ChristianMatch

Forum

Berichten van ZINGA672
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 ... 40 Volgende
ChristianMatch forum index » Berichten van ZINGA672
Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 22:59
BerichtOnderwerp: 15 januari - eten bij de Smaak van Vietnam in Woerden

LEPELTJE037 schreef:
Misschien een echte CM-agenda... zo eentje met bloemetjes... Uitdagende, speelse smiley die tong uitsteekt

Ooow; waar kan ik die bestellen?? Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 22:55
BerichtOnderwerp: Bijna dood ervaring

[quote=THOMAS968]Voorbeeld: vroeger zei met van epileptici dat ze van de boze geest bezeten waren. Nu hebben we het gereduceerd tot datgene wat in de hersenen misgaat. Daar is Dekapine voor bedacht om het leefbaar te maken voor epileptici. Dat mag minder vroom klinken en onbijbels, want daar staat immers dat ze van de boze geest bezeten waren, maar vraag eens aan epileptici wat het beste helpt...

Wow Thomas; waar staat in de bijbel dat epileptici door boze geesten bezeten zijn?? Ben ik in mijn bijbel nog nooit tegengekomen!

En wat is er verkeerd aan het bevrijden van mensen die wel door boze geesten zijn bezet? Jezus deed het en zijn volgelingen doen het en de mensen die door Hem worden bevrijd hebben geen medicijnen meer nodig. Of vind je het erg dat de farmaceutische industrie op deze manier geld misloopt?

Als iemand de overtuiging heeft in de hel geweest te zijn, dan is dat niet bijbels denk ik.

Je zegt het goed: dat denk je. Kennelijk heb jij ofwel een hele andere bijbel dan ik, ofwel je hebt geen flauw idee van wat erin staat.

De duivel laat mensen terugkeren uit de hel?

Wie denk je dat de baas is in de hel? In mijn bijbel heeft Jezus alle boze machten overwonnen. Zie Kolossensen 2:15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

Ik ben er van overtuigd dat er naast de levensvorm zoals we die hier op aarde kennen een vorm bestaat die ik dan maar voor het gemak het hiernamaals noem.

Jazeker; maar het hiernamaals bestaat nu al. En sommigen mensen hebben daar een kijkje genomen. Dat zijn er overigens inmiddels al heel veel; het gebeurde vroeger en het gebeurt nog steeds. En de verhalen en getuigenissen komen allemaal met elkaar overeen. En bevestigen wat er in de bijbel staat. Wonderlijk hé?!

Wat wij als levende mensen waarnemen is een zaak van biochemie en electrische signalen

Wat een onzin.

De hemel is het terrein van God,

Precies en Hij bepaalt wie, wat, wanneer en hoe mensen er komen. En of sommige mensen al voor hun dood hiervan een openbaring krijgen.

Maar ik geloof niet in verklaringen die mensen zichzelf wijsmaken en die zich daarmee ook nog in een bijzondere positie plaatsen die de mens niet toekomt.

Ik, en anderen die deze dingen hebben gezien, hebben niet om deze ervaringen gevraagd. Dat er redenen zijn waarom God deze dingen laat gebeuren is duidelijk, maar dat is een ander verhaal. Die bijzondere positie begrijp ik niet helemaal: waar heb je het over. Iedereen die niet volgens het geijkte, politiek en wetenschappelijk correcte plaatje denkt moet op laffe manier belasterd worden. Ik denk anders dan jij, maar dat mag niet, dus suggereer je dat ik, en anderen met dezelfde mening zichzelf graag een bijzondere positie aanmeten. Walgelijk. Klinkt bepaald niet 'tolerant' hoor.

Het is aantoonbaar pure interpretatie

Oh ja; toon het eens aan dan?

en je begeeft je ten onrechte op Gods terrein.

Ik ben Gods kind dus ik ben geheel terecht op Gods terrein.

Mensen moeten Gods bevoegdheid, het heersen over leven en dood, niet naar zich toetrekken of eigen proberen te maken.

Helemaal met je eens. Doet overigens ook niemand; maar ja t is ozo makkelijk om je gelijk te halen door mensen woorden in de mond te leggen of dingen in de schoenen te schuiven.

Het is goed te bidden tot God om genezing, maar als je dan je medicatie niet inneemt, help je God niet je beter te maken.

Je bent niet goed op de hoogte. God maakt vele mensen beter en wonderen gebeuren nog steeds. Ook wanneer mensen hun medicatie niet innemen.

Tenslotte: BDE en hel- en hemelervaringen zijn van alle tijden. Ze zijn beslist bijbels, maar ja, als je de bijbel niet kent is dat een beetje lastig te onderkennen.

Jij hecht erg veel waarde aan de wetenschap en van mij mag je hoor. t Is alleen erg lastig om geestelijke zaken via wetenschappelijke methoden te onderzoeken, zo niet onmogelijk. Ik geef dan toch de voorkeur aan de bijbel dat is een boek met (ook) verstand van geestelijke zaken.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 21:47
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

Separated, I cut myself clean
From a past that comes back in my darkest of dreams
Been apprehended by a spiritual force
And a grace that replaced all the me I've divorced...

http://www.youtube.com/watch?v=mjpe-AquuUQ

Lachende smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 21:05
BerichtOnderwerp: 15 januari - eten bij de Smaak van Vietnam in Woerden

LEPELTJE037 schreef:
...of heeft iedereen een jaar-agenda, van begin januari tot eind december? Gefrustreerde smiley

k Zou t niet weten.... Hoe ziet dat eruit?? Lachende smiley met blinkend witte tanden Lachende smiley met blinkend witte tanden
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zaterdag 30 oktober 2010, 20:54

MARIAN519 schreef:
Als ik het goed begrijp zeg jij dat je levensecht in de hel geweest bent? en je gelooft ook dat de satan, want de hel is zijn woonplaats, jou er uit heeft laten gaan en dat je nu op aarde kan vertellen van Gods liefde?
Is dit echt zo? begrijp ik het zo goed?

De satan is bij mijn weten nu nog niet in de hel, iig niet voorgoed; hij waart helaas hier op aarde rond.

Mijn lichaam bleef overigens op aarde. Jezus zelf heeft mij eruit gehaald.

GrZ
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 oktober 2010, 23:50
BerichtOnderwerp: Wie gaat er mee naar het kerstdiner van Christianmatch?

LOES550 schreef:
Clown smiley mag wel eerst een bank gaan kraken als ik wil socializen hier op cm...

Wanneer gaan we?

Bivakmutsen liggen klaar Coole smiley met zonnebril

Laatst aangepast door
ZINGA672
op vrijdag 29 oktober 2010, 23:50
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 oktober 2010, 23:37

WILLEMIJN232 schreef:
Is het niet zo dat je denkt dat je in de hel bent geweest? En mensen met een bijna dood ervaring denken dat ze een stukje hemel hebben gezien?
Wij denken allemaal dat wij er een beeld van hebben maar het is iets waar wij alleen maar naar kunnen gissen .............Het is iets bovenaards en dat is maar goed ook toch?

Nee Willemijn ik denk het niet ik weet het zeker. Net zoals jij dingen zeker weet die op deze aarde plaatsvinden. Het is alleen niet uit te leggen. Zeker als je zelf die ervaring niet hebt gehad.

Het aparte is dat ik er nu van overtuigd ben dat de dingen die 'hierna' komen, de 'bovenaardse', veel echter en reëeler dan de dingen hier op deze aarde. Wij denken vaak in termen als 'twilight-zone' alsof het bovennatuurlijke een soort schemergebied is. Mijn ervaring heeft me geleerd dat het net andersom is. Het hiernamaals is vele malen 'helderder' of hoe je het ook wilt noemen (kan er geen goede woorden voor vinden) dan het leven hier en nu. In de bijbel wordt dit ook wel aangegeven: 1 Corinthiërs 13:12 "Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben."

Natuurlijk kan ik van niemand vragen om mij te geloven: dat is ieders eigen vrije keus. Ik vertel gewoon wat ik gezien en meegemaakt. Voor zover dat mogelijk is.

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: vrijdag 29 oktober 2010, 08:03
BerichtOnderwerp: God straft de mens niet

CHATULIEM619 schreef:
Allereerst ben ik dit onderwerp begonnen met een bijbelstudie. Ik vraag me echt af of je dat wel gelezen hebt. En datgene wat ik heb weergegeven, is dat God niet voor niets van ons vraagt om zonde te laten, maar dat zonde directe gevolgen heeft voor je geloofsleven en dat dat een goede reden is, om dat gewoon te laten. Wat jij eigenbelang noemt, noem ik zelfbescherming.
En ook al lees je hier geen goddelijk principe in, het is er wel degelijk in aanwezig. Het laat nl. de bezorgdheid zien die God heeft voor Zijn kinderen. Dat Zijn regels niet gesteld zijn om ons te straffen, maar dat ze een doel hebben op zichzelf. En als we ons aan die regels en principes houden, dat we in vrijheid kunnen leven. En aangezien het ons nooit volledig zal lukken om helemaal te voldoen aan Zijn maatstaf, heeft Hij ons de Zoon gegeven om ons te bevrijden van de zondemacht.
Maar zonde is reëel en heeft veel mensen in haar macht. En daar kun je nonchalant over doen, maar dan doe je tekort aan de bevrijding die God aan mensen wil geven.
En is de werking van zonde over als je eenmaal tot bekering gekomen bent? Ik denk dat je als christen altijd beducht zou moeten zijn voor het gevaar dat zonde in zich heeft en dat het een voordurende strijd zal blijven om je van zonde af te houden. En soms zul je vallen, zul je aan zonde toegeven, ook dan is er kans om bevrijd te worden van die zonde.
Als je beseft hoe zonde werkt, als je beseft hoe het je kan meeslepen weg van de Waarheid die in Christus is, zul je alerter zijn om minder snel te vallen en zul je herkennen en erkennen wanneer je eraan toegegeven hebt.

De titel, daar kun je kritiek op hebben. Maar de rest is helemaal geënt op bijbelse principes....

Tja, ik vraag me ook af of jij mijn reacties wel gelezen hebt.

In je 1e post schrijf je het volgende:
We schamen ons voor wat we gedaan hebben, we proberen het in ons hart goed te praten, we proberen de ander de schuld te geven en zo worden we prooi van onze eigen zonde en glijden we steeds meer af van het doel wat God ons gegeven heeft.

Hier geef je aan wat de gebruikelijke manier is van de mens om met zonde om te gaan. Dit zit in ons en dit kunnen we in eigen kracht niet overwinnen. Ook niet dmv het 'gezond verstand' omdat we vinden dat zonde ons schaadt. Feitelijk spreek je jezelf dus tegen. Enerzijds geef je aan dat de natuurlijke reactie van de mens op de zonde desastreus is, anderzijds vraag je van diezelfde mens om in eigen kracht z'n zonde te overwinnen. Jezelf zeg maar aan je eigen haren uit het moeras te trekken.

Verder zeg je:
De zonde echter beschadigt de mens. En de reden dat men niet zou moeten zondigen, is omdat men er zichzelf mee schaadt.

Dit is niet bijbels; de reden dat we niet moeten zondigen is omdat we gehoorzaam moeten zijn aan God. Dat eist onze positie als mens tegenover een almachtig God die ons gemaakt heeft. Hij zegt: "Weest heilig want Ik ben heilig".
Jij plaatst met jouw verhaal de mens in het middelpunt: het welzijn van de mens staat daarin voorop. Volgens mij moet het 'welbevinden' van God centraal staan en (het doen van) Zijn wil die geërbiedigd wordt.
Maar dat is tegenwoordig een probleem: wij zijn (zeker de westerse mens) geen autoriteit meer gewend. Wij dulden niemand meer boven ons en zeker geen God.

Nog een citaat:
Zo is het ook met de volwassene. Als we beseffen, dat we beter kunnen proberen om niet te zondigen, omdat we onszelf daarmee beschadigen, dan zijn we veel gemotiveerder om bepaalde dingen te laten.

Of we gemotiveerder zijn weet ik niet: dat hangt wellicht van de persoon af. Of het daadwerkelijk helpt betwijfel ik ten zeerste.
Ten 1e zijn er veel dingen waarvan je weet dat je ze zou moeten laten en die je toch doet. Paulus roept ergens uit "Ik ellendig mens".
Ten 2e is de 'zelfbescherming' waarover jij het hebt heel arbitrair. Iedereen kan dan zelf bepalen wat wel of niet goed voor hem/haar is. Waarmee je jezelf wel of niet schaadt. Een duidelijke definitie van zonde ontbreekt dan.

Bovendien noemde ik al eerder dat God zelf de mens waarschuwde voor het gevolg van de zonde voordat de 1e zonde plaatsvond. Hij zei niet dat Hij ze ging straffen, Hij dreigde niet, maar Hij vertelde dat de consequentie van de zonde de dood was. Die aanpak werkte niet; de mens viel.

Hier nog 1:
Toch voldoet het argument van God straft niet. Veel mensen kunnen daar niks mee. Of ze vinden Hem een strenge God, die op alles let wat ze doen, of ze zien Hem als een onredelijke God, die ons straft ook al kunnen we er niks aan doen. Dit schaadt in veel gevallen het beeld wat mensen van God hebben en zo is het ook niet bedoeld

Dit probleem wordt denk ik niet opgelost door mensen aan 'zelfbescherming' te laten doen en de zonde vanuit het gezonde verstand te laten bestrijden, maar om hen meer zicht te geven op de blijde boodschap en de Persoon van Jezus Christus.

Jij:
Het leven met God bestaat voor een groot gedeelte uit vergeving vragen. Niet omdat Hij je straft, maar meer omdat jezelf door krijgt dat je fouten gemaakt hebt.

Waarom zou je vergeving vragen als je de straf van God buiten beschouwing laat???? Hoe kun je berouw hebben van iets dat volgens jou niet verkeerd was, maar meer een 'zelfbeschadiging'?
Op het moment dat je de straf van God buiten beschouwing laat heb je ook geen vergeving meer nodig en kun je ook geen berouw meer hebben naar God toe. Hooguit naar jezelf vanwege het feit dat jij jezelf hebt beschadigd.

Verder:
Ik ontken niet dat God straft, maar als motivatie werkt het bij de meeste mensen niet. Een sterkere motivatie zou moeten zijn, dat men uit zichzelf onderscheidt wat zonde is en wat zonde in je leven kan doen.

De mens onderscheidt uit zichzelf niet wat zonde is. Daar heeft God zijn Woord voor gegeven en daarvoor is de Heilige Geest in het hart van de christen komen wonen. De motivatie om niet te zondigen zou moeten zijn omdat men met zonde God tekort doet.

Het bijbelse antwoord op zonde en straf = berouw, vergeving en wedergeboorte.

In 1 Corinthiërs 15:34 staat: "Komt tot de rechte nuchterheid en zondigt niet langer, want sommigen hebben geen besef van God. Tot uw beschaming moet ik dit zeggen." Hier kun je lezen dat stoppen met zondigen alles te maken heeft met besef van God en niet met zelfbescherming e.d. Ik ben ervan overtuigd dat dit (zelfbescherming) nooit voldoende motivatie zal leveren.

Tot slot:
1 Johannes 3:6 "Een ieder, die in Hem blijft, zondigt niet; een ieder, die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend.

GrZ!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op vrijdag 29 oktober 2010, 08:05
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: donderdag 28 oktober 2010, 21:21

CHATULIEM619 schreef:
[color=FF0000] zelf vind ik dit een te passieve houding ten opzichte van zonde. Ik denk dat het goed is, te benoemen waar je zwakheden zijn en daar mee aan het werk gaan.

Denk je dan dat de strijd over is? Ik denk dat de strijd dan pas begonnen is.

Hoe concreet wil je het nog hebben dan? Zijn dit geen heel concrete voorbeelden van zonde waar je tegen kunt strijden? Dit is niet alleen contemplatief denken over zonde, maar heel praktisch bezig zijn met welke zonden je kunt loslaten. En dan merk je dat God je kracht geeft dingen te overwinnen.

Nu haal je God er wel bij, maar een paar posts eerder wilde je Hem juist buiten beschouwing laten. We moesten niet meer zondigen omdat zonde ons kwaad doet; dus eigenbelang. Waarom zou God ons daar mee moeten helpen? We doen het dan toch niet voor Hem?

De titel van het topic is ongelukkig gekozen en bijbels onjuist. Het oordeel van God ligt onlosmakelijk over de zonde. Dat dit niet de mooiste reden is om de zonde te laten is wel duidelijk. Uit liefde voor God is de goede motivatie en idd zul je dan kracht van God krijgen.
Maar stoppen met zondigen omdat het je schaadt heeft, hoewel het zeer verstandig is, niets met God te maken. Daarvoor heb je geen relatie met God nodig.

GrZ
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: donderdag 28 oktober 2010, 20:02

THOMAS968 schreef:
Dit heeft met mijn verhaal echt niks te maken. De bijna-dood ervaring vindt juist wel in onze hersenen plaats en nemen we dus gewoon waar. Het is geen poging om iets te verklaren, het is plausibel. De bijnadoodervaring is vrij eenvoudig te analyseren. Het feit dat de dit fenomeen gewoon een scheikundig proces is, doet niets af van een geloof in het hiernamaals, noem het hemel of hel. Het geloof in het hiernamaals en de bijnadoodervaring zijn echt twee verschillende dingen, zonder enig verband. De mensen die deze ervaring hadden, zijn hooguit een illusie armer. Het geloof in God staat volledig overeind als je dit fenomeen weet uit te leggen. Veel mensen spreken op CM over occult. Welnu, de scheikundige nawerking van zuurstofarme hersencellen verklaren als even in de hemel geweest zijn, dat is pas occult. Een complottheorie dat het doel van wetenschappers is mensen van een geloof in God te willen afhouden is buiten iedere orde. De conclusie als je stelt dat je niet gelovig kunt zijn als je buiten de hersenactiviteit niets kunt waarnemen, mist werkelijk elke grond en heeft ook geen verband met het onderwerp. Het gaat om het verklaren van de bijnadoodervaring en dan werken de hersenen nog, daarna overigens ook. Dat we de hemel niet zullen en kunnen waarnemen door middel van hersenactiviteit is als zeker aan te nemen. Maar je kunt er niet uit afleiden dat je met deze verklaring van de bijnadoodervaring uitsluit dat er geen waarneming van de hemel mogelijk is buiten hersenactiviteit om - en je dus niet gelovig kan zijn. Dat oordeel zou je alleen op ethische gronden al niet eens mogen hebben. Dan zouden alle gelovige betas wel in kunnen pakken, maar gelukkig denken die daar te exact voor.

Thomas, die vindt dat geloven in God en kennis en toepassing van wetenschappelijke gegevens goed samen kunnen gaan.

Jij schrijft: "Mar, de mensen die het meegemaakt hebben, zijn niet in de hel of de hemel geweest". Ik vraag me af waar jij die keiharde conclusie op baseert. De wetenschap kan dit niet eens aantonen. De mensen die het hebben meegemaakt zeggen allemaal hetzelfde: zij zijn ergens anders geweest. En ik zeg het je ook: ik weet waar ik ben geweest en dat was niet in mijn hersenpan. Dat mensen dat niet willen geloven is hun volste recht. Maar verzin dan geen oneerlijke pseudo-wetenschappelijke uitvluchten.

De wetenschap gaat in haar ijver geestelijke zaken te reduceren en in te passen in haar beperkte studieterrein, om heel wat aspecten van het fenomeen heen. Het 'uittreden' van een ziel/geest uit een menselijk lichaam komt niet uitsluitend voor bij BDE. Het is christenen overigens niet toegestaan dit zelf te proberen (dit voor alle zekerheid) Maar het gebeurt. En in voor zover ik weet alle gevallen, nemen mensen zaken waar die ze normaal gesproken niet zouden kunnen weten. Mensen met een BDE hoor je ook vaak zeggen dat hetgeen ze gezien hebben, niet in woorden valt uit te drukken: het past namelijk niet in onze hersenen omdat het geestelijke zaken zijn. Wat ik heb gezien, dat kan ik ook niet beschrijven; daar zijn geen woorden voor. Het enige dat ik ervan kan zeggen is dat het exact overeenkomt met wat er in de bijbel staat. En nee; ik heb het niet bijeen gefantaseerd want veel van wat ik heb gezien heb ik pas later in de bijbel teruggevonden.

2 Corinthiërs 12:4 "...dat hij weggevoerd werd naar het paradijs en onuitsprekelijke woorden gehoord heeft, die het een mens niet geoorloofd is uit te spreken."

Ik weet niet wat jij onder occultisme verstaat, maar in het hedendaagse taalgebruik dacht ik dat occultisme geassocieerd wordt met bovennatuurlijke, geestelijke activiteiten in samenwerking met boze geesten. Hoewel de letterlijke term die associatie niet heeft, gebruik ik hem toch maar even zoals hij nu bekend staat. Ik begrijp jouw opmerking over iets occult maken dus niet. Een geestelijke ervaring is in de grond gewoon een geestelijke ervaring hoeveel impact zoiets ook op het menselijke lichaam kan hebben. Van belang is wel waar die ervaring vandaan komt. Sommige mensen denken dat alle BDE's satanisch zijn. Anderen denken dit uitsluitend van de helervaring: dat is immers 'zijn terrein'. Mij lijkt dit laatste vrij onlogisch: de duivel gaat mensen niet waarschuwen voor de hel; hij sleurt ze er juist naar toe.

De door jou genoemde 'complottheorie van wetenschappers' is een beetje voorbarig; dit heb ik niet gezegd en ook niet bedoeld. Complotten die tegen de mensheid worden gesmeed vinden hun oorsprong binnen het rijk van satan. Dat mensen hier niet in willen geloven omdat ze hem nog nooit hebben gezien doet aan de realiteit niets af.

In de bijbel staat veel over de duivel geschreven, o.a.: "Die was een mensenmoorder van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen." (Johannes 8:44)
en in 2 Cor 2: 11 staat: "Want zijn gedachten zijn ons niet onbekend."

Dat er (toegenomen?) hersenactiviteit wordt waargenomen tijdens een BDE kan best waar zijn. Dat dit analyseer- en meetbaar is wil ik ook nog geloven. Maar dat dan vervolgens de conclusie wordt getrokken dat men dan 'dus' niet in de hemel of hel is geweest vind ik onaanvaardbaar.

In Prediker 12 wordt het zilveren koord beschreven waarmee het innerlijk van de mens aan zijn lichaam is bevestigd. In het vers daarop staat heel duidelijk dat de geest van de mens teruggaat naar God. Zolang de geest nog een verbinding heeft met het lichaam is het begrijpelijk dat die 2 elkaar beïnvloeden. Vind ik. Maar de wetenschap sluit bij voorbaat alle geestelijke realiteit uit omdat dit niet via de gebruikelijke wetenschappelijke methode bestudeerd kan worden. Hoe kortzichtig.

Prediker 12:6 "...voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft."

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op donderdag 28 oktober 2010, 20:03
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 22:23

CHATULIEM619 schreef:
Precies Mar, zo is het ook bedoeld, prikkelend. En gezien de reacties mag ik wel zeggen dat die opzet geslaagd is.
Maar wat ik nog steeds jammer vind, is dat zonde en straf van God nog steeds zo aan elkaar gekoppeld is, terwijl ik vind, dat je verder moet kijken dan alleen straf van God en jezelf de vraag moet stellen, wat doet de zonde in mijn leven en wat richt het eigenlijk aan? En dat is zowel een theologische vraag, maar ook evenzeer een existentiële vraag.

Dat vind ik een ongezonde houding. Nergens roept de bijbel op om te gaan navelstaren en te 'theologiseren' over de gevolgen van zonde in je leven. Integendeel, de bijbel roept op om onze focus te richten op Jezus, en ons door Hem te laten leiden.

Waar haal jij uit de bijbel dat wij verder moeten kijken? Bedoel je dat wij verder moeten kijken dan de bijbel? Geschokte, onthutste smiley

Als de Heilige Geest Gods licht over zonde in je leven laat schijnen; dan laat je het vanzelf wel.
Als je contemplatief over zonde, existentie, je doel missen (hoe ik-gericht) gaat nadenken kom je misschien wel wat te weten, maar de zonde nalaten zal er niet makkelijker van worden. Ik vermoed dat het zelfs averechts werkt, immers; hoe meer je nadenkt over datgene wat je niet moet doen, hoe groter de kans dat je het juist doet.

Wij zijn VERLOST van de zonde. Als je er dan over wilt nadenken, richt dan je blik op het kruis op Golgotha. Kijk naar wat het je Heer heeft gekost. Dan bedenk je je wel 2x voordat je de fout ingaat.

In Hebreeën 12 staat waarmee wij ons moeten bezig houden:

"Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die voor ons ligt.
Laat ons oog daarbij alleen gericht zijn op Jezus, de leidsman en voleinder des geloofs, die, om de vreugde, welke voor Hem lag, het kruis op Zich genomen heeft, de schande niet achtende, en gezeten is ter rechterzijde van de troon Gods. Vestigt uw aandacht dan op Hem, die zulk een tegenspraak van de zondaren tegen Zich heeft verdragen, opdat gij niet door matheid van ziel verslapt. Gij hebt nog niet ten bloede toe weerstand geboden in uw worsteling tegen de zonde, en gij hebt de vermaning vergeten, die tot u als tot zonen spreekt: Mijn zoon, acht de tuchtiging des Heren niet gering, en verslap niet, als gij door Hem bestraft wordt, want wie Hij liefheeft, tuchtigt de Here, en Hij kastijdt iedere zoon, die Hij aanneemt. Als tuchtiging hebt gij dit te dragen: God behandelt u als zonen. Want is er wel een zoon, die door zijn vader niet getuchtigd wordt?"

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 17:42

FRANKT627 schreef:
Zinga, bedoel je nu dat de BDE niet bestaat? Of dat je de verhalen van mensen niet gelooft?

Frank

Heb ik zo onduidelijk geschreven? Ik bedoel het tegenovergestelde Frank.

Ik heb het zelf meegemaakt. Ben in de hel geweest en weet sinds die tijd dat ik daar nóóit naar toe wil. En dat ik het niemand gun, omdat de mens daar niet voor is gemaakt. Maar je hebt een Zaligmaker nodig om in plaats daarvan naar de hemel te gaan.

GrZ

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 27 oktober 2010, 17:43
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 17:24

CHATULIEM619 schreef:
Ik probeer juist een argument erbij te geven, nl. dat zonde niet goed is voor jezelf en voor anderen.

Daar hoef je geen christen voor te zijn. Humanisten en atheïsten kennen dit principe ook.

GrZ

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 27 oktober 2010, 17:25
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: woensdag 27 oktober 2010, 17:03

THOMAS968 schreef:
Mar, de mensen die het meegemaakt hebben, zijn niet in de hel of de hemel geweest. De verklaring van het verscjhijnsel is in een eerdere bijdrage al beschreven. Het feit dat iemand veronderstelt in de hemel geweest te zijn, heeft - al dan niet helaas - geen enkele waarde. Het onverklaarde aan het verschijnsel is dat mensen die zelfmoord wilden plegen, altijd een negatieve ervaring hadden. Maar het feit dat dat nog niet verklaard is, doet van de juistheid van die verklaring niets af.

Thomas, die vindt dat mensen niet zomaar iets over de hemel moeten roepen.

Die verklaring van het verschijnsel is vooral in het leven geroepen om die ervaringen van hel en of hemel van hun (veront)rustende lading te ontdoen.

Als je denkt zonder hersenactiviteit niets te kunnen ervaren dan geloof je dus feitelijk niet in het hiernamaals. Je kunt je hersens immers niet meenemen; dus dan ervaar je hierna niets meer. Spiritisten, hindoeïsten, moslims, christenen en bijna ieder ander geloof kan je vertellen dat de mens een eeuwig voortbestaand onderdeel bezit. In het christendom zijn dit de geest èn de ziel van de mens.

Wetenschappelijke pogingen om hel- en hemelverklaringen van hun betekenis te ontdoen bewijzen eens te meer wat Jezus vertelt in de gelijkenis over de rijke man en de bedelaar Lazarus. De rijke man die zijn ogen opslaat in de hel wil dat Lazarus, die in de hemel bij Abraham is, zijn familie waarschuwt. Abraham antwoordt: "Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen."
Helaas heeft Hij gelijk.

GrZing

Laatst aangepast door
ZINGA672
op woensdag 27 oktober 2010, 17:05
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 20:35

HANNAH810 schreef:
Geschokte, onthutste smiley persoonlijk heb ik niet het idee dat ik te klein van God denk, zinga;
maar goed; daar kun je natuurlijk verschillend over denken.....

ondersteboven zijn, op je aangezicht vallen, vanwege Gods majesteit lijkt mij heel goed mogelijk eigenlijk.
als je oog in oog staat met "de Engel des Heeren" roept dat zoveel emotie op, dat deze Engel als eerste zegt; "wees niet bevreest",
waarbij dus de ontmoeting wel degelijk angst oproept,
dit is dan vanwege de majesteit van de Engel en niet zozeer van het strenge karakter van de Engel..

t Was meer in t algemeen bedoeld Hannah. En de moeite die ik heb om genoemde definities op 1 lijn te zetten.

Maar ik denk dat wij mensen mss wel allemaal de neiging hebben om te klein van God te denken en te proberen om Hem in ons denkkader in te passen. Het is goed om daarvoor te waken.

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: dinsdag 26 oktober 2010, 20:05

[quote=HANNAH810]21 En zó ontzaglijk was het verschijnsel, dat Mozes zeide: Ik ben enkel vreze(/ontzag/hoogachting) en beving. /quote]

Ik heb er toch moeite mee om het begrip "vreze des Heren" gelijk te stellen aan hedendaags menselijk ontzag. Bij laatstgenoemde is het niet gebruikelijk om subiet op je snufferd te vallen en doodsbang te blijven liggen. En dat is over het algemeen de reactie die mensen in de bijbel hebben als ze God ontmoeten. Mozes, Ezechiël, Daniël, Saul en Johannes waren allemaal godvruchtige mannen, maar hun reactie op hun ontmoeting met God zou ik nu niet bepaald willen beschrijven als "met hoogachting of ontzag".

Zolang je God niet ontmoet hebt kun je Zijn woorden uitleggen zoals het je uitkomt. Kun je Gods persoonlijkheid en karakter invullen zoals je wenst. Meestal een manier waarmee jij zelf prettig door het leven kunt. Maar pas als je Hem ontmoet hebt weet je dat Hij is zoals Hij is. En daar kunnen wij niets aan veranderen.

Als er Iemand betrouwbaar is in dit universum dan is Hij het wel. Hij doet wat Hij zegt. We zouden Zijn Woorden veel serieuzer moeten nemen. In ieder geval serieuzer dan onze eigen woorden. Hij maant ons in de bijbel om te veranderen naar Zijn beeld. Niet andersom: ons beeld van Hem aanpassen naar wat ons het beste uitkomt of waarmee wij prettig kunnen leven. Je trekt daarmee uiteindelijk toch aan het kortste eind.

GrZing
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:49
BerichtOnderwerp: mooi, leuk of bijzonder lied

De teller staat inmiddels al op 1013? Of begrijp ik het ff niet Smiley die vol vragen zit

Ow ff trugleze. Nu begrijp ik het. Wel een moeilijk onderwerp Lachende smiley met blinkend witte tanden

Laatst aangepast door
ZINGA672
op maandag 25 oktober 2010, 23:51
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:46
BerichtOnderwerp: Het slechtste moment van vandaag

MARISKA601 schreef:
Eh meneer... jongeheer kpn kwam langs...
En die zag er best goed uit...
En had best een goed humeur...
En alles ging zoals het moest...
Heel behulpzaam was hij...

De ideale schoonzoon
Herlaas heb ik geen dochter die bij hem past

Clown smiley Smiley die vol vragen zit

Zucht...

Wat voor storing had je precies?? Clown smiley Clown smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:43

RUTH485 schreef:
Straf

oorsprong ; Gods toorn
doel; vergelding
relationeel gevolg; vervreemding
persoonlijk gevolg; schuldgevoelens
gericht op : ongelovigen

Tuchtiging

oorsprong; Gods liefde
doel ; correctie
relationeel gevolg ; verzoening
persoonlijk gevolg ; een rechtvaardig leven
gericht op ; Gods kinderen

En wat als een ongelovige door middel van de straf van God tot inkeer komt en een gelovige wordt??

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:36
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

JOSINA022 schreef:
Jazekers, roep maar wanneer je in Utrecht bent Knipoog smiley Enne..welke plek had je ook alweer in gedachten? Ben het ff kwijt Smiley die vol vragen zit

Maarre..mag een cola'tje ook? Drink nl geen alcohol Kotsende smiley

Uuuh, je mag ook gewoon mailen hoor, anders moet je zo hard roepen Smiley met dichtgeplakte mond

Hihi... sterke koffie is ook drank hé Knipoog smiley

Ik was nu juist van plan om datum, en tijd en coördinaten luidkeels van t forum te roepen. CM invasie om betreffende etablissement voor de crisis te behoeden.

Maar ik mail je Lachende smiley

GrZing!

Sorry jongens, jullie mogen niet mee....
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:25
BerichtOnderwerp: voorziening

Als ik deze discussie lees lijkt het mij dat niet iedereen dezelfde definitie van armoede heeft. Dat is ook niet makkelijk, want armoede heeft denk ik in onze Westerse maatschappij meer dan 1 gezicht. Je kunt in het bezit zijn van allemaal mooie spullen maar toch geen geld hebben om eten te kopen.

Sommigen denken dat ons 'vangnet' toereikend is voor iedereen. Helaas blijkt dat in de praktijk veel mensen tussen de wal en het schip vallen. Daarnaast maken overheidsdiensten geregeld grove fouten waardoor mensen in de problemen komen. Ons systeem is al lang niet meer zo waterdicht als we denken.

Een kenmerk van echte armoede zou wellicht kunnen zijn dat deze je uitsluit van essentiële voorzieningen en een sociaal isolement veroorzaakt. Dat is erg. Als dat je dichter bij God brengt is dat mooi. Maar ik denk ook dat als je zelf armoede hebt meegemaakt je later, als het je weer goed gaat, ook met veel liefde een ander die dan in die situatie verkeert, zult helpen.
Zo leer je van beide kanten: vertrouwen op God in zware tijden en praktisch meeleven in tijden van voorspoed en zegen. Je hoeft een ander niet te helpen als je niet wilt. Niets is zo erg als een 'afgeperste gift'.

God heeft de blijmoedige gever lief.

GrZing!

Laatst aangepast door
ZINGA672
op maandag 25 oktober 2010, 23:27
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 23:05
BerichtOnderwerp: Wat was je mooiste moment vandaag ?

JOSINA022 schreef:
Dank voor alle lieve reacties!

Ik gooi het bijltje er zeker niet bij neer, maar ik probeer wel een beetje realistisch te blijven. Het is in Utrecht nu eenmaal zeer moeilijk om aan een woning te komen.

Maar het getal 7 is idd mooi. Ik sta 7e voor een woning en ik heb ook nog een totale wachttijd (inschrijftijd) van 7 jaar. Het getal van de volheid, was het toch?

Stiekum toch wel erg hoopvol Clown smiley

Die woning die komt er; op de juiste tijd.

Ennuh; gaan wij nog een x aan de sterke drank? Clown smiley Engeltje smiley

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: maandag 25 oktober 2010, 21:24

CHATULIEM619 schreef:
De zonde echter beschadigt de mens. En de reden dat men niet zou moeten zondigen, is omdat men er zichzelf mee schaadt.

Over die beschadiging valt natuurlijk te twisten. Ik kan zo wat zonden opnoemen waarvan ik denk dat ze mij niet beschadigen. Dat argument is natuurlijk voor velerlei uitleg vatbaar.

GrZ!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 23:30

CHATULIEM619 schreef:
Die bijbelse voorbeelden hebben in hun letterlijke vorm mensen bang gemaakt voor God. En dat is niet juist. Als je nu eerst gelezen had wat ik met dit topic bedoelde, begreep je ook waar het om ging. De straf van de zonde is in eerste instantie de zonde zelf, die scheiding brengt tussen God en mens. Maar lees nu maar eerst eens het begin.....

Ik denk dat het heel juist is. Mensen zijn bang voor God omdat God straft als zij zondigen. Dat is realiteit. Die angst voor God moet je niet wegnemen door de bijbel aan te passen, maar de houding van je hart. Als je God liefhebt wil je zijn geboden doen en hoef je niet bang te zijn voor straf.
Als je God niet liefhebt, wil je liever niet gehoorzamen en heb je reden om bang te zijn. Ergo: de mensen die bang zijn voor straf zouden eigenlijk liever gewoon hun eigen zin doen. (En geldt dat niet voor ieder van ons, af en toe heel soms?)

1 Johannes 4:18 Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde.

Wij maken vaak onderscheid tussen het gevolg van de zonde (scheiding van God, ziekte of problemen) en de straf op de zonde. Maar God is Degene die deze 'gevolgen' aan de zonde heeft gekoppeld. Waar ligt dan het verschil?

Het probleem met het afzwakken van de straf die God geeft vind ik nog steeds het kruis van Jezus Christus. Dat was ONZE straf.
Ik denk eigenlijk ook dat wij ten lange na niet beseffen hoe slecht en zondig wij in vergelijking met God zijn. Wij denken nog veel te goed over onszelf en kunnen ons niet voorstellen dat wij echt verschrikkelijke straf verdienen. Maar de afstand tussen God en mensen was onoverbrugbaar totdat Jezus die slechtte.

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 21:41
BerichtOnderwerp: Kees Kraaijenoord in Ede A.s. vrijdag 29 oktober

PIETER649 schreef:
nee, ga ik niet heen, lijkt me nix

Dan kom ik ook niet.
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 20:48

GRACE585 schreef:
mijn slechtste moment was toen mijn schoonzusje belde en vertelde dat mijn oudste broer in het ziekenhuis lag
met nogal wat ernstige dingen waaronder herseninfarct gevolg epileptieaanvallen en kanker die weer terug gekomen is na 6 jaar

Grace, sterkte meid; voor jou en je familie!

Big HUG

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 20:31

DAVID923 schreef:
ik snap niet hoe je over al die directe en letterlijke Bijbelse voorbeelden kunt heenlezen en weer zeggen dat God niet straft.

Verder had ik het ook niet over de redn en motieven van het straffen, alleen dat het WEL gebeurd. en er een Bijbelse waarheid met voeten werd getreden.

hebr 12 heeft het precies over het waarom en hoe van tuchtigen.
daar hou ik het bij dit riekt naar de psychologisering van het geloof (vooral via de zielzorg)

Die psychologisering lijkt inmiddels in heel kerkelijk Nederland te zijn doorgedrongen en richt volgens mij meer schade aan dan menigeen beseft. Men beseft niet dat psychologische 'waarheden' nimmer zijn bewezen. De bijbelse waarheid heeft de 'steun' van de psychologie niet nodig. Ik geloof echt dat de bijbelse waarheden toegepast op ons dagelijkse leven heilzamer en helender werken dan alle psychologie en therapie bij elkaar.

Btw; welcome back David Knipoog smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 16:36

Het weekend is al bijna voorbij en ik moet er nog aan beginnen! Smiley die vol vragen zit Geschokte, onthutste smiley
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 14:34

PIETER649 schreef:
abo op cm kost toch ook geld?

Klopt Pieter. Ik denk in 1e instantie aan mensen buiten CM. Die het echt slecht hebben.

GrZing!
Naar boven

Auteur Bericht
ZINGA672 (61)

BerichtGeplaatst: zondag 24 oktober 2010, 14:13

HANNAH810 schreef:
misschien door een link naar een oplossing te plaatsen, zinga?
op die manier kunnen mensen anoniem blijven, en misschien toch een oplossing vinden, net als bijv de link van manna die tussen bovenstaande reacties is opgenomen.

Dat is een mogelijkheid. Maar er is ook een grote groep mensen die niet op CM zitten (beetje lastig zonder electriciteit...).

Eerlijk gezegd slaat mij de schrik een beetje om het hart als ik denk aan de koude winter van vorig jaar, die zich wellicht herhaalt. En de groeiende groep mensen met (te) weinig voorzieningen.

Ik dacht meer aan bidden en geven: geld, tijd, aandacht en een luisterend oor. Zoiets bijvoorbeeld.

GrZ!
Naar boven

ChristianMatch forum index » Berichten van ZINGA672
Ga naar pagina Vorige 1 ... 10 11 12 13 14 15 16 ... 40 Volgende
Pagina 13 van 40