Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 19:31
Onderwerp: wonder? wonder!!!
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jij kan inderdaad de duisternis niet tot licht maken want jij ben t ook maar een gewoon mens en geen God........En jij stelt zo je eigen grenzen in naam van God.......en hoe jij de Bijbel interrumpeert.... | Je bedoelt interpreteert...interumperen is in de rede vallen
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 19:29
Onderwerp: Christendom en yoga
|
|
|
THOMAS968 schreef: | Shanita:
Zegt een christen die rookt als een schoorsteen tegen een andere christen dat Yoga occult is, kan niet, sowieso niet maar dan helemaal niet.
Roken komt uit Amerika en was daar ook vaak onderdeel van een heidens ritueel. De vredespijp roken geeft dit bijvoorbeeld aan. Indianen beschouwden roken als een onderdeel van contact met de goden. De rook ging naar boven, een symboliek die we ook in het rookoffer kenden.
In die zin kun je zeggen dat mensen die nu roken iets doen met wat een occulte oosprong heeft en dat is nog waar ook. In mijn beleving doen ze echter gewoon iets wat op termijn ongezond is en kennelijk is het karakter van de roker om weerstand te bieden tegen de gewoonte van het tabaksverbranden niet sterk genoeg. Dat zegt ook iets over de werkzame stoffen die de roker tot zich neemt.
Persoonlijk vind ik dat je wat moet uitkijken iets occult te noemen want als je de bijbelteksten fout interpreteert, zet je medechristenen in een extreem kwaad daglicht.
Thomas, die wel vindt dat iedereen zou moeten stoppen met roken. | Eerlijk gezegd vind ik dat je tegenstrijdig bezig bent. Aan de ene kant stel je dat je moet oppassen met de definitie van occult, maar dan voeg je er wel iets aan toe. In alles wat ik geschreven heb, ben ik zorgvuldig geweest. Ik heb occultisme gedefinieerd als esoterische religies. Die definitie kun je terugvinden bij anderen en zelfs bij niet-christenen. Het verwijt dat ik zomaar iets roep, vind ik ook niet juist.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 16:11
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dat klinkt niet zo Zeeland, ik vind ook dat Chatuliem niet open staat voor andere meningen....en dat is inderdaad jammer....andersdenkenden hoef je per definitie niet te veroordelen toch? Verbitterd, ook dat niet, meer verdrietig omdat er getwijfeld wordt aan mijn christen zijn en christelijk geloof wat ik oprecht belijd, misschien niet zoals jullie dat beleven en ervaren maar zeker niet minder oprecht....... Geloven en christen zijn is iets wat nooit af is. Maar je moet er wel voor waken net als in het Genesis verhaal dat mensen denken dat zijzelf God zijn en van alles kunnen zeggen en denken. En dat is ook wat Paulus probeert te zeggen: Probeer in de buurt te blijven van wat Jezus ons leert. proberen het leven en de liefde te laten zegevieren. proberen, want het leven is weerbarstig genoeg daar weet jij ook alles van. Bij ieder wonder wat er gebeurd en blijdschap die je ervaart staat ook weer een verdrietige gebeurtenis die in je gedachten naar boven komt. Ik ervaar dat dagelijks als ik naar mijn kleinkinder tweeling kijk. Boven het geluk wat die brengen is er ook het verdriet dat ik vroeger, net als jij, een kindje verloren ben die ook graag had willen leven. Maar wat is het dan fijn dat je gezien wordt door God. ook al ervaar je dat je vaak tekort schiet maar gelukkig mag je vertrouwen dat God uit de overvloed van zijn majesteit elk tekort zal aanvullen. en dan merk je ook dat geloven en leven eigenlijk nooit af is en dat je zaken ook nooit echt kan afsluiten. Het blijft bij je leven horen. En maakt het dan uit of je in tongen bid of mediteert of wat dan ook? Ik denk dat het belangrijkste is dat je weet en geloofd dat de oorsprong van ons leven bij God ligt, God in mijn ogen een bron van liefde en zegen.....en niet van gekissebis of je nu occult mediteert of wel of niet in wonderen geloofd..... | In eerste instantie ben ik dus niet diegene geweest die gezegd heeft dat je geen christen bent. Bovendien heb ik geen hatemail naar je geschreven. Ik veroordeel yoga, omdat de Bijbel daar duidelijk in is. En dat is voor mij de grens, en de norm. En als mensen je dan proberen over te halen om die grens maar niet zo scherp te zien, dan blijft er niks over. Dan ga je zelf je grenzen stellen en dan wordt de Bijbel een voorleesboek leuke verhalen, maar verder niet. Geloven is nooit af, dat ben ik met je eens. Maar de grenzen die God stelt zijn niet voor niks. En die respecteer ik ook. En ik kan duisternis niet tot een heel klein beetje licht maken.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 27 augustus 2012, 16:11
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 15:54
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je begrijpt het niet Chatuliem , je blijft maar ronddraaien in je Evangeliegedachten en je denkt dat je maar van alles -en zeker ongenuanceerd- mag zeggen.....hoezo star en levend geloof????? Is de lotushouding ook al occult?????? | Hoezo star? Als de Bijbel duidelijk is, kun je me wel star noemen. De Bijbel heeft het over Licht en Duisternis, dat zegt je waarschijnlijk ook niet zoveel. En je kunt van duisternis geen licht maken....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:56
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jammer dat dan dat je de Bijbel een beetje selectief leest, vooral de stukken die wel in je straatje passen.... Als je de Bijbel goed leest weet je dat meditatie en yoga al van oudsher aanwezig waren.......En heb je zelf weleens aan meditatie en yoga gedaan dat je er zo'n mening over hebt? Het is te vergelijken als spreken in tongen......heb ik hier al eens geschreven......de een is stil voor God en de ander gaat ze ver naar binnen dat hij op een of andere manier in tongen gaat spreken......of het als een wonder gaat beschouwen als je nog verzekerd bent als je fiets gestolen is........ Als je weet dat zelfs Luther en Calvijn mediteerden? Calvijn vond dat gebeden zonder woorden de beste gebeden waren, wij moeten met het hart naar God is een uitspraak van hem........ Dus je kan wel in tongen gaan spreken wat niemand kan verstaan maar je kan ook de verstilling zoeken wat men hier zo occult vind...... In de Evangelische beweging kent men die verstilling-helaas- niet.....Zo'n dienst is niet doordrenkt met stilte maar met lawaai. Daar houdt niet iedereen van en gelukkig hebben wij zo'n verscheidenheid aan geloofsgemeenschappen dat je die keuze hebt om lid te zijn van een kerk waar ze wel de stilte zoeken door meditatie of wat dan ook..... | Wil je ons echt doen geloven dat Luther en Calvijn in de lotushouding zaten bij het bidden. Dat bij het bidden de overdenking hoort, klopt, maar dat hoeft niet gepaard te gaan met speciale technieken. Je wilt ons doen geloven dat tongentaal hetzelfde is als yoga? We hebben eerder aangegeven dat het gaat om de bron van waaruit je put.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 27 augustus 2012, 11:56
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:45
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Jij laat de bijbel niet spreken, je spreekt zelf.....significant verschil Chatuliem......en vooral de passages die je wel uitkomen en dan wals je maar over de oprechte gevoelens van anderen heen terwijl jezelf absoluut geen kritiek kan verdragen...... Als je dat zelfinzicht nog niet hebt???? realiseer je wel dat christelijke meditatie een groot goed is in kerkelijk Nederland........Dus al die kerken zijn occult bezig? ja, in jouw ogen.....maar jij bent God niet..... | Je misbruikt het woord meditatie weer. Ik heb vaker aangegeven dat er een verschil is tussen over Gods woord mediteren en meditatieve technieken gebruiken. En als je de bijbel echt tot je hart laat spreken, zul je zelf ook wel tot die conclusie komen. Ik heb je uitgebreid uitgelegd wat de visie van Paulus was op dit gebied, wie oren heeft die hore....
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op maandag 27 augustus 2012, 11:45
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:38
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Zeker wel Roelande omdat ik vind dat Felia dingen schrijft die zo ontzettend beneden alle peil zijn...... | Ze citeert gewoon de bijbel en geeft bijbelse principes weer. Je kunt haar niet verwijten dat ze dingen schrijft die beneden peil zijn. Heb je zelf wel eens de bijbel gelezen? Dit vind je daar allemaal terug... Ik denk dat daar het probleem zit, wij geloven de bijbel zoals hij is. Jij neemt de bijbel niet meer serieus en komt met je eigen waarheden aanzetten.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 11:35
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het zijn jouw argumenten en jouw gelijk.......en die strijd van jou is net zo persoonlijk omdat je gewoon niet wil accepteren dat er ook christenen zijn die er anders over denken.....Dus persoonlijke strijd????Van wie? Eerder kortzichtig gedacht waar je maar aan blijft vast houden en absoluut niet eens open staat voor andere meningen....... En ergens goed bij voelen is zeker wel een argument net zoals geloven ook een gevoel en een ervaring is.......is in tongen spreken geen ervaring met een gevoel???? Je gaat er niet alleen inhoudelijk in je schoffeert ook andere mensen met je uitlatingen....... | Dat vind ik heel sterk wat je nu schrijft. Ik laat gewoon de bijbel spreken, en daarmee schoffeer ik mensen? Vreemde redenatie...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: maandag 27 augustus 2012, 10:06
|
|
|
Shanita, vorig jaar had je een andere mening: SHANITA130 schreef: | Zelf denk ik dat christendom en yoga niet samengaan.
Ik ben weleens uitgenodigd om mee te gaan naar zogenaamde ontspanningsoefeningen met yoga.
Vond het zweverig en daar hou ik niet van.
Wierook brandde er in dat kamertje, kaarsjes overal en new-age muziek.
Het gaf mij geen goed gevoel.
Ik heb weleens gehoord dat yoga niet goed is, omdat het op jezelf gericht is en niet op God.
En dan ook de oosterse achtergrond
Zelfs toen ik nog niet gelovig was, had ik er een gevoel tegen. | Hoe komt het dat je binnen een jaar hier anders over bent gaan denken?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 23:03
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dit is jouw mening.....gelukkig niet de mijne.....en nogmaals : het is niet erg christelijk om zo over andere christenen te praten en kwaad te spreken......Wat zal God van je veroordelende uitlatingen vinden? Vraag je je dat weleens af? Of heb jij alleen de wijsheid in pacht? Vroeger schreef je hier dezelfde kwetsende zaken neer als ik me goed herinner.....en als ik me goed voel bij yoga is het niet aan jou om te concluderen dat ik me er niet goed bij moet voelen.......... | Ergens goed bij voelen is geen argument, dat weet je zelf toch ook wel?Er wordt niet gepraat over andere christenen. Er wordt inhoudelijk ingegaan over deze kwestie. Maak het dan ook niet een persoonlijke strijd van.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 22:39
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Heb je het tegen mij???? Bepaal jij wat we wel of niet mogen schrijven???? | Ja Als jullie ruzie zitten te maken hoeven wij er niet van mee te genieten.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 26 augustus 2012, 22:40
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 22:22
Onderwerp: Tongentaal....bijbels of juist een dwaalleer...
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Dan moet je toch maar eens beter de Bijbel lezen Chatuliem.........zoals ik vanochtend al schreef is er veel meer over te vinden en te herleiden dan jouw opmerkingen.......dus het terrein van de boze? Onzin...... | De Bijbel is al heel duidelijk geweest op dit vlak. Je kunt elke tekst wel gaan verdraaien naar je eigen goeddunken, maar dat is niet de bedoeling. Ik heb je duidelijk gemaakt dat er zelfs een hele brief aan gewijd is. Het onderwerp is dus al zeer bekend. En ik denk dat het gewoon voldoende is zo. Eerlijk gezegd heb ik betere dingen te doen dan dit. Ik denk dat ik heel duidelijk geweest ben over tongentaal en yoga, ik laat het maar zo...
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 26 augustus 2012, 22:25
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 22:15
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Blijft nog staan dat onbekend onbemind maakt, je kan pas praten over dat iets occult is als je het meegemaakt hebt. Wat veel mensen doen is dat ze het van horen zeggen hebben en het dan ook maar zo invullen..... Onderzoekt de hele Schrift en heb dan een oordeel... En dan is het ook nog eens zo dat wat een ander als waardevol beschouwd dat voor jezelf niet hoeft te gelden... | Spring jij ook onder een trein om te kijken of jij het overleeft. De bijbel geeft duidelijk aan dat het niet goed is, en waarom zou je je bewust op het terrein van de boze willen begeven? Er zijn voldoende gegevens te vinden dat het esoterisch is en niet uit God. En dat is voldoende...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 22:10
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Is dat dat niet het onbekende waarvan je denkt dat het occult is? Als je je er dan verder in verdiept blijkt het allemaal heel anders te zijn en zelfs heel waardevol....onbekend maakt onbemind zegt men toch? | Niet het bovennatuurlijke is af te raden, wel het occulte. Het ligt aan de bron waarvan je gebruik maakt....
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 21:40
|
|
|
FILIA110 schreef: | Er staat in de bijbel: alles wat je niet in geloof kunt doen, is zonde. Dus als je daar geen geloof voor hebt en het dus niet in VOLLE OVERTUIGING KUNT DOEN om in tongen te bidden, kun je het misschien beter laten en daar eerst eens gedegen bijbelstudie over doen totdat je het in volle overtuiging kunt doen. DOE JEZELF GEEN GEWELD AAN. Dat is mijn devies. | Ik heb hier een schat aan bijbelstudies over dit onderwerp. Ik denk dat het geen kwaad kan je uit te strekken naar tongentaal. Wie er meer over wil weten raad ik aan me pv te mailen...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 20:19
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Je vult aardig in Petra, je negeert mensen als iets je niet zint terwijl je pretendeert christelijk te zijn.....en vind dat notabene ook nog geen probleem.......ik zou me dood schamen.....ipv van me blij te voelen...... | Ga ff ruzie maken op een ander topic. Dit topic is te mooi ervoor...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 19:42
Onderwerp: Twaalf september stemmen
|
|
|
TEAPARTY711 schreef: | Wel grappig chatuliem, want de landen die niet in de Euro zitten,daar gaat het beter mee dan met de landen die er in zitten. | Engeland doet het echt niet beter. Dit zijn echter landen die zich het kunnen veroorloven. Maar wij zijn zo afhankelijk van onze import en export dat het voor ons niet verstandig is.
TEAPARTY711 schreef: | Daarnaast is de huidige situatie puur het wegstromen van onze rijkdom naar armere landen. Die er een (noordelijke) verzorginsstaat op na houden wat ze zich helemaal niet kunnen permitteren. Een munt kan gewoon niet werken met zulke enorme verschillen. | het is idd vreemd dat ze een monetaire unie hebben gevormd zonder dat daar grote financiële voorwaarden aan verbonden zijn.
TEAPARTY711 schreef: | -nu meer in het algemeen De economie word juist verpest door overheidsingrijpen, moet u nagaan, sinds 2006 hebben we een crisis, we zijn nu potdorie 6 jaar verder. Het probleem is alleen maar groter geworden.
Het moet nog beginnen, als u het mij vraagt. Want de situatie is onhoudbaar. Overheden leven op veel te grote voet ze verzaken hun echte taken, om maar sinterklaas te kunnen spelen met uw en mijn centen.
We hebben de meest incompetente leiders, op de meest ongunstigste posities in de meest ongunstigste tijd. En het enigste wat er in hun hoofd omhoog komt is het verzinnen van meer regels, mee beperkingen,meer belastingen. Meer onnozelheden in de vorm van co2 belastingen.
Het heeft nooit gewerkt, maar dat gaat hun niet tegenhouden...
Ok ik stop maar even. | Je kunt de fouten die ze gemaakt hebben meteen oplossen. Dat vereist tijd en ruimte...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 18:09
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Ik maak het niet belachelijk, dat vertelde echt een Evangelie iemand aan mij......dus gebruikte ik het als voorbeeld....dus het is echt een Evangelische gedachte van mijn fiets.....Wonderen gebeuren daar nu eenmaal te kust en te keur......mooi toch als je dat zo kan ervaren? | Het kwam echt zo over Willemijn. Omdat je dat fietsverhaal belachelijk vond, vind je dit ook belachelijk. Maar goed, je geeft zelf aan dat je het niet zo meende..
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 18:06
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Tongentaal kan je misschien best vergelijken met christelijke meditatie. Voordat je in tongentaal praat stel je je toch ook open voor God? en kom je bij een diepere laag zodat het redenerend verstand als het ware wegvalt en je als het ware in de Heer komt? Nou, zoiets is christelijke meditatie en yoga ook alleen praat je dan niet in tongen maar stel je jezelf ook open voor God..... Kijk maar eens naar zo'n grote geloofsgemeenschap als Taize bv, ook liederen die in de stilte steeds herhaald worden ,dit soort vieringen vind ook regelmatig in gewone kerken plaats.....En zijn aan te bevelen voor degene die verstilling zoekt..... | Je b idt niet in tongen om in trance te geraken of om een ervaring te zoeken. Je bidt tot God...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 18:01
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Het is wel een Evangelische gedachtegang die je hier neerzet he? Dit soort dingen kan ook zonder dat je gelijk het als een wonder van God beschouwd.....Binnen andere reguliere gebeurtenissen gebeuren deze zaken toch ook? Wonder is een term die om de klip klap valt bij Evangelie gemeentes en als je daarin geloofd is dat prima. Als mijn fiets gestolen is en ik was nog een week verzekerd zou een Evangelie mens spreken van een wonder, ik denk dan, ik heb gewoon mazzel..... | O ja hoor. Ben ik me echt wel van bewust. Maar het frappante is, dat ik het al gehoord had voordat hij aan het kamp meedeed. Zijn moeder was zo enthousiast dat ze het verteld heeft. En ik heb nu kunnen zien hoe hij echt veranderd is. En als dan blijkt dat hij helemaal niet naar een speciale school hoeft, vind ik dat een wonder. Hoe je het ook wilt noemen, die jongen zelf heeft er de meeste zegen van, en daar gaat het toch uiteindelijk om? Wij kunnen er om kissebissen, maar doet dat er uiteindelijk toe? En het is niet te vergelijken met een fiets vind ik. Maar goed als jij dat fietsverhaaltje erbij wilt noemen om dit belachelijk te maken, is voor jouw rekening.
PS je weet toch wel dat het woord mazzel jiddish is en dat het geluk betekent? In mijn ogen is dat hetzelfde.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 26 augustus 2012, 18:02
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 16:00
|
|
|
SHANITA130 schreef: | Bij zulke grote bijbelstudie stukken kan je vaak, het eerste woord/de eerste zin, verbinden met het laatste woord/gedeelte laatste zin.
Nou, in de eerste zin was het kernwoord 'hoereerders' .
Het laatste gedeelte van de laatste zin: 'dient slechts tot bevrediging van het vlees'.
Als je die twee verbind krijg je: Hoereerders dienen slechts tot bevrediging van het vlees.
Ja, en wat dat verder met Yoga te maken heeft...?
Ja, zulke stukken bijbelstudie ken ik wel van eerst, zeker voor mensen die pas geloven en nauwelijks het verschil weten tussen goed en kwaad.
Je zag dat ook weleens in bijbelstudie boeken, voor mensen die helemaal niets van de bijbel weten...dacht ik...iig zoiets...
Heb 5 14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
Dus ja, goed bedoelt om erin te zetten, deed ik ook wellles..maar ja, dan krijg je geen discussie en ja, gewoon wat teksten aan elkaar plakken.. en dan al helemaal niet met fouten erin van tekstopmaak. Niet naar jou persoonlijk hoor Filia....
Ik zie Yoga wel als ontspanningsoefeningen.. Ja, de link met hoereerders ed met yoga maken gaat me ook tever, veel te ver. Zelfs gewoon absurd. | Je maakt dus de fout deze twee met elkaar te verbinden, want daar gaat de tekst helemaal niet over.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:36
|
|
|
JANS221 schreef: | Mooi Chatuliem! Ik heb zelf 2 kinderen met AD(H)D. Ze zijn gegroeid tot zelfstandige mensen, hebben hun opleiding afgemaakt, wonen zelfstandig, zijn (zelfs in dit crisisjaar) van baan gewisseld en functioneren goed. Natuurlijk moeten ze extra knokken en gaat niet alles vanzelf. Voor mij is dit ook een wonder en iets om dankbaar voor te zijn! | God doet ook op dit vlak wonderen he?
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:34
|
|
|
JANS221 schreef: | Ik neem aan dat je niet elke vorm van meditatie afkeur? Als je onder meditatie het overpeinzen van het woord van God verstaat dan lijkt mij dat bijbels. Bijvoorbeeld Jozua 1:8 en Psalm 1:2. In deze teksten staat in de Nederlandse vertaling het woord ‘overpeinzen’. In veel Engelse vertalingen wordt in deze verzen het woord ‘meditate’ gebruikt. In het Hebreeuws staat het werkwoord ‘hagah’. Hier gaat het om het rationeel overdenken. Wat staat er, wat betekent het, wat kan ik er van leren, hoe raakt het mijn leven, hoe kan ik het toepassen. Ook het stil worden voor God lijkt mij bijbels: stil worden, tot rust komen, je denken richten op God, zodat je je zorgen los kunt laten. Vertrouwen op God. Psalm 62:6 en 131:2 | Ik heb mn antwoord al gegeven in een andere bijdrage.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 13:30
|
|
|
WILLEMIJN232 schreef: | Als je je goed verdiept in de Bijbel zie je dat christelijke meditatie al vroeg zijn oorsprong vond in de Bijbel.In de Latijnse Bijbelvertaling wordt het genoemd meditari en dat is vertaald uit het woord Hebreeuwse woord hgh....dit betekent herkauwen, herhalen dus zodat het woord goed tot je doordringt Joden doen dat met woorden uit de Thora, je overpeinst de woorden als het ware.. De Bijbel is alle eeuwen door de bron geweest waaruit de christelijke traditie putte, ook in het geval van de meditatie. Noem als voorbeeld maar even het Onze Vader. Dit gebed is door de eeuwen heen het onderwerp geweest van theologische, meditatieve en mystieke doordenking. Juist om de voorthollende gedachten tot rust te brengen en je hart te openen voor God.. Ik kan zo nog wel even doorgaan met verhalen uit de Bijbel maar dan krijg je van die lange lappen tekst, zal ik niemand aandoen...... Dus tja, het is net met wat voor blik je er naar kijkt he? Dus beste Chatuliem, ik zou er maar wat minder denigrerend naar kijken en het zeer zeker niet als een zelfbedachte wijsheid omschrijven...... | Je weet net zo goed als ik, dat het woord mediteren betekenisnuances heeft. De grondbetekenis is overdenken, mijmeren. Als je Gods woord overdenkt is heel wat anders dan met meditatieve technieken bezig te zijn. En idd, deze discussie is al zo oud als het christendom. Niet voor niets maakt Paulus er een punt van, dat je niet door bezig te zijn met deze technieken God kan zoeken. Want je opent een poort naar de duisternis. Het Thomasevangelie is niet voor niets afgewezen voor de canon, omdat dit geschrift een verstrengeling is van gnostiek en christendom. De kern van het meningsverschil tussen beide stromingen is de verlossing door Jezus Christus. Is dat voldoende of niet.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 26 augustus 2012, 13:33
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:54
|
|
|
Zullen we het weer eens over tongentaal hebben? Er zijn twee boeken, die ik onder de aandacht wil brengen: Reporter van Gods Geest schreef: | Sinds de eerste Pinksterdag maakt het 'spreken in tongen' nog altijd de tongen los. Onder inspiratie van de Heilige Geest spraken de discipelen van Jezus een taal die ze zelf niet kenden, maar die door omstanders werd verstaan. Verbazing alom. Verbazing ook bij journalist John Sherrill, toen hij erachter kwam dat er nu nóg christenen zijn die 'in tongen' spreken. Duizenden, misschien wel miljoenen. En ze beweren dat het een teken is van de vervulling met de Heilige Geest. Sherrill was sceptisch, bestudeerde de Bijbel, sprak met predikanten en professoren, interviewde mensen die 'in tongen' konden spreken en maakte geluidsopnamen van 'tongen'. Dit alles om erachter te komen of het verschijnsel bijbels was. Wat hem meeviel, was dat de 'tongensprekers' zo nuchter waren. Geen spoor van extase of dwang bij het spreken 'in tongen'. De 'tong' was voor hen een gebedstaal. Door hun blijdschap en levende geloof – alsof ze God en Christus persoonlijk kenden – kreeg Sherrill zelfs de neiging zijn journalistieke afstandelijkheid te laten varen. Recensie(s) NBD|Biblion recensie De doop in de Heilige Geest en het spreken in 'tongen' maken nog steeds veel tongen los. Vroeger was dit fenomeen 'voorbehouden' aan Pinkster-christenen, maar het blijkt tegenwoordig in veel denominaties plaats te vinden, zoals in de PKN en de katholieke kerk. De auteur benadert dit gebeuren van vele kanten en laat veel mensen aan het woord die deze ervaring kennen. Van kritische toeschouwer wordt de auteur gaandeweg zelf deelnemer, zonder zijn objectiviteit te verliezen; daarbij geeft hij aan welke hindernissen er kunnen zijn om deze doop te ontvangen en voor de bijbehorende tongentaal, en geeft suggesties om er, als individu, binnen de kerkelijke gemeente mee om te gaan. Een verrassend boek. | en Negen uur 's morgens van D.J. Bennett. Geen recensie helaas.
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 26 augustus 2012, 13:00
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 12:37
|
|
|
Ogenschijnlijk zag je niets aan hem. Hij speelde met andere jongens, hij lachte af en toe en je kon zien dat hij zich thuis voelde. Kees deed gewoon mee met de rest....wat had hij een plezier op het kamp.
Automatisch gingen mijn gedachten uit naar twee jaar geleden. Kees had PDD NOS hadden de ouders verteld. En ach, PDD NOS, er zijn variaties, ik haalde mn schouders op, zal wel. Maar deze PDD NOS was ernstig, heel ernstig. De eerste middag begon het al. Binnen twee minuten liep hij bij zn groepje weg en was kwaad, heel kwaad. Er was geen land met hem te bezeilen. Na hem weer voorzichtig terug te brengen naar zn groepje, was het na een kwartiertje weer mis. En eigenlijk ging het die hele week zo door. Boze buien kwamen en gingen, en we legden ons erbij neer dat hij zo was....
Vorig jaar wilde hij weer mee. En het begon eigenlijk precies hetzelfde, hij wilde de bal hebben en kreeg hem niet. Boos liep hij weer weg. Ik weet niet waarom ik het deed, maar ik herkende iets in hem. Kinderen met PDD NOS zijn snel boos. Vooral als ze in een onveilige omgeving zijn. En die boosheid kan snel een gevangenis voor ze worden. Ze willen wel weer meedoen, maar ze kunnen het gewoonweg niet. Die boosheid houdt ze ahw gevangen. Ik nam zn beide handen en zei tegen hem: doe maar eens flink boos. Hij greep mn handen en begon er in te knijpen, begon te grommen, en na een tijdje zei hij: het is over. En hij kon weer gaan spelen in de groep. Ik merkte toen, dat die boze bui zelf het probleem was. Hij was boos, wilde weer normaal kunnen doen, maar zag geen weg meer terug. Nu had hij het middel gevonden om uit zijn boze buien te komen. Tijdens die week kwam hij naar ons toe als hij zich boos voelde worden, na het gebruikelijke gegrom kon hij weer met zn vriendjes gaan spelen. Zonder dat ik echt merkte dat er iets veranderd was, was er voor hem een heleboel gebeurd. Zn ouders hadden al regelingen getroffen om naar een aparte school te gaan. Hij was niet meer te handhaven op een normale school. Toen hij terugkwam uit het kamp, was de verandering zo groot dat hij gewoon op de school kon blijven waar hij was. Nu zag ik hem na een jaar weer. En zoals ik al eerder vermeldde, er was niets meer te zien van zijn boosheid, wat zo lang het kenmerk van zijn gedrag was geweest. Hij deed gewoon mee met alle spelletjes en met de bonte avond. Een gewone jongen op het kamp. Ik wil niet zeggen dat hij genezen was van PDD NOS. Dat zou teveel zijn van het goede. Ook wil ik niet zeggen, dat wij ervoor gezorgd hadden dat hij beter om kon gaan met de nieuwe impulsen van zo'n kamp. Maar zelf vind ik dit het grootste wonder wat ik ooit gezien heb. Hoe een jongen, die zo onhandelbaar was, nu opeens kon luisteren en gewoon meedoen..niet alleen op het kamp., maar ook in zijn dagelijks leven. God is groot, en God verandert mensen..Halleluja
Laatst aangepast door
|
CHATULIEM619
|
op zondag 26 augustus 2012, 12:50
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zondag 26 augustus 2012, 10:48
|
|
|
Kol.2 schreef: | Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging. | Het verbaast me ten eerste hoe vertalingen in staat zijn om alles moeilijker te maken dan dat er staat. Eerlijk gezegd, hoe vaak ik NBG51 ook lees, ik vind het nog steeds ingewikkeld. En dan durf ik de SV niet eens op te slaan over dit gedeelte, want dat zal wel weer Russisch voor me zijn.
Filia verwees terecht naar dit gedeelte, omdat dit in feite de kern van de polemiek bevat. Kolossenzen is geschreven om de mensen te waarschuwen voor de dwaalleer van het gnosticisme. En de gnostiek is nog steeds levend, misschien in een nieuw jasje, maar we kunnen de lijn heel gemakkelijk leggen naar yoga en TM. De dwaalleer was qua inhoud hetzelfde, waarom zou je niet dmv meditatie God ontmoeten? Paulus noemt dit een zelfbedachte godsdienst. Mensen die op gaan in zelfvernedering en verachting van het lichaam om op deze manier geestelijke ervaringen op te doen. Zelfbedachte wijsheid, hoe opvallend is het dat mensen zo wijs overkomen he, het lijkt zo logisch. Ondertussen is het aards en demonisch. Laat je niet verleiden door goede praat, maar onderzoek Gods Woord is mijn advies...
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
Geplaatst: zaterdag 25 augustus 2012, 23:32
|
|
|
CORTAZAR588 schreef: | is dit tongentaal ? fiets op slot zetten ?
wel of niet tongentaal spreken is en geen voorwaarde om een goede gelovige te zijn en het is geen gave die een ander helpt tenzij .........
De Heer zelf spreekt met geen woord over spreken in tongen. Hij zegt wel heel duidelijk dat niet een ieder die Hem Heer noemt het Koninkrijk der Hemelen zal binnen gaan.
Werkers der ongerechtigheid ......doen zoveel wat lijkt op Gods werk. In Zijn naam allerlei dingen doen en toch is Jezus niet blij met hun bijdrage.
Daarom kunnen we tot sint juttemis over tongentaal delibreren , maar uiteindelijk is het niet van belang. En als het nep is , is het helemaal ter veroordeling van de spreker. Iemand die spreekt in tongen krijgt ook de vertaling , althans een uitleg.
Het zingen , of hoe het dan ook maar moge heten in tongen , sticht alleen jezelf.
Van alle uitingen van de H Geest is het spreken in tongen wel de minst stichtend als het het niet stichtend is. | Bij de gave van tongentaal wordt expiciet gezegd dat het stichtend is voor jezelf. Dus niet te snel conclusies trekken. Bovendien als God dat aan de mens wil geven, wie zijn wij dat we dat zo gemakkelijk afwijzen??
CORTAZAR588 schreef: | en de vraag of er nog profeten zijn van dag de dag is ook zo n onderwerp. daar kunnen we ook hele bomen voor kappen en planten. maar het is allemaal terug te voeren op een ding. God is soeverein en doet wat Hij wil en geeft ons geen uitleg waarom. | Ik ben op een kinderkamp geweest en een kind kwam voor gebed. De profetie die de Heer me gaf over deze jongen was zo naadloos, dat het voor een doorbraak zorgde. Anderen konden bevestigen dat het inderdaad juist was. Wijs dus niet zomaar profetie af, want het werkt nog steeds.
En dat God doet wat Hij wil zonder ons uit te leggen waarom is ook niet waar. Vorig jaar hadden ze me gevraagd een tienerkamp te leiden. Nadat ik ervoor gebeden had, wist ik dat ik het niet moest doen. Ik zei dus af, wat voor veel teleurstelling zorgde...Dit jaar kreeg ik het antwoord waarom ik niet gaan moest, ik zou nl. ruzie gemaakt hebben met anderen. Een bescherming van de Heer....
CORTAZAR588 schreef: | En als Hij gebonden zou zijn in Zijn bewegingsvrijheid aan de bijbel , dan zouden we met een hele beperkte Heer te maken hebben. Hij heeft het laatste Woord nog niet gesproken .......laten wij dan ook niet doen alsof dat wel zo is. | Je maakt God tot een willekeurig God. We kunnen veel van Gods karakter leren in de bijbel. En Hij is niet anders dan dat we Hem leren kennen in de Bijbel.
|
|
Naar boven |
|
|
Auteur |
Bericht |
|
|
Naar boven |
|
|