als slachtoffer? In mijn ergste dromen denk ik dat het alleen maar een film van Steven Spielberg is, met als doel om de hulporganisaties geld te geven. Want uiteindelijk is niemand er bij en moeten we via de tv geloven wat er ons voorgespiegeld wordt. En het zou me niet verbazen dat het aantal slachtoffers slechts een paar honderd mensen is.........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 4 september 2010, 09:39
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het woord verketteren bedenk ik niet eens laat staan dat ik het in mijn leven voor iemand gebruik........ | Wat betreft het woord verketteren. Vaak worden de termen geassocieerd met de RK kerk. Toen ik de Dordtse leerregels las, viel me op dat de protestanten die rol behoorlijk overgenomen hebben. En dat terwijl het niet eens zo lang geleden was, dat ze zelf de gevolgen van verkettering aan den lijve hadden ondervonden. Mensen vergeten snel waar ze vandaan komen, en macht maakt dat mensen dezelfde fouten gaan maken die ze hun tegenstanders verweten hebben....
|
|
Naar boven |
|
|