Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:22
Onderwerp: welk boek lees jij momenteel?
|
|
|
Ik ben het boek: Paus Johanna aan het lezen.
Gaat over een vrouw die meer dan 1000 jaar geleden haar leven in mannenkleren leidde en vervolgens tot paus werd uitgeroepen en jaren later óntmaskert'werd als vrouw.....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 20:12
Onderwerp: Calvijn
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Dat verabsoluteren van deze theologie en vooral de wijze van omgaan met de Bijbel vormt het probleem. Dat is ook wat hier op CM veel irritatie wekt, maar vooral daarbuiten. Mijn generatie heeft de kerk om mede om deze reden massaal verlaten. Men gooide de deur niet achter zich dicht, maar het was, om met de theologe Stilma te spreken, een weggaan zonder groeten. Men zag ook hoe mensen ongelukkig werden van het geloof in deze vorm. Een leven vol angst is ook niet de bedoeling van God. In het gezin waar ik opgroeide, mijn vader was ouderling in de gereformeerde kerk, ging er meer tijd in de strijd met de vrijgemaakte kerken zitten dan in een positief geloof. Toen het wetticisme niet meer geaccepteerd werd door de jongeren die veel beter waren opgeleid dan hun ouders, was het snel over. Secularisatie is een veelomvattend probleem maar dit speelde zeker een rol. Het is ook niet erg sexy gereformeerd te zijn, mooie uitspraak van een CU-kamerlid. Je kunt het makkelijk fout opvatten maar de essentie is dat het Christendom door veel mensen gelijkgeschakeld wordt met het sombere calvinisme. De groei is er inmiddels ook uit, maar veel mensen uit calvinistische kerken vonden het een opluchting in de evangelische beweging een kerkbeleving te ervaren zonder het calvinisme. De angst werd blijheid. De PKN verliest gemiddeld 1000 mensen per week op dit moment. Maar de groei bij de evangelischen is er al lang uit en de bevindelijkheid is ongeveer constant, al suggereert men anders. Maar bekering tot het Calvinisme is een randverschijnsel.
Thomas, nog steeds PKN overigens. |
Er zijn kerken die blijven hangen in oude structuren en die hebben of een vaste kern of een leegloop. Die kerken hebben nog niet zo van de term gehoord die bij mij in de kerk regelmatig gebruikt wordt: Oude woorden, nieuwe vormen,nieuwe wegen en inhouden voor mensen van nu en straks onderweg naar..........De oude kerk zal zijn bastion van het eigen gelijk moeten verlaten op echt op zoek gaan naar nieuwe manier van kerk zijn..... Ook ik ben een PKNnner en God zij dank lid van een kerk die nieuwe wegen inslaat en waar je kan vertoeven als een oase in de woestijn. Toch kan ik een enkel keertje nog wel eens terug verlangen naar de kerk van vroeger, het was wel allemaal duidelijk.... En vergeet ook niet, geloven is niet meer zo vanzelfsprekend als vroeger. tegenwoordig is het meer een op reis zijn, soms samen op weg, soms alleen en dan is er veel te beleven en te ervaren.......en dat kan voor een ieders weer heel anders zijn. En het angstgeloof: dat is er en dat blijft er........en wie weet krijgen wij daar ook wel een beetje last van als het zo aan de orde komt in je leven........(hoop het niet uiteraard).
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 28 maart 2011, 20:16
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:48
Onderwerp: Andere afkomst/huiskleur en relatie`s.
|
|
|
CHATULIEM619 schreef: | Voor mij geen gekleurde vrouwen, wil geen problemen hebben met een andere cultuur.. |
Wacht maar eens tot je hotel de botel verliefd wordt Chatuliem, dan praat je vast anders........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:30
Onderwerp: Het off-topic topic
|
|
|
FRANKT627 schreef: | je bedoeld dat mannen pas wijzer worden met de jaren??? Tja, dat zijn van die algemene kromgetrokken vooroordelen die kant noch wal raken. Ik heb het grote ongenoegen gehad vandaag om enkele oudere dames te spreken. Ondanks hun geslacht en ouderdom kwamen ze zeker en vast niet wijs over... |
Typisch, dat heb ik nu wel eens met mannen........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:28
|
|
|
DAVID923 schreef: | Ik ga niet af op die secondaire bronnen, en kunnen we van een ieder iets in het leven zoeken wat fout is en dan suggereren dat alles wat hij zegt fout is. Zelfde als iemand jou op een fout of zwak moment betrapt chat, en dan zegt als je voor de gemeente staat, weg met jou zondaar!
@ thomas, dat was ook precies mijn punt in een eerdere reactie, veel dingen (predestinatie, soevereiniteit versus vrije wil) die calvijn leerde was al eerder besproken (augustinus/pelagius), niks nieuw onder de zon.
Simpel, toets alles en behoudt het goede. Ook met meneer calvijn., chat, thomas en ik. Sola scriptura! |
Was het allemaal maar zo simpel David.........praktijk is toch wat weerbarstiger.......en dat weet jij volgens mij ook heel goed...... Verba Volante, scripta manent..........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 28 maart 2011, 19:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:25
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Het Calvinisme lijkt zo belangrijk omdat de aanhang in Nederland erg groot is in verhouding. Calvinisten vind je met name in Nederland maar ook in delen van Schotland, Duitsland, Zuid-Afrika en de Verenigde Staten, denk aan de presbyterianen daar. Het Calvinisme is echter een relatief kleine stroming. Calvijn lijkt daardoor veel groter dan hij is. De overgrote meerderheid van de Christenen op Aarde herkent zich er niet in. De Tweede Hervorming zoals die nu plaatsvindt in Zuid-Amerika ten koste van de katholieken is ook geen calvinistische of lutheraanse hervorming maar een evangelische.
Dat het in Nederland groot is, kun je historisch eenvoudig verklaren met de synode van Dordt. Gomarus en Arminius stonden tegenover elkaar en Gomarus won die strijd. Het Calvinisme kunnen we ook beter het Gomarisme noemen want Gomarus week nog iets af van Calvijn. Het Calvinisme werd in de praktijk staatsgodsdienst, wat het succes mede verklaart.
Buiten Nederland en kleine delen van de genoemde landen is het Calvinisme echter een marginale stroming. De grote aandacht voor Calvijn in Nederland is daarmee wel verklaarbaar maar het was zeker niet de belangrijkste theoloog onder de 1800 miljoen Christenen op de wereld. Wereldwijd zijn de evangelische kerken veel belangrijker.
Thomas, het Calvinisme is een repeterende breuk. |
Bedoel je nu te zeggen dat het Calvinisme eigenlijk een typische Nederlandse stroming is en dat het in andere landen ook gekomen is door de emigranten?
Eigenlijk wel logisch.......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 19:21
|
|
|
XABIA794 schreef: | en pas wijzer |
Vrouwen lopen geestelijk toch ook twee jaar vooruit bij de mannen??? Volgens mij is dat wetenschappelijk bewezen.......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op maandag 28 maart 2011, 19:29
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 14:02
|
|
|
Ik mis de bijdrages van leonard al een paar dagen? Is hij op vakantie??????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 28 maart 2011, 06:49
Onderwerp: collecte
|
|
|
GRIFFIN748 schreef: | En na de dienst natuurlijk het Sacrament van de koffie! Al dan niet vergezeld van een koekje...
|
En is het niet zo dat de katholieke medemens na de kerk de kroeg ingaat om koffie te drinken met een borrel??????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 23:05
Onderwerp: Privacy op CM is niet gegarandeerd
|
|
|
TOBY236 schreef: | Voor diegene die zich afvragen of dit forum inderdaad openbaar te bezoeken is: Log uit en open dan deze pagina: http://www.christianmatch.nl/forum/forum_posts.php?tId=1813
-of een link naar een ander willekeurig topic.
Best vreemd eigenlijk, ik had verwacht dat dit een "gesloten" forum zou zijn. Ik denk eigenlijk dat ze niet weten hoe ze het forum kunnen afsluiten voor niet-leden en dat ze het maar gewoon openbaar houden; lijkt me sterk het forum bewust openbaar is.
Ook de foto's zijn overigens openbaar; je kan de grote versie van de foto's bekijken zonder login. Zonder account heb je een optie om "christelijke singles" te zoeken. Uiteindelijk kom je dan bijv. op deze pagina: http://www.christianmatch.nl/profiel_nli.php?profielID=57411
Je ziet hier een plaatje; als je erop klikt voor de vergroting krijg je zo'n lieve melding dat je een account moet hebben. Als je de afbeelding echter opent via rechtermuisknop > afbeelding weergeven, krijg je deze URL: http://www.christianmatch.nl/image_uploader/images/members/2/f66e9242f6d95a36df732cfeb.jpg
Je kan die "2" in een "0" veranderen voor de foto in originele grootte; bij sommigen is dit gewoon de 10 megapixel versie. 1 is de grootste versie die betaalde members zien, 2 is de middelgrote preview en 3 is de kleine versie.
Verder maakt het weinig uit, daar niet van :P Niemand zal op het idee uitkomen om dat nummertje te veranderen om alleen de grote versie te bekijken, en het is enkel maar de grote versie van de foto's die ze toch al kunnen zien. |
Maar weet je wat ik nu niet snap? Hoe kan er nu een andere foto dan je profielfoto voorbijkomen op de site van CM? Dat zag ik laatst van iemand, die heeft een heel andere profielfoto?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 20:04
Onderwerp: wie gaat mee op zaterdag 9 april 2011 uiteten in zwolle ?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | op de foto kan je zien dat het tafeltjes van 4 zijn. Als je met 21 mensen gaat is er iemand die alleen aan een tafeltje moet zitten...dat is wel erg gezellig...maar aangezien ik toch niet mee ga zal ik maar en niets schrijven. |
In nederland schuiven ze weleens tafeltjes aan elkaar zodat je één grote tafel hebt
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 20:00
Onderwerp: wie gaat mee op zaterdag 9 april 2011 uiteten in zwolle ?
|
|
|
HENK710 schreef: | Inprincipe is het voor alle leeftijden, Dus mag iedereen mee, We hebben wel gezegd dat we een max van 20 personen hebben omdat we een niet te grote groep willen.Verder is er gereserveerd voor 20 personen, We kunnen je dus wel op een reservelijst zetten... En als er dan iemand afvalt zou jij mee kunnen,
Willen verder de mensen die het nog niet zeker weten of ze wel of niet mee kunnen het zsm laten weten? Dan kunnen er mensen van een eventuele reserve lijst mee
Groetjes Does en Henk |
Zou het nu erg uitmaken of er éentje meer of minder meekomt?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 19:52
Onderwerp: welk boek lees jij momenteel?
|
|
|
INEZ910 schreef: | Ach het is net hoe je het wilt zien .. |
ik hou toch ook wel van mannen die de container buiten zetten......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 19:27
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Wat bedoel je hiermee Willemijn??? |
Dat het toch een dating gebeuren kan worden en geen ontmoetingsplaats En trouwens, voldoe je wel aan het CM profiel als man in vrouwenkleren?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 19:23
Onderwerp: wie gaat er weer mee picknicken op de heide in ede?
|
|
|
FRANKT627 schreef: | Cross sprak over salamanders en al wat hij in zijn handen krijgt verandert in een gevaarlijk en pijnlijk projectiel...ik doe een jurkje aan en neem een handtas mee dan is de kans om gespaard te worden veel groter... |
Zou Chatuliem nu toch gelijk hebben???? Dit is een opmerking met een , dit voor alle duidelijkeheid......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 17:56
Onderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Wat geweldig Willemijn, heb je ze even nog een poosje samen thuis voordat je dochter vertrekt...wat een wereldreizigers...!
las hier ergens dat ze het niet van een vreemde hebben.. |
Ze zijn alletwee al uitwonend hoor......maar inderdaad de één reist voor zijn werk de hele wereld rond en zit regelmatig in gevaarlijke landen en de ander vind het leuk om de hele wereld rond te trekken.......... En dan hebben ze nog zo'n kneuterige moeder thuis die ze overal voor waarschuwt......wat ze vriendelijk glimlachend aanhoren maar verder niets mee doen....... en die inderdaad vergeet dat ze ook reislustig is aangelegd........
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 27 maart 2011, 17:58
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 17:18
Onderwerp: De oude vogelkooi
|
|
|
[quote=LISA610]
Het stuk van David was toch ook wat langer? En waar gaat dit toch over eigenlijk? Blijft een mooi stuk ook al staat het er tien keer op..... Zullen we nu maar van de lange avond gaan genieten en er over ophouden?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 16:43
|
|
|
MARIAN519 schreef: | quote David: We moeten als verwende luie consumerende westerse christenen eens goed relativeren en prioriteiten stellen.
Dan kun je dit wel anders zeggen misschien? ...........dat hij zichzelf erbij betrekt is mooi ( sorry David, je zegt het zelf.. ) maar om nu iedereen over 1 kam te scheren? |
Laten we nu niet ieder ongelukkig gekozen zin bekritiseren..... ik ga uit van de goede bedoelingen......
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 15:52
|
|
|
CROSSROAD317 schreef: | Nu plaats je zo'n mooi en gevoelig stukje, en dan geef je er een persoonlijk commentaar bij, waar totaal geen gevoel/respect voor je mede-christenen uit spreekt.
Valt me mee dat je nog niet uit Matt. 23 citeert ....
.. |
Misschien bedoelt hij te zeggen dat wij als christenen in de westerse wereld het gewoon erg goed hebben? En als christenen het natuurlijk wel makkelijk hebben in vergelijk met andere werelddelen? Zo vatte ik het op Crossroad? En dat is toch niet verkeerd gedacht?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 14:05
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
SUSANNAH475 schreef: | Misschien last van een jetlag Willemijn ? |
Leuk gevonden Susannah, dat is het natuurlijk........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 13:59
|
|
|
En als je dan het stukje van Griffin leest dat hij de woorden genuanceerd heeft en zelfs teruggenomen heeft? Is ook zo dat hij dat gedaan heeft....... Eens een dief altijd een dief?????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 09:37
Onderwerp: Het slechtste moment van vandaag
|
|
|
Dat ik er vanochtend achter kwam dat ik niet meer goed tegen laat naar bed gaan kan.......Of zou het komen dat toen ik thuis kwam ook de klok weer gelijk een uur vooruit moest????????????
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 09:34
|
|
|
[quote=GRIFFIN748]zo, nou trap je even op mijn Luthers hart. Luther heeft inderdaad geen nette dingen over de joden gezegd. maar die zijn later door hem genuanceerd, danwel teruggenomen. exacte bewoordingen van hem moet ik je op dit moment even schuldig blijven. ik moet dat even uit/opzoeken.
het zou handig zijn, Chat, als je dit soort dingen wat nader bestudeert eer je ze op een forum knalt, en dan het h e l e verhaal vertelt. sec een opmerking als die jij nu maakt, vind ik (als geboren Lutheraan) niet kunnen. het zou betekenen dat elke Lutheraan een antisemiet is. en dat is niet zo, dat weet jij net zo goed als ieder ander.
[/quote
En zo zie je maar weer dat je niet zo maar een opmerking of bijbeltekst kan plaatsen zonder het in zijn verband te zien of even uit te zoeken hoe het zit........ De opmerking Luther was een antisemiet is dan ook wat kort door de bocht........
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 27 maart 2011, 03:56
|
|
|
MARIAN519 schreef: | Wat een mooie gedachte Chat.. Zelf geloof ik ook dat het andersom werkt.. God reikt ons de hand en wij zeggen nee of ja..en dat God van te voren alles al weet en dat dat Uitverkoren genoemd wordt? het heeft volgens mij alleen met God te maken, het is Zijn keuze en wij moeten de onze maken.. Als je denkt dat God toch mij wel of niet al heeft uitverkoren kun je inderdaad een fatalistische houding in de hand werken..en ik geloof niet dat God dat bedoeld heeft..
heette dat boek van ChaÏm Potok niet Davita's harp? heel mooi |
Even off topic......wat een prachtig boek is dat he? ik heb thuis ook zo'n harp, in mijn vorige huis had ik hem aan de voordeur en dat gaf zo'n mooi geluid als iemand binnenkwam...... maar....nu weer verder met de discussie......
Laatst aangepast door
|
WILLEMIJN232
|
op zondag 27 maart 2011, 04:03
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |